KUNST/RTV Spelen in Albertville: de eerste miljoenenaanslag op NOS-budget I L bbele verrassing bij Djazzex St. Jan Baptist wint H.C.A.-toneelwedstrijd Begenadigd muziekpaar Vrijheid blijheid bij Reflex ■onica brengt De iatsloterij Show Muziek in beweging: boeiendmaar voor verbetering vatbaar inssdóöSoiVUWt PB;; 'Settings and Clearings'. 'Besieque' en 'Line up'. stheater in Den Haag, zater- DELBOY i r" (dei d9 Haagse Djazzex zijn 14 30 1S en entertainment 15 Rei h uit het programma 13c]ien. De ritmische be- patronen en de ste- ^slepen isolatietech- ïijn thans vrijwel uit gericht op jazzdans aardige theatervorm, ieuwe serie voorstel- MAANDAG 27 JANUARI 1992 lingen, landelijk doorlopend tot eind april, is 'Line up', een gezamenlijke choreografie van Glenn van der Hoff en de Djazzex-danseres Neel Ver doorn, de dubbele verrassing. Uitgebeeld wordt de soms do delijke passie van de vroege re marathondansen. In het kader van o.a. decoratieve schaduwwerking strijden hu mor en harmonie, mede met behulp van ballroom, macho- dans en puntig gegroepeerde paardansen als evenzovele scenische effecten om de vi suele voorrang. Op de opzwe pende muziek van José-Luis Greco trekken o.a. Charles ton, jitterbug en tenslotte vrije jazzdans in emotioneel stijgende lijn voorbij. Ook in de andere choreografieën 'Duet Co' van Glenn van der Hoff en 'Bésieque' van Neel Verdoorn, die wijselijk op de speellijst zijn gebleven, bleek de technische ongelijk heid van vroeger in deze en thousiaste cast nu verdwe nen Het openingsnummer 'Settings and Clearings' van Mark Jaim kwam echter nog steeds, ondanks de opeenho ping van lichamelijk vertoon, wat zwakjes zaalwaarts. Componist Schuyt overleden AMSTERDAM - Op 70-jarige leeftijd is zaterdag de Ne derlandse componist Nico Schuyt overleden. Schuyt schreef orkest- en koorwerken, kamermuziek, liederen en balletten, en kreeg begin dit jaar bij gelegenheid van zijn laatste verjaardag het erelidmaatschap van het Ge nootschap van Nederlandse Componisten aangeboden. Van 1964 tot 1970 was Schuyt verantwoordelijk voor de afdeling documentatie van het Documentatie Centrum van Nederlandse Muziek (Donemus). Een jaar later zag hij kans de eenheid te herstellen binnen het Genoot schap van Nederlandse Componisten, nadat de jongere generatie als gevolg van de actie 'Notenkraker' in 1969 massaal het lidmaatschap had opgezegd. Tot 1975 was Schuyt respectievelijk secretaris en voorzitter van het genootschap. Grote inspanningen in actiecomités, com missies en besturen, bedoeld om bij de overheid erken ning te verkrijgen voor het beroep van componist, resul teerden in 1982 tot de oprichting van het Fonds voor de Scheppende Toonkunst. Nico Schuyt wordt donderdag om 11 uur begraven op de Algemene begraafplaats in Bergen (NH). Rembrandt-tours in Paleis op de Dam AMSTERDAM - In het kader van de Rembrandt-ten- toonstelling in het Rijksmuseum in Amsterdam wor- den eF op alle woensdagmiddagen in februari rondlei dingen verzorgd in het Paleis op de Dam. Dit gebouw is voor Rembrandt namelijk van een nogal treurige bete kenis geweest. Zo werd de beroemde kunstenaar in 1656 in het paleis, dat toen nog stadhuis van Amster dam was, op verzoek van diverse schuldeisers failliet verklaard. Een paar jaar later kreeg hij opdracht een schilderij voor het gebouw te vervaardigen, maar 'De samenzwering van Claudius Civilis' werd binnen een jaar alweer weggehaald omdat de regenten het niet mooi vonden. Tot slot werd er in 1715 nog eens een stuk van de 'Nachtwacht' afgesneden, omdat dit schilderij anders te groot zou zijn om het op te hangen in de Klei ne Krijgsraadsaal Tijdens de rondleidingen zal in het Nederlands en het Engels worden aangeduid wat er in het huidige paleis nog aan deze gebeurtenissen en de tijd van Rembrandt herinnert. 'Kinderen voor Kinderen' gelauwerd in New York AMSTERDAM - De elfde editie van het VARA-pro- gramma 'Kinderen voor Kinderen' heeft op het televi sie- en filmfestival van New York in de categorie Jeugd een bronzen medaille in de wacht gesleept. Producente Aleid Smid heeft de prijs van The New- York Festivals vrijdagavond op Broadway in ont vangst genomen. De bekroonde aflevering van Kin deren voor Kinderen werd in november 1990 door de VARA uitgezonden en won vorig jaar een speciale prijs op het televisiefestival van Moskou. In het pro gramma staat een ouderwets stationnetje centraal, van waaruit veertien liedjes vertrekken. De rol van vriendelijke stationschef wordt vervuld door Herman van Veen. temidden van circa veertig zingende kinde ren uit het Gooi en Drachten. In de categorie Televi sion Documentary and Information Programs kreeg het VARA-programma 'Steen voor Steen' (over het werk van Foster Parents in ondermeer Indonesië) een zilveren award. 031 - nee Russisch 1' (Sp 3, 20 3( 3.45, 1{ ysitter' afgeblazen Ri (AG - Het bestuur se stichting St. Peters- Af Holland Foundation grond van een bericht 'elegraaf van zaterdag een Nederlandse tour- het St. Petersburg Phil- i° c Society Orchestra Bartor g uit te stellen. BABYi nee, die had moeten iden van 22 februari tot was georganiseerd Curieyp van ziekenhuizen in CIN6 malige Leningrad. Dit 45. 21 stichting zondag be- naakt. In het bericht -J iwag gemaakt van be ten met fysiek geweld adres van de Neder- U dirigent Marcel Ver- e ruim een week gele- yeten af te zien van een [entschap tijdens de De bedreigingen geuit door in elk geval van de stichting, zo citaten die werden op- 1 uit de mond van Ver- j maakte bij zijn opzeg end dat hieraan „artis- vooral organisatori- enen" ten grondslag la- INGEN noopt ons ons te 141liet project-manager iks zondag weten. „Dat riest, vooral vanuit de hèïwil e doelstelling gerede- Volgens Hendriks in stichtingsverband nde dagen druk verga- tot een oplossing te ko- RLtl verwacht dat er uiter- 23 een delegatie van avond- etaburgse orkest in Den een standpunt, zwart- het orkest ten aan- WERK ïuttersve meneer Verhoeff mee- -0144 ti^ En ik kan nu al vast ■nt^aJ® yjat het orkest de man niet lust. Dat is ook rwonderlijk, met wat het hoofd lagelijks )-19.00 ST ZIE uis beh; 0 tot 1 Voordaf ocht kun 45 tbewaki lisabeth- 13 00- 00-15 A. C ikuren als i en 18 afdeling HILVERSUM - Als er in medialand tijdens de Olympische Winterspelen in Albertville gesmeten wordt met termen als 'Stu dio Moutiers' en 'Winter bij de NOS' dan vergt dat de nodige uitleg. Dan mag de fervente Nederland 3- kijker best op de hoogte zijn van de manier waarop er de komende weken ruim tweehonderd sportu- ren door z'n strot worden geduwd. In het supersport- jaar '92, met ook nog het EK voetbal in Zweden en het Olympische hoogte punt in Barcelona, bete kent Albertville direct een eerste miljoenenaanslag op het NOS-budget. Vanaf zaterdag 8 februari kan de kijker zich gaan instellen op zestien dagen wintersportge not. Bijna alles moet er voor wijken. Zelfs de kleinere om roepen, de zendtijd voor politie ke partijen, minderheden en Teleac worden weggevaagd. Om niet te verwarrend voor de dag te komen heeft de pro grammaleiding van de NOS en kele vaste punten ingebouwd. Zoals de vaste journaal-uitzen dingen om 12.00 en 20.00 uur. Ook worden dagelijks tussen Ed van Westerloo: „We moeten binnen ons bestaande budget blij ven, terwijl er nauwelijks extra mid delen tegenover staan". FOTO'S; NOS 18.00 en 19.00 uur zoveel moge lijk de vaste items Sesamstraat, het Jeugdjournaal en Het Klok huis uitgezonden. In het avond programma wordt NOS Laat (vanaf 20.50 uur) en Den Haag Vandaag geïntegreerd. Voor de kijkers, die in de Olympische wekpn normaal naar hun werk moeten doen, vat de NOS- sportredactie tussen 19.00 en 20.00 uur de hoogtepunten van de dag samen. Behalve alle live-verbindingen met de diverse Olympische 'brandhaarden' (chef d'equipe Martijn Lindenberg laat vanaf half tien smorgens gelijktij dig drie EBU-lijnen in Hilver sum binnenlopen) zullen dage lijks Mart Smeets en Kees Jans- ma met een eigen cameraploeg op jacht gaan naar details met een Hollands tintje, dus vooral de belevenissen van de Neder landers vastleggen. Deze beel den worden 's avonds steevast om half elf uitgezonden in 'Stu dio Moutiers'. Moutiers is een klein bergplaatsje, waar het 'In ternational Broadcasting Cen tre' is ingericht. „Het enige na deel is dat dit plaatsje vorig jaar al enkele malen van de buiten wereld was afgesloten door overvloedige sneeuwval en dus onbegaanbare wegen", kent Martijn Lindenberg de proble men. „Daarom laten wij onze verslaggevers ook zoveel moge lijk verspreid over de verschil lende locaties overnachten. We laten ze daar om geen problemen te krijgen." Behelpen Het enige risico zit 'm dus in de reportageploeg die 'Studio Moutiers' van aparte beelden moet voorzien. Lindenberg: „We hebben nu eenmaal met de plaatselijke infrastructuur te maken. Het zal behelpen wor- Alle uitzendingen vanuit Stu dio Moutiers worden gepresen teerd door Mart Smeets en Kees Jansma. In de Hilversum- se studio zitten Victor Deco- ninck, Griselda Visser en An nette van Trigt paraat. In Frankrijk zijn tien verslagge vers actief. Het schaatsen, de enige sport waar Nederland se rieuze medaillekansen heeft zal vanuit de commentaarhokjes gevolgd worden door het trio Heinze Bakker, Sierd de Vos en Ria Visser. Joan Haanappel le vert deskundig commentaar bij het kunstrijden en het ski-artis- tique. Bij het skiën is Evert ten Napel van de partij, terwijl Frank Snoeks het springen vanaf de Olympische schansen van commentaar voorziet. Hans Kiviet en Ronald Boot volgen het ijshockeytoernooi. Job van Oostrum neemt het bobben en rodelen voor zijn rekening. In de Noordse combinatie, waar onder het langlaufen, is Christi an Scheen de verantwoordelij ke spreker. Voor de NOS is het een miljoe nenproductie, waarbij 27 men sen in Frankrijk actief zijri en eenzelfde aantal in Hilversum paraat staat. Tv-directeur Ed van Westerloo weigert, vanwe ge z'n concurrentiepositie, geen exacte uitleg te geven over de cijfers. „Wel kan ik mel den dat het steeds moeilijker wordt het coveren van dergelij ke evenementen te financieren. We moeten namelijk binnen ons bestaande budget blijven, terwijl er nauwelijks extra mid delen tegenover staan". Waar de financiering van de miljoenenproductie vandaan komt wil Van Westerloo wel uit leggen. „Allereerst hebben we in '91 al een bedrag gereser veerd voor 1992. Daarnaast kunnen we ook in '92 extra gel den reserveren, want in de zes weken van Albertville, het EK in Zweden en Barcelona verval len veel andere programma's. Het Commissariaat voor de Me dia heeft een extra donatie van een miljoen gulden gestort. Het is niet veel, maar het helpt toch. Uiteraard hebben we zelf ook de nodige bezuinigings- en effi- ciency-maatregelen getroffen. Onze begroting is daarmee nog niet volstrekt sluitend. Maar zeer recent is het dus mogelijk om gebruik te maken van spon soring. We zullen zo proberen om alle activiteiten in '92 toch nog van een sluitende begro ting te voorzien". Jose Ferrer gestorven De Amerikaanse film-acteur Jose Ferrer is gisteren op 80-jarige leeftijd overleden in Miami. Ferrer kreeg in 1950 een Oscar voor zijn vertolking van de rol Cyrano de Bergerac. Deze foto van Ferrer werd genomen op het Film Festival van Cannes in mei 1989 FOTO: AP en fohoeff bevestigt dat 13.00 i gingen zijn geuit, van Diensthij aangifte heeft ge- nburger de politie in zijn woon- iteinkade ianen. De overtuiging ect-manager Hendriks rkest afwijzend tegen- pver eni 1 ZQU staari) verbaast (gelijk. Vorig jaar diri- m lij in het toenmalige d het 109 jaar oude, Lize ensemble als eer- •lander. Zijn contacten orkest zijn :ekend. lamste reden voor zijn is dat zijn vorig jaar erzoek om de tournee ■li len tot december 1992 ig organisatie sinds Voiwass en uit handen van een ledrijf overgenomen '150Cjstiehting niet werd 119 niet, zei men. Ik vond lak organisatorisch en l niet goed op de rails dat er onder die om- 19oó eden absoluut geen an roemd orkest naar Ne- Sf gehaald kon worden, lijk heb ik mij terugge- aldus Verhoeff. Hij oh hoogst ongelukkig Je gerezen conflict en enn hart vast voor het or- dirigent zou tal van organisatori- van ekerheden wel eens Acad«iteerd zou kunnen iet een lege stichtings- inee. Zangrecital door Mitsuko Shirai en Hart- mut Höll in Diligentia, Den Haag, zon dagmiddag. Niet voor het eerst zat ik zon dagmiddag met plaatsvervan gende schaamte in Diligentia, waar een internationaal be roemd muziekpaar dat overal volle zalen trekt, werd gecon fronteerd met een meer dan halflege zaal. Het groepje trou we bezoekers neemt langzaam af en er is geen profetische gave voor nodig om te voorspellen dat de publieke belangstelling voor de kleine kamermuziek - solo en duo en met een forse vertraging uiteindelijk ook trio en kwartet - over een aantal jaren zo gering zal zijn dat er geen recitals meer georgani seerd kunnen worden, mis schien alleen nog in Amster dam. Mitsuko Shirai en Hartmut Höll vormen sinds 1972 een lie- derenduo en hebben in de hele wereld successen geoogst. Er is geen sprake van een sopraan en haar begeleider, integendeel, beiden hebben een evengrote artistieke inbreng. Die van Mit suko .Shirai die ditmaal een ge heel Duits programma zong met liederen waarbij de vrouw haar geliefde bezingt, was licht en vloeiend. Zij heeft, mede door haar ruime vibrato, een bijzonder warm stemgeluid. Haar dictie is niet erg uitge sproken, \vaardoor de tekst met name in legato gezongen passa ges niet goed te volgen was. De milde romantiek van Schu- manns 'Frauenliebe und -leben op.42', van Mendelsohns 'Des Madchens Klage' en de latere en 'wat zwaardere romantiek, van H. Wolf en vooral R. Strauss in diens 'Lieder der Op helia op.67', kregen een gouden glans in de buigzame interpre tatie van de zangeres. Verras sender en veelzijdiger wat be treft de uitersten van de emo tionele boog, was de inbreng van Hartmut Höll. Vooral het gebruik van kort aangeslagen akkoorden die als het ware in de lucht bleven hangen, met name in het laatste Schumann- lied en een zeer persoonlijke in terpretatie maakten zijn spel minstens even interessant als het optreden van de zangeres. Vanuit die persoonlijk betrok ken instelling wachtte hij ook niet altijd op de sopraan en was haar soms een fractie voor met een inzet. Het was de samen voeging van beider talenten dat dit recital zijn extra glans ver leende. Met drie toegiften na- merr zij afscheid van het dank bare publiek. Leden van het Nederlands Philharmonisch Orkest in Amsterdam kunnen op kosten van hun werkgever gebruik maken van een mensen- diecktherapeüte en een masseur. Het orkest moet de opera 'Die Frau Ohne Schatten' van Richard Strauss (een productie van de Nederlandse Opera) begeleiden en dat vergt zware lichamelijke inspanning. Op de foto geeft mensendieck- therapeute Marja Mosk aanwijzingen aan een violiste van het orkest. FOTO ANP ie patientff nten doe n boxen; t het Geen krant ontvangen Bel tussen 18.00 en 19.00 uur, zaterdags tussen 14.00 en 15.00 uur. telefoonnr.071- 122248 en uw krant wordt nog dezelf de avond nabezorgd. Reflex in het AT&T Danstheater Den Haag met 'Een Dag te veel'. 'A noeud coulant!', 'Tutto Liscio' en 'Comment séduire en cas d'incendie'. vrijdaga- Programmatisch goed gezien naast de nu al drie eigen-huis- ensembles van het AT&T Dans theater in Den Haag ook eens een gastenensemble te laten opdraven. Dit laatste letterlijk, want het Groningse Reflex, een academisch geschoold dubbel- kwartet met een individuele, speelse benadering van het passenmateriaal in de vorm van satirisch acteursballet, zet er vaak verrassend veel vaart achter. In 'A noeud coulant!' leggen artistiek leidster Patri- zia Tuerlings en Klaus Jürgens elkaar met een lyrische knip oog en een hoog energiever bruik beurtelings en platte knoop. Een duurzaam repertoi re houdende choreografie van Hans Tuerlings, wiens man- nensolo 'Tutto Liscio' geheel vrijblijvend, echter wel met glasheldere details en subtiele humor in de vorm van veelvul dig poseren, middeleeuwse stampdansen op semi-primitie- ve muziek en met een eigen rit mische structuur door Tim Gal- vin overtuigend werd gedanst. Van Patrizia zelf de choreogra fisch kervende klaagzang over de aftakeling van een dorp en van het eigen lichaam. Het le ven stolt en sterft en dat had den de toeschouwers ook zon der dat overbodige voorlezen van een Spaanse door vrij wel niemand verstaanbare - tekst heus ook wel begrepen. Patrizia. overigens plezierig veelvuldig actief in de dansscè ne aanwezig, moet oppassen geen Nederlandse Pina Bausch te willen worden. Als uitsmijter het nogal lawaaierige ballet 'Comment séduire en cas d'in cendie' van Lionel Hoche, die zijn cast helaas laat spreken - erger nog - zingen, het geen voorspelbaar mislukt. DEN HAAG - Het Haags Centrum voor Amateurto neel kent ieder jaar zo'n veertien prijzen toe aan to neelgroepen, regisseurs en individuele spelers, die deelnemen aan de H.C.A.- toneelwedstrijd. Gister middag werden in het To neelcentrum De Poort aan de Paviljoensgracht de prijzen uitgereikt voor de prestaties van het afgelo penjaar. Een vorig jaar samengestelde, nieuwe jury bezocht in 1991 tien voorstellingen. Dat is maar een deel van het grote aantal amateurprodukties in de Haag se regio. Maar wie zich niet op geeft dingt niet mee. De erva ring van dit eerste jaar heeft bij de jury dan ook de vraag doen rijzen of er niet op veel groter schaal meegedaan zou kunnen worden. Maar de geziene voor stellingen zijn, volgens de jury, aanleiding geweest tot gepas sioneerde discussies, waarin beurtelings spelprestaties, re gie. decor en totale produkties onder de loep werden geno- De winnaar van verleden jaar, het Naaldwijkse Epicentrum, viel ook dit jaar in de prijzen met een derde plaats voor Woody Aliens 'God'. Hiervoor kreeg Fred van de Schilde de eerste regieprijs. De beste man nelijke hoofdrol werd volgens de jury vertolkt door Arie Hil- geman van de Wassenaarse to neelgroep Dialoog voor zijn aandeel in 'De Zanzibar' van Peter Hoeksema, een produktie die als geheel de tweede plaats werd toegekend. Grote winnaar van de dag was de toneelgroep St. Jan Baptist uitwateringen met 'Een Midzo- mernachtsdroom' van William Shakespeare, een voorstelling die ook in deze krant heel goed werd ontvangen. De produktie leverde maar liefst zes prijzen op, waaronder die voor de beste vrouwelijke hoofdrol (Els Koes tal als Puck), de beste vrouwe lijke bijrol (Corrie van Heinin gen als een van de toneelspe lende handwerkslieden) en de eerste prijs voor de produktie als geheel. Een aparte en origi nele vondst was de toekenning van het Zilveren Masker, dat waardering voor een bijzondere prestatie weergeeft. Het werd niet aan een. maar aan vier spe lers gegeven, de vertolkers van de twee in verwarrende ver liefdheden verdwaalde paren in 'Een Midzomernachtsdroom'. Televisie Een verrassing was ook. dat de Haagse lokale televisieomroep, Lokatel. de winnende produk tie voortaan integraal zal opne men en uitzenden. De heer John Luijten. lid van de raads commissie voor cultuur reikte namens de Haagse wethouder van cultuur aan St. Jan Baptist de zogenaamde Wethouder spenning uit. In zijn toespraak trok hij een parallel tussen het lidmaatschap van de gemeente raad en toneelbeoefening. In beide gevallen moet de motiva tie er zijn en de samenwerking, om een boodschap over te bren gen. Het leek hem raadzaam, dat elke politicus eens een tijd je met een regisseur zou meelo pen om een betere inzage te krijgen in de problematiek van communicatie. Een amusant intermezzo in het programma van deze middag werd verzorgd door Frans Plan ken van toneelgroep Spelegast. Begeleid door Henk Postma le verde hij een hilarisch stukje satire op de schier onmogelijke activiteiten van een figuur uit een Barok-opera. Uitbreiding zendtijd radio 2 en 3 HILVERSUM De zendtijd op radio 2 en 3 wordt met ingang van zondag 2 februari uitgebreid. Radio 2 krijgt er van dinsdag tot en met zondag één uur bij (21-22 uur). Radio 3 begint op zaterdag en zondag één uur eerder. Dat heeft de NOS vrijdag bekend gemaakt. De zendtijduitbreiding is het gevolg van de uitbreiding van de STER-zendtijd op de radio. Radio 1 tot en met 4 zullen ook op zon dag reclame uitzenden. Verder wordt op doordeweekse dagen op Radio 4 reclame uitgezonden. q 14.15-15.9IÉT J Mare raamafdeT TT 15 otfssink gaat voor Ve- 00-18 3oranaf vanavond een sieegT2E?S maandelijks 'De iformatie «Dterij Show' presen- <M29 waaian de derde tie 6 ^ian de Staatslo- IEN "ei#Pelen is verwerkt. £7-^20902 televisieshows van do 18 80&lf uur die vanuit ÏSJ2 worden gepre- elboeterssi, jeiastinged. Anita Witzier nbureau presentatie live aan i 'Ho i8.3»en plaats in Neder- 2. e Hulpdie ra-a** de trekking van imer achuploterij van de NOS >02) "men en zal ook de eer- RECHTSHfeede trekking het hele le" tel J.2fuitzenden op de don- 1 de" Moorafgaande aan de l 17.50 uur. De shows hebben als basis de formule van 'De ƒ100.000 Show'. Drie koppels zullen met elkaar de strijd aanbinden op diverse spelonderdelen. De koppels worden tegen elkaar uitge speeld op kennis, lichamelijke inspanning en geluk, met als doel het eindspel voor de fina listen, waarbij het bedrag van honderdduizend gulden is te winnen. De kopers van staatsloten die in de maand voorafgaande aan de show geen prijs hebben gewon nen maken nog een kans. Na het inspreken van het niet-win- nende lotnummer via een tele foonlijn wordt uit de bellers een kandidaat getrokken. Deze kandidaat wordt tijdens de show door Anita Witzier thuis opgezocht, waarbij gebruik zal worden gemaakt van een heli kopter, straalverbindingen, een reportagewagen en satellietlij- nen. Deze zogenaamde thuis- speler zal ook opdrachten moeten uitvoeren. Het finale- koppel in de studio probeert uiteindelijk met het huisteam het bedrag van honderd dui zend gulden te winnen. Belgisch Strijktrio. Frans van Ruth (pia no), Tom Sol (bariton). Muziek van Jo seph Jongen, Paul Hindemith, André Jo- livet, Francis Poulenc en Eugène Ysaye. Gehoord in de Waag in Leiden, gister- In de serie Muziek in Be weging werd gistermiddag in de Waag het laatste con cert van dit seizoen ge speeld. Deze episode in het muziekhistorisch over zicht van de stichting Luis termuseum droeg de titel 'De onzekere jaren '30 - Ja ren van ordening en nieu we impulsen'. Na de min of meer geordende opeenvolging van stijlen re naissance, barok, klassiek, ro mantiek - brak in de jaren dertig van deze eeuw een perio de van sterk individualisme aan. Componisten behoorden niet langer tot omvangrijke stromingen, maar maakten deel uit van kleine groepjes of opereerden in een zelfgekozen isolement. Het programma van het concert stond in het teken van de daaruit voortvloeiende diversiteit. Zoektocht De ontreddering na de ingrij pende veranderingen van de ja ren twintig is in het hele vol gende decennium nog hoor baar aanwezig. Iedere compo nist probeerde zijn eigen ant woord te formuleren. De door bariton Tom Sol zonder enige opsmuk - en daardoor zeer toepasselijk - uitgevoerde lie deren van Paul Hindemith il lustreren diens zoektocht naar nieuwe ordening aan de hand van oude, barokke principes Uit de 'Cinq poèmes' de Paul Eluard van Poulenc spreekt de behoefte van de jonge Franse componisten van de 'Group des Six' aan eerlijke muziek. De ca bareteske invloeden van bui tenbeentje Erik Satie zijn in Poulencs liederen duidelijk te horen. Tom Sol vloog hier in zijn enthousiasme soms even uit de bocht, maar voelde de sfeer uitstekend aan. Hoewel eveneens duidelijk vanuit (of juist tegen) de Franse muzikale traditie geschreven, berust de muziek van André Jo- livet op geheel andere princi pes. Aan zijn 'Mana' voor piano ligt het 'geordende geluid' van Edgard Varèse ten grondslag. Grote sprongen tussen de regis ters, een belangrijke rol voor de stilte, onverwachte dynami sche verschillen. Pianist Frans van Ruth bracht in deze gym nastiekoefeningen duidelijk naar voren hoezeer Jolivet de brug vormde tussen Varèse - die de muziek uitbreidde tot alle denkbare vormen van ge luid - en Olivier Messiaen, die juist de aandacht richtte op lang ondergewaardeerde, maar louter muzikale 'parameters' als ritme, toonduur en dyna miek. Hoogtepunt Hoogtepunt van het concert waren echter de twee stukken die werden uitgevoerd door het Belgisch Strijkkwartet. Door een ongeval van een van de le den tijdelijk teruggebracht tot trio speelden de Belgen twee composities van landgenoten, die in de plaats kwamen van kwartetten van Ruth Crawford- Seeger en Michael Tippett. Jammer, vooral omdat er niet zo vaak een werk van een vrouw te beluisteren valt. Het Strijktrio van Joseph Jongen echter maakte al veel goed. Ro mantische epigonenmuziek misschien, maar wel goeie en bovendien schitterend ge speeld. Interessanter was een werk dat lang op ontdekking heeft liggen wachten in de bi bliotheek van het Brussels con servatorium: een Strijktrio uit 1927 van de Belgische violist componist Eugène Ysaye (1858- 1931). Boeiende muziek, rijk aan ideeën, die in hun doorwer king weer nieuwe ideeën ople veren, en vol virtuositeit. De stukken van de land- en tijdge noten Jongen en Ysaye lever den een treffende illustratie van de grote diversiteit van het tijdvak. Voorlopig zit het er wat Muziek in Beweging in de Waag betreft weer op. Voor het volgend na jaar staan drie nieuwe concer ten uit de reeks van het Luister museum gepland. Het is jam mer dat het tempo waarin de concerten elkaar opvolgen niet wat kan worden opgevoerd. Het idee van een reis door de mu ziekgeschiedenis lijdt een beet je onder de grote tussenpozen. Bovendien krijg ik de indruk dat de inleiders bij de concer ten een beetje te veel aan hun lot worden overgelaten, waar door een evenwichtige 'reisbe- geleiding' in het gedrang komt. Misschien zijn de toelichtingen in de programmaboekjes ook wel meer dan voldoende. Het gevaar bestaat dat het educatie- ve karakter van de reeks te veel wordt benadrukt, waardoor de aandacht voor waar het werke lijk omgaat, de muziek, ver slapt. Toch is die volgende reeks van drie concerten iets om reikhalzend naar uit te zien. Zeker als het Belgisch Strijk kwartet dan ook weer wat mag spelen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 9