Kuitert jaagt orthodoxen opnieuw in de gordijnen tal Wiesenthal: Vaticaan hielp Mengele bij vlucht üj CeidaeSowuxrd GEESTELIJK LEVEN OPINIE 25.000 Russische joden willen naar Duitsland HELP HELPEN Nederlanders vertellen sterke verhalen over islam of flirten ermee ddri aos an-! ZATERDAG 15 FEBRUARI 1992 BERLIJN - Ongeveer 25.000 joden ui de voormalige Sovjet-Unie hebben bi consulaten in Moskou, Kiev en Sint Pe tersburg een aanvraag ingediend on naar de Bondsrepubliek Duitsland t> emigreren. Als alle aanvragen gehonoreerd woi den, zal het aantal joden in Duitslant bijna verdubbelen. In de Bondrepu bliek leven op dit moment bijna 30.00i joden. In 1933, het jaar waarin Adol Hitier aan de macht kwam, waren dat e ongeveer 500.000. Kritiek op bisschop Bomers' benoemingenbeleid voor pastoraal werkers Sommige mensen breken liever hun nek dan hun hoofd Jean de Bots son HAARLEM - Voordat bisschop H.J.A. Bomers van Haarlem pastoraal wer kers benoemt, laat hij zich uitvoerig door derden informeren over het privé- leven van de betrokkenen. „Het gaat niet om losse incidenten, maar om een vaste handelwijze, die Bomers meent zich te kunnen permitteren." De Vereniging van Pastoraal Werken den (VPW) in het bisdom Haarlem, die dit in haar blad schrijft, roept alle le den op negatieve ervaringen op dit punt te melden. „Meld 't ons... als jou dit overkomt", staat boven een teke ning van Bomers die door een sleutel gat staat te loeren. Als afsluiting van de selectie -en solli citatieprocedure staat kandidaten in het bisdom een gesprek met de bis schop te wachten. Als de bisschop uit andere bron heeft vernomen dat de kandidaat „een niet te billijken leefwijze" heeft (gehad), zal hij niet schromen dit aan de orde te stellen en daaruit ook zijn consequen ties te trekken, zo gaf bisschop Bomers toe tijdens een gesprek met de VPW- leiding. Hoewel de bisschop kerkrechtelijk ge zien daartoe het recht heeft, steekt het de VPW dat in het verleden een ge sprek met de bisschop automatisch op aanvaarding van de kandidaat uitliep als de adviezen van de gedelegeerde en de sollicitatiecommissie positief wa ren. Deze procedure wordt steeds min der gevolgd. De VPW hekelt de „uiteindelijke mo nopoliepositie" van de bisschop. „Zijn oordeel is allesbepalend. De rigide offi ciële kerkelijke leer vormt zijn meetin strument bij de beoordeling van de ge schiktheid van de kandidaten." Met alle gevolgen van dien voor bijvoor beeld homo's en gescheiden en her trouwde mensen. N. Bulter van de Federatie van VPWs zegt dat deze werkwijze ook in de bis dommen Utrecht en Den Bosch heel gewoon is. „Ook daar gebeurt van alles en nog wat. We hebben er alleen nog minder zicht op dan in Haarlem." De Federatie hoopt daar de komende maanden verandering in te brengen en de diverse sollicatatieprocedures in de bisdommen „kritisch tegen het licht te houden". Godswonder door MARINUS V.D BERG „Er is een vliegramp gebeurd in Hengelo. Ik las juist een kort bericht op teletext". Ik ben in Driebergen als iemand mij het nieuws vertelt. Ik word er koud van. Hengelo is naast de deur als je in Almelo woont. Op dat moment weet ik nog niets over mogelijke persoonlijke ongelukken. Thuiskomend haal ik direct de krant. Geen slachtoffers. Dat stelt gerust. Op de trap naar boven zeg ik: 'goddank, geen doden'. Een gelijksoortige reactie lees ik van de burgemeester: „Het is een godswonder". Bijna tegelijk stel ik mezelf een vraag: „is dit aan God te danken?" Mijn gedachten gaan uit naar een verkeersongeval. Een meisje komt om. Het leven van betrokkenen is in een fractie van een seconde voor altijd veranderd. Nu komen er andere woorden over de lippen: 'mijn god'. Ik denk aan de woorden van iemand van wie verteld werd dat ze bij rampen zei: Mijn God in 't Grote Hemelrijk, waarom!" Het zijn overweldigende momenten. Je wordt tot in het diepste van je emoties geraakt. Je beseft de kwetsbaarheid van je leven. De andere kant van deze hoogtechniese tijd is dat wij mensen niet alles controleren, in handen hébben. Zonder iemands bedoeling, zelfs zonder iemands onoplettendheid of onverantwoordelijk gedrag, kan er zich een ramp voltrekken. Als er geen slachtoffers zijn, zeggen sommigen, zoals ikzelf: 'goddank' en als er wel slachtoffers zijn, zijn sommigen verbijsterd, geen woord verlaat hun lippen en anderen noemen de naam van God. God als adres voor dank en voor vloek. God tot wie de schreeuw omhoogklinkt: 'waaromWat is het toch dat ons doet zeggen: 'goddank' of 'god, waarom toch...?' Juist vandaag ontving ik ook een geboortekaartje. Er staat: „Wij zijn blij met de geboorte vanEr staat niet: „Wij danken God voorde geboorte van De jonge vader belde mij een paar dageleden en zei: „Ik dacht er nuchter bij te blijven, maarDe geboorte, het zien van het kind had hem diep geraakt. Hij had er nauwelijks woorden voor.Hij was onzegbaar gelukkig. Ik hoorde het in de trilling van zijn stem. De een noemt de naam van God en de ander noemt die naam niet. Is de een nu gelovig en de ander niet? Was God 'even afwezig' die zondagmiddag en 'juist aanwezig, die dinsdagochtend om 09.40 toen in Hengelo de F-16 neerstortte?' Zo'n God lijkt wel erg willekeurig, om niet te zeggen een al te menselijke voorstelling van zaken. Of wordt 'god' te pas en te onpas ter sprake gebracht? Ik weet het niet precies. Ik weet wel dat ik blij ben dat er geen slachtoffers zijn. Ik ben blij met de geboorte van een kind. Ik ben verbijsterd om een ongeluk met dodelijke afloop. Die verbijstering neemt toe, als ik de direct-betrokkenen leer kennen: van aangezicht tot aangezicht. Al jarenlang is God voor mij niet meerde allesregelende Almachtige. Al jarenlang geloof ik niet meer in een God die met alles zijn eigen ondoorgrondelijke bedoelingen heeft. Steeds meer geloof ik dat God niet te beredeneren is. Maar soms kan ik niet anders dan te zeggen: 'Goddank' of 'Mijn God in 't Grote Hemelrijk, waarom?' Als ik de menselijke stem hoor, trillend van ontroering of van verbijstering, voel ik mij aangesproken. 'God ben Jij in de verwondering en in de verbijstering, zelfs als Jij niet bij Naam genoemd wordt?' In Hengelo - de Hasséler Es - trilde de grond, ook de mijne. DEN HAAG - De klas- siek-gereformeerde bij belbeschouwing moet he lemaal op de helling, vindt de gereformeerde theo loog prof. dr. H.M. Kuitert. „Weg ermee, dat is het enige dat ik zeggen kan", schrijft hij in zijn nieuw ste boek 'Het algemeen betwijfeld christelijk ge loof. Het werd gister avond gepresenteerd in Rotterdam. „Om de bijbel over te houden, of liever hem terug te krijgen, moet de klassiek-gereformeer- de beschouwing weg. Anders verdwijnt hij straks met de be schouwing mee. Zo is het al in vele levens gegaan", schrijft Kuitert (67), die van 1965 tot 1989 hoogleraar dogmatiek en ethiek was aan de theologische faculteit van de Vrije Universi teit te Amsterdam. Kuitert weet dat hij vooral voor orthodox-protestantse christe nen „harde maatregelen" voorstelt, maar hij ziet niet hoe deze hen bespaard kunnen worden. „Wie werkelijk res pect heeft voor de bijbel houdt ermee op hem op het procrus tesbed van deze bijbelbe schouwing te leggen", aldus Kuitert, die met boeken als 'Zonder geloof vaart niemand wel' (1974) en 'Wat heet gelo ven' (1977) orthodoxe protes tanten al eerder in de gordij nen joeg. Er gaat voor orthodoxe protes tanten een afgrond open als getornd wordt aan de goddelij ke inspiratie van de bijbel. „De geïnspireerdheid is het funda ment van het geloof geworden, haar loslaten houdt in dat je met geloof en al in de lucht komt te hangen. Er is geen ze kerheid meer, geen grondslag waarop je kunt staan. Een mis vatting, lijkt mij", schrijft Kui tert. De orthodoxe bijbelopvatting „denatueert" volgens Kuitert het christelijk geloof, doordat de zekerheid van het geloof wordt gebaseerd op een theo rie over de bijbel. Deze 'theorie van de geïnspireerdheid' is bo vendien „een zandkasteel". De uitspraak 'De bijbel is het door de Geest geïnpireerde Woord van God' is immers een ge loofsuitspraak. De bijbelopvatting van de or thodoxen „bederft de omgang met de bijbel", vindt de gere formeerde theoloog. De bijbel wordt gedegradeerd tot 'raad- pleegboek'. „Wat zegt de bijbel over seks, over oorlog en vrede, over het gezin, over ho- moseksualteit enzovoorts. Al les moet in de bijbel staan, al thans eruit te halen zijn." Kuitert veegt dan ook de vloer aan met de hardnekkige nei ging van protestantse auteurs om bijbelplaatsen te vermel den. „Makkelijk bijbelge bruik", dat de suggestie wekt dat de teksten ook een funde rend vermogen hebben. „Het is zoals ik zeg of schrijf, want kijk, het staat in de bijbel." Mede hierdoor is de bijbel „het meest mishandelde en mis bruikte boek van onze cul tuur" geworden en „een bron van letterknechterij". Prof. dr. H.M. Kuitert. Selectie De bijbel is voor grote delen van het orthodox-protestantis- me „de bijbel zoals hij door hen wordt gelezen. Niet de hele bijbel, zoals hun bijbelbe schouwing (waarmee anderen de oren worden gewassen) voorschrijft, maar een selectie eruit, een excerpt van teksten waarmee men vertrouwd is of raad weet." Kuitert pleit daarentegen voor een bijbelbeschouwing „die de bijbel niet aan banden legt, maar hem vrij laat (en dus de lezer ook)". De bijbel „bevat wat Israël over God dacht en wat de evangelisten en aposte len - als toevoeging daaraan - over Jezus dachten. Niets meer, niets minder." Dus niet: wat in de bijbel staat, is waar en daarom moetje het geloven. Want „waarom zou het waar zijn?" „De bijbel is de oudste en meest uitgebreide vorm van het christelijk zoekplaatje van God. Daarop berust ook zijn gezag en nergens anders op", schrijft Kuitert. „De kracht van de bijbel ligt in de inhoud van de bijbel. Je mist wat als je er niets van weet. Niet alleen literair gezien, zoals Maarten 't Hart en Jan Wolkers, als goede gereformeerde jongens, niet moe worden ons voor te hou den, maar ook in godsdienstig opzicht." Wegwijzer De bijbel is een wegwijzer en laat de lezer dus geheel vrij. „Je mag dwalen, soms is dwa len ook nog leuker, je mag het zonder doen." Maar alsjeblieft geen gezeur over het gezag van de bijbel. „Want het ergste wat er gebeuren kan, is dat straks geen hond de verhalen meer lezen wil. Dat zou op een cultu rele en godsdienstige ramp uit lopen. Als voorbeelden-boek, verhalen-boek, vertel-boek dat mensen vormt, is er geen twee de." Kuitert kreeg voor zijn boek 'Alles is politiek, maar politiek is niet alles' (1985) grote bijval uit behoudend kerkelijk Ne derland, dat hem eerder altijd verketterd had. De orthodoxen koesterden net als de als links bekend staande theoloog grote bezwaren tegen bemoeienis van kerken met de politiek. Met 'Het algemeen betwijfeld christelijk geloof (Ten Have) is de tijdelijke relatie waar schijnlijk beëindigd. ROME Simon Wiesenthal heeft het Vaticaan opnieuw er van beschuldigd dat het na de Tweede Wereldoorlog nazi's beschermd en geholpen heeft. Zo kon de beruchte concentra tiekamparts Josef Mengele ontsnappen met medewerking van de secretaris van de toen malige kardinaal Giuseppe Si- rivan Genua, aldus Wiesenthal gisteren in een vraaggesprek met de Italiaanse krant La Re- pubblica. Mengele had via Siri's secreta ris identiteitspapieren van het Rode Kruis gekregen, die de nazi-arts in staat stelde naar Argentinië te vluchten. Siri was vanaf 1944 hulpbisschop en vanaf 1946 aartsbisschop van Genua. Langs deze haven stad zijn veel verdachte perso nen gevlucht. „De 'Romeinse weg' was het parool dat reeds onder de na zi's de ronde deed toen ze nog in krijgsgevangenkampen van de geallieerden zaten. In het Vaticaan hadden de nazi's ve len die hen beschermden," al dus de directeur van het Joods Documentatiecentrum in We nen. Talrijke Duitsers en Kroaten die zich aan oorlogsmisdaden schuldig hadden gemaakt, vonden in Italiaanse kloosters een tussenstation. Ze deden voorkomen alsof ze voor het 2 op de vlucht wa ren. Adolf Eichmann noemde zich zelf een Kroatische vluch teling. Het rk hulpwerk Cari tas betaalde vaak de reiskos ten. Waarschijnlijk wist deze organisatie niet wie ermee ge holpen werd, zo zegt Wiesent hal. Een geheime organisatie van ex-nazi's maakte gebruik van commissies die het Vati caan in 1947 in het leven had geroepen om vluchtelingen uit Oost-Europa te helpen. Maar het Vaticaan wist van de hoed en de rand, aldus Wiesenthal. Nadat Argentinië haar archie ven kortgeleden haar archie ven had geopend, werden op nieuw beschuldigingen aan Dialoog met islam staat op agenda van 54e pausreis VATICAANSTAD - De dia loog met de islam staat cen traal op de 54e buitenlandse reis van paus Johannes Paulus II. Op zijn achtste reis naar Afrika, die hem van 19 tot 26 februari door Senegal, Gambia en Equatoriaal-Guinee voert, spreekt hij driemaal met mos limleiders. Tot dusver is het islamitisch fundamentalisme nog niet over de Sahara heen naar zwart Afrika overgeslagen. In deze drie Westafrikaanse lan den zijn er geen problemen tussen beide wereldgodsdien sten, aldus de secretaris van de pauselijke raad voor de inter religieuze dialoog. Christenen vormen er respectievelijk 5, 2 en 1,3 procent van de bevol king, die voor circa 90 procent islamitisch is. De betrekkingen tussen rooms-katholieken en mos lims zijn in Gambia zelfs uit stekend, aldus Fitzgerald. Enerzijds heeft de paus zich al tijd voorzichtig over de islam uitgelaten. Steeds roept hij tol dialoog en samenwerking op. zoals tijdens en na de Golfoor log. Anderzijds heeft hij vorig jaar wel de re., sachtige kathe draal in Ivoorkust ingewijd die bedoeld is als steun in de rug voor de rooms-katholieken met het oog op de bouw van vier grote moskeeën in dal land. Opwaardering voor heiligenbeelden Een fietsende voorbijganger kijkt nieuwsgierig naar een etalage vol met heiligenbeelden in Amsterdam, Bondieuserie genaamd. Meestal wordt met dit laatste een heiligenbeeld van slechte smaak aangeduid, maar in deze winkel worden zij op een duidelijk voetstuk geplaatst. foto: anp COMMENTAAR Dezelfde tandem ;erwu weer JtENDAJ ibednjf I) is gisl ij net' het ii iarbekl MET de aankondiging dat hij 'graag nog vier jaar presii van de Verenigde Staten' zou zijn, heeft George Bush dus officieel gemeld in de lange en slopende kiesrace die op 3 november zijn ontknoping krijgt. Die aankondiging rast allerminst, al sloop enkele weken geleden twijfel rangen rond de president toen Bush tijdens het staatsielfcnigd mi ket in Tokyo onwel werd. Die tijdelijke inzinking leidde een tot tal van speculaties over de lichamelijke geschikl van de 67-jarige Texaan, die, zo werd toen opgerakeld, ooi rig jaar al gezondheisproblemen had. BEROEPINGEN Nederlandse Hervormde Kerk Bedankt voor Katwijk aan Zee (toez.) K. van Meijeren te Wier den. Toegelaten tot de evange liebediening en beroepbaar A. Bloemendal, Boekweitweg 19, 8075 CR Elspeet, tel: 05779- 2121; G.H. Labooy, Vlasveld 10, 9407 GJ Assen, tel: 05920- 47461Mevr. W. Spoelstra-Post- mus, it Heeghhout 18, 8723 ES Koudum, tel. 05142-2776; J. Zuurmond, Ochtruperstrasse 75, 4432 Gronau(Duitsland). ger van ziekenhuis De Tjonger- schans te Heerenveen mevr. S.M. Schuurmans, kandidaat te Kampen die deze benoeming heeft aangenomen. Beroepen te Assen F.G. Groen en K. Stroop te Zaandam(beiden part-time). Beroepbaarstelling Mevr. S.M. Schuurmans, kandi daat te Kampen. miline ie mini! _,utgen, iet Maas g gewei eling. D' dan Die opmerkingen over de gezondheidstoestand van Bfcht gingen steevast gepaard met het bange vooruitzicht dati i president Dan Quayle zijn intrek zou nemen in het Vfle: 27 Huis. Quayle geniet immers geen al te beste reputatie b doorsnee-Amerikaan en boezemt elders al even weinig trouwen in. Dat velen geen hoge dunk hebben van zijn president kan Bush bezwaarlijk onbekend zijn. DAAROM wekt het zoveel verwondering dat Bush Quayle opnieuw gekozen heeft als zijn 'running mate' de komende verkiezingen, met, uiteraard, het vooruit dat Quayle ook opnieuw vice-president zal worden indie verkiezingen gewonnen worden. Inderdaad 'indien', wan vanzelfsprekendheid van een zelfs overweldigend succi volledig omgeslagen zoals recente opiniepeilingen laten 2 Na de Golfoorlog lachte de toekomst president Bush toe. Zijn populariteitsscore bereikte een piek en niets een herverkiezing in de weg te staan. De jongste maandt echter steeds meer de klad gekomen in dat imago, vooi wegens de economische neergang in de Verenigde Si Amerikanen zullen in november alleen op Bush willen men als de economie op korte termijn aantrekt. In plaats een 'makkie', dreigt de kiescampagne voor Bush zwan a, beid te worden. IGELO t HolL araten een dc is nog ilijk o voc ,ral lel ~ta ren 1 tAnh De president kwam woensdag in Washington echter minst onzeker over. „We zijn hier bijeen omdat het kaanse volk leiderschap wilde. Aan die oproep hebben wi hoor gegeven. En we hebben geen eenvoudige dingen daan. We hebben de juiste dingen gedaan", aldus Bush het beleid dat zijn regering sinds 1989 heeft gevoerd, spant zich momenteel in om het Congres, waar de ten in de meerderheid zijn, achter zijn economisch hei plan te krijgen dat hij in januari aankondigde. De pre: wil dat zijn voorstellen, die meer werkgelegenheid mi brengen, voor 20 maart worden aangenomen BuSH heeft kennelijk ingezien dat hij alleen succes boeken indien hij ook daadwerkelijk iets doet aan de bin landse problemen, liever dan gemakkelijk de show te stelen op het internationale forum. De voorbije vier ja de leefomstandigheden in de VS er beslist niet beter worden. In die omstandigheden ligt het voor de hand campagne grotendeels toegesneden zal zijn op de conc dagelijkse problemen. Voor Bush wordt het een moeiliji fening om een evenwicht te vinden tussen zijn haast na lijke drang om zich met internationale politiek bezig te den en geloofwaardig over te komen in de verkondiging g binnenlandse boodschappen. Het klinkt mooi als hij ver digt dat 's lands nationaal symbool de adelaar is en struisvogel, maar critici zullen zuinigjes opmerken dat d zicht rijkelijk laat komt. aan Ha ?k die haalt' Jijsseld ebom kabinet vergun e Rottei ■lischappij si twee on Holl elo zou aannen denpro, de rr reuring ivering lan Taiw -CS] Sigr bouw kjiationali van coi at Thor dochte eken is ie van S ig de b ,0 01 ison-( RODE KRUI DEN HAAG GIRO het adres van het Vaticaan ge richt. Een woordvoerder van het Vaticaan liet vorige week weten dat er geen nieuwe fei ten aan het licht waren geko men die een bewijs vormden dat de RK Kerk nazi's bij hun vlucht had geholpen. TILBURG - Nederlanders hebben een verkeerd beeld van de is lam in hun eigen land: ze vertellen er sterke verhalen over of flir ten ermee. Dr. H.L. Beck, die vrijdag aan de theologische facul teit van Tilburg het ambt van hoogleraar godsdienstfenomenolo- gie aanvaardde, hoopt dat bestudering van de islam Nederland afhelpt van dit 'romancing religion syndroom'. „Enerzijds wordt er gefantaseerd over de islam. Er worden ster ke verhalen over de islam verteld die niet met de werkelijkheid overeen komen. In de trant van: alle moslims zijn Arabier, fana tiek, fundamentalistisch, onverdraagzaam, achterlijk en wat niet al", aldus Beek.Anderzijds flirt men in een land waar religie een marginaal verschijnsel is geworden - met de gedachte dat de islam een godsdienst is die het gehele leven van zijn belijders domineert. Een gedachte die net zo min overeenstemt met de da gelijkse realiteit." Beek acht het een belangrijke taak van de godsdienstfenomeno- logie om „daar waar vooroordelen en gebrek aan kennis de visie op een godsdienst verdoezelen corrigerend op te treden en recht te doen aan de werkelijkheid". De door WD-leider Bolkestein aangeslingerde discussie over de minderheden getuigt volgens Beck van het feit dat vooroordelen en het gebrek aan kennis nog steeds de mening van de politiek en de publieke opinie beheer sen. Om af te komen van het 'romancing religion syndroom' zou Nederland gebruik kunnen maken van zijn speciale, historische band met Indonesië met 157 miljoen moslims het land met het grootste aantal belijders van de islam ter wereld. De islam in Indonesië kent vele verschijningsvormen, betoogde Beck. Met name de in Indonesië ontstane Muhammadiyah-be- weging, een orthodoxe stroming met modernistische inslag, kan Nederland van dienst zijn, aldus Beek. Deze beweging kiest „voor de moslim als progressief en modern gelovige die degelijk onderwijs heeft genoten en die met zijn geloofsverkondiging werkt voor een gelovige, rechtvaardige, vredige, harmonieuze en welvarende samenleving." Beck, in 1953 geboren in Irian Jaya, studeerde theologie in Leiden. Hij promoveerde cum laude op een proefschrift over de geschiedenis van de islam in Marokko. Beck was onder meer wetenschappelijk assistent en leraar in het middelbaar onderwijs. Van 1989 tot 1991 werkte hij aan het Isla mitisch Staatsinstituut in Yogyakarta, Indonesië. mT CcldbcSouoant Uitgave Kantoor: Telefoon: Postadres: 071 -122 244. 071 -134 941 Postbus 112300 AA Lelden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk Telefoon: 070-3190 933. Telefax. 070-3906 717 Postadres: Postbus 9, 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur: J. Leune Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers. Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808) L. van Koot Lelden en orr F. Buurman, I T Pieters en M. Roso, Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel: 070 - 3190 815): A. van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs. C. van Haersma Buma, A. van Holsteif E Huisman, H Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij, R. de Roo, drs. Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): G. Ansems (coördinator), B. Jansma, H Piêt. Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs. P van Velthoven Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef), S. Evenhuis, S. Pieterse. Opmaak (tel: 070 - 3190 831): Ch. Bels (chef), A. de E J. Hofmeester, C. de Kier, H. Nieuwmans, H. Schneid Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T. Kors De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: dactioneel samenwerkingsverband v H It i negen regionale kranfen in Nederlai ,n Pers Unie zijn H Leber, drs K. Vogels~De parlementaire redactie bestaat uit R in (chef), H. Bijleveld, D. Hofland. P. Koopman, D. van Rietschoten en K. van het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; de volgende correspondenten in het buitenland' drs. D J van den Bergh Huët' - Lindenkamp (§ao Paut'o), R. Simons (Londen), drs R (Moskou), W Werkman (Jeruzalem), G van Wijland (Belgrado), F (Bonn), J Wijnen (Brussel) De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vei publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. VertaalsU M deCocq Wijnanói n 08.30 tot 17.00 uur. n 18.00 tot 19 00 uur. op z: Nabezorging Telefoon 071 -122 248 op n 15.00 uur Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand 27,00 per kwartaal 79,80 per jaar 312,65 Bij betaling per acceptgirokaart: per maand 28,20 per kwartaal 82,80 per jaar 318,65 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 -122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050 Maasw; drinkwa de Ma HAAG lessen i vreest voor e i de ge; ?chaos' el. het pla ik grote leel ban veel or ichte g essen. 1 rusti ring vat ens mi; volgend ichtiger essen z< van het "ucturer g der ge iktijk ar dan •aren pr te scha Maar je raiijk well n het hei inister n heid ge het kat Kindel ger in HAAG dat vi w zet moe dan v ecel mo ircfiden. E idelinge len kun uden. I ;en bi ewerkei SPE] 0 SAA- il ÏN /VIf"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2