Hedy D'Ancona wil minder zenduren voor regionale omroep Franse televisie stelt omstreden aidsfilm uit li KUNST/RTV EK-schaatsen trekt ruim 3,5 miljoen kijkers Eenakterfeest voor amateurs in teken Nederlands toneel L Jazz-festival op educatieve toe' CaidócSouacwit DINSDAG 21 JANUARI HILVERSUM - Ruim 3,5 miljoen tv-kijkers sagen af gelopen zondag Falko Zandstra Europees kampioen schaatsen worden. De rechtstreekse uitzending van de beslissende 10 kilometerrit behaalde een kijkdichtheid van 26,6 procent. Dat blijkt uit cijfers van de afdeling kijk- en luisteronderzoek van de NOS. De Europese kampioenschappen schaatsen in Heerenveen haalden zondag een gemiddelde kijkdichtheid van 17,7 procent (2,3 miljoen kijkers). Deze uitzending zorgde er voor dat het totaal aantal tv-kijkers op gewone zondagmid dagen meer dan verdubbeld werd. Zaterdag was de ge middelde kijkdichtheid 10,7 procent (1,4 miljoen kij kers) en vrijdag 9 procent (1,2 miljoen kijkers.) On danks de grote belangstelling voor het schaatsen, daal de de afgelopen week het marktaandeel van de publie ke omroep van 54 naar 53 procent. Het aandeel RTL4 bleef met 29 procent gelijk. Milieuvriendelijk bouwplan HILVERSUM - Het actualitei tenprogramma Tijdsein van de EO behandelt tijdens de eerste uitzending op vanavond (17.30 uur op Nederland 1) het milieu vriendelijke bouwplan van wo ningbouwvereniging SAVO uit Zwolle. Het voorstel betreft het beperken van de afvalberg bij bouwactiviteiten. De rubriek gaat ook in op de week van het recht. In het buitenlandcom mentaar van drs. Aad Kam steeg wordt gesproken over de perikelen rond de reis van Lub bers en Van den Broek naar Zuid-Afrika en de kabinetscri sis in Israël. Paul McCartney krijgt eerste Polar Muziekprijs STOCKHOLM - Ex-Beatle Paul McCartney heeft de Polar Mu ziekprijs toegekend gekregen, die dit jaar voor het eerst wordt uit gereikt door de Koninklijke Zweedse Academie. Hij krijgt de prijs omdat hij „de afgelopen 30 jaar over de hele wereld popmuziek nieuwe kracht heeft gegeven". De prijs, die om het jaar zal worden uitgereikt aan een persoon, groep of instelling die zich bijzonder verdienstelijk heeft gemaakt voor de muziek, bestaat uit een geld bedrag van 1 miljoen Zweedse kronen (ruim .300.000 gulden). McCartney zei het geld in een aantal projecten te zullen steken die hij bezig is op te zetten, waaronder een kunstinstituut in zijn geboortestad Liverpool. Hij zei dat de toekenning van de prijs be tekent „dat ik een hoop mensen kan helpen, jong en oud". Behal ve McCartney krijgen ook Estland, Letland en Litouwen elk 1 mil joen kronen van de Academie, ter ondersteuning van hun muziek cultuur. De prijs is in het leven geroepen naar aanleiding van een donatie van zo'n 13,5 miljoen gulden die Stig Andersson, de man achter ABBA, aan de Academie heeft gedaan. De Zweedse koning Carl Gustaf zal de prijs in mei in Stockholm uitreiken aan McCart ney. Franse tv-nieuwszender als concurrent van CNN PARIJS Drie Franse commerciële tv- omroepen hebben gisteren bekendge maakt aan een nieuwszender te werken die in Europa de concurrentie aankan met het Amerikaanse CNN en het Britse Sky News. De drie omroepen, TF1, Canal Plus en M6, zeiden hiervoor het kanaal te willen gebruiken van het failliete La Cinq, eveneens een commerciële om roep. De plannen voor de nieuwszender zijn gemaakt in samenspraak met de twee Franse staatsomroepen, Antenne 2 en FR3. In eerste instantie zal alleen in Frankrijk uitgezonden worden, maar daarna is het de bedoeling per satelliet ook Europa en Noord-Afrika te bereiken. Men wil 16 uur per dag nieuws, achter gronden, documentaires en debatten gaan brengen. AMSTERDAM Het aan tal zenduren van Radio West en de andere regiona le omroepen moet aan een maximum van zes per dag worden gebonden. De res terende zendtijd kan dan worden gevuld met het aanbod van een landelijke nieuws- en actualiteiten zender. Dat heeft minister D'Ancona van welzijn, volksgezondheid en cul tuur gisteren verklaard bij de opening van een studio van Radio Noord-Holland in Amsterdam. D'Ancona hanteert als uit gangspunt dat landelijke- en regionale omroepen in goede harmonie en samenhang een elkaar aanvullend aaanbod ver zorgen. Thans zendt een groot aantal regionale omroepen elf uur per dag uit. Een beperking van de „regionale uren" is vol gens D'Ancona beslist aan vaardbaar, omdat een kwalita tief hoogwaardig aanbod wordt gegarandeerd. Naar haar me ning kan op die wijze voor de luisteraar een optimale mix worden gepresenteerd tussen regionaal, nationaal en interna tionaal nieuws. Zij nodigt de NOS en de overkoepelende or ganisatie van regionale omroe pen ROOS uit daarover op kor te termijn concrete voorstellen te doen. Blijven dergelijke voorstellen uit, dan zal de mi nister zelf een regeling treffen. D'Ancona benadrukte dat de regionale omroep een aanbod dient te verzorgen dat groten deels regionaal van karakter is. Een duplicering van het lande lijk aanbod acht zij ongewenst. Zo moeten de nieuwsuitzendin gen geen landelijke of interna tionale onderwerpen bevatten. Van koppeling van regionale omroepen tot één landelijk net werk kan naar haar mening dan ook geen sprake zijn. Zonodig zal het verbod op koppeling van regionale omroepen wettelijk worden geregeld. Tenslotte moeten volgens D'Ancona de provincies de ei gen financiële verantwoorde lijkheid gaan dragen voor de publieke omroep in het eigen gebied. Binnen twee maanden moet daarover met de provin cies overeenstemming worden bereikt. D'Ancona ziet twee mo gelijkheden. De 70 miljoen gul den die nu beschikbaar is gaat als doeluitkering naar het pro vinciefonds of de provincies heffen een opslag op de om roepbijdrage. Het huidige maximum aan de provinciale Minister D'Ancona opent de nieuwe studio van Radio Noord-Holland in Amsterdam. FOTO: ANP opslag op de omroepbijdrage van een tientje zou dan moeten verdwijnen. Provincie-bestu ren en regionale omroepen zijn tegen de laatste oplossing, om dat in dunbevolkte provincies de lasten sterk omhoog zullen Chaotische zenders De overkoepelende organisatie van regionale omroepen ROOS is niet gelukkig met de sugges tie van minister D'Ancona het aantal zenduren van de regio nale omroepen te verminderen. Volgens coördinator B. Groe nendijk gaat het de regionale omroepen om de bouw van dui delijke stations. Het toekennen van bepaalde tijden voor regio nale programmering leidt naar zijn mening tot de vorming van chaotische zenders. Naar zijn mening blijkt uit re cente luistercijfers dat aan de aanbieding van regionaal nieuws en regionaal amuse ment een duidelijke behoefte bestaat. De regionale omroepen willen slechts af en toe lande lijk- en internationaal nieuws brengen. Volgens Groenendijk is het de regionale omroepen wel duide lijk dat het afzonderlijk verga ren van dat nieuws verspilling zou betekenen. De eerst voor keur gaat dan ook uit naar sa menwerking met NOS-radio. Hij meent dat voor een dergelij ke opstelling in Hilversum de steun groeit. Ook ziet hij mogelijkheden voor de opbouw van een sy steem van nieuwsuitwisseling waar alle regionale en publieke omroepen en de Wereldomroep aan deelnemen of de aanbie ding van nieuws door de lande lijke omroepen in kant- en kla re blokken. Overleg met de pu blieke omroepen moet duide lijk maken wat mogelijk is. Mochten alle vormen van sa menwerking mislukken, dan mag volgens Groenendijk de de regionale omroepen niet kwa lijk worden genomen dat zij de nieuwsvoorziening zelf organi seren. Een centrale nieuwsre- dactie zou mogelijk uit recla megelden kunnen worden gefi nancierd. In Engeland wordt op een dergelijke manier gewerkt. PARIJS - Het Franse commerciële televisiesta tion TF1 heeft uitzending uitgesteld van de omstre den autobiografische film 'La Pudeur ou L'Impu- deur' (De schaamte of de schaamteloosheid) van de onlangs aan aids gestor ven schrijver Hervé Gui- bert. Na twee bestsellers over zijn ziekte had deze, na lang twijfelen, inge stemd met het idee zich te filmen in de terminale fase van zijn ziekte. Het hyper realistische relaas van zijn aftakeling zou zondag nacht door TF1 worden uitgezonden. De culturele zender La Sept, het abonneestation Canal Plus en de commerciële Cinq wilden de documentaire niet uitzen den. „Blijkbaar is men bang voor deze beelden", verklaarde Guibert zelf in een weekblad over zijn videotestament. TF1 programmeerde de film wel, maar pas vanaf kwart over twaalf 's nachts. Officieel werd besloten tot uitstel om de film eerst nog te kunnen tonen aan de Nationale Aids Raad (CNS), die driejaar geleden werd opge richt door de Franse regering. Deze adviescommissie waakt onder meer over de aidsvoor- lichting. De voorzitter van de CNS laat weten dat nimmer om censuur is gevraagd, maar slechts om 'begeleiding' van Guiberts zeer individuele ge tuigenis. In de film zet de exen- trieke schrijver ook een zelf moord in scène. „De wanhoop en morbide kanten van Giiibert kun je niet zomaar midden in de nacht op het scherm bren gen. Denk eens aan nog leven de aidspatiënten en hun fami lie", aldus voorzitter Frangoise Heritier. Eerder had een belan gengroep van aidspatiënten be zwaren gemaakt tegen Gui berts 'exhibitionisme'. Het CNS overweegt het voorstel te doen de film in te leiden met de me dedeling dat Guiberts beelden „zeer persoonlijk en niet repre sentatief zijn". Bewustwording dragen aan de bewustwording van de Fransen met betrekking tot de ziekte. Meer dan 19.000 Fransen zijn besmet met het HIV-virus, wat het hoogste cij fer is onder de Europeanen. De Franse regering is in het kader van de preventie van plan om op middelbare scholen con doomautomaten op te hangen. Tegen dit voorstel bestaat weer stand van met name van katho lieke instellingen. Eind vorig jaar verstoorden een militante groep homo's een mis in de No tre Dame in Parijs. Tijdens de dienst deelden ze condooms uit aan de verbijsterde kerkgan gers. Guibert, die mede-scenario schrijver was van de meer maals bekroonde homofilm 'L'Homme Blessé', had een lan ge verhouding met de Franse filosoof-historicus Jean-Paul Aron die in 1988 aan aids over leed. Hij beschreef zijn besmet ting voor het eerst in de opzien barende autobiografie 'Aan de vriend die me het leven niet redde'. Guibert overleed op 27 december en was 36 jaar oud. Het derde en vierde deel van zijn indrukwekkende aids-cy- clus, getiteld L'Homme au chapeau rouge' en 'Cytomega lovirus', zullen eerdaags ver schijnen. Het is niet altijd kunst als er kunst opstaat... Daar houden wij van, van een minister die het Hogere nastreeft. Van een minister, bijvoorbeeld, die wil dat omroepgemachtigden een zo groot mogelijk deel van hun zendtijd aan kunst besteden, en als dat niet kan, op z'n minst aan cultuur. Mevrouw D'Ancona kon het zo mooi zeggen, en ze blikte er zo trouwhartig bij in'de dichtstbijzijnde camera. Ze zei er niet bij wat dat nou precies is, kunst, en al helemaal niet wat cultuur is. Zo verwerd haar hartewens tot een dankbaar in Hilversum ontvangen vrijbrief om gewoon door te gaan met het gewone hapsnap-beleid. Dat resulteert erin dat zo hier en daar, als het ware sprokkélenderwijs, wel eens iets van kunst of cultuur te zien is met als een van de weinige zekerheden de regelmaat van de VARA-matinee), maar dat het verder vooral afhangt van veel geluk en weinig wijsheid of en hoeveel kunst en cultuur de buis haalt, en zo ja, waar dgt dan wordt neergepoot. En dan hebben we het nog niet eens over onze prangende twijfels over de vraag of een programma waarin veel creativiteit en artisticiteit is gestopt, maar dat (om maar 's wat te noemen) gaat over de nieuwe bouwvoorschriften, op zichzelf al kunst genoemd mag worden. En of programma's die over kunst gaan maar zélf met gruwelijke gemakzucht en wezenloze wansmaak in elkaar gepletterd zijn wél onder het streven van Hedy vallen. Van dat laatste was onlangs een dramatisch voorbeeld te zien: het tweedelige televisieportret van de impressionistische schilder Claude Monet, onder de titel 'Ik schilder zoals de vogel zingt' door de NCRV uitgezonden. Gemotiveerd als we waren door de quiz 'De connaisseur' (waarin we thuis vrijwel nooit enig antwoord paraat hadden), zetten we ons handenwrijvend voor de buis: hier viel iets te leren op kunstgebied. U voelt het al aan: het tegendeel was het geval. Dit was een werkstukje dat vooral liefdeloosheid uitstraalde. Er was eenAO-boekje nagelezen over Monets leven en loopbaan, een cameraploeg was langs alle plekken getrokken waar de man ooit gewoond en gewerkt had, er waren opnamen gemaakt van zijn werken en werkjes in verschillende musea. En toen begon de afwerking van het vergaarde materiaal. Er werd met de tong tussen de tanden een begeleidende tekst gecomponeerd die vooral zoveel mogelijk lange en onoverzichtelijke zinsconstructies moest bevatten. De beschikbare beelden werden in stukjes geknipt en in volstrekte willekeur weer aan elkaar geplakt. Het effect: de uitgesproken tekst (voor zover te volgen) had niets te maken met de plaatjes, de plaatjes hadden niets te maken met de tekst, en dat tweemaal een half uur lang - het zweet stond ons in de oksels. Als dit voldoet aan de criteria voor kunst cultuur op de televisie, geeft u ons dan maar gewoon de Soundmixshow, daar krijgen we ook wel transpiratie van in de oksels, maar daar hoeven we niks wijzer van te worden en we hoevewons dan niet smaakvoller voor te doen dan we zijn. Voorlopig geven we ons nog maar niet op voor De Connaisseur, want we hebben hier op kunstgebied niks bijgeleerd. Ander voorbeeld van beeldbuisarrogantie: de uiteraard) modieus gebrilde meneer die door Tineke als getuige-deskundige is ingehuurd bij een soort brillenontwerpwedstrijd die zich in haar zaterdagse kookuurtje voltrekt. Deze heer, ongetwijfeld hoog op de loonlijst van de verzamelde opticiens, gaat ervan uit dat een bril van meer dan een of twee jaar oud écht niet meer kan: hier moet nodig een nieuw montuwrtje worden aangeschaft. We hoorden zijn commentaar bij straatbeelden die het programma verluchtigen. Toen een gewoon, wat ouder, echtpaar in beeld kwam, gewoon winkelend op de markt, beiden met een gewone bril op, riep de deskundige neerbuigend: „Daar heb je het weer, van de eerste AOW een bril gekocht en nooit meer een Machteloze woede kolkte door ons heen: wie is die man wel helemaal? Mogen we zelf weten wat we op onze neuzen zetten? En hoe vaak kunnen gewone mensen nu hélemaal een nieuw montuur kopen? En dan: wie bepaalt eigenlijk wat mooi is? Toch zeker niet deze egotripper, die het commercieel geladen waanidee uitdraagt dat een bril niet is om beter mee te zien maar veel meer iets om mee gezien te worden, om mee te voldoen aan het door hem voorgeschreven modebeeld. Eng. DEN HAAG - De indruk wordt nogal eens geves tigd dat de bewondering van Nederlanders vooral uitgaat naar het buiten land of het nu gaat om de aard van een volk, de kwa liteit van auto's of litera tuur, om maar een paar voorbeelden te noemen. De Stichting Federatie Haags Amateurtoneel (FHAT) wil daar iets tegen doen. Zij wil vooral voorkomen dat de eigenheid van de Nederlandse toneellite ratuur ten onder gaat in de smeltkroes van een verenigd Europa. Met dat doel voor ogen heeft de stichting het dertiende eenakterfestival voor Haags amateurtoneel, het HAMATO- FEST, dat al sinds 1968 om de twee jaar wordt gehouden, in het teken van de cultuur van ei gen bodem geplaatst. Het festi val vindt plaats op vrijdag 31 ja nuari en zaterdag 1 en zondag 2 februari in de Mondriaanzaal van het Nederlands Congresge bouw. Per avond worden drie voorstellingen gespeeld door toneelgroepen uit Den Haag en omstreken. Aanvankelijk zou den negen Nederlandse eenak ters worden opgevoerd, dit zijn er uiteindelijk acht geworden door het uitvallen van een van de groepen. De vrijgekomen plaats wordt ingenomen door de toneelvereniging St. Cecilia, die de voorstellingenreeks op vrijdagavond afsluit met de eenakter 'In volle zee' van de Poolse schrijver Slawomir Mro- zek. Het festival wordt geopend door Vrij Theater met het stuk 'Vreemdgangers' van Frouke Fokkema, verder zet toneel groep 'Drie Ackers' de eenakter 'Tussen de rails' van Peter Ro mer op de planken. Op zaterdag 1 februari brengt Spelegast 'Drainage', ook weer van Frou ke Fokkema, Venster komt met 'Zonder onderschriften' van Je roen Brouwers en D.T.S. speelt 'Maürits en Marijke' van Albert Maurits. Het programma van zondagavond 2 februari wordt door O.D.I.A. geopend met 'Kraakpand' van Jim Keule- mans, dan volgt toneelgroep Haag met 'Vaderdag' van Frank van Eersel. Als hekkesluiter speelt St. Jan Baptist Tedere zondag' van A. Vogelenzang. Publieksprijs Met uitzondering van St. Ceci lia dingen alle groepen en hun spelers mee naar de prijzen. Die zullen worden toegekend door een jury bestaande uit een amateur en twee beroepsto neelmensen, te weten Mees van den Bosch, Ton van de Velde en Frits Humme. Maar er wordt ook een publieksprijs toege kend en het verleden heeft uit gewezen, dat de mening van het publiek nogal eens diame traal tegenover die van de jury staat. Bij de meest recente gele genheid, in 1990, was dat overi gens niet het geval. Toen werd unaniem de toneelgroep Ven ster gehuldigd voor haar in drukwekkende voorstelling van 'Je moet ermee leven' van het Werktheater, opgetekend door Daria Mohr. Hiermee werd de eerste van de drie door de FHAT toe te kennen prijzen, een wisselbeker, gewonnen. De door Francine Schregel-On- stein, weduwe van de in 1982 gestorven Henk Schregel, inge stelde wisselprijs 'Toneelprijs Een scène uit 'Iedere zondag' van de toneelgroep St. Jan Baptist uit Wateringen, een van de deelnemers aan het festival. FOTO: PR Hamatofest' voor de beste ver tolking ging toen naar Frans Zoons voor zijn rol in 'Je moet ermee leven'. Ook is er nog de door Toneelgroep Visie in 1-970 in het leven geroepen regie- wisselprijs 'In Memoriam Coba Keiling'. Alle meespelende groepen moeten lid zijn van öf het Haags Centrum voor Amateur toneel (HCA) öf de Combinatie Haagse Amateurtoneelvereni gingen (CHAT). De organise rende stichting FHAT, die voll- ledig door de gemeente Den Haag wordt gesubsidieerd, heeft zelf geen leden, maar is het overkoepelend orgaan voor beide instellingen. Zij werd in 1967 opgericht omdat de ge meente Den Haag wel bereid was het Haagse amateurtoneel te subsidiëren, maar niet twee verschillende instellingen,, die allebei hetzelfde doel nastre ven. Een andere instantie, die de FHAT financieel terzijde staat is het Anjerfonds. Dat stelt ook de drie FHAT-prijzen voor de beste produkties be schikbaar. Oorspronkelijk wa ren dat kleine geldprijzen, maar gezien de wisselende waarde ervan wilde het fonds daar geen traditie van maken en zo werden het bekers. Trins Snijders Het tot een traditie geworden HAMATOFEST was het eerste initiatief van de FHAT. Maar daar is het bij lange na niet bij gebleven. In het kantoor boven Toneelcentrum De Poort leiden Jan Wilst en Mick Voerman, te kenend voor respectievelijk di rectie en administratie, tal van activiteiten. Zelf toneel vetera nen, organiseren zij, ook weer om het jaar, de Centrale Voor stelling. Hiervoor wordt een re gisseur aangetrokken, die uit de 1200 mensen van bij HCA en CHAT aangesloten verenigin gen via audities de spelers kiest voor een door hem of haar voor genomen produktie. Vorig jaar was dat George van Woerden, die met groot succes een voor stelling van Strindbergs 'Droomspel' bracht. Dan zijn er de cursussen voor spel, regie, spraak, enzovoort. Zo loopt er op dit moment een speelcursus voor gevorderden, die geleid wordt door Trins Snijders. De Stichting FHAT met haar theater 'De Poort' vormt een waar centrum voor het ama teurtoneel, waar praktisch zon der onderbreking vrijwel iede re dag, iedere avond wel iets te doen is. Maar het HAMATO FEST zou er niet in kunnen. Dat is, zoals gezegd, in het Con gresgebouw. ij n pdood. Lib resolutie jik beteker en een i schtspleg Veilighe: bindend piets zegt de nalev [an volgen Frankr: 5nië - de Gouden Notenkrakers ~0™ Blij lachend tonen Greetje Kauffeld (links) en Fred Butler hun Gouden Notenkrakers. De zangeresjes worder haar 35-jarige jubileum viert en Butler die vanaf 1980 een carrière opbouwde als zanger, danser en fflan de res vingen de prijzen gisteren in Amsterdam. Zij kregen de Goudèn Notenkrakers 1992 uitgereikt door djeeft. Lichte muziek en artiesten van de Nederlandse Toonkunstenaarsbond voor hun bijzondere verdien! amusementskunst. jrtvisse j boos o MAASTRICHT - Het Jazz Mec ca in Maastricht, het kleine broertje van het North Sea Jazz-festval in Den Haag, zal dit jaar een belangrijk educatief voorafje krijgen. Voorafgaand aan het derde Jazz Mecca wordt er op 29 en 30 ok tober in het MECC-gebouw in Maastricht een conventie ge houden voor de studenten van de jazz-afdelingen van alle con servatoria in Europa. Bekende jazz-musici geven onder meer masterclasses en workshops. Sea Jazz- en Jazz Mecjj sator Paul Acket e tional Association of be cators. Deze IAJE onjd de Acket onlangs meta IAJE President Avh mensen die zich lange dienstelijk hebben voor de jazz.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 14