Jeroen is een collega voor het leven" icht en kleur ij nieuwe hal jhouwburg Schildering van Lucebert ontdekt in buurthuis KUNST/RTV „Bedankt vader voor de prachtige erfenis" ra Laseur: Bas Westerweel presenteert Songfestival idócGomant WOENSDAG 26 FEBRUARI 1992 Bonnie Raitt mocht gisteren in New York drie van de meest gewilde muziekprijzen in ontvangst nemen. FOTO:AP Natalie Cole: kaar vijftig jaar lang schrijven. Vertaler Jan Donkers heeft nog even geprobeerd het stuk te vernederlandsen zoals hij eerder uitnemend deed met 'Een nacht ijs' (gespeeld door Olga Zuiderhoek en Peter Fa- ber), maar het was te Ameri kaans. Laseur: „Alleen al door het ontbreken van afstanden zou het hier niet kunnen. Andy zit op allerlei kostscholen, Melis- sa trouwens ook, en komt in de politiek terecht. Ook dat is in Amerika iets heel anders dan hier, veel meer circus, en daar moet hij in mee. Het zijn abso luut geen literaire brieven. Maar ze zijn wel heel geraffi neerd geschreven. De schrij ver is binnen, het wordt echt overal gespeeld. Alleen in Duitsland, Oostenrijk en Zwit serland samen bijvoorbeeld al vijfenveertig keer. Ik zou dol graag een tocht maken langs al die groepen. De zaal krijgt niets meer dan een tafeltje en de tekst. Het idee is echt bril jant". Een stuk als Liefdesbrieven lijkt gemaakt voor mensen met weinig tijd. Het voorlezen is geen kwestie van bij gebrek aan beter, de schrijver gebiedt dat er gelezen wordt. Pim Wal lis de Vries was producent van het stuk geweest als hij zich niet teruggetrokken had in de (betrekkelijke) luwte van het schouwburgdirecteurschap. „Er was een groep in Amster dam die het stuk eerder wilde spelen dan Petra en Jeroen, maar zij hadden de rechten. Ze belden dus de schrijver spe ciaal op om toestemming te vragen. Die vroeg hoe ze het stuk speelden. Toen ze hem vertelden dat ze alle teksten uit hun hoofd hadden geleerd, heeft hij hen verboden 'Lief desbrieven' ooit nog te spe len", Petra Laseur noemt dat een FOTO:ANP sterk verhaal, maar het is in derdaad zo dat het stuk van achter een tafeltje voorgelezen moet worden en de voorberei dingstijd dus kort kan zijn. In Amerika is daar dankbaar ge bruik van gemaakt. Het'is in New York gespeeld door dertig sterren uit de televisie- en filmwereld, waaronder Charl ton Heston. Elke avond speel de een ander nauwelijks voor bereid koppel. Hoe langer La seur en Krabbé met het stuk bezig waren en hoe meer ze erin thuisraakten, hoe meer ze het) gevoel kregen dat dat toch niet de manier is. „Wij vinden dat eigenlijk on verantwoord", zegt Laseur, die de reputatie van een perfectio- niste heeft, voorzichtig. „Ik denk dat het makkelijk opper vlakkig wordt. Dit karwei is veel zwaarder dan het lijkt, juist omdat het zo minimaal is. Als we het een week hadden gespeeld, waren we tevreden geweest, maar in de maand die we in de Amstelkerk in Am sterdam hebben gespeeld heb ben we toch veel meer ontdekt aan het stuk dan we eerst ver moedden. Na een paar keer voelde ik me in een keurslijf zitten en dacht ik 'ja, ik ben gek, weken achter een tafeltje', maar nu is het weer enig. Het vrijblijvende is er wel af, het is nu veel intenser. Die maand dat we praktisch elke avond hebben gespeeld is de voor stelling zeer ten goede geko men. Dat bleek ook uit de reac ties". „Met de geringste beweging kan ik de brief die Jeroen voor leest om zeep helpen. Ik had laatst een kriebel aan m'n neus, maar ik wist dat kriebe len absoluut niet kon. We moeten merkbaar intensief naar elkaar luisteren, maar zonder de aandacht van de an der af te leiden. Je moet zó ge concentreerd blijven. De pro blemen van dit stuk zijn na tuurlijk van een andere orde dan wanneer je 'Groot en klein' van Botho Strauss speelt, maar dit stuk heeft ze ker zijn eigen haken en ogen". Van Dis Een ander voordeel van het stuk is dat je het overal kunt spelen. Toen bleek dat Krabbé een maand vrij was, moest er snel een theater worden ge boekt, maar dat was niet zo eenvoudig. Vandaar dat uitge weken werd naar de Amstel kerk, een ongebruikelijke lo- katie, die een succes bleek. Na de maand in de kerk werden toch nog een paar voorstellin gen in andere steden gepro grammeerd, waarvan Leiden de allerlaatste is. Met Krabbé dan, die er speciaal voor uit Pa rijs komt vliegen. Dat wil niet zeggen dat er geen 'Liefdesbrieven' meer ge speeld worden. Er komt een nieuwe korte serie met als ver rassende keus de schrijver Adriaan van Dis. Geen acteur dus, maar wel iemand met er varing in het voordragen van teksten. Na twee maanden met Van Dis speelt Petra Laseur Klytaimnestra in 'Elektra' bij het Theater van het Oosten. „En daarna wil ik nog een paar maanden 'Liefdesbrieven' doen. Met weer een andere man. Nee, die is nog niet ge vonden". NEW YORK - „We probe ren cool te blijven, maar oh, wat zijn we er blij mee, zei Natalie Cole na afloop van de Grammy-regen die gisteravond in New York dankzij het elektronisch knap in elkaar gezette nummer 'Unforgettable' op haar neerdaalde. „Ik dank mijn vader dat hij mij zo'n prachtige erfenis heeft nagelaten". Natalie, die in 1975 het presti gieuze kleinood in ontvangst mocht nemen als 'beste nieu we artiest' kreeg haar Gram my's onder meer voor beste single en beste cepdee van het jaar. Maar niet alleen Natalie Cole werd onderscheiden. De schrijver van het oorspronke lijk door Nat King Cole gezon gen lied, Irving Gordon, kreeg een Grammy voor 'het 'lied van het jaar'. De makers van de winnende mix, producer David Foster en technici Al Schmitt, Woody Woodruff en Armin kregen een prijs voor hun technische prestatie. R.E.M. Andere artiesten die dik in de prijzen vielen, waren Bonnie Raitt, dochter van de musical ster John Raitt, en de rock groep R.E.M. Het modieuze Amerikaanse kwartet kreeg drie Grammy's (beste vocale groep, beste album in de cate gorie alternatieve muziek en beste videoclip). Zangeres en gitariste Bonnie Raitt kreeg er ook drie (voor de single 'Some thing to Talk About', het al bum 'Luck of the Draw' en' het met Delbert McClinton gezon gen duet 'Good Man Good Wo man'). Bryan Adams, die zes maal was genomineerd, mocht uiteindelijk alleen de prijs voor beste speciaal voor film geschreven muziek met "(Eve rything I do) I do it for you", uit de film Robin Hood, in ont vangst nemen. Onze- eigen Candy Dulfer, genomineerd in de categorie 'beste instrumen tale pop' voor haar album 'Saxuality' kreeg geen prijs. Deze werd van haar afge snoept door Eric Johnson met 'Cliffs of Dover'. Boyz II Men Andere prijzen gingen naar 'When a man loves a woman' van Michael Bolton (Beste Zanger), 'Unlawful Carnal' van Van Halen (beste hardrock-re- gistratie), 'Summertime' van D.J. Jazzy Jeff and The Fresh Prince (beste rap-single) en 'Metallica' van Metallica (beste metal-elpee). 'Cooleyhighhar- mony', het album van het am bitieuze Boyz II Men (de nieu we Jackson 5?) viel in de prij zen in de categorie rhythm blues, terwijl Garth Brooks werd uitgeroepen tot beste country western-zanger met 'Ropin the Wind'. Sting lever de volgens de jury met 'Soul Cages' de beste rocksong van het jaar af. De prijs voor de bes te nieuwe musicus ging naar Mare Cohn, terwijl de sound track van 'Robin Hood: Prince of Thieves' een van de prijzen voor filmmuziek won. De Best Rap Solo Performance ging naar L.L. Cool J. voor „Mama said knock you out". Speciale prijzen voor muziek- carrières gingen naar Barbra Streisand, James Brown, Mud dy Waters en wijlen John Col- trane en Jimi Hendrix. Leeuwen interim- ïager Veronica 1RSUM - C. van Leeuwen (55) is nd tot interim-manager bij Vero- ij zal de zakelijke kant van de om- Is werkterrein krijgen. Dat heeft lordvoerder van Veronica gisteren igd. Van Leeuwen was eerder lam als directeur van NV Stads- ming Pegus in Utrecht en finan- irecteur van Visbeen Holding in Tonge. Volgens de woorvoerder (an Leeuwen naast algemeen-di- Rob Out, die zich meer met de ve kant van het bedrijf zal gaan du den. De benoeming van de inte- inager en de verschuiving van de ïeeft volgens Veronica geen gevol- or het functioneren van tv-direc- op Daalmeijer. Bas Westerweel HILVERSUM De nationale voorronde van het Eurovisie Songfestival, die op zondaga vond 29 maart rechtstreeks door de NOS wordt uitgezonden van uit studio 22B van het Hilver- sumse NOB-complex, wordt ge presenteerd door AVRO's Bas Westerweel en niet door Veroni ca's Anita Witzier, zoals elders al is gesuggereerd. Aan de nationale finale wordt deelge nomen door (in volgorde van op komst) Justian (met 'De schok van m'n leven' van Ellert Driessen), ex- Frizzle Sizzle Laura Vlasblom (met 'Gouden bergen' van Henk Tem ming), Ferry van Leeuwen (met 'Een klassieke liefde' van Marcel Schim- scheimer en John van Katwijk), Tony Neef en Hella Koffeman (met 'Nooit geweten' van Maarten Peters), Rob Janszen (met 'Net als èen kind' van Henk Hofstede), Fantasyx (met 'Met mij gaat het goed' van Marcel Schim- scheimer en Cees Stolk), Lisa Boray (met 'Hartstocht' op haar eigen tekst en muziek van Edwin Schimschei- mer), Bob van Niekerk (met 'Waar is het feest' van Maarten Peters), Sigrid 'Sigi' Hof (met 'Wachten op water' van Piet Souer) en tenslotte Humphrey Campbell (met 'Wijs me de weg' van Edwin Schimscheimer). De muzikale begeleiding wordt, zoals gebruikelijk, verzorgd door het Metro- pole Orkest onder leiding van Harry van Hoof. De regie is in handen van Henny Budie. De jury van het Nationale Songfesti val is samengesteld in samenwerking met de CPG (Collectieve Propaganda van Geluiddragers) en bestaat uit mensen die betrokken zijn bij de lich te muziek. Per provincie is een jury van vijf leden geselecteerd onder voorzitterschap van een bekende Ne derlander uit de wereld van de lichte muziek. De winnaar van de nationale finale zal Nederland vertegenwoordi gen op het Eurovisie Songfestival, dat op 9 mei in het Zuidzweedse Malmö wordt gehouden. TEYLINGEN !N Twee acteurs (1 een podium zon- cors op, gaan achter ifeltje zitten en be- een stuk voor te le- )it is geen literaire en ook niet wat je |muziek een concer- uitvoering noemt, joet doorgaan voor toneelstuk. Dat is met alle wetten theater, waarmee geen patronaats- fmee kan boeien. •misverstanden num- en twee. „De zalen zit- jmet mensen die welis- pk eerst denken dat het maar binnen drie mi- [rergeten zijn, echt ver- dat er voorgelezen lat is prachtig om mee Aan het woord is iseur, die dat ongebrui- stuk 'Liefdesbrieven' Gurney speelt. Ze kt samen met Jeroen Vrijdag spelen ze in de Schouwburg de laatste iling samen. lad, de film- en tv-ster Krabbé is na zeVen jaar i het theater te zien. rollen met Joan Collins 'bara Streisand door hij zich een maand voor de eerste de bes- rlijk, maar voor Petra met wie hij achter in zestig bij Globe speel- is zo'n collega voor het :egt Laseur. Iemand aandenlang niet kunt t met zijn werk uiter- >gal eens voorkomt, hij er weer is, is het e tijd wegvalt. Dat heb iommige mensen. Nu :en maand over en hij strikken. Na zeven hij weer voor een hij was voor de pre ek van de zenuwen, vond het heerlijk", iseur is gepokt en ge in de theaterwereld. Ier was de bekende re- :n acteur Cees Laseur, joeder Mary Dressel- jiat nu, op haar vijfen- Petra Laseur en Jeroen Krabbé tachtigste, nog met veel succes op de planken. Zo'n achtei*- grond moet een groot voordeel zijn, zou je denken, maar het lag wat anders: „Mijn vader ging het huis uit toen ik vijf was, en dus was mijn moeder vaak weg omdat er geld ver diend moest worden. Juffie nam een deel van de opvoe ding over. Er moest gewerkt worden. Thuis werd er nauwe lijks over toneel gepraat, maar' wat ik duidelijk heb meege kregen is die discipline, dat is heel nuttig geweest".' Politiek De Liefdesbrieven in het stuk zijn van Melissa en Andy, twee Amerikanen uit keurige fami lies die goed in de slappe was zitten. Op haar vijfde schrijft Melissa dat ze van Andy houdt, maar een lang en gelukkig sa menzijn is niet voor hen weg gelegd. Ze zien elkaar alleen in de vakanties, maar blijven el JN ROSENBERG Het theater i in de Koninklijke Jvburg voortaan al ijhal. De oude, wat rjlige entree heeft jgemaakt voor een ruimte, gedomi- .oor licht en kleu- j\dt schrikken en slik- de bezoekers van de ijke Schouwburg. De ig van de Luikse ar- Charles Vandenhove lerikaanse kunste- Lewitt, die gistermid- werd geopend, zal iet iedereen bekoren, icar Wibaut, adjunct van het theater, is vol ,We hebben hier [eek John Lanting ge- let publiek was over leen wel te spreken tal. Vooral jonge men- ïn enthousiast. Ik ver- :er ook kritiek, vooral meer traditioneel in- bezoekers, maar die |wel aan wennen", jwordt het zeker, want :e is overdonderend, love haalde er alle :n muurtjes uit en |de wanden kaal. De iren in de gebogen il verving hij door mo derne glazen exemplaren om meer contact tussen binnen en buiten' te laten ontstaan, een omstreden ingreep omdat hierdoor het aanzicht van de gevel ingrijpend is gewijzigd. De kassa's verhuisden naar een transparant aanbouwtje aan de zijgevel in de Schouw burgstraat. Sol Lewitt vervaar digde op verzoek van de archi tect het ontwerp voor de deco ratie van de wanden en de vloeren. Hij kwam met een veelkleurig banenpatroon in vooral bruine, gele en groene tinten, dat door Nederlandse kunstenaars is uitgevoerd. De kleuren zijn zacht en gewolkt, een effect dat werd bereikt door een soort aquareltech niek toe te passen. Tapijt Lewitts ontwerp voor een ta pijt in zwarte en grijze banen en blokken haalde het niet. Vandenhove wees het af omdat het de ruimte te veel zou frag menteren. Bovendien leek het de schouwburgdirectie beter te kiezen voor een marmeren vloer, gezien de ervaringen met het eens zalmkleurige ta pijt in het Amsterdamse Mu ziektheater. Vandenhove be paalde zelf het patroon van de marmeren vloer: lange stroken in wit en donkergrijs. Het totaalresultaat mag er zijn. De schouwburg is verrijkt met een feestelijke ruimte die de sombere oude entree snel zal doen vergeten. Directeur Hans van Westreenen omschreef gistermiddag nogmaals het uitganspunt: „Laat de entree hal niet een nondescript en grijs toegangsgebied zijn, maar laat het ruimte met thea- traliteit zijn die opwekt en laat dat naar buiten uitstralen". En Vandenhove maakte de hoog gespannen verwachtingen waar. „Mijnheer Vandenhove, het was een voorrecht en voor al een inspirerend plezier om met u te hebben mogen sa menwerken", aldus een dank bare schouwburgdirecteur. De verbouwing kostte 1,4 mil joen gulden en is betaald door de gemeente. De Nutsspaar- bank droeg de kosten van de muurschilderingen: 75.000 dollar. Van Westreenen hoopt' binnen enkele jaren ook de zaal aan te kunnen pakken. Op het programma staat een ver breding van de 'toneelmond' van negen naar twaalf meter. Verder blijft het interieur van de zaal ongewijzigd. De openingsceremonie die Hans van Westreenen voor gis termiddag schreef en regis seerde, was sprankelend en theatraal, geheel passend bij de nieuwe hal. Hoogtepunt vormde een merkwaardig to neelstukje dat werd opgevoerd door Anne-Marie Heyligers en Carl van der Plas, in de rollen van respectievelijk cultuur wethouder Ans van den Berg en sponsor Charles de Monchy van de Nutsspaarbank. Het tweetal begon op het toneel een gesprek en liet de genodig den vervolgens achter, om naar de hal toe te lopen. In de zaal kon men de twee op een videoscherm volgen. In de hal ontmoeten de acteurs de 'buurman': jawel, premier Ruud Lubbers („Het is wel leuk hier"). Volgt een geani meerde conversatie over een dichtregel van Constantijn Huygens, het motto van de middag: „Deze zie 'k, die droom ik dat ik zie. Of is deez' mogelijk zowel een droom als die". Maar het is inderdaad een droom, want de ontmoe ting blijkt vorige week vrijdag al opgenomen te zijn, toen Lubbers even tijd had. Aan het einde van de plechtig heid was er toch nog even een serieus moment, toen Van Westreenen wethouder Van den Berg vermanend toesprak over de bezuinigingsplannen van het gemeentebestuur. „Nodig of niet nodig, wie denkt dat er straffeloos twintig procent van de kunstbegroting in Den Haag is af te halen,' speelt met de toekomst van de regio Den Haag in Europa", al dus de directeur. De nieuwe hal van de schouw burg is op 8 maart voor ieder een te bezichtigen. Het theater houdt dan een Open Dag. Idoor GÉ ANSEMS AMSTERDAM Een wand schildering in het Amsterdam se buurthuis 'De Binding' blijkt, zo heeft een recent on derzoek uitgewezen, te zijn vervaardigd door Lucebert. Een schoonmaakster, die al 25 jaar in het buurthuis werkt, wist dat het om een Lucebert ging, maar niemand had daar tot nu toe ooit aandacht aan be steed. Op het muurschilderij staat de heilige Caecilia in gezelschap van twaalf engelen. Voor hen staan veertien koorknapen. Boven de heilige en de engelen heeft Lucebert vijf panelen aangebracht met bijbelse figu ren, onder wie de apostel Jo hannes en de H. Franciscus. De bijbelse figuren zijn echter onthoofd door een verlaagd plafond die sinds de verbou wing van het buurthuis in 1978 is aangebracht. Het aanvankelijke schoolge bouw, gebouwd in 1892, werd in 1943 verhuurd aan het Sint Fransciscus Liefdewerk, een instelling die de losbandige Amsterdamse jeugd opving. Bij het gebouw werd een kapel gebouwd, waarvan Lucebert de muren beschilderde. De ka pel werd later ingericht als handenarbeidlokaal. Lucebert heeft destijds, hij was toen 23 jaar, twee grote wandschilde ringen gemaakt. Een daarvan is tijdens de genoemde ver bouwing overgeschilderd. De wandschildering van Lucebert in het Amsterdamse buurthuis. Duidelijk is te zien dat de figuren op de bovenpanelen zijn onthoofd. FOTO: ANP

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 7