ederlands jazzquintet reekt in buitenland door Warren Beatty voorgedragen voor Oscar beste hoofdrol lidóe Gowiont 17 per Librurn cum laude De Krant op Zondag verliest beroep tegen staatssecretaris ichael Jackson verlaat Afrika hals over kop KUNST/RTV DONDERDAG 20 FEBRUARI 1992 - Michael Jackson heeft gisteren privé-reis door vier Afrikaanse landen afge- jen en is vanuit Tanzania hals over kop naar jen gevlogen. Diverse misverstanden met aatselijke bevolking en slechte publiciteit en de Amerikaanse popster hiertoe ge it hebben. In commentaren in kranten in kust werd de 33-jarige Jackson ervan be- digd de bevolking van het land beledigd te en door aanhoudend met zijn vingers aan ieus te zitten, hij zou daarmee hebben aan een dat hij het niet lekker vond ruiken in kust. Volgens een lid van de 40 man sterke eiding van Jackson gaat het echter om een genheidsgebaar, dat de popster maar niet fleren. Vanuit Ivoorkust, waar hij en pas zaterdag op een gouden troon gekroond tot erekoning van de Sanwis, vloog Jack aar Tanzania. Bij zijn aankomst daar werd olgens de Amerikaanse ambassade, door de minister van buitenlandse zaken Ahmed Hassan Diria welkom geheten en kreeg hij van diens kleindochters bloemen. Een plaatselijke krant, die zich baseerde op verklaringen van ooggetuigen, gaf evenwel een geheel andere voorstelling van zaken. Jackson zou, met dicht geknepen neus, naar een gereedstaande auto gesneld zijn en zijn gezicht verstopt hebben achter een zakdoek. Diria moest achter Jackson aanrennen om zichzelf voor te stellen. Manager Edward Ngewe van Hotel Kilimanjaro, waar Jackson overnachtte, liet weten dat de popzan ger van zijn trip naar het noorden van Tanzania heeft afgezien omdat hij niet in een klein vlieg tuigje wilde vliegen. „Hij houdt daar niet van", aldus Ngewe. Voor de rest zou Jackson, volgens Ngewe, een plezierige gast zijn geweest die zich nergens over beklaagde en zijn eigen kok had, meegenomen. Zuid-Korea wil organisator concert New Kids arresteren SEOUL De politie van Zuid-Korea wil de organisator van het con cert van de Amerikaanse popgroep New Kids On the Block in Seoul, waarbij maandag een meisje werd gedood en meer dan 50 an dere bezoekers gewond raakten, arresteren. Hiervoor is een aan vraag ingediend bij Justitie. De slachtoffers werden onder de voet gelopen toen honderden schreeuwende fans het toneel opstormden tijdens het optreden van de popgroep. Het concert werd gegeven in de Olympische gymnastiekhal in Seoul en door 16.000 jongeren bij gewoond. Het 17-jarige meisje Park Jung-yun overleed gistermor gen aan de gevolgen van een hartstilstand. De politie zei dat Hong Hyon-pyo, de organisator van het concert, zou worden aangeklaagd wegens plichtsverzuim met dodelijke gevolgen. Daarop staat maxi maal twee jaar gevangenisstraf. Hong zou 4.000 kaartjes meer heb ben verkocht dan was toegestaan, waardoor de concertzaal te vol was geworden. Het Zuidkoreaanse ministerie van cultuur, dat al onder kritiek stond wegens het toelaten van „decadente buiten landse muziek en cultuur", zei te overwegen geen steun te verlenen aan plannen om Michael Jackson in mei naar Seoul te halen. Britten keken massaal in koninklijke keuken LONDEN Een televisiedo cumentaire waarin een zeld zame blik werd geworpen op het dagelijkse leven van de Britse koningin Elizabeth II heeft een record-aantal kij kers getrokken, maar toch nog minder dan een favoriete soap in Engeland. Dit blijkt uit cijfers die gisteren wer den gepubliceerd. In totaal zagen 17,86 miljoen mensen 'Elizabeth R', op 6 fe bruari door de BBC uitgezon den ter gelegenheid van het 40-jar-ig ambtsjubileum van de vorstin, hoe Elizabeth bij voorbeeld gespannen paar denraces volgde en zich voor bereidde op een staatsbezoek aan de Verenigde Staten. Maar daarmee legde de BBC- documentaire het nog af te gen een andere Britse klas sieker, de al meer dan twintig jaar uitgezonden serie 'Coro nation street', nog elke week een van de best bekeken pro gramma's. De tv-soap, over het leven in een gewone wijk in het industriële noorden van Engeland, trok 19,25 mil joen kijkers, zo bleek uit cij fers van een onafhankelijk onderzoeksbureau. 'Eliza beth R', die toonde dat de ko ningin zowel droge humor als een hoog plichtsbesef heeft, was pas de tweede blik in twintig jaar die de burger in het vorstelijke leven werd ge gund en is door de BBC aan meer dan 30 landen verkocht. Het begeleidende boek is een bestseller. Sommige aanhan gers van de koninklijke fami lie vinden de documentaire maar niets omdat die zo'n in tiem beeld geeft van het le ven van de koningin. Een tv- commentator noemde de do cumentaire een „koninklijke home video". dynamiek van Ben en Jarmo [JANSMA HAAG - In Zwitser- schreef een krant dat izzie Gillespie 'glatt eWand gespielt' had- de Engelse jazzcriti- Mlke Hennessy zei deze musici afkom- raren uit Albany, Ro er en Hoboken in van Amsterdam, rdam en Den Haag :n ze tien keer zoveel ïebben". Miriam Ma- en twee danseressen en zich tijdens een al in het buitenland n muziek uit hun bol ngen. bben het over het Ben in Dungen/Jarmo Hoog- Quintet. Een formatie !h zo lanzgamerhand de n de nieuwe Nederland generatie mag noemen, an der Durigen (31) had ?ns een sax-battle op het jut (onderdeel van het Sea) al eens enkele bui- dse collega's van naam iloos zien spelen, over Hoogendijks 'trotse lad ik al eerder tijdens ider concert kunnen be- i. Hun werk bij o.a. Rob avels Octet en de latin jep Nueva Manteca had van hun inventiviteit en bekend gemaakt. Met gen quintet (Eric Ineke Harry Emmery bas en an Bavel pinao) hebben liddels een nog herken- ir stijl ontwikkeld. Kern- in: Energie en zelfver- in. Plus een grote creati- in het vormgeven van hun muzikale bagage. Dezer dagen ligt hun derde cd in de winkels, 'Run for your wife' (Timeless records). Ze presen teren die in de drie grote ste den van de randstad via een concert. Morgen in Den Haag in Le Grand Bazar aan het Anna Paulownaplein. Afgekapt „Ik geloof dat we met deze cd eindelijk de stijl hebben be paald die we willen" zegt Ben van den Dungen. Hij bedoelt dat uiteraard muzikaal. Maar de complete presentatie van hun cd verraadt ook veel van waar de groep in muziekland staat. Jarmo Hoogendoijk: „We hebben een andere ge luidstechnicus, een andere studio gebruikt. Doordat onze tweede cd redelijk goed ver kocht is, hadden we van Time less een groter budget ter be schikking. We hebben dit keer vijf dagen in de studio gestaan, in plaats van die ene dag waar in je bij de jazz alles er op moet hebben staan. We wilden voor al de dynamiek van onze jazz vastleggen. Vaak klinken jazz- opnames nog zoals die waren in de tijd van een Amerikaans technicus als Rudy van Gel der: Een soort huiskamer klank waarin de uitersten weg gedrukt zijn. Ik had zelfbij op names vaak het gevoel dat ik, als ik hard speelde, door de technicus 'afgekapt' werd. We wilden nu eens een opname maken die weergaf hoe we wérkelijk klinken. Een opna me met alle 'limiters' er af'. Ben van den Dungen: „Ik wil de niet weer een cd die ik thuis toch niet meer opzet. Daar heb ik er genoeg van, dat soort cd's als een pr-daad, puur em al leen 'for the record'." Jarmo en Ben: „We hebben de hele presentatie anders ange- pakt. Wanneer je hoesteksten leest val je vaak al bij het derde woord in slaap: Ze zijn geboren daar en daar, ze speelden met die en die. Daarom hebben we Mick Boskamp van Playboy om een tekst gevraagd. Jazz- hoezen munten meestal uit in een ontzettende saaiheid: triest kijkende heren in slob bertrui in een weiland. Wij hebben een springerige hoes laten ontwerpen, Italiaanse avantgarde pakken van Yoshji uit Den Haag aangetrokken en een kapper en iemand voor de make-up ingeschakeld. Je kan dat een beetje populair vinden, maar we wilden af van dat ge bruikelijke, mistroostige". De vorm dekt in zoverre de in houd, dat Van den Dungen en Hoogendijk 'jazz van nu' spe len, dynamische muziek waar in het experimenteren om het experiment van de zestiger en zeventiger jaren niet meer be staat, waarin vanuit de bop-tra- ditie een nieuwe, muzikaal zeer geacheveerde jazz wordt neergezet waaryoor eigenlijk' nog 'etiket' is. Ben van den Dungen: „De Amerikaanse, trompettist Woody Shaw, die een tijdje bij Jarmo heeft ge leefd, zei: 'Wij spelen een jazz waarvoor de naam nog moet worden uitgevonden'. Het wachten is op die man die een geniale nieuwe naam be denkt". Denigrerend Het 'What's in a name' geldt hier natuurlijk ook, maar in het Nederlandse jazzwereldje blijkt het wel degelijk een punt te zijn. Het heeft te maken met de overeersing van de gesubsi dieerde podia door groepen die hun wortels hebben in de 'maatschappelijk geëngageer de' en 'free jazz' uit het verle den. Jarmo: „Er zijn muzikan ten uit die stroming die wat de nigrerend op ons neerkijken. Van: O, die spelen nog bop. Ben: „Ik denk dat Charlie Par ker zich in z'n graf omdraait als hij dat hoort. Hoewel hij vast niets tegen onze muziek zou hebben gehad. Wij hebben de negatieve erfenissen van het verleden van ons afge schud. Mensen als Mischa Mengelberg, Han Bennink, takkenbossen op het toneel, niets op tegen hoor, maar ik kan er niks mee. Ze horen bij een andere tijd. Het zijn vaak pure geluidsonderzoekers". Jarmo: „Bij ons hoor je dat we van alle stromingen geleerd hebben. Van free jazz, van rockmuziek ook". Ben: „Er zit iets aanmatigend in de opstel ling van dat soort mensen. De mentaliteit van: laat die of die maar in de kroeg spelen. Dat is een totaal anarchistisch circuit waarin je uitgebuit wordt, waarin geen enkele sociale ze kerheid bestaat. Dat schaadt de jazzmuziek enorm. Dat pro bleem van die vraag wat nou jazz is, bestaat alleen omdat jazz maatschappelijk niet leeft. In de popmuziek is dat totaal geen punt. Daar heb je acid, house, trash, rock, heavy metal. En iedereen weet waar je 't over hebt. In de jazz heb je zoveel termen niet, althans niet meer". Beuk erin „De beuk erin" noemt Ben van den Dungen de manier waarop het quintet z'n publiek tege moet treedt. In de praktijk ligt het wat genuanceerder. Op de cd hoor je muzikaal redelijk in gewikkelde stukken, het afwij ken van het klassieke thema solo,-thema stramien, meer stemmige stukken, een grote rol voor alle leden van het quintet. Er is geen stuk dat op een ander lijkt. Ben: „We spe len ongeveer tachtig keer per jaar samen, we hebben een ei gen vocabulair gekregen. Vroeger had ik iets van: hier moet de piano dit doen, en de bas dat. Nu kan iedereen het zelf invullen. Ieder dwingt de ander op het scherp van de snede te musiceren". Jarmo: „We zijn niet: twee blazers met een triootje daarachter". Wie een Amerikaanse criticus een 'blinddoektest' zou afnemen met de cd van Hoogendijk en Van den Dungen, zou wel eens verrassende antwoorden kun nen krijgen. Maar het Neder landse quintet vecht niettemin tegen het feit dat er hier vaak meer geld wordt neergeteld voor een zwarte Amerikaanse muzikant die er al jaren de kantjes afloopt, dan voor Ne derlanders. Over de ontwikke ling hier stelt Jarmo Hoogen dijk: „Ik denk dat wij in Neder land met de jazz vrijer zijn. De Harper Brothers zijn het vlag- geschip van de nieuwe jazz in Amerika. Prima muziek. Maar ze proberen te klinken als een soort Jazz Messengers van Art Blakey. Hier heeft de muziek meer invloeden ondergaan, meer tijd gehad zichzelf te ont wikkelen. Omdat de studie goedkoper is dan in Amerika en er meer sociale zekerheden zijn. Je hoeft hier niet meteen op de taxi om in leven te blij ven". „Maar ik ben hier nog altijd jong talent" lacht Ben van den Dungen meesmuilend, „al acht jaar lang". In het buiten land laat men zich blijkbaar eerder verrassen. Jarmo Hoog endijk: „We staan veel op jazz festivals waar Amerikanen spelen. Die keuren je eerst geen blik waardig. We zijn maar blanke jongens. Maar toen we een dubbelconert met Dizzie Gillespie hadden, stond de hele band van Dizzie op onze muziek te dansen. En ze stonden na afloop in de rij om onze nieuwe cd te kopen. Ook saxofonist Paquito d'Rivera stond achter ons op het podi um te luisteren en kwam voor een cd-tje. Ben herkende hem niet eens". Ben lacht: „Ik riep nog: en hoe heet jij? Ik stond onmiddelljk van oh-oh te stot teren toen hij z'n naam noem de". Jarmo: „En je hebt hem direct z'n geld voor die cd te rugbetaald". Ie Super Librum speelt en iziek van Francesco Landini 5-1397) en tijdgenoten. Ge- 19 februari in de Taffehzaal S BRAND ide componist en orga- indini was in de veer- eeuw zo beroemd dat hij an de hoofdpersonen het boek 'Paradiso de- lerti' van Giovanni da dat zo'n dertig jaar na 's dood verscheen, boek wordt onder meer even hoe Landini op g zijn portatieforgeltje pen lucht bespeelde, en ilen des velds met stom erden geslagen. Na een ndachtig te hebben ge ef, begonnen de vogels w te kwinkeleren, maar r opgewonden en met belde kracht. Een nach- roelde zich bijzonder tot i aangetrokken en nes- sich op de tak boven ioofd. Taffehzaal klonk giste- uziek van Landini en oten-, en het publiek 3 nu en dan met stom- islagen door de vijf uit- den die samen Super i vormen. Het ensemble met sopraan, alt, vedel, blokfluiten, portatiefor- arp en slagwerk, die in illende combinaties ir steeds in perfect cht worden ge- De puur instrumentale n klonken wel eens wat jes, al ging er grote be- uit van een anoniem t de Codex Reina, dat op ortatieforgels werd uit- d, en werk uit het Lon- inuscript in de subliem ide combinatie van re- arp, portatieforgel en 'luitist Ronald Moelker zat steeds zeer vrijuit en over tuigend te spelen; hij was ook de drijvende kracht in twee in strumentale 'istanpite' (aan improvisatie verwante, meer delige, dansante composities), die door ensembleleider Braaksma naar middeleeuws voorbeeld zijn gemaakt: inge nieuze stukken, maar ietwat langdradig. Het mooist klinkt Super Li brum als ook het stemmenma- teriaal wordt ingezet. Sopraan Debra Gomez heeft een strak, kristalhelder geluid, dat ook onder de hoekigste ritmische figuurtjes niets aan direktheid inboet. 'Non so qual i mi vo- glia' van Lorenzo da Firenze, een duet van Gomez en de ve del, was schitterend; de trefze kere, prangende dissonanten aan het begin van iedere frése zullen maar weinigen haar na doen. Ook de samenzang met alt(-mezzo) Consuelo Sanudo was puntgaaf, in de homofone passages zelfs griezelig homo geen. De alt van Sanudo had wél enigszins te lijden onder de eindeloze hoekige ritmes op één klinker, die in de veertien de en vijftiende eeuw zo veel vuldig voorkomen. In dergelij ke passages ontkwam ze niet aan een galm die het onder scheid tussen de klinkers deed vervagen. Toch was Sanudo de hoofdrol speelster in het absolute hoog tepunt van de avond: een beto verende uitvoering van het anonieme loflied 'Lauda novel la sia cantata' (ca. 1300). In de vloeiende ritmes van dit met harp begeleide juweeltje was de alt boven iedere lof verhe ven. Gomez stond haar in de refreinen met telkens wisse lende intervallen terzijde. Na het laatste jubelende refrein zwegen de dames nachtegalen en keken alsof ze iets heel bij zonders hadden gedaan. Dat was juist. erland scoort op textiel-gebied AAG/KYOTO Nederland doet het op het ogenblik goed om culturele toepassing van textiel gaat. Het Nederlands Museum in Tilburg is door de Amerikanen uitgenodigd e te doen aan een groot internationaal museum-project, erlandse textiel-kunstenares Sibyl Heijnen won verder in anse Kyoto de zogenoemde Excellence Award van de Der- rnationale Textiel Competitie. Het Tilburgse Textielmu- met zestien „collega's" uit in totaal 81 musea uitverko- mee te doen aan het IPAM, een internationaal samenwer- 'oject van musea. Een scène uit de film 'Silence of the Lambs', die zeven Oscarnominaties heeft gekregen. FOTO: ORION PICTURES vervolg van de voorpagina) LOS ANGELES - De acteur Warren Beatty is voorgedragen voor de Oscar voor de beste hoofdrol, net als Robert de Niro voor zijn rol in 'Cape Fear', Anthony Hopkins in 'Si lence of the Lambs', Nick Nol- te in 'Prince of Tides' en Robin Williams in 'Fisher King'. Ook deze nominaties werden giste ren in Los Angeles bekend be- maakt door de voorzitter van Academy of Motion Picture Arts and Sciences Karl Malde- nen en de actrice Kathleen Turner. Voor de Oscar voor de beste vrouwelijke hoofdrol werden voorgedragen: Geena Davis en Susan Sarandon voor hun rol in 'Thelma en Louise', Laura Dern voor 'Rambling Rose', Jo die Foster voor 'Silence of the Lambs' en Bette Midler voor haar prestatie in 'For the Boys'. De vijf films die werden voorgedragen voor de prijs voor de beste film zijn: 'Bug- sy', 'JFK', 'Prince of Tides', 'Si lence of the Lambs' en de Walt Disney-tekenfilm 'Beauty and the Beast'. Genomineerd voor de prijs voor de beste regie zijn: John Singleton voor 'Boyz'n the Hood', Barry Le- vinson voor 'Bugsy', Oliver Stone voor 'JFK', Jonathan Demme voor 'The Silence of the Lambs' en Ridley Scott voor 'Thelma en Louise'. Niet-Amerikaans De vijf niet-Amerikaanse films die meedingen naar de Oscar voor de beste buitenlandse film zijn: 'Children of Nature' (IJsland), 'The Elementary School' (Tsjechoslowakije), 'Mediterraneo' (Italië), 'The Ox' (Zweden), en 'Raise the Red Lantern' (Hongkong). 'Europa, Europa', de omstre den Duitse film over een jonge Poolse jood die opgroeit onder de nazi's werd ook voorgedra gen voor een Oscar, ofschoon het Duitse comité dat de voor dracht doet zich ervan had ge distantieerd. Dit besluit leidde tot woedende reacties van Duitse producenten die een advertentie van een hele pagi na plaatsten in een voorstaand Amerikaanse filmtijdschrift om tegen dat besluit te protes teren. Hoewel 'Europa. Euro pa' niet werd voorgedragen voor een Oscar voor de beste buitenlandse film en dus ook niet kon worden genomineerd, kreeg hij wel een nominatie voor de prijs voor het beste script gebaseerd op eerder ge publiceerd materiaal. Volgens het Duitse comité gaat de film over Polen en was slechts de helft gefinancierd door Duits land. DEN HAAG De voorzit ter van het College van Beroep voor het Bedrijfs leven heeft gisteren het verzoek van De Krant op Zondag afgewezen om op basis van de Wet economi sche mededinging op te treden tegen omroepen die weigeren programma gegevens te leveren. Staatssecretaris Van Rooy van economische zaken hoeft niet op zijn besluit terug te komen om niet in actie te komen te gen de omroepen. De Krant op Zondag stelde zich bij de be handeling van het beroep op het standpunt dat de omroe pen moesten worden verplicht de programmagegevens recht streeks beschikbaar te stellen. Economische Zaken meende daarentegen dat de verstrek king van programmagegevens uitputtend is geregeld in de Mediawet. Het zou volgens economische zaken daarmee een zaak zijn van de minister van welzijn, volksgezondheid en cultuur. De Krant op Zondag publiceert sinds 2 februari wekelijks een gids met gegevens van de tien best bekeken binnen- en bui tenlandse televisiestations. Voor de drie Nederlandse net ten kan de TV Gids op Zondag geen beroep doen op de NOS, omdat de omroepen weigeren de gegevens beschikbaar te stellen. Volgens de NOS is de publika- tie van de omroepgegevens voorbehouden aan de omroe pen. De zendgemachtigden be zitten ook het auteursrecht op de gegevens. Alleen voor dag en nieuwsbladen wordt een uitzondering gemaakt. De Krant op Zondag is daardoor afhankelijk van „vrije nieuws garing". De omroepen hechten zeer aan het behoud van het alleenrecht op de programmagegevens omdat de eigen gidsen een be langrijke bron van inkomsten vormen. De onlangs gewijzig de Mediawet verplicht de om roepen deze inkomsten te ge bruiken voor de eigen pro grammering. De uitspraak van de voorzitter van het college blijkt dat hij de opvattingen van Economische Zaken deelt. De uitspraak van het college heeft geen gevol gen voor het wekelijks ver schijnen van de TV-Krant op Zondag. Volgens Storms is de belangstelling voor de gids overweldigend. Het blijvend verschijnen van de televisie gids is voor de NOS aanleiding om bij de president van de rechtbank in Amsterdam een publikatieverbod te vragen. Het kort geding over de schen ding van het auteursrecht op omroepprogrammagegevens dient 3 maart. Joods Historisch Museum toont Russisch etnografisch materiaal AMSTERDAM In het Joods Historisch Museum van Amster dam is tussen 3 mei en eind november een tentoonstelling te zien van etnografisch materiaal uit het voormalige Russische rijk. De col lectie is bijeengebracht door de schrijver An-Ski, een pseudo niem voor Sh. Rapoport. Het materiaal dat in het westen voor het eerst is te zien wordt door het museum als legendarisch om schreven. An-Ski organiseerde in het begin van. deze eeuw een aantal^ expedities naar het voor joden verplichte vestigingsge- bied. Hij °n zijn medewerkers kwamen terug met voorwerpen uit het dagelijkse leven. In 1990 werd de verloren gewaande ver zameling onder invloed van de perestrojka en de glasnost „ge vonden" in de kelders van het toenmalige State Ethnographical Museum of the Peoples of the USSR. Sterke Radetzky blijft soms steken Radetzky speelt 'Kom onmiddellijk thuis!' Spel: Nannette Mees, Mirjam Oldenhave, Vincent Gladdines en Mattie Poels. Decor: Sjaak Zegwaard. Kostuums: Ditte Havenga. Gezien gisteravond in Diligentia, Den Haag. Op 8 mei te zien in Rijswijk. De broers en zussen Van den Akker zijn muzikaal, zeer ver schillend en zo vals als broers en zussen maar zijn kunnen. Ze zijn met een prettig soort wansmaak gekleed in glim mend rood plastic, hebben het over eikaars en eigen gevoe lens en staan in een decor van bloemetjesbehang en Ikea- meubelen als vertegenwoordi gers van het huiselijke, agogi sche levensgevoel van de jaren tachtig. Zij spelen tot de pauze als het voorprogramma van 'De Helpende Hand Show', waarin Lia Goudfazant ieder een gelukkig zal maken, maar door een wonderlijke podium verwisseling klopt dat niet en bevinden wij ons plotseling op het Boekenbal. Het geraamte van het programma van Ra detzky is ingewikkeld en een beetje gezocht, maar dat mag de pret niet drukken, want zo maakt de nieuwe cabaretgroep ruimte voor veel uiteenlopen de acts. De groep hanteert een beetje de formule van 'Het Groot Niet te Vermijden Dans en Showorkest', maar dan in gewikkelder. Radetzky bestaat uit twee heren die ik niet eerder zag en twee dames van voorheen Magnolia die de alle daagse tirannie zo dodelijk konden neerzetten. Dat ge beurt in dit programma weer: de echtscheidingsconsulente die Mirjam Oldenhave speelt is heerlijk gruwelijk. De fami lieperikelen voor de pauze zijn lekker gemeen, verrassend, mooi ingespeeld en erg ko misch. Na de koffie blijven de optredende schrijvers meer in het concept steken, ook al doordat de teksten niet al te sterk zijn. Naast de echtschei ding propagerende dame is de laatste act, een schrijverscol lectief in het wit pas weer een voltreffer met het lied 'Heb jij je al bedankt vandaag?' On danks dat de uitwerking van de types soms te wensen over laat, is 'Kom onmiddellijk thuis!' een sterk, snel, geestig en goed gespeeld programma. Ben van Dungen en Jarmo Hoogendijk: „We hebben de hele presentatie anders angepakt' FOTO. PETER VAN MULKEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 17