Oliver Stone bekroond
voor film moord Kennedy
ulubj
Nikolai Luganski goed op weg
KUNST/RTV
>ids Projectkoor
,EN ven de materie
)IN
BE
pS gunt kijker blik
titer de schermen
p het toneel
Bizarre beklemming in De seance van Fact
iQowuvnt
MAANDAG 20 JANUARI 1992
lotioyens. M.m.v. Barbara Kamig (cello) an Hans Knijff
S Gehoord op 19 januari in da Lokhorstkark in Lai-
i, ÉI.Ï5.
ok l4.3ipico bestond natuurlijk dat de graaf zich in
21.1 af zou omdraaien. Het Leids Projectkoor
ia|); Immers maar een beperkt aantal repetities
wijden aan de muziek die Schtltz voor de
21* Bn's van graaf Posthumus Reuss heeft ge-
21.15 en. Bovendien was de dubbelkorige vroeg
te die het gelegenheidsensemble voor het
?*J lend programma had gekozen ook niet be-
lww)jn gemakkelijk. Maar het Leids Projectkoor
18A5,2iich behendig langs alle klippen en stond
in de Musikalische Exequien van Schtltz
iik boven de materie,
ïrstraat 1
Idag begon met dubbel-
motetten van Gabrieli
;idt, waarin hoge en rit-
ingewikkelde inzetten
regel dan uitzondering
dmder een accuraat, maar
kangoer d dirigerende Noyens
"het koor een heel eind
ek in deze lastig te zin-
iziek: mooie stemmen,
jnen en sterke sfeerte-
c° &n. Wel schortte er het
ander aan de inzetten,
r en daar ongelijk en
at geknepen waren. Be-
ook de menging bin-
stemgroepen, die van-
i dubbelkorigheid soms
meer dan twee zangers
eressen bestonden. De
allemaal uit eigen ge
zongen vaak verbluf-
i "d" d oed- Eervolle vermei -
gaan hier naar tenor
dolfsen en de oorstre-
zij het wat zacht zin-
alt Truike van der
Voorstelling 'Les
Brigands' afgelast
Beste natuurfoto's
(al
de west
(Br*
ddams
Ricochet
do. ook
i.45. Holf.'
18.45,
bysitter'
(Spui
(al);
2: The e
18.45,
)od (al);
k 14.00.
Haag C
ïddams
uitenhol
(16);
2:
21.30.
man (12)
14.00.
negielaar
Johm
METI
18.45,
19.30. Tl
Tarea
21.45.
sierra
op De Hoge Veluwe
OTTERLO Ruim honderd van de
beste natuurfoto's ter wereld zijn tot
en met 9 februari in het Bezoekers-
menteel in het Muziektheater centrum van het Nationaal Park De
i Amsterdam is te zien, gaat Hoge Veluwe te zien. In de tentoon-
stelling is ook een diashow opgeno
men. De foto's zijn geselecteerd door
BBC-Wildlife Magazine en het Natu
ral History Museum uit Londen, die
vorig jaar een wereldomvattende
wedstrijd van natuuropnamen hebben
georganiseerd. Ruim tienduizend fo
to's werden ingezonden. De Rotter
damse milieu-econoom Frans Lanting
kreeg de titel 'Wildlife Photographer
of the Year 1991'. Zijn foto's zijn ook
op De Hoge Veluwe te zien. De ten
toonstelling is dagelijks open van
10.00 tot 16.00 uur.
AMSTERDAM De opera
opvoering 'Les Brigands' van
Jacques Offenbach, die mo-
op 22 januari niet door. De Ne
derlandse Opera (DNO) heeft
besloten de voorstelling af te
gelasten, ómdat bij de voorbe
reiding van de nieuwe pro-
duktie van Strauss 'Die Frau
ohne Schatten' onvoorziene
problemen zijn gerezen.
Srauss' opera gaat op 27 janua
ri in première.
'Les Brigands' zal in oktober
opnieuw worden opgevoerd.
De première is gepland op 3
oktober 1992.
Extra voorstellingen
van 'Thyestes'
EINDHOVEN In verband met de
grote belangstelling voor het stuk
'Thyestes' van Hugo Claus heeft het
Zuidelijk Toneel twee extra voorstel
lingen ingelast, vanavond in Utrecht
en op 12 februari in Antwerpen. Een
woordvoerder van het Eindhovense
gezelschap heeft dit vrijdag meege
deeld.
De belangstelling voor 'Thyestes' is
zo groot dat vrijwel alle voorstellin
gen in Nederland en België zijn uit
verkocht. Volgens de zegsman van
het Zuidelijk Toneel is het niet moge
lijk om nog meer extra voorstellingen
te geven. Onderzocht wordt wel of
het stuk het volgende seizoen op
nieuw op het repertoire genomen
kan worden.
Nieuwe directeur
Eindhovense
stadsschouwburg
EINDHOVEN A. Bruins wordt de nieu
we directeur van de stadsschouwburg in
Eindhoven. De 49-jarige Bruins is nu nog in
dezelfde functie werkzaam bij de schouw
burg in Heerlen. Een woordvoerster van de
schouwburg in de Brabantse gemeente heeft
dit gisteren meegedeeld. Bruins werkte in
de tweede helft van de jaren zestig al bij de
Eindhovense schouwburg als boekhouder en
stafmedewerker. Hij volgt L. Schoenmakers
op. Diens contract werd eind 1989 niet ver
lengd omdat hij onvoldoende in staat zou
zijn geweest zijn funktie naar behoren te
vervullen. Het beheer van de Eindhovense
schouwburg, nu nog onderdeel van de ge
meente, wordt in mei ondergebracht bij een
speciaal daarvoor in het leven geroepen nv.
Olympische Spelen niet op
Sportnet wel op Eurosport
HILVERSUM Eurosport zal wel beelden van de
Olympische Spelen in het Franse Albertville op de
buis brengen, de concurrerende satellietzender
Sportnet niet. De EBU, European Broadcasting
Union, staat geen beelden aan Sportnet af. Sportnet
wilde de rechten verkrijgen van een aantal Olympi
sche evenementen, maar de EBU-omroepen hielden
de poot stijf. Sportnet zal zich daarom van 8 tot en
met 26 februari moeten beperken tot het verslaan
van minder aansprekende sportieve manifestaties.
Eurosport kan daarentegen wel over de Olympische
beelden beschikken. Die zender pakt dan, al was het
alleen maar om de naaste concurrent Sportnet eens
flink dwars te zitten, goed uit. De satellietzender
komt 24 uur per dag met Olympische beelden. Dat
kan ook makkelijk, want de rechtstreekse reportages
en samenvattingen worden geregeld herhaald. Sport
net heeft nu de hoop gevestigd op de Olympische Zo
merspelen.
"■Hoor speelde organist
io45 ijff muziek van Schei-
met op een meegebracht
ie (12), Iet houten instrument
rROPOLE ,rachtig, Knijff zat er
1 met S° °P te spe^en-
Ij iet elektriek van de
..co.a.-a up wilde niet stil ziin.
l/arshawi instrumentale Scheide-
ODEOI vas dat n0g niet zo'n
iejPmo n, maar in de stiltes
)n 4: Droȟtz kon de pulserende
45. Termlieslist gemist worden.
PIL nmentalisten trof ove-
geen enkele blaam:
n celliste Kernig bege-
onberispelijk en had-
bion groot aandeel in de
quejucht die het koor nam
ifters; do^equien. Adolfsen zorg-
i een kristalhelder ge-
babyi intonatio „Nacket bin
Ie westei Mutterleibe kommen"
De vliegende start, en
Jd.rtje._r spreidde de vleugels
)0. MEijens wijduit. Het en-
I Wilde Kbracht de éénentwintig
die de graaf op de bin-
zijn doodskist
Poel hadden opnieuw
len, maar ook de ande-
9 en brachten veel moois
ook zoals het ontroerende
over de beperkte le-
Schutten 'J,van d,f..1JenS' Int0"
071-120 'blemen bij de sopraan-
Uitleenflrsolisten gooiden wat
Burggratvolkjes roet in het eten.
21894. Ge
0 uur, dorT"
ST ZIEK
Ongevalle
;h Ziekenr
3.00 u. totj
lessenhui
afdeling
jdag 13.
(Elisabeth-j
e Dienst
Cronestj
LOS ANGELES Oliver
Stone heeft zaterdagavond
in Hollywood "de Golden
Globe voor de beste regis
seur gekregen voor zijn
controversiële film 'JFK'
over de moord op presi
dent John F. Kennedy in
1963. De Buitenlandse
Persvereniging in Holly
wood, die de Globes toe
kent, bekroonde de speel
film 'Bugsy', waarin War
ren Beatty de gangster
Bugsy Siegel speelt, als de
beste film van 1991.
Stone zei in zijn toespraakje bij
het in ontvangst nemen van
de Globe: „In de tijd waarin
zoveel mensen deze film aan
vallen, wil ik de media bedan
ken dat zij zo edelmoedig zijn".
In JFK wordt gesuggereerd
dat de moord op president
Kennedy niet het werk van
één man was, zoals de officiële
versie luidt, maar dat er een
complot bestond om de katho
lieke president om het leven te
brengen. JFK is in de Vere
nigde Staten een van de meest
omstreden films van 1991. Sto
ne herhaalde zaterdag nog
eens dat hij ervan overtuigd is
dat de regeringscommissie die
destijds de moord onderzocht
„ons 28 jaar geleden allemaal
een grote leugen heeft ver
teld".
Jodie Foster kreeg de Globe
Jodie Foster
kreeg de Globe
van beste actrice
in een filmdrama
voor haar rol in de
psychologische
thriller 'Silence of
the Lambs'
FOTO: AP
van beste actrice in een film
drama voor haar rol in de psy
chologische thriller 'Silence of
the Lambs'. Nick Nolte kreeg
de prijs voor de beste acteur in
een filmdrama voor zijn ac
teerprestatie in de 'The Prince
of Tides' van Barbra Streisand.
De Disney-film 'Beauty and
the Beast' sleepte drie Golden
Globes in de wacht: die voor
de beste tekenfilm in de cate
gorie musical en komedie, het
beste originele script en het
beste liedje. Bette Midler
mocht de Globe voor de beste
actrice in een musical of ko
medie in ontvangst nemen
voor haar rol in 'For the Boys'
en Robin Williams kreeg die
voor de beste acteur in die ca
tegorie voor zijn spel als dak
loze man in de 'Fisher King'.
Scenario
'Thelma and Louise' van Cal-
lie Khouri was volgens de
journalisten de film met het
i Golden Globe. Naast hem staat I
beste scenario. 'Europa, Euro
pa', het waargebeurde verhaal
van een Poolse jood die de jo
denvervolging in de Tweede
Wereldoorlog overleeft door
zich voor te doen als lid van
de Hitlerjugend, kreeg de Glo
be voor de beste buitenlandse
film. De distributeur Orion
Classics heeft bij Duitsland ge
protesteerd omdat het land
'Europa, Europa' niet heeft
aangemeld voor de Oscars
voor de beste buitenlandse
film.
De Golden Globes gelden als
een belangrijke indicatie voor
de toekenning van de Oscars
later dit jaar. De Globes wor
den toegekend door de leden
van de Buitenlandse Persvere
niging in Hollywood, die het
filmnieuws voor buitenlandse
kranten verzorgen.
Slot Zeist eert Jongkind met expositie aquarellen
Nikolai Luganski (piano) speelt wer
ken van Bach, Tsjaikovski, Chopin
en Rachmaninov. Diligentia Dan
Haag, gisteren.
Nog geen twee decennia oud
en nu al bijna volleerd con
certpianist: de Rus Nikolai Lu
ganski beschikt over tien zeer
gewillige vingers en over het
talent dat nodig is om een zon
nige solocarrière tegemoet te
gaan. Niets is te moeilijk voor
hem, zelfs de struikelblokken
waarover de gemiddelde kla
vierleeuw vaak uitglijdt niet.
Luganski's spel heeft iets on
geloofwaardigs omdat door
zijn technische souplesse de af
stand tot het materiaal heel
groot wordt. Hij is de muziek
als het ware te veel meester
zodat zijn aanpak en mis
schien heeft dat ook met zijn
leeftijd te maken wat wei
nig doorleefd is. Duivelse pas
sages in de Tweede sonate van
Rachmaninov schudt hij uit
zijn mouw, maar dat echte ro
mantisch grootse komt hier
nauwelijks aan bod. Of het nu
de koele polyfonie van Ita
liaans concert van Bach be
treft of de desolate Grand So
nata van Tsjaikovski: alles
lijkt in de versie van Luganski
enigszins op elkaar. Tsjaikovs-
ki's muziek klinkt werkelijk te
afstandelijk, op het contactge
stoorde af, maar die houding
heeft bij Bach juist weer grote
voordelen. Zelden hoor je het
Italiaans concert zo evenwich
tig en overdacht.
Luganski's virtuositeit is op
zich zelf al voldoende om van
te genieten en om verbaasd
over te staan. Maar de kracht
die gearriveerde grootheden
hebben de muziek uit zijn voe
gen te laten barsten en als een
beklemmende massa op de
toehoorders af te sturen mist
hij voorlopig.
Goede Russische pianisten lig
gen voor het oprapen. Kissin,
Gavrilov, Rudy, Berman om
er een paar te noemen, hebben
er nu een concurrent bij. Maar
het zal even duren voordat
Luganski zijn professionaliteit
meer uit zijn hart dan uit zijn
hoofd laat komen. Als hij maar
niet ijdel wordt a la Pogorelic.
ZEIST Slot Zeist herbergt
momenteel een overzichtsten
toonstelling van de schilder
Johan Bartold Jongkind. Het
gaat om aquarellen uit open
baar en particulier Nederlands
bezit, die tot en met 2 februari
in het slot te zien is. Hoewel
beperkt tot Nederlands bezit,
is het toch een bijzondere ex
positie, omdat in Slot Zeist
werken yan Jongkind worden
geëxposeerd die tot op heden
niet eerder in Nederland wer
den tentoongesteld. De exposi
tie gaat vergezeld van een re
presentatieve catalogus, geti
teld als de tentoonstelling zelf:
'Jongkind, een Hollander in
Frankrijk', die behalve in Slot
Zeist ook in de reguliere boek
handel verkrijgbaar is. Ver
antwoordelijk voor de teksten
is onder anderen de bekende
kunstcriticus John Sillevis.
Hoewel het werk van Jonkind
al bij zijn leven een behoorlij
ke populariteit genoot en er in
kleine, met name schilderkun
stige kring al niet werd getwij
feld aan zijn kwaliteiten, heeft
het toch even geduurd voordat
de grootheid ervan in de
ruimst mogelijke dus we
reldwijde kring doordrong.
In 1971 had het Rijksmuseum
in Enschede een grote ten
toonstelling van Jongkind, in
1982 trok een overzichtsten
toonstelling de wereld door,
waarbij opviel dat Jongkind
net als Vincent van
Gogh na Frankrijk ook
sterk wordt bewonderd in Ja
pan. Niet zo gek voor een
voorloper van de impressionis
ten, waarvan Van Gogh het
sluitstuk vormde.
hj
iCHERMIN Een drie-delige serie
Hulpverlemet Kitty Courbois, Hans
von Pierre Bokma op 23 en
g februari op Neder-
(dit laats
bereikba
EKENHUIZ L
KinderfRSUM De NOS
o tot 19.1 r traditie op het ge-
ictafcaref 'n toneel voort met
tot 11.00 e 'Akteren'. Voor-
igen'bèztH s,eries waren on"
eerst te ndere: Toneelma-
l»encn«h1 'Bij de repetities
dagei Met dat verschil
de regisseurs niet
van 'i5.il staan maar de ac-
u. n actrices,
"is'oo-l rnamakers Cees van
3) dag. vai Marijke, van der Molen
1.00-19.30 iNOS volgden twee ac-
dag. van een actrice tijdens de
•30-19-00 van een toneelstuk.
jn jrn het sj achter de serie is om
Endegeesflieuwsgierig te maken
zo. 11.00-haar de schouwburg te
eerste klSKitty Courbois neemt
"J!rs in de eerste afleve-
*16.45-1® achter de schermen
10.00-1 toneelstuk 'Wanneer
A, C enen ontwaken' van de
pchrijver Hendrik Ib-
stuk is deze maand bij
zijn d< °ep Amsterdam in
14.® gegaan,
u. Avondbd Kitty Courbois wor-
18 0<?" regisseur Titus Muize-
«teg'mètOosthoek
k mogelijk Speler van Courbois)
inten: wanrde repetities gefilmd,
n doorlop*
ken. Kindj
s, kleuters!
7.00, babyl
Igens afsprl
hoofd,
voorT
ónderen nr
lig hoofd.
>an kinderei)
i.30-19.30. <1
ide: 14.15
Rijnoordzi
.zoek hartb{
xtra bezoi
i.30-20.30 ui
alle|
)0 u. r
ISTRATIE I
brugsteeg I
254810.)
„Ik hoef niet
psychiater!".
FOTO: PIEF WEYMAN
De rest van de 'cast' (Catheri
ne ten Bruggencate, Gijs de
Lange, Saskia Temmink en
Rik van Uffelen) werden be
wust niet bij de aflevering be
trokken. Cees van Ede daar
over: „Het ging om een portret
van Kitty, en anders had het
een heel ander programma
moeten worden".
In 'Akteren' wordt het ont
wikkelingsproces van alle fa
cetten van het toneelstuk tot
aan de première op de voet ge
volgd. Het opbouwen van
spanning ontbreekt echter: het
blijft bij repeteren, repeteren
en nog eens repeteren. Hoewel
dat wel heel boeiend is. Cour
bois met Oosthoek in een ver
stilde tango-houding, samen
houden ze het script vast en
oefenen hun dialoog. Of ge
drieën diep geconcentreerd be
zig en dan ineens een voltref
fer van een lachsalvo van
Courbois die haar tekst kwijt
is.
Gulheid
Een van de mooiste overgan
gen is die van het toneelspel
naar de opbouw van het decor.
Irene probeert de oude Rubek
naar de hoogste top van de
berg te verleiden. In versneld
tempo wordt dan een enorme
witte trap tot de nok van het
podium opgebouwd. Tussen de
repetities door zijn korte inter
views van Courbois en Muize-
laar gemonteerd. Courbois
over haar werkwijze: „Ik moet
alles gedaan hebben om te we
ten hoe een rol niet moet. De
meeste acteurs werken aan
een rol via de buitenkant naar
de binnenkant". Volgens Mui-
zelaar haalt Courbois het on
derste uit de kan. „Ze is zo
gul", zegt hij. Courbois is er
van overtuigd dat toneelspe
len, psycho-analytisch gezien
enorm handig is. „Ik hoef niet
naar een psychiater!".
Muizelaar kan met recht te
vreden zijn over de documen
taire. „Het aardige van het
portret is dat het werkelijk zo
is gegaan. Niks is geënsce
neerd". 'Akteren' geeft daar
mee een realistisch beeld van
de voorbereidingen die een ac
trice doormaakt voordat ze
'echt' op de bühne staat.
Kurhausconcert als een
hommage aan vroeger dagen
Nieuwjaarsconcert in het Kuraus
I FOTO: MILAN KONVALINKA
Nieuwjaarsconcert door Koos Ver
heul (fluit), Stefica Zuzek (harp),
Andrew Sparrow (altviool) en Aria-
ne Karres (piano). Zondagochtend,
Kurhaus, Scheveningen.
Sinds de heropening van het
Kurhaus in 1970 worden in
deze aloude muziektempel
Nieuwjaarsconcerten georgani
seerd. Traditioneel van opzet:
de concerten worden irrlmer
verzorgd door leden van het
Residentie Orkest. „Die keu
ze", aldus Kurhausdirecteur
J.W.C. ter Braak tijdens het
drukbezochte zondagochtend
concert, „kan worden gezien
als een hommage aan vroeger
dagen toen het Residentie Or
kest in de zomermaanden vrij
wel dagelijks in het Kurhaus
concerteerde". Het kamermu
ziekprogramma bood composi
ties uit een viertal landen:
Duitsland met Carl Ph.E.
Bach, Italië met Alessandro
Rolla, Engeland met Delius en
Frankrijk met Debussy. Flui
tist Koos Verheul, die inmid
dels is gepensioneerd maar die
zijn instrument nog niet aan
de wilgen heeft gehangen, en
harpiste Stefica Zuzek, die
deze maand haar 25-jarig or
kestjubileum vierde, verwezen
met hun charmante en wellui
dende weergave van de fluit-
sonate van zoon Bach naar het
Internationaal Fluitconcours,
dat van 17 tot 26 maart in het
Scheveningse Circustheater
wordt gehouden. De altviool
neemt op het concertpodium
doorgaans een bescheiden
plaats in, Andrew Sparrow be
lichtte zijn instrument, met be
geleiding van pianiste Ariane
Karres, in een tweetal compo
sities. De sonate van de terecht
vergeten Rolla is hooguit nog
geschikt als studiemateriaal,
ook de sonate van Delius
maakt geen aanspraak op de
titel 'meesterwerk'. Sparrow
had kennelijk zijn dag niet, er
ging in zijn spel wel zo één en
ander mis. Tot slot de sonate
voor fluit, altviool en harp van
Debussy, prachtige muziek
maar onjuist gekozen voor
deze gelegenheid en voor deze
zaal. Directeur Ter Braak stel
de de genodigden in het voor
uitzicht, dat op 8 maart in het
Kurhaus oude tijden zullen
gaan herleven: dan concerte
ren Herman Krebbers en Theo
Olof, het vioolduo dat juist in
deze zaal zoveel triomfen vier
de.
IN LAK-THEATER LEIDEN
It
j
„De seance" van Fact. Teksten ont
leend aan verhalen van Franz Kafka.
Spel: Bart Klever, Els Lijesen, John
Serkel en Carly Wijs. Decor: Catha
rine Scholten. Scenario en regie:
Paul Feld. Gezien op 18 januari in
het LAK-theater in Leiden.
Voor Franz Kafka betekende
de puberteit de centrale lfeef-
tijd in het menselijk bestaan.'
Het leren ontdekken van je
wensen en verlangens en het
zoeken naar de dingen die
houvast bieden voor een gega
randeerd geluk, dat zijn de
steeds terugkerende motieven
in Kafka's werk.
Geïntrigeerd door en op basis
van die gegevens heeft de net
afgestudeerde regisseur Paul
Feld een scenario geschreven
waarmee hij nu, via de bemid
deling van Fact, en met in zijn
kielzog enkele jonge en geta
lenteerde acteurs, zijn eerste
belangwekkende regie afle
vert. Het boeiende resultaat
viel afgelopen zaterdag in het
LAK-theater te aanschouwen.
De hoofdpersoon in „De sean
ce" is een 35-jarigé vrouw - of
moeten we zeggen: meisje - die
het slachtoffer wordt van een
drietal bizarre plaaggeesten.
De geesten blijken nauwkeu
rig op de hoogte van de zwak
ke plekken van de vrouw,
haar angsten en haar ver
wachtingen. Het wezensken
merk van deze „oude vrijster",
zoals ze honend genoemd
wordt, is vooral, dat zij in feite
nog in de puberleeftijd ver
keert, waardoor het goed mo
gelijk is deze zelfde plaaggees
ten te beschouwen als de pro-
dukten van haar eigen meis
jesfantasie. Kortom, is de
vrouw hier het slachtoffer van
de situatie of is zii de veroor
zaakster daarvan* Het ant
woord op die vraag komt niet,
en alleen al hierom, om een
logische omdraaiing als deze,
is „De seance" even absurd als
beklemmend.
De confrontatie van het meisje
met de geesten bevat zoveel
elementen die verwijzen naar
het diepste innerlijk, dat je
steeds weer geneigd bent een
verklaring te zoeken vanuit,
bijvoorbeeld, de Freudiaanse
symboliek. De tekst zet je ech
ter om de haverklap op het
verkeerde been, en soms is dat
een aangename en ontspannen
verrassing, waarvoor een deel
van het publiek duidelijk
„plat" gaat. Bij tijd en wijle
wordt er hier en daar immers
vrolijk gegrinnikt. Vaker ech
ter is de opgeropen sfeer voor
al beklemmend, precies op de
manier die je ie bij Kafka al
tijd voorstelt. En ten slotte, de
voorstelling is hoe dan ook
„moeilijk" in die zin, dat er
veel meer vragen worden op
geroepen dan beantwoord.
Speltechnisch valt er veel te
genieten. De speelstijl, en bij
voorbeeld ook het prachtige
decor, herinneren aan vroege
re produkties van theater
groep Carrousel. Paul Feld is
er duidelijk in geslaagd zijn
John Serkei en Carly Wijs in De Seance.
I FOTO: BEN VAN DUIN
spelers zodanig te overtuigen
van zijn scenario, dat de toch
niet eenvoudige teksten wer
kelijk messcherp en uiterst
trefzeker overkomen. En. wie
ondanks alle kwaliteiten die
het stuk ongetwijfeld biedt, er
toch niet door geraakt wordt -
uiteindelijk geldt dat ook voor
mij - moet wel een grote cyni
cus zijn, wanneer hij zich door
het prachtige spel van Carly
Wijs (de vrouw) niet volledig
laat inpakken. Zoveel nuance
in tekst en mimiek kom je niet
vaak genoeg tegen.