'Het recht op een kind bestaat niet' 'finale Yasser Arafat berekent zelfs huwelijksleven fceidóvQowumt ZATERDAG 15 FEBRUARI 1992 PAGINA 33 Eind januari had in Amsterdam een internationaal congres over Kinderombudswerk plaats. Initiatiefneemster was Miek de Langen, hoogleraar jeugdrecht aan de Universiteit van Amsterdam. In haar functie draagt zij haar visie uit op de erkenning van de rechten van het kind. Zij was onder meer betrokken bij de totstandkoming van de Kindertelefoon en de kinderrechtswinkels. Eind augustus neemt ze afscheid van de universiteit. AMSTERDAM Na zestien jaar verwoede strijd doet hoogle raar jeugdrecht aan de Universi teit van Amsterdam Miek de Langen (61) bewust een stapje terug. Afstand nemen van de vele hoogdravende woorden over de rechten van kinderen en de povere resultaten. Even niet luisteren naar het gepraat van ouders en raden van kinderbe scherming over hün behoeften, hun rechten. Een sombere con clusie blijft over: „Ze zeggen dat er veel ten goede is veranderd, ik geloof er helemaal niets van". Ronduit sceptisch is ze over de invloed die haar denkbeelden over de mensen rechten van het kind hebben gehad op de wetgeving en de samenleving. Zuchtend: „Het is erg moeilijk aan te geven in hoeverre iets dat jij beweert in vloed zal hebben. Ik kan in elk geval rustig zeggen dat ik op de wetgeving to taal geen invloed heb gehad. Wat be hoorlijk pijnlijk is, maar goed... Het hele wetgevingsproces is zo verschrik kelijk hypocriet. Men zegt elke keer weer dat de wetten in het belang van de kinderen vorm krijgen maar dat is van geen kant waar. Neem nou het om gangsrecht waarover heel lang is gedis cussieerd. Nou is er uiteindelijk een wet tot stand gekomen die absoluut niet in het belang van het kind is. Dus de rech ten van kinderen worden weer opgeof ferd aan de rechten van de ouder die in de praktijk met de opvoeding is belast en de omgang claimt (nadrukkelijk) terwijl die ouders de oorzaak zijn van de scheiding en het kind maar weer op moet draven om de ouders te bevredi gen". „Ik denk dat ik persoonlijk wel enige invloed heb gehad op de rechtspraak. Rechters worden rechtstreeks met mensen geconfronteerd, wetgevers niet, die praten maar in het wilde weg, die hebben hun eigen politieke belan gen. Rechters zijn veel gevoeliger voor wat er in de mens omgaat en proberen in het concrete geval de beste oplossing te vinden. Rechters zijn met name ge voelig voor de erkenning van de rech ten van kinderen en daar ben ik erg ge lukkig mee". Zo teleurgesteld als ze is over de hou ding van de wetgevende macht en in stanties, zo tevreden is ze over het lan delijk kinderombudswerk dat mede door haar toedoen ontstond. Door mid del van de Kindertelefoon, de Kinder rechtswinkels waarvan er nu zeven zijn en het Landelijk Aktiecomité Scholie ren (LAKS) vragen kinderen aandacht voor hun rechten. „De Kindertelefoon wordt gelukkig veelvuldig door kinderen gebruikt. Kin deren leren steeds beter hun vragen en problemen zodanig te formuleren dat anderen daarop kunnen reageren. Kin deren kunnen bepaalde problemen heel jong heel goed onder woorden brengen. Ik geef dan altijd het voor beeld van twee kinderen uit één gezin van vier en zes jaar die op een dag in de kinderrechtswinkel aankomen. Bij een echtscheidingsprocedure waren ze overgeplant naar hun moeder en haar nieuwe vriend en die kinderen kwamen gewoon vertellen dat ze thuis wilden blijven. Dat is volstrekt duidelijke taal. We willen helemaal niet naar een ander huis, we willen niet worden geconfron teerd met een meneer die we helemaal niet kennen, we willen gewoon thuis blijven. Nou, daar heeft de rechtbank dan maar rekening mee te houden. Kinderen kunnen niet alles overzien wat er in de wereld gebeurt. Hoogleraar jeugdrecht Miek de Langen: „De rechten van het kind worden maar al te vaak opgeofferd aan de rechten van de ouders of opvoeders FOTO: DIJKSTRA Vaak kreeg ze het verwijt te horen 'Denk je nou echt dat kinderen hurr ei gen situatie kunnen overzien?' Ze haalt haar schouders op. „Dat betekent na tuurlijk niet dat kinderen alles kunnen overzien wat er in de wereld gebeurt maar ze kunnen hun eigen omstandig heden veelal wel verwoorden". Discrepantie Wat haar misschien nog het meeste pijn doet is de enorme discrepantie tussen theorie en praktijk. Het besef dat kin deren mensen zijn die net als ouderen rechten hebben staat in volzinnen op papier maar talloze gezinnen en hulp verleningsinstanties geven blijk weinig benul van deze zaak te hebben. „In ge zinnen gebeurt het niet. Op scholen ge beurt het ook helemaal niet. Men deelt straffen uit die helemaal niet mogen en pleegt censuur op schoolkranten. Alle maal schendingen van mensenrech ten". Ook de hulpverlening heeft er een handje van. „Ze weten daar natuurlijk allang dat je vanuit de cliënt moet den ken en handelen. Bij kinderen gebeurt dit helemaal niet. Maar velen in de hulpverlening hebben hun plan allang klaar waaraan het kind dan maar moet voldoen en luisteren helemaal niet naar wat het kind zelf wenst. Ze zeggen wel dat er veel ten goede is veranderd, ik geloof er dus niets van". Gesterkt voelt Miek de Langen zich na het op haar instigatie opgezette inter nationale congres over Kinderombuds werk dat eind vorige maand in Amster dam werd gehouden. Het contact met gelijkgestemde collega-deskundigen uit de hele wereld heeft haar goed gedaan. „Het is een sprookje dat het hier alle maal zo goed is", antwoord De Langen ontkennend. „Vergelijken is moeilijk omdat de kwantiteit en de ernst van de schending van kinderrechten in landen als bijvoorbeeld Brazilië, Thailand of India groter is. Aan de andere kant: wij hebben hier meer mogelijkheden om de rechten van kinderen te realiseren en dus is het bij ons veel ernstiger dat ze geschonden worden. Neem de grote aantallen van kindermishandeling, in cest, misbruik van het lichaam van kin deren in het algemeen, neeïn de grote aantallen echtscheidingen waar elk jaar 30.000 kinderen betrokken bij raken. Kinderen worden altijd de dupe van het uiteenvallen van een samenlevingsver band. Onze menselijke verhoudingen zijn in het algemeen zo slecht dat er bij ons weer sprake is van vooral psycholo gische mishandeling. Je kan dus niet zeggen dat de rechten van kinderen in ons land zo goed zijn gewaarborgd." Ze kan het niet nalaten nog eens haar credo te laten horen. „Schending van het recht op lichamelijke integriteit, kindermishandeling in welke vorm dan ook is een buitengewoon grove schen ding van de grondrechten van de mens. Puur machtsmisbruik van ouderen die het kinderleven niet respecteren". Uitholling Vreselijk kwaad maakt ze zich nog al tijd over de wat ze noemt de uitholling van het recht op een gezinsleven. „Dat betekent bijvoorbeeld dat er geen re stricties mogen worden gemaakt op het recht van hereniging van buitenlandse kinderen met hun ouders. En als je een kind uit een gezin wil halen op grond van het feit dat je meent dat het kind in eigen gezin slecht wordt verzorgd, moet je donders goed weten wat je doet. Je moet het kind een veel beter alternatief kunnen bieden om zijn recht te mogen schenden. We hebben in de afgelopen jaren gran dioze schandalen' meegemaakt met de Kinderbescherming waarbij niet alleen geen beter alternatief werd geboden, maar een schandelijk alternatief waar bij de rechten van het kind nog ernsti ger werden geschonden dan dat dat ooit in een gezin het geval was geweest. On()er bepaalde omstandigheden kan een situatie zo slecht zijn dat er inge grepen moet en ook mag worden, maar de wijze waarop ons apparaat en met name de raden van Kinderbescherming hiermee omgaat, is uiterst onzorgvul dig. Ze plaatsen het kind te snel buiten een gezin terwijl nog niet alle mogelijke hulpmiddelen zijn ingezet om het kind in het gezin te laten functioneren". De wijze waarop Miek de Langen in de afgelopen jaren haar hoogleraarschap jeugdrecht invulde werd haar niet door iedereen in dank afgenomen. Op het congres over Kinderombudswerk in Grand Hotel Krasnapolsky in Amster dam liep zij veel bekenden tegen het lijf maar geen Nederlandse collega's. Opstoken „Toch durft bijna niemand zich open lijk tegen mijn werk uit te spreken. Want tegenwoordig vindt iedereen dat je voor de rechten van het kind móet opkomen. De kinderrechtswinkel die ik heb opgezet wordt niet meer bestreden, dat kan niemand zich meer permitte ren. Ook al denken sommigen dat met die kinderrechtswinkel de ouderlijke macht aangetast wordt. Als je opkomt voor de rechten van kinderen dan bete kent dat, dat je kinderen leert dat zij rechten hebben die altijd afgewogen moeten worden tegen de rechten van andere mensen. Je stookt kinderen dus helemaal niet op tegen de ouders. Onze boodschap is een simpele". Miek de Langen is de enige hoogleraar jeugdrecht in ons land die van universi- teitswege is aangesteld. Verschillende van haar collega's zijn bijzonder hoog leraar en dus door bepaalde stichtingen aangesteld. Op één na heeft De Langen geen contacten met hen. Dat suggereert een gebrek aan een eensluidende visie op de rechten van kinderen. „Ja, mijn collega's willen of kunnen helemaal niet uitgaan van het feit dat kinderen mensen zijn die rech ten hebben". Wat is dan hun visie op 'jeugdrecht'? „Nou ja, ze vinden wel dat kinderen iets meer inspraak mogen hebben maar ze gaan er toch weer vanuit dat kinderen een aparte categorie zijn die beschermd en opgevoed moet worden. Ik blijf aan dringen: kinderen zijn mensen en je mag hen de algemene mensenrechten niet onthouden al zullen die in sommi ge gevallen een andere inhoud krijgen gezien inderdaad de nog afhankelijke positie en geringere ervaring". Beschaving Ziet u een opvolger in de strijd? „Ik denk dat er na mijn vertrek geen hoog leraarjeugdrecht meer zal zijn. Maar ik ben er zelf helemaal niet rouwig om. Juist als je zo duidelijk als ik heb ge daan, beweert dat kinderen mensen zijn, dan heb je daar eigenlijk geen apart recht voor nodig. Kinderrecht op zich is geen vak". In een samenleving waarin de ontwik kelingen snel gaan en steeds meer men sen uit de boot dreigen te vallen door onder meer werkloosheid en gebroken relaties, ziet De Langen weinig licht puntjes. „Het tekent het beschavings peil van een samenleving als die kinde ren niet serieus neemt. Ik maak me op het moment dan ook verschrikkelijk druk over de manier waarop sommige ouders spreken over kinderen als over een soort produkt. De term 'recht op een kind' wordt ook al veelvuldig ge bruikt maar dat recht bestaat helemaal niet en zal er ook nooit komen. Heel erg vind ik het als mensen het krijgen van een kind als een schadeclaim naar voren brengen wanneer dat kind geko men is, terwijl de ouders dachten geste riliseerd te zijn. Een vorm van decaden tie in onze maatschappij die zijn weerga niet kent. Kijk verder eens naar de ont wikkelingen in de gezondheidszorg. Kunstmatige voortplantingstechnieken vind ik verwerpelijk, althans wanneer de afstamming van kinderen niet meer te achterhalen is. Het is wat anders als een paar om biologische redenen geen kind kan krijgen en dan gebruik maakt van de kunstmatige weg. Kinderen heb ben er recht op hun ontstaan te kennen. Het kan artsen in het algemeen niks schelen en de toekomstige ouders veel al ook niet. Absoluut verwerpelijk". Een trend die zich voortzet, voorziet De Langen. „Er is een groeiende on macht. Men spreekt nonchalant en egoïstisch over het krijgen van een kind en het kind weer weigeren als het niet voldoet. Mishandeling is geen uiting van sadis me van ouders maar het is een teken van eigen onmacht en frustratie. De po sitie van volwassenen in onze maat schappij wordt voor velen steeds moei lijker. Frustraties nemen hand over hand toe. Gebrek aan werk, slechte huisvesting, slechte huwelijksrelaties noem maar op. Al onze acties tegen kindermishandeling hebben niet kun nen verhinderen dat ouders zich als ge volg hiervan zich aan hun kinderen ver grijpen". Na haar afscheid van de universiteit gaat een wens van jaren in vervulling. De Langen wil in haar huis een proeflo kaal voor wijn opzetten en stort zich op een studie Italiaans. „Ik woon in een prachtig pand in Amsterdam, een geëi gende plek om proeflokaal te beginnen. Bovendien hou ik erg van Italië en wijn, dus de combinatie lag voor de hand. Ik zal zelfs een groot deel van het jaar in Italië doorbrengen. Het lijkt me erg leuk. Ik ben het vechten eerlijk een beetje zat". Idoor ROGIER SLOP TUNIS Yasser Arafat is een soepel mens. In de slangenkuil van het Mid den-Oosten is soepelheid tenslotte een voorwaarde om te overleven, en Arafat heeft zich daarin een meester getoond sinds in de jaren zestig zijn al-Fatah werd opgericht. Stellingnames en uitspraken zijn altijd weer aan nuanceringen onderhevig, al naar gelang het politieke tij en de plaats waar de uitspraken worden gedaan. Zo krijgt een Amerikaanse diplomaat in de sjieke zalen van het PLÓ-hoofdkwar- tier wezenlijk iets anders te horen dan de ontwortelde vluchtelingen die in Palestijnse kampen overal in de Arabi sche wereld zitten te wachten op 'de dag van de wraak'. Maar over één ding is Arafat altijd een duidig geweest: zijn persoonlijke leven. Dat had hij namelijk niet. In honderden vraaggesprekken beten de meest ge haaide interviewers hun tanden stuk op vragen naar zijn individuele achter grond. Voor de goede zaak wilde hij nog wel melden dat hij uit Jeruzalem komt en al in 1947 de gewapende strijd tegen de Israëliërs had gekozen. Maar op de vraag naar zijn familie en zijn naaste gezinskring kwam altijd weer het cliché-antwoord: „Ik ben getrouwd met de Palestijnse Revolutie". Daarmee nam hij een risico in de pro- pagandastrijd. Allereerst bestrijdt Is raël dat Arafat uit Jeruzalem komt. Volgens de Israëliërs is Arafat geboren en getogen in Cairo. Dat bestempelt hem dan tot 'een Arabier' die geen en kel recht kan doen gelden op een plek in het zo gevoelig liggende Jeruzalem. Mevrouw arafat Tegelijkertijd was de afwezigheid van een 'mevrouw Arafat' voor de Israëli sche propaganda koren op de molen. Hoe makkelijk was het niet om met name in het Westen en dan zeker in de VS de weerzin tegen de PLO-lei- der op te voeren door hem af te schilde ren als een man die vooral van kleine jongetjes houdt. Zo kwamen de afgelopen jaren de te- gengeruchten in de wereld. In de jaren zeventig werd al gesproken van een echtgenote, die in volstrekte anonimi teit in Cairo zou leven. Zelfs zong het verhaal rond dat Arafat een verhouding had met een joodse schrijfster, die de schellen van de ogen waren gevallen en zich bewust geworden was van het on recht dat de Israëliërs de Palestijnen aandoen. Journalisten die de grote lei der wilden interviewen werden ontvan gen door bloedstollend mooie meisjes. Maar de politiek gesproken nare 'be schuldiging' van homoseksualiteit bleef hem achtervolgen. Intellectueel Tot vorige week. Toen werd bekend dat de 62-jarige Arafat in het PLO-hoofd- kwartier in Tunis getrouwd was met een 28-jarige vrouw, Soeha Tawil. Zij heeft enkele jaren in Parijs aan de Sorbonne gestudeerd en komt uit een vooraan staande christelijke (Grieks-orthodoxe) familie uit de bezette gebieden. Voor waar dus iemand die politiek en intel lectueel gesproken de goede papieren heeft om de 'president van Palestina' bij te staan. Of het nu een rustig 'huisje-boompje- beestje'-huwelijk wordt, valt echter nog te bezien. En niet alleen omdat Arafat, uit angst voor Israëlische en Palestijnse aanslagen, ieder etmaal op een andere plek overnacht. Maar vooral omdat de echtverbintenis gestoeld is op politieke berekening. Allereerst is daar de beeldvorming in het Westen. De 'president' kan tenslot te niet zonder 'first lady'. Maar daar naast spelen nog veel meer factoren een rol. De familie Tawil staat in hoog aanzien in een stad die een van de brandpunten is in de intifadah, de Pale stijnse opstand in de bezette gebieden: Ramallah, op de Westelijke Jordaanoe- ver. De moeder van Soeha, Raimonda, is in deze stad een formidabele per soonlijkheid. Intifadah Met zijn huwelijk heeft Arafat de alou- de Hollandse wijsheid 'moeder paaien, dochter huwen' volledig omgekeerd. Want door zijn verbintenis met de Ta- wil-clan stijgt zijn ster binnen de intifa- dah-beweging. En dat was hard nodig omdat de wereldse PLO steeds meer aanhang dreigt kwijt te raken aan de ra dicale fundamentalisten van de mos lim-beweging Hamas. Die organisatie ironisch genoeg eerst door de Israë lische autoriteiten met raad en daad ge steund om de PLO de wind uit de zeilen te nemen zet zich fel af tegen het door de PLO gekozen pad van onder handelingen. De meest uitzichtloze plek op aarde, de Gaza-strook. is al bij na volledig Hamas-gebied. De West oever dreigt dezelfde kant op te gaan. Arafat heeft nu, met zijn huwelijk, een 'clan' in Ramallah, die de PLO-lijn strikt zal bewaken. Daarnaast kan hij ermee pronken dat hij een brug heeft geslagen tussen islamitische en christe lijke Palestijnen. Hoewel Soeha Tawil, om de fundamentalisten niet nog meer tegen de haren in te strijken, vlak voor het huwelijk nog snel tot de islam is overgegaan, blijft het beeld van een christelijke familie en een islamitische schoonzoon volledig intact. Want zelfs in zijn plotseling openbare leven blijft Yasser Arafat altijd soepel.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 33