Christelijke ondernemers helpen Russische collega's Joodse orthodoxie in zeventiende-eeuws Amsterdam id GEESTELIJK LEVEN OPINIE Autobiografie COMMENTAAR CeidócSoivumt Koptisch-Orthodoxe kerk Amsterdam ingewijd ZATERDAG 22 FEBRUARI 1992 AMSTERDAM - Ballon nen en duiven werden los gelaten, terwijl paus She- nouda III de voormalige Maranathakerk aan de Mosstraat in Amsterdam- Noord betrad om deze offi cieel in te wijden als Kop tisch-Orthodoxe Kerk. Al een uur lang vulde gezang met begeleiding van triangels en kleine bekkens de ruimte, toen de Egyptische patriarch het kerkgebouw werd binnen geleid. Hij werd met een staan de ovatie en gejoel begroet door de vele aanwezigen, die de kerk -officieel ruimte bie dend aan 200 personen- tot de nok toe vulden. De 68-jarige paus onthulde on der meer een gedenksteen en sprak inwijdingsgebeden uit in het eerste eigen gebouw van de Koptische kerk in Neder land. Sinds 1976, toen in Ne derland de koptische kerk offi cieel als kerkgemeenschap werd opgericht, wordt de voor malige Maranathakerk door de Kopten gebruikt. Het kerkge bouw is voor dat doel geheel verbouwd en in Koptische stijl ingericht met ikonenwand en altaarruimte. Gisteren arriveerde het hoofd van de Koptisch-Orthodoxe Kerk, vergezeld door een aan tal bisschoppen, op Schiphol voor zijn eerste bezoek aan de Koptische gemeenschap in Ne derland. die naar schatting 2 a 3000 leden telt. Na Nederland zal de patriarch Engeland en de Verenigde Staten (VS) be zoeken. Paus Shenouda 111 is volgens de overlevering de 117e opvol ger van de evangelist Marcus, die de kerk in het jaar 61 stichtte. Egypte, bakermat van de Koptisch-Orthodoxe Kerk, telt momenteel 8 miljoen Kop ten. Buiten Egypte zijn er Kop tische kerken in onder meer Jeruzalem, Sudan, Jordanië, Libanon, de VS, Canada en Eu ropa. Katholieke hulporganisaties vormen grootste sociale netwerk in Verenigde Staten Jaag niet naar hoge ambten, maar naar de kennis die nodig is om ze te bekleden WASHINGTON - De samen werkende katholieke liefda digheidsorganisaties in 'Cato- lic Charities' vormen het groot ste sociale netwerk in de Vere nigde Staten (VS). Volgens een enquête, uitge voerd door het tijdschrift 'Non profit Times', brachten de meer dan 1.200 diocesane orga nisaties in 1990 een kleine 3 miljard gulden bijeen. Met dit geld hielpen ze 2,6 mil joen families en 8 miljoen al leenstaanden in de hele VS. Bij het werk zijn meer dan 225.000 hulpverleners betrokken. Vol gens de organisatie is de vraag naar hulp de laatste tien jaar sterk toegenomen. 62 procent van alle hulpbehoeftigen vroeg de organisatie in 1991 om eten, onderdak, kleding en andere hulp. Tien jaar geleden was dat nog 33 procent. door MARINUS V D BERG Met elkaar in gesprek gaan over je geloof, je betrokkenheid bij de kerk. bij de hedendaagse levensvragen, zonder elkaar in de haren te vliegen. Elkaar vertellend als in elkaar geïnteresseerde vrienden, als mensen die van elkaar willen leren. Okke Jager en Michel van der Plas doen dat in het boek: 'Op de tocht', gesprekken over geloof en kerk. Uitgeverij Anthos). Ze vertellen elkaar over hun jeugd, hun opvoeding, de wijze waarop er thuis met geloof werd omgegaan. Ze vertelden elkaar ook hoe de protestanten en katholieken tegen elkaar aankeken. Het aantrekkelijke van dit boek is dat ze niet blijven steken in het verleden, maar datje ook leest hoe ze in het geloof staan en hoe ze nu de kerk beleven. Natuurlijk brengt dat ook met zich mee hoe ze in de wereld staan. Door deze gesprekken ontstond er een religieuze autobiografie van twee mensen uit twee verschillende tradities. Elkaar je religieuze autobiografie vertellen, kan uitmonden in een Zo'n gesprek kan inspirerend en hélend zijn. Heel veel mensen hebben ook schade aan geloof en kerk opgelopen. „Geloof kan onderdrukkend en geloof kan bevrijdend werken", zegt Okke Jager. Wie een religieuze autobiografie schrijft of vertelt, vertelt wat de eerste religieuze herinneringen zijn, thuis. Later op school en in de kerk. Je vertelt wat ze voor je betekend hebben en nog betekenen. Hoe ze je leven hebben beïnvloed. Je kunt een autobiografisch gesprek houden aan de hand van de levensloop. Je gaat van levensperiode naa r levensperiode en vertelt of beschrijft wat in elke periode belangrijke gebeurtenissen waren, in je persoonlijke leven, in het kerkelijk en maatschappelijke leven. Je kunt ook vertellen welke voor jou belangrijke mensen waren, inspirerende mensen of mensen die je levensweg blokkeerden. Om elkaar in een tweegesprek of in kleine groep de religieuze autobiografie te kunnen vertellen is er wederzijds respect nodig en vertrou wen. Zo'n gesprek ontspoort als de naald blijft steken in de groef van een twistgesprek. ■Zodra het een twistgesprek wordt, gaat het over meningen en niet meer over de beleefde en doorleefde eiwaringen of vragen die leven en nog geen antwoord hebben. Ik ben in toenemende mate geïnteresseerd in religieuze autobiografieën. Ze bewegen zich op de stroom van ervaringen. Ze laten verwantschap zien tussen levensloop en ontwikkeling van geloven, kerk-betrokkenheid of afstand van de kerk. Ieder mens heeft een levensbeschouwing, een geheel van normen waaruit men leeft, denkt en handelt. Het boek van Michel vün der Plas en Okke Jager is een gesprek tussen twee tradities, die leidt tot een biografie. Ik ben geïnteresseerd in mensen en in plaatsen waar religieuze autobiografieën ontstaan, geschreven of door gesprekken. KROMMENIE - Christe lijke ondernemers in Ne derland stellen zich als 'sponsor in natura' voor langere tijd beschikbaar voor hulp aan een collega ondernemer in Rusland. Dat is het doel van een initia tiefgroep van de VU-hooglera- ren dr. B. Goudzwaard (econo mie) en dr. B. Kee (wijsbegeer te) en de ondernemer C. Knij- nenberg. Zij houdt begin maart in Soesterberg en Beet- sterzwaag bijeenkomsten voor ondernemers die in het project zijn geïnteresseerd. Volgens een woordvoerster hebben zich al verscheidene belang stellende ondernemers ge meld. Knijnenberg, directeur van een grafisch bedrijf in Krom menie, heeft al een jaar erva ring met hulp aan onderne mers in Rusland. Hij is diverse keren in Rusland geweest en zijn bedrijf heeft vorig jaar een joint venture gesloten met een bedrijf in Novosibirsk. De initiatiefgroep, die steun heeft gekregen van de christe lijke werkgeversorganisatie NCW, meent dat de leefbaar heid van de Russische econo mie op langere termijn gebaat is bij de doorwerking van christelijk-ethische waarden in het ecönomisch handelen. Zij hoopt dat veel ondernemin gen bereid zijn hun directeu r/ondernemer af en toe voor hulp aan een Russische colle ga af te staan. De belangstellenden zullen in Soesterberg en Beetsterzwaag worden toegesproken door dr. Aleksandr Zaisjenko, direc teur van de Russische vereni ging van christenen in het bedrijfsleven (ACB), die het christelijk-ethisch handelen in het bedrijfsleven wil stimule ren. Zaisjenko, in 1979 chris ten geworden, was het eerste niet-partijlid van de Sovjet-mi nisterraad en publiceert regel matig in economische tijd schriften. Personeel KTU vecht tegen promotie-eis UTRECHT - Een vijfde deel van het wetenschappelijk per soneel van de Katholieke Theologische Universiteit in Utrecht (KTU) heeft bezwaar aangetekend tegen de eis van het College van Bestuur, dat alleen gepromoveerden een dienstverband voor onbepaal de tijd krijgen aangeboden. Dat bleek gisteren tijdens de academische zitting van de KTU in de Jacobikerk te Utrecht. De KTU is begin dit jaar ontstaan uit een fusie van de Katholieke Theologische Universiteit Utrecht (KTUU) en de Katholieke Theologische Universiteit Amsterdam (KTUA) en telt 40 formatie plaatsen voor wetenschappe lijk personeel. Door van alle wetenschappelijke medewer kers, ook de 'zittende' docen ten van de KTUA en KTUU, een promotie te verlangen hoopt het KTU-bestuur te ga randeren dat de fusie tot een algemeen erkende kwaliteits verhoging bijdraagt. Het zal de niet-promoveerden de komen de vier jaar ruime gelegenheid bieden door middel van een promotie hun wetenschappe lijke kwaliteiten te bewijzen. De verkenningscommissie godgeleerdheid had drie jaar geleden geklaagd over op lage aantal gepromoveerden aan de tehologische opleidingen. Het KTU-bestuur vertrouwt erop dat de rechter de eis van een promotie redelijk zal vin den en de bezwaren van docen ten met een vast dienstver band tegen deze eis zal afwij- A Paus kust zwarte Madonna Op de derde dag van zijn bezoek aan West-Afrika kust de paus het halssnoer van een zwart Mariabeeld. Op zijn reis door Senegal heeft hij de slavernij veroordeeld. FOTO: AP Eenwording kerken in impasse JOHANNESBURG - De een- wording van de twee zwarte Nederduitse Gereformeerde Kerken in Zuid-Afrika, de NGKA en de NG-Sendingkerk, zit geheel in een impasse. Ook een referendum in de NG-Sen dingkerk heeft geen uitweg geboden. De voormalige kerk voor kleurlingen legde de aan gesloten gemeenten de vraag voor of zij dit jaar een synode vergadering moet houden waar kerkordelijk barrières op de weg naar eenheid opge ruimd zouden kunnen worden. Een meerderheid van tweeder de was hiervoor nodig. Van de 247 gemeenten stemden er 94 voor de speciale synodeverga dering en ook 94 tegen. De uitslag van de stemming werd met teleurstelling ontvangen in de NGKA, de voormalige kerk voor zwarten. De uitslag toont de tweespalt die ook in het bestuur van de NG-Sen dingkerk te zien is. Voorzitter Nic. Apollis wil eerst via de sy node de juridische problemen uit de wereld helpen, terwijl zijn mede-bestuurders ds. Russel Botman en ds. Johan Buys voor directe eenwording STIBA contra Joop Klepzeiker-schoolagenda ROTTERDAM - De Stichting Bestrijding Antisemitisme (STIBA) heeft bij de officier van justie van Amsterdam een strafklacht ingediend tegen de makers van de Joop Klepzei ker-agenda. Volgens de STIBA bevat de agenda twee antise mitische cartoons van de Fran se tekenaar Vuillemin, waarin de uitroeiing van de joden tij dens de Tweede Wereldoorlog wordt bespot. Het werk van Vuillemin is volgens Stein twee jaar geleden juist wegens de antisemitische strekking door de minister van binnen landse zaken in Frankrijk ver boden. De agenda is mede uit gegeven door de cineast en pu blicist Theo van Gogh. Stein heeft naar eigen zeggen met het indienen van de klacht tot deze maand gewacht omdat hij hoopte op een spijtbetuiging van Van Gogh. Maar uit diens gedrag tijdens het proces eerder deze maand in verband met het boek 'De Weldoener' heeft Stein afgeleid dat verder wachten nutteloos is. In 'De Weldoener' zijn passa ges uit eerdere publikaties van Van Gogh opgenomen die door joden beledigend geacht zou den kunnen worden. Hiervoor is Van Gogh gisteren veroor deeld tot een boete van 2.000 gulden. 11 Toen Amsterdam zich op het eind van de zestiende eeuw wist te ontdoen van de Spanjaarden telde de stad geen joden. Vijftig jaar later is Amsterdam het Jeruzalem van het noorden. Nergens ter we reld bestaat er dan een bloeiender joodse ge meenschap dan in Am sterdam. Hoewel de joden werden ge concentreerd in het nieuwe uitbreidingsgebied Vloonburg vlak bij het huidige Waterloo- plein, had dit niks van doen met een getto. De joden kon den gaan en staan waar ze wil den, ze mochten van de magi straat van Amsterdam alleen niet trouwen met christenen en overheidsfuncties bekle den. Maar zij konden wel hun godsdienst belijden, hun syna goge bouwen, handel drijven en mits zij de christelijke gods dienst niet aanvielen, ook vrij elijk publiceren, dingen die el ders in Europa nergens moge lijk waren, ja onbestaanbaar waren. Het gevolg is een explosie van joods leven in Amsterdam, niet alleen in commercieel, ook in intellectueel opzicht en ongetwijfeld een van de op merkelijkste episodes van de geschiedenis van de stad. Woorden van deze strekking kunnen uiteraard niet door een Nederlander geschreven worden. Het is dan ook een buitenlander, de Spaans geo- rienteerde historicus Henry Méchoulan en kenner van het jodendom, die met nauwelijks verholen enthousiasme deze hoogtijd beschrijft. Want wat was het lot van deze sefardische joden voordat zij in Amsterdam aankwamen? Meer dan een eeuw hadden deze vluchtelingen uit Portu gal en Spanje hun overtuigin gen onder de korenmaat moeten zetten. Het einde van de Moorse dominantie in het zuiden van Spanje betekende tevens het einde van hun vrij heid. De statuten omtrent de zuiverheid van het bloed die in een opmerkelijke parallel vie renhalve eeuw later opnieuw terugkeren in de rassenwetten van Neurenberg, waren al in gevoerd toen de katholieke ko ningen Isabella en Ferdinand in 1492 de joden voor de keuze van bekering of verbanning hadden geplaatst. Zij werden crytojoden of pseudokatholie- ken. Later, met de instelling van de Inquisitie, zou het al leen nog maar slechter voor hen worden. Bekering bleek niet voldoende of werd in het klimaat waarin roddel vol doende was om aangeklaagd en verbrand te kunnen wor den, voortdurend gewan trouwd. In Portugal waar de jo den in de zestiende eeuw naar toe vluchtten kregen ze uitein delijk opnieuw met de lange arm van de Inquisitie te ma ken. Méchoulan geeft er de voor keur aan te spreken van cryp- tojoden in plaats van Marra- nen. De laatste term die in het Spaans onder meer zeug bete kent, is immers een regelrecht scheldwoord en bovendien dubbelzinnig. Niet alleen jo den worden er mee aangeduid, ook tot het katholicisme be keerde joden vallen onder de term. Het zijn uiteraard de econo misch meest sterken die weten te ontkomen, een elite dus. Maar ook voor hen geldt dat hun jodendom verwaterd is. Zij voelen zich trouwens nog steeds en vooral Spanjaarden, want ze mogen dan veel ver volging hebben gekend, voor de komst van de katholieke koningen werden zij niet slechts geduld maar waren zij door hun eeuwenlange verblijf volkomen met Spanje ver groeid. Éénmaal in Amsterdam pro beerden zij weer aansluiting te vinden bij hun joodse traditie. Die moest in feite opnieuw worden geleerd. Rituelen, ken nis van de wet, zeer veel was in vergetelheid geraakt. En voor de meest geloofsgetrouwen on der hen moet het een wonder zijn geweest dat de magistraat van Amsterdam hen zelfs tot orthodoxie verplichtte! In 1619, toen de strijd tussen Ar- minianen en Gomaristen, zeg maar in feite het eerste belang rijke gevecht tussen respectie velijk rekkelijken en precie- zen, volop woedde en ook de politiek in zijn greep kreeg, eiste de magistraat strikte trouw aan de naleving van de wet van Mozes. Nog meer rek kelijkheid van joodse buiten staanders werd namelijk niet op prijs gesteld. En dit laatste was natuurlijk koren op de mo len van de joden die ook uit ei gen beweging strikte naleving van de joodse regels en gebrui ken wensten af te dwingen. De strafmaatregelen jegens over treders die de joods ereputatie in gevaar brachten waren ui terst scherp en ingegeven door het gevoel dat het overleven van de joden daarvan afhanke lijk was. Maar lang niet ieder een was bereid het gezag van de nieuwe rabbijnen te aan vaarden, niet alleen omdat im migranten er niet langer be hoefte aan hadden na hun be proevingen op het Iberisch Schiereiland in een nieuw keurslijf geperst te worden, maar ook omdat de meer intel lectueel ingestelden niet on kundig waren van de nieuwe Zuiveringsoperatie Het moest er van komen. In een gebied waar het pri uit het Oude Testament 'oog om oog, tand om tand' en, even kan, 'tien levens voor één leven', onbarmhartig doorgevoerd, was de Israëlische uitval in het zuiden vj banon niet meer dan logisch. Vijf dagen lang werd het den van Israël bestookt door Iran-gerichte Hezbollah- ties. Dat was bedoeld als wraak voor de Israëlische pr< operatie waarin de Libanese Hezbollah-leider sjeik j Musawi samen met zijn vrouw en zesjarig zoontje deskundige wijze uit de weg werd geruimd. Deze moord slag werd wel voorgesteld als Israëlische wraak vooi moordaanslag van Palestijnse commando's op Israëli soldaten in Israël zelf. jirui bej ürdin te, enk amers dinger indst v eweek agen i MAAR dat klopt niet helemaal. De aanslag op de Israëli soldaten werd uitgevoerd door Palestijnen. De Hezbollah p daar niets mee te maken. Maar toch wordt deze keer de bollah zwaar aangepakt. Daar is een reden voor. In de afgelopen maanden stapelden de incidenten tusse Hezbollah en het onder Israëlische controle staande Zn banese Leger en de ongeveer duizend Israëlische soldati de zogenoemde veiligheidszone in Zuid-Libanon zich oj Israëlische regering moet tot het besluit gekomen zijn het zo wel genoeg was en dat er een einde moest komen de niet aflatende aanvallen van de Hezbollah. In eerste instantie werd bijgevolg de leider van de Hezb< in Libanon, sjeik Abbas Musawi, om het leven gebracl raël paste al eerder deze beproefde tactiek toe, onder mi Bayrut zelf en in Tunis. Om de tegenstander te demon ren wordt eerst gemikt op het hoofd van de beweging, mier Yitshak Shamir verklaarde woensdag dat Israël all het werk zou stellen om de rust in Noord-Israël te venr de ren. „Wij moeten hen die terreur tegen ons bedrijven, tri zij' en uitroeien. Reken op ons leger", zei Sjamir. asl ai ivezen het i ermoei its de m var en da - ianwez .OKI •anti kaan j ƒ15; 20;W J.C.T.M ■K..D ISRAEL begon met de uitroeiingsoperatie in de overtui dat de rust slechts kan weerkeren indien de Hezbollah ties voorgoed worden verjaagd uit het zuiden van Libanc uit hun bolkwerken in de Bekaa-vallei. De Hezbollah-rr is de enige militie die door de Syriërs geduld wordt in non. Alle anderen hebben na de Syrische pacificatie vat banon hun zware wapens moeten inleveren. De Hezbi niet. Dat was een gebaar van goede wil tegenover Iran mee Syrië op goede voet staat. De door Iran gesteunde, gefinancierde en bewapende bollah wil bovendien de vredesconferentie over het Midm, Oosten torpederen. Libanon, Syrië, Jordanië en de Pal nen kondigden onmiddellijk na de moordaanslag op Abbas Musawi aan dat ze toch zouden deelnemen aan d< gende ronde van de conferentie in Washington. Dat w< veel als zeggen dat ze helemaal niet akkoord waren mi Hezbollah en zijn Iraanse sponsors en dat ze er niets op t zouden hebben wanneer Israël de Hezbollah een lesje zo ven, tenminste wat Syrië betreft als Israël de gre van het door Damascus toelaatbare niet zou overschrijde Allicht om de Syriërs gerust te stellen haastte de Isijj sche premier Shamir zich te verklaren dat de Israëlisch! daten slechts zolang in het zuiden van Libanon zouden ven totdat de klus was geklaard. Een beperkte operatie geen echte oorlog. Gisteren trokken de Israëlische tro zich inderdaad weer terug uit Libanon. ONDANKS de algemene afkeuring en verwijzing naar lutie 425 van de VN-Veiligheidsraad over de onvoorwaaifj ke terugtrekking van de Israëlische troepen uit Libanc het niet onwaarschijnlijk dat men hier en daar tevreden de Hezbollah een slag is toegebracht. De islamitische rei tie, shi'itische ayatollah-stijl, is immers niet populair ijiberger Arabische wereld. 25; I I.JAM d.R., Den Leiden 10; I.M.d.J. 10; P Sch vrijzinnigheid en daarvan wensten te profiteren. Bekend werd de affaire rond Uriel da Costa die verscheide ne malen met een herem (ban vloek) werd geconfronteerd nadat hij de onsterfelijkheid van de ziel had geloochend. Hij pleegde uiteindelijk zelf moord, toen hij uit zijn ge meenschap was verstoten. Nog bekender is de banvloek die op 27 juli 1656 tegen Spinoza werd uitgesproken. Die was enig in zijn felheid, aldus Mé choulan. Later in de eeuw wer den deze banvloeken zeld zaam. De geloofsijver verslap te, mede naarmate duidelijk was dat de joden geen gevaar meer liepen. De Amsterdamse kooplieden, vaak toch al vrij zinnig christelijk, hadden bo vendien niet zoveel boodschap aan deze geloofsvertuigingen. Hun tolerantie werd zoals be kend in hoge mate ingegeven door hun handelsgeest. Zo konden dus allerlei vormen van geloof bloeien temidden van de grootste onverschillig heid zelfs al moest men wel be paalde normen in acht nemen. Interessant is wat Méchoulan in dit verband over Spinoza op merkt. De filosoof die in zijn theologisch-politiek tractaat het gezag van het Oude Testa ment en van de rabbijnen on deruithaalde. wordt door Mé choulan beschuldigd van anti semitisme. Het droevige lot van zijn Spaanse voorvaderen blijkt Spinoza grofweg te mis kennen. Dat wisten we van Spinoza nog niet die toch te boek staat als een van degenen die aanzien gaf aan onze gou den eeuw. Henry Méchoulan: Amsterdam in de tijd van Spinoza, ver schijnt volgende maand bij de Arbeiderspers. Prijs 49,50. £cidóc 6ou4a/nt Uitgave Kantoor Telefoon Westerpers bv (maakt deel uit Apothekersdijk 34 Leiden 071 - 122 244 071 -134 941 Postbus 112300 AA Leiden Hoofdkantoor Koopmansstraat 9. 2288 BC Rijswijk Telefoon: 070-3190 933 Telefax 070-3906 717. Postadres Postbus 9. 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur: J. Leune Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers. Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808) L. van Koo Leiden en omgeving (tel 071 -144 046/047/48/49): G - J. Onvlee (chef-redact£i --il F Buurman, K van Herpen. K van Kesteren, R Kleijn, drs R Koldenhof, M J e' T. Pieters en M. Roso, Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel' 070 - 3190 815): A van Rijn (chef), W Bunschoten, drs. C. van Haersma Buma, A van Holstei E Huisman, H. Jansen, drs J. van Leeuwen - Voorbij, R. de Roo, drs. K. Veraa Kunst/rtv (tel 070 - 3190 834): G Ansems (coördinator), B Jansma, H. Pièt. Geestelijk leven (tel 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs. P van Velthoven Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef), S. Evenhuis, S. Pieterse. Hei Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T. Kors. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied; - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederlan Belgie De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H Leber, drs K Swk M van de Ven en P. Vogels De parlementaire redactie bestaat uit R in 't H (chef), H Bijleveld, D. Hofland, P. Koopman, D van Rietschoten en K. van - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus. - de volgende correspondenten in het buitenland drs D J van den Bergh (Peking), drs H. Botje (Tunis), A Courant (Athene), R Hasselerharm (Johannesburg), drs. A Heering (Rome), B van Huët (Parijs), M de Koninc (Washington). F. Lindenkamp (Sao Paulo). R Simons (Londen), drs R. Vun< (Moskou), W Werkman (Jeruzalem). G van Wijland (Belgrado), F Wijnands (Bonn). J Wijnen (Brussel) De Leidse Courant heeft als lid v publicatierechten van The Times M de Cocq. Nabezorging Telefoon 071 -122 248 op rr 15 00 uur Bij betaling per acceptgirokaart: per maand per kwartaal n 08.30 tot 17.00 u 27,00 79,80 312,65 uit te worden voldaan Het abonnementsgeld d Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel 071 - 122 244 Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050 chenda ƒ20; F B, De aag: ƒ10; i d.K., A J.N.M.v Den Hï 10.A DvD ■A.. Rij: 50; I Leii LANI ie N< lings mo nanc zwaï wen anch inder Isupp :s G. "8PE -J.JS wfsk ;mt Gezicht op de oude en nieuwe synagoge van Amsterdam. GRAVURE JOODS HISTORISCH MUSEUM

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2