Jrbanus terug naar de wortels van zijn humor Als ik grappig wil zijn )G-hrijf ik voor theater" KUNST/RTV 13 Jongeren lezen steeds minder iQowumt ZATERDAG 18 JANUARI 1992 rano' volgende musical Joop van den Ende hulsÉVENINGEN De opvolger van de succes-musical iMisérables', die nu in het Scheveningse Circusthea- _jne zien is, wordt 'Cyrano de Bergerac'. Dit heeft de 'ucent van 'Les Misérables' Joop van den Ende gister- :r m^l bekendgemaakt in het Tros-televisieprogramma TV-Show' van Ivo Niehe. Van den Ende verklaarde jpeciale binding te hebben met 'Cyrano', dat hij jaren (en produceerde voor het toneel, met Ko van Dijk als seur en Guus Hermus in de rol van de dichtende Ijas met de lange neus. Het theaterstuk werd in 1897 breven door de Franse auteur Edmond de Rostand. '004feSeerde zich op het levensverhaal van de soldaat en lt aaer Savinien de Cyrano, die leefde van 1619 tot 1655. llegiranse regisseur Jean Paul Rappeneau maakte in 1990 ,het stuk een film, die een aantal malen werd be id. Gérard Depardieu vertolkte daarin de rol van Wolfkamp voorzitter comité International Music Council AMSTERDAM Frans Wolfkamp (43) is benoemd tot voorzitter van het Ne derlands comité van de International Music Council van de Unesco. Hij volgt daarmee André Jurres op die het voorzitterschap sinds 1963 bekleed de. Het comité heeft tot doel de contacten te onderhouden tussen de International Music Council en het Nederlandse muziekleven. Wolfkamp is directeur van Holland Music Sessions. Daarvoor was hij directeur van het conservatori um in Alkmaar en dirigent van het Ka thedrale Koor in Utrecht. Verder was hij voorzitter van het Repertoire Infor matiecentrum voor Muziek, opera SKON en Donemus. Verhoeff ziet af van dirigeren Russisch orkest DEN HAAG De Nederlandse musicus en dirigent Marcel Verhoeff ziet af van een optreden als gastdirigent bij het St. Petersburg Philharmonisch Orkest. Artistieke en vooral orga nisatorische redenen hebben hem hiertoe genoopt. Zijn eigen organisatiebureau, het Cultureel Advies Centrum, hgeft dit Be kendgemaakt. Het St. Petersburg Philharmonisch maakt tus sen 20 februari en 9 maart een tournee door Nederland. Het 109 jaar oude ensemble behoort tot de beste symfonieorkesten ter wereld. Verhoeff heeft in oktober vorig jaar als eerste Ne derlander voor het toentertijd nog Leningrad Symphonisch ge heten orkest enkele malen in Leningrad de dirigeerstok ge hanteerd. Verhoeff meent dat de voorbereidingstijd voor de tournee te kort is. Verder heeft hij verklaard hij dat hij geen binding heeft met de Stichting St. Petersburg-New Holland Foundation, die begin deze maand de organisatie van de tour nee heeft overgenomen. Verhoeff heeft de chef-dirigent van het Russische orkest, Alexander Dimitriev, inmiddels van zijn besluit op de hoogte gebracht. D'Ancona reserveert 3 miljoen voor vormgevingsinstituut DEN BOSCH Minister D'Ancona van WVC wil drie mil joen reserveren voor de oprichting van een instituut voor de vormgeving. Ze maakte dit vandaag bekend bij de opening van de tentoonstelling 'Terra sculptura, terra pictura' in het Kruithuis in Den Bosch. De oprichting van het vormgevingsinstituut kwam in no vember vorig jaar in gevaar toen het ministerie van econo mische zaken aankondigde niet te zullen bijdragen aan een gezamenlijk instituut. D'Ancona heeft inmiddels besloten dat er toch een instituut voor de vormgeving wordt opge richt. De nadruk bij de nieuwe opzet ligt op de culturele as pecten van de vormgeving. Het industrieel ontwerpen blijft een verantwoordelijkheid van Economische Zaken en krijgt geen prioriteit in het instituut. De minister stelt wel voor dat het instituut op dit gebied samenwerking zoekt met het Eu ropean Design Centrum in Eindhoven. De Raad voor de Kunst is inmiddels om advies gevraagd over de vestigings plaats van het instituut. Top-gitaristen met vier concerten door Nederland DEN HAAG De be- roemde jazz-gitarist Joe Pass en de even bekende flaminco-gitarist Paco Pena zullen gezamenlijk vier concerten in ons land verzorgen. Van 7 tot en met 10 fe bruari treden ze achter eenvolgens op in Amers foort, Heerlen, Den Haag en Amsterdam. televisie-serie VARA, 28 L Jj (20.08 uur). X>r yTOUKER ^lERSUM Veel hu- mmm een beetje cultuur en M^nag niet te duur zijn. sette de Belg Urbain rjnainckx, beter bekend •uuUrbanus ergens mid- 00Morig Jaar de lijnen uit een comedy-serie op ielevisie. „Dat is ge- L meer moet dat niet was het volgende hij bedacht. Succes verzekerd te zijn als e leukste (Urbanus), )OT ongetwijfeld mooiste f dele Liekens) en de lopig voor het Neder- publiek nog onbe- Vlaming (Wer- an der Sarren), een maanden in een stu- iropt. automatisch ontstaat dan Jomisch programma. Im- lals Urbanus een gekke pekt, lacht het publiek If. En op die simpele wij- Itstond 'Meer moet dat dat als 'MmdnZ' 28 januari dertien we- VARA op de buis gebracht. Nederland ban wel een paar weken T want de Vlaamse com- fele zender VTM slinger- I reeks al vanaf begin ja- lop de satelliet. Vus wil best wat vertellen pijn nieuwe programma, dan moet wel afgereisd Kn naar de Vlaamse Tele visie Studio's in Londerzeel bij Brussel. „Niet uit luiheid, of omdat Urbanus vedette-allures heeft gekregen, maar omdat het niet anders kan. De ploeg is hard aan het werk, wel veertien uur per dag en soms ook op de zaterdag. Ze gaan 's avonds op de knieën naar huis. Urbanus kan zich ge woon niet vrijmaken om in Hilversum zijn show alvast on der de aandacht te brengen,' klinkt het Belgische excuus". Uitgelachen In de immense studio in Lon derzeel hebben Urbanus, Goe- dele Liekens en Werther van der Sarren er net een opname dag opzitten. De Belgische ko miek oogt vermoeid, maar komt zijn pr-verplichtingen moeiteloos na. De VARA heeft twee handenvol Nederlandse journalisten gecharterd en is in evenveel VW-busjes afge zakt naar het zuiden. De 'MmdnZ'-ploeg gaat daar mee op herhaling, want een paar weken terug regelde VTM voor de Vlaamse journa listen een dergelijke persbij eenkomst. Daarover is Urba nus nog steeds niet te spreken. „Dat werd niks. Iedereen hield z'n mond dicht. Neder landse journalisten kunnen be ter omgaan met dit soort za ken. De Belgische journalist is bang om uitgelachen te wor den door zijn collega's, als hij een domme vraagt stelt. En als het een keer een goeie vraag is, zijn ze bang, dat iedereen meeschrijft", zo paait Urbanus het Nederlandse gezelschap. Schuddebuiken Urbanus: „Ik hoef toch ook niet iedere zeven minuten een ander typetje te zijn". FOTO: SP dat vaak al voldoende op de lachspieren. De ware fans van de Belgische komiek komen met de serie aan hun trekken. De objectie vere kijker zal niet zo snel schuddebuiken van het la chen. Urbanus geeft ook toe dat de ploeg de eerste drie, eerste is slap en flauw. De tweede is al een stuk leuker. Korte sketches met Urbanus als de dunne en Van der Sar ren als de dikke idioot en Goe- dele Liekens als de serieuze witte clown. Maar ach, of de humor nu flauw of niet is, als Urbanus een bek trekt, werkt vier afleveringen, ondanks hun eerdere samenwerking, op elkaar ingespeeld moest ra ken. Pas vanaf aflevering vier of vijf schijnt het echt leuk te worden. De tv-reeks is snel. Zo snel dat, als het trio het wat taal betreft op de Vlaamse toer gooit, het vrijwel onverstaan baar wordt. „We hebben ons uiterste best gedaan verstaan baar Nederlands te spreken. Maar inderdaad, ik heb het wel eens accurater in de gaten gehouden. Vooral toen ik m'n theateroptredens in Nederland nog had. Maar dat doe ik al vier jaar niet meer, ik ben Vlaamser geworden. De scherpste hoekskes ...eh hoek jes... zijn er wel af. Hier in Vlaanderen hebben we het zelfde met Freek de Jonge of Sjef van Oekel. Die zijn soms voor ons ook onverstaanbaar". Flauw afkooksel De samenwerking tussen Ur banus, Liekens en Van der Sarren is niet nieuw. Twee jaar lang bracht men voor VTM het spelletje 'Wie ben ik?', inderdaad hetzelfde dat RTL4 op de Nederlandse buis brengt met André van Duin, Ron Brandsteder en Caroline Tensen. „Ik wilde na een jaar al met dat spelletje stoppen, toen we ons hoogtepunt hadden be reikt. We hebben er nog een seizoen aangeplakt. Toen moesten we wel stoppen. De bekende Belgen waren op. We waren toe aan de achterneef van de personality en dan kan je beter ophouden", zegt Urba- Goedele Liekens noemt de RTL4-versie een „flauw af kooksel" van het Belgische origineel. „Wij stelden ons niet tevreden met toegeschoven tekstjes". Urbanus: „Nee, wij maakten het spelletje steeds ingewikkelder en leuker. We hebben met het programma steeds op de eerste plaats ge staan in België. Tot VTM ons van de maandag naar de woensdag, tegenover het voet bal, plaatste". Voor Van der Sarren was 'Wie ben ik?' de eerste langdurige confrontatie met de televisie. Van der Sarren is altijd toneel acteur geweest, ondermeer bij Globe in Eindhoven. 'Wie ben ik?' was zo'n succes dat de drie samen verder wilden. Uit de koker van Urbanus rolde zo 'MmdnZ'. Probleem was dat de dertiendelige serie te duur was voor één omroep. VTM was snel als eerste afnemer ge vonden, maar de VARA liet als tweede wat langer op zich wachten. Na het zien van een proefaflevering ging men evenwel overstag. Vrij veilig Voor Goedele Liekens, ooit Miss België, betekende de serie iets nieuws. De afgestudeerd seksuologe kwam onlangs met een reeks video's met seksuele voorlichting als onderwerp. Zeer serieus. In 'MmdnZ' be perkt ze zich tot sexy zijn. Met de overstap van serieuze docu mentaires naar fratsen met Urbanus lijkt Liekens zich on geloofwaardig te maken als seksuologe. Ze is zich dat be wust. „Ik ben er wel bang voor, maar acht het gevaar klein. Of dat maak ik mezelf maar wijs. In de show beeld ik een paar typetjes uit. Ik ben het niet zelf. Ik herken mezelf ook nauwelijks. Ik heb er wel lang over nagedacht of ik mee moest doen. Ik zou eerst een doodernstige presentatrice tus sen twee idioten zijn. Later is dat uitgebouwd en ben ik ook sketches gaan doen. Maar ik voel me vrij veilig", is de af sluitende onschuldige woord speling van Liekens. Gekke mannetje Met 'MmdnZ' gaat Urbanus te rug naar de wortels van zijn humor. Hij werd bekend als „dat gekke mannetje in die korte broek". In zijn in Vlaan deren wel, maar in Nederland zeker niet populaire strip, is hij nog steeds dat mannetje. Ook in 'MmdnZ' duikt hij ge regeld in die gedaante op. „Ik hoef toch ook niet iedere ze ven minuten een ander typetje te zijn. Charlie Chaplin heeft het tenslotte 75 jaar kunnen volhouden met één type". In de reeks is de ingeblikte lach weggelaten. Op de mo menten dat de lach wordt ver wacht, is er in 'MmdnZ' een geluidje of een muziekje. Het geeft mogelijk ongewild een slapstick-effect. En zo is de show ook het best te om schrijven. Wat (flauwe) grap pen, een paar echt leuke uit schieters, een feuilleton over Klein Duimpje en de olijke kop van Urbanus. Lekker sim pel amusement voor de vroege zaterdagavond. En de levens spreuken van Urbanus tussen door zorgen voor het stukje cultuur. Wat te denken van 'als een haai je een been afbijt, ben je ook een schoen kwijt'. Meer moet dat niet zijn. Meer is het ook niet. AMSTERDAM Het le zen onder jongeren wordt bedreigd. Uit onderzoek is onder meer gebleken dat slechts zeven procent van de jongeren tussen de 12 en 19 jaar lezen als een ac ceptabele vrijetijdsbeste ding beschouwt. Gemid deld kijken jongeren in deze leeftijdsgroep 2 uur en 18 minuten televisie per dag. Dit heeft de Stichting Lezen bekendgemaakt. Voor de stichting is een en ander reden genoeg 1992 te plaatsen „in het teken van het bevorderen van de leescultuur onder jonge ren". De stichting wil op dit terrein in de loop van het jaar een aantal activiteiten op touw zetten. Een daarvan is de reeds nu verschenen brochure onder de titel 'Lezen in 1991, lezen om wakker te blijven'. De inleiding is geschreven door Evert Hartman, auteur van onder meer de jeugdboe ken 'Het bedreigde land' en 'Niemand houdt mij tegen'. De brochure bevat een geselec teerd overzicht van activitei ten, tentoonstellingen, prijzen, televisieprogramma's en mate rialen op het gebied van lees bevordering. Volgens de stich ting biedt de inhoud aankno pingspunten om activiteiten met jongeren op te zetten op het gebied van lezen. De bro chure is in eerste instantie be stemd voor leerkrachten en medewerkers van uitgeverij en, bibliotheken, boekhandels, radio en televisie. flZENDPOOT ARMANDO: 7 3? LIJN Armando: Armando: „Al die zaken beho- elkaar in de buurt kwamen 1m9 jndooot schrijver ren tot m^n beroep; ze zijn begon het al. Iedere keer 7ten j J voor mij allemaal even belang- moest het opnieuw en dat la- ler, Deeianouwer, Voorkeuren heb ik niet, chen ging maar door. Het is (t en, evenals Cherry maar soms ligt tijdens een be- altjd een soort mysterie ge- 9 is, een helft van 'He- paalde periode een accent weest, hoe dat nou precies W-jaa/ied'. In Nederland ge- meer op de ene kunstvorm kwam. We hoorden Berend an maar al twaalf jaar dan op de andere." Boudewijn bijvoorbeeld 'Take fchtjg .in Berlijn. Aardige herinneringen inrnpnl^nupr TJS. Aan Herenleed' heeft Arman- «nd Boudewijn maar wegge- bOUWuT n j n u a d° <62> heel wat aardiêa herin- a'uurd. Die mocht er niet meer ld bekend. „Dat had neringen bewaard: „Herenleed b'J ,die moest maar ln het loit bereikt als ik in was oorspronkelijk alleen be- struikgewas gaan zitten. Maar tland was gebleven," doeld voor de televisie. Het toen lukte het nog niet, omdat hii Zo'n drie iaar ge- merkwaardige is dat de pro- weweer om het idee moesten 6)4 stond hii samen met gramma's dan meer een tragi- l^hen dat Berend Boudewijn -é<ft TTKifkomische inslag hadden, ter- ui het struikgewas zat. Ik zie vlak bij zijn WO- wijl tijdens een het toneelvoor- Duyns nog weglopen terwijl fcop de planken als- steJllinJg het publiek vaak aj, hij zijn hoed in het zand gooit, •enleit'. Armando: leen maar moest lachen. Ik roepend: Haal maar beroep- Wet op6 gebeurde in de kan me de eerste voorstelling sacteurs, ik kan het niet. La- 1 de Wifcbühne het mooiste nog herinneren. We begonnen ter ging het wel soepeler, maar van' Rerliin Fn te Ipelen en het publiek begon tijdens iedere aflevering zijn =^„t W, htt T mateen te schateren. We wis- er wel een paar uur geweest =tot hoe kan het an- ten echt niet hoe dat kwam met die hysterische lachbuien. ook hij IS lid van de Cherry Duyns vertelde later Daarom was ik ook zo doods- J Hnationale Laurel en dat hij had gedacht dat zijn bang om samen met Duyns op V vereniging 'Sons of gulp open stond. Maar we be- het ton5*: te gaan staan. Ik iesert' grepen vanaf dat moment wel- vermoedde dat ze ons dan wel 1 ke kant 'Herenleed' op moest °P brancards konden afvoe- jCyi*iido- Ie kunt als kunste gaan en kregen ook snel in de ^en. Maar gelukkig gebeurde Arman(j0- De ilieukuf vKunt ais Kunste e we mnestpn insnelen dat niet. Daar waren we toch rtrmd.nuu' *,ut! nnkjr>el ideeën zat hebben, gaten hoe we moesten inspelen Drofessioneel voor en bo- meeste Man knmt He vraat» hne °P de reacties uit de zaal Be- ie proiessioneei voor, en oo kunstenaars in Komt ae vraag noe r iorPn 7pventia hadden Ar vendien Waren we voor een Kunsienuansin en een, werk w lt distribueren. Jd^ên Duvrn «n aantel toneelvoorstelling steeds te ge- N1<*?®rl<!nd zijn >m werd bijvoorbeeld mando en Duyns een aantal nnpn rw dan maak ie niet a' bl'j a's ze in ,r cTlleed' "iet over de hele sketches geschreven voor de ^n 3fe fou^en" hun eigen land 'E Slj gespeeld. Maar dan Dultse televisie (WDR). Op van "ie fouten succes |e de juiste mensen ken- een zeker moment kwam er hebben". je moet natuurlijk ge- zoiets als Herenleed uit. Ar- IrOtS FOTO: SP ebben. Je moet ook de mando: „Die programma s wa- Zoals gezegd heeft het duo Als I |n weten te vinden die ren in die tijd nog niet toege- 'Herrenleit' voorstellingen ge- werking altijd moeten stimule- ior je kunnen regelen. ?Pltst °P <wee Pers0"e" en geven in Duitsland, in de ren. Maar nu is hij juist degene in Nederland is dat Duyns en ik speelden de types Schaubtlhne van Berlijn. Ar- die steeds zegt dat we weer ^Bflmogelijk. De meeste n08 niet zelf- Maar daarna mando: „Daar waren we wel iets moeten doen. Het verve- ^B^naars in Nederland zijn maakten we nog een alleve- trots 0p gjj ^et Duitse publiek lende is alleen dat mijn thea- 'als ze in hun eigen land Un£, vo?.r K-KU- hadden we ook succes. Het is terteksten automatisch weer hebben. In het buiten- Boudewijn kwam met het aneen jammer dat we hier Herenleed-achtig worden". Ilaat het werk niet aan, voorstel dat wijzelt de rollen maar zes avonden hebben ge- De literatuur en de schilderij- jn omdat ze het daar niet voor rekening moesten Speeld. Het zit me nog steeds en die Armando maakt con- ïfitTuii. Dat is ook de reden nemen. Toen hebben we onge- een beetje dwars dat we er trasteren nogal sterk met de 6t waarom ik destijds eerst een hysterisch lacn- n00jt een hele toernee aan vast humor van 'Herenleed'. Ar- Jerlijn ben verhuisd. Om bui van zes maanden gehad, hebben kunnen knopen. Zon- mando: „Dat zijn verschillende internationaal te worden alleen al bij het idee dat wij Sp0nS0rs iS zoiets natuur- kanten van mij. Als ik grappig je als kunstenaar naar moe^ten gaan spelen. Maar njet te betalen." wil zijn schrijf ik iets voor het jitenland gaan". uiteindelijk zijn we toch be- 'Herenleed' heeft sinds de theater. Meer serieuze bedoe- gonnen met repeteren dood van Johnny van Doorn lingen leg ik in mijn schilderij- jido reageert een beetje r' nnnnmpn meesta^ een n*et onbe- en en romans. Ik heb daar |sd op de vraag of het -E»ersie opnamen langrijke soort bijrol had verder geen verklaring voor. «verk in 'Herenleed' „Ik kan me nog de eerste op- definitief opgehouden te be- Dat zijn kanten van mij die teveel van zijn tijd op- namen herinneren. Dat was staan, maar dat wil nog niet zich op verschillende manie- C Cl Als schilder, schrijver vreselijk. Op een bepaald mo- zeggen dat Duyns en Armando ren een uitweg banen. Maar ^^^pldhouwer kon en kan ment waren we met de veer- nooit meer iets met elkaar in waarom dat op die manier ge- JCTH dagen immers wel vul- tigste 'take' bezig, omdat we de de vorm van theater doen. Ar- beurt? Dat soort dingen vraag komt nog bij dat hij hele tijd in lachen waren uit- mando: „Ik ben van nature ik me nooit af. Ik laat alles 7400VBijjaar weer de viool ter gebarsten. We moesten aller- iets ondernemender dan Cher- over me heen komen en ik zie ham, en ging spelen in eerst op elkaar aflopen. Dat ry Duyns. Dus ik heb hem in wel hoe het vervolgens naar Igeunerorkest Mirando. was het ergste. Zodra we bij het verleden bij onze samen- buiten komt". Liane Foly lijkt een chanson De bewondering van Arman do voor Laurel en Hardy laat zich niet in een paar woorden samenvatten. Als hij een film pje van het duo ziet, lacht hij nooit. Armando: „Ik krijg wel eens een vriend op bezoek en dan kijken we soms samen even naar een filmpje van Stan en Ollie. Als die ander dan steeds moet lachen, dan lach ik ook mee. Maar als ik alleen ben, lach ik niet. Dan let ik veel meer op de details en de atmosfeer die uit die filmpjes komt. Hoe de straten eruit zien, de mensen. Het Amerika van de jaren twintig en dertig had ik graag mee willen maken. Het stof van die tijd zit nog op die filmpjes." „De eerste keer dat ik met Laurel ën Hardy in contact kwam, was in een bioscoop in de Kalverstraat, Amsterdam. Dat was niet zo lang voor de Liane Foly, begeleid door jazzquar- tet o.l.v. André Manoukian. Konink lijke Schouwburg Den Haag, gieter- Het Franse chanson is een tijd weg geweest. En terugkomen in de stijl van pak weg Gréco, Brei, Brassens, Béart is er niet bij. Maar er duiken gelukkig de laatste tijd nieuwe namen op, die aansluiten bij die fa meuze traditie en er het geluid van vandaag aan toevoegen. De naam van Patricia Kaas bijvoorbeeld, en die van Liane Foly, gisteravond voor haar Nederlandse debuut in een Koninklijke Schouwburg in Den Haag stampvol jong pu bliek. Liane Foly ziet er uit als 'chanson': kort ravenzwart kopje, grote bruine ogen met lange wimpers, in een simpel minijuupje in lurex. Visueel past ze in de stijl van Gréco en Barbara. Een mini-vrouwtje met maximaal effect. Wat Foly laat horen is een mengsel van jazz en chanson. Veel ei gen stukken, een 'evergreen' uit het 'American songbook', een klassiek chanson gebracht via een heleboel 'blue notes', vocaliseren met een aanloopje naar 'scat', en voortdurend springen naar een quint of een octaaf hoger. Er zijn betere jazz-zangeressen dan Foly, ook in Nederland. Maar zij heeft net de uitstra ling en het timbre dat de 'mis sing link' legt tussen jazz en chanson. Ze smeedt de idio men op een aantrekkelijke en niet te moeilijke manier aan een, al liggen teveel stukken in dezelfde toonsoort en dat dreigt op den duur wat eerito- nig te worden. Maar in z'n simpele directheid is het erg effectief. Ook al door de ge haaide begeleiding van een prima jazzquartet met André Manoukian (componist van alle eigen stukken van Foly) aan de synthesizer. Hervé Gourdikian speelt op tenor- en sopraansax geraffineerd tegen Foly's stem aan, of zorgt voor unisono rifjes met de piano. En, het is heerlijk weer eens Frans te horen. Want Foly kan zelfs 'blue notes' uitzingen op een simpele tekst als „tant pis c'est pas trés élégant". Pro beer dat maar eens met de Ne derlandse vertaling. Toch an ders. Het deels Franse publiek in de schouwburg bleek de hits uit haar repertoire te ken nen: 'Fête orange', 'Au fur et mesure'. Daarnaast een blues, een wat erg schreeuwerige versie van 'Stormy weather', waarin Foly even de nacht- club-kant op dreigt te gaan, maar een heel mooie, modern gearrangeerde versie van Kos- ma's 'Les feuilles mortes'. Een klein aantal bezoekers schrok al meteen terug van de zwaar versterkte jazz-begelei- ding en verdween schielijk. Het jonge publiek is er aan ge wend. Maar een feit is dat de elektrische piano zo soms puur lelijk klonk en dat je binnen de intimiteit van de Koninklij ke met z'n perfecte akoestiek met minder af kunt. Al met al een sprankelende kennisma king met een zangeres die niet zeker wist of haar Franse tus- sentekstjes wel verstaan zou den worden door die Neder landers. ADVERTENTIE oorlog, dus voordat ik tien jaar was. Na de oorlog was Chaplin de grote man, en Laurel en Hardy waren voor de kinde ren. Dus als je een film van die twee wilde zien, moest je altijd naar een kindervoorstel ling. In de jaren vijftig bevond ik mij in de Amsterdamse avand-garditische kringen. Daar ontstond de opvatting dat Laurel en Hardy onderschat werden. Toen besloot ik om ze met andere ogen te gaan zien, en kwam ik tot de ontdekking dat ze groter zijn dan Chaplin. Wat die twee maken, ik vind het nog steeds grote kunst". Armando kent tot slot, evenals Cherry Duyns, ook een stel- vraag met betrekking tot het duo: „Stel je voor dat je in een vliegtuig stapt, met Laurel en Hardy in de cockpit. Wat zou jij doen? Ik zou in ieder geval onmiddellijk uitstappen". EDUCATIEVE DOCENTENREIS GRIEKENLAND 11 t/m 18 april 1992 De Educatieve Dienst van Sijthoff Pers nodigt alle onderwijsgevenden en andere geïnteresseerden uit voor de jaarlijkse educatieve docentenreis Tijdens deze klassieke rondreis zullen de belangrijkste centra van de oude Gnekse beschaving bezocht worden (o a Athene met Acropolis en Agora, via Piraeus. Nafplion. Mykene en Olympia naar Delphi en terug naar Athene) Prof dr L de Blois, hoogleraar Oude Geschiedenis aan de universiteit van Nijmegen, leidt u rond en zal door zijn gloedvolle betogen de imponerende Griekse beschaving voor u doen opleven U bent van harte welkom op onze informatieavond, woensdag 22 januari 1992, om 20 00 uur in ons gebouw in Rijswijk U moet wel tijdig een plaats hiervoor telefonisch reserveren Ook kunt u bij ons een reisprogramma aanvragen De prijs van de reis bedraagt 1770 - all-in op basis van halfpension (incl vliegreis, rondreis per luxe touringcar, hotels van goede kwaliteit, toegangsbewijzen etc Sijthoff Pers Educatieve Dienst Postbus 16050 2500 AA Den Haag tel 070-3190596

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 13