Communistische mentaliteit breekt m'n land nog steeds op" GEESTELIJK LEVEN OPINIE Samen op Weg leidt tot meer sloop gereformeerde kerken „Golf van solidariteit" met moslims in Nederland COMMENTAAR ej iel te )0 IC 01 unicef rt* CetdóeSommii Ecidac Gou/umt ZATERDAG 1 FEBRUARI 1992 Pater Van Munster voorzitter Franciscaanse Samenwerking UTRECHT - De vroegere secretaris-generaal van de rooms-katholieke bisschoppenconferentie, dr. H.A. van Munster, is gekozen tot voorzitter van de Franciscaanse Samenwerking. Pater Van Munster (66) was van 1964 tot 1970 be stuurslid van de orde der franciscanen in Nederland. Van 1970 tot 1974 was hij vice-provinciaal van deze orde. De functie van secretaris-generaal van de bis schoppenconferentie, die hij vervulde van 1981 tot 1991combineerde hij vier jaar met die van directeur van het Franciscaans Studiecentrum. In de Franciscaanse Samenwerking zijn alle manne lijke en vrouwelijke ordes en congregaties in Neder land vertegenwoordigd die zich baseren op de leef regel van de H. Franciscus en de H. Clara. Ook de Vereniging van Broeder Frans, een vereniging van leken die zich door Franciscus laten inspireren, is in de Franciscaanse Samenwerking vertegenwoor digd. Hoe schaars de waarheid ook is; het aanbod heeft toch altijd de vraag overtroffen Bisschop laat personeel onderzoeken op Stasi-contacten BERLIJN Bisschop Joachim Reinelt van Dres den/Meissen wil laten onderzoeken welke perso neelsleden van het bisdom hebben samengewerkt met de vroegere staatsveiligheidsdienst Stasi. Hij besloot daartoe, omdat volgens het bureau dat de Stasi-documenten beheert, sommige medewer kers aan de Stasi informatie zouden hebben gege ven. Volgens waarnemers gaat het om elf perso nen. Reinelt is de eerste rooms-katholieke bis schop in de DDR die van de mogelijkheid tot on derzode gebruik maakt. Reinelt meent dat een onderzoek naar Stasi-infor manten de huidige verdachtmakingen uit de weg kan ruimen. „In de parochies en kerkelijke instellingen kan al leen een klimaat van vertrouwen blijven bestaan, als op een passende manier met het verleden wordt afgerekend", meent de bisschop van Dres den/Meissen. De Horst hoeft geschorste studenten niet toe te laten UTRECHT - Hogeschool De Horst in Driebergen hoeft de drie geschorste Turkse studenten niet toe te laten tot de les sen. Tot die uitspraak kwam de president van de rechtbank in Utrecht, mr. H.F.M. Hofhuis, gisteren in kort geding dat de drie tegen de school hadden aangespannen. De studenten werden eind vorig jaar geschorst wegens dis criminatie van medestudenten. Hun gedrag en uitlatingen zijn bedreigend en provocerend overgekomen. Aanleiding voor de onrust vormde een adhesiebetuiging aan de rechts- extremistische Turkse organisatie 'Grijze Wolven'. Hofhuis noemde de lezing van de hogeschool „niet onaanne melijk". Hij verwees naar gedetailleerde schriftelijke verkla ringen van studenten en docenten over grote onrust en ver ontwaardiging in de lesgroep van de drie. Het feit dat twee Kurdische studenten de school inmiddels hebben verlaten, onderstreept de ernst van de situatie. De rechtbankpresident vindt het „onaannemelijk" dat de drie studenten geschorst zijn op grond van hun islamitische geloofsovertuiging, zoals zij zelf beweren. Gelaat door MARINUS V.D. BERG In de vroege ochtend van 27januari, hoorikoverhet sterven van ds. Okke Jager. Ik haal zijn boek 'Verademing' uit de boekenkast, bijbels dagboek nieuwe stijl. Ik sla het boek open bij de overweging van deze dag. Voor vandaag schrijft hij over zorg en bezorgdheid. „Door bezorgd te zijn kunnen wij aan ons geloof niets toevoegen". Er is bezorgdheid om het geloof die vroom lijkt, maar die alleen uit angst voortkomt. „We moeten niet zo'n downslemming kweken over de kerk. Laten we maar eens gaan kijken, dan zullen we zien dat er méér mensen zijn", schrijft hij. Okke Jager vertelt van het dienstmeisje dat zat te huilen ondereen preekstoel tijdens een zalvende preek. De kerk was voor haar de enige plek waar ze kon huilen om het onrecht dat haar werd aangedaan door de mevrouw bij wie ze in dienst was. De kerk als plaats waar je jezelf kunt zijn, waar je begrepen wordt, waar de stem voorde gerechtigheid klinkt en vast wordt gehouden aan de hoop. Niet het angstige woord maar de bevrijdende verbeelding heeft verzamelkracht en uitstraling. Okke Jager was een mens met een bevrijdende verbeelding, een hoopvol geloof. Er lijkt momenteel een steeds grotere spanning te ontstaan tussen angst en bevrijdend geloven. De kerk is niet meer het centrum van de samenleving. We kunnen daar alsmaar bezorgd om zijn, maar we kunnen ook gaan kijken. Er zijn zoveel plaatsen, duidelijk zichtbare en verborgen plaatsen, waar mensen huilen. Plaatsen waar mensen niet zichzelf kunnen zijn, verdrukt worden. Plaatsen waar brandbommen worden gegooid tegen hen die anders geloven. Oók geloven. Mensen die slachtoffer worden van fanatisme. Ook godsdienst kan mensen blind fanatiek maken. In naam van zogenaamde geloof worden nog altijd mensen uitgestoten, niet erkend in hun eigenheid. Het is een fantasieloos geloofEen geloof dat kijkt zonder te zien. Wie oog en oor krijgt voor de plaatsen waar mensen huilen, die ziet het gelaat van de mens. De ogen van de mens zijn onweerstaanbaar. De ogen raken het hart en kunnen het hart in beweging brengen. Tenzij dit hart de gevangene is van angst. Dan blijft het zelfs gesloten 'voor het gelaat. Wie de angst achter zich laat en gaat kijken, ziel dat er niet alleen veel plaatsen zijn waar mensen huilen, maar ziet ook dat er veel plaatsen zijn waar werken aan bevrijding, de bevrijding van zichzelf en de bevrijding van elkaar. Vour bevrijding die adem geeft, die verademing is, heb je elkaar nodig. Daar groeit nieuwe gemeenschap. Niet de gemeenschap van de angstigen maar de gemeenschap van vrije mensen die inspireert tot vrijheid. De gemeenschap van vrije mensen is een dienende gemeenschap. Ze ziet en weet dat er nog veel te doen is. Niet het angstige geweten, hoe vroom het zich ook presenteert, biedt toekomst. Inspirerend is het geweten dat zich laat aanraken door het gelaat van de mens die huilt, de mens die een plaats zoekt om zichzelf te kunnen zijn, de mens die om liefde en gerechtigheid vraagt. Dat geweten heeft respect voorde eigenheid van elke mens. Okke Jager beëindigt zijn overweging met deze gedachte: „Ook de kleinste is op het natte zand indrukwekkend. Datisde „heerlijkheid des Heren". God verhoogt de kleine mens. LEUSDEN Verscheide ne gereformeerde kerkge bouwen zijn de afgelopen jaren gesloopt en een aan tal wordt op dit moment met de sloop bedreigd. In en rond het centrum van Rotterdam bijvoorbeeld zijn vijf van de zes gereformeerde kerken al gesloopt en dreigt de enig overgeblevene, de Berg- singelkerk, hetzelfde lot te on dergaan. Den Haag verloor in 1987 de Oosterkerk, de eerste nieuw gebouwde kerk na de op richting van de Gereformeerde Kerken in 1892. De wankele positie van vele ge reformeerde kerken is niet al leen het gevolg van de vermin dering van het aantal kerkle den, maar ook van het Samen- op-Weg-proces van de Gerefor meerde Kerken en de Neder landse Hervormde Kerk. Al§ in het kader van dit proces wordt besloten een kerk af te stoten, valt de keuze heel dikwijls op het gereformeerde kerkge bouw. De gelovigen komen BEROEPINGEN Gereformeerde Kerken Beroepbaarstelling Drs. E. van der Veer, Loriestraat 50. 8265 WX Kam pen, tel. 05202-22434 Gereformeerde Kerken vrijgemaakt Beroepen te Hardenberg P. Groenen- berg te Amersfoort-West; te Burlington-South (Canada) J.Koele- wijn, missionair predikant van de Free Reformed Church (of Australia) te Al bany, wonende te Ommen, te Twijzel- Kollumerzwaag S de Jong, kandidaat te Kampen. UTRECHT - Sonja Licht herinnert zich de massale studentendemonstraties van nog geen jaar geleden in Belgrado nog goed. „Voor het eerst kon Milo sevic zich niet langer ver schuilen. Deze man die ve len beschouwen als een psychopaat moest onder handelen met de studen ten over democratie. Voor het eerst werd deze com munist daar toe gedwon gen. Het is jammer dat de mensen in het Westen zo kort van memorie zijn, want het is dus niet alleen maar nationalisme dat in Joegoslavië de klok slaat". De Joegoslavische vredesacti viste Sonja Licht (44) was deze week op uitnodiging van het IKV in Nederland. Als politico loge vindt ze het belangrijk om uit te leggen waardoor het komt dat de impasse in Joegoslavië zo moeilijk is te doorbreken. Democratie is volgens haar de enige weg om het door zoveel volkeren bewoonde Joegosla vië weer leefbaar te maken. Dat het niet meer dan normaal is dat nationalistische gevoe lens in de huidige omstandig heden de overhand moeten krijgen - zoals velen in het wes ten beweren - ontkent ze perti nent. Zelf is ze als joodse opge voed in het Servische stadje Su- botica dat vlak tegen Hongarije aan ligt. „Je had er een grote Hongaarse groep en een Kroati sche en Servische minderheid waartoe ik zelf behoor. Maar van ethnische spanningen heb ik in mijn jeugd nooit wat kun nen merken. Achteraf weet ik natuurlijk dat het een heel be wuste politiek van de commu nisten is geweest om dat tegen te gaan. Tito wilde een sterk Joegoslavië en had als elke Oosteuropese communist geen boodschap aan de nationalitei ten. Maar wat je verder ook van hem wilt beweren, in die poli tiek zat in ieder geval iets goeds. De communisten von den dat gewoon met elkaar moest worden samengeleefd. Dat gebeurde overigens met harde hand. Elk nationalistisch streven werd onderdrukt ten voordele van een communisti sche ideologie waarin broeder schap en vooruitgang werden aangeprezen. Zo werden de vre selijke slachtingen van de Ser- ven in Kroatië tijdens de laatste oorlog een beetje uit de herin nering verdrongen". Opleving „Maar op een gegeven moment sloeg die communistische ideo logie niet langer aan. Slogans als broederschap en internatio nale vooruitgang bleken lege woorden. Van alles werd er door de communisten geprobeerd Joegoslavisch vredesactiviste Sonja Licht om de mensen achter zich te krijgen, economische hervor mingen, arbeiderszelfbestuur, het zette in feite weinig zoden aan de dijk als je dat niet verge zeld laat gaan van politieke her vormingen. De communisten verloren steeds meer steun en om die te houden gingen ze in de jaren zeventig opnieuw in spelen op nationalistische ge voelens, niet uit overtuiging maar om de zaak onder contro le te houden volgens het beken de motto: verdeel en heers. Zo hebben ze in feite gezorgd voor een opleving van nationalisti sche gevoelens! We weten in middels waar dat toe geleid heeft. Het conflict tussen de re publieken liep zo hoog op dat de communistische partij twee jaar geleden uiteenviel. Maar er stonden geen andere leiders klaar. De communisten hebben zich alijd anderen die iets te vertellen wilden hebben de pas afgesneden. De mensen die nu in de deelrepublieken aan de macht zijn, zijn in feite nog steeds de communisten. Ie dereen weet dat Tudjman tot 1961 een generaal was van Tito, ook al gedraagt hij zich nu als een Kroatische nationalist. Het zelfde geldt voor Milosevic. De communisten geven in Joego slavië nog steeds de toon aan. Zij alleen hebben immers in de I FOTO: PERS UNIE afgelopen vijfenveertig jaar er varing met macht opgedaan. De felheid waarmee ze op hun ei gen positie staan en de manier waarop ze elkaar te lijf gaan, hebben ze geleerd in de com munistische gelederen". „Maar het is voor hen nu ook duidelijk dat ze alleen maat steun kunnen krijgen als ze zich als nationalisten gedragen. Nationalistische bewegingen, de kerk, alles is goed in de strijd voor hun macht. Twee jaar geleden was het niet eens denkbaar dat bekend werd ge maakt welke vieringen er ge houden werden met kerstmis. Nu wordt alles integraal op de televisie uitgezonden. Er is zelfs al sprake van dat het gods dienstonderwijs verplicht wordt gesteld". Nieuw geloof „Mensen hebben zelf in deze omstandigheden natuurlijk ook behoefte aan een nieuw ge loof. Communistische militan ten gedragen zich nu plotseling als gelovigen, terwijl ze vaak helemaal niets van het geloof af weten. Godsdienst is voor hen een soort masker, opgelegd en oppervlakkig, alleen bedoeld om je gezicht in de nieuwe om standigheden te redden. Zo'n situatie kan zich na verloop van Van onderen af Het proces tot hereniging van de Hervormde, Gereformeerde en Lutherse Kerken gaat vol gens ds. B. Wallet, secretaris Samen op Weg 'onomkeerbaar' door. Terwijl in de kerken zelf stagnatie optreedt, stokt het Sa men op Weg-proces niet. Steeds meer raken gemeenten en ker kelijke organen met elkaar in gesprek. Het proces zet van on deren af door. Dit beeld schetste Wallet, sinds juni 1991 secretaris van Samen op Weg, vrijdag te Lunteren op de gecombineerde vergadering van de hervormde, gerefor meerde en lutherse synoden. Op landelijk vlak moeten de komende tijd enkele zaken, on der meer de voorbereiding van een gemeenschappelijke ker korde. worden geregeld. Lukt dan niet, dan kan het SoW-pro- ces op plaatselijk en regionaal vlak niet uitgroeien. AMERSFOORT - Het Appèl tegen Vreemdelingenhaat, dat vertegenwoordigers van reli gieuze en maatschappelijke or ganisaties vrijdag in de Mevla- na-moskee in Amersfoort on dertekenden, moet „een golf van solidariteit" met de mos lims in Nederland losmaken. Die hoop sprak rabbijn A. Soe- tendorp uit in de moskee die een week geleden geleden doel wit van een aanslag was. Net als dertien anderen zette Soetendorp zijn handtekening onder een manifest waarin on der meer staat dat „uitingen van vreemdelingenhaat niet thuishoren in een rechtsstaat". Tot de mede-ondertekenaars behoorden R. Naftaniël (CIDI), kardinaal dr. A.J. Simonis, imam A. van Bommel, N. Klein (Internationale Unie van Hu manisten IHEU), T. Menger (Verenigd Verzet) en H. van Moock (Mauthausen Comité). Het manifest werd aangeboden aan M E. Atès, voorzitter van de Turks-Islamitische Culturele Federatie (TICF). Hij hield een pleidooi voor de dialoog tussen migranten en autochtone Ne derlanders. „Alleen als we voe len dat we eikaars buren zijn, zal,er geen angst meer zijn", al dus Atès. Kardinaal Simonis stemde in met de woorden van de voorzit ter van de TICF, een koepelor ganisatie waarbij tientallen moskee-verenigingen zijn aan gesloten. Doelend op de aan slag op de moskee zei Simonis: „Hoe schandelijk het gebeurde ook is, ik hoop dat het een aan zet zal zijn tot verbetering van de dialoog." Voorzitter Van Moock van het Mauthausen Co mité zei: „Tot onze laatste ademtocht zullen wij vechten tegen vreemdelingenhaat." Dr. K. Blei, secretaris-generaal van De toon van Andriessen tijd ook weer tegen de kerk ke ren. Als ze niet gedragen wordt door gelovigen met een echte overtuiging, kan ze spoedig weer weggevaagd worden". „Ik kan mij natuurlijk wel voor stellen dat het voor de kerken erg moeilijk is om weerstand te bieden als haar zo'n riante posi tie wordt aangeboden. Ze zijn jaren lang onderdrukt en velen in de kerk genieten van hun rol, ook al beseffen velen niet dat ze voor een nationalistisch karre tje worden gespannen". „De machthebbers die dus in feite oude communisten zijn zien het belang van de kerk voor hun eigen machtspositie natuurlijk wel degelijk. Ze doen er dus ook alles aan om de kerk die nationalistische rol te laten spelen". „Maar als er nu iets noodzake lijk is, dan is het een oecumeni sche opstelling van de kerken. Zij moeten nu juist proberen grensoverschrijdend bezig te zijn en het overleg en de ver zoening bevorderen. Dat moet nü gebeuren. De oecumenische dienst in Zagreb tussen ortho doxen en katholieken eind vori ge week was daar een voorbeeld van. Maar je kunt natuurlijk niet verwachten dat mensen die zo vergeven zijn met ideolo gie snel tot bezinning komen. Ze klampen zich dus vast aan nationalistische gevoelens al is het maar om voor zichzelf te weten wie ze zijn. Ziedaar hoe moeilijk het is om uit de impas se te komen. Dat ze grensover schrijdend en oecumenisch be zig moeten zijn, is dus niet zo gauw van hen te verwachten". Erkenning De politici in het Westen ma ken zich druk over de erken ning van de verschillende deel republieken. Dat vindt Sonja Licht niet van het grootste be lang. „Het belangrijkste is dat er democratische verhoudin gen komen. Er kan_ alleen een vreedzame oplossing komen wanneer de ethnische minder heden - die elke deelrepubliek binnen zijn grenzen heeft - mee kunnen doen in het democra tisch proces. Erkend moet wor den dat minderheden en meer derheden met waarborging van hun rechten naast elkaar kun nen leven. Erkenning van de republieken is daarom een lege huls als die republieken zich niet in democratische richting bewegen. Nu leeft de oude mentaliteit in feite voort. Neem Slovenië, de enige republiek waar niet gevochten wordt en die zich inmiddels zelfstandig heeft verklaard: De leiders van de ondernemingen zijn daar onlangs allemaal vervangen, het zelfde geldt trouwens voor de media, door lieden die de conservatieve lijn van de rege ring zijn toegedaan. Maar zo bouw je natuurlijk geen demo cratie op. Het is een bewijs dat de oude communistische men taliteit nog volop leeft, het is de zelfde totalitaire manier van denken die .nog steeds opgeld doet". MINISTER Andriessen van economische zaken heeft deze fyg week de knuppel nogal luidruchtig in het hoenderhok ge ^enj gooid. Energieheffingen, zo streek de bewindsman zijn colle jkt u ga's van de PvdA tegen de haren in, betekenen een ramp vooi lultal de economie. De opbrengst van die heffingen zullen niet ge noeg zijn om de lastenverzwaring via verlaging op andere be lastingterreinen te compenseren, zo voorspelt hij. Bedrijven zullen Nederland de rug toekeren als ons land een voortrek kersrol vervult. AFGEZIEN van de vraag of wat Andriessen zegt juist is de aar^ commissie Wolfson was aan de beantwoording daarvan nog ltva niet toe - is het politiek gezien buitengewoon onverstand) efTm dat nu al wereldkundig te maken. Coalitiepartner PvdA heef er nooit een geheim van gemaakt de energieheffingen al speerpunt van het milieu- en inkomensbeleid van de komend jaren te zien. In dat beleid zou de nadruk die nu ligt op de b( lasting op arbeid, langzaam maar zeker moeten verschuive naar een belasting op (het gebruik van) milieu. BlNNEN het kabinet wist de partij het CDA zo ver te krijgen invoering van een energieheffing te onderschrijven. In de Mil joenennota voor 1992 werd dat streven nog eens herhaald, en werd verwezen naar de door de regering (Andriessen en ders) ingestelde stuurgroep Wolfson. Juist die stuurgroe moest uitvinden of een energieheffing mogelijk is zonder las tenverzwaring voor burgers en bedrijfsleven. SINDSDIEN is er wel het een en ander uitgelekt uit het on derzoek van Wolfson, maar een totaalbeeld ontbreekt nog. Wa is uitgelekt lijkt de werkgevers - en met hen Andriessen te bevestigen in hun bezwaren. Maar er zijn ook deelonderzoe ken verricht waarvan de uitkomsten nog steeds niet bekend 'NJ zijn en die mogelijk een ander licht op de zaak werpen. Er is namelijk vrijwel geen onderzoek dat op alle punten de voorin genomen stellingen van de onderzoeker onderschrijft. En ook het tegengestelde is waar. Het is daarom jammer dat de commissie Wolfson het enigt wapen dat zij heeft om de stelling van Andriessen onderuit t< halen, haar eindrapport, uit onvrede met de uitlatingen van d< bewindsman niet wil uitbrengen. „De commissie twijfelt of ei erëi' nog behoefte bestaat aan de uitkomsten van haar (onafhanke 'eK lijke) onderzoek", zo reageerde de commissie verbolgen op Andriessen. Een wat kinderachtige reactie, die eerder lijkt te1 wijzen op het gelijk van Andriessen dan op dat van Wolfson: partijgenoten Alders en Kok, de grootste voorstanders vanp v energieheffingen. ANDRIESSEN vindt zelf dat hij absoluut niet over de schreef is gegaan door nu al een oordeel uit te spreken, omdat een aan tal andere bewindslieden hem al was voorgegaan met een radi caal tegenovergestelde mening. Hij doelt daarbij op Alders en Kok, die al eerder meenden te moeten reageren op uitgelekte deelrapporten en de mening van het bedrijfsleven daarover. DaT mag zo zijn, maar Andriessen had moeten beseffen dat binnen de toch al wankele coalitieverhoudingen en de uitge sproken voorkeuren van de PvdA op dit gebied een wat terug houdender opstelling verstandig zou zijn geweest. Politiek be drijven is ook weten wanneer je moet spreken en wanneer je je mond moet houden. Daarbij gaat het niet alleen om de inhoud, maar ook om de toon. Met zijn enigszins demagogische verwij- J" zing naar het plan Simons - „invoering van energieheffingen zal nog veel meer onrust geven" toont Andriessen aan die toon niet te beheersen. En dat is niet de eerste keer in zijn car- rière. Het gevolg is dat een nieuw twistpunt de coalitie is bin- ^ne nengeslopen, waarvan men pas later, als Wolfsons rapport ver- schijnt, kan zeggen of het" die twist ook waard was. Het pastn q Andriessen zich tot dat moment van verdere provocerende stellingen te onthouden. Ilen spre Wol corr IT] Kinderen Rekenen op Ons. Wij Rekenen op U. >rdr liei voor meer informatie of folder 070 - 333 93 00 Uitgave: Kantoor: Telefoon Postadres Hoofdkantoor Telefoon: Westerpers bv (maakt deel uit van Sijt Apothekersdijk 34. Leiden. 071 - 122 244 071 -134 941 Postbus 112300 AA Leiden Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk 070-3190 933 070 - 3906 717 Postbus 9, 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur J. Leune Adjunct-hoofdredacteur: J Timmers Secretariaat directie/hoofdredactie (tel 070 - 3190 808): L. van Koot. Binnen- en buitenland, financien en economie (tel: 070 - 3190 815): A van Rijn (chef), W Bunschoten, drs C van Haersma Buma, A van Holstein, E. Huisman, H Jansen, drs J van Leeuwen - Voorbij. R. de Roo, drs K Veraart. Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): G. Ansems (coördinator), B Jansma, H Pie Geestelijk leven (tel 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs. P van Velthoven Foto (tel. 070 - 3190 838): M Konvalinka (chef), S. Evenhuis, S. Pieterse tl Een deel van de religieuze leidslieden in de moskee (v.l.n.r.): kardinaal Simonis, mevrouw N. Klein van het Internationaal Unie van Humanisten, rabbijn Avraham Soetendorp en Ronnie Naftaniël van het CIDI FOTO: ANP de Nederlandse Hervormde Kerk zette ook zijn handteke ning. Het idee voor de inderhaast ge organiseerde bijeenkomst ont stond afgelopen zondag, toen burgemeester E. van Thijn van Amsterdam tijdens de Ausch- witz-herdenking de vreemde lingenhaat aan de kaak stelde. Redactie-: (tel. 070-3190 819): T Kors. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied; - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederland en België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H Leber, drs. K Swiers, M. van de Ven en P Vogels De parlementaire redactie bestaat uit R. in 't Hout (chef), H Bijleveld, D Hofland, P. Koopman, D van Rietschoten en K van Wees. - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; - de volgende correspondenten in het buitenland drs. D. J van den Bergh (Peking), drs H Botje (Tunis), A. Courant (Athene), R Hasselerharm (Johannesburg), drs A Heering (Rome), B. van Huét (Parijs), M de Koninck (Washington), F Lindenkamp (Sao Paulo), R. Simons (Londen), drs R Vunderink J (Moskou), W Werkman (Jeruzalem), G. van Wijland (Belgrado), F Wijnands (Bonn), J. Wijne (Brussel). De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertaal- en publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London Vertaalster drs M. de Cocq n 08 30 tot 17.00 u n 18.00 tot 19 00 uur, op z. 27,00 79,80 312,65 Nabezorging Telefoon 071 - 122 248 op ma t/ 15.00 uur. Abonnementsprijzen (inclusief 6 Bij automatische betaling per maand per kwartaal Bij betaling per acceptgirokaart per maand per kwartaal Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel 071 -122 244 Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702 Bankiers ABN/AM RO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050 28,20 82,80 318,65 itvlu ptafc voor eker lt Wi 7 ten de rond loms rvat ractii onde

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2