Moraliseren moet weer Degenhardt wil verder praten met Drewermann li GEESTELIJK LEVEN OPINIE Samenhangende visie op onderwijs ontbreekt li Tv-programma verboden Gereformeerden aarzelen over ethische uitspraken na grap over paus COMMENTAAR HELP HELPEN Ceidóc Sou/tont EcidócSoivumt DONDERDAG 27 FEBRUARI 199L Publiek loopt storm voor Fukuyama AMSTERDAM - Dit keer niet voor een pop-idool, maar nu eens voor een filosoof liep het publiek gisteravond storm in Amster dam. „We hadden beter de Stopera voor hem kunnen afhuren", zegt een medewerker van De Balie. Dat theatertje was afgeladen vol voor een lezing van de Amerikaan Francis Fukuyama, terwijl tientallen anderen vergeefs probeerden een plaatsje te bemach tigen. En dit alles voor de schrijver van het artikel The End of History (Het einde van de geschiedenis) uit 1989 dat de voormali ge ambtenaar van het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken tot een beroemd maar ook controversieel man heeft ge maakt. Gisteravond vertelde hij over zijn nieuwe boek dat vrij wel dezelfde titel draagt. In feite is het een nadere verantwoor ding van zijn stelling van een kleine driejaar geleden die beurte lings werd omhelsd en met het grootste misprijzen werd beje gend. Volgens Fukuyama bewijzen de huidige ontwikkelingen het ge lijk van zijn stelling. De geschiedenis in ideologische zin is vol gens hem ten einde (en meer heeft hij niet willen zeggen), omdat het liberale marktmechanisme uiteindelijk heeft gezegevierd. De slimmerik heeft steeds die mening, welke tussen twee verschillende meningen in ligt Emanuel Wertheimer Carey: besluit over vrouwelijke priesters LONDEN - De aartsbisschop van Canterbu ry, dr. George Carey, houdt eraan vast dat de anglicaanse synode in november beslist over de toelating van vrouwen tot het priester ambt. Hij voelt er niets voor de beslissing minstens tien jaar uit te stellen, zoals een groep parlementariërs heeft gevraagd. De parlementariërs -14 leden van het Lagerhuis en 23 leden van het Hogerhuis - zijn aangeslo ten bij de internationale organisatie 'Kerk in Gevaar', die vreest dat de toelating van vrou wen tot het priesterambt leidt tot een scheu ring in de Anglicaanse Kerk. Zij vinden dat de beslissing minstens tien jaar moet worden uitgesteld, zodat binnen de kerk een diep gaande discussie kan worden gevoerd over de rol van de leken in de verkondiging. Zuidafrikaanse bisschoppen: stem 'ja' bij referendum JOHANNESBURG De Zuidafrikaanse rk bis schoppen hebben de blanke gelovigen opgeroepen president F.W. de Klerk te steunen bij het referen dum van 17 maart. Zo kunnen zij hun keuze voor moeilijke, maar vreedzame onderhandelingen over een nieuwe grondwet voor Zuidafrika kenbaar ma ken. De bisschoppen waarschuwen de rooms-ka- tholieken dat een afwijzing van het beleid van De Klerk zal leiden tot conflicten en bloedvergieten. Zij stellen vast dat de blanken niet het morele recht hebben te beslissen over de toekomst van alle Zuidafrikanen. Maar alle Zuidafrikanen hebben het recht te weten hoe de toekomst eruit zal zien. De bisschopen hopen dat nog dit jaar alle Zuidafri kanen, dus ook de zwarten, gebruik kunnen maken van hun democratisch recht om over een nieuwe grondwet te stemmen en een nieuwe regering te kiezen. Hirsch Ballin vraagt steun levensbeschouwelijke organisaties AMSTERDAM - Mis daadbestrijders zeggen: moraliseren moet, als men althans prijs stelt op een redelijk niveau van veilig heid. En: in een maat schappij waarbinnen het werkwoord moraliseren een negatieve bijklank heeft zijn de politie en jus titie in hun strijd tegen fraude en criminaliteit bij voorbaat kansloos. Twee uitspraken van minister Hirsch Ballin van justitie op een symposium in Amsterdam over burgerschap en levensbe schouwing. Levensbeschou welijke organisaties moeten volgens hem hun „koudwater vrees" overwinnen, ze zullen zich moeten keren tegen wat de minister noemde de verloe dering van het publieke do mein: het plegen van diefstal len, belastingfraude, misbruik van uitkeringen e.d. Met name kerken hebben een rol te ver vullen in het aanleren van maatschappelijke deugden. Het is een thema waarop Hirsch Ballin sinds hij minis ter van justitie is op tambou- reert. Politie en justitie kun nen het niet alleen aan om de rechtsorde te handhaven, daarom hebben die partners in de samenleving nodig die dra gers zijn van de móraal. Hirsch Ballin en zijn collega Kosto hebben dit streven in hun nota Recht in Beweging tot beleid verheven. Gisteren had de mi nister vertegenwoordigers van katholieke, protestantse en humanistische instanties on der-zijn gehoor om over dit on derwerp te discussiëren. De Katholieke Raad voor Kerk en Samenleving, het protestantse Multidiciplinair Centrum voor Kerk en samenleving en hét Humanistisch Studiecentrum hadden een unieke studie bijeenkomst georganiseerd naar aanleiding van dit onder werp. De minister weersprak op nieuw dat hij bezig is met een soort herzuilingsoperatie. Wel is hij er van overtuigd dat de enorm toegenomen criminali teit tussen de jaren zestig en tachtig alles te maken heeft met de zeer snel verlopen ont zuiling. In 1965 meende nog zeventig procent van de bevol king dat sport onder supervi sie van de kerk zou moeten plaats vinden. Sommigen wrij ven zich van verbazing in de ogen, als ze kennis nemen van die uitspraak, maar het geeft volgens Hirsch Ballin aan hoe scherp de verhoudingen in korte tijd zijn veranderd. Men sen die vroeger aan sport de den werden bepaalde waarden bijgebracht, ook al is kritiek op de manier waarop dat gebeur de wel denkbaar. Nu is het vooral de commercie die de sport de toon aangeeft. Op al lerlei terreinen hebben levens beschouwelijke instanties veel aan invloed verloren. Dat ver klaart volgens de minister nog niet alles. Ook het denken over normen en waarden is in die periode ingrijpend veranderd. Er wordt getwijfeld aan het be staan van algemeen geldende normen, zelfs al zoudeh le vensbeschouwelijke organisa ties meer moraliserend willen optreden, dan voelen ze zich vaak gehandicapt door dit denkklimaat. Er is een superli- berale opvatting ontstaan die zedelijke bedilzucht en dwin gelandij wil tegengaan, maar de keerzijde kan een onver schillige levenshouding zijn en dat noemde Hirsch Ballin verarming. Morele veront waardiging betreft meestal za ken die ver van ons bed liggen en waar wij maar mondjes-^ maat invloed op kunnen uitoe fenen. Door deze relativerende instelling wordt een zware last gelegd op diegenen die uit hoofde van hun functie het recht moeten handhaven. Het sprak vanzelf dat het standpunt niet door iedereen van de aanwezigen werd ge deeld. Met name de opvatting dat terugkeer van de moraal die teruggaat op een (religieu ze) traditie de gehavende rechtsstaat ten goede zou ko men werd bestreden door het D'66 kamerlid G. J. Wolffen- sperger, hij had als meerdere humanistische zegslieden in de zaal daar geen boodschap aan. Wolffensperger meende dat de burger onzeker is ge worden omdat hij niet weet waarvan hij burger is. De sa menleving is te onderdoorzich- tig geworden en daarom gaan burgers hun eigen gang. De overheid Zou zelf weer zo geor ganiseerd moeten worden dat de burger weet met wie hij te maken heeft. Hij kreeg van confessionele zijde weinig weerwoord, slechts het goed recht van de diverse eigen tra dities werd door hen verde digd. Volgens Hirsch Ballin is de malaise in de strafrechtelijke handhaving van de rechtsorde een zaak waar levensbeschou welijke organisaties een be langrijke bijdrage aan kunnen leveren. Dat was ook wat hij mede verwachtte van het gis teren gehouden symposium. Daarbij citeerde hij de joodse filosoof Levinas. De oerbron van het recht is het besef dat „niemand in mijn plaats ver antwoordelijk kan zijn. Het Ik Minister E.M. Hirsch Ballin dat tegenover de Ander staat is oneindig verantwoordelijk". N.a.v. het symposium in Am sterdam is een bundel versche nen onder de titel: Burger schap, levensbeschouwing en criminaliteit. Humanistische, katholieke en protestantse vi sies op de kwaliteit van de hui dige samenleving. Uitgave: De Horstink, Amersfoort. Prijs 39,- Commissie besturenraad Prot. christelijk onderwijs: VOORBURG - Er zijn wel allerlei rapporten en nota's over aspecten van het onderwijs, maar een samenhangende visie ont breekt. Die constatering is een van de overwegingen achter een dis cussie-rapport van de Bestu renraad Protestants Christe lijk Onderwijs in Voorburg. De commissie die het fapport 'Niet bij kennis alleen' heeft gemaakt, beoogde onder meer elementen te leveren voor zo'n gewenste samenhangende vi sie (op christelijk onderwijs). Het huidige kabinet heeft vol gens de commissie geen dui delijk zicht op beleidsperspec tief voor onderwijs. De aan dacht wordt vooral bepaald door aspecten als begrotings- beheersing, bezuiniging, schaalvergroting en sociale vernieuwing. Tegelijkertijd, aldus de commissie, komen uit het (georganiseerd) onderwijs, op enkele uitzonderingen na, weinig impulsen voor een sa menhangend beleid. Voorzitter van de commissie was prof. dr. Th. Kuiper; onder anderen mr. Wim Aantjes en de Rijswijkse predikant ds. M.J. van der Veen-Schenke- veld waren lid. Secretaris was clr. H. Klifman uit Voorscho ten, werkzaam bij de Bestu renraad. In het rapport wordt geconsta teerd dat christelijk onderwijs 'zich zal moeten hoeden zijn programma te laten invullen door ovèrheid of deskundi gen'. De christelijke school heeft een eigen 'program' voortkomend uit haar visie op de werkelijkheid. Ten diepste komt die visie neer op het naar de werkelijk heid kijken met de ogen van Jezus Christus als openbaring van God. Diqkijk op de wereld heeft verregaande consequen ties, óok voor het programma van de school. Het gaat in de christelijke school bijvoor beeld niet alleen om het ver werven van kennis, maar om het samen groeien naar een waarachtig mens-zijn zoals het „op een definitieve en niet meer te overtreffen wijze is geopenbaard in Jezus van Na zareth. Dat kan slechts ge schieden in eep gemeenschap waar een klimaat van liefde en dienen heerst". Onder de boog van dit mens zijn, het op weg gaan naar een menselijkheid die wordt geijkt aan de bijbelse boodschap en die slechts kan worden geoe fend in navolging van Jezus van Nazareth kunnen de uit werkingen naar de verschil lende aspecten aan de orde ko men (bijvoorbeeld de vraag naar het vormingsaanbod en de leerstof in de christelijke school). Realiseren van een visie op christelijk onderwijs legt een hoge claim bij de kwaliteit van de werkers in het onderwijs en de rol van de onderwijsgeven de is bepalend voor de opvoe dingskwaliteit van de school, vindt de commissie. En: „Het christelijk onderwijs zal in de toekomst meer dan voorheen eem appèl doen op de persoon lijke betrokkenheid en de be reidheid van onderwijsgeven den om in hun persoonlijk ge drag zichtbaar te maken welke betekenis het Evangelie heeft in en voor hun leven". De boeken van Eugen Drewermann lopen uitstekend. I FOTO: PERS UNIE PADERBORN - De aartsbisschop van Pader- born, Joachim Degen- hardt, wil de theoloog Eugen Drewermann „nog eens tijd en gelegenheid bieden" om zijn theologi sche standpunten te ver duidelijken en eventueel te corrigeren. Degenhardt, die zegt „na rijp beraad en na afweging van alle omstandigheden" tot zijn be sluit te zijn gekomen, heeft weinig illusies over de resulta ten van het gesprek. Drewer mann heeft tot nu toe geen en kele bereidheid getoond zijn uitspraken, vooral die in het interview in Der Spiegel van eind vorig jaar, in te trekken. De aartsbisschop ontnam Dre wermann in oktober vorig jaar de leerbevoegdheid aan de ka tholieke theologische hoge school in, Paderborn wegens diens opvattingen over onder meer de maagdelijkheid van Maria, abortus en de eucharis tie. Na de uitlatingen van de theoloog in Der Spiegel legde Degenhardt hem een preek- verbod op. Drewermann zei in een reactie de opheffing van het doceer- en preekverbod te „verwach ten". Hij liet echter in het mid den of de opheffing van het verbod voor hem een voor waarde is om het gesprek met Degenhardt aan te gaan. De theoloog vindt het positief dat Degenhardt afstand heeft genomen van zijp aanvankelij ke „fundamentalistische op vatting" over de vraag of de sa cramenten op historische fei ten berusten. Overeenstem ming met de aartsbisschop lijkt nu mogelijk, aldus Dre wermann. Als gevolg van het conflict met Degenhardt gaan de boeken van Drewermann als nooit te voren over de toonbank. Van zijn meest bekende boek: 'Geestelijken - psychogram van een ideaal' zijn 110.000 exemplaren verkocht, waar mee de totale verkoop op 175.000 exemplaren kwam. Uit een onderzoek onder de ze ven uitgeverijen die werken, van Drewermann hebben uit gegeven, blijkt dat de totale oplage van zijn boeken inmid dels ruim het miljoen heeft overschreden. Drwermann is een uiterst pro- duktief auteur. Tussen 1977 en 1989 heeft hij 26 boeken gepu bliceerd. In 1990 kwamen er vijf boeken uit en vorig jaar kwamen er zes boeken uit. Dit jaar worden er minstens, vier boeken verwacht. Deze week is in een oplage van 15.000 exemplaren een com mentaar verschenen op het evangelie volgens Mattheüs. Volgende maand wordt het boek 'Waarom het eigenlijk gaat - proces-verbaal van een veroordeling' over het conflict met Degenhardt verwacht. Bijbels Museum toont bijbelse voorstellingen uit woonkamers AMSTERDAM - Een af- beelding van de Twaalf Apostelen, vervaardigd uit 46.000 tropische vogel zaadjes, en een wonderba re visvangst, die een ta- pijtlegger heeft gemaakt van kleurige resten tapijt. Dat zijn enkele voorwerpen die te zien zijn op de tentoonstel ling 'Al is het geen Rem brandt...' in het Bijbels Mu seum in Amsterdam. De ten toonstelling, die vandaag is ge opend en duurt tot 6 septem ber, toont een volgens het mu seum unieke verzameling van bijbelse voorstellingen, afkom stig uit woonkamer, keuken of gang van particulieren. Een half jaar geleden riep het Bijbels Museum mensen op voorwerpen met een bijbelse voorstelling op te geven ten be hoeve van de tentoonstelling. Uit de honderden reacties zijn ongeveer 150 voorwerpen ge selecteerd. Daarbij is niet ge keken naar de signatuur, waar de cf datering. Er was slechts één eis: er moest een persoon of tafereel uit de bijbel worden afgebeeld. Temidden van veel heden daagse afbeeldingen vallen :ook drie evangelistenportret ten van de Leidse, School te zien. De eigenaar hoopt via de tentoonstelling op het spoor van het vierde paneeltje, de evangelist Marcus, te komen. Verder is er een echte Lucas van Ley den uit 1518, waarop de verzoekingen van Christus staan afgebeeld. Oud is ook een borduurwerk met de zege ning van Jacob, „gemaakt door grootmoeder toen ze zestien was". De tentoonstelling wordt aan gevuld met een foto-expositie. 39 bekende fotografen, onder wie Paul Huf, Steye Raviez en Vincent Mentzel, hebben vast gelegd hoe de voorwerpen een plek bij de mensen thuis heb ben gekregen. BUENOS AIRES - De eigenaren van een particulier kabelka naal hebben verdere uitzendingen van het programma 'Canal K' verboden, nadat bisschop Desiderio Collino, voorzitter van de bisschoppelijke commissie voor de sociale communicatie, had geprotesteerd tegen de „schandalige" manier waarop in het pro gramma met de paus is omgegaan. In het programma figureer den in navolging van het Britse 'Spitting Image' rubberen pop pen die politici en andere figuren uit het openbare leven ver beeldden. In een van de uitzendingen werd 'met een verborgen Camera' het doen en laten van paus Johannes Paulus II op het St. Pietersplein gevolgd. Honderden pelgrims verstoorden een mis van de paus. Deze reageerde na het geven van de zegen met een krachtige vloek. LUNTEREN - Moeten de Ge reformeerde Kerken uitspra ken over ethische zaken doen? Overbodig en ongewenst, zeg gen de ethici prof. dr. G. Ma- nenschijn (Kampen) en dr. J.S. Reinders (VU). Ja, zegt daaren tegen synodeadviseur dr. H.B.Weijland, want „in naam van de heilige pluraliteit laat ik me de mogelijkheid niet ontnemen dat de kerk een on dubbelzinnig neen tegen be paalde ontwikkelingen zegt, bijvoorbeeld economische vraagstukken". Het breed moderamen (alge meen bestuur) van de Gerefor meerde Kerken kwam er giste ren in Lunteren niet uit. In af wijking van de adviezen van beide theologen had de syno decommissie voorgesteld in de kerkorde hiervoor ruimte te maken. Evenals uitspraken over politiek-economische vra gen zouden ethische uitspra ken kunnen worden ingedeeld in de drieslag meespreken over ethische zaken, het doen van uitspraken en getuigen om Christus' wil. Daar werden nogal wat bezwa ren tegen aangevoerd. Zo meenden sommigen dat het voorstel van de commissie tot bevoogding zou kunnen lei den. Ds. C.G. Waringa uit Leeuwarden vroeg zich af of het nog zin heeft voor zo'n om streden zaak de kerkorde te wijzigen terwijl in het kader van Samen op Weg de voorbe reiding van de kerkorde van een herenigde kerk in volle gang is. Ds. W. Barendrecht uit Hendrik Ido Ambacht stelde voor niet tot wijziging van art. 130 van de kerkorde over te Kolonisatie De kolonisatiepolitiek van de Israëlische regering in d1 èette gebieden is Washington steeds een doorn in het o< weest. Maar vóór het verdwijnen van de Sovjet-Unie oorlog tegen Irak, kon de Amerikaanse regering niet5 meer doen dan de zaak accepteren. Israël was immers d ge betrouwbare bondgenoot van de VS in het Midden ten. Dat is sedert vorig jaar totaal veranderd. Met het eindP de Koude Oorlog heeft Israël veel van zijn strategisch b verloren. Washington heeft nu meer dan Vroeger de hand om de eigen belangen in het Midden-Oosten na gen. En die belangen liggen even zeer in de Arabische w als in Israël. Dat is al tot uiting gekomen door de oorlog I Irak, door het koppig vasthouden aan de vredesconfei i voor het Midden-Oosten en door de stijgende ergerni Washington over de joodse kolonisatie in de bezette f den. 1 ISRAËL voelt het Amerikaanse ongenoegen nu op eei onaangename wijze: het krijgt geen cent meer zolang de bezette gebieden nederzettingen blijft bouwen. De Is sche eerste minister Sjamir antwoordde woedend dat 1 er niet aan denkt de kolonisatie stop te zetten. Voor gaat het overigens niet om kolonisatie, maar om inbe;| ming van het land dat het joodse volk historisch en reclj toekomt. De joden begrijpen maar niet dat historisch recht op la| de 20ste eeuw niet meer kan worden staande gehouden. zou het naar toe gaan als elk volk zijn historisch recht oj dat het ooit in de geschiedenis heeft toebehoord, zou gelden? Waarheen dat leidt kan men aflezen uit de blo botsingen in Midden- en Oost-Europa tussen volkeren c kaars land op historische gronden betwisten. Als me principe consequent toepast, zouden bijvoorbeeld de I de Welshmen en de Bretoenen, als de afstammelingen v Kelten, de helft van Europa kunnen opeisen als hun land. Absurd natuurlijk. De grenzen van Israël werden door de VN in 1947 val legd en internationaal erkend. Israël kan doen gelden d Arabische landen zich nooit neergelegd hebben bij de d van het Britse mandaatgebied en dat Israël zich heeft mi verdedigen tegen de aanvallen van de omringende lai Maar dat geeft Israël, dat toch beweert een democrat rechtsstaat te zijn, nog niet het recht bezet gebied in t( men. VOLGENS het internationaal oorlogsrecht is Israël) plicht het bezet gebied in afwachting van een vredesaki op een rechtvaardige manier te beheren. De rechten va aan militaire bezetting onderworpen volk moeten worde respecteerd. De samenstelling van het volk mag niet wc veranderd door kolonisatie van de bezette gebieden. He overde vijandelijke gebied mag niet worden geannexeer Israëlische staat handelt echter alsof de internationale ten niet voor haar van toepassing zijn. De Arabische landen verwijten het Westen en specia VS twee maten en twee gewichten te hanteren: een vo Arabische landen en een voor Israël. Van Irak werd de dige uitvoering van alle VN-resoluties geëist. Van Israë men dat niet. De VS als beschermingsmacht van Israë niet blijven doen alsof Israël alle gelijk aan zijn kant heej RODE KRUI] DEN HAAG GIRO 68é gaan. Bij een peiling bleek de meerderheid van het breed moderamen hem te volgen. De zaak werd aangehouden. Manenschijn en Reinders be toogden dat het voorschrijven van bindende leefregels pas dan noodzakelijk wordt als de situatie daar ondubbelzinnig •aanleiding toe geeft. De heden daagse pluraliteit in morele leefwijzen (huwen of hokken bijvoorbeeld) is volgens hen geen doorbraak naar immora liteit, maar bevindt zich bin nen de grenzen van de alge meen aanvaarde moraliteit. Uitgave: Kantoor: Telefoon: Telefax Postadres: Westerpers bv (rnaakt deel uit v; Apothekersdijk 34, Leiden. 071 - 122 244. 071 - 134 941 Postbus 112300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk Telefoon 070-3190 933 Telefax: 070-3906 717 Postadres: Postbus 9, 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur: J. Leune. Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers. Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808) L, van Koot. Leiden en omgeving (tel. 071 -144 046/047/48/49): G.- J. Onvlee (chef-redacte F. Buurman, K. van Herpen, K. van Kesteren, R. Kleijn, drs. R. Koldenhof, M. Kj T. Pieters en M. Roso, Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel: 070 r 3190 815): A. van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs. C. van Haersma Buma, A. van Holstein, E. Huisman, H. Jansen, drs J. van Leeuwen - Voorbij. R. de Roo, drs. K. Veraa Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834) G. Ansems (coördinator), B Jansma, H. Piët Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs. P van Velthoven. Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef), S. Evenhuis, S. Pieterse. Redactie-secretare e (tel. 070-3190 819): T. Kors. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied; - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, eei dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederlan België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H. Leber, drs. K. Swie M. van de Ven en P. Vogels. De parlementaire redactie bestaat uit R. in 't Hoi (chef), H. Bijleveld, D. Hofland, P. Koopman, D. van Rietschoten en K. van W - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; - de volgende correspondenten in het buitenland drs. D J van den Bergh (Peking), drs. H. Botje (Tunis), A Courant (Athene), R. Hasselerharm (Johannesburg), drs A. Heering (Rome), B. van Huêt (Parijs), M. de Koninck (Washington), F. Lindenkamp (Sao Paulo), R. Simons (Londen), drs. R. Vunde (Moskou), W. Werkman (Jeruzalem), G. van Wijland (Belgrado), F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel) De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertaal publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaalster: M,de Cocq. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 op ma. t/m v 15.00 uur. 8.30 tot 17.00 uur. 8.00 tot 19.00 uur, op z; Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling per maand 27,00 per kwartaal 79,80 per jaar 312,65 Bij betaling per acceptgirokaart: per maand per kwartaal per jaar 28,20 82,80 318,65 e worden voldaan. Het abonnementsgeld dient vi Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 70! Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2