fvWtoP'- "Pa's nou hei mooie vanAMjnders mijnders IKON belicht rechten jongeren uit zes verschillende landen pplEPp, Mi üfk n I ipp** Carolyn Watkinson schildert met woorci Ccidac Soutuut KUNST/RTV DRIEDELIGE TELEVISIE-SERIE si»"* ii i» ir een lonnors nu naé 'Righll', drie-delige documentair* serie over de rechten van jongeren in zes verschillende landen, IKON- televisie. Eerste aflevering zaterdag 18 januari, Nederland 3 om 19.00 HILVERSUM Japan heeft misschien wel het meest rigide onderwijssys teem van de wereld; uni form, kort haar en lijf straffen zijn daar heel normaal. In 'Right!', een drie-delige documentaire serie van de IKON-pro- grammamakers Ewald Wels en Lejo Schenk, zien we hoe jongeren in ver schillende landen omgaan met hun rechten, de pro blemen die ze tegen ko men en hoe ze die oplos sen. Per aflevering worden twee landen tegenover elkaar gezet: in het eerste deel: Nederland- Japan, het tweede: Polen-Is- rael en de derde aflevering Kenya-Brazilië. In elk pro gramma is een Nederlandse jongere host of hostess. Dat de verschillen tussen het Japanse en Nederlandse schoolsysteem groot zijn, blijkt bijvoorbeeld uit het verhaal van een Japanse scholiere. Ja panse scholieren zijn verplicht om wit ondergoed te dragen. „Vooral zomers wordt er op school gecontroleerd of je wel wit ondergoed aan hebt. Op onze school werden we rij voor rij gecontroleerd en in twee uur was de hele school nagekeken. Tijdens de contro le mochten we niet praten. Als je naar voren moest komen, moest je het jakje van je uni form optillen en je rok omlaag trekken. Wanneer je gepakt werd moest je twee uur lang stram in de houding staan of netjes zitten". En toch is dit nog maar een mild voorbeeld hoe het op Ja panse scholen eraan toe gaat. Scholieren vertellen over de belachelijke regels, die elke school zelf opstelt. De jongere hebben geen enkele inspraak. Opvang voor dropouts is er nauwelijks en als het er is, vangen ze de scholieren zoda nig op dat ze weer terugge plaatst kunnen worden op school. Lachen Onder het motto: 'Zie je wel eens een kind lachen?' organi seerde een groep Japanse ad vocaten een symposium om de discussie aan te wakkeren over de grenzen aan discipline en regels. Behalve de advoca ten is er een handje vol men sen die zich in Japan bekom meren over het onderwijssys teem. Van particuliere zijde is het initiatief ontplooid om vrijere scholen op te zetten. Het resultaat is de 'Tokyo Schule'. Wels laat scholieren aan het woord over deze school. Het verhaal komt niet helemaal uit de verf, want de scholieren vertellen meer over de 'strenge' scholen dan over de Tokyo Schule. Op zondag wordt één van de drukste stra ten van Tokyo afgezet en tre den er tegen de honderd bands op. De jongeren leven zich he lemaal uit en kunnen hun op gekropte stress van de afgelo pen week eruit dansen. Tegenover Japan staat Neder land, een land waar heel veel voor de jongeren wordt geor ganiseerd en waar jongeren ook worden gehoord. Precies het tegenovergestelde van Ja pan. Aanzet Nederland wordt in de eerste aflevering gepresenteerd als een aanzet voor de volgende programma's, omdat hier de situatie bekend is. Bijna op alle scholen is er wel een leerlin- genraad. Daarnaast is er een medezeggenschapsraad, waar in leerlingen ook hun stem kunnen laten horen en er ook naar hen geluisterd wordt. Wels laat zien dat er veel tijd gaat inzitten om voor je mede scholieren in te zetten en hij laat ze aan het woord. Daar naast is er nog een klein item over de kindertelefoon in Alk maar dat jaarlijks tussen de 4000 en 6000 telefoontjes bin- bod. Beide hulpinstanties zijn bang voor hun voortbestaan. De overheid snoeit, de vraag om hulp stijgt is het kredo van Wels. Hoe lang wordt er nog naar de jongeren geluisterd?, is een vraag die Wels probeert te beantwoorden. Hij laat dat over aan de student journalis tiek die als gastvrouw op treedt. Ze loopt stage voor de jongerenkrant Primeur. „Als er problemen optreden, heb ik wat om over te schrijven", zegt ze. Joden en Arabieren In de volgende aflevering laat Wels het grote verschil zien tussen Israëlieten en Pale stijnse jongeren in Israël. De relatie tussen Joden en Ara bieren is altijd geladen. En dat is aan alles te merken. Joden moeten met 18 jaar dienst in. Jongens drie jaar, meisjes twee jaar. Ze zijn niet bang voor de dienstplicht, want ze vechten voor een ideaal. „Het bijzonde re aan de joodse jeugd is dat ze snel volwassen wordt", aldus een Israëlische jongen. De Pa- lestijnen hebben het een stuk slechter getroffen. Velen van hen zijn invalide geworden in de 'Intifadah' en velen hebben als ze worden opgepakt geen enkele vorm van rechtsbe scherming. Een advocaat komt op voor Palestijnse arrestan ten. Het enige effect dat hij tot nu heeft bereikt is dat politie agenten zijn opgepakt wegens het afpersen van bekentenis sen. Problemen die het contact tussen Arabieren en Joden in de weg staan zijn: de oorlog, de taal en de religie. Een Joods meisje vertelt dat ze later, als de mogelijkheid er is, Arabisch wil gaan studeren omdat het contact met je buren erg be langrijk is. Polen In deze tweede aflevering zijn jongeren actief bezig om hun lot te verbeteren. Ook in Po len wordt er hard aan de toe komst gewerkt, in de vorm van schoolparlementen en 'Wyspa's. Dat betekent eiland en staat voor een buurthuis. Ze worden daar opgevangen en kunnen er cursussen volgen. Het Poolse minsterie van on derwijs heeft de toezegging ge daan dat ze de schoolparle menten serieus zullen nemen. De laatste aflevering wordt ge kenmerkt door overleving. Kinderen in Kenya en Brazilië JOUR! Right' van de IKON-televisie wordt hun situatie uitvoeri$juist „Jïïaarh1 (ideraa de Verenigde Naties je]F', klarinci aan T~l»rtirr iï AIS 1( Fraai en robuust is deze 3-2 zitskombinatie met eiken romp. Leverbaar in diverse uitvoeringen. Deze speelse wandkombinatie is uitgevoerd in wit en biedt verrassend veel bergruimte. Alstublieft! Het dressoir waar u al zo lang naar zoekt. Hij is uitge voerd in wit en biedt volop berg ruimte. Deze stijlvolle slaapkamer wordt geleverd inklusief ombouw, nachtkastjes en spiegel. Ledikant in diverse maten. vraag de pas voor extra profut. De Mijnders Profijt Club Pas. Voor kopen zonder L^- kontanten en betalen zoals't u uitkomt. Vraag I de informatiefolder. Deze riante 3-2 zitskombinatie is bekleed met een fraaie stof in diverse kleuren en dessins. Bijzonder veel komfort biedt deze 3-2 zitskombinatie met stoffen bekleding. In diverse dessins en uitvoeringen. Ziezo, die zitl Fauteuil in lederlook met stabiele draaivoet. Leverbaar in diverse kleuren. Deze 3-2 zitskombinatie heeft een sterke stoffen bekleding. U kunt kiezen uit diverse fraaie kleuren en dessins. Deze lederen 3-2 zitskombinatie is er in zwart en in diverse andere kleuren en uitvoeringen. BEVERWUK aan de Meubelboulevard. Parallelweg 98 Telefoon 02510-29062 Donderdag koopavond Maandagmiddag 13 00 uur geopend Eigen parkeerterrein CAPELLE Am USSEL Meubelboulevard. Lylantse Baan 8 Tel 010-4508144 Langs de Rijksw Rotterdam-Utrecht Vnjdag koopavond Maandagmiddag 13 00 uur geopend E.gen parkeerterrein DIEMEN Meubelboulevard Sniep 10 Telefoon 020-6901441 Langs de Rijksweg Amsterdam-Amersfoort Vrijdag koopavond Maandagmiddag 13 00 uur geopend Eigen parkeerterrein LEIDERDORP. Meubelplein 9. naast het Elisabeth Ziekenhuis Telefoon 071-412701 Donderdag koopavond Maandagmiddag 13 00 uur geopend Grote parkeerruimte SUEDRECHT. Meubelboulevard, Leeghwaterstr 237 Tel 01840-19000 Langs de Rijksw Gorinchem-Rotterdam Afsl Wijngaarden Do koopavond Ma mi 13.00 uur geopend Eigen parkeerterrein SON/EINDHOVEN Meubelplein Ekkersrijt 4115 Telefoon 04990-72943 Langs de snelweg Eindhoven-Helmond Vrijdag koopavond Maandagmiddag 13.00 uur geopend Grote parkeerruimte UTRECHT. Meubelboulevard. Kaap de Goede Hoopiaan 20 |Kanaleneiiand| Telefoon 030-887007 Donderdag koopavond Maandagmiddag 13 00 uur geopend Eigen parkeerterrein MEUBELEN moeten vechten voor hun be staan. In deze Derde Wereld landen komen schoorvoetend initiatieven van de grond, or ganisaties die opkomen voor de rechten van het kind. Drie hele verschillende afleve ringen en toch hetzelfde van aard. Op de achtergrond speelt de 'Conventie van de Rechten van het Kind', in 1959 namen klaring aan. Dertig ja; adopteerde de VN de! een J ring, maar nog steeds v het een aantal landen met jestorm ren van de verklaring.;ek we laat zien waarom die' en grote moeite met de ra hebben, zoals in Japan!ee*r rie geeft over de gehiondscc een goed beeld hoe jelen n met hun toekomst om^a's. Irabb erikaan werelds in het Carolyn Watkinson (mezzosopraan) en Glen Wilson (clavecimbel) zin gen en spelen Monteverdi en Fres- cobaldi. Gehoord op 15 januari in de Taffehzaal van Oudheden in Leiden. Tussen de tempel en de nep- Nachtwacht die momenteel de Taffehzaal teistert was woens dagavond geen stoel meer on bezet. Haar faam was Carolyn Watkinson blijkbaar vooruit gesneld. Samen met claveci- nist Glen Wilson was de be roemde mezzo-sopraan naar Leiden gekomen voor een avondje Monteverdi/Fresco- baldi. Watkinson trok zich af en toe discreet achter de tempel terug en dan speelde Wilson in zijn eentje Frescobaldi. Frescobaldi stond gedurende zijn leven (1583-1643) vooral bekend als virtuoos organist en claveci- nist. De sporen van die virtuo siteit zijn met name in zijn toc cata's terug te vinden. Wilson' had met de techniek nauwe lijks moeite, maar op het cla vecimbel blijft virtuoos passa- gewerk niet lang boeien; in de klank en dynamiek van het instrument is immers nauwe lijks variatie aan te brengen. De lange lijnen van het ingeto gener 'Partite sopra la Roma- nesca' bleven al veel beter overeind, maar Wilson en cla vecimbel kwamen pas echt tot hun recht als Watkinson er naast Monteverdi stond te zin gen. Monteverdi was één van de componisten die in de renais sance en vroege barok pro beerden de aan Plato ontleen de 'fundamentele ontroering' r van I te bewerkstelligen. Vjnmorgi onderlegd was in wissen stu Grieks trachtte via all hij zonder gestemde ins(ivooral op het spoor te komeri hij hc hopelijk ontroerendi Griekse toongeslachte Monteverdi (die niet LDT, was in algebra en ouORTU hield zich meer met h in zijn algemeenheid }port baseerde zich bij het «upstad ren opnieuw op Platomenten n dat de voornaamste j>ok, 103 l muziek is weggelegd jP woorden. 5 Vata; Monteverdi vraagt 7. Lartig woordschildering, en 9. Amt Watkinson nauwelijkf9ue/Van slaan. Vooral in de ^2 45 misch vrije 'klaagliedj f' Peter ze zong (waaronder d|, 2. Lapc ze lamento d'Ariannaj42.20, 4 ze met haar door en!' 1-29.0E schakeerd geluid eei"irÖN van smart en verlaipante voorschijn. Toch kan enkelsp niet alles; haar volurfap (Ned melijk beperkt en de C!neHJ£e' kerste en helderste tij}, (Denj in haar stem ondervan der K woordigd. Maar daar s-0 11-8, teren heel veel tegen!.®"® 11"( als het diepe verdnefc^^ ciatemi monre en V<gusanto rire' en de dissonantö) 15-3 waarmee ze haar trfnde: Co minnaars bestookt: n'n Hui s niet oorverdovend, njgAL giftig- ie manni Met een nogal vlakkCanadian ring van 'Voglio di v}L dreigde het concert et® vredigend einde te jj maar Watkinson kv>jspORT volgens met zo'n acp, dravei mend desolate slotp&J- 238° de zaal een paar secolgjJJJ viel alvorens tot de hnend 4. de dag, applaus, terie.io trio ren. 2000 m I) 2.45,6 Debbie BBC eist vergoeding vcj publikatie programma') j 5,20 pla< ■p 67,70. J, 2000 m .24,0, 2. F koppel 1, 2000 rr uw) 2.45 HILVERSUM Dag- en nieuwsbladen moeten vanaf lig- 3- E° de BBC een vergoeding van 500 gulden per titel per jaar77 a voor de publikatie van programmagegevens. Dat heeft 2Ó00 rr meen Nederlands Persbureau ANP de dagbladen latei'Schie) 2. Ook de bladen van de binnenlandse omroepvereTQ,3. Ce moeten een dergelijke vergoeding gaan betalen. Het is keer dat een buitenlandse omroep in Nederland vraagf 200Ö rr auteursrechtelijke vergoeding. Volgens het ANP is heW) 2.45,7 gen van de BBC niet reëel. In feite wordt promotie Cede. T voor het televisiestation en zou een vergoeding voor de50 1-40 den eerder op zijn plaats zijn. Verder is het persbureau 1640 m dat ook andere omroepen dergelijke vergoedingen zul) 2.13,1 vragen. Pogingen via de NOS de BBC tot heroverutnanda L brengen zijn echter op niets uitgelopen. Zonder vergt gen vanaf die datum de volledige pi iegev BBC 1 en BBC 2 niet meer worden gepubliceerd, «vu 22 Q gelijk dat een krant of een omroepblad „highlights" uit>ne" cap'i grammgegevens samenstelt. Het aantal daarvan mag nis 2,00 1 zijn dan drie „highlights" per kanaal per dag. ^75Q Annie M.G. Schmidt-pri^p^ voor kleinkunstlied r is 2,10 plaa HILVERSUM De stichting Conamus en het Ani^oV Kleinkunst Festival hebben samen een nieuwe onden'2 15 7 ingesteld voor het Nederlandstalig kleinkunstlied: 4. Baltic M.G. Schmidt-prijs. De prijs bestaat uit een speciaal 0fó plaats litho en een geldbedrag van 7.500 gulden. Hij wordt tf 1027,0c aan het volgens de jury beste lied van het voorafgaand|Jomze,: de onderscheiding delen de tekstschrijver, de compon2ee H uitvoerend artiest. De jury, die het werk over 1991 totter'gro* bestaat uit voorzitter Joop Koopman, componist Harry hgFHübr journalist Henk van Gelder, cabaretier Willem Nijholt^FBren schrijver Michel van der Plas. De Annie M.G. SchmidKj1^*! voor de eerste keer worden uitgereikt op 29 maart tij KOrtSin Amsterdams Kleinkunst Festival. 1/2 Sax

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 12