INTERVIEW/ Jong talent UZIEK TT-rm LeidseCourant I O O iiii donderdag 20 februari 1992 j A/J tie Village Osbourne Santing (Verwacht onder voorbehoud 20 FEBRUARI The tannahill weavers - Vredenburg, Utrecht. 21 FEBRUARI Hugo race - Patronaat, Haarlem. 22 FEBRUARI Sniff 'n the tears - Melkweg, Amsterdam. 24 EN 25 FEBRUARI Paul young-Vredenburg, Utrecht. 26 FEBRUARI Young gods en Treponem pal - Paradiso, Amsterdam. 29 FEBRUARI Frank boeijen - Doelen, Rotterdam. ADM's Achter De Klok Om Festival mmv Brader, Souleymane mbodj, Tobias delius kwartet, Hallo venray, Jablkon, The ex, De ideale schoonzonen, Lumpy head en Don Patrick martin The adm-rockers - Paradiso, Amsterdam. Gotcha - Nighttown, Rotterdam. 2 MAART Pearljam - Paard, Den Haag. 3 MAART Hard to handle - Paap, Den Haag. 4 MAART Ozzyosbourne en Love/hate - Paradiso, Amsterdam. 5 MAART Little village - Ahoy, Rotterdam. Mathilde santing - Schouwburg, Den Haag. The gun club - Paard, Den Haag. 6 MAART Buffalotom en Blake s babies - Paard, Den Haag. 7 MAART PARELS VOOR DE ZWIJNEN I: Arctic heat, Sister lovers, Fly buy try - Paard, Den Haag. Easy meat- Pater, Den Haag. Margrieteshuys-Nederland 3, Wateringen. WISSELSTR0M FESTIVAL: The naked lunch, Ma'CHINA en Dreadful great-Augustinus (Rapenburg 24), Leiden. Foggy notion en Gold turkey - Tent, Wassenaar. Billy bragg - Paradiso, Amsterdam. Gotcha - Kasteel, Alphen a/d Rijn. 8 MAART B.b king - Congresgebouw, Den Haag. Steve harley cockney rebel - Parkzicht, Rotterdam. Cruz and friends - Pater, Den Haag. 9 MAART Lou reed - Carré, Amsterdam. I Cowboy junkies - Paradiso, Amsterdam. Gilberto gil - Congresgebouw, Den Haag. 10 MAART Greg sage band - Paard, Den Haag. Gino vannelli - Congresgebouw, Den Haag. B.b king - Concertgebouw, Amsterdam. In sanity - Paap, Den Haag. Southside johnny - Paradiso, Amsterdam. 11 MAART John gorka - Paard, Den Haag. 12 MAART Kaoma- Vredenburg, Utrecht. Greg sage - Tivoli, Utrecht. Two bells - Pater, Den Haag. 13 MAART OPSCENE PIEPSHOW: Morzelpronk, Seeing red en Het boerensyndicaat-Paard, Den Haag. Five to one - Pater, Den Haag. Harry sacksioni - Schouwburg, Rijswijk. Honey b. the t-bones - Patronaat, Haarlem. 14 MAART The cranes en The senseless things-Paard, Den Haag. Harry sacksioni - De Naald, Naaldwijk. Honey b.& the t-bones-LVC, Leiden. Under influence - Sater, Leidschendam. Molly foster and section - Pater, Den Haag. Greg sage - Patronaat, Haarlem. Ronnie jordan - Paradiso, Amsterdam. Margriet eshuijs- Palace Place, Scheveningen. De confrontatie - Nederland 3, Wateringen. 15 MAART Victims family en Megakronkel-Paard, Den Haag. Frank boeijen - Stadsschouwburg, Amsterdam. Cruz and friends-Pater, Den Haag. 17 MAART General lee - Paap, Den Haag. Swans - Paradiso, Amsterdam foto Milan Konvalinka Ruud van der Meer: 'Ik vind dat Mieke uit Delfzijl, die een jaar blokfluit speelt, ook mee moet kunnen doen'. doorGeAnsems De 14-jarige Izhar Elias soleerde op 8 fe bruari als gitarist bij het Residentie Orkest in Den Haag. Dit concert werd bijgewoond door vele medescholieren uit Amstelveen, waar hij het gymnasium bezoekt. Hij won vorig jaar de eerste prijs van het 22e Prin ses Christina Concours en daaraan gekop peld de prijs van het Residentie Orkest: een solo-optreden met het ensemble. Wat op 8 februari gebeurde, is illustratief voor wat met het concours wordt beoogd: de promotie van de klassieke muziek op de middelbare school. Niet alleen de deelne mer is van belang, de organisatie wil ook zijn schoolgenoten erbij betrekken. Of om met concoursdirecteur Ruud van der Meer te spreken: „Wij zoeken naar allerlei mid delen om te penetreren in de school". Zijn nieuwste wapen is de scholierenjury. Die opereert naast de vakjury in de regio nale voorronden. Van der Meer: „We heb ben per regio tien scholen gevraagd juryle den af te vaardigen. Op die manier kun je ook de schoolleiding meer bij het concours betrekken". Van der Meer heeft het tij mee. Het is weer trendy om aan klassieke muziek te doen. „Maar ik denk niet dat we dit uitsluitend te danken hebben aan ons werk. Pavarotti, Nigel Kennedy en Jaap van Zweden heb ben ons een stevige steun in de rug gege ven". Van der Meer, thans klassiek zanger, heeft jarenlang muziekles gegeven in het middelbaar onderwijs, vanaf de jaren zestig tot 1980. „Wanneer ik eertijds aan een brugklas vroeg: wie bespeelt een instru ment, kreeg ik nog een woud van vingers. De laatste jaren kwam er nauwelijks één vinger. De kinderen die een instrument be speelden, durfden daar niet meer voor uit te komen. Want je was een tut als je aan De belangstelling voor het Prinses Christina Muziekconcours stijgt enorm. Maar directeur Ruud van der Meer kan het werk nauwelijks meer aan. Hij zit te springen om meer personeel. Het ministerie van wvc vertikt het echter om hiervoor financieel bij te springen. klassieke muziek deed. Gelukkig komen we nu in een gunstiger vaarwater". Het concours is een geesteskind van Van der Meer, dat hij als een zorgzame vader koestert, ook al kan hij het werk als direc teur door zijn zangersbestaan maar nau welijks aan. Het gevolg daarvan is onder meer dat hij tijdens tournees 's nachts op zijn hotelkamer nog moet werken voor het concours. „Ik heb 16 uur per week een se cretaresse. Ik kan het werk eigenlijk niet meer combineren met mijn concerten", zegt Van der Meer. Vervolgens belicht hij de financiële gezond heid van zijn geesteskind, dat in leven wordt gehouden door geldelijke injecties van sponsors en lagere overheden. Het mi nisterie van wvc weigert categorisch om ook maar met één cent over de brug te ko men. „Wij subsidiëren geen concoursen", krijgt Van der Meer steevast te horen. Alsof het Prinses Christina Concours kan worden vergeleken met andere concoursen zoals de Iordens Viooldagen. „Dat zijn alle maal talentenjachten. En daar is het ons in eerste instantie absoluut niet om begon nen. Natuurlijk is het leuk om te kunnen zeggen: Marieke Blankestijn (nu een be kend violiste) was elf jaar en droeg rode kniekousjes toen zij bij ons won. Maar lang niet alle finalisten gaan later het vak in. Ongeveer de helft". „Ik herinner me nog die twee meisjes, die een duo-sonate voor viool van Prokofjev in de finale speelden. Een heel moeilijk stuk zonder begeleiding. Toch piekerden zij er niet over om naar het conservatorium te gaan. De een wilde medicijnen studeren, de ander biologie. Verder vind ik dat Mieke uit Delfzijl, die een jaar blokfluit speelt en dat ding amper kan vasthouden, ook mee moet kunnen doen. En dat zij na afloop naar huis kan gaan met de gedachte: ik ga er eens lek ker tegenaan. Want ik heb met die beroem de meneer van de jury, die ook fluit speelt, gepraat". De finale van het concours wordt zondag 23 februari gehouden in Diligentia in Den Haag. Dan zullen tien jongeren die de bar rières van de regionale voorronden (in Den Haag, Den Bosch, Groningen of Enschede) hebben genomen, aantreden voor een jury van prominente musici, onder wie Theo Olof en Daniel Wayenberg. De belangstel ling voor het concours groeit, dit jaar gaven 325 scholieren zich op voor deelname. „Heel veel", zegt Van der Meer. „We be gonnen met gemiddeld zestig. We schrijven alle middelbare scholen aan. Ongeveer 1200. De eerste 300 aanmelders mogen meedoen. Meer kunnen we niet aan". Diligentia, Den Haag: Finale Inlerscho- lair Muziekconcours Prinses Christina. Op 23 februari 19.30 uur). Paul Young heeft er echt zin in „In de popmuziek is de stem een tijdje uit de mode geweest, maar daar komt weer verandering in. Veel mensen houden nu eenmaal van prettige vocalen. Wat dat be treft hebben rap en house het roer niet kunnen overnemen", zegt Paul Young (36). De blanke Engelse soulzanger is min of meer het levende bewijs van de stelling dat de kracht van een popnummer in de zang schuilt. Hoe krijgt hij anders twee keer Vredenburg in Utrecht gevuld De stilte na het succes van de verzamelaar 'From time to time' en zijn hitduet met Zucchero 'Senza Una Donna' blijkt slechts een korte adempauze. „Ik hoor dat ik een saai bur germannetje zou zijn geworden. Onzin na tuurlijk. Wacht mijn podiumverrichtingen maar af. Ik heb er echt zin in. Te lang heb ik in de schaduw geleefd. De reden was mijn stembanden. Ik werd er behoorlijk de pressief van als ze het halverwege een tour nee weer eens begaven. Nu ik mij minder druk maak over mijn carrière gaat het met mijn stem ook ineens een stuk beter. Bobby Womack zei ooit eens tegen mij: naarmate je ouder wordt, zal het zingen je steeds ge makkelijker afgaan. Hij had gelijk". Als de tournee achter de rug is, staat het af maken van zijn nieuwe elpee voor de deur. „Ik heb een mooie stapel nummers verza meld, waarvan ongeveer de helft covers is. Zover ik het nu kan inschatten, zal mijn vierde plaat een grotere eenheid vormen dan nummer twee en drie. Mijn probleerp is altijd het vinden van het juiste materiaal. Ik ben zanger, geen echte schrijver, maar het ambachtelijke beroep van songwriter lijkt in Engeland niet meer te bestaan. Wie schrijft heeft zijn eigen groep. Daarom zoek ik de laatste jaren mijn heil in Amerika. Vredenburg, Utrecht: Paul Young. Op 24 en 25 februari (20.15 uur). VER UIT UNIEKE OPERA BIJ FORUM 'Pelléas et Mélisande' van Claude De bussy, die Opera Forum op het pro gramma heeft staan, is een unicum binnen het operarepertoire. Bij De bussy staat niet het verloop van de handelingen centraal, maar de subtie le wisseling van de sferen en de inner lijke reacties van de personages op de werkelijkheid. De opera is o.m. 1 maart te zien in de Amsterdamse Stadsschouwburg en 21 maart in het Muziektheater in Den Haag. 'HET ZINGENDE HART' Met de folkgroep Planxty schreef hij wereldgeschiedenis en in eigen land wordt hij wel 'het zingende hart van Ierland' genoemd. Toch heeft Christy Moore internationaal gezien proble men om te worden gehoord. Zijn con cert op 18 mei in het Amsterdamse Carré moet daarin verandering bren gen. Overigens ligt hij in eigen land bij politici en de rechterlijke macht nau welijks goed in het gehoor. Reden is dat de oudere broer van Luka Bloom, wanneer hij schrijft, uiterst maat schappij-kritisch tekeer gaat. LEIDEN E.O. Donderdag 20 februari Warenar, Kerkstraat 75, (assenaar, 20.15: Deep River uartet 20, CJP/65+ ƒ15). Vrijdag 21 februari Kapelzaal k&o, azewindsteeg, Leiden, 20.15: ianorecital (Chopin, eethoven) door Patrick opper. Lvc, Breestraat 66, Leiden, 2.00: The last straw that oke the camel's back. De bron, Troubadourweg2, Iphen aan den Rijn, 20.30: ountry-concert met Billie Jo 1 'ears en formatie Owlkatraz. voorprogramma treedt eddy Weller op 35). Zaterdag 22 februari Stadsgehoorzaal, bestraat 60, Leiden, 20.15: anoconcert in kader van ïopincyclus door Martha oguera. Lvc, Breestraat 66, Leiden, 1.00: Spo-Dee-O-Dee. Het Kasteel, Concertweg i Alphen, 21.00: Roots ndicate(/9). Zondag 23 februari Pieterskerk, Pieterskerkhof, Leiden, 19.00: Cantatedienst door Residentie Bachkoor- en orkest (gratis). De rank, Golfbaan 99, Noordwijkaan Zee, 14.15: Guarneri Trio (piano, viool en cello) (ƒ15, CJP/P65/K&0 ƒ12,50, t/m 15 jr. ƒ7,50). Maandag 24 februari Geen opgaven ontvangen. Dinsdag 25 februari Geen opgaven ontvangen. Woensdag 26 februari Cafetregter, Herenstraat 1, Leiden, 20.00: 'Lost heroes', vergeten jazzhelden gedraaid door Frank Frankhuizen en Martin Rohde (gratis). Donderdag 27 februari Geen opgaven ontvangen. Vrijdag 28 februari Lvc, Breestraat 66, Leiden, 22.00: Signature. FOTO W. VAN NOORT Pianiste Martha Noguera treedt 22 februari op in de Stadsgehoorzaal in Leiden. Zaterdag 29 februari Lvc, Breestraat 66, Leiden, 22.00: Claw Boys Claw. Het Kasteel, Concertweg 1, Alphen, 21.00: La Lupa (ƒ8). Jazzpodium hothouse, De Waag, Aalmarkt 21, Leiden, 21.30: Jubilation Pierre Courbois met Fred Leeflang, Eric Vloeimans, Willem Kühne en Egon Kracht. Zondag 1 maart Stadsgehoorzaal, Breestraat 60, Leiden, 20.15: Koffieconcert met pianist Jaap Kooi. The Duke, Oude Singel, Leiden, 15.00: Optredens Chanson-Noireseizoen (ƒ5) DEN HAAG Donderdag 20 februari Circustheater, 20.00: Musical 'Les Misérables' van Alain Boublil en Claude- Michel Schönberg; regie Ken Caswell; met o.a. Ernst Daniël Smid, Vera Mann, Pia Douwes, Henk Poort, Joke de Kruijf, Danny de Munk en Bill van Dijk. Congresgebouw, 20.15: Leerl. Gymnasium Haganum: musical 'Steen der dwazen' van Joe Raphael. Kon. conservatorium, 19.30: Voorspeelavond door leerl. VWO/AVO-school. Vrijdag 21 februari Muziektheater, 20.15: Residentie Orkest o.l.v. Günther Herbig: 'Symfonie 8' ('Unvollendete'van Schubert en 'Symfonie 5' van Mahler. Circustheater, 20.00: zie 20 febr. Korzo, 21.00: Nicola Walker Smith (sopraan) met nieuwe Britse electro- akoestische composities. Kon. conservatorium, 20.00: Operaklas Kon. Conservatorium i.s.m. Utrechts Conservatorium: 'Spectacle coupé'. Fragmenten uit opera's van o.a. Mozart, Donizetti, Gounod en Puccini; regie Javier López Pinon en Carl van der Plas. Het Paard, 21.30: Supertrio: Fast Lane, Burma Shave en Timbüktoe. Zaterdag 22 februari Muziektheater, 20.15: Residentie Orkest (zie 21 febr.). Circustheater, 20.00: zie 20 febr. Diligentia, 20.15: Rien Ne Va Plus: 'Klein concert'; m.m.v. Rieany Janssen (zang), Ernst Jansz piano) en Jan Hendriks (gitaar). Het Paard, 21.30: Popconcert met Geteilte Köpfe, Mieskuoro Huutajat en Deinum. Zondag 23 februari Muziektheater, 20.15: Nieuw Ensemble o.l.v. Ed Spanjaard m.m.v. Romain Bisschoff (bariton); werken van Schönberg, Gerhard en Guerrero. Circustheater, 14.00 en 20.00: zie 20 febr. Diligentia, 14.15: Luistermuseum/De Erkenning; werken van Leibowitz, Krenek, Boulez, Villa-Lobos en Ruyneman; 19.30: Finale Interscholair Muziekconcours Prinses Christina. Het Paard, 21.30: Popconcert Slowdive en God. Maandag 24 februari Muziektheater, 20.15: Kon. Filharmonisch Orkest van Vlaanderen o.l.v. Gerard Oskamp m.m.v. Emmy Verhey (viool). Op programma 'Prélude a l'après-midi d'un faune' van Debussy, 'Vioolconcert 2' van Prokofiev en 'Symfonie 5' van Tsjaikovksi. KON. CONSERVATORIUM, 19.30: Zangavond door eerstejaars studenten. Dinsdag 25 februari Circustheater, 20.00: zie 20 febr. Diligentia, 12.45-13.30: Loeki Knol met o.m. liedjes uit musical 'Fien'; 20.15: Anner Bijlsma (cello) en Gérard van Blerk (piano); werken van Chopin, Brahms, Sjostakovitsj en Debussy. Kon. conservatorium, 12.45-13.45: Concert; 19.30: Leerl. Ku Ebbinge: voorspeelavond barokhobo. programma 'Kleine Suite voor Blazersensemble' van Peter Visser; 19.30: Leerl. Jaap ter Linden: voorspeelavond barokcello. Het Paard, 21.30: Popconcert Jan Akkerman Band. Woensdag 26 februari Muziektheater, 20.15: Jet Röling (piano) en Koor Nieuwe Muziek o.l.v. Huub Kerstens; werken van Fanny, Felix en Arnold Mendelssohn. Circustheater, 20.00: zie 20 febr. Diligentia, 20.15: Flamencoprogramma door Candela. Kon. conservatorium, 19.30: Leerl. K.C.: fluitwerken van C.Ph.E. Bach. Vrudag 28 februari Muziektheater, 20.15: Residentie Orkest zie 27 febr.). Theater a/d haven, 20.30: Gebroeders Flint: 'Alleen in mijn gedichten kan ik wonen'. Liederenprogramma met op muziek gezette gedichten van J. Slauerhoff. Circustheater, 20.00: zie 20 febr. Korzo, 21.00: New Sounds: j dubbelconcert Simons Maroney/Henry Gwiazda. Kon. conservatorium, 19.30: Leerl. Maria Hol en Lucia Swarts: voorspeelavond I bijvak cello. Het Paard, 21.30: 'Rockgolf live' met Renegades en Gershwin. Donderdag 27 februari Muziektheater, 20.15: Residentie Orkest o.l.v. Günther Herbig m.m.v. Lazar Berman (piano); werken van Beethoven en Wagner. Circustheater, 20.00: zie 20 febr. Korzo, 21.00: Jazz in Motion: drumduo Wim Kegel en Hans Verdoorn. Kon. conservatorium, 12.45-13.45: Concert; 19.30: Atheneum Blazers Consort o.l.v. Ali Groen. Op Zaterdag 29 februari Muziektheater, 20.15: St. Petersburg Philharmonic Society Orchestra o.l.v. Alexander Dmitriev m.m.v. Andrei Nikolsky piano); werken van Glinka, Rachmaninov en Moessorgski. Circustheater, 20.00: zie 20 febr. Het Paard, 22.00: Popconcert Cop Shoot Cop. Zondag 1 maart Muziektheater, 20.15: Rafael Orozco (piano), werken van Liszt, Chopin en Albeniz. Circustheater, 14.00 en 20.00: zie 20 febr.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 23