Pastoraat oorlogsgetroffenen krijgt vorm GEESTELIJK LEVEN OPINIE Fusie-overeenkomst tussen faculteit Nijmegen en Heerlen Spaanse theologen tegen canonisatie oprichter Opus Dei COMMENTAAR CE HELP HELPEN mST CeidócSoUAOTlt foridoc (Souoani DONDERDAG 13 FEBRUARI 1992 KLM trekt omstreden handboek terug AMSTERDAM - Onder druk van opperrabbijn M. ïust heeft de KLM besloten alle exemplaren van het omstreden handboek 'Culturen aan boord' voor 1 maart terug te nemen. Dit heeft de KLM laten weten aan mr. H. Loonstein, de advocaat van de op perrabbijn. Just had de KLM met een kort geding gedreigd als de maatschappij niet alle exemplaren zou terugnemen. De KLM zal alle werknemers die het boek hebben ontvangen, schriftelijk in strueren hun exemplaar voor 1 maart te retourneren. De KLM blijft de mening toegedaan, aldus de brief aan mr. Loonstein, dat de inhoud van het desbetreffende hoofdstuk strikt genomen een dergelijke ingrijpende maatregel niet rechtvaardigt. Ook zou de KLM daartoe juridisch niet verplicht zijn. Doorslaggevend voor het besluit het boek toch terug te nemen zijn de overwegingen geweest dat handhaving van het boek tot dat deze zomer de tweede editie verschijnt, op onoverkomelijke bezwaren van opperrabbijn Just zou stuiten en dat de belangen van de joodse gemeenschap in het algemeen er niet mee gediend zijn als een dergelijk verschil van inzicht zou worden beslecht in kort geding, aldus de KLM. Enkele weken geleden bood de KLM de joodse gemeenschap excuses aan voor de gevoelens van „pijn, gekwetstheid en woede" die het handboek had opgeroepen. De kortste dwalingen zijn altijd de beste WARC bezorgd over vervolging christenen GENEVE De Wereldbond van Her vormde en Gereformeerde Kerken (WARC) is bezorgd over de voortdu rende vervolging van christenen in Pakistan. Het islamitische funda mentalisme wordt voor de christenen daar een steeds groter probleem, zei secretaris-generaal Milan Opocensky gisteren in Genève na terugkeer van een reis door Pakistan en India. De christenen worden vooral bedreigd door de Sharia, de islamitische wetge ving. Volgens de Sharia staat op het belasteren van het islamitisch geloof de doodstraf. Als twee personen ge tuigen dat een christen de islam of Mohammed heeft beledigd, kan dit zijn dood betekenen. Wiesenthal-centrum vraagt opening Vaticaanse archieven VATICAANSTAD - Het Simon Wiesenthal-centrum in Los Angeles heeft het Vaticaan gevraagd om, naar Argen tijns voorbeeld, zijn archief open te stellen en documen ten over de vlucht van nazi-misdadigers naar Latijns- Amerika vrij te geven. Rabbijn Marvin Hier, leider van het centrum, verwacht dat de studie van de documenten opheldering verschaft over de periode 1945 tot 1950, toen vele nazi's via Rome vrijuit naar Latijns-Amerika konden vertrekken. Met andere experts vermoedt hij dat het Vati caan diverse oorlogsmisdadigers wegens hun anti-com munistische houding heeft geholpen bij hun vlucht. De Vaticaanse historicus pater Graham heeft in het verleden herhaaldelijk tegengesproken dat Duitse nazi's gebruik hebben gemaakt van de diensten van het Vaticaan, dat hen eenvoudig aan een nieuw paspoort kon helpen. De Heilige Stoel geeft alleen paspoorten aan zijn eigen func- tionarrissen, aldus Graham. APELDOORN - ,,Als de pijn van de geschiedenis niet mag doordringen, zijn we al bezig een nieu we oorlog te bouwen. Hulp aan oorlogsgetroffenen is dus een soort vredes werk". Pastor Frans van Schaik schreef deze zin op, toen hij, diep onder de indruk thuiskwam van een bij eenkomst waarin zes mensen van de landelijke oecumenische werkgroep „Pastoraat aan oorlogsge troffenen" hadden gepro beerd pastoraal werken den duidelijk te maken hoezeer mensen kunnen worstelen met hun oorlog servaringen, zonder dat het merkbaar is voor an deren. Wil Dekker-Belgraver had de pastores op het spoor van de werkgroep gezet. Zelf is ze een „Jappenkampkind", geboren in 1941. Ze bracht haar vroeg ste jeugd in een kamp in Indo nesië door. Iedereen, inclusief zijzelf, dacht jarenlang dat ze 'er niets van had overgehou den', totdat enkele jaren gele den toch de frustraties boven kwamen. En nu nog steeds wordt ze gekweld door dro men, vaak vol van symboliek, maar ze heeft inmiddels op vele manieren gezocht naar een uitlaatklep, en die ook ge vonden. Naast professionele therapie spelen daar vooral ook haar glas-in-loodramen, gedichten en droom-verhalen een grote rol in. Onlangs verscheen een boekje van haar hand 'De To verlantaarn of De diepte van Nice'. Uiten De laatste jaren duiken overal initiatieven op, waarbij men sen met oorlogstrauma's de ge legenheid krijgen zich te ui ten: joodse kinderen, die on dergedoken waren of terug kwamen uit het concentratie kamp, kinderen van NSB ou ders, maar ook soldaten, die tijdens de politionele akties naar Indië gestuurd werden, en slachtoffers van bombarde menten. Zelfs de derde generatie blijkt er gevolgen van te kunnen on dervinden, omdat hun ouders nooit hebben kunnen praten. Na de oorlog heeft ook nie mand willen luisteren, ieder had genoeg aan het eigen kwaad en de samenleving hield zich meer bezig met op bouw en vernieuwing dan met terugkijken. Dat heeft veel mensen gefrustreerd, ze heb ben hun ervaringen verstopt, verdrongen, er overheen ge leefd. „Het werd, en wordt ook niet begrepen", zo is de erva ring van Wil Dekker. „Je voelt je dan vaak machteloos. Ik heb nog niet te klagen, mijn vader is wel teruggekomen uit het kamp, al was hij doodziek. Maar ik heb hem in elk geval drie jaar gekend en misschien is dat de basis geweest, waar door ik mijn Godsvertrouwen heb kunnen terugvinden. Het vaderbeeld is het meest vertrouwenwekkende. en daardoor voor velen uitgangs punt voor de band met God. Voor veel oorlogskinderen zonder vader was het dan ook moeilijk dat begrip terug te vinden. Wel heb ik heel lang een gevoel van verlaten-zijn meegedragen: in mijn vroeg ste jeugd had ik geen vader, en door opname op de ziekenzaal zag ik ook mijn moeder nauwe lijks". Bespreekbaar Oorlogservaringen moeten be spreekbaar worden, zo meent mevrouw Dekker. „Het onge naakbare van die oorlog moet er af. Wanneer mensen geac cepteerd worden voor wat ze zijn, kunnen ze zichzelf zijn, hoeven ze zich niet meer te verstoppen". Kinderpsychiater prof. dr D.J. de Levita uit Nijmegen geeft drie fasen aan, waarin mensen terecht komen na dergelijke ervaringen: eerst de afweer, het proberen te vergeten, dan juist de nadruk op de eigen problematiek zonder te willen zien, dat ook anderen geleden hebben en tenslotte de accep tatie en de integratie in het ei gen leven en het leven en lij den van anderen. Veel mensen blijven steken in de tweede fase, en stikken daar soms bij na in. „Het gevoel, dat men tot een unieke mensensoort be hoort is geen goed uitgangs punt voor de communicatie met andere mensen", zo meent Wil Dekker-Belgraver voor één van haar glas-in-loodramen. De Levita. Wil Dekker is het geheel met hem eens. „Het moet maar eens afgelopen zijn", zo meent ze, „met het te gen elkaar afzetten van proble- matieken, het met elkaar ver gelijken van diverse vormen van lijden. Was een Jappen kamp nu erger dan als joods kind ondergedoken te zitten? En kun je een concentratie kamp vergelijken met het bombardement van Rotter dam? Daar gaat het immers niet om? Het gaat om het feit, dat mensen, kinderen nog vaak, over een bepaalde grens zijn gegaan, waardoor zij geen greep meer op de problema tiek hebben. En waar dat dan door gekomen is, is dan niet belangrijk". De landelijke werkgroep pro beert pastoraal werkenden ge voelig te maken voor deze ma terie. Immers, in elke paro chie, in elke gemeente, komen mensen voor met dergelijke ervaringen, maar men weet het meestal niet. Pastor Frans van Schaik meent, dat de kerk de problematiek heeft laten liggen. Zoals de maatschappij zich stortte op de herbouw van de samenleving, zo heeft de kerk ook slechts gezocht naar vernieuwing in het pastoraat, en daardoor weinig aandacht gehad voor dit verleden. „We hebben nu gemerkt, dat ons vooruitgangsgeloof vastloopt als je het verleden niet mee neemt", zo meent hij. „Als ik nog in een God kan geloven, dan in een God, die naast de I FOTO: PERS UNIE mens staat, naar hem luistert en open staat voor de gevoe lens van mensen via de mede mens. Geen God, die het alle maal wel even goed zal ma ken". En Wil Dekker: „Je hebl een thuis nodig, en daar is de kerk nu juist voor. Een kerk, die niet teveel vraagt, die luis tert, die toegeeft dat ook jij er mag zijn, er bij hoort, want daar heb je gloeiend behoefte aan: ergens bij horen". Schuld Spanning in de relatie van ou ders kan een kind eenzaam maken en zelfs een schuldge voel bezorgen. Het voelt die spanningen en vraagt zich af of het zijn schuld is. en zal die gevoelens wellicht het hele le ven meedragen. Wil Dekker heeft door uitleg van haar dromen inzicht ge kregen in haar eigen proble matiek en putte daar moed uit. „De droom is voor mij de gids in mijn leven geworden", zegt ze. „Met die dromen begon mijn genezing, die ik aanvan kelijk niet herkend heb". Om met die dromen ook eventueel anderen te kunnen helpen, heeft ze ze opgeschreven en dat bleek bovendien een goede therapie voor haar zelf. „Die droomverhalen zijn authen tiek", zegt ze, „ik heb ze alleen in een context gezet voor beter begrip". Het titelverhaal 'De Toverlantaarn' is ook het sleu telverhaal van het boek, waar in ze op haar poëtische manier het begin van haar eigen gene zing beschrijft: de toverlan taarn van haar herinneringen die de plaatjes van gekleurd glas opnieuw projekteert. Door contacten met lotgenoten heeft Wil Dekker geleerd, dat ieder mens zijn ervaringen meedraagt, en dat ieder een manier zoekt waarop 'het lijf dat kan leven', zoals ze het uit drukt. Het is nodig, zo meent ze, terug te gaan naar de diepte van het beleven van toen, om het echt te kunnen verwerken. „Dat is niet zielig. Veel men sen voelen zich in een isole ment, denken dat ze er niet echt bijhoren, ik had dat vroe ger ook. Maar ik weet nu, dat een isolement iets is, dat je je zelf aandoet". Hulp Er zijn vele mogelijkheden te- enwoordig voor de verwer- King van het oorlogsverleden. Daaronder de KOMBI (Kinde ren van de oorlog voor Onder linge en Maatschappelijke Be geleiding en Integratie), die gespreksgroepen organiseert onder begeleiding van een pro fessionele therapeut, die te vens lotgenoot is. Men werkt met een serie van weekeinden of dagdelen. De stichting ICO- DO (Informatie- en Coördina tieorgaan Dienstverlening Oorlogsgetroffenen) in Utrecht verzorgt informatie door ondermeer een kwartaal blad en bemiddelt bij hulpver lening. Ook gespreksgroepen van het IKON Radiopastoraat staan voor deze problematiek open. Alle adressen van de ge noemde hulpverleningsorga nisaties zijn verkrijgbaar bij mevrouw Wil Dekker-Belgra ver (055-217250). EKD vraagt Wereldraad openheid inzake Oost-Europa-beleid GENEVE De Wereldraad van Kerken moet zijn Oost-Eu ropa-beleid aan een kritisch oordeel onderwerpen. In dit opzicht heeft de Wereldraad „niet bepaald een schoon ge weten," aldus Peter Beier, praeses van de Evangelische Kerk in Rijnland, met 3.3 mil joen leden de grootste regiona le kerk van de EKD. De We reldraad heeft zich te zeer door de lidkerken in Oost-Europa laten beïnvloeden en „vooral inzake de Sovjetunie veel leu gens geaccepteerd," aldus Bei er woensdag na een bezoek aan de Wereldraad in Genève. Zowel het centraal comité als de secretaris-generaal (eerst Potter, daarna Castro) weiger de de Sovjet-invasie in Afgha nistan en de schending van de mensenrechten in Roemenië te veroordelen nadat de lidker ken in die landen hadden ge dreigd hun lidmaatschap op te zeggen. BEROEPINGEN Nederlandse Hervormde Kerk Aangenomen naar Utrecht het beroep tot predikant met bepaalde opdrach- t(orgaan van bijstand in pastoraat in verzorgings-en verpleegtehuizen G. Jonkers te Utrecht, naar Houten (buitengewone wijkge- meente Sion) (part-time) J J Verhaar te Nieuwerkerk aan den IJssel. Gereformeerde Kerken Beroepen te Woerden J.G Luinstra te Kampen(voor de missionaire dienst te Sumba, Ind.) wonende te Amsterdam; te Woerden H. Hessels te Eindhoven. Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt Beroepen te Vlaardingen J. Holtland te Steenwijk, die dit beroep heeft aange nomen. Christelijke Gereformeerde Kerken Beroepen te Sliedrecht(Eben-Haëzer- kerk) R. Kok te Damwoude. Aangeno men naar Zaandam J. Markus, kandi daat te Apeldoorn. HEERLEN - Met de moeizaam tot stand geko men fusie van de UTP in Heerlen en de Nijmeegse theologische faculteit is een stabiele basis gelegd voor een reguliere kerke lijke inordening van de Heerlense theologische opleiding, die tot eind vo rig jaar zelfstandig was. Dit zei mgr. E. Beel, voor zitter van het curatorium van de Univesiteit voor Theologie en Pastoraat, gistermiddag in Heerlen waar de fusie-overeen komst werd ondertekend. Hij zei te hopen dat thans ook gaandeweg de dialoog met bis schop Gij sen van Roermond zal worden hersteld. Mgr. Beel 'merkte later op goede moed te hebben dat de relatie tussen de pastoraal theologische instel ling in Heerlen en het bisdom Roermond in positieve zin zal veranderen. In de 25 jaar dat dit instituut als zelfstandige hogeschool heeft bestaan, was daarvan evenwel geen sprake'. De rector van de UTP, prof.dr. A. Blijlevens, zei al tekenen van een betere verstandhou ding met de pastores in de om geving te bespeuren, speciaal met deken Wiertz van Heerlen. Deze kon niet bij de onderte kening van de fusie-overeen komst aanwezig zijn, maar toonde zich wel bereid om voortaan contacten met de UTP nieuwe stijl te willen on derhouden. Volgens Blijlevens is de kans aanwezig dat pastores uit het dekenaat Heerlen enige soe pelheid gaan betrachten ten opzichte van de priesterstu denten van de UTP. Met pasto raal werkenden zal dit nog al tijd moeilijk blijven. De waarnemend voorzitter van het college van bestuur van de KUN, dr. J. Peters, noemde de fusie een verrijking wegens de combinatie van de vitale ge richtheid van de UTP op ambt en kerk en de sterke weten schappelijke ambiance van de Nijmeegse universiteit. Zij kunnen elkaar in de nieuwe constellatie versterken Duitse Evangelische kerk wil opheldering Stasi-bindingen LEIPZIG De praeses van de Duitse evangelische kerk heeft alle maatschappelijke or ganisaties opgeroepen de fora die zich binnenkort zullen bui gen over de infiltratie van de Oostduitse geheime dienst Stasi in de maatschappij te steunen en bij hun werk te hel pen. Praeses Jürgen Schmude riep in een interview met de Leipziger Volkszeitung ook alle politieke partijen op tot „persoonlijke en zakelijke hulp" bij het oprichten van de fora. De SPD-afgevaardigde zei dat op die manier de onafhanke lijkheid van de fora gewaar borgd kon worden. De fora zul len hun werk doen naast de of ficiële enquete-commissie van de Bondsdag. Volgens Schmu de moeten de kerken uitgeno digd worden „om tijdens een van de fora ook hun eigen ver leden te bespreken". Terwijl de commissie als „on derneming voor de lange ter mijn" een totaaloverzicht kan geven, moeten de fora naar de mening van Schmude „zo open en zonder dreiging opge zet worden dat ook diegenen naar voren kunnen komen die die zich zeer uitgebreid met het DDR-regime hebben gear rangeerd en zij die een zekere collaboratie hebben ge pleegd". Hij zei dat veel men sen in de DDR zich „slechts voor een korte periode met de Stasi ingelaten hebben" om zich door een al te duidelijke afwijzing niet in de eigen vin gers te snijden. BARCELONA/DEN HAAG De Spaanse the- ologenvereniging 'Johan nes XXIII' heeft „met gro te bezorgdheid, zo niet met onbehagen" kennis genomen van het voorne men van paus Johannes Paulus II om de Spaanse priester Josemaria Escri- va de Balaguer, oprichter van de lekenbeweging Opus Dei op 17 mei zalig te verklaren. De progressieve theologen vin den het ongepast dat Escriva (1902-1975) eerder wordt zalig verklaard dan paus Johannes XXIII, die de RK Kerk dras tisch vernieuwde, en aartsbis schop Oscar Romero, die in 1980 in El Salvador voor het al taar werd vermoord. De snelle afwikkeling van het proces van zaligverklaring duidt volgens de theologenver- eniging op „grote pressie van geïnteresseerde groepen ka tholieken". Het proces werd gestart in 1981, zes jaar na de dood van Escriva. Ook pater Camillo Maccise, neraal-overste van de Onge schoeide Karmelieten, noemt de beslissing van het Vaticaan „overhaast". „Het momenl waarop de zaligverklaring ge schiedt, is zeer polemisch. He Vaticaan zou op z'n minst eni ge jaren moeten wachten", al dus Maccise. Eerder uitten Europese pro gressieve bewegingen, waar Niet geloofwaardig rvolgv: De Tweede Kamer oordeelde gisteren in meerderheid HAAG oud-minister Deetman en oud-staatssecretaris Ginjaar-N haar niet eerder op de hoogte had kunnen stellen vai overschrijdingen als gevolg van het falende Londo-syst< Dat kon niet, omdat beide bewindslieden niet wisten overschrijdingen er waren. Ambtenaren hadden jaren leving een rookgordijn opgetrokken, en pas na het aantreden nt Kala het nieuwe kabinet werd echt duidelijk hoe desastreuss®]1' dat het eest in e in de c nde Pvi pcht hel Londo-computers hun werk deden. DEETMAN en Ginjaar wisten het niet, maar de Algen* een r Rekenkamer stelde zich eerder op het stahdpunt dat fjt met functie met zich meebracht dat ze het hadden móeten wejzal onv „Het behoort bij de organisatie van een departement at confli zijn dat als zich zulke overschrijdingen voordoen, de antame^ naren de minister inlichten", liet president van de Algei Rekenkamer Henk Koning tijdens een hoorzitting wetei op de vraag of hij dacht dat Deetman en Ginjaar-Maas t'tjfilrx op de hoogte waren dan zij de Kamer meldden, zei Konr** „Ik geloof dat dat niet zo interessant is, omdat de bewind» ppl den verantwoordelijk waren voor wat op het departemen' kendwas". Maar er is meer dan alleen die staatsrechtelijke veinj-u woordelijkheid. Wie het rapport van de Algemene Rekeif mer, de verslagen van de hoorzittingen en de interne nol doorneemt kan makkelijk tot de conclusie komen dat bewindslieden genoeg wisten om al eerder tot acties ov[ gaan. Er waren al ver voor september 1988, toen Deetm; Ginjaar naar eigen zeggen voor het eerst alarmerende gj den hoorden, tekenen geweest, duidelijke en minder di lijke, die hen tot actie hadden moeten brengen. Dat ambt ren alles deden om hen gerust te stellen mag waar zijn, ministeriële verantwoordelijkheid houdt ook in datje ai naren passeert als je maar het geringste vermoeden hebl he1v isychi de I in Ze :ensie :ren Idde z huis it zij het fout gaat. En die vermoedens moeten toch geregeld of afëev- komen zijn: het systeem werd in 1987 al voor enkele tieiensiep len miljoenen guldens aangepast, omdat het niet werktiitenis j waren constante herberekeningen aan de gang; begrotirP°P var moesten met terugwerkende kracht worden aangepastj°yei!g^ Londo-tekorten te dekken. kerTerj -p, [zijn ad L/AT de Tweede Kamer gisteren niet harder oordeelde, H ujt Ari naast het ontbreken van keiharde bewijzen dat Deetmanen wel Ginjaar al eerder wisten dat die tekorten structureel wapt gesi alles te maken met de huidige positie van beide ex-bewij* steec lieden. Geen van de coalitiepartijen had behoefte aan eer ^oor gang van huidig kamervoorzitter en CDA-fractielid fjpZoUZj man. De PvdA verweet de ex-bewindslieden gisteren va^ensjep les en nog wat, maar concludeerde toch dat geen sprakekrjjf jaa van „verwijtbaar gedrag". Het CDA deed alles om de in voor met de mantel der liefde te bedekken en sneerde naar dal met e kenkamer, die \feel te snel conclusies trekt. En omdat lPg van mans handelen zo nauw samenhing met dat van GinF^n6' hoedden beide partijen zich ervoor hun pijlen op haar te Le eer] ten. Alleen de WD bracht de moed op ook de „eigen" stiiem in secretaris Ginjaar te bekritiseren, maar die kan als gevfeijnoo] kamerlid relatief weinig overkomen. (van he Zette ECHT geloofwaardig komt het allemaal niet over. Uiteri.^??^ is het niet zo dat elk parlementair onderzoek moet resuh(gpUi-)}j in een Barbertje dat moet hangen, maar het mag ook ni4nsiep( zijn dat krampachtig om de feiten wordt heengelopen.jen doe feiten zijn dat ónder de verantwoordelijkheid van Deetde Hog en Ginjaar een systeem in stand werd gehouden dat trfychiati ondeugdelijk was, en dat beiden ziende blind en horr3^1^1 doof waren voor de signalen die daarop wezen. Die conc^ater vraagt om een rechtvaardig politiek oordeel. De Kamer ij>rocedv gisteren uit de weg gegaan. oeding, RODE KRUK DEN HAAG GIRO 68CT Overigens verheelde hij niet dat de fusie ook schaduwkan ten kent, vooral voor overtolli ge medewerkers. Per 1 maart aanstaande gaan ruim dertig full-time wetenschappelijke medewerkers en bijna achttien niet-wetenschappelijke mede werkers van de UTP over naar de KUN. De Theologische Fa culteit Nijmegen telt 32 full time wetenschappelijke en vijf niet-wetenschappelijke mede werkers. Bij de fusie zijn 296 studenten betrokken, 158 van de KUN en 138 van de UTP. Heerlen zal voortaan als instroomlokatie voor de nieuwe faculteit dienst gaan doen. Daar kunnen stu denten de eerste drie jaar van een theologische opleiding volgen. onder de Acht Mei Beweging, heftige kritiek op het voorne men van de paus. De zaligver klaring is volgens hen „een kerkpolitieke daad", bedoeld om de macht van deze 'gehei me organisatie, door sommi gen wel de 'heilige mafia' ge noemd, binnen de RK Kerk te vergroten. Een conferentie van Duitstali ge theologen noemde de zalig verklaring „een gevaar voor de kerk". Escriva hield er volgens hen denkbeelden op na die theologisch niet verantwoord zijn. „Het is kerk-politiek en pastoraal gezien een gevaarlij ke beslissing om een dergelij ke beperkte en polariserende manier van denken door een zaligverklaring goed te keu- Uitgave: Westerpers bv (maakt deel uit van Sijthoff Pers bv). Kantoor Apothekersdijk 34. Leiden Telefoon 071 - 122 244. Telefax: 071 -134 941 Postadres: Postbus 112300 AA Leiden. Hoofdkantoor Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk Telefoon 070 - 3190 933 Telefax 070 - 3906 717 Postadres: Postbus 9, 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur: J Leune Adjunct-hoofdredacteur: J Timmers. Secretariaat directie/hoofdredactie (tel 070-3190 808) L van Koot Leiden en omgeving (tel. 071-1 F Buurman, K van Herpen, K. v, T. Pieters en M. Roso, Binnen- en buitenland, financien en economie (tel: 070 - 3190 815): A van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs. C. van Haersma Buma, A. van HolsteinT E. Huisman, H. Jansen, drs. J van Leeuwen - Voorbij, R de Roo, drs. K. Verar Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): G Ansems (coördinator), B. Jansma, H. Piët Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835) L. Kooistra, drs. P van Velthoven. Foto (tel. 070 - 3190 838): M Konvalinka (chef), S. Evenhuis, S. Pieterse (tel. 070 -3190 819): T. Kors. Redactie- De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten v - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied; - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, e dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederlan Belgie De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H. Leber, drs. K. Swi»< M van de Ven en P Vogels De parlementaire redactie bestaat uit R. in U-A- (chef), H. Bijleveld, D. Hofland, P. Koopman, D van Rietschoten en K v - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; - de volgende correspondenten in het buitenland: drs. DJ. van den Bergh (Peking), drs H Botje (Tunis), A. Courant (Athene). R Hasselerharm (Johannesburg), drs A Heering (Rome), B van Huèt (Parijs), M de Konini (Washington), F Lindenkamp (Sao Paulo), R Simons (Londen), drs R. Vun< (Moskou), W. Werkman (Jeruzalem). G van Wijland (Belgrado), F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel) De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaalster M de Cocq van 08.30 tot 17.00 uur Nabezorging Telefoon: 071 -122 248 op ma. t/m vr van 18.00 tot 19.00 uur, op za. v 15 00 uur Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand 27,00 per kwartaal 79,80 per jaar 312,65 Bij betaling per acceptgirokaart: per maand 28,20 per kwartaal 82,80 per jaar 318,65 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel 071 -122 244 Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050 1SPI "4fe In vb m vo 7f

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2