NOS-commentator Sierd de Vos
klaargestoomd voor Albertville
Carreras in Nederland goed
voor 5.000 toeschouwers
KUNST/RTV
Elly Ameling-recital
maakt niet echt blij
Organisatie voor
vrijheid filmmakers
stap dichterbij
10
CeidócGoivtant
DONDERDAG 30 JANUARI 1992
Twee Nederlandse inzendingen
op Filmfestival van Berlijn
AMSTERDAM - Twee Nederlandse inzendingen dingen tijdens
het Internationale Filmfestival van Berlijn, dat van 13 tot 24 febru
ari wordt gehouden, mee naar hoge onderscheidingen: 'Utz' van
regisseur George Sluizer en 'Sanctus' van de Pools-Nederlandse
regisseur Pjotr Andreev. Beide films beleven in Berlijn hun we
reldpremière.
'Sanctus' werd geproduceerd door Hans Bosscher Produkties in
Amsterdam. Het is een vier minuten durende film met een bijbel
se toiletrol in de hoofdrol. Tijdens het bewind van de dictator
Ceausescu werden in Roemenië bijbels gebruikt voor het vervaar
digen van toiletpapier. Om die reden werd christelijke lectuur ook
niet via de officiële kanalen, maar illegaal het toenmalige Oost
blokland binnengebracht. Het Bijbels Museum in Amsterdam
kreeg onlangs een exemplaar met religieuze teksten aangeboden
door dr. G. H. de Graaf van het hervormd synodebestuur. 'Utz' van
Sluizer is de verfilming van het gelijknamige boek van Bruce
Chatwin. Het is een Engels-Duits-Italiaanse co-produktie met in
de hoofdrollen Armin Muller-Stahl en de Oscar-winnaars Brenda
Fricker en Paul Scofield.
'Viktor en Viktoria' alsnog in première Politieregels optreden van London Knights
AMSTERDAM - Na onverwachte problemen met de rolbe
zetting (een gebroken neus voor Hugo Metsers), gaat de
musical 'Viktor en Viktoria' alsnog in première. Dat ge
beurt op 2 februari in het Nieuwe de la Mar Theater in Am
sterdam. Het stuk van Mario Moretti, wordt geregisseerd
door Rosamana Rinaldi. Gerrie van der Klei, Donald Jones,
Hugo Metsers, Eva van Heyningen en Wim Rijken tekenen
voor de belangrijkste rollen. Na Amsterdam zal de musical
in veel andere steden in Nederland zijn te zien, onder meer
in Rijswijk. De Hollywood-film 'Viktor en Viktoria' ging en
kele jaren geleden in de Verenigde Staten in première en
was een re-make van de gelijknamige Duitse film uit 1933.
Het stuk van Moretti uit 1986 speelt zich af tijdens de opna
me van die film. Plaats van handeling zijn de Berlijnse
filmstudio's U.F.A.. In dit studio-complex maakte Marlène
Dietrich haar filmdebuut en werden propagandafilms ge
produceerd voor Nazi-Duitsland. Hoofdrolspeelster Renate
Muller (gespeeld door Gerrie van der Klei) is op het witte
doek de lieveling van het publiek. Ze wordt aanbeden door
de Führer.
DORDRECHT Een optreden
van de mannelijke striptease-
groep The London Knights in
Dordrecht is door het hoofd van
de politie aldaar aan regels ge
bonden. De politie heeft de ei
genaar van de Dordtse disco
theek Fame waar de groep
op 5 februari optreedt - ge
vraagd te voorkomen dat jeug
dige bezoekers onvermoed wor
den geconfronteerd met ontblo
te geslachtsdelen van de man
nen. De groep The London
Knights is een equivalent van
de groep The Chippendales uit
Brazilië die de laatste maanden
furore maakt in ons land. De
mannen van beide groepen mo
gen zich verheugen in grote be
langstelling van vrouwelijke
nieuwsgierigen. London
Knights gaan in hun show ver
der dan Chippendales: Zij trek
ken ook de tanga-slip uit. In
Eindhoven waren onlangs
klachten hoorbaar van ouders
wier kinderen waren gecon
fronteerd met de show van de
London Knights, zonder tevo
ren te hebben geweten wat dit
inhield. De Dordtse politie
heeft daarom aan de plaatselij
ke discotheekhouder gevraagd
in de annonces van het optre
den duidelijk te maken dat het
om een vergaande vorm van
striptease gaat.
RTL4 wil met eigen camera's
in nieuwe Tweede Kamerzaal
DEN HAAG - De commerciële televisiezender RTL4 wil de mogeli
heid hebben om in de nieuwe vergaderzaal van de Tweede Kamer zelfi
namen te maken van debatten of delen daarvan. RTL4 voelt er niets vi
om uitsluitend aangewezen te zijn op de beelden die geregistreerd w
den door vier vaste camera's. RTL4 heeft dat in een brief aan Kamerve
zitter Deetman laten weten. Al in de jaren zeventig is afgesproken dat
de nieuwe vergaderzaal alleen via vier vaste camera's tv-beelden zoud
worden vastgelegd. Daartoe is in een latere fase een samenwerkingsv
band gesloten met de NOS. Op het moment dat deze samenwerking w(
aangegaan was van het bestaan van RTL4 nog geen sprake. Onlangs i
met diverse gegadigden onderhandelingen begonnen over het afnen
van beelden uit de vergaderzaal. Een woordvoerder van de Tweede
mer wijst er overigens op dat het altijd mogelijk is dat een afnemer sp
fieke wensen voor het af te nemen beeldmateriaal kenbaar maakt. M
wil proberen het de klanten zoveel mogelijk naar de zin te maken,
het toelaten van losse camera's in de vergaderzaal zelf bestaat bij he
sidium niet veel enthousiasme Dit aspect wordt meegenomen in de
sprekingen tussen de Tweede Kamer en de parlementaire pers over
ciliteiten voor de visuele pers in de nieuwe vergaderzaal.
m derVi
'PjTUELE
Vi
hetp ial
de
N2 (VC
ile onde
jnoet het
ve partij
vanenke
verlengt
N1 (AV
van de la
jaar om c
N3 NO
rmdediei
ORTUI
RTL4N
3oy. die ir
Troost.
ELFII
BRTN1
Idoor
RONALD WOUDENBERG
HILVERSUM - De Vos
moest eerst wat streken
verliezen, Sierd de Vos om
precies te zijn. De nieuwe
compaan van Heinze Bak
ker in het schaatscom-
mentaar in Albertville
neemt dat echter voor lief.
Na een ruim twaalfjarige
rondgang langs de meeste
publieke omroepen houdt
de NOS-nieuwsjager uit
Wijk bij Duurstede zich
een keertje in. „Tijdens
het EK in Heerenveen ben
ik heel voorzichtig te werk
gegaan. Misschien wel te
gen mijn natuur in. Maar
je moet het schaatsen ze
ker ook serieus nemen. Ie
dereen in Nederland heeft
er namelijk verstand van".
Sierd de Vos (32), begonnen bij
een Apeldoornse ziekenom
roep. maar vanaf z'n negentien
de volop actief in het Hilver-
sumse (één jaar NOS, vijf jaar
KRO, drie jaar AVRO, één jaar
TROS, twee jaar RTL4 en vanaf
december '90 terug bij de NOS-
sportredactie), weet ook waar
hij over praat. „De meeste men
sen zullen mijn naam niet di
rect met het schaatsen verbin
den, maar in mijn KRO-jaren
zat ik er al middenin. In die tijd
van de ruimere budgetten ging
ik zo een maand naar Inzeil en
Davos. Dat was de tijd van Van
der Duim, Schalij en Kramer,
ongeveer tot Visser kwam".
De nieuwe schaatsformule, die
Heinze Bakker, Sierd de Vos en
schaatsdeskundige Ria Visser
in Albertville in de microfoon
zullen hoesten, is tot in de de
tails voorbereid. De Vos: „En
dat is best uniek in televisie
land. We hebben namelijk vier
keer 'droog' geoefend op volle
dige banden van oude EK's en
WK's. Steeds weer moesten we
de zaken aanpassen. Pas bij het
laatste EK waren we voor het
eerst tevreden. In de bijna der
tien jaar dat ik dit werk doe,
ben ik nog nooit zo klaarge
stoomd voor een bepaalde klus.
Normaliter is daar geen tijd en
geld voor".
Geloofwaardig
In de verse aanpak, die volgens
De Vos op een Amerikaanse
leest is geschoeid, verzorgen
Bakker en De Vos om en om het
commentaar bij de ritten. Zo
wordt een kakofonie op voor
hand voorkomen. Op de korte
afstanden springt Ria Visser in
bij speciale gebeurtenissen, zo
als een val of een foute wissel,
terwijl zij op de langere afstan
den meer op de voorgrond kan
treden met schema's en tech
nieken. De Vos: „Heinze en ik
zouden misschien ook wel tech
nische details kunnen aange
ven, maar van Ria klinkt het di
rect geloofwaardig".
De Vos beseft heel goed dat hij
in het populaire schaatsen het
risico loopt om door de criticas
ters in de schrijvende pers en
bij de argeloze kijker tot kop
van Jut te worden gebombar
deerd. „Mijn chef, Kees Jans-
ma, heeft mij daar vooraf ook
voor gewaarschuwd. Je kunt in
die rubriekjes en columns in de
kranten terechtkomen. In mijn
geval is dat eigenlijk nog hele
maal geen kritiek geweest".
Heinze Bakker, die de afgelo
pen jaren al wel vaak op de kor
rel is genomen vanwege zijn
'commentaar met de handrem
erop', wordt door De Vos volop
gerespecteerd. „Schaatsen is
eigenlijk een puur mathemati
sche sport geworden. En Hein
ze is daarin echt een levend en
sprekend statistisch handboek.
Ik moet zelf eerst alles nakij
ken voor ik iets met zekerheid
kan zeggen. Bij Heinze weet je
dat er inhoudelijk geen enkel
risico aan verbonden is; ook
niet als hij voor de microfoon
een keer uit z'n dak zou gaan".
Filmpjesmaker
Als pure commentator heeft.
Sierd de Vos nog nauwelijks
naam gemaakt. Hij was eerder
de creatieve filmpjesmaker.
„Daar werd ik ook altijd voor in
gehuurd. Ik hoefde nooit er
gens te solliciteren, ze vroegen
me altijd. Ik wilde aparte film
pjes maken, met vooral extra
aandacht voor de vormgeving.
Daar ontwikkelde ik me heel
specifiek in. Niet alleen de
sportlièfhebber bedienen, maar
ook de moeder die liever naar
het andere net had willen kij
ken".
„Nou, dat kunstje kende ik zo
langzamerhand wel", maakt hij
duidelijk dat de overgang naar
de NOS, om voor het Sportjour
naal nieuwsitems te maken en
nu dus bij grote evenementen
als de Winter- en straks ook de
Zomerspelen commentaar te
geven, een logische was. „En
het bevalt me ontzettend goed.
Het kostje vaak zeven dagen in
de week, maar het is leuk. Voor
al ook omdat er nu bij de NOS
een nieuwe generatie is opge
komen. De oude generatie
kwam veelal voort uit de schrij
vende pers, de jonge mensen
hebben al in hun opleiding
puur voor het televisie-vak ge
kozen. Ik sta zodoende niet
meer alleen in het op een ande
re manier vormgeven van be
paalde items. Oké, het nieuws
blijft altijd voorop staan, maar
het gaat ons ook om de manier
van brengen. Je kunt iemand
gewoon op een stoel zetten met
een lamp erop, maar je kunt
ook wat anders verzinnen".
In Albertville hoeven de
schaatscommentatoren zich
niet te bekommeren om de koe
le klassementen, wat De Vos
toejuicht. „Want dan krijg je
dus meer aandacht voor de in
dividuele schaatser. De man uit
Mongolië die tegen die kerel uit
Sierd de Vos: „Ik hoefde nooit ergens te solliciteren, ze vroegen me al
tijd".
FOTO: NOS
Oezbekistan rijdt en in het
klassement misschien oninte
ressant zou zijn, daar kun je nu
wat meer over kwijt. En om aan
die informatie te komen probe
ren we ook vooral zo dicht mo
gelijk bij de schaatsers te ko
men. Als er in Heerenveen ge
schaatst wordt logeren we altijd
in Steenwijk, waar ook alle bui
tenlandse schaatsers zitten. Je
zit aan de bar met Koss en aan
het ontbijt met Gustafson. We
staan ook 's morgens vroeg bij
de trainingen. Signaleren, vra
gen en zoeken contact met de
schaatsers. Is echt heel belang
rijk".
Opening van 'Schubertiade 1992' door
de sopraan Elly Ameling en de pianist
Rudolf Jansen. Gisteravond, Kleine
Doelenzaal, Rotterdam.
In december 1990 zong Elly
Ameling in Diligentia liederen
van Schubert en dat stemde
weemoedig. Gisteravond open
de zij in de Kleine Doelenzaal
de serie 'Schubertiade 1992' en
dat stemde droef. Droef omdat
zij een schaduw van zich zelf
aan het worden is. Droef ook
omdat de tand des tijds eigen
lijk geen invloed zou mogen
hebben op de vocaliteit van een
grote vakvrouw die, sinds zij
vijfendertig jaar geleden bij het
Internationaal Vocalistencon
cours in Den Bosch de eerste
prijs won, op alle wereldpodia
triomfen oogstte. Maar.... voor
Elly Ameling geldt wat voor ie
dere aardse sterveling geldt: de
tijd eist zijn tol. Met het gebo-
dene: achttien Schubertliede-
ren en twee toegiften (twintig
keer door applaus onderbro
ken) kan men twee kanten op.
Terugblikken op alle pracht en
schoonheid die de vocaliteit
van mevrouw Ameling ooit
heeft bezeten, of de waarheid
onder ogen zien. Die waarheid
gebiedt te zeggen, dat zij on
danks alle kunstmatige ingre
pen en haar onbetwistbare ken
nis van zaken een recital heeft
gegeven dat zij beter niet had
kunnen geven. Zeker, het pu
bliek vond het prachtig, maar
het was hetzelfde publiek dat
meent dat het gebruikelijk is
om na alle liederen te klappen.
Mevrouw Ameling forceert
v«rt-
geen noot. Of zij nu Ave Mê
zingt (één van de toegiften
een tekst als 'Der heulen
Sturm! Es rollet der Donner
leuchtet der Blitz!' ('Die jut
Nonne'), het klankbeeld I
weegt zich tussen piano en
nissimo. Pianissimo is iets
ders dan intimiteit. Haar
dracht, altijd een zwak punt
weest, was nu gereduceerd
een minimum. In 'Auf i
Wasser zu singen' werd op
lijke wijze duidelijk dat zij
alleen met de hogere regior
maar ook met de lagere ligj
problemen heeft. Als zij
verhaal heeft te vertellen
de ballade 'Minona', dan
zij te boeien, maar het daai
volgende lied 'Iphigenia' be
absoluut geen inhoud. Ie<
uitvoerend kunstenaar 1:
het recht zo lang hij/zij
wenst op het podium te bliji
en het moment van afscheid
te stellen. Ook
ling bepaalt zelf of en wann
dat moment gekomen is, n
zij is het aan zich zelf en
haar publiek verschuldigd
voorkomen dat het heden
verleden zou doen vergel
Begeleider was Rudolf Jan!
Hij ook was degene die in
cember vorig jaar in Diligen
optrad met de bas Robert F
Het spel van Jansen gaf
toen aanleiding te schrij*
„Rudolf Jansen is natuui
meer dan een begeleider,
legt voor de zanger de inst
mentale basis waarop de voc
teit kan opbloeien". Gisl
avond speelde hij plichtmi
maar zelfs als Rudolf
plichtmatig speelt tovert
klankwonderen uit de vleugf
Joan Ben
BBC2T
;Conra(
WEST3
N3(NC
lark Mc(
RTL+ l
BRTN1
■8 klcCann,
Ai I
IOVi
WEST 1i
1116.05 K
004 VAR
I0S Met
Ja" i.
Bluesartiest
Willie Dixon
overleden
BURBANK - De Amerikaanse
blueszanger/componist Willie
Dixon is gisteren op 76-jarige
leeftijd overleden aan een hart
verlamming. Het ging al gerui
me tijd niet goed met Dixon, die
sinds 5 januari in het zieken
huis lag, na al een aantal keer
eerder opgenomen te zijn ge
weest.
Dixon schreef een groot aantal
blues-klassiekers, die door tal
van artiesten werden uitge
voerd. The Rolling Stones
speelden zijn 'Little Red Roos
ter', Muddy Waters 'I'm Your
Hoochie Coochie Man', Elvis
Presley 'My Babe', The Ani
mals 'Bring it on Home' en Led
Zeppelin en Otis Rush namen
'I Can't Quit You Baby' op.
Dixon werd op 1 juli 1915 gebo
ren in Vicksburg in de staat
Mississippi en verhuisde op
zijn zeventiende naar Chicago,
waar hij al snel deel ging uitma
ken van de opkomende bluess-
cene. Aan het eind van de jaren
dertig maakte Dixon deel uit
van de Five Breezes en in het
midden van de jaren veertig
richtte hij de Jumps of Five op.
Weer later vormde hij met Leo
nard Caston en Bernardo Den
nis The Big Three Trio.
In het begin van de jaren vijftig
verkocht Dixon zijn liedjes voor
dertig dollar per stuk. Toen hij
in 1954 tekende bij Chess Re
cords had hij erkenning ver
worven als arrangeur, produ
cer, zanger, liedjesschrijver en
bassist. Hij werd beschouwd als
een van degenen die een brug
sloeg tussen blues en rock and
roll. Zijn eigen platencarrière is
nooit echt goed van de grond
gekomen, maar als bassist in
het huisorkest van Chess is hij
te horen op de platen van onder
anderen Chuck Berry en Bo
Diddley.
De laatste jaren trad Dixon veel
op in het bluescircuit, vooral in
Europa. „De tijd verandert al
les, maar de blues gaat in wezen
over de feiten des levens. Daar
om houd ik het zo lang vol, om
dat iedereen vroeg of laat toch
ongeveer dezelfde dingen mee
maakt in het leven", aldus
Dixon.
ROTTERDAM De door direc
teur Emile Fallaux van het
Filmfestival Rotterdam gewen
ste wereldomspannende orga
nisatie die opkomt voor de vrij
heid van filmmakers is een flin
ke stap dichterbij gekomen.
Gisteravond werd tijdens het
festival de vorming van een
commissie aangekondigd die
de oprichting van de organisa
tie, voorlopig met de werknaam
Filmfree, gaat voorbereiden.
Dit gebeurde tijdens de officië
le opening van het themapro
gramma 'Limits of Liberty', het
programma-onderdeel bij uit
stek waarmee de journalist Fal
laux als debuterend festivaldi
recteur een stempel op'het film
festival heeft gezet.
'Limits of Liberty' behandelt
het breidelen van de menings
vrijheid van filmers. Niet alleen
worden naar aanleiding hier-,
van films getoond, ook een
symposium en een serie discus
sies onder leiding van de Ame
rikaanse journalist en acteur
Paul Mclsaac zijn bouwstenen
van het themaprogramma. Het
is de bedoeling dat 'Limits of
Liberty' een permanent pro-
grammadeel wordt van het Rot
terdamse festival.
Om de oprichting van Filmfree
een extra zetje te geven was de
Hongaarse schrijver György
Konrad uitgenodigd om het
themaprogramma, dat overi
gens al in volle hevigheid
draait, gisteren officieel te ope
nen. Konrad is sinds een kleine
twee jaar voorzitter van de in
ternationale schrijversbond
PEN, die in de bres springt voor
op politiek gronden vervolgde
schrijvers. PEN staat met orga
nisaties als Amnesty Interna
tional pal achter de filmers-
bond die Fallaux voor ogen
staat. Ook het aantal sympathi
santen in de filmwereld zelf is
groot, zo is gaandeweg het festi
val gebleken.
Ervaring
In de commissie die de oprich
ting van de filmersband gaat
voorbereiden, zitten ook men
sen van PEN en Amnesty om
dat die ervaring hebben in de
strijd tegen politieke onder
drukking. „De nieuwe organi
satie moet geen privé-hobby
van het festival zijn, maar op ei
gen benen staan", aldus Fal
laux. Hij denkt dat de commis
sie een paar maanden nodig
heeft om de plannen uit te wer
ken.
Konrad onderstreepte in zijn
toespraak de noodzaak van
„net gevecht" tegen censuur
„dat constant en in alle landen
van de wereld" gevoerd moet
worden. „Censuur is een draak
met vele gezichten. De strijd
tussen kunst en censuur is een
eeuwige", aldus de Hongaarse
schrijver.
In het debuutprogramma van
'Limits of Liberty' is een opval
lend voorname plaats inge
ruimd voor films uit en over het
„land of liberty" de Verenigde
Staten. In tegenstelling tot bij
voorbeeld veel landen in Zuid-
Amerika en het Midden-Oosten
ligt het voor de hand censuur
hier als een te verwaarlozen
probleem te beschouwen.
Niets is minder waar, zo blijkt
bijvoorbeeld uit de Britse docu
mentaire 'Damned in the USA'.
Filmer Paul Yule stelt een aan
tal recente gevallen van cen
suur in de VS aan de kaak. Hij
volgt onder meer de kruistocht
tegen „pornografie en blasfe
mie" van de beruchte senator
Jesse Helms en de hetze tegen
de teksten van rap-groep 2 Live
Crew en Madonna's videoclip
Like a Prayer. Inmiddels heeft
senator Helms zijn advocaten
op het oorlogspad gestuurd te
gen de maker van de documen
taire, omdat zijn citaten niet in
de juiste context zouden zijn
gebruikt.
China
De klassieke en meest manifes
te wijze van censuur werd on
der meer toegepast op de Chi
nese film 'Mama' van Zhang
Yuan. De Chinese autoriteiten
hadden een exportverbod op de
film gelegd, omdat die een wei
nig rooskleurig beeld geeft van
de omstandigheden waaronder
geestelijk gehandicapte kinde
ren moeten opgroeien in China.
Om de film toch in Rotterdam
te kunnen vertonen moest een
print het land uit gesmokkeld
worden. Dat gebeurde ook met
de eerste Koerdische film. De
producent ervan werd door de
Turkse autoriteiten gearres
teerd en gemarteld omdat
Koerdeö niet in hun eigen taal
mogen [spreken of schrijven,
laat staan een film maken. Het
festival peeft ook nadat de film
over de| grens was, nog hemel
en aarde moeten bewegen om
hem in Rotterdam te krijgen.
De montage zou in Duitsland
plaatsvinden maar om veilig
heidsredenen bleek de film in
derhaast naar Engeland te zijn
gebracht. Gisteren aan het be
gin van de avond was nog on
duidelijk of de film Rotterdam
op tijd zou bereiken.
'oorland
eat Histc
Carreras
tijdens de
repetitie in het
Casinotheater
in Den Bosch.
FOTO ANP
Aanhouding
in verband met
Van Gogh-diefstal
V 16.001
DEN BOSCH - De politie ht i van Pa
een 54-jarige man uit Sas bisschop
Gent aangehouden die en 1
wordt verdacht betrokken
zijn geweest bij de diefstah
drie schilderijen van Vinc^üwsei
van Gogh.
De meesterwerken werden
de zomer van 1990 gestolen
het Noordbrabants Museum
Den Bosch. De politie van
Brabantse hoofdstad bevesl
de de aanhouding gisteren,
verdachte is maandag in
kraag gevat. Waar de man
cies van wordt verdacht wil
politie niet zeggen. De
schilderijen werden in 199
grof geweld weggehaald uit
museum. De waarde van
doeken wordt geraamd op
tien miljoen gulden. Eind vc 'L1IQ3
jaar vond de politie in i ,,aartm
bankkluis in Eeklo in Bel u-Rihan
één van de werken, 'De spitt !Werk
de boerin', terug. Aanhouc iuré2i
gen werden toen niet verrit Cr,!
Wel waren er tal van aanwiji
gen die in de richting van
derland wezen. De twee and
werken 'Radaren van de wi
molen te Gennep' en 'Zitti
boerenvrouw met
kniestuk' zijn nog spoorloos
I (BRTbi
tgramm;
12Crc
achtradi
(BRT
)ver stu
loem 23
III (BR
irkest ol
and
waÉBj
itteiJH
-nfl
oosH
J
DEN BOSCH - Met zijn
blauwe blazer, grijze broek
en geel gestippeld over
hemd steekt hij schril af
tegen de leden van het
Brabants Orkest die over
wegend zijn gekleed in
vrije tijdskleding. Zelfs
zijn eigen, vaste dirigent
Elio Boncompagni staat in
hemdsmouwen voor het
orkest.
Gisteravond, de tenor José Car
reras repeteert in het Casino in
Den Bosch. Na een besloten
concert op 31 januari geeft hij
op 4 februari nog een concert in
de pas vorig jaar in gebruik ge
nomen evenementenhal op het
terrein van de Bossche Vee
markt. Daar worden zo'n vijf
duizend toeschouwers ver
wacht. „Een heel respectabel
aantal", zegt organisator Wim
Claessen. Carreras is naar Den
Bosch gehaald door de stich
ting Cultuur en Bedrijfsleven.
Eerder haalde de stichting ar
tiesten als Harry Belafonte en
Dave Brubeck naar de Brabant
se hoofdstad.
Wanneer het Brabants Orkest
samen met dirigent Boncom
pagni de moeilijkste passages
doorneemt zit Carreras ont
spannen in de zaal, terwijl hij af
en toe met zijn hand de maat
mee slaat. Eenmaal op het podi
um zingt hij zijn eerste noten
met zijn rug naar de zaal. „Sor
ry for this", zegt hij over zijn
schouder tegen het handjevol
belangstellenden in de zaal. Re
peteren is meer dan samen zin
gen met het orkest, blijkt even
later. Carreras laat zijn eigen
geluidsman, die ergens wegge
doken in de zaal zit, aanvanke
lijk alleen via handgebaren en
later in rap Spaans weten dat
hij zichzelf onvoldoende terug
hoort. „Of daar niet wat aan kan
worden gedaan", luidt de vraag.
Terwijl de repetities op het po
dium onverdroten doorgaan
ontstaat in de zaal een levendi
ge discussie tussen de techni
cus van Carreras en de geluids
man van het Casino. De bedoe
ling is, betoogt de deskundige
van Carreras, de stem van de
helden-tenor zo briljant moge
lijk te laten overkomen. Veel
meer dan een verlenging of ver
korting van de galmtijd kan de
man van het casino hem echter
niet bieden. Kennelijk voldoen
de, want even later is iedereen
tevreden. Hoe de akoestiek
gaat uitpakken in de nieuwe
Brabanthal zal op 4 februari
blijken. Eerdere ervaringen
met popconcerten zijn goed.
Een klassiek concert heeft er
echter nog niet eerder plaatsge
vonden. Om niets aan het toe
val over te laten wordt de hal
voorzien van de meest geavan
ceerde computerapparatuur
waardoor het mogelijk is tij
dens het concert de akoestiek
zonodig aan te passen.
„Dat de keus van de stichting
Cultuur en Bedrijfsleven dit
keer op Carreras is gevallen is
min of meer toevallig", zegt
Wim Claessen: „We zijn er een
jaar mee bezig geweest. We
hebben een lijstje met wat na
men waar we belangstelling
voor hebben. Met die mensen
hebben we voortdurend con
tact. Carreras was in de gele-
Met dat optreden van de ster is
veel geld gemoeid. Hoeveel
precies wil Claessen niet zeg
gen, alleen dat het om een be
drag gaat van zes cijfers. De
kaartjes voor het optreden op 4
februari variëren in prijs van 65
tot 200 gulden. De duurste zijn
inmiddels allemaal uitver
kocht. Carreras stelt hoge eisen
aan de zalen waarin hij op
treedt, aan de publiciteit, aan
zijn verblijf en aan het eten en
drinken. „Heel logisch", zegt
Wim Claessen. „Mensen zoals
hij zijn een half jaar of nog lan
ger onderweg. Als ze ergens ko
men moet alles goed zijn gere
geld".
Carreras, die nog maar enkele
jaren geleden de voorpagina's
haalde toen bekend werd dat
hij een ernstige bloedziekte
had, een kwaal waarvan hij in
middels is genezen, hecht ook
grote waarde aan zijn privacy.
Waar hij gedurende zijn „week
je Nederland" verblijft is een
groot geheim. Wim Claessen
wil alleen maar kwijt dat het
niet in Den Bosch is.
sffg
D Ue,
Hoge waardering
voor Festival
Oude Muziek
AMSTERDAM - Het jaarlij
Holland Festival Oude Muz
Utrecht blijft populair. Het
ziekfestijn. dat dit jaar (var
augustus tot 6 september)
de elfde keer wordt gehoud
weet zowel nieuwe bezoekei
trekken als oude bezoekers;
zich te binden. Beide gr<
waarderen de kwaliteit v;
concerten met een acht.
naast onderscheiden bezi
zich duidelijk van het pul
bij reguliere concerten
klassieke en hedendaagse
rieuze muziek. Dat concludi
de vakgroep Empirisch-T
retische Sociologie van
Rijksuniversiteit Utrecht da
opdracht van het ministi .f
van WVC een publieksoni
zoek deed tijdens het net,
festival in 1990. Het aantal
zoekers van het tiendaagse
tival kende een enorme gi
sinds de oprichting in 1982. n gj-j
zochten toen nog 25.000 rr
sen de concerten op versi'
dene lokaties in Utrecht,
1990 trok het festijn al 62.
liefhebbers. Vorig jaar werd
festival, dat 14 dagen duui 1
door 77.000 mensen bezocht
Ie sch
volkinc
Her is
kom
'c r