Al Pacino en Michelle Pfeiffer aan elkaar gewaagd Kathleen Turner^™ Marlowe op pum li Aankomst op het strand van Kaapstad feest van de blanken CcidócGouoant SPORT/FILM FRANKJE JOHNNY Ij Schrijver als gevangene van bizar Hollywood F amilieberichten ad sanctos jpl ti VER" MEDEWERKSTER LAAGGEPRIJSDE 5KI-5ETS v«n HOGE KWALITEIT C-BEVER PETRA, WAAR IS DIE KRANT MET DIE ZES GEREEDSCHAPSKISTEN, DIE IK HAD AANGESTREEPT? V.I.WARSHAWSKF lenke LIDO/STUDIO LEIDEN: 'Franki* Johnny' mot Michelle Pfeiffer, Al Pa cino en Hector Elizondo. Regie: Gar ry Marshall. Een wat slonzige serveerster in een Amerikaanse snackbar en een man, die net uit de ge vangenis is ontslagen en in die 'diner' via een baantje als kok een nieuw leven begint. Het zijn de zéér gewone, glamour- loze hoofdrolspelers in een on gebruikelijke 'love story' van regisseur Garry Marshall. Er zitten vele kilometers ver schil tussen Marshalls voor laatste film 'Pretty woman' en deze 'Frankie Johnny'. De eerste film een commerciële Assepoester-variatie van een rijke jonge zakenman en een hoertje aan de Amerikaanse Westkust (Richard Gere en Julia Roberts). Zijn laatste speelt letterlijk en figuurlijk aan de éndere kant van de Verenigde Staten. Tussen de gewone, dagelijkse zwoegers van een 'diner'. Al is ook hier het sprookje niet ver weg, het gaat ditmaal niet zo juichend naar een 'happy end' toe. De hoofdrolspelers zullen in het zweet huns aanschijns iets van hun relatie moeten maken. Maar regisseur Garry Marshall is dezelfde: de gehaaide verha lenverteller, die blijkbaar zijn acteurs genoeg ruimte en ze kerheid om topprestaties neer te zetten. Een meester in het via kleine, vaak humoristische details neerzetten van een ge- Michelle Pfeiffer en Al Pacino: piekhaar, zweet, tranen en liefde in de snackbar. loofwaardige omgeving. Het nerveuzë reilen en zeilen in de drukbeklante New Yorkse snackbar van 'Frankie Johnny' is een genoegen om te zien. Alsof je er zelf aan een tafeltje met formica-blad ach ter je hamburger met gebak ken ei zit mee te observeren. 'Frankie Johnny' is geba seerd op een toneelstuk van Terence MaoNally ('Frankie Johnny in the Clair de Lune'). MacNally kreeg zijn inspiratie via de Amerikaanse 'ballad' met de beginregel 'Frankie Johnny were lovers', waarvan hij de volgende regels vertaal de in een romance zonder ro mantiek. Én zonder glamour. De hoofdrol van de vrouw die eigenlijk de hoop op liefde op gegeven heeft werd op de planken gespeeld door Kathy Bates, de actrice die James Caans been brak in 'Misery'. Bates, die triomfen vierde met haar rol, is duidelijk geen 'mooie' actrice. Toen de keus voor de filmrol op Michelle Pfeiffer viel, werd er nogal smalend gelachen in kenners kringen. Pfeiffer, één en al glamour in 'Scarface' (samen met Pacino), 'Ladyhawke', 'Witches of Eastwick' en al die films. Moest zij een vrouwelij ke 'overlever' spelen, die ge kozen heeft voor piekhaar en hard werken, alleen zijn thuis bij tv en nootjes, omdat het le ven haar teveel teleurstellin gen heeft gebracht en ze er niet nóg meer wil? Het aardige is dat Pfeiffer het juist perfect doet. Zonder opmaak, met een achter haar serveerstersschort weggestopte kwetsbaarheid die je iets doet, is ze de ideale Frankie. De moeilijkheid ligt eerder bij Pacino. Niet omdat hij geen goed acteur zou zijn, maar omdat juist hij door zijn vorige rollen teveel gestigma tiseerd is om alle facetten van deze 'gewone' rol aanvaard baar te maken. Uiteindelijk pakt ook hij je in. Wat je dan te zien krijgt is een fijne, vol wassen film over volwassen mensen die al een paar bloed neuzen en blauwe ogen aan het leven hebben overgehou den. En die vanuit hun een zaamheid moeten vechten om opnieuw kwetsbaar te durven zijn. ODEON 1: 'V.I.Warshawski' met Kathleen Turner, Jay O.Sanders en Charles Durning. Regie: Jeff Kanew. Het karakter van V.I.Wars- hawksi, detective op hoge hak ken, komt uit de boeken van Sara Paretsky: een dochter van en politieman die een car rière is begonnen als privé-de- tective. Een vrouwelijke vari- hardgekookte school van Chandler tot en met Ross Mac- Donald. Ze is ongetrouwd, heeft een aan-uit relatie met een vriend, leeft thuis en op een miezerig kantoortje in een enorme rotzooi, is nogal ruw in de mond en wordt betrok ken bij zaken waar ze het liefst niets mee te maken zou hebben. Philip Marlowe loert om de hoe mee. Warshawski's naam wordt door haar oppo nenten voortdurend verkeerd uitgesproken en waar hebben we dat meer gezien? Juist, bij J.J.Gittes in 'Chinatown'. Een aardig uitganspunt dus, al die manlijke cliché's overge plant op een vrouw. Helaas gaat het aantrekkelijk van dat concept verloren in de nogal melige film die Jeff Kanew rond die hoofdfiguur maakte. Kathleen Turner heeft de fy siek en de uitstraling om dat varkentje eens goed te wassen, maar het verhaal waarin zij op haar pumps ronddoolt is van 'BARTON FINK LIDO/STUDIO LEIDEN: 'V.I.Wars- hawski' met Kathleen Turner, Jay O.Sanders en Charles Durning. Re gie: Jeff Kanew. 'Barton Fink' van de gebroe ders Coen won drie belangrij ke prijzen op het laatste film festival in Cannes: beste film, beste regie en beste hoofdrol. Het lijkt me erg ruim beloond. 'Barton Fink' is een ongebrui kelijke film; bizar, boeiend en qua stijl een hoofdstuk apart in de filmproduktie van van daag. Maar een winnaar op al die fronten? Het doet er niets aan af dat de broertjes Joel en Ethan Coen originele figuren zijn die de hele filmgeschiedenis in hun ransel meespelen. In 'Miller's Crossing' lieten ze de Ameri kaanse gangster(film)wereld zien als een bizar en bloedig koningsdrama, hier komt het historische Hollywood (rond het uitbreken van de tweede wereldoorlog) aan bod als een vampierachtige heks die z'n Hans-en-Grietjes vetmest en uitzuigt tegelijkertijd. Barton Fink (prachtrol van de nerveuze John Turturro) heeft net in New York een hit ge scoord met een theaterstuk, en wordt onmiddellijk naar Hol lywood uitgenodigd. Een Mo vie Mogul (die heel sterk lijkt op Louis B.Mayer) feteert hem en scheept hem op met een derderangsfilm: Fink mag het verhaaltje schrijven rond een worstelaarsfilm met Wallace Beery. In het bizarre, Kafkai aanse hotel waar de schrijver resideert, slaat het 'writers block' toe: hij heeft belangrij ke, sociaal betekenisvolle en verheffende teksten in zijn hoofd, maar een worstelaars verhaaltje krijgt hij niet op pa pier. Zijn grote, geodmoedige buurman (erg mooie rol van John Goodman) lijkt hem op te beuren, maar elk verhaal dat deze reiziger in verzeke ringen wil beginnen wordt door Fink in de kiem ge smoord. Tragisch, anders zou hij uitgevonden hebben dat buurman Goodman een ver knipte moordenaar was, die hem materiaal voor wel tien films op een presenteerblaadje had kunnen aanbieden. Fink zal nu zelf de vriendin van een succesvolle scenarioschrij ver die hem uit de nood wil helpen, vermoord naast zich in bed vinden. Er gebeurt uiterlijk niet veel in 'Barton Fink'. Maar wat er gebeurt is bizar, voor meerde re uitleg vatbaar en in beeld gebracht me een knap volge houden, vervreemdende stijl: Fink die in de Gideons-bijbel leest en het scheppingsverhaal van Genesis op zijn lijf ge schreven ziet, die de lijm lang zaam van het behang van de kamer ziet druipen, die het macabere hotel in vlammen ziet opgaan en tenslotte eindigt als de 'gevangene' van Holly wood. Hij heeft een script ge schreven dat hij zelf een mees terwerk vindt. Het wordt door de studiobaas achteloos wegge smeten. Hij wordt aan zijn contract gehouden en zal zich moeten voegen in de rij van scenarioschrijvers, door Holly wood als melkkoeien gestald in bungalows-zonder-uitzicht, inclusief whisky en secretares se. De broers Coen laten in 'Bar ton Fink' venijnige signalen aan het publiek om het gege ven zelf te interpeteren. Mis schien bestaat moordenaar Goodman wel helemaal niet, speelt de film zich af in het hoofd van de gefrustreerde Fink. Of is het alleen een ab surd spelletje met de eigenaar digheden van Hollywood? Mi chael Lerner zet een prachtige karikatuur a la Louis Mayer neer en John Mahoney speelt een succesvolle romancier die ook al verwikkeld is in de net ten van filmstad: met zijn drankzucht en een verwijzing naar een gekke echtgenote is hij een kruising tussen Willi am Faulkner en Scott Fitzge rald wie beiden hetzelfde overkwam. Of is de film ge woon een cynisch commentaar op de droom van Hollywood? Van zichzelf belangrijk vin dende, ijdele schrijvers op zoek naar het Grote Geld, die in de kermis van een ver maaksindustrie terechtkomen? John Turturro als scenarioschrijver, wachtend op inspiratie, ge zien via de typerende camera-instelling van Joel Coen. KAAPSTAD Op het strand van Kaapstad zag het zwart van de blanke mensen. De finish van de rally Parijs - Kaapstad, mogelijk geworden door. de formele opheffing van de apartheid in Zuid-Afri- ka, was vooral een feest voor de blanken. „It doesn't matter if you're black or white", schalde de stem van Michael Jackson over de vlakte. Op het feestterrein waren 25.000 mensen samen; het overgrote deel blanken en kleurlingen. Zij betaalden 25 rand voor een kaartje, onge veer twintig gulden. Duizen den, onder wie vele zwarten, De Fransman Peterhansel was, net als vorig jaar, de beste bij de motorrijders. bleven buiten de poorten. Ze volgden de show met boten, straaljagers, en surfers van een afstandje of wachtten in de straten op de komst van de ka ravaan. Abe Williams, staatssecretaris van opvoeding, met sport in de portefeuille, wist wel waarom. ,,Het bedrijven van auto- of motorsport is erg duur. De donkere mensen hebben de minste baantjes en geen geld voor een auto of motor. Mede daarom zijn ze niet geïnteres seerd in deze sport. De mensen zijn vrij in Zuid-Afrika, maar vrijheid kost geld. Bij voetbal is negentig procent van de toe schouwers zwart". Winnaar Auriol en navigator Monnet spoten met liters champagne bijna de piloten uit de zes tv-helicopters vlak bo ven hen. In optocht trokken de deelnemers voorbij: de 125 auto's en 45 motoren die de race volbrachten. Iets minder dan de helft van het aantal in schrijvingen. De Fransman Peterhansel was, net als vorig jaar in Dakar, de beste motor rijder. Landgenoot Hubert Au riol de enige deelnemer die uitkwam in alle „Dakars", de eerste die met beide vervoer middelen wist te winnen. Au riol, met de bijnaam de „Afri kaan", omdat hij in Etiopië is geboren. Monnet was voor de tweede keer in Kaapstad. Eerder rondde hij de zuidpunt met de zeilboot, tijdens de race om de wereld. Hij is zeeman. Een mooie affiche. Op de laatste dag behoefden de deelnemers hun voertuig alleen maar heel te houden, gedurende 556 kilometer met start in Springbok. Van de klassementsproef op het strand bleef uiteindelijk geen meter over. Organisator Gilbert Sabine was op tijd. Hij was de eerste die na de opheffing van de sportboycot een groot sporte venement naar Zuid-Afrika bracht. Gisteren shockeerde de bijna 70-jarige Fransman met boude uitspraken in The Ar gus, de grootste krant van Kaapstad. Het dagblad opende met uitspraken van Sabine te gen Franse verslaggevers. Hij veroordeelde Zuid-Afrika en noemde de inwoners kortzich tig. Het zou de eerste en laatste start in Kaapstad zijn geweest. Waarom hij zo fulmineerde was niet helemaal duidelijk, waarschijnlijk vanwege enkele storende misverstanden tussen zijn groep en de Zuidafrikaan- se organisatie. NGEL1 nsieser :t de m film vo< s schen het kaliber van een n£ Davic serie. Ze raakt erinlL (je S( kerd op eeil ex-ijLd gen speler die dan ook proL^g v; moord wordt, waardaL gescheept wordt rr^an £h dochtertje en met eenjf Nev rond zijn twee broers j Zaken fenis (een scheepswerf film Het kabbelt voort zotgft sini je er al te druk bij kanr een bi Turner schiet, slaat Ljjar 0pj genzin) en wordt bescj geslagen. Terwijl hep krengetje dat haar is trouwd (en om wie hf delijk allemaal draa; evenknie in gespiefgGIl p blijkt. Er zit een zeerj y^n effectloze achtervok i motorboot over een j™ &et Chicago in, waarvcjlerhel Dick Maas ('Amster; QUie de neus zou ophalen.' galant Barbra botstoovzaa met Bette dgns v 'RflV Het dreigde even tolt 1JclK sing te komen tussen (k- Bette Midler en Barb sand. Een muzikale1 wel te verstaan. Wè acterende zangeressen in hun laatste films laten vallen op dezeJyAN DER 'For AU We Knolr zingt het in de film\ Boys', Barbra had hef en opgenomen 'Prince of tides'. Ze I inmiddels uit de film\c len met de tekst: teveel af van mijn L Nick Nol te". La StreL Var het geluk dat Bette'si Olivei inmiddels geflopt isjLare \A zes weken vooraf gi\n ove] js verk< jt twee lal bij voor Julia s Olive: dendeli; Julia Roberts had geées huiz 'Mystic Pizza II', bejn hoof op de film waarin zijl eerst opviel als dien een pizzeria on hefg Mystic (de film werdL £je bi den op tv vertoond)Lrdy be] volg begint nu met exct nis van het karaktekgr bfrtS irin spnelfe takken Annabeth Gish en vergete d'Onofrio prolong*Lkken rollen wel. '00r de (eigenaar SPORTWERr£fi t slaat. Voetbal - FIFA[eSJ°Pen- Joao Havelange enrn Zlt m Sepp Blatter brengt"?"1"- tot 13 april een bfhjk onti Zuid-Afrika voor o\j?n ,z de nieuwgevormdeP1? 20 "c kaabse voetbalbondalles s" De SAAF werd vo?ar °P h als lid geaccepteerran °.e Afrikaanse koepelijyan 1131 CAF en streeft spo|l!?ë> 1:16 sluiting bij de FIFAIWanne( Algemeen - Borde.'en ton< weegt zich kandidaarjj1^^ voor de organisatie" Olympische Zomerf 2000. De stad denkf1 combinatie met Toulj; gemeester Hugues 1 perde het plan toen ijl sche vlam op weg naf ville Bordeaux aantf- lijn, Beijing en SydnP ook belangstelling F Spelen tijdens de i ling. Wielrennen - Rusf kraïne en Slovenië 1 lidmaatschap aangevl de internationale (UCI). Volgens secrf1 kiel kan de aanvrat drie landen volgende? voorlopig worden tijdens de UCI-verg^1 Leeds. „Gerechtvaardigd door het geloof, uit genade door het Kruis en Zoenoffer van Jezus Christus" WILLEM FREDERIK BENTSNIJDER Sinds 2 december 1990 weduwnaar van Nantina Werkman Oud-hoofd van de Chr. Mavo te Katwijk aan Zee Rotterdam 6-6-1904 t Zuldhorn 16-1-1992 Groningen: M. Werkman-Blom en kinderen Damwoude: E. Velema-de Jonge Namens neven en nichten Correspondentieadres: W. Velema Doniaweg 28 9104 GM Damwoude Önze dank gaat uit naar allen, die oom Wim liefde rijk hebben verzorgd, speciaal mevrouw Van der Deen. Een dienst van Woord en Gebed zal D.V. plaatsvin den in de Geref. Kerk, De Gast 58 te Zuidhorn, op maandag 20 januari 1992. De dienst begint om 14.00 uur, waarna de begrafe nis zal plaatsvinden op het kerkhof te Zuidhorn. Gelegenheid tot condoleren na afloop van de begrafenis in „De Gasthorn". begrafenissen crematies lammermarkt 43 leiden 071-126618 WINTERSPORTERS OPGELET WINTERSPORTKLEDING - JACKS BROEKEN - OVERALLS - MOONBOOTS o.a.: Tenson, Elho. Bad Boys, Samas. Killy, etc. KORTINGEN TOT 30% S IM ZWERFSPORT DEN HARG.Calandplein 4 070 - 38S370o Bu5 18 stopt voorde deur, v a C5/H5 Parkeerruimte. ROTTERDAMAdm. de Ruyterweg 33.010-4134914. Slagerij Nozeman vraagt om onze klanten vriendelijk te bedienen. Leeftijd plm. 17 jr. voor 4 a 5 dgn. p/w. Inl. Slagerij Nozeman van 't Hoffstraat 9, Leiden, 071-126738. MEDEDELING Familieberichten kunnen dagelijks tot 8.30 uur 's morgens worden aangeboden. Voor de zater dagkrant tot vrijdagavond 17.00 uur. Uiteraard bij Bever Zwerfsport f Ski Völkl Pq RS 699,- Bindung Tyrolia560 209,- Lin. BIiz.-z.ard ThermoVl6 699-- Tyrolia 560 209^ \QQ. Fischer SC4 Kevlar 339•- Salomon 547- L7-9'- JyQ- Ook hoge kortingen op skikleding (o.a. Tenson/, moonbootsetc 4| ZWFRFSRCDRT Den Haag, Calandplein 4, 07-0-3863700 Bus 18 van CS/HS Parkeerruimte Rotterdam, Adm. de Ruyberweg 33. Rademaker Makelaars BV en Rademaj Makelaars Taxaties BV zijn regio landelijk opererende organisaties, gespeel, seerd in bedrijfsmatig onroerend goed. Wegens sterke uitbreiding van onze activiteiten hebben wij plaats voor een All-round secretaresse (m/v| Al naar gelang het aanbod van de werkzaamheden variëren de aktiviteiten zeefdruk routine tot complex. Bij telefoon, fax en correspondentie alsm komst. E bij het samenstellen van rapporten en tax zal hij/zij de nodige eigen initiatieven nei ndebela van de Enthousiasme en zelfstandigheid gaan gePespa). 1 met een passende opleiding, waarbij kern e£Posan van de Engelse taal, alsmede tekstverwei (WordPerfect 5.1) noodzakelijk zijn. Uw reactie met een uitvoerig curriculum kunt u richten aan Rademaker Makelaars ffin. Di< t.a.v. de heer Ing. F.H. Rademaker en/of de heer Ing. J. Rook. nationale irkante 1 bekend ickers er het Adviseurs in bedrijfsvastgoed Rademaker Makelt bijvoorb nborden. ustriële z 'pa 92. ;itaris ag r flamincc in ons 1 achter* Amsterd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 14