Han van der Meer wil een verborgen verleider zijn Smartlappen,clowns en cabaretiers in halve finale cabaretfestival KUNST/RTV 15 OS wil einde maken an TV Krant op Zondag Crowded House muzikale toverbal Er staat niet wat er staat WOENSDAG 19 FEBRUARI 1992 temra wil verbod bewerkingen Carmina Burana (STERDAM - De Stichting Stemra heeft Nederlandse platenindustrie geboden om singles waarop verschillende versies van rmina Burana's 'O Fortuna' van Carl Orff 15-1982) zijn te horen, uit de handel te ne- i en eventuele voorraden te vernietigen, gaat om de house- en disco-versie van de groepen Fortuna en Apotheosis, die mo- nteel op de tweede en vierde plaats in de ionale Top 40 staan. De Stemra, die de be- *en behartigt van componisten, heeft hier- fbesloten omdat de erven van Orff geen stemming hebben gegeven voor het ma- van de arrangementen. Het werk van de itse componist is in Nederland volgens het fjrsrecht gedurende vijftig jaar be- jjmd. Als de platenmaatschappijen de zikale bewerkingen niet uit de winkels ha- spant de Stemra een kort geding tegen aan tegen hen. Het gaat om de platenmaat schappijen Red Bullet, die de bewerking van de popgroep Fortuna heeft uitgebracht en In- disc, die verantwoordelijk is voor Apotheosis. Willem van Kooten van Red Bullet reageert vol onbegrip op het verbod van de Stemra. „We hebben nog nooit zoiets meegemaakt en vragen ons af of de Stemra zijn boekje niet te buiten is gegaan", zegt hij. Hij vindt de reac tie van de Stemra bovendien rijkelijk laat. Al in december werd de muziekversie in België op de markt gebracht. Ook de woordvoerder van Indisc is niet onder de indruk van de door de Stemra aangekondigde juridische stap pen. „Wij denken dat we in ons recht staan, want we hebben toestemming gekregen van het label Vanguard om deze versie uit te bren gen". CNN-baas begint tekenfilmzender ATLANTA - Ted Tur- ner, de grote man achter de Amerikaanse nieuws zender CNN, is van plan nog dit jaar te beginnen met een televisiestation waarop 24 uur per dag te kenfilms worden uitge zonden. De zender zal vanaf 1 ok tober voorlopig alleen in de Verenigde Staten zijn te ontvangen, maar uit breiding naar andere landen is mogelijk, zo heeft Turner Broadcas ting Systems bekendge maakt. Lou Reed krij gt Scheveningen Muziek Franse onderscheiding Concours voor fluitisten PARIJS De Amerikaanse roek- muzikant Lou Reed heeft gisteren uit handen van de Franse minister van cultuur Jack Lang de Franse Orde van Kunsten en Letteren ont vangen. De voormalige leider van de Velvet Underground, die in maart 50 jaar oud wordt, is momenteel op toer- nee door Frankrijk. „Sommigen zien u als een ster van de malaise, wellicht zelfs van het kwaad", be toogde Lang bij de uitreiking van de onderscheiding. „Ik zie in u lie ver een groot dichter van onze angst en misschien van onze hoop". DEN HAAG Het Scheveningen Internationaal Muziek Concours, dat van 17 tot en met 26 maart in het Circustheater wordt gehouden, is evenals in 1988 gewijd aan de fluit. Voor het zesde concours hebben zich 76 fluitisten uit 27 landen aan gemeld. Als verplicht werk voor de finales, die worden begeleid door het Noordhollands Philharmonisch Orkest onder leiding van Lucas Vis, wordt 'Strands' voor fluit en piano van Theo Loevendie uitgevoerd. Voor de prijswinnaars van het con cours zijn geldbedragen tot 25.000 gulden beschikbaar. Het concours wordt gesponsord door een aantal bedrijven, de gemeente Den Haag en het ministerie van WVC. voormalige RAF-leden Christof Wackernagel (rechts) en Klaus schke (midden) en enige Nederlandse acteur die meedoet in 'Der rag' Titus Muizelaar (links) in gesprek voor aanvang van de voor- ing. FOTO: ANP mmelding bij optreden RAF-terroristen STERDAM - De première van de voorstelling 'Der Auftrag' msterdam waarin de voormalige leden van de Duitse terreur- nisatie Rote Armee Fraktion (RAF) Christof Wackernagel en Jünschke optreden als acteur, is gisteravond enige uren :aagd door een bommelding. Het theater Felix Meritus waar Dorstelling tot en met 29 februari te zien is, werd in verband de melding door de politie ontruimd. Omdat er echter geen werd gevonden, kon de voorstelling omstreeks tien voor lien alsnog beginnen. ;1 Wackernagel als Jünschke hebben in Duitsland publieke- fstand genomen van de terreurorganisatie. Jünscke werd in tot levenslang veroordeeld voor zijn aandeel op een bank- val in Kaiserslautern, maar werd in 1987 vrijgelaten. Wac- lagel werd in 1980 tot 15 jaar cel veroordeeld, nadat hij door lederlandse staat aan Duitsland was uitgeleverd. Ook hij lin 1987 vrijgelaten op 'erewoord' dat hij nooit meer terroris- le activiteiten zou plegen. IVERSUM - De NOS wil einde maken aan de weke- se verschijning van de TV nt op Zondag. De president de rechtbank in Amster- zal zich dinsdag 3 maart ort geding buigen over de inding van het auteurs- it op omroepprogramma- evens. (ens de woordvoerder van 10S wordt een kort geding (bereid. De definitieve be ring is afhankelijk van de praak van de voorzitter het College van Beroep het Bedrijfsleven. Hij zou verwachting hierover daag een uitspraak doen. beslissing was echter bij ter perse gaan van deze it nog niet bekend. De nt op Zondag heeft het ge- mde college om een uit- lak gevraagd over de vraag staatssecretaris Van Rooy inomische zaken) de Wet lomische mededinging it toepassen tegen de pu ke omroepen die weigeren grammagegevens beschik baar te stellen aan de zondag krant. Volgens de krant moeten omroepen worden ver plicht de programmagegevens rechtstreeks beschikbaar te stellen. Economische Zaken meent daarentegen dat de ver strekking van programmage gevens uitputtend is geregeld in de Mediawet. In het kort geding zal het gaan om een verbod inbreuk te ma ken op het auteursrecht. Vol gens de NOS is de publikatie van de integrale programma gegevens voorbehouden aan de publieke omroepen zelf. De inkomsten uit de programma bladen zijn voor de omroepen van groot belang. Deze inkom sten moeten worden gebruikt voor de produktie van pro gramma's. De weigering van de publieke omroepen de ge gevens te verstrekken brengt de Krant op Zondag overigens niet in problemen. Sinds 2 fe bruari verschijnt wekelijks een gids met gegevens van de tien best, bekeken binnen- en buitenlandse televisiestations. De ver van mijn bed strijd. Tiendelige wedstrijd. KRO-televisie. Nederland 1 om 18.30 uur. Vanavond. HILVERSUM - „Ik noem 'De ver van mijn bed strijd' liever een wed strijdje dan een kwis. Er zit zoveel meer in de kan didaten die ik tegenover mij krijg. Daarom vragen we de winnaars van elke aflevering om behalve met een vijf minuten du rend filmpje van het land waar ze als prijs naar toe worden gestuurd, ook met een souvenir met een ver haal terug te komen", zegt Han van der Meer. 'De ver van mijn bed strijd' is een bijzonder KRO-program- ma. Uiterlijk lijkt het op elke gangbare kwis, maar welk spelprogramma levert weer een nieuwe serie uitzendingen op? Han van der Meer, die het idee ontwikkelde, heeft het handige aangepakt en dan te bedenken dat hij de voorzet kreeg van de Latijnsameri- kaanse ambassadeurs in ons land. Han: „Ze vonden dat lan den als Brazilië, Chili, Mexico, Colombia en Panama in Ne derland van de kaart waren ge veegd. De vraag die ze stelden was: kun jij niet iets verzinnen waardoor de kijker Latijns- Amerika opnieuw ontdekt. Er is meer te koop dan coke. Ik heb een idee ontwikkeld waar ze heel tevreden over waren en waarmee ook de KRO blij was. Ik zou negentien 'Ver van mijn bed shows' gaan maken met Latijns-Amerika als onder werp. Dat plan heb ik echter weer snel laten varen en deze 'Ver van mijn bed strijd' ver zonnen, simpelweg omdat ik dacht: na negen 'Ver van mijn bed shows' weet ik het wel. Maar wat doe ik dan met de rest van de uitzendingen. Het leek mij veel leuker om de win naars uit een wedstrijd over Latijns-Amerika met een op dracht naar het opwindendste continent van de wereld te stu ren. Die strijd op televisie zou tegelijkertijd een prachtige screentest zijn". Elitair „Uiteindelijk heb ik zes be hoorlijk elitaire kandidaten per aflevering bij elkaar gekre gen. Ze zijn onder meer af komstig uit aktie-groepen, van universiteiten en uit de journa listiek. En ik moet je zeggen dat ik, omdat het vinden van kandidaten geen enkel pro bleem was, ze ook een beetje op uiterlijk heb gekozen. Het zijn mooie, expressieve men sen. Bij de 300 brieven die zijn binnengekomen, zaten maar liefst 250 kanshebbers. Die hebben we ook allemaal naar de studio laten komen voor een eerste test. Een vervolg op deze reeks zou geen probleem zijn". Het karakter van de wedstrijd is eenvoudig. De kandidaten krijgen in een drietal ronden vragen te beantwoorden over Latijns-Amerika aan de hand van voorwerpen, beeldfrag menten en multipel-choice vragen. Na elke ronde is er een afvaller die met een (steeds grotere) koffer naar huis gaat. De drie overblijvers mogen elk een envelop kiezen waarin hun opdracht zit. De ronden ver schillen in snelheid en aanpak, waardoor het, ook voor de thuis-kwissers, spannend blijft. Bovendien gaat de wens van de ambassadeurs bijna ge ruisloos in vervulling. Het con tinent wordt spelenderwijs in kaart gebracht. Han: „Ik wil een verborgen verleider zijn. De kijker moet niet in de gaten hebben dat hij een aspirientje neemt". Tijdstip „Bij het samenstellen van de vragen heb ik ook heel erg op het tijdstip van uitzending ge let. Je moet rekening houden met het publiek dat om half ze ven voor de buis zit. Ik wil ze prikkelen om te kijken en vol gende week weer af te stem men. Dat lukt mij niet als het te moeilijk is. Daarom presen teer ik het liefst zoete koek en denk die in de vorm van de multipel-choice te hebben ge vonden. Dan kun je als kijker ook gokken". Van der Meer, die inmiddels veertien seizoenen 'Ver van mijn bed' is geweest, hoopt op 12 augustus de eerste twee filmpjes te kunnen uitzenden, die de winnaars in hun Latijns- amerikaanse landen hebben gemaakt. Han: „Die reeks krijgt de titel 'De Latinos' en duurt tien afleveringen. Aad van den Heuvel is een van de jury-leden die met de beoorde ling van de filmpjes is belast. De winnaar die daar dan weer uitrolt, krijgt de 'Ver van mijn bed beker' en de eeuwige eer". Video-training Om de kandidaten, die alle maal al op de een of andere manier journalistiek bezig zijn geweest, met technisch bruik baar materiaal terug te laten komen van hun opdracht, krij gen ze een video-training van een paar dagen. Han: „Iemand met video-ervaring heeft een voorsprong, maar dat zegt ver der nog niets over de inhoude lijke kwaliteit. En daarin zijn ze helemaal vrij. Het enige dat wij willen is dat ze na tien da gen met een televisie-journa listiek produkt terugkeren. En wat ik daarbij stilletjes hoop, is dat er visueel heel fraaie, mis schien nieuwe vormen van re portages tussen zitten". Han van der Meer met zijn assistente Désirée. „Ook de kijker moet kunnen gokken". I FOTO: BERND ROUABHI rzamelaars echten" om ulus de «kabouter 3TERDAM - Nederlandse amelaars hebben gisteren iet veilinghuis Christie's in iterdam „gevochten" om aquarellen, een schets en litho waarop Paulus de kabouter staat afgebeeld, {vier werken gemaakt door iDulieu, pseudoniem voor van Oort, werden geveild een bedrag van in totaal 5 gulden. Dat is bijna vier l zo veel dan de geschatte engst van 800 a 1200 gul- Het veilinghuis Christie's t dit gisteren bekendge- kt. De twee aquarellen, op Paulus met kandelaar en besneeuwd bos loopt, hten een bedrag op van ectievelijk 1.495 en 1.725 en. De schets en de litho men voor een bedrag van gulden in handen van de imelaar. idkoreaans meisje rieden na rellen (concert New Kids 'UL - Het 18-jarige Zuid- aans meisje Park Chong- is vanmorgen aan verwon- |en overleden die zij dins- opliep tijdens een concert de Amerikaanse popgroep Kids on the Block. Een rdvoerder van een zieken en Seoul zei dat het meisje »ma was geraakt, nadat lerden hysterische fans 'odium probeerden te be ien en er vervolgens pa- uitbrak. Zuidkoreaaanse 'a meldden dat het open- I ministerie een arrestatie- ■1 heeft uitgevaardigd te- Hong-Hyon-pyo, de direc- van de platen maatschap- ie het concert had georga- erd. De man zou veel meer den hebben verkocht dan "eel was toegestaan. Poseren Concert Crowded House. Met Neil Finn (zang, gitaar), Paul Hester (zang, drums), Nick Seymour (zang, basgi taar). Mark Hart (gitaar, toetsen). Vre- denburg, Utrecht. Voorprogramma: Amsterdam School. Gisteravond. Het succes van Crowded Hou se is, na gisteravond, niet meer te stuiten. Voor een wild en thousiaste menigte in een uit verkocht Utrechts Vredenburg tilde Neil Finn zijn groep in twee uur naar een sterstatus, die hij en zijn broer Tim met Split Enz nooit hebben be reikt. Crowded House is als een op hol geslagen tank, abso luut niet meer te stoppen. Er zit één heel trieste kant aan die massa-hysterie: de kleine zalen zijn niet groot genoeg meer. Ahoy ligt op de loer. As een groep die hal verdient, is het Crowded House. Met drie schitterende ceedees bewees het trio waar echte popmuziek vandaan komt, maar wat blijft er over van de intimiteit, die met het vakmanschap en de humor een sleutelrol speelt tij dens de concerten. Weinig waarschijnlijk, al staat vast dat Neil Finn, Paul Hester en Nick Seymour ook de grote zalen zonder problemen aankunnen. Toch is het te hopen dat Crow ded House zijn wortels trouw blijft: liever tien keer Vreden burg, dan drie keer Ahoy. Crowded House speelt deze concertserie zonder Tim Finn, die met de komst van 'Woodfa- ce' de groep was komen ver sterken. Hij werd niet gemist gisteravond. Het leek zelfs als of Neil zich veel meer op zijn gemak voelde zonder de hete adem van zijn oudere broer in zijn nek. Het kwam in elk ge val de (soms gortdroge) humor ten goede, want die was weer in alle hevigheid aanwezig. Soms heeft de groep veel weg van één grote kwajongens streek. Niks is te gek, ook mu zikaal niet. Het trio, nu aangevuld met Mark Hart die op gitaar en toetsen de sterren van de he mel speelde, is net een muzi kale toverbal: er zijn pakkende nummers, sentimentele balla des, indrukwekkende meer stemmige zang, een enorme dosis improvisatie-talent maar bij voorbeeld ook het aparte stemgeluid van Neil. En als je dan zonder blikken of blozen intro's verandert, composities uitbouwt of aanpast en af en toe wat improviseert, dan heb je het publiek snel op het kookpunt. In Vredenburg duurde het precies tien minu ten. Het was absoluut het leuk ste popconcert dat tot nu toe werd gegeven. Er was geen moment van verveling, alleen na twee toegiften de gedachte: kunnen ze niet gewoon op nieuw beginnen. Gewoon, om nog een keer die piano-solo en dat rap-gedeelte in 'There goes God' te horen of het emotione le 'Don't dream it's Over'. Het aan Johnny Cash opgedragen 'Hole in the River' met een funky middenstuk of om nog een keer innig te kunnen dan sen op de klanken van 'Into Temptation', zoals gebeurde. Of simpelweg om drummer Paul Hester tijdens zijn solo uitstapje Axl Rose van Guns and Roses te horen nadoen. Prachtig. Het was een speels concert dat uitliep op een sa menzang met het publiek. Hét enige dat Crowded House na deze tournee zou moeten doen, is een live-ceedee uitbrengen. Gebeurt dat niet, dan doen ze de fans heel veel tekort. door KLAAS DE JONG OZN Lees maarer staat niet wat er staat". Zo luidt de titel van een bekende bloemlezing uit de gedichten van Martïnus Nijhoff. Sommigen zullen misschien de neiging hebben dit tegen te spreken en zeggen: lees nu eerst maar eens goed wat er staat, en kijk dan verder". Natuurlijk begi nt het daar meemet goed lezen, als je een gedicht voor je hebt. Maar daarna... Ik neem een willekeurige, zo op het oog wel heel gewone zin„De boom groeide langzaam Je kunt het als een gewone mededeling opvatten en verder niet. Maar je kunt.ook je fantasie aan het werk zetten en je een bos i ndenken waar een boom staat, al zoveel jaren lang, in regen en zonneschijn, in stille donkere nachten, en ga zo maar door: een boom die als rustpunt van dat alles om hem heen langzaam maarzeker verder groeit. Ook kun je het symbolisch opvatten: een zware last op je schouder, die al maar zwaarder wordt. Op zo'n manier lezend kun je een hele tijd aan de gang met weinig regels poëzie. Vooral is dat het geval bij het korte gedicht. En daarmee bedoel ik gedichten van twee, drie of vier regels. In de verzamelde werken van onze grote dichters kom je ze regelmatig tegen, zij het niet in overvloedige mate. Ik denk aan Gorter: In de st ilte van de stad/kwam ze, haar rok ruischte/de witte handen had/ze stil, ik luisterde. Zo weinig woorden en wat kan men zich er veel bij voorstellen. OfJ. H. Leopold: De boze daad vliegt over duizend mijlen,/de goede werken gaan de poort niet uit. En dan het bekende van Gerrit Achterberg: De schrijfmachine staat al klaar./Kleine piano van mijn ziel,/waarop ik tik wat hem geviel/m ij te bevelen sterk en zwaar. Hoewel sommigen hier heel veel mee kunnen, kreeg het korte gedicht in het algemeen niet al te veel aandacht. Maar daar kon wel eens verandering in komen. Dat komt missch ien wel omdat wij in een tijd leven waarin alles vlug moet. Ook zou het kunnen komen omdat er een specif ieke vorm van korte gedichten is die de laatste tijd nogal wat aandacht krijgt? En ik denk dan aan de haiku. Dat is een eeuwenoude versvorm van drie minimale regels: een begin en een slotregel van om en nabij vijf lettergrepen en een iets langere middenregel. In totaal zo'n tien woorden. Een voorbeeld: Tussen de grijze/ochtend en avond even/wat winterwit licht. (Inge Lievaart). De haiku is aan het eind van de 17e eeuw in Japan ontstaan. Maar pas na de Tweede Wereldoorlog werd hij veelvuldig in andere talen vertaald. In ons land heeft met name de dichter J. C. van Schagen zich er veel mee bezig gehouden. Vorig jaar september verscheen het eerste nummer van een tijdschrift dat als titel draagt: Kortheidshalve, tijdschrift ter bevordering van het korte gedicht. Het plan is dat het drie keer per jaar zal verschijnen. Dezer dagen ontving ik het t weede nummer. Het adres van de redactie is Coehoorn 6, te Orvelte. Telefoon 05934-2298. Een abonnement kost 25 gulden per jaar. De redacteur van het tijdschrift is W. J van dei- Molen. Hij werd geboren in 1923 en debuteerde in 1946 als dichter. Derhalve doorzijn dichtbundels werd hij ook bekend doorzijn medewerking aan de psalmberijming in het Liedboek voorde Kerken. Hij neemt in deze beide eerste nummers het leeuwendeel van de ruimte voor zijn reken i ng. Onder andere door uitvoerig en zeer instructief te schrijven over de haiku. Een citaat: „De haiku is in beginsel een produkt van de zintuigen, niet inde laatste plaats van het zien; tenminste als wij bereid zijn te accepteren dat wij zien met onze hersenen met de aangeboren en tijdens ons leven ingeprinte programma's". In poëzie, ook niet bij een haiku, gaat het bijna nooit om een natuurgetrouwe kopie van de werkelijkheid. De waarneming die wij lezen is een inleiding tot een ervaring, zo, datje datgene watje l eest tot iets van jezelf maakt. Probeer het maar eens: Natuurlijk alleen/kijk ik uit op de riverfhij buigt zijn bochten. (Van Ben Bos en Annette Bos-de Valk): een mens is altijd alleen, en al kun je genieten van het uitzicht op die stromende rivier, je uitzicht is beperkt. Dit zou een ervaring kunnen zijn, een ander heeft weer een andere. Nog een haiku van Inge Lievaart: Aan de kapstok nog/de naar het lichaam staande/jas van de dode. Van der Molen behandelt ook verschillende typen haiku. Het maakt bijvoorbeeld verschil of het onderwerp waar het om gaat in de eerste of de derde regel staat, of zinnen doorlopen. En zo zijn er nog veel meer verschillen aan te geven. Al lezende krijg je zo een aardige handreiking om wat dieper in het wezen van de haiku door te dringen. Naast de beschouwende proza bevatten de twee nummers van het tijdschrift kortheidshalve een keur van korte gedichten waar men een flinke tijd mee bezig kan zijn als men ervan uitgaat: Lees maar, er staat niet waterstaat". Een citaat uit de fraaie inleiding van Nijhoff bij zijn bloemlezing: „Elk taalgevoelig mens voelt zich, proza lezend of horend, in de mensenwereld - Maar bij poëzie voelt hij zich niet bij een ander mens. Hij is terstond in het heelal". Ik voeg daaraan toe: poëzie is taal die sterk onder spanning staat, het is erg „levensgevoelig". Dat wil zeggen, het geeft, als men er de juiste antenne voor heeft, veel bloat over de manier waarop iemand tegen het leven aankijkt. Het kan dan een dialoog op gang brengen tussen mensen over wezenlijke kanten van ons bestaan. Daarom is veel poëzie in wezen religieus (wat niet hetzelfde hoeft te zijn als chi-istelijk) en kan het ook een grote rol spelen voor christenen, voorde kerk. En hoe zit het met die antenne? Je zult i nderdaad eerst goed moeten lezen. Als je dat doet, je er ook een beetje in traint, je daarna ook echt open wilt stellen voorde ervari ng van de dichter, dan gaat er steeds weereen wereld voor je open. De tweede ronde van het Leids Caba retfestival. Met Dood Spoor, 'De Ge meentereiniging, Sasja Spanjerberg, Bloedend Hart en Te Grabbel. Pre sentatie: Monique Brouwer. Gezien gisteravond. Morgen halve finale, za terdag finale (20.15 uur). De voorstel lingen zijn uitverkocht, maar de kassa is open voor niet afgehaalde plaatsen om 19.00 (donderdag) en 18.00 uur. De tweede dag van het veer tiende Leids Cabaretfestival is de eerste van de waarheid. Na de tweede vijf kandidaten kiest de jury vijf halve finalis ten. De festivalsfeer was op de dag van de eerste schifting dan ook broeieriger dan maandag. Dood Spoor kwam er niet door. Een van de vijf Amsterdamse Pabostudenten droomde er volgens de presentatrice ooit van aan het Leidse festival mee te doen, iemand gaf de groep op en er was alleen nog een programma nodig. De in zet was er wel, maar de korte voorbereidingstijd brak hen op, zowel tekstueel als in de uitvoering. Het bleef goed be doeld en af en toe ook leuk schoolcabaret. De Gemeentereiniging is een vrolijk trio met bezems, een goede accordeonist en en kriti sche invalshoek, zoals het Nij- megenaars betaamt. Dramme rig links zijn ze gelukkig niet, in de scène met het solidari- teitscomité voor alles demon streerden ze een gezonde zel frelativering. Het vragen van begrip voor Turken duurde te lang, maar Zuster Custers is de leukste Nederlandse podium non sinds tijden. Sasja Spanjerberg wierp zich op als bewaarster van de jood se traditie. Met haar mooie stem zong ze joodse liedjes en vertelde ze over de moeilijke keus tussen jodendom en ka tholicisme en over de vraag wie erger waren, de Duitsers of de Jappen. Ze maakte zeker in druk, maar humor had haar programma maar weinig. Dit cabaretfestival was niet het ideale podium voor haar. Bloedend Hart kwam uit Vlaanderen om onvervalste smartlappen te zingen. De pre sentatie van de drie heren was uitstekend, daardoor krijgen hun liedjes een meerwaarde. Met kleine, consequent uitge werkte geintjes brachten ze die onweerstaanbaar komisch. De teksten zijn niet bijzonder. ste presentatie van de kandi daten af met onduidelijke on derwerpen, veel zwarte humor en hier en daar een aardige grap. De drie heren verschillen nogal van uitstraling en pre sentatie, die varieerde van leuk tot amateuristisch. De jury bestaat uit Jan Gras, theaterdirecteuren Hoofddorp, Petra Possel, recensente van het Parool en redactielid en presentatrice van het televisie programma 'Opium' en ex-ca baretier Erik van Muiswinkel. De laatste krijgt de prijs voor de beste jurywoordvoerder. Hij was weliswaar de enige, maar had bij elke afgevallen kandi daat (de rest gaat later door de mangel) een uitstekend ver haal, degelijk, direct, niet zachtzinnig, maar toch sympa thiek. Van hen mocht Te Grab bel door. De andere keuzes wa ren geen verrassing: Bloedend Hart, De Gemeentereiniging, Harten Vrouwen Schoppen Heren en Kamelot. Zo wordt met twee Vlaamse kandidaten de halve finale een soort Ne- derland-België.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 15