Ruimtediensten uniek liturgisch experiment n GEESTELIJK LEVEN OPINIE Centrum wil joodse waarden bijbrengen Jongeren vaker op bedevaart COMMENTAAR Wereldraad noemt KGB- invloed pure speculatie e CcidóG Qowiant DONDERDAG 23 JANUARI 1992 aid* Vaticaan veroordeelt executie VATICAANSTAD - Het Vaticaan heeft de executie van de Cu baan Eduardo Diaz Betancourt veroordeeld. De 28-jarige man was met twee andere ballingen uit de Verenigde Staten in een bootje vol met springstof illegaal op de Cubaanse kust geland. De Heilige Stoel is bedroefd over de executie waartoe voornamelijk op politie ke gronden is besloten. Betancourt had geen enkele terroristische daad verricht. Het Vaticaan spreekt de hoop uit dat er spoedig een dialoog in Cuba op gang komt die de weg opent naar een maat schappij die is gebaseerd op respect voor de menselijke waardig heid. Cuba had de executie, die op maandagavond plaats vond, verdedigd met een beroep op de veiligheid, de stabiliteit en de vrede in het land. De betrekkingen tussen de RK Kerk op Cuba en de Cubaanse regering blijven gespannen. De bisschoppen lever den in 1990 in een herderlijk schrijven zware kritiek op het politie ke, economische en sociale beleid van de regering. Cuba, waar 40 procent van de bevolking rooms-katholiek is, is het enige Latijnsa- merikaanse land dat de paus nog heeft niet bezocht. De bisschop pen hebben in 1990 paus Johannes Paulus II voor een bezoek uit genodigd. Onderhandelingen daarover zijn nog gaande. Bescheidenheid is vaak slechts eerzucht die haar tijd afwacht Jean de Boisson Evangelische gemeente omsingelt Amsterdam DRIEBERGEN - De Christengemeente in Am sterdam houdt op zondag 1 maart een 'Ringweg gebed voor Amsterdam'. De gemeente vraagt chris tenen tussen half 8 en half 9 's morgens per auto rond te rijden op de 35 kilometer lange rondweg en onderweg te bidden voor de hoofdstad. Het gebed zal zich toespitsen op de „strategische punten" langs de ringweg, meldt de Evangelische Alliantie in Driebergen. Daarbij wordt gedacht aan enkele ziekenhuizen en banken, het World Trade Centre, de RAI, het Ajax-stadion en de havens. De evangelische gemeente gelooft dat God binnen kort via Nederland voor een geestelijke opwekking in Europa gaat zorgen. „Amsterdam is voor God een strategische plek om Nederland te bereiken. Zoals Israël Jericho omsingelde, willen wij op 1 maart in gebed Amsterdam omsingelen." Vijftien missionarissen vermoord in 1991 VATICAANSTAD - In het afgelopen jaar zijn over de hele wereld vijftien missionaris sen vermoord. De lijst van missionarissen die de uitoefening van hun beroep met de dood moeten bekopen, wordt ieder jaar langer. Dat meldde gisteren Radio Vaticaan. In 1991 wer den een bisschop, een monnik, drie nonnen en tien priesters van het leven beroofd. Ne gen van de moorden vonden plaats in Mid den- en Zuid-Amerika, vijf in Afrika en één in Azië. Terroristen, guerrilleros en militairen waren verantwoordelijk voor minstens zeven van de moorden. In Peru werden de geestelijken het zwaarst getroffen. Hier lieten vier missionarissen, drie priesters en een non het leven als gevolg van aanslagen van de maoistische beweging Lichtend Pad. Koptische paus bezoekt Nederland AMSTERDAM - Paus She- nouda III, het hoofd van de Koptisch-Órthodoxe Kerk, brengt op 20 en 21 februari een bezoek aan Nederland. Hij zal bij die gelegenheid de Kopti sche kerk in Amsterdam offi cieel inwijden, aldus woord voerder M. Kolta van de uit Egypte stammende kerk. De kerk in Amsterdam-Noord Werd al vijf jaar geleden in ge bruik genomen, maar kon tot nu toe Shenouda niet strikken voor de plechtigheid. De Kopti sche paus, die overal ter wereld zijn volgelingen heeft, heeft Nederland nog niet eerder be zocht. De Koptische kerk is sinds 1977 vertegenwoordigd in Nederland. De kerk heeft naar schatting 2 a 3.000 leden, die be halve in Amsterdam ook in Den Haag kerkdiensten kunnen bij wonen. Schooldirecteur eist schade vergoeding van kerkeraad ZUTPHEN - Directeur H. Hofman van de Apel- doornse Jacobus Fruijtier- school heeft gisteren in een kort geding voor de Zutphense rechtbank een schadevergoeding van 15.000 gulden geëist van de kerkeraad van de Gere formeerde Gemeente in Apeldoorn. Volgens Hofman heeft de ker keraad zijn goede naam te grab bel gegooid, waardoor hij-zijn baan aan de Reformatorische Scholengemeenschap dreigt te verliezen. De ellende begon driejaar gele den, toen de vrouw van Hofman de kerkeraad vroeg om te be middelen in hun huwelijk dat spaak dreigde te lopen als ge volg van het gedrag van Hof man. Volgens deze is de kerke raad daarbij buiten haar boekje gegaan. „De hulpverlening ver anderde in tirannieke inmen ging". Vorig jaar kreeg Hofman tuchtmaatregelen van de ker keraad opgelegd omdat hij zich volgens die raad niet aan de af spraken hield die gemaakt wa ren om zijn huwelijk te redden. Hofman werd uitgesloten van het avondmaal. Bovendien kre gen de kerkgangers vanaf de kansel te horen dat één van de gemeenteleden van het rechte pad was afgeweken. Hoewel hierbij geen naam werd ge noemd, was al snel duidelijk ojnwie het ging. Hofman verwijt de kerkeraad dat zij de geheimhouding heeft geschonden en niets heeft ge daan om de wilde geruchten die over hem de ronde deden de kop in te drukken. Daarnaast is de schooldirecteur van mening dat de kerkeraad de tuchtmaat regelen nooit had mogen opleg- gén, omdat alleen zonden die de openbare ergernis opwek ken onder het tuchtrecht val len. Zijn misstappen in zijn hu welijk kunnen niet als zodanig opgevat worden, vindt Hofman. Als gevolg van de tuchtmaatre gel staat zijn baan als directeur van de Jacobus Fruijtierschool op de tocht. Daarnaast dreigt hij bijverdiensten mis te lopen. De raadsman van de kerkeraad, mr. R. Haasjes, vond dat de zaak helemaal niet bij de bur gerlijke rechter thuishoort. Hij vond dat Hofman zijn gelijk maar moest gaan halen bij de classis, een beroepsinstantie voor de kerkeraad. Het drei gende ontslag op de school heeft volgens Haasjes niets met de tuchtmaatregel te maken, maar met de huwelijksproble men en de levenswandel van Hofman. De rechter doet over dertien da gen uitspraak. AMERSFOORT - „Theo logie gaat om de hele mens", zegt 'dansende do minee' Andries Kobus, een van de drie voorgangers in de Amersfoortse 'Ruimte diensten'. Dit oecume nisch experiment, waarin beweging en traditie cen traal staan, is in Nederland uniek. Komende zondag viert het experiment zijn tiende verjaardag met een dienst, een tentoonstelling en een feestelijk program ma. Zingend komt de zanggroep in processie de ruimte binnen. De voorste draagt een kaars. Tij dens een groot deel van de dienst staat de gemeente. Zit ten kan op een stoel of op de grond. Kinderen spelen in een hoek of doen mee. Bij het kyrie en gloria komt de hele gemeen te in beweging. Dat geldt ook voor het delen van brood en wijn, dat vooraf wordt gegaan door een reidans. De Ruimtediensten worden eens per maand gehouden in de St. Aegtenkapel in Amersfoort onder auspiciën van de Raad van Kerken. In deze diensten ondersteunen bewegingen al tien jaar lang elke maand een aantal onderdelen in de dienst. Hans Blankensteyn, hervormd predikant, is één van de initia tiefnemers. Hij raakte geïnspi reerd door de Nocturnen, waar mee Willem Barnard in de jaren '50 in Amsterdam begon. Blankensteyn: „Ik had nooit speciale belangstelling voor li turgie, totdat ik een keer in de Nocturnen kwam. Toen kreeg ik het gevoel: hier leeft iets. In andere kerken ging het over God, maar hier was God tegen woordig." De Nocturnen waren het eerste liturgische experiment in Ne derland. Het bijzondere van dit experiment was dat het sterk gericht was op de traditie. Bar nard probeerde de traditie van de kerk door de eeuwen heen te vertalen in de poëtische taal van de twintigste eeuw. Hij ge bruikte bij zijn hervormde diensten het katholieke lees- rooster. Een ruimtedienst in de Amersfoortse Aegtenkapel onder leiding van Andries Kobus FOTO: PERS UNIE Toen Barnard vertrok, kwam Blankensteyn in het voorgan gersteam van de Nocturnen. Vlak voordat het experiment doodliep, kwam hij Andries Ko bus tegen in een dienst. Kobus studeerde op dat moment theo logie in Amsterdam en had een dansopleiding achter de rug. Blankensteyn: Andries zei te gen mij: de teksten die jullie ge bruiken borrelen over van de beweeglijkheid, maar jullie blij ven er stokstijf bij zitten." Die opmerking zette Blanken steyn aan het denken. Hij pro beerde de Amersfoortse Raad van Kerken, waar hij contacten had, enthousiast te krijgen voor het opzetten van een experi ment waarin traditie en dans een belangrijke rol zouden spe len. In 1980 kreeg hij toestem ming om met zijn plannen aan de gang te gaan. De eerste Ruimtedienst werd in oktober 1981 gehouden. De katholieke misviering vormde het uitgangspunt voor de diensten. Andries Kobus werd uitgenodigd om te laten zien hoe je een liturgisch gebed kunt vormgeven. Al gauw werd hij uitgenodigd om mee voor te gaan in de diensten. Ook vloot- predikant Wessel-Jan Woltjer werd aan het voorgangersteam De vraag waarom je gebruik zou maken van dans en bewe ging in een dienst, beantwoordt Andries Kobus met een tegen vraag: „Waarom niet? De tradi tionele theologie vindt ik zo ce- lebraal, zo vergeestelijkt. Waar om doet ons lichaam eigenlijk zo weinig mee in de diensten, vroeg ik me af." Kobus wijst erop dat de liturgi sche bewegingen die in de Ruimtediensten worden ge bruikt, niet te vergelijken zijn met de 'sacred dance' die op verschillende plekken in Ne derland gepraktiseerd wordt. „Sacred dance is niet kerkelijk en heeft oosterse invloeden, terwijl onze bewegingen be doeld zijn om de liturgie te on dersteunen. Daarbij wordt de hele gemeente betrokken. Het is dus ook niet een soort voor stelling, zoals binnen de Angli caanse Kerk gebruikelijk is." Blankensteyn benadrukt dat het niet de bedoeling is om een eigen gemeente te vormen. Toch heeft 60 procent van de mensen die de diensten bezoe ken, geen ander kerkelijk thuis. Behalve een groot aantal gefrustreerde kerkgangers her bergen de Ruimtediensten een grote groep mensen die zeer geëngageerd zijn in eigen ge meente of parochie. Zij komen in de St. Aegtenkapel ideeën opdoen voor hun eigen dien sten. Blankensteyn heeft de indruk dat protestanten in de diensten overheersen, en dan vooral die genen die in de knoop zitten met hun protestantse stijl. Voor katholieken zijn de diensten veel herkenbaarder. „De Ruimtedienst is de enige plek in Nederland waar zo stel selmatig wordt gewerkt met be weging in de diensten", vertelt coördinator Elien Lammers van de Santenkraam, 'werk plaats voor bijbelse spirituali teit en kreativiteit'. De Santenkraam heeft vijf me dewerkers in dienst die regel matig op incidentele basis mee werken aan elementen van be weging in diensten door het hele land. Een enkele keer wordt er over een langere perio de samengewerkt met een ge meente. Lammers noemt de Nassaukerk in Amsterdam, waar gemeenteleden inmiddels voor het tweede seizoen ge traind worden om liturgische vernieuwingen door te voeren in de diensten. „De veranderin gen gaan heel langzaam", zegt Lammers. „In de Nassaukerk zijn ze inmiddels zover dat brood en wijn worden binnen gebracht. De Ruimtediensten zijn dus echt iets bijzonders." CULVER CITY - Opnieuw wil een Amerikaanse organisatie de secularisatie aanpakken en God weer een belangrijke plaats geven op de agenda van het land. Dit keer komt het plei dooi echter niet van een rechtse christelijke organisatie. Het Micah centrum voor ethisch monotheïsme, gevestigd in het Californische Culver City, wordt geleid door de jood Den nis Prager. Hij zegt de natie joodse waarden te willen bij brengen. „Ik heb dit centrum gesticht, omdat ik bang ben voor Amerika en voor de we reld", aldus Prager. „Kunste naars van tegenwoordig den ken dat kunst belangrijker is dan goedheid, terwijl gelovigen religie boven goedheid verhef fen. Maar goedheid wordt men sen niet aangereikt. Het moet ze geleerd worden." De stichter van het centrum, die een talkshow op de radio leidt, zegt joodse waarden zoals de tien geboden en het concept van een universele God te wil len verspreiden. Deze waarden, die hij omschrijft als 'ethisch monotheïsme', worden gedeeld door wereldgodsdiensten als het christendom en de islam. Prager streeft er dan ook naar om een gezamenlijke filosofie op te bouwen, gebaseerd op God. Vorig jaar zomer kreeg hij voor zijn centrum een gift van een kleine 500.000 gulden van een investeringsbedrijf. 'Heidendom' en 'aanbidding van de natuur' vormen volgens Prager de grootste uitdagingen voor religie in Amerika. Zijn centrum wil zich specifiek rich ten tot de beweging ter be scherming van dieren. Deze be weging vervangt zijns inziens bijbelse waarden door aanbid ding van de natuur. Hij hoopt ook het racisme aan te pakken door 'diners in zwart en wit' te organiseren. Tijdens maaltij den bij mensen thuis zouden zwarte en blanke Amerikanen met elkaar in contact gebracht moeten worden. UTRECHT - Eind februa ri wordt in Rome het eerste wereldcongres over bede vaarten gehouden. Onge twijfeld zal het congres na drie dagen vergaderen rooms-katholieken aanbe velen van tijd tot tijd op be devaart te gaan, verwacht kardinaal A. J. Simonis. De kardinaal is zeer te spreken over het initiatief van de pause lijke raad voor 'mensen onder weg', zo blijkt uit een bijdrage in zijn bisdomblad. „Nog niet zo lang geleden vonden veel mensen bedevaarten een ach terhaald stukje christelijke fol klore. Maar in recente jaren wordt de bedevaart herontdekt, niet in de laatste plaats door jongeren." Voorzitter P. van Velthoven van de Vereniging Nederlandse Be devaarten bevestigt deze ont wikkeling. Jongeren melden zich niet alleen steeds vaker aan voor allerlei hand- en span diensten in Lourdes en andere bedevaartsoorden, maar gaan ook steeds vaker voor zichzelf op pelgrimage. „De jongeren zijn zoekende. Ze hebben hun buik vol van hun oppervlakkig leventje." De vereniging organiseerde tot voor kort een keer in de drie jaar een jongerenbedevaart naar Lourdes, maar voert vanaf dit jaar de frequentie op tot eens per jaar. „Er is grote vraag naar", aldus Van Velthoven. Per bedevaart gaan er ongeveer 350 jongeren mee. De vereniging begeleidt samen met de twee andere officiële or ganisaties - de NKV (de voor malige katholieke vakbond) en de Limburgse Bedevaart - on geveer 10.000 mensen per jaar op bedevaart. Het merendeel van de pelgrims gaat naar Lour des. Veel minder belangstelling is er voor bijvoorbeeld Fatima, Czestochowa en Rome. De Franse bisschoppen houden al lange tijd nationale bede- vaart-congressen, die gaande weg een Europees karakter hebben gekregen. Een echt we reldcongres is nog nooit gehou den, maar dat is volgens Van Velthoven niet verbazingwek kend. In andere werelddelen liggen de katholieke bedevaart soorden immers niet voor het oprapen. Desalniettemin zullen de con gresgangers luisteren naar ver halen over bedevaarten naar Guadeloupe en Aparecida in Latijns-Amerika en verschij ningen van Maria op de Filipij- nen en ergens in Afrika. Maar ook hier zal de nadruk op Lour des liggen, aldus Van Veltho ven, die samen met bisschop H.J.A. Bomers van Haarlem en deken F. van Tuil van de Lim burgse Bedevaart naar Rome reist. Van Velthoven verwacht eigen lijk niet zo veel van het congres in Rome. „Al dat praten levert meestal niks op", zegt hij uit er varing. Hij beaamt dat de con gresgangers beter met z'n allen op bedevaart zouden kunnen Aartsbisschop Giovanni Cheli, president van de pauselijke raad, schrijft echter dat het goed is gezamenlijk na te den ken over de uitspraak van de paus dat pelgrimages een fun damentele godsdienstige ex pressie zijn. „De Heilige Vader zelf is een pelgrim geworden. Hij heeft op zijn apostolische reizen zoveel bedevaartsoorden bezocht dat we de tel inmiddels zijn kwijtgeraakt", aldus Cheli. lener irkrs Hulp aan GOS-staten Sedert 1986, het jaar dat de Voormalige president va voormalige Sovjetunie Michail Gorbatsjov zijn perestr cra'chte JHAAC iderwf en, dat op de meer rerkloo ichrijft :n reac Soci I. In ht it dat h sterk z; GENEVE De Wereld raad van Kerken heeft be richten als zou de KGB grote invloed in de oecu menische organisatie heb ben gehad, „pure specula tie" genoemd. De archie ven van de KGB moeten eerst zorgvuldig worden onderzocht, zo zei woord voerder Jan Kok van de Wereldraad desgevraagd tegen het Duitse persbu reau EPD. Het Russische persbureau Tass had dinsdag met een beroep op de voorzitter van de parle mentscommissie voor gewe tensvrijheid gemeld dat twee vooraanstaande metropolieten van de Russisch-Orthodoxe Kerk actieve KGB-agenten zijn geweest. Verder zou in 1969 de KGB-agent 'Koesnesov' een functie binnen de Wereldraad hebben gekregen en zou de KGB de hand hebben gehad in de verkiezing van de huidige secretaris-generaal dr. Emilio Castro in 1984. Kok waarschuwde tegen te snelle conclusies. De successto- ries van de KGB leken hem eerder het werk van een agent die indruk op zijn bazen wil ma ken. Het is volgens Kok „on denkbaar" dat de KGB de be noeming van Castro heeft beïn vloed. Alleen de Russisch-or- thodoxe metropoliet Filaret van Minsk was in die tijd lid van het 20 personen tellende uitvoe rend comité, dat Castro verkoos ten koste van de Amerikaan Arie Brouwer. In die periode, ten tijde van president Reagans 'koude oorlog' tegen de Sovjet unie, moesten Sovjet-ingezete nen koste wat het kost de be noeming van Amerikanen op hoge posten bij internationale organisaties zien te voorko- De als KGB-agenten ontmas kerde metropolieten Pitirim en Joevenali hadden beiden nau we betrekkingen met de We reldraad, aldus Kok. Pitirim was tot begin vorig jaar lid van de commissie voor communica tie. Joevenali was van 1969 tot 1983 lid van het 150 personen tellende centraal comité. Hij heeft echter veel meer invloed gehad binnen de Christelijke Vredesconferentie, die in be paalde kringen van nauwe ban den met de Stasi en de KGB wordt verdacht. De Wereldraad is niet 'van plan stappen te ondernemen die tot opheldering over de beschuldi gingen moeten leiden. Dat is een zaak van de Russisch-Or thodoxe Kerk. De Wereldraad werd niet alleen door de geheime diensten uit de communistische landen, maar ook door die uit de Vere nigde Staten, West-Duitsland, Zuid-Afrika en Zwitserland in de gaten gehouden. „En dat," aldus Kok, „terwijl we hier hoe genaamd niets te verbergen hebben." Kok voegt er aan toe dat er in 1969 geen Russen op leidingge vende posities in de staf van de Wereldraad zaten. „Die hebben we overigens ook nooit gehad." campagne startte, wordt gesproken over hulp aan Moskou is steeds bij woorden gebleven, in de eerste plaats omdat niet wist wat Gorbatsjov bedoelde met zijn omvorming, ook omdat het rijke Westen helemaal geen zin had zijn gtf' een bodemloze put te gooien. 'Gorbatsjov helpen', zo klon in alle toonaarden, maar hoe hol dit klonk werd einde jul j vorig jaar duidelijk op de G7-conferentie van Londen, Gorbatsjov bijna als een bedelaar smeekte om toegelat worden tot de club van de rijken, maar smadelijk werd af} zen. Nu heeft het Westen geen echt alibi meer om hulp te w ren aan de GOS, het Gemenebest van Onafhankelijke St De Sovjetunie behoort immers tot de verleden tijd, de Con nistische Partij is opgedoekt, de democratie krijgt een ka de nieuwe machthebbers in Moskou willen zonder drali plan-economie in een vrije markt veranderen. Een bijzc pijnlijke operatie die de Russen en alle andere volkeren GOS nog moeilijke dagen gaat bezorgen. VANDAAR dat gisteren en vandaag in Washington do landen en een aantal internationale organisaties een conf tie is gehouden over de hulp aan de GOS. Dat het met die 1 verlening niet zo gemakkelijk gaat, was vanmorgen duidt Verwonderlijk is dat overigens niet. De problemen in del malige Sovjetunie zijn zo complex en de verscheidenheid de deelnemers aan de conferentie zo groot, datje aan twej gen praten niet voldoende hebt. Aan het probleem om toipr delijke organisatorische afspraken te komen liggen oo van internationale politieke gevoeligheden en rivaliteite grondslag. j HAA m missi< 1 EN SLOTTE is er het feit dat de EG wel een belanf van c coördinerende rol op zich zou willen nemen, maar vrees de Verenigde Staten daarin aanleiding vinden om veel m vrijgevig te zijn dan West-Europa. Het zou daarom al ee hoorlijk succes zijn, wanneer de conferentie erkent dat dt gr dire ten Van een snelle wederopbouw van de voormalige Sovje js va de financiële draagkracht van de westerse geïndustrialist ^ege wereld ver te boven gaan. De nodige sommen voor het 1 erdan op de been houden van de huidige GOS-staten zijn zo Qverkla lingwekkend hoog, dat Europa en de Verenigde Staten de van andere landen nodig hebben: Japan en de rijke Golfst Maar men mag zoveel geld pompen in de GOS als men w de Russen ook niet zelf de handen uit de mouwen stek het allemaal boter aan de galg smeren 7'i-vVW BENT U ER OOK ZO ÉÉN DIE DE BUURT OP DE HOOGTE HOUDT? EERST DENKEN, DAN DOEN is tegi bezo bers Pelgrimeren raakt meer rj* Ccidóe Sou/uvnt Uitgave: Kantoor Telefoon Telefax- Postadres: Westerpers bv (maakt deel uit v. Apothekersdijk 34, Leiden. 071 - 122 244. 071 -134 941 Postbus 112300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk. Telefoon 070-3190 933. Telefax: 070-3906 717 Postadres: Postbus 9, 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur: J. Leune. Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers. Secretariaat directie/hoofdredactie (tel 070 - 3190 808 Pieters en M Roso, Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel: 070 - 3190 815): A. van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs. C. van Haersma Buma, A van Holste!. E. Huisman, H. Jansen, drs. J van Leeuwen - Voorbij, R. de Roo, drs K. VerW Kf*i Sport (tel. 070 - 3190 826): F Werkman (chef), P. Alleblas, D Dijkhuizen, I R. Langeveld, drs. H.-F. Ruijl. HAAG dAir Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): G. Ansems (coördinator), B. Jansma, H Piët.i„oevei Umgen. Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835) L. Kooistra, drs. P van Velthoven. Foto (tel. 070 - 3190 838) M. Konvalinka (chef), S. Evenhuis, S. Pieterse. Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T. Kors. n de diensten v, üngen. :iaal-de teer da: lvering zetels b ivan 19 ïch van 1 De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied; i ue. c"r de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, in uitkot dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nede België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H Leber, drs. K J M. van de Ven en P. Vogels. De parlementaire redactie bestaat uit R. ii (chef), H. Bijleveld, D Hofland, P. Koopman, D. van Rietschoten en K. - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; - de volgende correspondenten in het buitenland: drs D J van den Bei (Peking), drs H Botje (Tunis), A. Courant (Athene), R. Hasselerharm (Johannesburg), drs. A Heering (Rome), B. van Huët (Parijs), M. de Koninl (Washington), F. Lindenkamp (Sao Paulo), R. Simons (Londen), drs. R. Vuif (Moskou), W. Werkman (Jeruzalem), G. van Wijland (Belgrado), F, Wijn: (Bonn), J. Wijnen (Brussel). De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve v publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaals® M. de Cocq. n 08.30 tot 17 00 u n 18.00 tot 19.00 u Sper Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand per kwartaal 27,00 79,80 312,65 28,20 82,80 318,65 Bij betaling per acceptgirokaart: per maand per kwartaal per jaar Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 -122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902Ü Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2