Hendrik Andr lessen eeuw geleden geboren TROS TV-krant niet „weggeconcurreerd' Kunstwerken horen niet thuis in een fabriekshal Extreem rechtse Afrikaner wil 'heilige' oorlog KUNST/RTV Duitse prijs Hans Liberg Krant op Zondag komt met tv-gids FICE-prijs voor jeugdprogramma's IKON Ceidae Sou/ia/nt VHIJDAG 31 JANUARI 1992 AMSTERDAM - De Nederland se kleinkunstenaar Hans Liberg krijgt de 'Knurrhahn'-prijs 1991 van de Duitse stad Wilhelmsha ven. Aan deze kleinkunstprijs, die op 3 maart wordt uitgereikt, is een bedrag van 5.000 mark en een bronzen plastiek van een knor haan (vissoort) verbonden. Dit bliikt uit een bekendmaking gis teravond van de organisatie. Het is de tweede keer dat de knor haan naar een Nederlander gaat. Vorig jaar werd de prijs aan de poppentheatergroep Figurenthe- ater Triangel uit Meppel uitge reikt. HILVERSUM - De prijzenac- tie van de omroepbladen van AVRO. KRO, VARA, Veronica en NCRV heeft er niet toe ge leid dat de goedkope TROS TV- krant is „weggeconcurreerd'. „Integendeel, het gaat juist uit stekend met onze krant", aldus een TROS-woordvoerder. Om tegengas te bieden aan de nieuwe, goedkope krant ver laagden de andere omroepen enkele weken de prijs van hun gids. Dat de TROS naast de Kompas met de 95 cent kosten de krant kwam, werd door de andere omroepen „een niet te pruimen vorm van prijsbederf genoemd. Door de tijdelijke prijsverlaging van de vijf A-om roepen ontstond een soort van oorlogssituatie op de bladen markt, waarvan vooral het pu bliek heeft geprofiteerd. Peter Lichtenauer van AVRO- bode/Televizier weet niet of de TV-krant te lijden heeft gehad van die gezamenlijke actie. „Ik weet wel dat die goedkope krant niet zo'n succes is. De verkoop gaat niet echt goed. De omroepbladenmarkt zit ook vast, de koek is allang verdeeld. Ik heb zelf een soort van onder zoekje bij supermarkten ge daan. Daaruit blijkt dat de TV- krant niet zo populair is. De mensen blijken toch het blad te kopen, waaraan ze zijn gewend. En als je dat wil veranderen, dan moet je wel met een heel goed produkt komen. De TV- krant is niet zo'n hoogstaand stukje omroepbladenwerk. Het publiek is verwend met kwali teit en dat heeft die krant niet". De kritiek deert de TROS niet. Els Loodsma: „Die kwalifica ties ziin voor rekening van de AVRO. Met de TV-krant had den we twee criteria. We wilden de goedkoopste en de meest overzichtelijke gids op de markt brengen. En daar vol doen we ruimschoots aan. We gaan nog wat met de vormge ving experimenteren. En we passen waar mogelijk het blad aan de wensen van het publiek aan. Onze bedoeling is dan ook om gewoon door te gaan". Informatie over abonnee-aan tallen en cijfers in de losse ver koop wordt door de TROS niet gegeven. Lootsma: „De krant heeft een oplage van honderd duizend. Het merendeel wordt verkocht via de losse maar ook met de abonnl ten gaat het goed. We zw tevreden. We hebben hetl de markt gevonden. En| schijnlijk is dat iedereen altijd heeft gedi De andere omroepblad? men voorlopig een afv de houding in. .Vanafl week zitten onze bladen P8'® 01 op de normale prijs. DeiQlQfUE menlijke prijzenactie is 1 mee voorbij. Voorlopig. Werf" k( ben afgesproken dat Hj even afwachten", alctaP311 SPORT 12.15 n3 i mSieme up-ontm( S/ER! .35 n2i iderland wee maa ap Jong jthun do iPEEL 5.45 bfh 0.15 arc 115 rtl iGrodm 115 rtl kroyd K 25 rtl HAARLEM De viering van de honderdste geboor tedag van de componist Hendrik Andriessen op 7 februari in Haarlem wordt het begin van een klin kend herdenkingsjaar. De Stichting Hendrik Andries sen Eeuwfeest 1992 pakt de za ken grootscheeps aan. Volgen de week vrijdagmiddag opent minister Hedy d'Ancona te Haarlem het herdenkingsjaar, waarin de uitvoering van zijn werken centraal staat. Met een concert door het Noordhollands Philharmonisch Orkest zullen de festiviteiten van het Eeuwfeest diezelfde avond klinkend worden inge luid. Het gehele verdere jaar zullen allerhande activiteiten plaatsvinden in het kader van het Andriessen Eeuwfeest. Spe ciaal voor de lezers van het Haarlems Dagblad riep Hen drik Andriessen (1892-1981) een vaste muzikale kameraad in het leven: zijn alter ego en co lumnist Fermate. „Mijn vriend Fermate vergezelt mij overal waar de muziek mij bezighoudt en hij kan dit zo trouw doen om dat hij onder hetzelfde schedel dak woont". Het muzikale landschap scheen Hendrik Andriessen dermate complex dat „twee mensen in één hoofd er reden van bestaan hebben". Fermate representeerde het muzikale geweten van Andriessen en of schoon hij zeker niet a-muzi- kaal was, kon vrind Fermate niet componeren. Waarom niet? Omdat hij zo oplettend en schrander was! „Hij luistert goed en wil zich zelf daarbij in derdaad vergeten, maar zich verliezen kan hij toch niet". Met de creatie van Fermate lijkt Hendrik Andriessen on verbloemd een aantal karakter trekken van zichzelf bloot te ge ven. Niet alleen leren we door deze krante-artikelen Andries sen kennen als een bezield mu sicus die zijn liefde voor de toonkunst in begrijpelijke be woordingen op zijn lezers wenst over te brengen. Maar ook laat hii hier zijn visie op het componeren doorschemeren: intellectualiteit lijkt het crea tieve element van het compo neren in belangrijke mate uit te sluiten. Of zoals Hendrik An driessen het later verwoordde: „Werkelijke artiesten compo neren niet door hun intellect, maar vanuit hun natuur". Hendrik Franciscus Andries sen werd op 17 september 1892 in Haarlem geboren. Zijn moe der was schilderes en zijn va der, Nicolaas Hendrik Andries sen, was componist en als orga nist verbonden aan de plaatse lijke St. Jozefkerk. De jeugdige Hendrik ontving zijn eerste muzieklessen van zijn vader totdat enige tijd later de beken de stadsorganist Louis Robert het van zijn collega overnam. Getalenteerd Buitengewoon getalenteerd bleek hij en op tienjarige leef tijd verving de kleine Andries sen reeds incidenteel zijn vader als kerkorganist. Na eerst enke le schreden op het pad van de muziekjournalistiek te hebben gezet (in dienst van de Nieuwe Haarlemsche Courant), verkoos Hendrik Andriessen in 1914 te gaan studeren aan het Amster dams Conservatorium. Onder leiding van Jean Baptiste de Pauw bekwaamde hij zich ver der in het orgelspel en van Ber nard Zweers ontving hij compo sitielessen. Twee jaar later al deed hij eindexamen. Van zijn vader, die in 1913 was overle den, had hij ondertussen de be trekking van organist aan de St.Jozefkerk 'geërfd'. Hij zou deze functie tot 1934 vervullen. Niet alleen als briljant improvi serend organist, maar ook als componist van rooms-katholie- ke kerkmuziek deed Andries sen spoedig de aandacht op zich vestigen. Zijn kerkmuziek is later eens getypeerd als „een melodische meditatie over het thema liturgie". Een van zijn eerste vocale werken met orgel begeleiding, de mis 'In hono- rem Sacratissimi Cordis' uit 1918, betekende een doorbraak van zijn volstrekt individuele componeertrant binnen de grenzen van de liturgie. Deze muziek grijpt enerzijds terug naar de vroege middeleeuwen (Notre-Dame-stijl, Gregori aans); anderzijds is zij modern Frans georiënteerd. Diepenbrock Andriessens affiniteit met de Franse cultuur, in dit geval Ga briel Fauré en César Franck, is zijn hele leven onmiskenbaar geweest. Duitse muziek was aan hem hoegenaamd niet be steed. De missen van Hendrik Andriessen, negentien in het getal, zullen tussen mei en no vember van dit jaar integraal door de KRO worden uitgezon den in het radioprogramma Laudate. Toen Andriessen nog studeer de maakte hij kennis met de werken van Alphons Diepen brock en tevens met de compo nist persoonlijk. Diepenbrocks compositiestijl heeft hem een tijdlang beïnvloed. Te noemen valt hier 'Magna Res est Amor' uit 1919, een werk voor zang stem en orkest. Tijdens het con cert op 7 februari in Haarlem zal deze compositie worden ver tolkt door de sopraan Miranda van Kralingen en het Noordhol lands Philharmonisch Orkest onder leiding van Alexander Vakoulsky. Na de Tweede Wereldoorlog nog bewerkte Andriessen enke le composities van Diepen brock, waaronder enkele delen van diens 'Missa in Die Festo'. Deze maand zullen ook diverse koorwerken van de hand van Andriessen worden uitgeVoerd. Deze Koorprojecten Rotterdam onder leiding van Maarten Mi- chielsen en de concerten van het Kathedrale Koor Utrecht Als componist van kerkmuziek heeft Hendrik Andriessen school gemaakt. met als dirigent Gerard Beem- ster zullen op een cd worden vastgelegd. Kerkmuziek Als componist van kerkmuziek heeft Hendrik Andriessen school gemaakt. Tot zijn leer lingen behoorden onder meer Herman Strategier, Albert de Klerk en Jan Mul. Ter gelegen heid van Andriessens vijftigste verjaardag in 1942 componeer den deze zij voor hun leermees ter gezamenlijk de 'Missa Tri- um Puerorum'. De Klerk, die op zijn beurt ove rigens weer de orgelbank van Andriessen in de St.Jozefkerk overnam, heeft recentelijk op een viertal cd's de complete or gelwerken van Hendrik An driessen geregistreerd. Tijdens de officiële opening van het An driessen Eeuwfeest zullen deze aan het publiek worden gepre senteerd. Ook in zijn orgelwer ken betoonde Andriessen zijn francofiele oriëntatie. Zijn com posities voor dit instrument worden gezien als een voortzet ting van de Franse symfonische orgelschool. Hierbij moet men denken aan componisten als César Franck en Charles-Marie Widor. Toch heeft Andriessen zeker niet alleen sacrale werken of stukken voor orgel gecompo neerd. Zijn bijdrage aan het niet-kerkelijk muziekrepertoi re in Nederland is eveneens zeer aanzienlijk. Hij compo neerde talloze wereldlijke lie deren als de cyclus 'Miroir de Peine' deze zal eveneens ko mende vrijdag worden uitge voerd of de 'Trois Pastora les' op teksten van de Franse dichter Arthur Rimbaud, als ook vele stukken voor kamer- muziek-bezetting. Een ad hoc-sextet samenge steld uit musici van Het Bra bants Orkest zal in 's-Hertogen- bosch en Tilburg deze maand een tweetal concerten van An driessens kamermuziekwerken geven. Tevens zal dit jaar het Amsterdamse muziekcentrum foto: sp De IJsbreker het podium bie den voor de kamermuziek van Andriessen en zal het Gemini Ensemble, dat bestaat uit klein kinderen van de componist, de speciaal voor hen geschreven muziek uitvoeren. De symfonische muziek zal dit jaar onder meer aan de orde ko men bij Het Brabants Orkest (onder leiding van Heinz Frie- sen) en het Residentie Orkest met Ed Spanjaard. Beide gezel schappen hebben een compo nistenportret aan Andriessen gewijd. Daarnaast zal Vera Beths, begeleid door het Lim burgs Symphonie Orkest, het Vioolconcert van zijn hand ten gehore brengen. HILVERSUM - Met eerste nummer van de Krant op Zondag wil Krant op Zondag 'nieuwe frisse kijk o fenomeen televisie' i.oo suf bieden. Vanaf zondag 1! deze tv-programma| J samen met de Krant Zondag wekelijks bij abonnees worden thui wAiiy» zorgd. 15 rtl 30 zdf v Misdé 10 bbc ring in tegenstelling tot a len-Melc 25 rtl ïyWrigl formatie 'van boven naarl den' die andere tv-gidsen teren. De programma-over ten lopen van zondag tot zaterdag. De Krant op Zondag hiermee de juiste aanpa "owes hebben gevonden want zo i in het eerste nummer te „Amerikaanse mediaonde )io rijb kers concludeerden dat ingen kijker sneller zijn weg vin tonin9 het 'spoorboekje' met '°1AC1 vens". De keuze van het zenders die de TV krant m no i 16 is gebaseerd op basis vat IV Bullet kijkgedrag van de hoger leide Nederlander. De ni gids hanteert vier kleurei corresponderen met vier no li 15 riete items van kijkers: act Gerart teiten, film, cultuur ens*r' De redactie van de Krai a^u Zondag meent dat de tijd ozieRa< bij is dat programmabi naast hun informatieve fui ook noodzakelijkerwijs strooiing moeten bieden. Krant op Zondag beseft da io iv 15 praktische gids die direct! rfiat der gramma-informatie biedt meest in overeenstemmi met de eisen van de tijd", ,grote q hoofdredacteur René de Bi »ber Mee alDIO Met he 07 00 Nederl HOII115 vondspi 22 04-2 Geen krant ontvangen Bel 18.00 en 19.00 uur, zaterdags 14.00 en 15.00 uur, telefoonr 122248 en uw krant wordt nog de avond nabezorgd. Een jonge aanhanger van de AWB. Expositie werk Hélio Oiticica in Rotterdam ROTTERDAM - In het Cen trum voor Hedendaagse kunst 'Witte de With' in Rotterdam wordt op 22 februari de eerste retrospectieve tentoonstelling geopend met werk van de Bra ziliaanse kunstenaar Hélio Oiti cica. Burgemeester Peper opent de expositie, die tot 26 april te bezichtigen is. Oiticica werd "in 1973 in Rio de Janeiro geboren. In de jaren 50 en 60 nam hij met zijn sculpturen en installaties een zeer vooruit strevende plaats in. Hij wordt beschouwd als een van de meest belangrijke kunstenaars van de afgelopen dertig jaar. In 1980 overleed hij op 43-jarige leeftijd. Ter gelegenheid van de expositie wordt een catalogus uitgegeven dat een beeld geeft van zijn oeuvre. AMSTERDAM - Naar aanleiding van de tentoon stelling 'Kunst werkt?' werd gisteren in het Stede lijk Museum van Amster dam een symposium ge houden. Centrale vraag was, wat is de invloed van beeldende kunst op het menselijk functioneren. Het is een voor de hand liggen de vraag, want de werken die in het hoofdstedelijke museum worden getoond, zijn afkomstig uit de collectie van de Peter Stuyvesant Stichting. Deze stichting werd in 1960 opge richt met als doel beeldende kunst te integreren in de fabrie ken en kantoren van Turmac Tobacco Company. De directie van de sigarettenfabriek, die de kunst boven de hoofden van de werknemers liet ophangen, hoopte dat de werknemers in zo'n omgeving produktiever zouden zijn. Of die hoop van de directie ook waarheid is geworden, valt moeilijk te zeggen, omdat er nimmer onderzoek is gedaan naar de invloed van de kunst. Het gebrek aan wetenschappe lijk verantwoorde onderzoeks resultaten maakt alle opmer kingen die over dit onderwerp worden gemaakt daarom spe culatief, zei een van de spre kers, prof. ir. J. Leering. Leer ing is onder meer directeur ge weest van het Van Abbemu- seum in Eindhoven en het Tro penmuseum in Amsterdam. Een voorstander van het idee bleek hij niet te zijn. De waar dering voor kunst is mede'af hankelijk van de omgeving waarin het werk is te zien. Een schilderij dat in een openbare ruimte hangt, wordt volgens hem anders bekeken en lager gewaardeerd dat eenzelfde werk in een museum. Kunst werken horen daarom niet thuis in fabriekshallen, zo be toogde hij. Het vijfendertig jaar geleden genomen besluit van de directie achtte hij een te ver doorgevoerde vorm van demo cratisering. De tentoonstelling 'Kunst werkt?' is nog tot en met 2 februari te zien. Daarna reist hij door naar onder meer de Fundacion Juan Miro in Barce- geïndoctrineerd door de Nasio- nale Party: „zwart is slecht, blank is goed". Nu president De Klerk, Nelson Mandela heeft vrijgelaten, het ANC is gelegali seerd en de regering zelfs een dialoog aangaat met de zwarte bevolking, voelen veel blanken zich bedrogen en slaat de angst hen om het hart. Hoe ver die angst gaat ziet de kijker in de epiloog, 'Een zwarte toekomst'. Het liefst grijpen ze terug op het verleden, toen alles nog bij het oude was. De AWB biedt hen uitkomst. In 'Hartseer Land' vertellen twee gezinnen over hun ervaringen en waar om ze niet hun toekomst willen laten bepalen door De Klerk en Mandela. Wie het boek 'Het beloofde land' van Adriaan van Dis heeft gelezen, heeft al enig idee hoe 'die Afrikaner Boerevolk' van Zuid-Afrika denkt over zijn af komst. De overlevering wil dat op 16 december 1838 de voorva deren een verbond sloten met God. Deze 'Voortrekkers' ver lieten de Kaapkolonie, nadat de Britse overheersers de slavernij hadden afgeschaft, en trokken naar de woeste binnenlanden. Bij Bloedrivier versloegen vijf honderd boeren tot de tanden gewapend met geweren zo'n drieduizend Zulu's, die slechts waren uitgerust met lansen De boeren beschouwden de over winning als een teken van God en zagen hierin Zijn goedkeu ring om grote delen van het Zulu-Koninkrijk te konfiske- ren. Later trokken ze verder en veroverden het grondgebied van de zwarte inheemse bewo ners dat nu bestaat als Trans vaal en Oranje Vrijstaat Het zijn ondere meer deze ge bieden en Noord Natal die de rechtse extremisten terug wil len hebben. Het is hun toekom- stideaal om de beloofde Afrika ner Volksstaat Orandée op te richten. Oprichter Eugène Ter- re Blanche van de AWB wil des noods met geweld vechten voor een vrij, leeg en blank land. Al leen zijn „die zwartmensen en die bruinmensen" in de meer derheid in Orandée, 265.000 te gen 65.000 blanken. Ze mogen daar blijven wonen, „maar" zo zegt een gezinshoofd: „Ze moeten wel een aanwinst zijn". Zijn kinderen vullen hem aan: „Ik hou niet van kroeskop en diklip". De aanhangers van de AWB be reiden zich voor op een rassen- oorlog, wat bij hen gelijk staat aan de Jihad (Heilige oorlog van moslims tegen ongelovi gen). Als ze bij elkaar komen om zich te bekwamen in het schieten met pistolen of in het voeren van gewapende aanval len of voor een 'peptalk' van Terre Blanche, zijn ze gekleed in padvinderachtig uniformen, met op de mouwen een soort swastika-teken. Haast in ver voering legt Terre Blanche uit dat het geen Nazi-symbool is, maar dat het staat voor drie keer een zeven in een cirkel. De drie zevens staan voor het Bij belse getal van de voleinding in en door Jezus Christus. Deze drie cijfers staan lijnrecht te genover de drie zessen van de anti-christ. Rechts van de AWB staat de BWB (Boeren Weerstands Be weging), een militaire vleugel van de Boerenpartij die voorna melijk ondergronds werkt. Ze vechten voor hetzelfde doel, al- 'Hartseer Land' Documentaire. NOS-te- levisie. Nederland 3 om 20.54 uur, ge volgd door 'Een zwarte toekomst', een epiloog om 21.44 uur. Vanavond. HILVERSUM - Strijders tegen de apartheid in Zuid-Afrika lijken een mi nimale groep geworden in de documentaire 'Hartseer Land', een film van Saskia Vredeveld en Bart de Graaff. Zij wisten, mede doordat zij de Afrikaanse taal spreken door te dringen tot het hart van de Afri kaner Weerstands Beweging (AWB), een blanke paramilitai re groepering die zich vastbijt in de mythe dat zij het uitverko ren volk zijn van Zuid-Afrika. Met de gestaag groeiende ar moede van Zuid-Afrika, groeit ook de verbittering onder de blanke boerenbevolking. Meer dan veertig jaar lang zijn ze 0-22 00' j u blo i (br leen vinden aanhangers va ,ee| 19 2( BWB Terre Blanche vai 12212 c AWB te soft. Allen wacht! K> Nachtr echter op een teken of een leiding om de oorlog te b170(0 nen. £20.00 h Lntry-Sidc Op een bijeenkomst schre )i0 in de charismatische Terre B 8° Van A| zijn aanhangers toe: „Ditl Lyjjj weemoedig land met eenti f 0|V Nj| geschiedenis en jullie zijni ov, Borti genaren". Vaderlandslied ninov, Sji het gevoel van superioritei ^oe^ins het eigen volk worden et FJ8*' k de paplepel ingegoten. S )ienorke Vredeveld is niet bang da: in g, c film extreem rechtse gevo >5-07ooi opwekt bij de kijkers. „He bliek is intelligent genoe een eigen oordeel te vellen Er is maar één man die en Sb' genwicht in de schaal le gen het rechts 'geweld' en hoofdredacteur Max Du f van Het Vrye Weekblad linkse krant, dat zelf het sl offer is geworden van een a slag door de BWB, wil del^. kaner duidelijk maken d Voortrekkers vrijheidsliev maprodukties en portretten van jongeren. IKON heeft de afgelopen tien tot vijftien jaar op het terrein van programma's voor jonge ren een eigen traditie opge bouwd. Een kwart van het IKON-pakket richt zich op die groep. Het bestuur van FICE- HILVERSUM - De jonge renprogramma's van IKON zijn onderscheiden met de FICE-prijs 1991. De onderscheiding wordt toe gekend voor het totale aanbod van gespreksprogramma's, dra- Nederland spreekt met de prijs bijzondere waardering uit voor de buitengewone en integere wijze waarop opvoedingspro blemen in de programma's van deze omroep aan de orde ko men. De IKON ontvangt de prijs volgende maand op een studiedag in Amsterdam. Feministisd boekenbeurs in Amsterda AMSTERDAM - In de van Berlage in Amstej wordt van 24 tot en met voor de vijfde keer de Int tionale Feministische beurs gehouden. Meer dan driehonderd fere r tische en algemene uitgei en van over de hele wereld senteren hun recente pul ties en meer dan honderdv E( schrijfsters nemen deel literaire programma op publieksdagen (van 26 tc met 28 juni), onder wie: He Haasse, Tessa de Loo, M Bloem, Marilyn French, Hite en Zhang Jie. Van de derdvijftig schrijfsters ko ongeveer dertig auteurs uit wikkelingslanden. ït week d nog Blijk wal Oceaar >ed krijc korr zon :gen wind '1 0ne ider der

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 16