De menselijke nabijheid van Eugen Drewermann finale CeicUcSowuvnt ZATERDAG 1 FEBRUARI 1992 PAGINA 29 PADERBORN Een telefoon heeft hij niet. Zelfs geen koel kast. Contacten onderhoudt hij via de post. Zo'n honderd dagen per jaar is de Duitse priester, theoloog en psychotherapeut Eugen Drewermann uit Pader- born onderweg. Om lezingen en voordrachten te geven, televisie- en radiogesprekken te voeren, te preken, met mensen te praten. Meer dan veertig boeken schreef hij, zodat hem wel eens veel schrijverij is verweten. Wie Eugen Drewermann ontmoet, kan zich nauwelijks voorstellen dat hij in een scherp conflict met zijn kerkelijke autoriteiten is verwikkeld. Een beschei den, zachtaardige indruk maakt hij, haast op het verlegene af. Zijn taal is bepaald niet die van een vlijmscherpe criticus, maar rustig, afgewogen, beel dend, poëtisch, meer de taal van een kunstenaar. Waarschijnlijk ligt daar ook de diepste oorzaak van zijn kerke lijke conflicten. „Wij spreken tegenwoordig in de kerk een taal die zo prozaïsch, onpoëtisch mogelijk is, die mensen niet meer in be tovering brengt en niet meer aan spreekt in de diepte van hun gevoelens, die niet bij machte is hun angsten te be zweren, en daarom niet in staat is we gen tot genezing te wijzen". Werkend in de zielzorg ontdekte Eugen Drewermann het tekort in zijn theologische opleiding. Het menselijke bewustzijn, de diepten van de ziel, de angsten en innerlijke conflicten van de mens, het bleef voor hem een gesloten boek. Maar als priester wilde hij de mensen juist nabij zijn. Derhalve be sloot hij zich bij te scholen. Hij verdiep te zich in de psycho-analyse, een „hulp middel op een diepere manier vroom te zijn", zei hij eens. Dat therapeutisch gesprek, dat is voor Drewermann de plaats waar hij het meest zijn priesterschap beleeft. Ook de plaats waar hij gaandeweg de bijbel met nieuwe ogen heeft leren lezen., „Het zijn de mensen die me bijbrengen hoe de bijbel te lezen. Hun vertrouwen schat ik hoog, hun ervaringen wil ik be geleiden, hun moed om hun leven op nieuw te beginnen geeft mij ook zelf moed in te staan voor de waarheden die daar ontdekt worden". Psycho-analyse en theologie, psychotherapeutisch ge sprek en bijbellezing, voor Drewer mann is het een levendige, ja noodzake lijke cirkelgang. „Zij verklaren mij de bijbel en ik geef door wat ik in de bijbel voor de mensen lees". Over God spreekt Drewermann liever in beelden dan in harde formules en begrippen. En wel zo dat het mensen niet verveelt of schuw maakt. „Daar waar mensen ver der gaan, ofschoon ze helemaal niet kunnen, in de hoop, dat er toch nog iets zou. kunnen komen, raken ze aan de wand van de eeuwigheid. Wat dan tot hen spreekt, is geen aardbeving, donder en bliksem, maar de stem van een weg stervend zwijgen. God spreekt zach tjes". Conflicten De aartsbisschop van Paderborn, De- genhardt, legde op 9 januari Eugen Drewermann een preekverbod op, na dat Drewermann begin oktober vorig jaar al zijn leerbevoegdheid aan de Theologische Hogeschool in Paderborn was ontnomen. Vorige week startte de bisschop bovendien een strafproces, dat kan uitlopen op ontzetting uit het priesterambt en excommunicatie. Aan leiding voor het preekverbod was een interview in het kerstnummer van het Duitse weekblad Der Spiegel. Al vanaf 1983 vindt Drewermann de kerkelijke autoriteiten op zijn weg. Het begon met zijn boek over de milieucri sis. Met haar afwijzing van kunstmatige geboorteregeling en het verbod op voorbehoedsmiddelen is de r.k. kerk mede verantwoordelijk voor de sociale dramatiek van vijftig miljoen mensen die jaarlijks in de Derde Wereld de hongerdood sterven, schreef hij in 'De dodelijke vooruitgang'. In zes bisdom men mocht hij niet meer samenwerken met verenigingen van godsdienstlera ren. Daarna nam Eugen Drewermann het op voor de mogelijkheid gescheiden mensen opnieuw te laten trouwen in de kerk. Een derde van de katholieke hu welijken loopt in de oude deelstaten van de Bondsrepubliek jaarlijks op de klippen, vertelt hij. In Canada ligt dat percentage nog hoger, in de VS tussen de veertig en vijftig procent. „Wat in de Verenigde Staten gebeurt, zal bij ons over zes jaar de trend zijn", voorspelt hij. De r.k. kerk reageert daarop met morele categorieën als ontrouw, hedo nisme, consumentisme, liberalisme. „Onrechtvaardig", oordeelt Drewer mann. „Dat helpt de mensen niet. Echtscheiding moet behandeld worden in een klimaat van begrip, begeleiding, openheid. Niet met vastgelegde formu les van bovenaf. Het dogmatisme van de kerk doet veel mensen onrecht. Ik heb het herhaaldelijk gezegd en ge schreven. Een steen des aanstoots". Een derde conflict ontstond door de beschuldiging dat Drewermann theolo gisch de historiciteit van de Openbaring zou loochenen. Absurd, vindt de theo loog en psychotherapeut. Ook zou hij een .nieuwlichter' zijn, te revolutionair zelfs in zijn theologie. Zoiets ergert hem nog meer. „Geestelijk zit ik nog op Eugen Drewermann: Wal de toekomst brengen zal? Ik ga zo verder het niveau van mijn geboorte. Zo u wilt, ik behandel vraagstukken uit 1840 met de middelen van 1930. Dat kan natuur lijk niet". Maagdelijkheid De laatste steen des aanstoots was het kerstinterview in Der Spiegel. Drewer mann deed er uitspraken over de ge boorte van Jezus, de sacramenten en de eucharistie, het priesterambt en het bij geloof van de bisschoppen. Voor bis schop Degenhardt was het de druppel die de emmer deed overlopen. De Duitse bischoppenconferentie steunt Degenhardt daarbij. „De Duitse bisschoppen weten geen middenweg te vinden tussen het den ken en de vroomheid, tussen rationali teit en mystiek". Drewermann verwijt de bisschoppen hele generaties in het ongeloof en bijgeloof te storten, als ze van hun gelovigen verlangen bijbeltek sten letterlijk te nemen. In de kerstver halen zijn geen historische aanwijzin gen te vinden over de wijze waarop Je zus geboren werd. „De bisschoppen spreken over de maagdelijkheid van Maria in een taal die de gelovigen niets zegt of die onwaarheid verkondigt. Hier in Duitsland wordt op dit punt geen geloof verkondigd, hier heerst de kerkelijke macht. Dat is onverdraaglijk voor velen, of nog erger: lachwekkend". Bijbelteksten kun je niet als een histo risch verslag lezen, net zomin als je in de krant het commentaar kunt lezen alsof je het nieuws voor je hebt liggen. Of de reclame in plaats van de informa tie op de voorpagina, de spreuk in plaats van het commentaar. „De bis schopvan Paderborn haalt dat allemaal door elkaar". Dat de maagdelijkheid van Maria een belangrijk geloofssymbool is loochent Drewermann niet, maar hij radicali seert het tot een aangrijpende ervaring voor mensen. „Mensen vertellen me uit hun dromen wat ermee bedoeld kan zijn. Een vrouw die 's nachts ziet dat ze een kind in haar armen houdt dat niet wil drinken. Dat kind, dat is ze zelf. In een volgende droom ziet ze hoe ze een zeer levendig kind uit de crèche afhaalt. Er liggen maar een paar dagen tussen, maar de dromen verzinnebeelden hele ontwikkelingsstadia van haar. In zulke beelden spreekt ook de bijbel. De men sen vullen het in met hun eigen ervarin gen. Dan zijn het mooie, dichterlijke, geloofwaardige beschrijvingen wat mensen kunnen ervaren, als zij Jezus ontmoeten. Ze durven eigenlijk op nieuw te beginnen en hun leven ter hand te nemen". Zo worden de bijbelse beelden bij Dre wermann beelden die de mensen ertoe drijven zichzelf terug te vinden en ver trouwen te stellen in hun eigen psychi sche kracht. En daarom is Drewermann gevaarlijk voor de kerk. „Mensen die zelfbewust denken en voelen zijn min der goed te overheersen, ze zijn moedi ger, creatiever, vrijer, individueler en verwachten van de kerk eenzelfde openheid. Mensen leren zich met hun levenservaringen opnieuw bij de kerk te melden. En dat is gevaarlijk". Een ander verwijt: bij Eugen Drewer mann zou er in zijn theologie geen plaats zijn voor de kruisdood van Jezus van Nazareth en de goddelijkheid van Jezus Christus. Bisschoppen en theolo gen die dat beweren, hebben zijn boe ken niet of slecht gelezen, reageert hij. Dan hadden ze kunnen weten dat hij zich keert tegen een offertheologie, waarin God de dood van Zijn zoon no dig heeft om Zich met Zichzelf en de mensen te verzoenen. „Zo'n Gods beeld heeft Jezus ons nooit geleerd. In tegendeel, hij heeft God als een vader geschilderd die zonder voorwaarden de mensen vergeeft. Daar zijn geen offers voor nodig". Drewermann wil daarbij allereerst vanuit de mensen denken. Uitschakelen „Wij mensen wapenen ons tegen het goede wat in Jezus leeft. Zijn medelij den en begrip weren we af omdat dat ons bedreigt. Alle mensen beschouwen zich als vrij, maar als ze iemand tegen komen die dat werkelijk is, worden ze bang van hem. Zo iemand roept weer standen op door onze kortzichtigheid, bekrompenheid en gebrek aan harte lijkheid. Een mens die werkelijk mense lijk leeft, proberen we op de eerste plaats uit te schakelen en te vernieti gen. Totdat we veel later pas merken dat we daarvan moeten leven (leren), dat angst geen argument is om te han delen. En dat is de geschiedenis van Je zus van Nazareth. Niet God heeft er gens offers nodig, maar wij mensen". „Zo, geloof ik, helpt het de mens. Hoe veel oppositie er is tegen menselijkheid, zie ik elke dag om me heen, als ik met mensen praat. Hoe moeilijk het is dat gene eindelijk te doen, wat men als waarheid ziet, maar nooit durfde, dat beleef ik elke dag". Absurditeit Hoe hij dan Jezus van Nazareth en zijn betekenis voor het christelijk geloof ziet? Voor de priester, theoloog en psy chotherapeut is het de grond om in God te geloven. „In het licht van de ons omringende natuur met haar wreed heid en onverschilligheid zijn er niet veel redenen om aan te nemen dat er op de achtergrond een macht is die ons persoonlijk mag en wil. Om als mensen de absurditeit van het aardse bestaan uit te kunnen houden hebben we goede gronden nodig voor de overtuigings kracht van de liefde. En die heeft Jezus zo belichaamd, dat de liefde werkelijk geldt. Zijn macht bestond daarin dat mensen ontdekten hoe soeverein, hoe vrij, hoe open van hart ze zelf leven konden. Dat was zijn grootheid, hij gaf mensen hun waardigheid van God te rug. Hij wilde dat wij precies zoals kin deren van het licht de anderen helder heid en hoop zouden brengen, zodat we deze titel kinderen van God verdien den. Druk je dat in de huidige taal uit, dan gaat het om woorden die in de ker kelijke taal niet gangbaar zijn". Zijn stem stokt, en zijn ogen worden voch tig, als hij naar de juiste woorden zoekt. „Woorden die er dichterbij komen: Je zus was een dichter, een clown, een har lekijn, een therapeut, eenJa, en dan schieten je woorden te kort. Een goe- Eugen Drewermann in zijn studeerkamer in Paderborn. FOTO'S: GF.ORGE NVSMEUER roe, een superstar, mooier is het om te zeggen, een identificatiefiguur, die helpt om te leven, of een wijze om uit te rusten, of een plaats waar men de he mel raakt, of een ruimte om te leven". De parallel met de Nijmeegse theoloog Edward Schillebeeckx ligt voor de hand: Jezus van Nazareth als het ver haal van mensen die God ontmoeten. Schillebeeckx moest zich voor zijn boek 'Jezus, het verhaal van de Levende' in Rome verantwoorden bij de Congrega tie van de Geloofsleer. En de Brazili aanse bevrijdingstheoloog Leonardo Boff kreeg een spreekverbod opgelegd toen hij de hiërarchische structuur van de r.k. kerk bekritiseerde in zijn boek 'Kerk, Charisma en Macht'. Welke sa menhang Drewermann ziet tussen zijn zaak en die van Schillebeeckx en Boff? Een heel directe, zegt hij. „Ook Schille beeckx spant zich in om het traditionele taalspel open te breken naar de huidige verstaanshorizon". „Ik wil de kerkelijke institutie über haupt niet frontaal aanvallen, ik geef de mensen slechts moed om vanuit zich zelf te denken. Niet vanuit het apparaat van boven naar beneden, omdat dat niet werkt. Maar daarmee hol ik het ap paraat uit. Dat wordt als een gevaar be schouwd. Daarin ligt de gemeenschap pelijkheid: Boff, Schillebeeckx, mijn verhaal". Maar het verschil zit erin, dat Rome ge leerd heeft zich in de schaduw op te stellen, de theologische discussie niet aan te gaan, maar de bisschop op te dragen bestuurlijke en disciplinaire maatregelen te nemen. Daarmee wordt volgens Drewermann de boog korter gespannen: het gaal niet om de wereld kerk, maar om een 'provinciaal', 'regio naal' conflict. „Ogenblikkelijk wordt duidelijk dat we niet meer te maken hebben met het zoeken naar waarheid, met een religieus zoeken, maar alleen met machtsmisbruik. Dat cynisme heb ben momenteel de Duitsers in de gaten. Dat is erg. Daarmee verspeelt de kerk zelf haar krediet bij de eigen gelovigen, er worden vele bruggen afgebroken naar de generaties die opgroeien. Een generatiebreuk, eenvoudigweg omdat de ouderen de vastgepinde kerkelijke taalspelen aan hun kinderen niet meer kunnen doorgeven". Nederland In Nederland is het niet veel anders is, vindt Drewermann. De Nederlandse Nieuwe Katechismus is geblokkeerd door de volwassenenkatechismus van de Duitse bisschoppenconferentie. Het ligt aan de Duitse bisschoppen dat de Nederlandse vernieuwing geblokkeerd is. „Ze hadden een prachtige kans om het Duitstalige gebied, inclusief de Be- neluxlanden, als eigen cultuurgebied tegenover Rome te ontwikkelen. De Duitse bisschoppenconferentie had een geweldige macht gehad op grond van haar financiële mogelijkheden, maar ze heeft in buitenlands politiek opzicht haar betekenis nooit begrepen. Ze is steeds nog provinciaals gebleven en slaafs. De Oostenrijkers zijn in dezelfde fuik gezwommen, en de Zwitsers alleen kunnen het niet". In hervormingen gelooft Drewermann niet meer. In Europa is de crisis in de r.k. kerk niet alleen diep, „ze is cata strofaal", omdat bij de geloofsover dracht de generaties uit elkaar vallen. Wat overblijft is een goed georgani seerd financieel apparaat dat in de cha ritatieve sector goede verwachtingen wekt, maar met de religieuze vormge ving van het menselijk leven heeft dat weinig meer te maken. Drewermann denkt niet aan hervormingsmogelijkhe den, maar aan wat hij noemt 'kristalli satiemomenten', die hem hoop geven. „Steeds meer mensen begrijpen dat de toegang tot hun eigen religiositeit, en de persoon van Jezus, niet zonder meer identiek is met hun lidmaatschap van een van de bestaande kerkelijke institu ties. Daarmee loopt een eeuwenoude vorm van intolerantie, van groeps- dwang, bijgeloof en beknotting defini tief op zijn laatste benen. Men vraagt niet meer: 'hoe ik met de kerk in het reine kom, maar helpt de kerk mij om mijn leven vorm te geven, ja of nee?' En dat is heel legitiem, zo heeft Jezus het ook gewild: zo over God spreken dat het mensen heelt. Wat men niet moet doen, is zo over God spreken, dat het mensen kopschuw maakt en verveelt". Hoe het conflict met de bisschop van Paderborn, die hem een doceer- en preekverbod opgelegd heeft, zal aflo pen, weet Drewermann niet. Het is de willekeur en de irrationaliteit van het kerkelijk recht, dat „de bisschop kan doen wat hij wil". Of hij uit het priester ambt gezet zal worden'? Ook daarover kan hij niets zeggen. Waarschijnlijk zal de Paderbornse opperherder hem voorwaarden stellen die Drewermann in de grond van de zaak niet kan vervul len. Zoals een verbod op contacten met de media. Drewermann lacht. „Zo'n voorwaarde, leven en mijn mond hou den, dat kan ik niet inwilligen. Dat is zoiets als tegen iemand zeggen: je mag wel leven, maar niet uitademen". Dat hij niet meer mag preken spijt hem zeer. Maar de redenen van het conflict spijten hem niet. „Het past bij het voor beeld dat Jezus gegeven heeft: je moet de waarheid die je ziet zo eenduidig mogelijk proberen te leven. Je moet al tijd het perspectief van de mensen inne men die het meeste te lijden hebben. Men heeft niet de plicht de macht te vertegenwoordigen, maar de menselij ke nood. Dat heb ik steeds gewild, in clusief de gevolgen die dat nu heeft". Wat de toekomst hem brengen zal? „Ik ga zo verder. Ik zal doorgaan met men sen te praten, doorgaan met het schrij ven van boeken en het houden van voordrachten, en we zullen verder in terviews geven".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 29