Wensen voor het paradijs £etdóe6outtmt GEESTELIJK LEVEN OPINIE Een aardse geschiedenis van de hemel 8» Bisschoppen blijven praten met Acht Mei Beweging Bisschop wenst afschaffing anti-joodse bedevaart COMMENTAAR 3 CeidócSouumt Hl VRIJDAG 31 JANUARI 1992 Vaticaan dreigt met maatregelen tegen moraaltheoloog VATICAANSTAD - De Vaticaanse congregatie voor de geloofsleer heeft de Canadese moraaltheoloog An- dré Guindon laten weten dat hij zijn leerbevoegdheid kwijtraakt, als hij zijn opvattingen over homoseksuali teit, voorechtelijk geslachtsverkeer en voorbehoed middelen niet wijzigt. Guindon is lid van de orde van de Oblaten van Maria en hoogleraar aan de St. Paulusuniversiteit in Ottawa. Hoewel zij er veel positiefs in ziet, heeft de congregatie onoverkomelijke bezwaren tegen Guindons boek 'De seksuele scheppers. Een ethisch voorstel voor geënga geerde christenen', dat naar haar mening in zijn totali teit 'een ongepaste visie op de seksualiteit' geeft. De Vaticaanse congregatie heeft zich met haar kritiek eerst gericht tot de leiding van Guindons orde. Omdat dit naar haar mening onvoldoende resultaten had, heeft zij met goedkeuring van paus Johannes Paulus II haar mening over het boek van Guidon gepubli ceerd. Ook de geringste kracht is voldoende om te breken, wat reeds geknakt was Paus van harte eens met anti- pornobeweging in Amerika VATICAANSTAD Paus Johannes Paulus II heeft donderdag zijn steun uitgeproken voor de onlangs opgerichte Amerikaanse beweging Religieuze Alli antie tegen Pornografie. Volgens de paus strijdt de groep tegen „een van de grootste maatschappelijke ziektes van onze tijd". Afgevaardigden van de alliantie, die uit katholieke, grieks-orthodoxe, protestantse, mormoonse en jood se gemeenschappen is geformeerd, brengen op het ogenblik een bezoek aan de paus. De paus veroordeelde de „toenemende commerciali sering van de seksualiteit" in het westen en zei dat de verspreiding van pornografie „soms beschouwd wordt als een recht op vrijheid van meningsuiting". „Maar door het lichaam meer en meer tot een instru ment te maken voor de bevrediging van gevoelens frustreert pornografie de natuurlijke groei van de moraal en ondermijnt zij de ontwikkeling van vol wassen en gezonde relaties", aldus de paus. Vrouwelijke anglicaanse priesters pas in 1994 LONDEN - Het kan het nog wel meer dan een jaar duren voordat er in de Anglicaanse Kerk vrouwen priester worden gewijd. De Anglicaanse synode spreekt komende maand over de toelating van vrouwen tot het priesterambt, maar de defini tieve beslissing wordt pas in november genomen. Daarna moeten het Lagerhuis en het Hogerhuis met het be sluit instemmen, waarna koningin Elizabeth het als hoofd van de kerk moet goedkeuren. Pas daarna kunnen vrou wen worden gewijd. De drie 'huizen' in de synode (voor bisschoppen, priesters en leken) moeten met tweederde meerderheid zich voor de toelating van vrouwen tot het priesterambt uitspreken. Het 'huis' van de bisschoppen wordt beschouwd als het zwaar ste obstakel, omdat zich daar een paar van de meeste fer vente tegenstanders van vrouwelijke priesters bevinden. Overigens hebben slechts zes van de 44 anglicaanse bis dommen zich tegen de toelating van vrouwen tot het prie sterambt uitgesproken. DEN HAAG - Het geloof in "de hemel dat eeuwen lang bepalend was voor de kijk van christenen op hun leven op aarde, is sterk ta nende. In rooms-katholie- ke begrafenisdiensten wordt het In Paradisum nog wel gezongen, vooral omdat het zo mooi is, maar de meeste moderne pasto res zullen het wel uit hun hoofd laten in concreto te schilderen wat een eerbare overledene na zijn dood te wachten staat. Vooraan staande theologen als Bultmann, Tillich en Küng worstelen duidelijk met het gegeven en bij de nieuwste generatie theolo gen lijkt het onderwerp zelf helemaal onbespreek baar geworden. Zo minimalistisch als het ge loof in de hemel nu is. zo breed voerig en gedetailleerd was het ruim een eeuw geleden. De Duitse theoloog Bernhard schreef samen met de Ameri kaan Colleen McDannell een boek over de geschiedenis van de hemel. Leon Stapper, de Ne derlandse vertaler van het boek, voegde er terecht aan toe dat het om een aardse geschie denis gaat. Het geloof in de hemel bereikte volgens Lang in de vorige eeuw zijn hoogtepunt. Het bestaan in het hiernamaals werd gezien als een voortzetting van het le ven op aarde. Geliefden zouden elkaar terugzien, de hemel was een oord van opperste bedrij vigheid waar het er eeuwig feestelijk aan toe zou gaan. Velen zijn nog met de naweeën van dat geloof opgevoed. Het is het geloof in een hemel waarin de mens centraal staat. Als er daarentegen nu nog geloof in een hemel is, keert men in feite terug naar een geloof van oude re datum dat heel wat minder concreet werd ingevuld en waarin de band met God als het allerbelangrijkste werd gezien. Het geloof dat men in de hemel aanzit aan lange tafels en eet met gouden lepeltjes wordt waarschijnlijk nu nog slechts gedeeld door de leden van het Swedenborggenootschap. Lang en Mcdannell wijden bij na een vol hoofdstuk aan deze Swedenborg, een achttiende- eeuwse Zweed waarin zij de va der zien van nu inmiddels zo goed als weggeëbde voorstellin gen over de hemel als een stra lend oord waarin het aardse le ven onder betere condities wordt voortgezet. Het opmerkelijke is dat deze Swedenborg die als een groot visionair werd afgeschilderd te vens een perfecte vertegen woordiger van de Verlichting was. Hij schreef niet alleen een groot aantal werken over de he mel, maar ook over sterrenkun de en andere wetenschappen. Hij meende dat de wereld rede lijk in elkaar zat en dat dit net zo goed gold voor de hemel. Hij leefde in een tijd waarin de protestantse en katholieke her vormers aan de al te luisterrijke en soms frivole beschrijvingen van de hemel uit de tijd van de renaissance een eind hadden gemaakt. Als ze al wisten dat er zang en muziek in de hemel was, dan stonden die in dienst van de verering van God. Van daar dat Swedenborg moest concluderen: „De mens der kerk weet heden ten dage nau welijks iets van de hemel en van de hel en van zijn leven na den dood. Opdat nu zulk ene ontkenning niet ook nog de eenvoudigen van harte en de eenvoudigen in het geloof aan- steke en bederve, werd het mij gegeven met de engelen samen te zijn en met hen te spreken als de ene mens tot de andere, als ook om de dingen te aan schouwen die in de hemelen en die in de hel zijn". Er waren natuurlijk toen al ge noeg mensen die hem niet se rieus namen zoals zijn tijdge noot de wijsgeer Immanuel Kant die overigens een over tuigde christen was. Sweden- borgs bespiegelingen beston den volgens hem uit „louter lucht". Over de hemel konden we niets met zekerheid weten, omdat er voor dit doel geen ge gevens zijn te vinden via de zin tuigen. ..Misschien dat men aangaande dit onderwerp in de toekomst nog meer zal weten te bedénken, maar men zal in ie der geval niet meer wéten", schreef hij treffend. Anderen gingen in hun kritiek nog ver der. De anglicaanse geestelijke Wesley schreef over Sweden- borgs visioenen dat deze „zo wild, zo ver verwijderd van de Schrift en het gezond verstand zijn, dat ze net zo geloofwaardig zijn als de sprookjes van Moe der de Gans". Kant maakte met zijn opvattin gen volgens de schrijvers het moderne ongeloof in de hemel mogelijk. Toch was zijn visie lange tijd niet bepalend. Het geloof in de hemel nam in de negentiende eeuw juist aan kracht toe om pas op het eind van onze eeuw in betekenis af te nemen. Alleen al in de Verenigde Sta ten werden tussen 1830 en 1875 een vijftigtal boeken over de hemel gepubliceerd. De Ameri kaanse schrijfster Elizabeth Stuart Phelps bereikte met haar „hemelse" roman The Ga tes Ajar een oplage van 180.000 exemplaren. Schilders en gra veurs spanden zich in om het hemelse leven aanschouwelijk te maken. Toonaangevend wer den de voorstellingen van de Engelse dichter en graveur Wil liam Blake. Evenals Sweden borg verzette Blake zich tegen het denkbeeld dat het leven na de dood een radicale breuk met alle aardse activiteit zou bete kenen. Hij was een echte ro manticus en in zijn gravures maakte hij daarom veel werk van de hemelse liefde. Grote namen Uit het boek van Lang en Dan- nell blijkt dat het niet de grote namen zijn geweest die bepa lend zijn geweest voor de kijk op de hemel. Weliswaar valt de invloed van de kerkvader Au- gustinus, van de middeleeuwse theoloog Thomas van Aquino, van de dichter Dante en de her vormer Luther moeilijk te over schatten. Toch zijn het tal van andere lieden geweest die aan ons beeld over de hemel een bijdrage hebben geleverd, beel den die nog altijd doorwerken. De vijftiende-eeuwse Italiaanse monnik Celso Maffei gaf een hiërarchie in de genoegens in het paradijs. Het lichaam van de laagste heilige zal vijftig maal beter smaken dan honing of suiker. Een volgende heilige zal honderdmaal beter smaken en een derde meer dan duizend maal. Het zintuiglijk genot is de basis van menselijk geluk, zo stelde deze vijftiende-eeuw se monnik voor de hemel vast. De geschiedenis van de hemel laat zich volgens Lang lezen als een geschiedenis waarin de mensen hun meest dierbare wensen hebben geprojecteerd. Wat werkelijk belangrijk voor hen was, vindt men ook terug in hun wensen voor de hemel. Als wetenschappers hebben Het Laatste Oordeel Lang en McDannell gemeend die wensen en projecties te moeten rangschikken. Ener zijds diegenen die de hemel za gen als een plaats van aanbid ding en vereniging met God, anderzijds degenen die juist de hemel zien als een plaats waar het leven op aarde onder plezie- BrCllk riger omstandigheden kan wor den voortgezet. het geloof in het bestaan van een hemel heeft gehad, bleek in ieder geval goddelijke en men selijke behoeften in zijn hemel te kunnen onderbrengen getui ge zijn Belijdenissen. Dit onderscheid is echter voor een deel kunstmatig. Bij de vele hemelbestormers die de af gelopen eeuwen hebben opge leverd is het lang niet altijd vast te stellen. Augustinus die mis schien wel van alle christelijke denkers de meeste invloed op I FOTO: STEPHEN EVENHUIS Bisschop Bar pleit voor voortbestaan Leidse Courant ROTTERDAM - In een brief aan de Raad van Be stuur van Sijthoff Pers heeft mgr. R. Ph. Bar van Rotterdam zijn grote be zorgdheid uitgesproken over de toekomst van deze krant. „Dat Sijthoff Pers helaas staat voor de dringende noodzaak om ingrijpende maatregelen te nemen neem ik graag aan, doch ik heb er de grootste moeite mee dat daarbij de pijn hoofd zakelijk geleden zal moeten worden door Het Binnenhof en de Leidse Courant en wel in de vorm van een voorgestelde sa menvoeging met de Haagse Courant. In feite komt dit neer op de opheffing van deze bla den". De bisschop schrijft dat zijn be zorgdheid gedekt blijkt te wor den door het rapport dat in op dracht van de vakbonden is op gesteld. Daarin wordt gepleit voor een op gedegen onderzoek gebaseerd beleidsplan voor bei de kranten om te bezien wat de toekomstmogelijkheden van deze kranten zijn. Volgens bisschop Bar mag ver- ROTTERDAM Bisschop R.Ph. Bar van Rotterdam gaat op 30 maart naar Breda om daar samen met bisschop H.C.A. Ernst te spreken met het be stuur van de Acht Mei Bewe ging. Hij wil zo de mogelijkheid tot dialoog openhouden met groe pen gelovigen die zich verwant voelen met of deelnemen in de Acht Mei Beweging, heeft hij de priesterraad van zijn bisdom meegedeeld. Enkele weken geleden betwij felde mgr. Bar openlijk of voortzetting van de gesprekken met de beweging zinvol was. Aanleiding was de zeer koele bejegening die hij ondervond tijdens een openbaar debat, ge organiseerd door het progres sieve katholieke weekblad De Bazuin in de Dominicuskerk in Amsterdam. Bovendien hield de voorzitster van de beweging, W. Stael-Merkx, daar een lezing waarin zij tot groot ongenoegen van bisschop Bar geheel voor bijging aan de plaats van de paus en bisschoppen in de Rooms-Katholieke Kerk. De Rotterdamse priesterraad had veel begrip voor de hou ding van de bisschop, maar voelde er weinig voor dat de bisschop de gesprekken zou Tsjechoslowaakse kerken en kastelen geplaagd door inbrekers Mgr. R.Ph. Bar FOTO: ANP wacht worden dat beide kran ten een „geloofwaardige en her kenbare rol kunnen blijven spelen met wat zij ideëel voor staan. Dat zal naar mijn over tuiging het totale abonneebe stand van Sijthoff Pers meer ten goede komen dan het 'weg- bezuinigen' waar het in het be leidsplan van Sijthoff Pers min stens om lijkt te gaan" De bisschop schrijft ten slotte dat door de opheffing van beide kranten geen dienst wordt be wezen aan de door velen zo ge wenste pluriformiteit in de nieuwsvoorziening en opinie vorming. PRAAG - Kerken en kastelen in Tsjechoslowakije worden ge plaagd door inbrekers die op zoek zijn naar kunstvoorwer pen. In Tsjechië alleen al zijn vorig jaar 1400 gevallen van kunst- roof gemeld. Sommige kerken zijn de afgelopen jaar vier keer door inbrekers bezocht, zegt Ja- roslav Zavadsky van de Tsjechoslowaakse politie. Zavadsky schrijft de vele inbra ken toe aan twee factoren. Vele burgers voelen zich nauwelijks verantwoordelijk voor het be waken van 'kunstschatten van de gemeenschap'. Bovendien zijn de meeste kunstvoorwer pen niet geregistreerd en schort er veel aan de bewaking. In veel gevallen is het nog altijd onduidelijk wie voor een kapel of kerk verantwoordelijk is. Omdat er geen geld voor alarm installaties is, kunnen inbre kers vrij hun gang gaan. Op dit moment werkt de Tsjechoslowaakse monumen tenzorg aan een electronische databank van alle belangrijke bezittingen van de musea, kas telen en burchten. Volgens Zavadsky zijn de dief stallen een echte onderneming geworden die vanuit het bui tenland wordt geleid. Vaak wordt een kunstroof pas ont dekt, als de voorwerpen al bui ten Tsjechoslowakije zijn. Dat kan ook de reden zijn, waarom slechts 25 procent van alle in braken wordt opgelost. Om de diefstallen beter te bestrijden heeft de politie speciale recher cheteams opgericht. DEGGENDORF De bisschop van Regensburg, Manfred Mül- ler, is voor afschaffing van de bedevaart naar Deggendorf. Onderzoek heeft aangetoond dat de aanleiding van de bede vaart, als zouden de joden in Deggendorf hosties hebben ontwijd en rituele moorden op kinderen hebben gepleegd, his torisch onjuist is. Het gemeentebestuur van Deg gendorf wil met een gedenk steen herinneren aan deze smet op het verleden van de stad. De gemeente erkent dat de joden in 1338 uit laaghartige motie ven zijn gedood en dat de le gende dat de joden hosties zou den hebben ontwijd, bedoeld is geweest om deze misdaad te ii-C ag< iosc Opluchting voor Deetma l VOOR huidig Kamervoorzitter Wim Deetman moet het pele briefje dat zijn opvolger Ritzen gisteren naar de T\v d. Vol Kamer stuurde een hele opluchting zijn. Deetman, zo coi nger deert Ritzen uit de archiefstukken van zijn ministerie, begin 1988 als minister van onderwijs niet op de hoogtfe' steld van de problemen met Londo, een geautomatiseeri steem voor bekostiging van het basisonderwijs. De beweent e man bevestigde daarmee nog eens wat Deetman zelf heeft beweerd, namelijk dat hij pas eind 1988 vernam vai problemen. Er ontstond twijfel over die bewering, toen vorige wee|vonde dens een hoorzitting over de Londo-affaire plotseling ee; eSC'li tem memorandum boven tafel kwam, waaruit bleek ambtelijke top in elk geval al in januari 1988 op de hoogte Vraag was dus, of die informatie toen ook naar Deetman doorgespeeld. Was dat het geval geweest, dan had Deetma +1 logen, en was er vrijwel zeker een abrupt einde gekorherfl Kj zijn politieke carrière. aider miljc net gi ntsM' spitte OPLUCHTING voor Deetman dus, die er eerder door de; mene Rekenkamer van was beschuldigd de Tweede Kaï laat en niet volledig te hebben ingelicht over de proble met Londo. Ook die stelling lijkt niet langer houdbaar; zoa zaken zich nu aftekenen heeft Deetman de Kamer vrij sni vermoedelijk ook naar beste weten geïnformeerd, al was informatie dan ook gelimiteerd tot wat zijn ambtelijke top hem kwijt wilde. De hoorzitting vorige week door de Kaï commissie voor de Rijksuitgaven heeft aangetoond dat ~Tan niet al te veel was. .flai Klan WAT altijd zal blijven hangen is het beeld van een min et die geen greep had op zijn ambtelijk apparaat en die een projecten begon die veel te complex waren. Want het min met rie van onderwijs was niet berekend op de problemen dit ilaat, doemden bij Londo, net zo min als het later klaar bleek voc invoering van de studiefinanciering. Twee zaken die wei ingevoerd onder verantwoordelijkheid van Deetman, en u van de volle consequenties pas duidelijk werden onder ziji volger. Die werd geconfronteerd met een extra-uitgave vai n g€ miljoen gulden als gevolg van het Londo-échec. H0FI HA defii Met de brief van Ritzen lijkt nu in elk geval de politiekf gel uit de Londo-affaire verwijderd te zijn. De Tweede Ka 1 d moet straks nog wel een oordeel uitspreken, maar het stak erop dat echt verstrekkende politieke gevolgen achten kunnen blijven. Ook voor Deetmans staatssecretarissen je w jaar-Maas en Van Leijenhorst, die in hetzelfde schuitje a 0ijti, Bij het ministerie van onderwijs, waar alle hoge ambten or bi uit de Londo-tijd inmiddels zijn vertrokken, heeft inmid ir bi; een reorganisatie plaatsgevonden die herhaling van dit s 'derz problemen moet voorkomen. En dat is dan ook het enige j tieve dat uit deze zaak is voortgekomen. Pas onze tijd betekent een breukpunt in het geloof in de hemel. Niet alleen zijn filosofen als Kant en Nietzche daar debet aan, het zijn vooral ook spraak makende theologen als Bult mann, Küng en Tillich die het belang van een hemel voor de waarde van het christelijk ge loof sterk relativeren. Hun visie staat haaks op de belofte waar mee de eerste christenen, on der wie de apostel Paulus, zich troostten. Het komend verblijf in de hemel als beloning voor hun beproevingen op aarde be paalde hun doen en laten. Ook nu gaat dat voor bepaalde groe pen christenen nog op. maar zij zijn een duidelijke minderheid geworden. Voor veel theologen is de hemel slechts hooguit een symbool. Het leven op aarde is het allerbelangrijkste gewor den. „Wat voor een God is het die in staat is engelen en men sen te scheppen die dag en nacht in alle eeuwigheid zijn naam zullen prijzen?" zo vroeg de christelijke filosoof A. Whi tehead zich af. Toch blijft het geloof in een voortbestaan mensen bezig houden. Is het geloof in de he-' mei sterk tanende, de overtui ging dat de ziel van mensen ge reïncarneerd kan worden, neemt juist toe. Ook een be langrijke rooms-katholieke theoloog als Karl Rahner zag daartoe een mogelijkheid. Lang vindt dat niet vreemd: „De he mel is een antwoord op het raadsel van de dood, de reïncar natie is dat eveneens". Colleen McDannell, Bernhard Lang: De hemel, een aardse ge schiedenis. Uitgeverij Gottmer. Prijs/ 45. Religieuze leiders bezoeken moskee AMERSFOORT - Religieuze leiders, zoals kardinaal dr. AJ monis en rabbijn L. van de Kamp, bezoeken vrijdag de Mevl sjes moskee in Amersfoort. Het bezoek is bedoeld om blijk te geven van solidariteit mi i d moslims en het recht op ongestoorde godsdienstbeleving te oi te w strepen. De moskee was vorige week het doelwit van een aai ber i met brandbommen. erig Een aantal mensen van diverse religieuze en politieke ov< oor ging, die een appèl tegen vreemdelingenhaat hebben opges bini namen het initiatief tot het bezoek. ikt i nde: Wij geloven. Maar niet in: "eigen schuld dikke bult." staken. Leden van de raad we zen er onder meer op dat het publiek bij het debat niet repre sentatief was voor de gemiddel de bezoeker van de jaarlijkse manifestaties van de beweging en de meeste participanten in de beweging. Bovendien vroeg men zich af in hoeverre de standpunten van Stael-Merkx worden gedeeld door deze par ticipanten en de bezoekers van de manifestaties. rechtvaardigen. De eeuwenlange belastering leidde niet alleen tot een ver wrongen beeld van de joden in de Middeleeuwen, maar be schadigde ook de reputatie van hun nakomelingen in de eeu wen erna. In plaats van de bedevaarts- week zal er voortaan in Deggen dorf eens per jaar een 'week van het geloof worden gehou den. Alle voorwerpen die aan de anti-joodse voorgeschiedenis van de bedevaart herinneren, gaan vermoedelijk naar een museum, waaronder de gena debeelden die op niet mis te verstane manier de zogenaam de wreedheden van de joden schilderen. Uitgave Kantoor: Telefoon: Telefax Postadres: Westerpers bv (maakt deel uit v; Apothekersdijk 34, Leiden. 071 -122 244 071 -134 941 Postbus 112300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9. 2288 BC Rijswijk. Telefoon 070-3190 933 Telefax 070-3906 717 Postadres- Postbus 9, 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur: J. Leune. Adjunct-hoofdredacteur: J Timmers Secretariaat directie/hoofdredactie (tel 070 - 3190 808): L van I Leiden en omgeving (tel 071 - 144 046/047/48/49): G - J Onvlee (chef-redacte F Buurman, K. van Herpen, K van Kesteren, R. Kleijn, drs R Koldenhof, M Kr T Pieters en M. Roso, Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel: 070 - 3190 815): A van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs C van Haersma Buma, A van Holsti E Huisman. H Jansen, drs. J van Leeuwen - Voorbij. R. de Roo. drs. K. Verc A Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834) G. Ansems (coördinator), B. Jansma, H. Piët. Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs. P van Velthoven. Foto (tel 070 - 3190 838): M Konvalinka (chef). S. Evenhuis. S. Pieterse flak Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T Kors. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten v jjjgj|||j ide Uil aacnoneei samenwerKingsveroano van negen regionale Kramen in iveoenaiw-, België De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H Leber, drs K. Swie !eie M. van de Ven en P Vogels De parlementaire redactie bestaat uit R in 't Hoi^] W (chef), H Bijleveld, D. Hofland, P Koopman, D. van Rietschoten en K. van - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus: - de volgende correspondenten in het buitenland: drs D. J. van den Bergh (Peking), drs. H Botje (Tunis), A. Courant (Athene), R Hasselerharm (Johannesburg), drs A Heering (Rome), B van Huët (Parijs), M de Koninck (Washington), F Lindenkamp (Sao Paulo), R Simons (Londen), drs R. Vunde (Moskou), W. Werkman (Jeruzalem), G van Wijland (Belgrado), F. Wijnands (Bonn), J, Wijnen (Brussel). De Leidse Courant heeft als lid v, publicatierechten van The Times M deCocq n 08.30 tot 17.00 u n 18 00 tot 19.00 uur. op zi Nabezorging Telefoon 071 -122 248 op n 15.00 uur. Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand 27,00 per kwartaal 79,80 per jaar 312,65 Bij betaling per acceptgirokaart: per maand per kwartaal per jaar 28,20 82,80 318,65 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel 071 -122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 Bankiers ABN/AMRO BANK-NV 473 575 515 POSTBANK 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2