Het Filmmuseum toont melodrama uit Derde Rijk Wallraff voorziet grote vreemdelingenhaat in Duitsland Scheiding rond van Liza Minelli Ceidóc Souoont KUNST/RTV Complete 'staatsgreep' in het Vlaamse omroepland met 'Radio '5 Hertzberger ontwerpt schouwburg van Breda Schrijvers tegen de tijd Film niet goed half; geld teru£ WOENSDAG 29 JANUARI 1992 Idoor JO WIJNEN BRUSSEL - De bazen van de Nederlandstalige openbare om roep in België (BRTN) hebben gisteren een stukje van wat met recht en reden het best bewaar de geheim van Vlaanderen mag worden genoemd prijsgegeven. Op 28 maart start de BRTN met een vijfde radiostation dat ge makshalve als 'Radio 5' wordt aangeduid maar dat straks wel licht een andere naam zal krij gen. De komst van dat radio station is niet veel minder dan een complete 'staatsgreep' in het Vlaamse omroepland die in het diepste geheim is voorbe reid en die nu met veel haast en improvisatie zijn beslag krijgt. Het plan lekte vorige week uit en veroorzaakte grote beroe ring. Maandag al keurde de Raad van Bestuur van de BRTN de plannen inderhaast goed. Niettemin blijft de naam van de zender vooralsnog geheim. Dat geldt ook voor het luisteraar sprofiel en het soort program ma's dat straks op de nieuwe zender te beluisteren valt. Het gaat in ieder geval om een min of meer commerciële zender waarmee de geplaagde BRTN haar inkomsten fors wil opvij zelen. Ieder uur worden maxi maal drie blokjes van twee mi nuten reclame uitgezonden. Die worden 'verpakt' in lichte luisteraarskost zoals vlotte mu ziek. even vlotte informatie, life-styleberichten en ontspan ning in de meest brede zin van het woord. De radioprogram ma's zullen evenwel geen dou blures zijn van wat er nu in Bel gië wordt uitgezonden. „Wat we nu gaan maken bestaat nog niet in het Vlaamse media landschap", zo liet een BRTN- topman gisteren weten. Dat er behoefte is aan een dergelijke zender staat vast. Nu al lopen de reclamemakers de BRTN- deuren plan in de hoop een deel De VTM - de enige en echte commerciële omroep in België die sinds kort over een zeer po pulaire tv-zender beschikt -- heeft knarsetandend kennis genomen van het nieuws over de geheime machtsgreep van de BRTN. De VTM kondigde al een 'media-oorlog' in Vlaande ren aan, maar heeft tegelijker tijd moeten vaststellen dat de BRTN niet veel plaats heeft overgelaten voor het uitvech ten daarvan. De komst van VTM op de buis enkele jaren geleden, heeft de openbare om roep aanvankelijk in het defen sief gedrongen. Dat is er wel licht de oorzaak van dat de BRTN geen woord kwijt wilde over de plannen voor Radio 5 die nu met de meest haastige spoed worden gerealiseerd. Na tuurlijk kan de VTM gaan pro beren eveneens een nieuwe ra diozender op poten te zetten. Maar dat is eerder gezegd dan gedaan omdat de politieke be zwaren daartegen groot zijn en de frequenties nagenoeg vol zitten. Voor de komst van Ra dio 5 zal de openbare omroep zelfs tot een complete herschik king van de frequenties moeten overgaan die, naar algemeen wordt verwacht, kwaad bloed zal zetten bij de luisteraars van de andere BRTN-zenders. Ook de talrijke lokale omroe pen in Vlaanderen zijn aller minst blij met de komst van Ra dio 5 die hen wellicht luiste raars en inkomsten gèat kos ten. De uitgevers van kranten en tijdschiften hebben even eens onthutst gereageerd. Maar hun bezwaren hebben geen wettelijke basis en zullen dan ook weinig kans maken. Bij de BRTN - dat zoveel van het media-initiatief was verlo ren - is men trots op de plotse linge en overrompelende machtsgreep. AMSTERDAM - „Veel mensen zeggen dat. het „foute films" zijn, die me lodrama's die tijdens de Tweede Wereldoorlog in nazi-Duitsland werden ge maakt. Omdat ze „fout" zouden zijn, mag je er ook niet naar kijken, zo luidt de redenering dan. Ik ben het daar niet mee eens om dat de films op zich geen aanleiding geven ze als „fout" te betitelen. Het zijn melodramatische films over liefde, die niet anti-semitisch zijn". Bernadette Klasen (1958), sa menstelster van het thema boekje 'Grensgevallen: De Bui tenlandse filmsterren van het Derde Rijk' waarschuwt voor een te snelle veroordeling van de films die in de jaren 1933-45 werden gemaakt. „Natuurlijk moet je nooit vergeten, dat de films tijdens de nazi-periode werden geschoten - die histo rische context is zeker belang rijk - maar de historische con text mag niet als vertrekpunt dienen" Het boekje van Klasen maakt deel uit van een gelijknamig filmprogramma dat van 30 ja nuari tot en met 6 februari in het Nederlands Filmmuseum in Amsterdam wordt vertoond en over de filmsterren van het Derde Rijk gaat. De hoofdrollen in de melodrama's en revue- films uit die jaren worden ver tolkt door niet-Duitse sterren:' Zarah Leander (Zweden), Kris hna Söderbaum (Zweden), Lida Baarova (Tsechoslowakije), Ka- the von Nagy (Hongarije) en Marika Rökk (Hongaarse ou ders, maar in Egypte geboren). Deze buitenlandse actrices dronken thee met Öe minister van Propaganda, Joseph Goeb- bels, of gingen al dan niet ge dwongen op audiëntie bij Hit- Ier. Klasen toont zich gelukkig met de vertoning van de films. Fil misch zijn ze bijzonder mooi, vindt ze. „Zoals zo'n actrice als Zarah Leander in de 'Heimat' (1938) zingt of kijkt, dat is echt prachtig". Cynisch In een toelichting op het pro gramma noemt het Filmmu seum het „ronduit cynisch dat in een periode van extreem na tionalisme en vreemdelingen haat de meest populaire film sterren van het Derde Rijk zelf buitenlanders waren". Klasen is het niet eens met die formu lering. „Het woord cynisch is niet van toepassing op de situa tie. Het is vooralsnog een toe vallige samenloop van omstan digheden". Klasen, die in 1988 aan de Ka tholieke Universiteit van Nij megen is afgestudeerd op Ame rikaans melodrama, heeft de af gelopen jaren onderzoek ge daan naar het Duitse melodra ma in de jaren 1933-45. „Na tuurlijk heb ook ik me vaak af gevraagd hoe het mogelijk is dat uitgerekend de sterren van het witte doek uit het buiten land afkomstig waren. Het merkwaardige is dat er totaal geen onderzoek naar is gedaan en er bijna geen literatuur over bestaat. Daarom kan en wil ik geen conclusies trekken en houd ik het voorlopig op toe val", aldus Klasen Er bestaan wel wat theorieën over de populariteit van de ac trices. Klasen: „Zo zouden de dames met het buitenlandse ac cent het bij het grote publiek juist goed doen, dankzij hun ac cent. Het gaf ze iets exotisch en wekte bij de toeschouwer de il lusie dat de wereld groter was dan Duitsland." Of dit de ver klaring voor de toenmalige po- lulariteit is, weet de onderzoek ster niet. Dat zou nader onder zoek moeten uitwijzen, meent ze. Zo weinig als er is gepubliceerd over het waarom van het succes van de buitenlandse actrices, zo veel is er geschreven over de re latie tussen Goebbels en de Tsjechische actrice Lida Baaro va. „Er wordt wel gezegd, aldus Klasen, dat Baarova een zeer grote invloed heeft gehad op de ontwikkelingen in het Derde Rijk. Zelf denk ik dat haar in vloed zwaar wordt overtrokken, vooral ook omdat zij al in 1938 door Hitier het land werd uitge zet." Goebbels Goebbels had, zo wil het ver haal, van zijn vrouw willen scheiden, om vervolgens met de Tsjechische actrice in het huwelijk te kunnen treden. Het feest ging evenwel niet door, want een propagandaminister, die de Arische blonde blauwo gige vrouwen als ideaaltype moest propageren, kon natuur lijk niet schelden en met een donkerblonde buitenlandse juffrouw trouwen. Hitier wond zich er danig over op en greep in door de verhouding te beëin digen. Een ander smeuïg verhaal over deze'relatie werd indertijd ver teld door de regisseur van me nige anti-semitische film, Veit Harlan. Volgens hem zou Goeb bels hebben gewild dat hij met Baarova zou trouwen, zodat zijn Tsjechische geliefde de Duitse nationaliteit zou krijgen. Goeb bels zou de relatie met Baarova dan ongehinderd kunnen voortzetten. Na de Tweede Wereldoorlog werden de buitenlandse actri ces bijna allemaal getroffen door een beroepsverbod. Zarah Leander mocht in Zweden niet meer optreden en probeerde la ter vooral als zangeres aan de bak te komen. Baarova raakte in Praag geïnterneerd in een beruchte gevangenis, aldus Klasen. De Duitse filmindus trie, die voor de oorlog een ze kere faam had, kwam pas in de jaren vijftig weer op gang. De films, met titels als 'Heisses Blut' of 'Patrioten', die het Filmmuseum vertoont, worden grotendeels voorafgegaan door Duitse bioscoopjournaals. Naast het filmprogramma is er een tentoonstelling, met onder meer foto's, affiches en tijd schriften. NEW YORK - Het twaalf jaar oude huwelijk van Liza Minelli met de thea terproducent Mark Gero ik gisteren door een rechter in New York ontbonden verklaard, ruim een jaar nadat de actrice echtschei ding had aangevraagd. Minelli, dochter van de legen darische Hollywood-ster Judy Garland en regisseur Vincente Minelli, vroeg op 1 november 1990 ontbinding van het huwe lijk aan nadat Gero de geza menlijke woning had verlaten. De actrice kwam vorige maand met Gero, haar derde echtge noot, de financiële afwikkeling overeen. De rechter van het Hof in Manhattan sprak daarop dinsdag de scheiding uit. Eerder was Liza Minelli, die in 1972 een Oscar kreeg voor haar rol in 'Gabaret', getrouwd met de Australische zanger en pia nist Peter Allen en met produ cent Jack Haley jr. BREDA herman Hertz berger zal de nieuwe stads schouwburg van Breda ontwerpen. De Zweedse Zarah Leander speelde veel in Duitse films Dat heeft het college van burge meester en wethouders van Breda gisteren besloten. De schouwburg komt pal naast de vijftiende-eeuwse Kloosterka zerne en het nieuwe stadskan toor in de binnenstad. De plaats is schuin tegenover het terrein waar onlangs is begonnen met de bouw van de bibliotheek en het Instituut voor Kunstzinni ge Vorming. Ook deze nieuw bouw is ontworpen door Hertz berger. B en W hebben voor hem geko zen omdat hij ervaring heeft met theaterbouw, vorm kan ge ven aan de gewenste sfeer en aan de combinatie van de ver schillende ambiances van het nieuwe theater. Voor de nieuw bouw heeft de raad in decem ber 1991 een taakstellende be groting van 57,8 miljoen gulden goedgekeurd. De fracties van de Partij van de Arbeid en Groen Links en de twee PvdA- wethouders stemden toen te gen. In het plan zal een vleugel van de Klooster-kazerne wor den opgenomen als kantoor- en directieruimte. Een onderzoek naar de bestemming van de twee andere kazernevleugels zal spoedig worden afgerond. De Chassé-Kloosterkazerne gaat medio 1993 over van de fensie naar de gemeente Breda. In het nieuwe theater zijn zalen met twaalfhonderd, vijfhon derd en tweehonderd zitplaat sen voorzien, twee filmtheaters en een uitgebreide foyer en een restaurant. De nieuwe schouw burg zou op 1 januari 1995 moeten openen. Voor het ter rein van de huidige schouw burg denkt het college aan wo ningbouw. De historische gevel v van die schouwburg zal behou den blijven. Vorig jaar sneuvel de het plan om op die plaats voor 41 miljoen gulden een an der theater te bouwen. Dit kwam door verzet van de om wonenden en de daaruit voort vloeiende procedurele risico's ten aanzien van de Hinderwet, het monumentenbeleid en de bouwverordening. De plapnen voor de nieuwe schouwburg in Breda heeeft de paar laatste ja ren twee CDA-wethouders hun positie gekost. Men leest het maar weinig meer. Kritieken in dag- of weekbladen waarin romans van auteurs aan de kaak worden gesteld als zijnde onfatsoenlijk, kwetsend. Ook zal de overheid het tegenwoordig wel uit haar hoofd laten om een literaire subsidie niet toe te kennen, omdat een schrijver een bevolkingsgroep zou hebben beledigd. Neem het rumoer dat er ontstond rotid de in 1947 verschenen roman 'De Avonden' van Gerard Reve, waarvan onlangs de verfilming op de tv was te zien. En niet alleen rumoer van katholieke of protestantse zijde. Zo kenschetste bijvoorbeeld de destijds zeer bekende criticus van humanistische huize, W. L. M. E. van Leeuwen bij het verschijnen dit boek als 'een 200 pagina's beslaand relaas van smakeloosheid'. En de toenmalige staatssecretaris van O.K. en W., de heer Cals, weigerde in 1951 Reve, ondanks een positief jury-aÖ.vies, een reisbeurs toe te kennen voor zijn novelle 'Melancholia' op grond van enkele 'zedenbedervende passages' die er in zouden voorkomen. Diezelfde Cals schortte ook de subsidie aan het tijdschrift 'Podium' op, omdat daarin een hoofdstuk stond van de roman 'Ik heb altijd gelijk' van W. F. Hermans, dat als zeer kwetsend werd ervaren voor het katholieke volksdeel. Een ander voorbeeld is de reactie op de bekende roman van Anna Blaman 'Eenzaam Avontuur' 1948) dat door nogal wat critici werd aangevallen als een 'moreel meer dan onevenwichtig boek'. Toen de schrijfster er de Van der Hoogtprijs van de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde voor kreeg, kon de jury het niet laten te verklaren dat men meende niet „zonder meer een dergelijk omstreden boek te kunnen bekronen". Anna Blaman weigerde daarna de prijs. Dat ik juist deze schrijvers hier als voorbeelden noemde vindt zijn oorzaak in het feit, dat er onlangs een interessant boek is verschenen, waarin deze drie auteurs een hoofdrol vervullen. Ik bedoel 'Terug naar het behouden huis' van Ido Weijers (uitgave SUA- Amsterdam) dat als ondertitel heeft 'Romanschrijvers en wetenschappers in de jaren vijftig'. Mochten sommigen denken dat met name Reve en Hermans gewoon toegaven aan hun neiging heilige huisjes omver te werpen en bepaalde bevolkingsgroepen tegen de schenen te schoppen, Weijers toont aan dat er bij hen, en ook bij Anna Blaman, bepaald meer aan de hand was. Hun boeken uit die tijd waren mqde het gevolg van een levensinstelling, een levensbeschouwing, die nogal haaks stond op die van vele anderen. Niet alleen van protestanten en katholieken met strenge normen, maar bijvoorbeeld ook van wat in de wetenschap wel de 'Utrechtse School' wordt genoemd, die in die tijd grote invloed had. Als belangrijkste vertegenwoordigers daarvan worden wel beschouwd Dr. F. J. J. Buytendijk, hoogleraar in de psychologie, Dr. W. P. J. Pompe, hoogleraar in het strafrecht, Dr. H. C. Rümke, hoogleraar in de psychiatrie en Dr. M. J. Langeveld, hoogleraar in de pedagogiek. Ut rechtse wetenschappers van naam en grote invloed, die zich niet hebben opgesloten in hun studeerkamer of laboratorium, maar zich zeer nadrukkelijk met de maatschappij hebben bemoeid. Zij probeerden daarbij het typisch menselijke te verenigen met het ideale menselijke. Ze wezen de autoritaire leerstelligheid van de kerk af, maar evenzeer de opvatting over waardevrije wetenschap (die na hen kwam!). Verder stonden zij een ethisch gemotiveerde wetenschap voor, waarbij de persoon in zijn situatie, christen of humanist, voor hen centraal stond in zijn persoonlijke zingeving. Zij wilden daarbij dat de wetenschap iets in de maatschappij teweeg bracht of articuleerde. De vertegenwoordigers van die Utrechtse School waren vaak ook aanhangers van de zogenaamde 'politieke doorbraak' (dus tegen confessionele politieke partijen) en ze worden ook wel de binnenhuisarchitecten van de latere verzorgingsstaat genoemd. Hun mensbeeld was niet pessimistisch en ze gingen ook uit van een door hen vrij algemeen aanwezig geachte christelijk/ humanistische volksm'oraal. In zo'n tijd, eindjaren veertig en vijftig, verschenen nu onder andere (Weijers gebru ikt ze als markante voorbeelden) de boeken van Blaman, Hermans en Reve, van wie de laatste twee nogal eens werden aangeduid als „de landerigen in de literatuur". Weijers analyseert de levensbeschouwing van de Utrechtse School en toont zeer inventief aan hoe die van genoemde schrijvers daar nogal haaks op staat. Die een soort cultureel spiegelbeeld presenteren van de zelfontplooiingsgedachten van de Utrechtse geleerden. WEST 16 0 Veslnieuws ing 17 03 E *618 03 Poi 1 16 05 EO ulpverleninc )4 Langs d let het oog M 01 02 Nc 02 Nachte Ishow 15 04 V( I4 NCRV I ..jziek 19 C istyle 21 00 IV16 00 AV 19 00 Klei n 20 15 cerlgebouv gue (hobo) Chonberg 2 La Valse. Aandacht ikofjev 23.1 V 16.00 lierenmanie (.55 NOS V Ichten 18 'olitieke Pai :tief 19.00 h bnek in het ütenrubriek iers 20 15 b het Cf 'Het Zakmes' opent kinderfilmfestival HILVERSUM - Het 'Kinder- filmfest', dat onderdeel uit maakt van het Berlijnse film festival wordt dit jaar geopend door 'Het Zakmes'. Deze Ne derlandse film, een produktie van Burny Bos, is gebaseerd op de gelijknamige televisie-serie die op dit moment wordt uitge zonden door de AVRO. HENGELO - Nederlan ders moeten hun blik niet laten vertroebelen. Duits land is na het nazi-tijdperk weliswaar een democratie geworden, maar dat is een prachtige facade, vindt schrijver Günter Wallraff. De democratie is niet diep geworteld, komt niet uit het hart van de mensen. „Als straks de economische vluchtelingen uit de voormali ge Oostbloklanden komen, dan is bij ons alles weer mogelijk." Niet onder de banieren van het hakenkruis en onder aanvoe ring van een Führer, waar schuwt hij, maar .dan organi seert de vreemdelingenhaat zich vanzelf. „Duitsers zijn nog steeds wereldkampioen in het organiseren, maar het maakt ze des te genadelozer. Mensen worden bij ons beoordeeld op wat ze presteren, niet op wat ze te lijden hebben. Kijk maar eens hoe ze bij ons omgaan met zieken, gehandicapten en ou den van dagen. Die worden overboord gekiepert, afge schreven, weggestopt". De Duitse schrijver en journa list Günter Wallraff was giste ren een dag in Hefigelo. Op het Twickelcollege sprak hij 's morgens met scholieren, 's avonds hield hij een lezing in de schouwburg over de vraag of literatuur kan bijdragen aan maatschappelijke veranderin gen. Wallraff voorziet een golf van vreemdelingenhaat in zijn land. De joden zullen er niet het slachtoffer van zijn, want die zijn er nauwelijks meer in Duitsland. Maar het zal zich ontladen op de andere etnische minderheden, zo vreest Wall raff. „De ellenbogensamenle- ving maakt zich nu al breed, met al haar status, protserig heid en prestige. Die ellenbo- gensamenleving laat mij dood- vriezen". Dagelijks worden in Duitsland allochtonen en vreemdelingen in elkaar gesla gen, zonder dat iemand een vinger uitsteekt. Getalsmatig is de aggressie tegenover vreem delingen in de deelstaat Nord- rhein-Westfalen veel groter, dan wat er door de skinheads in de voormalige DDR wordt aan gericht, alleen haalt het de krant niet. Wallraff ziet het in zijn eigen stad Keulen voor zijn ogen gebeuren. „Het probleem is niet de skinheads, maar de eeuwige Duitse meelopers. Het ontbreekt ons eenvoudig aan burgermoed". Racisme Wat dat betreft is het er door de Duitse hereniging niet beter op geworden voor het 'gesundenes Volksempfinden' in zijn land. Een gevaarlijk potentieel van de slechtste Duitse ondeugden, de arrogantie van de 'wessi's en de onderdanenmentaliteit van de 'ossi's. Als dat bij elkaar op geteld wordt, kan het een ge vaarlijk, uiterst brandbaar mengsel opleveren. Maar het zijn niet de skinheads die het klimaat daarvoor rijp maken. Het latente racisme onder de goed opgeleide burgers en in tellectuelen is nog veel gevaar lijker. Wallraff merkt het in zijn eigen omgeving, onder zijn vrienden, kennissen en buren, bij bevriende SPD-politici als Oskar Lafontaine. De mond vol over de apartheid in Zuid-Afri- ka, maar de apartheid in Duits land met haar ghetto's zien ze niet. Vanuit zijn huis kijkt Wall raff uit op een vluchtelingenop- vangscentrum, een oud school gebouw. „Niet dat er brand bommen gegooid zijn, maar er zijn wel eens stenen door de ra men gevlogen". De buurt Klaagt over het lawaai van de spelende kinderen van de vluchtelingen, buren en ken nissen spreken over de ver scherping van het asielrecht. ik het mooiste feest van mijn le ven gevierd, samen met de Joe goslavische families, die daar in het opvangscentrum wonen. En toen dachten ze wel anders: verrek, je kunt ook nog goed met ze feest vieren". In de Duitse hereniging schuilt nog een ander gevaar, meent Wallraff. Nu bekend wordt wat zich in veertig jaar dictatuur „da drüben" in de DDR heeft afgespeeld, ontstaat er een nieuwe vorm van geschiedver valsing, die de betekenis van Auschwitz voor de Duitse ge schiedenis moet doen vergeten. Op dat punt wil hij ook als „linkse" schrijver best de hand in eigen boezem steken. „Ook ik had het kunnen weten. Ik ben ook met een boogje om de schending van de mensenrech ten in de DDR heen gelopen. Pas toen mijn vriend Wolf Bier- mann het land uitgezet werd, zijn me de ogen opengegaan. Niet toen de dictatuur de naam lozen trof'. Vlindereffect Ondanks zijn sombere analyse blijft Günter Wallraff optimis tisch. „We leven in een tijd van omwentelingen", zegt hij, ver trouwend op het 'vlindereffect'. Al gaat het oude 'links' en 'rechts' schema niet meer op, nieuwe maatschappelijke krachten kunnen vrijkomen. Want nog steeds 'is de samenle ving gespleten door de kloof tussen de bezitters en de ar men, mensen die werk hebben en geen werk hebben. De more le macht zal niet uit het 'Wirt- schaftswunder' komen, maar de andere culturen vormen het hart van Europa, parodiëert hij de CDU//CSU verkiezingsslo gan. „Links zat altijd in het de fensief vanwege de band die er met het communisme in de DDR gelegd werd. Nu kan een nieuwe sociale beweging zich veel onafhankelijker ontwikke len." Ieder mens moet zich er van bewust zijn dat de ogen schijnlijke onbelangrijke din gen, die hij doet, grote gevolgen kunnen hebben, luidt zijn stel regel. Zo kan de vleugelslag van een vlinder op 2000 kilome ter afstand een orkaan veroor zaken. „Dat geldt ook voor de zwaksten en de machtelozen, waarvan men altijd zegt dat ze niks te vertellen hebben en niets bereiken kunnen". 1 AMSTERDAM - „M de film niet goed, dal u de helft van uw gl rugkrijgen". Met di dedeling brengt film buteur United Inte nal Pictures (UIP) op de speelfilm Around' in de biosci De Amerikaanse film Zweedse regisseur La: strom ging in juli vorig Nederland in premièn had niet het succes dal verwacht werd. Volgt bleef de film onder mei gemerkt omdat er int naai voor een verkeerd tentie-campagne (met ker) was gekozen. UIP het nu in samenwerking' Cannon-bioscopen vri' januari opnieuw. Wie 'Once Around' nu (voorlopig alleen in Tus Amsterdam en Cinea Haag) en hem niet goe kan de helft van z'n eisen via een bij de kass£ krijgen formulier. Bert Jansma schreef v< in deze krant: „Een f ouders en kinderen, v< worden, vergeving, er voor eikaars keuzes. E uit fijne film, die je gi schopnheidsfoutjes De hoofdrollen Around' worden gespejer Richard Dreyfuss, ter, Danny Aiello en Ge lands. ''nig v jnjk hoc lancT wind. Ov op

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 14