fodenSn Kerkendag 1992: verdieping, verbreding en verjonging GEESTELIJK LEVEN OPINIE Verbazing over plannen oecumenisch liedboek dat 'messias' 7 zich bekend maakt Vakbondsman nu instrument voor engelen COMMENTAAR Coza wil banden met kerken in Zuid-Afrika HELP HELPEN Ceidóc (Sowumt - Ceidóc Sommit WOENSDAG 29 JANUARI 1992 laic Kerk vindt na 20 jaar gestolen zendingsbus terug VINKEGA - Een bijna twintig jaar geleden gestolen zen dingsbus uit de hervormde kerk van het Friese Vinkega is jterecht. Het ijzeren inzamelbakje werd bijna twintig jaar geleden uit de kerk ontvreemd. De bus werd gevonden in de beukeheg bij de kerk en kwam bij een rigoureuze snoeibeurt voor het daglicht. „Hij is wat roestig, het deur tje mist, en hij is leeg", aldus de vinder. De bus werd gestolen door twee jongemannen die zich als vleermuis-wetenschappers voordeden. Onder het voor wendsel van onderzoek wisten zij toegang tot de kerk te verkrijgen, met het inmiddels bekende gevolg. Buit en dieven zijn nooit meer achterhaald. Op dezelfde dag waarop de bus in Vinkega werd geplun derd, stal waarschijnlijk hetzelfde tweetal met behulp van /een soortgelijke smoes de zendingsbus uit de hervormde kerk van het nabij gelegen Steggerda. Deze bus is even min teruggezien. Veel begeren is veel ontberen Gestolen kerkschatten opgedoken NIJMEGEN - Een vergulde hostiekelk en een zil veren hostieschaal die drie weken geleden uit een kerk in Nijmegen werden gestolen, zijn dinsdag morgen door een duiker van de Nijmeegse politie uit de Waalhaven gehaald. Dat heeft een woord voerder van de Nijmeegse politie bevestigd. De voorwerpen vormden de buit van een tweede inbraak in de Nijmeegse kerk. Bij de eerste in braak werden 40 kerkschatten uit de Nijmeegse Sint Stevens-kerk gestolen. Daarvan is nog niets teruggevonden. Twee van de drie verdachten van deze inbraak hebben inmiddels bekend de tweede inbraak ook gepleegd te hebben. De derde verdachte, een 19- jarige Nijmegenaar, vertelde de politie waar de buit van de tweede inbraak gevonden zou kunnen worden. Hij zou daar niet bij betrokken zijn ge weest. De drie zitten nog vast op het politiebureau. AMSTELVEEN Met verbazing heeft de Interkerkelijke Stichting (ISK) kennis genomen van de plannen van de sectie eredienst van de Raad van Kerken voor een oecumenisch lied boek. Volgens de sectie zou het nieuwe boek de opvolger moeten zijn van het protestantse Liedboek voor de Kerken (1973) en zou ook gebruikt moeten kunnen worden in de Rooms-Katholieke Kerk. „Dit is voor mij volkomen nieuw. Een dergelijk geluid heb ik nog nooit vanuit de kerken ge hoord", aldus ds. W. Bleij, voorzitter van de ISK. In deze orga nisatie werken samen de hervormden, gereformeerden, luthe ranen, doopsgezinden, remonstranten en leden van de Protes tantenbond. Ds. Bleij benadrukt dat de ISK alleen maar op drachten van de deelnemende kerken uitvoert en niet luistert naar „allerlei raden voor de eredienst". De kerken hebben tot nu toe ingestemd met de reservering van een miljoen gulden voor het 'Liedboek 2000' en met de inventarisatie van mogelij ke liederen. Ze hebben nog niet officieel gezegd dat het nieu we liedboek er ook werkelijk moet komen. JERUZALEM - Chassidische joden in Jeruzalem raken in vervoering als ze alleen zijn naam al horen. Rabbijn Mena- chem Mendel Schneersohn uit Brooklyn in New York, bijge naamd de 'Lubawitscher Rab bi'. is voor hen de langverwach te messias. Enkele duizenden chassidische joden, aanhangers van een in de achttiende eeuw in Oost-Eu ropa ontstane opwekkingsbe weging, hebben inmiddels een oproep aan de 90-jarige Schneersohn ondertekend om zich nu eindelijk als de 'Koning Messias' bekend te maken. „Opdat hij de tempel zal her- bouwen en de verstrooiden van Israël bijeen zal brengen." Schneersohn heeft zichzelf nog nooit messias genoemd, maar staat niet onwelgevallig tegen- over de lof die hem door tien- duizenden getrouwen in Israël en de Verenigde Staten wordt toegezwaaid. Hij maakt er bij tijd en wijlen handig gebruik van om zijn politieke ambities te verwezenlijken. -Invloed Want ook politiek gezien is de 'Lubawitscher Rabbi', zoals de opvolger van de legendarische rabbijn uit het Russische Luba- witsch genoemd wordt, een in vloedrijk man. Zijn woorden hebben in de kleine religieuze partijen in Israël, maar ook in het Likud-blok van premier Shamir aanwijsbare invloed. „Ik heb de regering-Shamir aan de macht gebracht", zei hij onlangs. Hij waarschuwde de Israëlische regering bij die ge legenheid onomwonden voor hutonomie voor de Palestijnen in de bezette gebieden. Zelfs beperkte autonomie is volgens hem „een godslastering". De teruggave van delen van het ^Heilige Land' is evenmin be spreekbaar: daardoor zou de komst van de messias en dus de verlossing van Israël nodeloos worden uitgesteld. De invloed van de voormalige socioloog en ingenieur Schneersohn in de Israëlische 'politiek werd drie jaar geleden duidelijk zichtbaar, toen de be jaarde rabbijn zijn aanhangers opriep op de joods-fundamen talistische partij Agudat Israël te stemmen. In 1990 gebood hij deze partij de Arbeiderspartij bij de kabinetsformatie te wei geren, waardoor een regering- Peres onmogelijk werd. Ook bij de komende politieke ontwikkelingen in Israël, ver oorzaakt doordat extreem rechtse partijen zich uit de coa litie hebben teruggetrokken, zal de 'Lubawitscher Rabbi' ze ker van zich laten horen. Kerken beoordelen oorlog verschillend '£T. GALLEN - De Servisch- Orthodoxe Kerk en de Kroati sche Rooms-Katholieke Kerk blijven de burgeroorlog in Joe goslavië en de gebeurtenissen tijdens deze oorlog verschil lend beoordelen. Maar zij zijn het erover eens dat „uitsluitend langs geweldloze weg recht vaardige oplossingen voor de opeengehoopte problemen" kunnen worden gevonden. Dit blijkt uit het slotcommuniqué van een vergadering van verte genwoordigers van beide ker ken in het Zwitserse St. Gallen. In het communiqué onderstre pen de vertegenwoordigers van beide kerken dat er van een godsdienstoorlog of een con flict tussen de twee kerken geen sprake is. BEROEPINGEN Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Bruchem en Kerkwijk en Del wijnen P Molenaar te Lekkerkerk; te Mete ren en Est M D. Geuze te Noorden; te St. Anthoniepolder L H Oosten te Hedel Gereformeerde Kerk vrijgemaakt Beroepen te Almere J van Benthem te Bergschenhoek Beroepen te IJsselmui- den-Grafhorst J Koelewijn I I predikant te Albany (Free Ref Churches of Australia) wonende te Stegeren; te Dronten (wijk Zuid) J van Benthem te Bergschenhoek Beroepbaarstelling S. de Jong. Melde 8. 8265 CP Kampen UTRECHT - Op de twee de Kerkendag op 19 sep tember in Amersfoort draait het om spirituele verdieping, verbreding van het draagvlak en ver jonging. Dat zei coördinator Jan Gruy- ters dinsdag op een persconfe rentie in Utrecht. Op deze dag, onder het motto 'om een geloofwaardig getuige nis', wordt het conciliair proces afgerond. „Het proces gaat door, maar de injectienaald gaat eruit", aldus ds. W.R. van der Zee, secretaris van de Raad van Kerken en voorzitter van de stuurgroep conciliair proces. Aandacht wordt besteed aan de eenwording van Europa en aan 500 jaar 'ontdekking' van La- tijns-Amerika. Verder komen thema's als 'nationalisme en re ligie' en 'vluchtelingen in Euro pa' aan de orde. In de Mevlana- moskee, die enkele dagen gele den door een bom werd getrof fen, vindt een ontmoeting plaats tussen christenen en moslims. De hele dag. op verschillende lokaties in de binnenstad van Amersfoort. heeft volgens Gruyters de trekken van een viering. In het ochtendpro gramma staat de bezinning centraal, terwijl het 's middags om concretisering van die be zinning gaat. De dag wordt af gesloten met een viering in de buitenlucht. Op de eerste Kerkendag in 1989 was 21 procent van de deelne mers jonger dan 25 jaar. De or ganisatoren willen dit jaar nog meer jongeren aantrekken. Pa rochies en gemeenten wordt gevraagd ieder minstens twee jongeren van onder de 21 jaar af te vaardigen. In de coördinatie commissie van de Kerkendag zit één jongere, afkomstig uit 'Youth for Christ'. Daarnaast verzorgen afgevaardigden uit een groot aantal jongerenorga nisaties een speciaal program ma voor jongeren. De organisatoren rekenen op FOTO ELLY VOS evenveel deelnemers als in 1989, ruim 17.000 deelnemers. Toen was ruim' de helft (56 pro cent) van alle Nederlandse ge meenten en parochies verte genwoordigd. De organisatoren hopen dat dat percentage nog toe zal nemen, nu ook mensen en groepen zijn uitgenodigd die zich minder in de oecumene herkennen en niet bij de Raad van Kerken zijn aangesloten. „De kerk zal in z'n volle breedte aanwezig zijn", aldus ds. W.R. van der Zee, secretaris van de Raad van Kerken. Zo maakt ook de Gereformeerde Bond in de Nederlandse Hervormde Kerk deel uit van de hervormde delegatie op de tweede Kerken dag. De Acht Mei Beweging (AMB) als beweging is niet uitgeno digd. In december 1990 vroeg de AMB daarover opheldering aan Van der Zee. Hij antwoord de toen dat niet de Raad van Kerken, maar de organisatoren van de Kerkendag met de AMB in gesprek moeten gaan. Op dat moment was nog niet bekend wie die organisatoren zouden zijn. Op 10 februari voeren hij en Gruyters een gesprek met voor zitter Wies Stael-Merkx van de AMB. „Wij hebben met geen enkele organisatie een formele binding, maar er bestaat grote verwantschap tussen de the ma's van de Kerkendag en de Acht Mei Beweging", aldus Gruyters. „De AMB zal op de Kerkendag niet erkend, maar wel herkend worden". De financiën voor de dag zijn bijna rond. De Kerkendag komt nog 40.000 a 50.000 gulden te kort. Van der Zee is ervan over tuigd dat de begroting op tijd sluitend zal zijn. Idoor JAN TER HAAR WIERDEN Lang heeft hij het vuur uit de sloffen gelopen voor de vakbond, arbeidsongeschikten en minima. Dat werk moet ook doorgaan vindt Ben Leemhuis maar voor zich zelf heeft hij een nieuwe horizon gekozen. Het ma teriele welzijn kan niet zonder het geestelijke en daarin, zo gelooft de 57-ja- rige Wierdenaar, is hij 'een instrument in God's han den geworden'. Leemhuis is paranormaal be gaafd en heeft van 'spiritueel genezen' een dagtaak gemaakt. Van de één op de andere dag kapte hij met twaalf tot dertien vergaderingen in de week en verruilde z'n activiteiten voor de Hout- en Bouwbond FNV, al lerlei maatschappelijke organi saties voor de wonderlijke we reld van mystiek, reïncarnatie en engelen. Niets liever wil hij dat de ker ken voor die ontwikkelingen open gaan staan „omdat ze al les te maken hebben met een nieuw tijdperk voor de mens heid". „Het taboe dat, niet alleen bin nen de kerken op helderziend heid en heldervoelendheid rust, moet weg. Er vallen nu zo veel gelovige mensen buiten de boot. Zij worden met scheve ogen aangekeken en moeten zich soms onder psychiatrische behandeling stellen omdat ze hun verhaal niet kwijt kunnen. Dat betreur ik diep want het be tekent dat de mensen met ver der kijken dan hun neus lang is." Ben Leemhuis heeft zich altijd al een soort zondagskind ge voeld. „Ik ben in het kleine dorpje Albergen geboren en voelde me niet in de dorpse sa menleving thuis, ook niet in de kerk. Ik ging er wel alijd naar toe omdat het als doodzonde gold als je dat niet deed. Wat de pastoor preekte, zei me nooit veel. Maar als het over de enge len en de hemel ging, dan was ik wel goed bij de les. Daar kon ik oneindig over dromen." „Als het had gekund, was ik door gaan leren. Maar ik moest aan het werk. Dat is me niet makkelijk gevallen, is was ner gens tegen opgewassen. Heb het in fabrieken geprobeerd, als vrachtwagenchaufeur en in de bouw. Toen ik vanwege rug klachten afgekeurd werd, bleef ik me inzetten voor verbetering van de arbeidsomstandighe den, kwam in commissies voor keuringen van bouwkranen en nam examens af voor bouw- kraanmachinist. Ik werd steeds actiever voor de vakbeweging." „Ook toen al kreeg ik paranor male verschijningen. Zo zag ik boven een bedrijf enkele weken voordat daar bedrijfsbezettin gen plaatsvonden, een steek vlam. Ik voelde dat hevige spanningen daar tot een uit barsting zouden komen". Je groeit steeds verder in die wereld en op een gegeven mo ment heb ik al m'n werk voor de vakbond en al die commisies aan de kant geschoven. Ik heb me helemaal toegelegd om op spirituele wijze mensen te hel pen. Daar heb ik een dagtaak aan. Via mondreclame komen ze uit het hele land naar me toe en meer mensen kan ik er ook niet bij hebben want dan wordt het gewoon teveel. Zo zie en voel ik ook engelen die kracht instralen in m'n hand. Ze ver schijnen op de meest onver wachte plaatsen en ook vaak als ik met mensen in gesprek ben. Ze geven me boodschappen en dan raak ik doorgloeid. Ik merk dat ik met die kracht mensen met rug-, nek- en andere klach ten kan genezen. Dat is één en al de kracht van God die mij tot een instrument maakt zoals hij ook anderen 'zonder aanziens des persoons' roept. Dat weet ik zeker maar je moet er heel zui ver mee om gaan. Ik wil er geen macht aan ontlenen want dan plaats je je boven anderen. As jeblieft niet al die toestanden zoals rondom Jomanda." Vrijheid „Ik heb altijd een hekel gehad aan machtstructuren. Die be knotten de mensen in hun vrij heid, houden hen erondei waardoor ze zich zelf niet kun nen ontplooien. Dat vindt ik ook het kwalijke van de hiërar chie in de kerk. Kerkelijke be voogding maakt meer kapot dan de mens lief is. Als ik me in de kerk thuis voel, dan is dat onder de gewone mensen, de basiskerk. Soms vind je daar gehoor maar meestal halen de mensen hun schouder op. Ze zijn er gewoon nog niet aan toe. Maar ik hoop vurig dat er in de kerk meer over gepraat wordt want de tijd is er rijp voor." gelenverschijning van IKON- omroeppastor Hans Stolp en van Aleid Schilder. Sindsdien is landelijk de aandacht voor een nieuwe manier van geloven toegenomen. Leemhuis is sinds enige tijd landelijk bestuurslid van de Stichting De Blauwe Ins. Die telt inmiddels zeshon derd sympathisanten en dertig regionale gespreksgroepen, al len (kerkelijk en niet-kerkelij- ken) mensen die met de oude manier van geloven niet uit de voeten kunnen. Leemhuis: „In het christendom is steeds meer nadruk gelegd op het verstandelijke. Daardoor is het intuïtieve en gevoelsma tige totaal weggedrukt. Logisch dat de kerken zich ook geen raad weten met de nieuwe ma nier van geloven." Een roepende in de woestijn hoeft hij zich niet meer te voe len. Dankbaar heeft hij de uit nodiging van een hervormd-ge- reformeerde wijkkerk in En schede aangegrepen om te ko men praten over paranormale genezing. „Hoewel dit onder werp binnen de kerk niet zo voor de hand ligt, zijn wij van mening dat dit een ruime be langstelling heeft," aldus de aankondiging in het kerkblad. Leemhuis, de bescheidenheid zelve, kijkt de verslaggever aan. „Wat wil je nog meer we ten, het is zo'n alles omvatten de onderwerp dat ook niet alle maal met woorden is te omvat ten." Later op de dag zendt hij de krant per post z'n gevoelens na, in de vorm van z'n gedichten bundeltje 'Een nieuwe tijd zal ons overkomen'. In het Ten Ge leide een gebed tot God: „Wilt u mij geleiden en sturen dat ik de de aardse les mag leren dat ik de mensen die u mij zendt, mag genezen met de energie die Christus reeds en steeds uit straalt in alle materie, in alle cellen van fysieke lichamen van mensen en dieren en groen." ISSII Tltg VS en Japans probleem 5MAA kker t voerin aag en in dit issen. van rjji maars t Ge ei vei le provin uwesc iet do de bef 21 api Na zijn thuiskomst uit Japan verzekerde president Bush de Amerikanen dat zijn reis een groot succes wi weest. De plooien waren weer glad gestreken. Het tegende echter waar. Het politieke klimaat tussen Japan en de Veri cu de Staten is sedert de terugkeer van Bush snel verslech De verwijten en beledigingen vliegen over de Stille Oo den"h heen en weer. In Japanse regeringskringen spreekt men de meest gespannen verhoudingen sinds het einde van d< ste wereldoorlog. Sommigen maken al een vergelijking m u jaren twintig toen een Amerikaans wettelijk verbod op Ja se immigratie een golf van Japans nationalisme en anti-Ai kaanse ressentimenten opwekte. De niet uitgesproken vre duidelijk: de anti-Japanse maatregelen van de jaren twint dertig vormden de aanloop naar de oorlog tussen beide si Zo ver is is het nog lang niet en zal het hopelijk ook nooi ij men. Maar het is wel bevreemdend te zien hoe langs kanten van de Stille Oceaan de anti-gevoelens opgezy worden door ondoordachte uitlatingen en primitieve si taal. Lee Iacocca, de grote voorzitter van Chrysler in Del sprak van de Japanse kolonisatie van Amerika. Nissan-] dent Joetaka Koeme kwalificeerde de woorden van zijn Cl ler-collega als schandalig en een belediging voor het Jap JSWI. volk. De voorzitter van het Japanse Huis van Afgevaardij Josjio Sakoeraoetsji schold de Amerikaanse arbeiders uit luiaards en analfabeten. De Amerikanen verwijten de Ja ners woordbreuk omdat zij zeggen dat de in Tokio overee gi komen vergroting van import van Amerikaanse wagens absoluut, maar slechts een streefcijfer was. De Japanners^ gen zich af of zij nu werkelijk gestraft moeten worden oi zij zulke goede wagens maken die ook de mensen in d )fdre( kunnen bekoren. Onder druk van de publieke opinie zeg< stad Los Angeles een bestelling van Japanse treinwagor De ene belediging volgt op de andere en de incidenten len zich op. DAARUIT valt wel te leren dat de VS hun aureool vj macht en ongenaakbaarheid in Japan hebben verloren, jaar geleden zou het nog ondenkbaar geweest zijn dat de i rikaanse president persoonlijk naar Japan zou gaan om op te treden als de woordvoerder van de Amerikaanse dustrie. Het zelfbewuste optreden van Japan zou toen zeer ondenkbaar zijn geweest. Het verslagen Japan van 19 groot geworden. En de Japanners weten het. Het succes het boek 'The Japan that can say No' van Sjintaro Isjihar wijst dat. Japan is een economische supermacht en sn< weg om trouwens onder druk van Washington oo militaire macht van betekenis te worden. Heel discreet Japanse leger uitgegroeid tot een macht die men niet kan bestempelen als zelfverdedigingsstrijdkrachten. Jap een macht waarmee in het Verre Oosten en in Zuidoost rekening moet worden gehouden. Het is voor de Japan van het grootste belang dat de vrije vaart voor de Japanse delsvloot en de vrije toevoer van grondstoffen worden randeerd. ni taleel i jgti Ï1 in el Dofd vai tBini Cour, wen Leuni jon de t lenw :oms stfioude ing, Dnd c a acteu nten aut tw DEN HAAG - Het Comité Overleg Zuid-Afrika (COZA) wil de mogelijk heid onderzoeken van een rechtstreeks partnerschap tussen kerken in Zuid- Afrika en Nederland. Het gaat in eerste instantie om meer contact, later misschien ook uitwisse ling, op het niveau van het grondvlak. Het COZA denkt tevens aan diacona le projecten die door ge meenten in Nederland ge steund worden. Volgens COZA-voorzitter G. Knibbe worden momenteel hervormde en gereformeerde diaconieën benaderd. Om zich te oriënteren zou er eerst een drietal diakenen vanuit Neder land naar Zuid-Afrika moeten reizen. Maar er hebben zich voor een dergelijke reis nog geen liefhebbers gemeld. Het COZA is indertijd opge richt door de Hilversumse bur gemeester Boot met de bedoe ling om als overkoepeling te dienen voor verschillende orga nisaties die op een of andere wijze met Zuid-Afrika te maken hadden (niet de anti-apart heidsbeweging). Toen die opzet niet lukte, ging het COZA zelfstandig zijn weg. Er werden onder meer reizen naar Zuid-Afrika georgani seerd voor predikanten. Na vier van dergelijke reizen, waarover in de kerken nogal beroering ontstond, besloot het COZA hier voorlopig mee te stoppen. „In deze vorm zijn die reizen nu met zo nodig meer", aldus Knibbe. Probleem Wat de situatie in Zuid-Afrika betreft, denkt de COZA-voorzit- ter dat president Frederik de Klerk niet anders kan doen dan zoals hij handelt. Nu de zwar ten mondiger worden, leiden ze daaruit volgens hem ten on rechte af „dat nu ineens alles maar kan". De zwarte jeugd wordt een groot probleem, ver wacht Knibbe, omdat zij haar tijd 'verprutst' met politieke ac tiviteiten. Uit de berichten over voortdu rend geweld leidt hij af dat de Zuidafrikaanse politie haar taak niet aan kan. „Het land kent grote etnische tegenstel lingen; het is geen oplossing om de zaak door elkaar te gooi en". Pleiten voor verdraag zaamheid vindt Knibbe al te ge makkelijk: „Verdraagzaamheid heeft een grens". De geschiedenis leert dat groeiende economische spari gen en tegenstellingen tot ontploffing komen als ze niet t de to worden ingedamd. De relaties tussen Japan en de VS zijr ver verwijderd van het rode alarmsignaal. De econom verwevenheid tussen de VS en Japan is zo groot dat bi conflict beide partijen zich pijn zouden doen. Het gevaar een verscherping van de Japans-Amerikaanse wrijvinge in het feit dat het 'Japanse probleem' hoofdonderwerp komende Amerikaanse presidentsverkiezingen dreigt te den. En een verkiezingsstrijd creëert niet het ideale klifijzeler voor de serene oplossingen van delicate problemen. RODE KRUI DEN HAAG GIRO 681 Uitgave: Westerpers bv (maakt deel uit van Sijthoff Pers bv). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon 071 - 122 244. Telefax 071-134 941 Postadres: Postbus 112300 AA Leiden Hoofdkantoor Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk Telefoon 070-3190 933. Telefax 070-3906 717 Postadres: Postbus 9. 2501 CA Den Haag mple atie c tatuut van 1 fdreda irderh imen stemi utair Leiden en omgeving (tel 071 -144 046/047/48/49) G- J Onvlee (chef-redacti cteur I F Buurman. K van Herpen, K van Kesteren, R Kleijn c*rs. R Koldenhof. M Ki T Pieters en M Roso, den u ers b. ernem Leun en de Directeur/hoofdredacteur J Leune. Adjunct-hoofdredacteur J Timmers Secretariaat directie/hoofdredactie (tel 070 - 3190 818) L van Koot E. Huisman. H Jansen, drs J van Leeuwen - Voorbij. R de Roo, drs. K Veras D Dijkhuizen, Kunst/rtv (tel 070 - 3190 834) G. Ansems (coordinator), B. Jansma. H Piet Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs. P van Velthoven. Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef), S Evenhuis, S Pieterse Opmaak (tel: 070 - 3190 831) Ch. Bels (chef), A. de E J Hofmeester, C. de Kier, H. Nieuwmans, H. Schneic Redactie-secretaresse (tel 070 - 3190 819): T. Kors. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied; 101 n - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie. ee leonts dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederlar meerd te-ver dat hi. edacti ei vraag bhoff F de Ha |$iande king" redacl lat in ft ge welijk ige we cundij fht, w reg d' cing t' e Haa [lijk o iesgev t dee d doe de Pe iesgev ang e ls. De het B België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H Leber, drs K Swii M van de Ven en P Vogels De parlementaire redactie bestaat uit R. in 't Ho (chef), H Bijleveld. D Hofland, P Koopman. D van Rietschoten en K van V- het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; de volgende correspondenten in het buitenland: drs D J van den Bergh 'j Botje (Tunis). A Courant (Athene), R Hasselerharrr (Peking), drs. H (Johannesburg), ■»w'F (Bonn), J Wij (Rome). B van Huèt (Parijs). M de Konincl jj en 19 De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve verta; van The Times en The Sunday Times of London. Vertaalster^ -ASPI Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 op ma t/m vr var 15.00 uur. Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand per kwartaal per jaar Bij betaling per acceptgirokaart: per maand per kwartaal per jaar 18 00 tot 19.00 u 27,00 79,80 312,65 28,20 82,80 318,65 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel 071 -122 244 Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 79 Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2