Dood roept gevoel van vrede op A CcidócSoivtant GEESTELIJK LEVEN OPINIE KUN wil identiteit meer benadrukken Klapstoel li Katholieke continent dat langzaam protestant wordt li COMMENTAAR K Uitdagende Saddam Hus^'g* Christendom begon vóór de opstanding van Jezus" AT £eidóe(2owumt ZATERDAG 18 JANUARI 199)1^ f, Vaticaan onderhandelt met Vietnam HANOI Een hoge delegatie van het Vaticaan heeft deze week onderhandeld met de Vietnamese regering over de positie van de Rooms-Katholieke Kerk in dat land. De besprekingen gaan vooral over het voornemen van het Vaticaan om bisschoppen in Vietnam te benoemen en over de beperkingen die aan priesterseminaries zijn opge- legd. Ook het staatstoezicht op godsdienstige activiteiten komt aan de orde, aldus een delegatielid, dat niet bij name ge noemd wilde worden. Vorig jaar maart heeft de regering in Hanoi alle religieuze activiteiten in feite aan banden gelegd. Eind vorig jaar stemde de Vietnamese regering in met ge sprekken met het Vaticaan als teken van betere relaties met de rooms-katholieke minderheid in het land. Kerkge bouwen mochten weer worden gerestaureerd en in Ho Chi Minh-stad, het vroegere Saigon, werd diakonaal werk van de RK Kerk weer toegestaan. Sinds het einde van de Vietnamoorlog in 1975 was dit verboden. Vietnam telt ongeveer 7 miljoen rooms-katholieken op een bevolking van 69 miljoen. Voor een ontevreden mens bestaan er geen gemakkelijke stoelen Benjamin Franklin NIJMEGEN De Katholieke Universiteit Nijme gen (KUN) wil, nadrukkelijker dan tot nu toe het geval was, haar katholieke identiteit een belang rijke plaats gaan geven. Dat staat althans in een plan van het College van Bestuur van de KUN, gemaakt op verzoek van het stichtingsbestuur van de universiteit. De fa culteitsraden moeten nog over dit plan vergade ren. In de notitie staat dat in het vervolg bij vaca tures nadrukkelijk gezocht zal worden naar men sen die „het katholieke aspect van de universiteit als positief ervaren en bereid zijn daar een bijdra ge aan te leveren". Afhankelijk van de vacature kunnen zelfs, zo wil het college, speciale benoe- mingseisen vastgesteld worden om de katholieke identiteit van de universiteit te behouden. Eugen Drewermann niet bij Vaticaan in beroep BONN De Duitse theoloog Eugen Drewermann gaat niet bij het Vaticaan in beroep tegen het preek- en doceerverbod dat aartsbisschop Johannes Degen- hardt van Paderborn hem heeft opgelegd. Dat zou „net zo onzinnig zijn als dat u een muis zou zeggen in plaats van in de muizeval direct naar de bek van de kat te lopen", zei Drewermann gisteren tijdens een persconferentie in Bonn. De theoloog haalde opnieuw fel uit naar Degenhardt. „Dwazer en onoprechter" dan de aartsbisschop kan men niet handelen, zei hij. Drewermann vreest dat hij binnenkort als priester wordt geschorst. Hij kondigde aan zich niets aan te trekken van het verbod van het aartsbisdom Pader born om vandaag in Paderborn de mis op te dragen. Drewermann werd in oktober wegens zijn opvattin gen over onder meer de maagdelijkheid van Maria, abortus en de eucharistie, ontslagen als docent aan de rk theologische hogeschool in Paderborn. door MARINUS V D BERG „Het pastoraat wordt weer meer 'pastor-centered zei iemand in een vergadering. Het is iemand die zicht heeft op landelijke ontwikkelingen. In het pastoraat komt de pastor weer meer centraal te staan. Iemand vroeg hem: „Wat bedoelt u hiermee precies: komt dit voort uit onmacht, omdat de gedachte dat de geloofsgemeenschap allereerst drager van het pastoraat is in de praktijk moeizaam gestalte krijgt, of wordt weer beter fezien wat een pastor voor een gemeenschap kan etekenen en is dit een nieuwe kans?" In het gesprek dat hierop volgde, werd de gedachte uitgesproken dat het vooral om onmacht gaat. Zo wordt het steeds moeilijker om voldoende vrijwilligers te vinden voor de verschillende taken in een parochie. Taken die variëren van het helpen schoonmaken van de kerk tot het deelnemen aan bezoekwerk vanuit de parochies of deelnemen aan parochiële of dekenale werkgroepen. Niet alleen vinden veel mensen zichzelf niet geschikt voor sommige taken of ze hebben geen tijd om eraan deel te nemen, maar het is ook pijnlijk dat vrijwilligers zich in een positie van willekeur bevinden. Wanneer er in een parochie een pastor komt, dreigt het gevaar dat vele taken weer naar die pastor worden geschoven én dat die pastor vele taken naar zich toehaalt. Deze beweging komt soms voort uit de verwachtingen van de gemeenschap die zelf een beeld heeft over de vraag: „waarvoor is een pastor". De beweging kan ook voortkomen uit de pastor zelf die zich minder heeft geoefend in een nieuwe vorm van pastoraal leiderschap. Soms gaat het om onbewuste verlangens om in een centrale positie te staan. In een geloofsgemeenschap waar geleefd, gewerkt en gevierd wordt vanuit de gedachte dat ieder lid mededrager is van het geloof, heeft de pastor een andere plaats dan in een geloofsgemeenschap waar sterk vanuit het centrum wordt gekeken. Daar dreigt een pastor al gauw een solist te worden en soms ook iemand die „boven" de gemeenschap staat. Het is een pijnlijke ervaring om vrijwilligers te ontmoeten die na jarenlange inzet hun positie zien veranderen naar de achtergrond. Ze voelen zich soms als een klapstoel: als het druk is zet je die erbij en als je het weer alleen aankunt zet je die weer aan de kant. Dat moet tot de conclusie leiden dat de vrijwilliger in de geloofsgemeenschap aan willekeur is overgeleverd. Het is eigenlijk vreemd om te spreken van vrijwilligers of van leken. Het heeft de bijsmaak van „amateurisme, niet- deskundig, tweederangs". Dat is een omgekeerde zaak als je uitgaat van de gedachte dat het allereerst gaat om iedere vrouw en man die zich heeft laten aanspreken door het verhaal van Liefde en Gerechtigheid en dat wil beleven en doorgeven. De ambten in de kerk zijn daaraan dienstbaar en het mag niet omgekeerd worden. Pastores zijn voorbijgangers. Ze dienen een gemeenschap tijdelijk. In een geloofsgemeenschap die leeft vanuit de joods-christelijke inspiratie staat de zorg om het doorkomen van het Liefdesrijk waar eerbied en respect is voor elke mens centraal. Dat wordt gevierd en als geloof doorgegeven. In een kerk waar gewijde mannen zo een centrale plaats hebben kan macht gemakkelijk extra meer kans krijgen. THEOLOOG ONDERZOCHT BELEVING VAN VERGANKELIJKHEID EN ROUW KOLLUM Veel men sen beleven rond dood en rouw niet in de eerste plaats gevoelens van ver driet, leegte of protest. Het gevoel dat hun erva ring het meest benadert, is vrede. Dat blijkt uit een onderzoek van het Centrum voor Liturgi sche Wetenschap in Gronin gen, onder leiding van de theoloog dr. Regnerus Steens- ma. Het onderzoek werd gehouden in de vorm van een enquête onder de bezoekers van een expositie 'Met de dood in de ogen', die vorig jaar op enkele plaatsen in ons land te zien was. De expositie toonde 20 schilde rijen en sculpturen van kunstenaars, die alle het the ma dood of rouw hadden. Ongeveer 400 van de bezoe kers van de tentoonstelling in Leeuwarden namen de moeite de enquête in te vullen, die vooral ten doel had de relatie tussen de waardering van de kunstwerken en de beleving van de dood te peilen. Steensma vroeg de bezoekers onder andere naar hun 'doods- gevoelens'. Vooral de oudere bezoekers bleken niet in de eerste plaats verdriet als doodsgevoel te hebben, maar 'vrede'. Bezoekers jonger dan 20 jaar gaven meer aan 'ver driet' te voelen bij dood en rouw. In totaal koos 37 procent 'vrede' als eerste gevoel, ge volgd door 'verdriet' (23 pro-' cent) en 'leegte' (10 procent). Het is Steensma opgevallen dat diegenen die aangaven geen relatie met het christelijk geloof te hebben, relatief hoog scoorden bij dè gevoelens van 'gelatenheid' en 'verwarring'. Uitzicht Bij hun tweede gevoelskeuze bleek een groot deel (20 pro cent) van de bezoekers het be grip 'uitzicht' te hebben geko zen. Angst, verwarring en ver latenheid volgden daarna. Het Dr. Regnerus Steensma aantal mensen dat 'uitzicht' beleeft is hoog bij ouderen en mensen die een sterke binding met het geloof hebben. Men sen die niet geloven zeiden va ker 'angst' te voelen. Opmer kelijk is het groot aantal men sen met een matige binding aan het geloof dat bij de dood verwarring ervaart. Bijna 90 procent van de geën quêteerden zei zelf rouwerva- ringen te hebben gehad. Op de vraag met welke visie op de vergankelijkheid men zich het meest verwant voelde, zei een kwart dat de dood .het 'absolu te einde' betekent. Driekwart vond dat de dood een 'over gang naar een ander bestaan' inhield. Steensma: „Je zou denken dat die grens samenvalt met hen die wel en niet geloven. Dat blijkt echter minder het geval FOTO: PERS UNIE te zijn". Vijf procent van de mensen die sterk met het ge loof verbonden zijn, denkt dat het bij de dood helemaal is af gelopen. En bijna een kwart van hen die 'matig' bij het ge loof betrokken zijn, vindt het zelfde. Daartegenover vindt liefst 42 procent van hen die niet geloven toch dat de dood een overgang is naar een an der bestaan. De wetenschapper denkt dat de bezoekers van de tentoon stelling voor het merendeel van 'bovenmodale' afkomst zijn geweest. Het publiek dat af en toe of regelmatig exposi ties bezoekt. „De enquête daarom is niet algemeen re presentatief te noemen, maar ik heb geen aanwijzingen dat de resultaten werkelijk bedui dend zullen afwijken van het algemene beeld". LEIDEN Het christendom is volgens de Leidse hoogle raar Nieuwe Testament dr. H.J. de Jonge reeds voor de opstanding van Jezus ontstaan. Het heeft zijn oorsprong in de reacties die de historische Je zus voor zijn dood bij zijn vol gelingen heeft losgemaakt. Dit zei De Jonge (48) in zijn inaugurele rede, die hij giste ren uitsprak bij de aanvaar ding van het ambt van gewoon hoogleraar in de uitlegging van hpt Nieuwe Testament aan de Rijksuniversiteit te Lei den. Meestal wordt het begin van het christendom gezien in de ervaring van Jezus' opstan ding uit de dood. De verhalen over het lege graf zijn volgens De Jonge echter van latere da tum en historisch niet echt be trouwbaar. De berichten over de verschijningen zijn welis waar oud circa 35 na Chris tus maar ze zijn waar- schijnlijk niet van dien aard dat zij als beginpunt van het christendom kunnen gelden. Ten eerste is niet meer uit te maken op wat voor ervaring de woorden 'hij is verschenen aan...' precies slaan (droom; een .geluid of licht opgevat als epifanie; gewaarwordingen in een trance?) Ten tweede is het benoemen van-de ervaring als een 'ver schijning' van de verrezen Christus een interpretatie, die geloof in Jezus' opstanding vooronderstelt. Dat geloof is dus óuder dan de meldingen van verschijningen. Dat was voor Jezus' volgelingen direct voortgevloeid uit hun visie op Daarom meent De Jonge dat het christendom niet met Je zus' opstanding is begonnen. Jezus had gepredikt dat God IKV-secretaris: 5% defensiebudget naar Oost-Europa LEUSDEN De NAVO-lan- den zouden minstens vijf jaar lang 5 procent van hun defen siebudget in een gezamenlijk steunfonds voor Oost-Europa eenkomst van het IKV en de in dat beraad samenwerkende kerken in Leusden. Voordat de kerken de regeringen van de NAVO-landen tot zo'n be sluit oproepen, zouden zij zelf ook plannen voor structurele steun aan Oost-Europa moeten presenteren. Op deze wijze zouden de kerken een tegen wicht bieden aan de dreiging van het nationalisme in de Oosteuropese landen. De Raad van Kerken organiseert bin nenkort een bijeenkomst waarop de verschillende ker ken zich over de hulp aan Oost-Europa bezinnen. Even eens op voorstel van Faber zegde secretaris ds. W.R. van der Zee toe dat de raad een discussie binnen de kerken zal brengen over de relatie tussen nationalisme en religie. Het IKV heeft dit onderwerp tot jaarthema gemaakt. De raad denkt aan een studiedag over nationalisme en religie. Pre cies een jaar na het uitbreken van de Golfoorlog sprak Faber zijn bezorgdheid uit over de nieuwe oorlogsdreiging in Eu ropa. Hij merkte op dat het Westen Oost-Europa na de val van het communisme de markteconomie heeft aangebo den. Maar maatschappelijke organisaties die de uitwassen van de markteconomie bestrij den ontbreken. BUENOS AIRES -r Vijf eeuwen nadat de eerste missionarissen de Andes overtrokken om aan de indianen het evangelie te verkondigen geldt het ge bied van Mexico tot Vuur land nog altijd als het ka tholieke continent. Maar daarin is langzaam ver andering aan het komen. Protestantse kerkgenootschap pen tellen op het ogenblik in Latijns-Amerika al tegen de 50 miljoen leden en winnen steeds meer terrein. In Guate mala is ruim een derde van de bevolking protestant, in Chili en Nicaragua een vijfde en in Brazilië, nog altijd het grootste katholieke land van de we reld, is inmiddels een kwart van de bevolking lid van een evangelische gemeente. Een teken aan de wand was het bezoek dat de Amerikaan se evangelist Billy Graham in november aan Argentinië bracht. Toen hij daar in 1962 was, waren er nog maar 240 evangelische gemeenten bij het bezoek betrokken. Dit maal was dat aantal gestegen tot 2.000, vertelt Norman Mydske, regionaal hoofd van de organisatie van Graham. Naar zijn zeggen werden in 1990 in 20 landen van Latijns Amerika en het Caraïbisch ge bied ruim 50.000 nieuwe evan gelische gemeenten opgezet. Hij verwacht dat dat aantal de komende jaren nog hoger zal zijn. „Mensen aan de onderkant van de samenleving hebben een veel grotere kans om als individueel mens achting en erkenning te vinden in de evangelische kerken dan in de zeer gecentraliseerde katholieke kerk." FOTO: SP De baptistische geestelijke Rene Padilla, secretaris van het Theologische Broeder schap van Latijns-Amerika, is van mening dat de groei van de evangelische beweging voortkomt uit de steeds grote re skepsis jegens de Rooms- Katholieke Kerk, die voor veel katholieken, die op zoek zijn naar een levende geloofs gemeenschap, een log instituut is geworden. „Ik geloof dat een hoop mensen zich in de steek gelaten voelen en iets anders zoeken." zegt Padilla. „De mensen willen geen van bovenaf opgelegde leerstellin gen meer. Ze willen de moge lijkheid om zelf actief betrok ken te zijn en als er iets is dat de evangelische kerken ty peert, dan is het wel hun be trokkenheid." Pater Osvaldo Musto van de katholieke hulporganisatie Ca ritas spreekt tegen dat zijn kerk te hiërarchisch is georga niseerd en te weinig ruimte biedt voor initiatieven vanaf de basis. Maar hij geeft toe dat bij de evangelische kerken de EEN jaar geleden barstte boven Kuwayt en Irak stechnologische Woestijnstorm los. Het Iraakse leger een minimum van tijd uit Kuwayt weggeveegd. Sad< sayn verloor de oorlog, maar niet het leven en de mat jaar na de 46-dagenoorlog hoort men niet veel meer door de Amerikaanse president George Bush zo hooj prezen Nieuwe Wereldorde. De door de Amerikanen aangevoerde coalitie tegi had tot doel het kleine oliestaatje Kuwayt te bevrijde sident George Bush had daar nog een ander doel bijg het einde van de barbaarse heerschappij van Saddi sayn. Met Saddam Husayn zou er nooit echte vrede I komen in het Midden-Oosten en in het Golfgebied. Het eerste doel werd verwezenlijkt, het tweede ni^ wel er pogingen ondernomen werden om Saddam uit de weg te ruimen, schrok Bush uiteindelijk voor wezenlijking ervan terug. Nog voor het Amerikaans zijn opmars naar Baghdad kon voortzetten, kondigt het einde van de oorlog af. De uitschakeling van Husayn liet hij aan de bevolking van Irak over. EeN grove misrekening, zo bleek. De shi'iten uit het van Irak en de Kurden in het noorden die in de d ging dat Bush hen te hulp zou snellen gehoor gaJ I de oproep om hun rekeningen met Saddam Husayn tr fenen, werden afgeslacht. Van de shi'iten is sindsdie meer gehoord. De Kurden konden slechts van vo| moord worden gered door een rechtstreekse tussenkoi westerse troepen in Iraaks Kurdistan. |UEVAN [DAM Jt de g •keren, jaar ke pstend« rers zoi i gega. zes (k h reker kr 70 pr bn werl IBovem en van Irerzeke bnaanv; '1 A Amerikanen en Britten Arabische landen overigens daarin bijgestaan (JAAG lieten Saddam rustigia^voQ- bezig was in de geschiedenis in te grijpen. Volgelingen van Je zus zagen het begin van Gods heerschappij al in het spreken en optreden van Jezus zelf. Dr. H.J. de Jonge is de opvol ger van dr. M. de Jonge, die met emeritaat ging. Van 1970 omdat zij tot elke prijs de verbrokkeling van Irak|en en vermijden. Het vooruitzicht van een door shi'iten ovfyaker j Irak lokte hen allerminst. Ook de oprichting van eieven voor de in de moderne geschiedenis steeds bedrogen fjndeel volgde Kurden wilden zij vermijden. Een KurdiscljoUCj0n zou immers een bron van conflict zijn in het licht ojer mQl bare Midden-Oosten. n mar voere INMIDDELS zit Saddam Husayn nog even stevig injde me del als vorig jaar. Uitdagend houdt hij Irak en de Ai) vreerr wereld voor dat hij wel een slag, maar niet de oorla verloren. Ter gelegenheid van de eerste verjaardag k|et zo c hij zelfs grootse overwinningsfeesten aan. Op Iraak^untantJ kaarten staat Kuwayt nog steeds vermeld als de 19e p de 1 cie - fen. „M; »enscha] we al HOEWEL als gevolg van de Iraakse houding de Aian Zad Golfstaten de bescherming van het Westen nog n< ben, maken deze landen geen haast om werk te mal de in het vooruitzicht gestelde 'democratische opei emir van Kuwayt heeft snel alle democratische neij de kiem gesmoord. Saudi-Arabië en Syrië blijven evl ritair en intolerant als voorheen. De gedeeltelijke mislukking van de Midden-OosteJ wordt als vanzelfsprekend toegeschreven aan het gen politiek inzicht van de Amerikaanse president Busf dan wordt al vlug vergeten dat de Amerikaanse in tegenstelling met wat de propaganda wilde dd ven tijdens de Golfoorlog niet almachtig is. Hij mij reren in een Arabisch milieu. En dat is allesbehalvef kelijk. Zo heeft geen enkel Arabisch land protest latJ tegen de afslachting van de islamitische geloofsgel Irak. Het moesten andermaal de westerse landen zijl Kurden moesten redden. Alle Arabische landen heli liever te doen met een bloeddorstige dictator als SadJ sayn dan met Kurden. Dat is de trieste werkelijkhe] tot 1985 was hij wetenschappe lijk (hoofd)meaewerker aan de Universiteit van Amsterdam. Sinds 1985 werkt hij in Lei den, eerst als universitair do cent Nieuwe Testament, van 1987 tot vorig jaar als bijzon der hoogleraar in de geschie denis van de bestudering en uitlegging van de bijbel in de vroegmoderne tijd. (de evangelische kerken) moe digen je aan om actief te wor den, te praten en ervaringen uit te wisselen. Ze vormen een beweging, waarin mensen zich niet alleen voelen." Vruchtbaar Voor de laatste 'kruistocht' van Graham in Argentinië gold dat in zeer letterlijke zin. Met gemak kreeg hij een voet balstadion vol met ruim 75.000 mensen. De beelden van de bijeenkomst werden uitgezon den in 20 landen. De miljoenen armen van La tijns-Amerika vormen een vruchtbare voedingsbodem voor het nieuwe evangelische zendingswerk. „Ze zijn even zeer door de politieke partijen als door de Rooms-Katholieke Kerk en de traditionele prote stantse kerken aan hun lot overgelaten," is het oordeel van de methodistische geeste lijke Anibal Sicardi, uitgever van de nieuwsbrief Prensa Ecumenica (Oecumenische Perk). Veel progressieve katholieken zijn het met hem eens. Otto Madura, een Venezolaanse be vrijdingstheoloog, meent dat de neergang van zijn kerk in het continent wordt veroor zaakt door het onvermogen van diezelfde kerk om in te spelen op de behoeften van zwarten, indianen en andere groepen aan de onderkant van de samenleving. „Die mensen hebben een veel grotere kans om als individueel mens ach ting en erkenning te vinden in de evangelische kerken dan in de zeer gecentraliseerde ka tholieke kerk," merkt Maduro op. Uitgave: Kantoor: Telefoon- Postadres 071 -122 244 071 -134 941 Postbus 112300 AA Leiden. G-co straf it eed (r jls tevee Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk Telefoon: 070-3190 933. Telefax: 070-3906 717 Postadres: Postbus 9, 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur: J. Leune Adjunct-hoofdredacteur: J Timmers. faken vi Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808) L. van Koot. idszorg Leiden en omgeving (tel. 071 -144 046/047/48/49) G - J. Onvlee (chef-ra^n^1*'S^ F. Buurman, K van Herpen, K van Kesteren, R. Kleijn, drs. R. Koldenhof^ ae 31 T Pieters en M. Roso, G Stelt „Profes Binnen- en buitenland, financiën E. Huisman, H. Jansen, drs. J. (tel: 070 - 3190 815): J' t van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs. C. van Haersma Buma, A. van Her"*" wee i Leeuwen -Voorbij, R. de Roo, drs. K.pid Sport (tel 070 - 3190 826): F. Werkman (chef), P. Alleblas, D. Dijkhuizen,P"11}^ R. Langeveld, drs. H.-F. Ruijl. nei dep R. Langeveld, drs. I Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): G. Ansems (coördinator), E Geestelijk leven (tel. *070 - 3190 835): L. Kooistra, drs. P vj Redactie-secretaresse (tel. 070-3190 819): T Kors, mens Jansma, H. Fjrag af. i Velthoven. ?mmissii relatie-t Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef), S. Evenhuis, S. Pieterse|rag en Opmaak (tel: 070 - 3190 831): Ch. Bels (chef), A de Bruijn, W Diekstra, Igegever J. Hofmeester, C. de Kier, H. Nieuwmans, H Schneider. mensen llijk ooi indivit De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: jte stelle - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebij - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Ui^ dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Ne België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H. Leber, drs K M van de Ven en P Vogels. De parlementaire redactie bestaat uit R iiW (chef), H. Bijleveld, D Hofland, P. Koopman, D. van Rietschoten en K.C CN - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus: - de volgende correspondenten in het buitenland drs. D J van den Be* (Peking), drs. H. Botje (Tunis), A. Courant (Athene). R Hasselerharm WHHD OVW (Johannesburg), drs A. Heering (Rome), B. van Huet (Parijs), M. de miRnt (Washington), F. Lindenkamp (Sao Paulo), R. Simons MuRitnnn (Londen), drs R. Vunderink (Moskou), W Werkman (Jeruzalem). G. vaL u" (Belgrado), F Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel) WMHRVCn De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve^ j[ j'jn publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertap M. de Cocq n 18.00 tot 19 00 27,00 79,80 312,65 Nabezorging Telefoon: 071 -122 248 op m; 15.00 uur Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand per kwartaal per jaar Bij betaling per acceptgirokaart: per kwartaal Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel 071 -122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2