Trommels uit alle windstreken Muziek Procol Harum begin aan tweede jeugd Theater: Borende analyses van Schnitzler Ballet: Competitie tussen dansers staat centraal Film: Michael Fox leeft zich in als politieman 'Uit een conga kun je wel honderd geluiden halen. Als je weet hoe het moet'. Rembrandts academie Procol Harum begint nu ook op het podium aan zijn tweede jeugd. Theo Olof: 'Ik kan nog best 200 jaar met Herman Krebbers doorgaan'. VERDER OP DEZE PAGINA De uitgebreide agenda met de muziek evenementen en de rubriek pop verwacht. Neel Verdoorn danst haar eigen ballet bij de Haagse groep Djazzex. VERDER OP DEZE PAGINA Helmert Woudenberg en Marjon Brandsma in 'De eenzame weg' en de theateragenda Kevin Costner schittert nog steeds in de film 'Dances wit wolves'. VERDER OP DEZE PAGINA De programma's voor de H| komende week in de bioscopen in Leiden én in Den Haag. UITGAVE LEIDSE COURANT, TELEFOON 071-122244/ DONDERDAG 6 FEBRUARI 1992 Perfect in aansluiting op de grote Rembrandt- expositie in het Rijksmuseum biedt de interna tionale Haagse kunsthandel Hoogsteder Hoogsteder aan de Lange Vijverberg 15 drie maanden lang een bijzondere (verkoop)tentoon- stelling van leerlingen en navolgers van de grote 17de-eeuwse meester. De expositie omvat meer dan veertig schilderijen, waarvan de helft ook daadwerkelijk te koop is. Er zijn werken te zien van Jacob Backer, Ferdi nand Bol, Willem Drost, Abraham van Dijck, Gerbrand van den Eeckhout, Barent en Carel Fabritius, Govert Flinck, Arent de Gelder, Sa muel van Hoogstraten, Lambert Jacobsz. Isaac Jouderville, Daniël en Salomon Koninck, Jaco bus Leveck, Jan Lievens, Jacob van Loo, Nico- laes Maes, Aert Jansz. van Marienhof, Johannes van Noordt, Jürgen Ovens, Karei van der Pluym, Johannes Spilberg en Jol annes Victors. De schilderijen zijn afkomstig uit zowel museale als particuliere collecties. Liefst 37 ervan zijn gewoonlijk niet voor het publiek te zien. Veel van de tentoongestelde kunstwerken zijn trou wens in het verleden ten onrechte aan Rem brandt zelf toegeschreven. In werkelijkheid Schilderij 'Juda en Tamar' door Arent de Gelder. kwamen ze uit Rembrandts academie, waar het merendeel van de bovengenoem de kunstenaars onderricht kreeg. De titel van de tentoonstelling en de bijbehorende Engelstalige catalogus 45) luidt dan ook 'Rembrandt's Academy'. De tentoonstelling kent enkele aandacht trekkers, zoals het portret van Rem brandt, geschilderd door Daniël Koninck. Bijzonder is ook het Portret van een Man van Willem Drost, dat werd uitgeleend door het Newyorkse Metropolitan Mu seum York en sinds negentig jaar weer tij delijk samenhangt met het bijbehorende Portret van een Vrouw uit Museum Bredi- us. Niet minder spectaculair is het schilde rij Christus en de Hondeman van de be roemde schilder Jan Lievens, dat recent werd ontdekt bij een Franse familie. Het bedoelde schilderij dateert uit 1657. Het werd in Den Haag geschilderd, waar Lie vens in die jaren werkte aan schilderingen in de Oranjezaal van het paleis Huis ten Bosch. Nu, na 335jaar, wordt het voor het eerst weer tentoongesteld in de stad waar Lievens het ook schilderde. De tentoonstelling (tot 2 mei) is gratis toe gankelijk van dinsdag tot en met zaterdag van 11 tot 17 uur. door Coos Versteeg Circle Circle Percussion Even de hersens pijnigen. Was dat niet... Oh natuurlijk, die slagwerkgroep die een paar jaar geleden zijn instrumen ten uit het vuur van het bran dende conservatorium in Utrecht redde. Michael de Roo knikt bevesti gend. Hij weet dondersgoed fioe slecht het in Den Haag is gesteld met de naamsbekendheid van zijn gezelschap Circle Percussion. „En dan te bedenken dat Circle des tijds een Haags initiatief was", voegt hij er me lancholiek aan toe. „Het begon met de uitvoe- •ing van het muziekstuk 'Circles' van Berio. We (varen allemaal leerlingen van Frans van der Kraan op het Koninklijk Conservatorium hier. Allemaal vriendjes. En het optreden was zó joed, dat we besloten ermee door te gaan", pat magische moment ligt nu bijna twintig jaar lerug in de tijd. Michael de Roo kan als oprichter m leider tevreden terugkijken op een ontwikke- ing waarbij het ensemble zonder structurele lubsidie niet alleen wist te overleven, maar ook nternationale furore mocht maken. Circle [roeide bovendien in de loop der tijd uit tot House of Circles'; een conglomeraat van drie visselend samengestelde groepen voor slag- verk, eigentijdse kamermuziek en multi-cultu- eel muziektheater. ZENUWCENTRUM inlijft overigens de vraag waarom Circle en Den iaag zo nadrukkelijk uit elkaar groeiden Na- uurlij k had het te maken met de docentenbaan lie Michael de Roo aan het Utrechts conservato- ium kreeg, zodat het zeftuwcentrum zich die 1 ;ant op verplaatste. Maar er bleven even zo goed jüircle-leden in Den Haag wonen. Trouwens, in 7iet Amsterdamse Paradiso, de kleine zaal en i oyer van de Rotterdamse Doelen, ja zelfs in de 'chouwburgen van Eindhoven, Groningen en jdkmaar was Circle Percussion vaste gast. 7 We hebben de afgelopen tien jaar denk ik niet 2ieer zelfstandig in Den Haag opgetreden", zegt *lichael de Roo. „Vroeger stonden we regelma tig in het HOT-Theater, maar nadat het HOT Berdween, was er geen echt geschikte plek meer |oor ons. Ja, we hebben twee jaar terug een keer 5ieegedaan in de serie nieuwe muziek in de oïieuwe Kerk en we deden natuurlijk regelmatig legeleidingen van het Nederlands Dans Thea- °sr. We hadden de afgelopen tijd misschien ook 'el eens in Korzo terecht gekund, maar daar ebben ze een heel klein budget. En omdat wij 8onder subsidie werken, zijn we toch een vrij ,0ure groep". ;97 EIGEN RISICO .iet optreden zaterdagavond in de zaal van het Nederlands Dans Theater (duizend plaatsen) is J9an ook geheel voor financieel risico van de ^oep zelf. „Dat ik nu zelf kort geleden directeur }gtn het Nederlands Dans Theater ben gewor- 3®n, heeft daar niets mee te maken. Dit soort op- •edens programmeer je heel lang tevoren", legt 3Je Roo op voorhand uit. „We wilden de premiè- Circle Percussion met 'Drums of the world re van dit programma hier, omdat we uit eigen ervaring weten dat het een fantastische zaal is met een goed geluid en goede zichtlijnen. Want we brengen een heel bijzonder programma. We spelen uitsluitend eigen composities op Afri kaanse, Zuidamerikaanse, Cubaanse, Aziati sche en Westerse slagwerkinstrumenten. En die instrumenten zijn nog nooit eerder op een der gelijke manier bij elkaar gezet". 'Drums of the world' heet het niet van spektakel ontblote trommelgeweld, waarvoor Michael de Roo, Willem Jansen, Pana O'Brien, Bart Fer- mie, Garhart Jeltes, Jaap Pluygers en Gijsbert Zwart tekenen. „Stuk voor stuk zijn het specia- Links vooraan Michael de Roo. listen op de instrumenten die ze bespelen", klinkt het wat overdreven uit de mond van Mi chael de Roo. Maar hij legt uit waarom die toe voeging niet overdreven is. „Op het conservato rium kun je niet echt leren bongo's of conga's te bespelen, zoals ze dat in Zuid-Amerika of Cuba doen. Ook bij Circle hebben we lange tijd die in strumenten op een Westerse manier bespeeld. Je deed naar eer en geweten wat in de partituur stond voorgeschreven, maar eigenlijk wisten we niets van die instrumenten. Uit een conga kun je wel honderd verschillende geluiden halen. Als je weet hoe het moet. Nu spelen er mensen die met een rugzak de boesjboesj van Afrika zijn inge trokken om daar les te nemen of die maanden op Cuba hebben doorgebracht om de traditio nele technieken onder de knie te krijgen". Wat Circle per se niet wil, is ook traditionele muziek uit die landen brengen. „Dat kun je beter aan die mensen van daar overlaten. We willen hun instrumentarium gebruiken, op de juiste manier. Maar wel vanuit onze cultu rele achtergrond, vanuit onze artistieke idee ën". Muziektheater, Den Haag: Circle Percus sion met 'Drums of the World'. Op 8 februari (20.15 uur). EINDREDACTIE JAN KLINT VORMGEVING GIEL VAN DE KOP

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 17