wilmmakers zijn de sterren in Rotterdam Pedersen mikt op Hitehcock-effect FILM 15 II Imer Thys Ockersen vindt jeugdidool Driemaal Huston in Danny's eersteling ïSoUTUTlt VRIJDAG 24 JANUARI 1992 stival met 170 films duurt tot 2 februari itelaar t de to bij hel 1 zegt ken v tainer, le-tom; open ?t hun n het )efvoo lopend TV kan ver zij •ingen Met ee^TERDAM - Gister- d is de 21ste editie het Filmfestival Rot- im begonnen. Met de et and vste fllm van de in lti rland wonende Ar- jn Alejandro Agresti, ern Crimes'. Een pro- ie van het in Den teruggekeerde, is internationaler wer- e duo Kees Kasander ennis Wigman. Tot 2 goot is iari gaat er in twaalf 1 hang aien en zaaltjes in "tjrdam een lawine van 170 nieuwe films en s over de bezoekers Vorig jaar kochten >ns de festivalopgaaf k 0 filmgekken in to- 300.000 toegangsbe- in Rotterdam is in de plaats de leiding: Emile ix nam het roer over van liaan Marco Müller. Jour nalist en filmmaker (beprijsd voor o.a. zijn serie VPRO-tv- brieven Post uit Irkoetsk) Fal- laux is een volkomen andere persoonlijkheid dan de Ita liaan, met wie organisatorisch uiterst moeilijk viel samen te werken. In de Filmkrant meldt Fallaux wat hij in Rotterdam aantrof: „Geen geld, geen per soneel, alleen maar twintig jaar geschiedenis en een kater". Aan hem de taak om de fakkel die filmgek Huub Bals twintig jaar geleden voor de artistieke, kleine, bedreigde en andere films uit vaak verre buitenlan den ontstak, opnieuw aan te blazen en verder te dragen. Hij lijkt het te willen doen in grote openheid en zonder onnodige poeha. „Als ik mezelf vergelijk met een museumcurator: ik ben er niet zo een die de ten toonstelling belangrijker vindt dan het kunstwerk. Ik ben geen Fuchsiaan" zei hij tegen Ger- din Linthorst in de Filmkrant. Hij heeft niettemin nogal wat tegenwerking moeten overwin nen. Het komende festival van Berlijn is een concurrent die voortdurend festivalpremières wegkaapt. Dit jaar waren dat er maar liefst acht. Natrappen Fallaux zei eerder: „Filmma kers komen liever bij ons, de producenten kiezen voor Ber lijn. Ze denken dat daar op de 'markt' goud te verdienen valt". Zelfs ex-Filmfestival di recteur Müller trapte vanuit zijn nieuwe festivalbaan in Lo carno nog even na. Fallaux zag een brief van Müller die om een film voor zijn eigen festival te winnen, schreef: „Beter een A- festival (Loqarno dus, BJ) dan Philippe Noiret (links) in 'J'embrasse pas'. het kleine Rotterdam". Mis schien speelt bij die houding een rol dat Fallaux definitief van Marco Müller verlost wilde zijn, toen hij zijn baan in Rot terdam aannam. Müller zou eerst adviseur in de Maasstad blijven, maar Fallaux zag twee kapiteins op één schip niet zit ten. Zo klein is Rotterdam trou wens ook weer niet. Er is welis waar voortdurend het probleem van geldtekort, maar daarmee kampt de hele filmwereld. Het festival is vooral géén interna tionale 'showcase', waar de gla- mourpers op af stormt en waar de 'moeilijke' films in de marge worden weggestopt. Rotterdam is een publieksfestival, heeft een functie als een soort 'pre view-festival' voor films die la ter in o.m. de Filmhuizen of an dere 'arthouse'-achtige biosco pen zullen worden gedraaid, en is in hoge mate 'filmmaker- vriendelijk'. De in '88 overleden Huub Bals zorgde er indertijd voor dat 'Rotterdam' filmma kers co-productie-mogelijkhe- den, of andere financiële voor waarden kon bieden om werk- in-wording af te maken (het Hubert Bals Fund bestaat nog). Bovendien schept het festival al jaren een klimaat waarin de niet-commerciële films aan z'n trekken komt, waar ontdekkin gen gedaan kunnen worden en vooral filmmakers de sterren zijn. György Konrad In Rotterdam valt onder meer een hoofdprogramma te zien, een keuze door een aantal Ne derlandse filmcritici, een on derdeel dat 'Limits of Liberty' heet en waarin door economie of politiek gecensureerde films aan bod komen. Inleider daar van in Rotterdam is de huidige voorzitter van de internationale PENclub, de Hongaarse schrij ver György Konrad. „De beta lende en straffende staat staat op instorten en de cineasten en redacteuren verlaten de veilige havens van het gesubsidieerde bestaan en stomen de woelige zee van de vrije markt op", vat hij de aanzet voor nieuwe pro blemen in de voormalige Oost bloklanden samen. De films in 'Limits of Liberty' leveren géén puur politiek programma. Ze zijn gekozen op artistieke kwa liteiten of op hun bijzonder heid. In dat kader zijn de Geor gië ontvluchtte, door Gamsa- choerdia als 'vijanden van de staat' bestempelde regisseurs Dajan Shengalaya en Lana Go- giberidze te gast. Tegenhanger bijna tot dit onderdeel is een se rie films onder de noemer 'Rus sian Box Office'. Films die in Rusland de kassa's deden rin kelen tijdens de periode van onderdrukking. Films die zich geen zier aantrokken van de politiek, maar gewoon een pu bliek wilden amuserem. Dan is er 'Cinema Narcissus', waarin- films worden vertoond waarin de regisseur om wat voor reden dan ook een rol in zijn eigen film speelt. Van Woody Allen, via de Fransman Jacques Doil- lon - die het deed uit gebrek aan geld voor een acteur - tot en met Charles Chaplin. Daar naast nog het onderdeel 'Alter native Dimensions', met avant- garde- en kunstfilms, een re trospectief van Nederlandse films en een serie 'talk-shows'. „Idioot Greenaway" Voorbeelden van films uit het hoofdprogramma van Rotter dam: 'Nuit et jour' van Chantal Akerman, 'Schrei aus Stein' van Werner Herzog, 'Night on earth' van Jim Jarmusch en Van Gogh' van Maurice Pialat. Verder de binnenkort in roula- Een scène uit The Commitments. tie gaande film 'Europa' van de Deen Lars von Trier, die een Amerikaan van Duitse afkomst vlak na de oorlog Duitsland en de daar dan nog altijd actieve anti-krachten (de 'weerwolven') laat verkennen; André Téchi- né's 'J'embrasse pas' over een jongen uit de Franse provincie die in Parijs zijn zelfstandig heid wil vinden en in het prosti- tutie-circuit terechtkomt (met een bijzonder rolletje van Phi lippe Noiret als oudere homo seksuele tv-maker). In Leo Ca- rax' 'Les amants du pont neuf speelt Juliette Binoche (bekend FOTO'S PR uit 'The unbearable lighthness of being') een blind meisje in een 'amour fou' op de beroem de Franse brug. Zeer goede kri tieken gingen Alan Parkers 'The commitments' vooraf, een film over een rockband in Ier land. Engelsman Parker ('The wall', 'Mississippi Burning') vervolgde zijn filmcarrière in Amerika en zei niet meer in En geland te willen filmen zolang „die idioot van een Greenaway" daar nog gefêteerd werd. Het tekent de veranderingen in Rotterdam dat juist deze Alan Parker er vertegenwoordigd is. 'Shattered' eügebiedj derdagUv; ckersen naast Dale Evans en Roy Rogers. ilphen geleiding 'elke reder «/Rogers, king of the cowboys' ASTA 1: 'Shattered' met Tom Berenger, Bob Hoskins en Greta Scacchi. Geba seerd op Richard Neely's boek 'The plastic Nightmare'. Scenario en regie: Wolfgang Pedersen. I door BERT JANSMA Regisseur Wolfgang Pedersen koesterde het project al voordat hij zijn succesfilm 'Das Boot' in Duitsland maakte: een verfil ming van Richard Neely's thril ler 'The^ plastic nightmare'. Hij vond filmmaatschappij-in- moeilijkheden MGM/Pathé be reid tot financiering en "kon er zo zijn Amerikaanse debuut mee maken. Pedersen dacht ongetwijfeld met Neely's boek een Hitch- cock-achtig gegeven in handen te hebben. Op papier heeft het er alle schijn van: Tom Beren ger speelt een man die als men selijk schroot uit een auto-on geluk te voorschijn komt, maar via plastiche chirurgie weer op gelapt wordt. Dat laatste geldt niet voor zijn geheugen, want dat blijft blank. Thuis bij zijn vrouw komt hij er langzamer hand achter dat het niet zo erg tussen hen boterde vóór zijn ongeluk. Bovendien gaat hij haar verdenken van een ver houding, dus huurt hij een pri- vé-detective (Bob Hoskins) in om de waarheid te weten te ko- Bob Hoskins als privé-detective die Tom Berengers geheugen moet opfrissen men. Het is een beetje het spel letje dat Hitchcock een paar keer met James Stewart uit haalde ('Vertigo'). Al zitten er halverwege de film een paar in trigerende knopen in het ver haal, overtuigend wordt het nooit. Vooral doordat Tom Be renger nergens iets van het slachtoffer heeft en Pedersens verfilming van aanvang af ei genlijk wel erg ongeloofwaar dig is. De mooie Britse actrice Greta Scacchi mag weer (na o.m. 'White Mischief) een kreng van een vrouw neerzet ten. Ze gaat Bette Davis nog eens achterna. JANSMA .00-17.00 jerswerk gesprek - Tel 07 18 30-20 ren - Ki; )VOORT - Een jon- dmsdagav van tien jaar ziet z'n ei!07-M21film. De bioscoop jeidingsgi Desmet in Amster- lp?,i®?s,ivil m de ster van de film natie)tel n cowboy met een eloos pak, een blijde ich en een gitaar bij ind: Roy Rogers, de ide cowboy. Dat jon- is inmiddels een man i, Roy Rogers is tach- cowboys zien er al- et meer smetteloos it staan dat ze zin- laar alledrie, het jon- 'an toen, de man van de cowboy zijn het verp van een bijzon documentaire van aker Thys Ockersen: Rogers, king of the ys' die tijdens het istival Rotterdam z'n ere beleeft. ckersen was dat jongetje :n. Zoals zoveel mensen i en nabij zijn leeftijd [etekende incluis) wa- filmcowboys Roy Ro- oppalong Cassidy (Willi- yd) of Gene Autrey de kennismaking met het Westen en met Holly- Ockersen, filmer, film- n het bezit van een mil- lmfoto's opgeborgen in "aar beveiligde uitbouw n huis in Zandvoort - in huis in Hollywood en maker van filmdoqu- res over regisseurs Don en Samuel Fuller, dook oy Rogers, king of the rs' op een ook voor hem uikelijke manier in één i filmliefdes: „Mijn Roy •film is een heel per soonlijke film gewprden. Zoals ik eigenlijk nog nooit een docu mentaire-onderwerp benaderd had. Het kon ook haast niet an ders. Ik ben dat jongetje van tien uiteraard, dat je in mijn film voor het eerst de bioscoop Desmet (medeproducent van mijn film) ziet bezoeken. We hebben dat helemaal in de stijl van de vijftiger jaren gefilmd. Sommige mensen die de film al bekeken hebben, zagen niet eens de overgang van een oud stuk journaal naar de nage speelde werkelijkheid van toen: En ik ben dan zelfde man die 35 jaar later naar Amerika trekt om te kijken wat er van zijn idool van toen geworden is. Een nostalgische reis dus". Roy Rogers-sandwich Het klinkt gemakkelijker dan het is. Want Roy Rogers - door de jeugd van de vijftiger jaren gewoonlijk 'Rooie Roggers' ge noemd - is tachtig, geniet niet meer zo'n goede gezondheid en trekt zich steeds meer terug uit het openbare leven. Daar heeft hij in Amerika overigens veel langer dan hier een grote rol ge speeld. Hij maakte zo'n negen tig speelfilms voor Republic, maar stopte ermee toen de maatschappij de films aan de televisie verkocht. Rogers was een van de eerste acteurs die daar de 'residuals' (aanvullende vergoeding) voor wilde hebben, inmiddels een normale zaak in Hollywood. Hij kreeg ze niet, beëindigde z'n contract, en be gon zelf voor de tv een serie ui terst populaire Roy Rogers- shows, films van een dik half uur. Zo kan het dat een genera tie van dertigers in Amerika de ster Rogers ook nog kent. En als het niet van de tv-films is en van hun vele 're-runs', dan wel van de Roy Rogers-eethuizen die er langs de oostkust van Amerika te vinden zijn. Tegen woordig onderdeel van de Har dy's keten, waar je nog een Roy Rogers-sandwich kan nuttigen. Bovendien heeft de cowboy ster een aandeel in de 'Happy Trail'-restaurants in een cam ping-keten, en heeft hij een museum in Victorville (vlak bij Los Angeles) waar hij zo'n beet je alle 'memorabilia' over hem, zijn echtgenote en tegenspeel ster Dale Evans en hun carrière heeft ondergebracht. Cowboy Roy Rogers - ook nog een ge fortuneerd landeigenaar - heeft dus goed geboerd. 'My pal Trigger' Thys Ockersen: „In mijn film ga ik op zoek naar mijn jeugdi dool, maar ik zal 'm dus niet zo gauw vinden. Ik kom eerst al lerlei sterren uit zijn films te gen. Onder meer ook regisseur William Whitney die 27 Roy Ro gers-films gemaakt heeft. En ik spreek voortdurend via de tele foon met zijn zoon Dusty, die zijn zaken behartigt. En je ziet hoe ik op een Roy Rogers-festi val in Ohio terechtkom. Eigen lijk een wat navrante zaak, want de Grote Ster is er zelf niet bij. Je ziet de diverse oude ac teurs uit zijn films rondrijden door de verlaten straten van het stadje, enthousiast wuivend naar publiek dat er nauwelijks is". Ockersen gaat op bezoek in het Roy Rogers-museum in Vic torville, waar onder meer diens paard 'Trigger' staat, dat - wel iswaar afgewisseld door diverse stand-in-viervoeters - tot z'n 33ste dienst deed als de trouwe viervoeter die kunstjes deed in de films van de baas. Ockersen: „Het is natuurlijk bizar, zo'n groot opgezet naard. Maar Roy kan het niet verdragen dat paard, waar hij 25 jaar mee ge werkt had, te begraven. Nu staat het naast het paard But termilk van zijn vrouw Dale Evans en de hond Bullett die we in Nederland niet kennen, maar die in de tv-serie een rol speelde". Een van Rogers be kendste films werd 'My pal Trigger', die in Nederland teza men met de documentaire van Ockersen in roulatie zal worden gebracht. Rogers zei er inder tijd over: „Ik ben de enige ac teur die een bijrol heeft ge speeld naast een paard in de hoofdrol". Hillbilly-muzikant Rogers, geboren als Leonard Slye, was een Hillbilly-muzi kant (o,m. met de groep 'Sons of the Pioneers') die een kans kreeg in films toen Republic Pictures contract-moeilijkhe den voorzag met de man die toen De Zingende Cowboy van het Witte Doek was. Gene Au trey. Roy Rogers, die ook nog even het pseudoniem Dick Weston droeg, werd ongeloof lijk populair en was maar liefst twaalf jaar achtereen winnaar van de Western Box Office Polls. Zijn privé-leven kende een aantal tragedies. Hij ver loor zijn eerste vrouw, trouwde ruim een jaar later met de aan komende actrice Dale Evans, die een zoon van dertien had. Ze namen kinderen aan van wie een Koreaans meisje met een autobus verongelukte en een zoon tijdens een ontgroe- ningsfeest in dienst in zijn ei gen braaksel stikte. Ze kregen later samen nog een aantal kin deren. Thys Ockersen: „Ik denk dat 'Roy Rogers, king of the cowboy's' een van de laatste films is waarin hij nog te zien zal zijn. Nee, hij heeft 'm zelf nog niet bekeken. Ik betwijfel trouwens of hij wel doorhad wat we aan het doen waren. Hij is natuurlijk interviews gewend. Maar ik denk niet dat hij besef te dat we met een film van tach tig minuten bezig waren waarin ze zóveel uit zijn carrière over hoop gehaald hebben. In maart ga ik naar Los Angeles om 't hem allemaal te laten zien". Lauren Bacall hoort bij de sterke rolbezetting van Mr. North. HAAGS FILMHUIS: 'Mr North' met An thony Edwards, Robert Mitchum, Harry Dean Stanton en Anjelica Huston. Re gie: Danny Huston. Laatste film uit cy clus rond Hollywood-tamilie Huston. Op 30 januari. In de filmserie The Hustons in het Filmhuis komen twee zoons van John Huston aan bod: de in 1950 geboren Tony, door vader John Huston lang als misluk keling beschouwd. En zoon Danny Huston, in '62 geboren. Tony Hustons schreef hét sce nario voor de laatste film die va der John zou regisseren: 'The dead', naar een passage uit Ja mes Joyce's 'Ulysses' (morgen avond te zien). Danny Huston debuteerde in '88 met 'Mr North'. Een om een aantal rede nen bijzondere film: John Hus ton schreef mee aan het scena rio en stelde daarmee zijn laat ste daad in Hollywood. Hij zou ook een van de hoofdrollen spe len. Dat lukte niet meer Robert Mitchum was bereid tijdens de opnamen de zieke Huston te vervangen. Een daad van pië teit en je mag het Mitchum dan ook niet aanrekenen dat hij niet de geschikte man is voor de rol van de oude, aan huis ge kluisterde familiepatriarch in het plaatsje Newport, New Eng land. Mr. North' lag hier in Neder land op de plank, was nog nooit vertoond en niet voor niets. Het zou overdreven zijn te stellen dat Danny Hustons film ver rast. Als vader Johns naam - ook als co-producent - niet aan het project verbonden was ge weest, zou er nooit zo'n sterke rolbezetting op de been ge bracht zijn. Ga maar na: Lauren Bacall, David Warner, Mit chum, Harry Dean Stanton en een andere loot aan de Huston- stam. Anjelica. Het maakt de film niet goed, wel aardiger. 'Mr North' is een verfilming van Thornton Wilders 'Theophilus North". Een gegeven dat ty pisch is voor Wilder die vaak speelde met verwachtingspa tronen van de maatschappij en moraliteit. In dit geval komt een jonge student werken in het volop met grijze rijkaarden, dure landhuizen en nuffige butlers gedoteerde stadje New port. Meneer North heeft een bijzondere eigenschap: hij laadt statische elektriciteit op waardoor iemand die hem aan raakt een schok krijgt. Gauw doet de fabel de ronde dat hij door handoplegging kan gene zen. Voordien heeft hij door puur gebruik van gezond ver stand Robert Mitchum van in continentie genezen, een meis je van migraine afgeholpen en een opgeblazen dokter doorge prikt, dus er ontstaat een run op de 'wonderdoener'. Uitein delijk ontvlucht hij het opdrin gende publiek, in tegenstelling tot een andere Thornton Wil der-held, Mr. Brush ('Heaven's my destination') die precies doet wat de samenleving van" hem verwacht en zijn leven in het honderd ziet lopen. Mr. North (Anthony Edwards) sluit uiteindelijk Anjelica Huston in zijn armen als riante beloning en daarmee is de film een zacht moralistisch sprookje gewor den, dat elk drama mist. Hét scenario steekt weinig pittig in elkaar, Danny Huston filmt het met slaapverwekkende schoolsheid en het zijn de ac teurs die je wakker houden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 15