Henk van Hoorn: 'Regio-radio
is niet beter dan Hilversum'
KUNST/RTV
Hilversum eerste gemeente
met breedbeeld-tv
Tweehonderd uur
tv Winterspelen
Vierduizend^
blote Bushfe
Schwarzkot
Professor Heertje en Midas Dekkers als kunstbeschouwers
Lou Reed
leest voor-
in Beurs
van Berla
Ivo Niehe
magverde
solliciteren
Ceidóe Qowuvnt
VRIJDAG 24 JANUARI 1992
HILVERSUM - De commerciële muziekzender MTV verdwijnt
in Hilversum van de kabel. Het vrijkomende kanaal wordt ge
bruikt voor TV Plus, het eerste publieks-experiment met breed
beeldtelevisie. Dat heeft de gemeente Hilversum gisteren bekend
gemaakt. Hilversum schrapt 3 februari het kanaal vanwege het
mislukken van onderhandelingen over een passende vergoeding.
De gemeente stelt zich op het standpunt dat alle commerciële sta
tions een vergoeding moeten betalen voor het gebruik van het ka
belnet. De oude overeenkomst liep emd vorig jaar af. CAI Hilver
sum is de eerste antenne-inrichting die stopt met het doorgeven
van MTV. TV Plus is een experiment van de stichting D2TV. Het
begint 8 februari bij de opening van de Olympische Spelen met de
eerste breedbeeld-uitzendingen bestemd voor het Nederlandse
publiek. Hilversum is daarmee de eerste gemeente die breed
beeld-uitzendingen in de D2MAC-standaard (voorloper van
HDTV) doorgeeft.
HILVERSUM - De NOS besteedt in totaal zo'n twee
honderd uur televisie aan de Olympische Winterspe
len in Albertville (Frankrijk) dat van 8 tot en met 16
februari wordt gehouden. Het gaat om een miljoe
nenoperatie waarbij bijna zestig mensen ruim twee
weken in touw zijn.
Met uitzondering van de openingsdag beginnen de
uitzendingen (op Nederland 3) dagelijks om 9.30 uur
's morgens. Begonnen wordt met een terugblik,
daarna wordt rechtstreeks overgeschakeld naar
Frankrijk voor de belangrijkste evenementen. De
NOS heeft geprobeerd de vaste programmering zo
veel mogelijk intact te houden. Zo hoeven Sesam
straat, het Jeugdjournaal en het Klokhuis niet voor
de Olympische Spelen te wijken.
Geen verbod
gebruik naam
Dance Classics
AMSTERDAM - De naam Dance
Classics mag ook door de concur
rent van de platenmaatschappij
Arcade worden gebruikt.
Arcade had in een kort geding,
dat ze had aangespannen tegen
EVA (een vennootschap van EMI
Bovema, Virgin en Ariola) ge
vraagd om een verbod op het ge
bruik van de naam Dance Clas
sics en het daarbij behorende let
tertype door EVA. Mr. Vrakking
van de Amsterdamse rechtbank
heeft de eis gisteren afgewezen.
Schuilplaats Rushdie
bekendgemaakt
LONDEN De Britse schrijver Salman Rushdie heeft
zich wegens dreigementen met de dood van orthodoxe is
lamieten aanvankelijk op een afgelegen plaats in Wales
schuilgehouden. Dat schrijft Rushdie's echtgenote Mari
anne Wiggins in een boek dat binnenkort verschijnt. Het
paar bracht het grootste deel van 1989 onder strenge poli
tiebewaking door in een huis in de plaats Lower Chapel
in Wales, zo is gisteren bekend geworden. De verblijf
plaats, van de schrijver bleef in de omgeving een goed be
waard geheim.
Rushdie werd wegens zijn boek de Duivelsverzen door de
inmiddels overleden geestelijk leider van Iran ayatollah
Khomeini ter dood veroordeeld. Rushdie zou zich na de
periode in Wales onder meer in Londen verborgen heb
ben gehouden. De auteur is zijn leven nog altijd niet ze
ker en moet nog steeds ondergedoken leven. Marianne
Wiggins leeft niet meer samen met Rushdie.
Nominaties
dansprijzen
AMSTERDAM De dansjury van de l
ging van Schouwburg- en Concertgebouw
tis (VSCD) heeft de drie nominaties bekf
maakt voor de dansprijzen voo
1991-1992. Voor de choreografie/produkl
is Nacho Duato genomineerd, voor zijnl
'Duende', dat hij voor het Nederlands Dai
ater maakte. De nominatie voor de zilverj
aterdansprijs is voor John Taylor voor zijl
het duet 'Still you van Suzy Blok', terwif
Lord werd genomineerd voor de gouden tl
dansprijs voor haar rol in 'Symphonic?
tions'. In dit ballet van Frederic Ashton wncaster,
Nationale Ballet, was Lord het stralende n|toJ<ip£a_
punt, aldus de dansjury. De jury bestaat 1
belle Lanz, Els Lutgerink, Job Sandersf
Spanjaard en Yteke Waterbolk.
HILVERSUM - De regio
nale omroepen, de Wereld
omroep en Henk van
Hoorn, chef van de actuele
NOS-radioprogramma's
zijn het in grote lijnen wel
eens over uitwisseling van
landelijke en internatio
naal nieuws. Dwarsligger
is het bestuur van de NOS,
waarin de negen omroe
pen zijn vertegenwoor
digd. Die zijn bang voor
verlies van identiteit. „On
zin,'zegt Henk van Hoorn,
„het gaat om de angst voor
verlies van invloed, geld
en banen."
„Tragisch." Zo noemt Henk
van Hoorn de reactie van alle
partijen op het plan van minis
ter D'Ancona de zendtijd van
de regionale omroepen te hal
veren. „Niemand is geschrok
ken. Iedereen lacht. Ze kan het
niet menen. Het zal een stok
achter de deur zijn. Ik denk
niet dat ze het plan zal uitvoe
ren. De minister vindt dat de de
landelijke en internationale ac
tualiteitenrubrieken door de
landelijke omroepen moeten
worden verzorgd en niet door
de regionale omroepen. Te drei
gen met zendtijdintrekking is
een vreemd middel. Het is wel
bedoeld als een steun voor ons,
misschien, maar wat moet je
met zo'n steun? Ik heb jaren bij
Radio Rijnmond gewerkt. Ik
vind regionale omroep prima,
maar ik ben er tegen wanneer
Radio West bijvoorbeeld een re
dacteur buitenland aantrekt.
Regionale omroepen moeten
geen programma's brengen die
op die van Hilversum lijken. Je
moet niet naast de negen grote
landelijke omroepen er nog
eens dertien regionale omroe
pen bij hebben".
Onzin
Maar ze doen dat toch uit on
vrede met de kwaliteit van de
landelijke actualiteitenrubrie
ken? „Ja dat is voor een deel
waar. Radio 1 maakt geen opti
maal programma, maar zo
slecht is het nu ook weer niet.
Regionale omroepen zeggen
dat ze het beter kunnen dan
Hilversum. Dat is echt onzin.
De VPRO heeft een eigenzinni
ge opvatting over actualiteiten,
ze doen het niet op de korte flit
sende manier van Veronica. In
plaats dat die regionale omroe
pen dan alleen zorgt voor de
landelijke actualiteiten op de
dag waarop de VPRO verstek
laat gaan, wil radio Rijnmond
bijvoorbeeld alles zelf gaan
doen. Dat vind ik een foute
weg."
„In de praktijk moeten landelij
ke omroepen wachten bij be
paalde onderwerpen in de regio
totdat de regionale omroep aan
de beurt is geweest. Dat vind ik
tamelijk absurd. Bovendien
denk ik dat de luisteraars er de
dupe van worden. Met regiona
le omroepen kun je geen goede
landelijke actualiteitenrubriek
maken. Rijnmond en Radio
West hebben een of twee man
per dag voor de hele binnnen-
en buitenland voorziening. Dat
moet ontaarden in het bellen
van een correspondent. Dat is
journalistiek niet goed. Aan de
andere kant is Hilversum er
niet ingeslaagd een duidelijke
Radio 1 zender te maken. Daar
beginnen de problemen. Het is
onzin om de regionale zenders
dan het werk van Radio 1 te la
ten doen. Er wordt voordurend
gepraat over de verbetering van
Radio 1, maar de kans dat dat
lukt schat ik niet hoog. Er zijn
teveel belangen en meningen
bij betrokken."
Luistercijfers
Zijn de hoge luistercijfers van
de regionale omroepen bedrei
gend voor Hilversum? „We zou
den er consequenties uit
moeten trekken. Regionale om
roepen trekken al sinds twee
jaar meer luisteraars. Dan zeg
gen ze hier: kijk naar de cijfers
van Radio 1, het valt heus wel
mee. Ze voeren struisvogelpoli
tiek. Als Hilversum het niet
eens wordt moet het heil uit
Den Haag komen. Als dat ook
niet gebeurt verdient het om
roepbestel niet beter dan dat
het in elkaar stort."
De regionale omroepen willen
hun budget nu aanvullen met
inkomsten van reclame en zo
meer armslag krijgen. Van
Hoorn: „Luisteraars worden ge:
dwongen een tientje méér te
betalen voor de regionale om
roep. Dat zouden ze toch zeker
niet doen als ze dezelfde infor
matie beter op een andere zen
der zouden krijgen. Ik heb de
vergelijking getrokken meteen
gedwongen abonnement op
een regionale en een landelijk
dagblad. Dat zou niemand pik
ken. Je moet betalen voor een
landelijke én een regionale om
roep. Dat is op zichzelf niet gek,
maar dan moeten ze niet het
zelfde werk gaan doen. Overi
gens weet ik niet of die reclame
wel zoveel geld oplevert. Het
kost veel geld oip advertenties
te werven en er gaat ook nog
eens een deel naar de dagbla
den. Misschien kunnen ze er
een of twee verslaggevers voor
krijgen. Die moeten zich dan
maar voor de eigen regio in
spannen, want daar valt nog
veel te doen."
Herkenbaar
„Er moeten vier of vijf helder
geprogrammeerde zenders ko
men, niet saai en voorspelbaar,
maar herkenbaar. Daarnaast
moet er een organisatie gescha
pen worden die. dat mogelijk
maakt. Als je met z'n negenen
moet beslissen over de inhoud
van programma's dan wordt het
niets. Eigenbelangen gooien al
les in de war. Als ik minister
was dan zou ik zeggen: omroep
bestel is bijna verleden tijd.
Een paar zenders houden we
voor de traditionele omroepen
die hun eigen identiteit willen
uitdragen, maar ik zou ook en
kele zendmachtigingen uitge
ven aan stichtingen. Dan schep
je dus een nieuwe organisatie
die met een schone lei kan be
ginnen. Verder moeten de ken
merkende verschillen tussen
N3 (NOS)
ise Kampi
Henk van Hoorn: „Met regionale omroepen kun je geen goede landelijke actualiteitenrubriek maken".
regionaal en landelijk nieuws
blijven. De regionale omroep
volgt de ontwikkelingen in ei
gen regio op de voet. Een lande
lijke omroep heeft behoefte aan
een samenvattend verhaal. De
regionale omroep mag 48 uur
per etmaal uitzenden wat mij
betreft. De FM-zender blijft van
hen. Dat Hilversum nog met
twee middengolfzenders zit is
achterlijk in deze tijd van nieu
we technieken. Als Radio 1 via
de kabel of via een satellietka
naal te beluisteren is dan zal de
luisterdichtheid toenemep."
Als er een calamiteit is komt er
wel samenwerking totstand?
„Dat heeft veel moeite gekost.
De staatsgreep in de Sovjet
Unie is niet gezamelijk uitge
zonden. Tijdens de Golfoorlog-
actualiteiten vielen sommige
medewerkers af, omdat hun
kwaliteit onvoldoende was. Zo
kwam het dat bepaalde mensen
helemaal niet meer werden ge
vraagd. Het was een eindeloze
nachtmerrie, die samenwer
king. Zo zal dat niet meer te
rugkomen." Een goede samen
werking hangt dus op de be
reidheid van de omroepen
macht in te leveren en de voor
keur te geven aan kwaliteit?
„Ja. 'Een bakje troost bij Radio
Oost' of 'Met Arie of Muzieksa-
fari' is geen kwaliteit. Er luiste
ren toch veel mensen naar,
maar het zijn geen hoogstaande
programma's. Het bestbeluis-
terde NOS-programma is bij
voorbeeld een non-stop platen-
programma. Is dat ook kwalita
tief het beste programma? Nee.
Er is geen realtie tussen luister
dichtheid en kwaliteit. Het sluit
elkaar ook niet uit".
Van der Donk
en Blankers
als huwelijks
therapeuten
Haarlems Toneel: 'De troefkaart' van
GabrielaZapolska.
Vertaling: Lisetta Stembor. Regie: Joan
na Bilska. Decor en
kostuums: Marjoke Henrichs. Met Anne-
Wil Blankers, Eric van
der Donk, Jim Berghout, Aafke Bruining
en Jan-Chris
Duijvendak. Koninklijke Schouwburg
Den Haag, gisteravond, herhalingen t/m
zondag 26 januari, in Gouda op 4 februa
ri, in Naaldwijk op 12 maart, in Rijswijk
op 14 maart, op 11 en 13 april in Leiden,
op 25 april in Zoetermeer, op 2 mei in
Wassenaar.
In Gabriela Zapolska's 'De
troefkaart' leiden flirt en we-
derflirt tot een nieuwe ver
standhouding tussen man en
vrouw. Liefde is als een kaart
spel, vertrouwt de rijpere
vrouw Loulou haar nichtje
Mouchka toe. De troefkaart is,
dat Loulou's man Tolo de
macht der gewoonte niet wil op
geven en dat het dus nooit wat
tussen Mouchka en hem zal
worden, ook al lijkt dat zo. Het
speelt zich allemaal af in een
landhuis, voor de Eerste We
reldoorlog, waar Witóld en
Mouchka Loulou en Tolo ont
vangen. En misschien daarom
hanteert Gabriela Zapolska
(1857-1921) archaïsche taal. Of
zou het aan Lisetta Stembors
vertaling liggen dat Mouchka
potsierlijk zegt draaierig te
worden van Tolo's woorden?
Waar het in 'De troefkaart' uit
eindelijk om gaat, is hoe het ge
daan wordt. De plot stelt amper
wat voor, de derdehandse poë
zie kan vergeten worden, als de
personages maar overtuigen in
het quasi-rococo interieur. En
dat is maar ten dele het geval,
bij een 'sprankelend Pools blij
spel' hoopt men toch op iets la
Marivaux. Bij een geraffineer
de flirt denken we immers lie
ver aan Hamptons 'Les Liai
sons Dangereuses'. Jimmy
Berghout speelt de jongeman
Witold als een sterke boeren
kinkel die stieren in de houd
greep neemt, in plaats van een
stapje opzij te doen. Aafke Brui-
nings Mouchka is als een
Zeeuws meisje dat het niet
pikt, dat ze een blauwtje heeft
gelopen: dom en bozig. Het is
ongeloofwaardig dat een geraf
fineerd en ervaren echtpaar als
Loulou en Tolo bij hen op be
zoek gaan en nog minder, om
dat Eric van der Donk en Anne-
Wil Blankers die twee zo sub
tiel, komisch en toch streng
moralistisch op het toneel zet
ten. Enfin, het is huwelijksthe
rapie uit de jaren tien, en dat is
het.
Museum Swaensteyn, Herenstraat 101,
Voorburg. 'De Kijker
bepaalt' (een dialoog tussen kijker en
kunstwerk). Geopend
van woensdag tot en met zondag van
14.00 uur tot 17.00 uur.
Tot en met 15 maart.
Professor Arnold Heertje
(econoom te Naarden) zag
na vier weken nog niets in
het schilderij dat hij van
het Centrum voor Beel
dende Kunst uit Dordrecht
bij wijze van experiment te
leen had gekregen. Het
doek 'Rode Bloem' van
Klaasje Vroon had hij ten
slotte maar in een zijka
mertje geparkeerd. „Het
roept geen enkele associa
tie of emotie bij me op. Ik
heb het zelfs af en toe maar
omgedraaid. Hing deze
bloem in een museum, ik
zou er direct langs lopen".
Professor Heertje was één van
de zes bekende Nederlanders
die kunstwerken van jonge Ne
derlandse kunstenaars in huis
kregen. Na een maand werd
hen gevraagd wat ze van de
werken vonden. Was er iets
moois gegroeid tussen de kij
ker en het kunstwerk? De ant
woorden werden op video vast
gelegd. In museum Swaen
steyn in Voorburg is momen
teel een expositie te zien over
dit project dat werd opgezet
door de Culturele Raad Zuid-
Holland en het Centrum voor
Beeldende Kunst uit Dor
drecht. Een video met de reac
ties van de bekende dames en
heren wordt vertoond en alle
kunstwerken die bij hen thuis
hebben gehangen, zijn in het
museum aanwezig. De vijf an
dere proefpersonen behalve Ar
nold Heertje waren Bettine
Vriesekoop (sportvrouw), Mar-
ga van Praag (journaliste), Mar
griet Eshuis (zangeres/compo
niste), Midas Dekkers (bioloog-
/schrijver) en Max Dendermon-
de (schrijver).
Leken
'De kijker bepaalt' is de titel
van de expositie. Ditmaal was
niet de mening van kunstcritici
of collega-kunstenaars van be
lang, maar de mening van zes
leken op het terrein van de
beeldende kunst. Moniek Pe
ters, initiator van het project en
de expositie, vermoedde dat de
manier van waarnemen van de
proefpersonen bepaald zou
Tweeling' van
Carolien Smit in
huis.
Onder:
Als deze 'Rode
Bloem' van
Klaasje Vroon in
het museum zou
hangen, zou
professor
Heertje er direct
langslopen.
FOTO'S: PR
worden door de situatie waarin
ze verkeren. Objectief kijken is
mogelijk; de kijker ziet de din
gen die hij al kent of die hij in
verband kan brengen met ele
menten uit zijn omgeving. Deze
veronderstelling is tot op zeke
re hoogte juist gebleken. Alle
deelnemers beschouwden de
kunstwerken als een gebruiks
voorwerp waar ze iets aan wil
den hebben. De meesten deden
hun best er wat in te zien. Toen
de kunstwerken hun huis wa
ren binnengedrongen en 24 uur
per dag aanwezig, was een za
kelijke beschouwing niet meer
mogelijk. Het schilderij moest
iets terugdoen, zo niet, dan ver
anderde het al snel in een irri
tant voorwerp. Sommigen be
schouwden het kunstwerk als
een ongenode gast die maar
niet weg wilde gaan; bij een en
keling werd het kunstwerk een
huisvriend.
Katachtige hond
Midas Dekkers had onder meer
het schilderij 'Siamese Twee
ling' van Carolien Smit te leen
gekregen. Daarop zijn een Sia
mese tweeling en twee honden
afgebeeld. „Op deze tekening
staat tot mijn verbazing datge
ne waarvan het ik meeste hou
en datgene waar ik de grootste
hekel aan heb. Ik hou van fre
aks, zoals de dikste man ter we
reld, vrouwen met drie benen of
een Siamese tweeling. Het nor
male kun je het beste bestude
ren door te kijken naar wat
daarvan afwijkt. Maar op de te
kening staan ook honden en
daar heb een hekel aan". De
bioloog Midas Dekkers is gefas
cineerd door de manier waarop
tekenaars en schilders dieren
afbeelden. Een tekenaar heeft
de neiging dieren te vervolma
ken; de afbeelding van een dier
klopt zelden met de werkelijk
heid. De honden van Carolien
Smit lopen volgens Midas Dek
kers in het echt niet rond. Ze
heeft er een soort ratachtige
honden van gemaakt. De mens
heeft de neiging een nieuwe
stap te willen zetten in de evo
lutie en beesten te creëren die
volgens hem perfecter zijn dan
het voorbeeld.Midas Dekkers
keek met de ogen van een bio
loog naar de kunst die hij te
leen had gekregen. Hij wilde er
herkenbare vormen in ontdek
ken. Ook andere proefpersonen
hadden die neiging. Zo kwam
Bettine Vriesekoop net terug
uit Sicilië waar ze de vulkaan
de Etna had gezien die weer be
gonnen was met het spuwen
van lava. Het schilderij dat zij
in huis kreeg 'Gele Bloem van
Klaasje Vroon' deed haar dan
ook onmiddellijk aan de Etna
denken.
Abstract
Alleen Max Dendermonde
speekt een duidelijke voorkeur
voor abstract werk uit. Hij
kreeg Bergwandeling van Mar
jolein van den Assem te leen.
„Dit schilderij is voor zeventig
procent abstract. Als je een rou
te door dat landschap volgt,
kom je vanzelf in een abstracte
stemming. Dit is een soort Zen
achtig schilderij. Je denkt nog
wel, maar niet in concrete beel
den". De schrijver heeft een
grote liefde voor het doek opge
vat, dat is zonneklaar. Het
schilderij heeft echter wel een
grote concurrent: „Het is dat
mijn auto naar de garage moet,
anders had ik overwogen 'dit
schilderij aan te schaffen". 'De
kijker bepaalt', laat op een heel
amusante manier zien hoe le
ken kunst bekijken. Hun moti
vaties zijn bijna zonder uitzon
dering helder en concreet. Ze
zijn niet aangetast door het vi
rus van de kunst)babbel zoals je
die vaak in galeries om je heen
hoort. Deze zes buitenstaan
ders konden ook geheel onbe
vooroordeeld op de werken rea
geren, omdat ze zo goed als
niets van de makers wisten.
Hun oordeel werd niet ge
stuurd door de algemene opinie
over de kunstenaar of door zijn
of haar reputatie. Bijna onver
mijdelijk gaat in museum
Swaensteyn meer aandacht uit
naar de opmerkingen van de
proefpersonen over de werken,
dan naar de kunstwerken zelf.
De kunst werd gebruikt om een
reactie los te maken. Twee uit
spraken illüstreren aardig het
verschil in reacties. Midas Dek
kers beziet alles met de ogen
van de bioloog, ook
het kijken naaf kunst: „Het ge
nieten van beeldende kunst is
niets anders dan het verwen
nen van onze ogen. Die moeten
de godganse dag rotklusjes op
knappen: Ziet het eten er wel
smakelijk uit? Staan er geen
lantaarnpalen in de weg? Zo'n
zintuig wil dan ook weieens
worden verwend. En dat doen
met kunst. Het verwennen gaat
beter, naarmate we datgene wat
we willen verwennen, beter
hebben getraind. Naarmate we
meer in een schilderij zien, is er
meer waarvan we zouden kun
nen genieten, vooropgesteld
dat het een mooi kunstwerk is".
Marga van Praag (redacteur bij
het Jeugdjournaal) geeft een
heel persoonlijke reactie: „Als
ik me ellendig voel, ga ik wei
eens naar het Stedelijk Mu
seum. „Ik denk dan aan wat Ar
mando heeft gezegd: wie geen
troost vindt bij de medemens,
kan altijd troost vinden bij wat
de medemens heeft voortge
bracht. Na verloop van tijd voel
ik me dan een stuk beter".
Drie bonbons in
zilverkleurige
papiertjes
Het Beaux Arts Trio speelt piano trio's
van Mozart, Schumann en Schubert. Di-
ligentia Den Haag, gisteravond.
legen hur
ILFILN
iary Nels
IDHIGI
L4THR
MARYLAND - Het om-
schilderij van de OosteKsJj
kunstenaar Josef Schur
fer met een naakte Ami
se president George Bt
een beneden de gordel 1'^'
de generaal Schwarzkopf
woensdag voor een bedr
vierduizend dollar van d
gegaan. De koper van hi
met de titel 'A peace tre;
the new world order' wei
bekend te blijven,
trice van de betrokken
Het doek, waarop ven
(verdwaalde) blote Dol
ton, een bekende
senator en de Iraaksel
Saddam Husayn staaifc^JJ!
beeld, heeft tot een stofiam M0IC
verontwaardiging
Amerika. De regional!
heid overweegt de vei|0 VAf
galerie in Maryland, 70 |jest 16 0-
westen van Baltimore, tfct het mei
fen met inhouding van epnieuws 1
sidie van een half mUioL|JNMON[
lar. I met Sua
16.05 VAF
ICRV-Bulli
jjk magazi
Met het
16 04 TF
verzoek
AVRO
it 18.09-
De igazine20
AMSTERDAM
kaanse popzanger Lou I)Zie Radl(
op 15 februari in de Be 1504VO<
Berlage in Amsterdam 5p1(s 19 0
zen uit zijn nieuwe bot j4-24.oo C
ween thought and expr
Het boek bevat songtek
gedichten. Een dag na t
leesavond treedt Reed o
volledig uitverkocht 9.00 Uithe
Congresgebouw. Ook v »piemi
concert in het Amste
Carré op 9 maart, ziji(
kaarten meer.
15 45 EC
7 20 Con
Pianotrio's van Mozart, Schu
mann en Schubert vormden
het programma gisteravond
van het aloude Beaux Arts Trio.
De zaal van Diligentia was vol
en zelfs de extra rijen op het po
dium, vroeger gewoon, waren
deze avond weer terug. Dat er
toch een aantal mensen wegens
de uitverkochte zaal teleurge
steld moesten worden wegge-
gestuurd, had echter kunnen
worden voorkomen als Diligen
tia met zoekplaatsen zou willen
werken. Dan hadden de uitein
delijk leegblijvende plaatsen
alsnog kunnen worden bezet.
Bij het Beaux Arts Trio leeft ie
dereen niet alleen met de oren
maar ook met de ogen mee om
dat Menahem Presser nu een
maal al 36 jaar de show steelt
vanachter de piano. Vanaf de
oprichting van het Trio in 1955
verbindt hij zijn spel naadloos
met die van de violist door deze
al spelend over zijn rechter
schouder te volgen en mimisch
iedere rimpeling in de muziek
met mond en ogen aangeeft ter
wijl hij met een veelkleurig tou
cher dat vervolgens in pianok
lank omzet. Waar Mozart zijn
pianotrio's in eerste instantie
voor eigen concertgebruik
schreef, speelde de piano in het
Trio in Bes KV502, een grote en
gelijkwaardige rol met beide
strijkinstrumenten. Deze lichte
Weense roccoco sfeer maakte
daarna plaats voor de roman
tiek van Schumanns laatste pi
anotrio in g op. 110 dat de com
ponist opdroeg aan de Deense
componist Niels Gade. Dit is
weliswaar onmiskenbaar een
stuk Schumann romantiek,
maar behoort niet tot diens
meest tot de verbeelding spre
kende stukken. Deze compo
nist karakteriseerde Schuberts
beide pianotrio's op.99 en 100
als vrouwelijk en lyrisch tegen
over mannelijk en dramatisch.
Dat tweede, op. 100 had gister
avond inderdaad veel van die
kenmerken, terwijl het uitge
sproken lyrische spel van voor
al de cellist Peter Wiley daar
nog extra luister aan verleende.
Hij heeft zich in de 5 jaar dat hij
nu in dit trio meespeelt, ont
wikkeld tot iemand die qua
toonvorming en spelvastheid,
violist Isidore Cohen, die ruim
24 jaar in dit ensemble zit, in de
schaduw begint te stellen. Wie
naar het Beaux Arts Trio luis
tert ziet zich teruggeplaatst in
de cultuur van de negentiende-
eeuwse muzieksalon.
00 Het ide
.35 Postt
S Mededi
1810 VP
20 PP Uit;
20 15 N
het Chine
20BZicht
che verkei
AMSTERDAM - Het
voor het TROS-progra j5
'Per wanneer kunt u
nen' stoelt niet op
van S. Visser en mag
halve gewoon wordei
gezonden. Dit bep
vice-president van de
sterdamse rechtbank
Vrakking gisteren in
geding.
Visser eiste een schadL®
goeding en een verbt rt'
verdere uitzending,
hij meende dat het
gramma van Niehe
noeg identiek was a:
opzet van het progra
'Headhunter', waarvo
in 1988 het idee ontw
de en dat hij vervolge
een aantal produc
probeerde te slijten
AVRO overweegt
teel zijn voorstel voo
televisie-seizoen 199.
in produktie te nemt
december van het
jaar bracht de TROS
vier afleveringen v;
wanneer kunt u
op het scherm. K<
voorjaar volgen
nog een paar afleveri
Visser denkt dat een
werkster van John d
Produkties zijn vc
heeft doorgespeeld a;
Niehe. Mr. Vrakking
in zijn vonnis dat V
idee onvoldoende is
werkt en geconcreti
om in aanmerking
men voor auteursre
ke bescherming,
was de rechter van
dat beide program:
het eerste gezicht wel
kaar lijken - omdat zij
het solliciteren tot
werp hebben - maar
nadere beschouwing
aantal verschillen op'
In het programma va
he treden bijvooi
minder kandidaten
wordt een andere se
procedure gehanteei
dienen de deelnemer
middel van het verzai
van punten de aangel R
baan te bemachtigen
en andere facetten
het programma van
niet terug te vinden.
brtn)16
20 Gastp
Crooner
Hete
(BRTN)
Alboka tc
eldbeeld
F opus
1 inC<
1 (1942
07.00 Nai
ter/<
wel licl
matig
afgel
0 gradei
menc