Herman Krebbers en Theo Olof doen oude tijden herleven Grote shows voor RTL4-prominenten ho's uit een ooi verleden VPRO blijft verrassen met zijn jeugdseries UtóeGomcwi KUNST/RTV euwe foep odstraf ishdie Haarlem krijgt Verweijhal bij het Frans Halsmuseum VRIJDAG 14 FEBRUARI 1992 nse trscheidingvoor llone en Reed De acteur Sylvester ie en de popmuzikant [eed worden deze maand lomen in de Franse Orde [unsten en Letteren. De ille die bij onderschei- ,oort zal hen op respec- jk 18 en 21 februari wor- ipgespeld door minister ultuu.r Jack Lang, een jh liefhebber van de Skaanse cultuur, of het ,at om film, hiphop of i. Andere Amerikanen .ilangs tot de Orde zijn jaten zijn de acteurs Jack [lson en Robert de Niro. Prijs voor Brandpunt in Monte Carlo HILVERSUM KRO's tv-actualiteitenprogramma Brandpunt heeft op het televisie-festival in Monte Carlo een 'zilveren nymph' in de afdeling actualiteiten gewonnen. Dat heeft de KRO gisteren bekendgemaakt. De prijs is toegekend voor een docu mentaire van Brandpunt over de Albanese vluchtelingen in Bari. De documentaire van Andre Nelis liet de situatie zien van vluch telingen uit Albanië in en rond het stadion in de Italiaanse stad Bari, de agressie van de politie, en de taferelen in de haven bij de terugkeer. Het programma werd uitgezonden op 11 augustus 1991. Nederlands tournee orkest Timisoara DEN HAAG Het Philharmonisch Orkest 'Banatul' uit de Roe meense stad Timisoara, waar de revolutie begon, maakt momen teel een tournee "door Nederland. Deze week gaf het orkest een concert in Steenwijk, die werd bijgewoond door de Roemeense ambassadeur en zijn echtgenote. Op dinsdag 18 februari sluit het orkest de tournee af met een concert in de grote Arnold Schön- bergzaal in het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Voor dit concert ,dat wordt geleid door dirigent Remus Georgescu, zijn de in Den Haag gestationeerde diplomaten uitgenodigd. Adriaan van Dis volgt Jeroen Krabbé op in 'Liefdesbrieven' AMSTERDAM - Adriaan van Dis neemt de rol van Jeroen Krab bé over in de voorstelling 'Liefdesbrieven', die Petra Laseur en Krabbé inmiddels 26 keer hebben gespeeld. Krabbé doet nog twee voorstellingen, op 23 februari in de Koninklijke Schouw burg in Den Haag en op de 28ste in de Leidse Schouwburg. Krabbé gaat daarna weer filmen, dus werd er een opvolger ge zocht. „Iedereen verwachtte dat dat wel weer een acteur zou zijn. Het aardige is dat we Van Dis nu bereid hebben gevonden", al dus het impresariaat Thierens. Van Dis, die ruime ervaring heeft in het voordragen van teksten, gaat in september en oktober samen met Laseur aan de slag. In 'Liefdesbrieven', dat is geschreven door A.R. Gurney, lezen twee mensen die elkaar vijftig jaar lang brieven hebben gestuurd, el kaar die brieven voor. De voorstellingenserie loopt goed. De laatste twee voorstellingen in Den Haag waren uitverkocht. Daarom is er nu nog een uitvoe ring gepland. In de Verenigde Staten wordt het stuk ook met wis selende acteurs uitgevoerd, aldus Thierens. Tournee orkest St. Petersburg gaat toch door DEN HAAG De Nederlandse tournee van het St. Petersburg Philharmonic So ciety Orchestrh ten bate van ziekenhui zen in St. Petersburg gaat alsnog door. Dat maakte de stichting St. Petersburg- /New Holland Foundation gisteren be kend. De concerttournee loopt van 22 fe bruari tot 10 maart. Aanvankelijk maakte de stichting be kend dat door zakelijke problemen de tournee met de Hagenaar Marcel Ver- hoéff als gastdirigent niet door kon gaan. Volgens de stichting missen de bezwaren tegen de inrichting van de tournee ech ter iedere grond. Van een gastdirigent- schap is echter geen sprake meer. De op tredens in dertien steden staan nu onder leiding van Alexander Dimitriev. UNICEF-actie op televisie succes HILVERSUM - De televisie-actie 'Kans Voor Een Kind', die de afgelopen zeven weken elke donder dag door Veronica en RTL4 gelijktijdig werd uitge zonden, is een groot succes geworden. In de uitzen dingen werden 61.749 donateurs geworven voor di verse projecten van UNICEF. Reeds met 28.000 donateurs kon een begin worden gemaakt met zeven UNICEF-projecten in de Fili- pijnen, Guatemala, Nicaragua en Tanzania. Door het aantal donateurs dat nu lid is geworden van UNICEF kunnen deze projecten helemaal worden afgerond en kan zelfs aan een aantal nieuwe plan nen worden begonnen, zoals een bijdrage aan het noodhulpprogramma voor Ethiopië, Somalië en Sudan. De projecten van de actie 'Kans voor een Kind' zijn uitgekozen in het kader van het Wereld actieplan voor kinderen. Volgens dit internationale plan moeten voor het jaar 2000 de ergste gevolgen van armoede en onderontwikkeling zijn uitgeban- IRAN - Twee Iraan- anten hebben giste- ipnieuw opgeroepen loodvonnis tegen de Indiase schrijver Rushdie uit te goddelijk bevel om de te stenigen", kopte het id Jomhuri Eslami bij jrtret van de overleden lah Khomeini. De voor geestelijk leider van ep op 14 februari 1989 de ns over de hele wereld Rushdie te doden; dat is ag precies drie jaar gele- )e 44-jarige auteur ver- e afgelopen weekeinde interview voor de •televisie dat hij niet lan- :n pocket-uitgave van lek tegenhoudt. „Ik voel g steeds cultureel ver- i met de islam. Maar het me zoveel ellende gë- dat ik me niet langer in- >r een beter begrip voor adsdienst", zei Rushdie. ianse autoriteiten heb- erhaaldelijk verklaard t doodvonnis tegen de onherroepelijk is. Het Arion Ensemble onder leiding van Alexandru Lascae met solisti sche medewerking van clavecinist Tijn van Eijk en van de violisten Her man Krebbers en Theo Olof. Gister avond, Anton Philipszaal, Den Haag. „Hoe dikwijls wij dat dub belconcert van Bach heb ben gespeeld? Ik heb geen idee. Dat moet enke le honderden malen zijn, 'Theo en ik speelden het concert al toen we elf jaar waren", zegt Herman Krebbers. Hij en Theo Olof waren gisteravond de solisten bij het Arion En semble met dat dubbel- vioolconcert van Bach en het concert voor twee vio len van Vivaldi. „Weet je", vertrouwt Krebbers me na afloop van het bijzonder succesvolle concert toe „Bach spelen wordt steeds moeilij ker. Het lijkt wel eens of ieder een een telefoonverbinding heeft met Bach. Men weet pre cies te vertellen hoe Bach wel en hoe Bach niet gespeeld moet worden. Verlang in ieder geval niet van ons dat wij op onze instrumenten nu plotse ling authentiek gaan spelen. Wat wel veranderd is in ons spel zijn de tempi". Een avond pure nostalgie. De talrijke ou deren bij dat ruim vijftienhon derd bewonderaars tellende publiek wisten het nog pre cies: Krebbers en Olof aan de eerste lessenaar van het Resi dentie Orkest. De jongeren wa ren naar de Anton Philipszaal gekomen omdat zij zoveel en thousiaste verhalen over beide musici hadden gehoord of om dat zij grammofoonplaten of cd's van dit duo in het bezit hebben. Bij voorbeeld van dat fascinerende dubbelvioolcon- cert dat Henk Badings voor Krebbers en Olof componeer de en dat zij onder leiding van Willem van Otterloo zo vaak hebben uitgevoerd. Zoete koek Op een podium gesierd met fleurige voorjaarsboeketten en in een zaal die voor beide vio listen nieuw was, speelden zij in het eerste programmage deelte het Vivaldi-concert. Het werd tijd dat er in het concert iets ging gebeuren. Het Arion Ensemble onder aanvoering van Alexandru Lascae speelde weliswaar correct de muziek jes van Buns, Lentz en Van Wassenaer, maar, met alle res pect: het zijn toch wel zoete- koek-muziekjes. Een clave- cimbelconcert klinkt natuur lijk niet in deze zaal, jammer van alle inspanningen van vakman Tijn van Eijk. Maar daar was het moment waarop het publiek had gewacht: Krebbers (68) en Olof (67) ston den weer naast elkaar met de viool onder de kin. Wie had dat na dat ongeluk van Krebbers, waarbij de spieren van zijn rechterarm uiteen werden ge trokken, gedacht? Wat een wilskracht moet die man heb ben, wat een geduld en wat een doorzettingsvermogen. Die wonderschone toonvorming herinnerde in niets aan die zwarte periode. Het Larghetto in dat Vivaldi-concert draagt als ondertitel 'E spiritoso' en dat inspireerde beide violisten, maar toch in het bijzonder Krebbers tot adembenemend prachtig spel. Het is aardige muziek die Pur- cell schreef als 'Music for the Fairy Queen', maar het was Bach waarop iedereen wacht te. Belevenis Krebbers en Olof hebben het publiek niet teleurgesteld, in tegendeel, het werd weer een belevenis. Honderden malen gespeeld, zegt Krebbers, maar geen spoor van een routineuze benadering. Ook hier weer het middendeel dat uitgroeide tot een verstild hoogtepunt. Welo verwogen samenspel, prachtig in balans en uitstekend bege leid door Lascae en de zijnen. Het nadrukkelijke applaus moest worden beloond, de fi- xnale uit het concert werd her haald. Een optreden als een muzikaal feest. Op #>ndag 8 maart zijn Krebbers en Olof te rug op het podium waarop zij zovele successen hebben ge oogst: de Kurzaal. Een optre den als duo in werken van Bach, Handel, Boccherini en Milhaud, maar als extra bijzon derheid zullen zij niet alleen vioolspelen maar ook herinne ringen ophalen aan hun geza menlijke tijd bij het Residen tie Orkest en aan hun vele solo-optredens in deze zaal. Het concert begint 's morgens om half elf. Theo Olof en Herman Krebbers Harum weet nog precies welke snaar geraakt moet HILVERSUM - RTL4 gaat met ingang van deze maand een aantal pro grammawijzigingen door voeren. Dat betekent voor de maanden februari tot en met juni het (tijdelijk) verdwijnen van een aantal programma's. De com merciële omroep compen seert dat echter met een fiks aantal nieuwe buiten landse series en vader landse produkties. Met uitzondering van Jos Brink en André van Duin ko men alle RTL4-beroemdheden met een eigen show: Hennie Huisman, Ron Brandsteder, Sandra Reemer en Koos Poste- ma. Normaal voert RTL4 ieder kwartaal de nodige verande ringen in om de kijker te blij ven trekken. In de slag om de kijkcijfers gaat er deze maand al het nodige veranderen. Hen nie Huisman geeft zijn 'Surpri seshow' vanaf donderdag 20 fe bruari een herstart. Acht we ken lang laat hij Nederlanders landgenoten verrassen. De eerste keer staat de show in het teken van Indonesië en dat betekent een aardig aantal herenigingen. Vrijdag 28 fe bruari begint RTL4 met 'De Draagmoeder', een Braziliaan se soap in liefst 180 delen. Nieuw op de zondagmiddag is vanaf 1 maart het magazine 'Gezondheid'. Die dag wordt ook de eerste Formule 1-race rechtstreeks uitgezonden. RTL4 heeft de uitzendrechten van alle races verworven. 'Twin Peaks' verhuist op nieuw. Na de zondag en de vrij dag mag de serie, die eind dit jaar in 't geheel wordt her haald, het vanaf 4 maart op de woensdagavond proberen. Sandra Reemer ruilt haar 'Za terdagavondshow' vanaf 28 maart in voor de 'Verjaardags show', waarin het spelletje draait om jarige kandidaten. Iedere keer is er een jarige be kende Nederlander te gast. April wordt een drukke maand. Vanaf de zesde keert Frits Bom als 'De Vakantie man' terug. Vanaf de zestiende is Ron Brandsteder met 'Rons Tweede Jeugd Show' te zien. Jeugdsentiment staat daarin centraal. Op 5 april beleeft 'Te- lekids', gepresenteerd door de Zwolse Anniko van Santen, de duizendste aflevering. In april begint RTL4 ook wekelijks op de zondag met een n'atuurdo- cumentaire. De '5 Uur Show' komt op 13 april rechtstreeks uit het dan net geopende Euro Disney na bij Parijs. De vijfhonderdste aflevering van de show is een week later De '5 Uur Show' krijgt op 1 mei het zomerslot. Vanaf 4 mei wordt de show op gevolgd door herhalingen van Caroline-Tensentrio 'Liefde op het eerste gezicht', 'Wie is wie?' en 'Wie ben ik?'. Koos Postema bezoekt vanaf 19 mei allerlei Nederlanders, die in het buitenland wonen. Voor 'Koos' Zomer' wordt on der meer een bezoekje ge bracht aan Arie Luyendijk, Corrie van Gorp en Paul Ver hoeven. 'Goede tijden, slechte tijden' gaat vanaf 27 mei op zo mervakantie. Vanaf 28 mei wordt de soap opgevolgd door herhalingen van 'Spijker- hoek'. RTL4 herhaalt ook de eerste reeksen, die destijds bij Veronica waren te zien. Op zondag 31 mei wordt begonnen met de Canadese serie „Cha sing Rainbows'. Nieuw vanaf 3 juni is de Ame rikaanse serie 'Beverly Hills 90210'. Op 7 juni is de eerste af levering van de miniserie 'Bro therhood of the rose' met on der anderen Peter Strauss en Robert Mitchum. Booker met Richard Grieco verhuist met ingang van 7 juni naar de zon dag. 'Tineke' is voorlopig voor het laatst op 13 juni te zien. In september keert het magazine weer terug op de buis. Ergens in het tweede kwartaal begint RTL4 met drie nieuwe Amerikaanse comedy's. Dat zijn „Nurses' (een kruising tus sen „Medisch Centrum West' en „Empty Nest'), „Walter en Emily' en 'Hermans Head'. is voor onze vrien- lie zijn heengegaan, i dat jullie een plezier hebben oven", laat Gary eer het publiek we ll zet 'Salty Dog' in. e rillingen volgen, en zijn mannen mo- dan de tiener-jaren ihter zich hebben lig- te weten nog precies snaar moet worden, kt. enmalige Nederlandse van Procol Harum in iar matig bezet Vreden- i Utrecht was eigenlijk sender dan verwacht, ude groep die nieuw le- ordt ingeblazen, walmt een wat muf jaren zes- htje, waarbij de musici "al op uit zijn nog even gen bankrekening te )n voordat de oude dag ief aanbreekt. De terug- Procol Harum, Gary irkreeg het idee in 1989, lan ook met de nodige 1 ontvangen. Het leek deloze daad, ook omdat 'loed van de Engelse in de hedendaagse pop- c nog altijd aanwezig is. 'endien: waarom zou je rirrentie met. jezelf aan- n proberen een klassie- A whiter shade of pale', toegift werd gespeeld, treffen. Met de ceedee prodigal Stranger', die eind vorig jaar verscheen, is dat niet gelukt, maar aan de andere kant is de kwaliteit toch weer om je vingers bij af te likken. Op het podium koos Procol Harum, waarvan alleen Broo- ker en organist Mark Fisher af komstig zijn uit de eerste sa menstelling (1967), voor een mengeling van oud en nieuw materiaal. In het grootste deel van het hondertwintig minu ten durende concert, inclusief twee toegiften, was het zelfs een voortdurend stuivertje wisselen tussen heden en ver leden. Probleem daarbij was dat, ondanks dat het oude ma teriaal niets aan kwaliteit had ingeboet, de nieuwe composi ties toch met meer enthousias me over het voetlicht kwamen. In het begin had Procol Harum zelfs de uitstraling van een hobby-bandje-met-kwaliteit, die echo's uit een mooi verle den liet horen. Hoewel dat idee ook de rest van de avond niet helemaal verloren ging, slaag de de groep erin een koud pu bliek behoorlijk op te warmen door middel van puur muzika le kwaliteiten. Gary, met de uitstraling van een oude roc ker, bleek daarbij een meester in het bouwen van sfeertjes, waarbij de melancholieke toon, die Procol Harum zo ei gen is, overheerste. Opvallend tijdens het optreden was de sterrenrol van ex-Big Country- muzikant Mark Brzezicki die heel fantasierijke drumpatro nen sloeg en daar uitermate veel ruimte voor kreeg. Toch zou het zonder de piano en stem van Brooker, de ham- mond-orgelpartijen van Fisher en het soms lyrische gitaarspel van Robin Trower geen Procol Harum zijn geworden. HAARLEM - Het Frans Halsmuseum en de daar bij behorende Vis- en Vleeshal in Haarlem wor den uitgebreid met een Verweijhal. In deze ruim te worden onder meer de werken van de bekende Haarlemse kunstschilder Kees Verweij geëxpo seerd. De plannen voor de hal werden gistermiddag toegelicht tijdens een persconferentie. De nieuwe Verweijhal is één van de belangrijkste uitbrei dingen van culturele voorzie ningen in Haarlem van de af gelopen decennia, zo stelt dr. D.P. Snoep, directeur van het Frans Halsmuseum. De plan nen voor een museum met mo derne kunst dateren al uit de jaren zestig. De Verweijhal be vat twee grote expositiezalen en een depotruimte. Op de eer ste verdieping wordt een pren tenkabinet ingericht. Op het dak komt een theepaviljoen. Met de realisatie van het plan is een bedrag van 1,2 miljoen gulden gemoeid. De gemeente Haarlem draagt een half mil joen bij. Het plan wordt verder gefinancierd door bijdragen uit verschillende fondsen van de stichting Kees Verweij en met de hulp van sponsors. Michael Jackson in Afrika De Amerikaanse superster Michael Jckson maakt een korte rondreis door Afrika. Reden voor de tocht is om te peilen hoeveel van de opbrengsten uit zijn wereldtournee, die binnenkort van start gaat, naar het 'zwarte' continent moet vloeien. Gisteren deed hij de Ivoorkust aan. Het was Michael's tweede halteplaats want eerder was hij in Gabon. Shakespeare op z'n Paards Alex d'Electrique speelt Koning Jan van Shakespeare. Vertaling en be werking: Ko van den Bosch en Henri van Zanten. Regie: Henri van Zanten. Gisteravond gezien in Het Paard in Den Haag. Theater in Het Paard, het is een beetje behelpen. Als je laat binnenkomt kijk je vanaf je plastic stoeltje op de geïmproviseerde tribu ne tegen heel wat achter hoofden aan. Roken mag er en de gewijde theaterstilte is er heel wat min der gewijd. In Het Paard kun je maar beter niet al te ingeto gen en subtiel theater treffen. Geen angst, dat tref je in Het Paard niet. En gisteren al ze ker niet: Alex d'Electrique was weer in town. De groep begon ooit als cabaretact met veel cir kelzagen en bloed, teisterde jongerencentra, werd niet zo zeer volwassen, maar ging toch echte toneelstukken spelen en noemt zich nu „een dramatur gische ramp". Ze halen geluk kig nog steeds hun neus niet op voor het jongerencircuit, al leen spelen ze daar nu Shake speare. Pardon, Shakespeare??? Ja, 'Koning Jan'. Dat stuk staat namelijk eveneens bekend als „dramaturgische ramp". Het is nooit eerder in Nederland ge speeld, zit vol hopeloze ver haallijnen, maar heeft als dui delijk en overzichtelijk thema het botte opportunisme van politiek en oorlog. En oorlogje spelen kun je aan Alex wel toe vertrouwen. De groep maakt een agressieve choreografie van TL-licht op marsmuziek, confereert aan een tafel als een lichtbak vol modder (prachtig beeld), gooit een plens water over een met een gasbrander verhitte ijzeren tafel, laat een bos speakers op staken als een troep Mexicaanse honden gil len en gooit binnen de kortste keren het hele toneel onder de drek, zodat de acteurs zich maar moeilijk op de been hou den. Alex d' Electrique en de oorlog zijn geen verfijnd be drijf. De groep is mooi divers sa mengesteld: de rauwe man van het eerste uur Ko van den Bosch heeft onder zijn varken soogjes een hooischuur die hij graag in stelling brengt, Ray mond Spannet is kleiner en slimmer maar kan ook zo vals als de haaien zijn, Raymonde de Kuyper is een geboren co médienne en Karin Lancel het kleine meisje dat ook van zich af kan bijten. Het onduidelijke verhaal ironiseren ze het stuk is niet voor niks nooit eerder in Nederland ge speeld - maar het opportu nisme, de corruptie en het ei genbelang van de oorlog ko men duidelijk over. Al wordt langdradigheid niet altijd ver meden. Theater is misschien behelpen in Het Paard, maar het is goed dat het er is. Het trekt een heel anders en nieuw publiek, dat zo toch zijn Shakespeare mee krijgt. Wat Dirk Tanghe is voor beschaafd opgevoede, televi sie-kijkende cultuurbarbaar- tjes is Alex d'Electrique voor dwarserje jeugd die wel theater wil zien, maar geen schouw burg. Bonk en Beer. Tiendelige jeugdserie. VPRO-televisie. Nederland 2 om 09.30 uur. Zondag. HILVERSUM - Met 'Bonk en Beer' zet de VPRO weer met kracht een verrassende jeugdse rie op het scherm. De tien eenvoudige verhaaltjes over de forse man Bonk en zijn beste vriend de teddybeer Beer tonen het geheim van goede televi sie. De acteur en schrijver Peter Zegveld en schrijver en regis seur Dick Hauser stonden aan de basis ervan. Het is sugges tieve televisie in zijn mooiste vorm, die weliswaar vroeg op de zondagochtend wordt ge toond, maar een volwassen uit straling heeft. De jeugd boft. De basis van deze drama-serie ligt in het theater, waar Peter Zegveld met 'Trappelzak slaapt uit' de jeugd vermaakte. Van die* theatervoorstelling is op televisie nauwelijks nog iets over. Soms zijn flarden van ideeën in de afleveringen verwerkt, maar televisie is nu eenmaal een andere discipline. Dat bleek vooral voor de teddy beer gunstig, want die is in ver gelijking met het theater, be hoorlijk opgewaardeerd. Waar Peter Zegveld en Dick Hauser wonderwel in slagen is om een rijke, suggestieve we reld neer te zetten. Wie in de eerste aflevering koud naar het scherm kijkt, ziet niet meer dan een bed, een man, een teddybeer een autostuur en een krakkemikkige wand met een raam erin. Wie echter zijn fantasie de vrije loop laat, wordt binnengevoerd in een wereld waar niets te dol is. Fantasie-stimulerende televi sie is misschien de beste om schrijving en daarbij speelt vooral het raam een grote rol. Verbale toon „Om de reeks voor een groot publiek toegankelijk te ma ken, hebben we voor een uni versele, verbale toon gekozen. Er is weinig tekst, waardoor ook de kleinsten de afleverin gen zonder veel moeite kun nen volgen", laat Dick Hauser weten. „Zo speelt Beer een stil spel. Hij heeft wel een karak ter, maar, in tegenstelling tot Bonk, geen stem. Dat is vol gens mij een handicap in veel programma's: alles wordt vol- gekwekt en er wordt maar heel weinig aan de eigen fantasie overgelaten". „'Bonk en Beer' is een simpele 'Bonk Beer' ...niette veel monologen... serie. Behalve het tweetal zijn er geen andere spelers. Er zijn soms wel andere stemmen, zo als de verliefde monoloog van een vrouwelijke beer in de tweede aflevering, maar die zijn allemaal van Peter". Kenmerk van de drama-reeks is dat de afleveringen veelal zijn opgebouwd rond de rela tie-problematiek, maar de beer wordt ook, zoals ook bij kinde ren gebeurt, als voetveeg ge bruikt. „Peter gaat er soms let terlijk op staan", aldus Dick Hauser. Het tweetal heeft een jaar aan de serie gewerkt en is tot de conclusie gekomen dat het geen onuitputtelijke inspi ratiebron is. Dick: „Na dat jaar en tien afleveringen waren we uitgekeken op het concept. Er zit geen vervolg in. Dan zou den we het basis-idee te veel geweld moeten aandoen en dan is het 'Bonk en Beer' niet

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 9