Ik wil geen
kindsterretje
meer zijn
Winterspelen fungeren als etalage voor HDT:
KUNST/RTV
Zwanenmeer werdEendenvii
tA
Studenten- DANNY DE MUNK
orkest
groeit
tijdens
lustrum -
concert
L
Alternatief voor
journaal Italiaar
staats-televisie
n pKe
CfiidócSoivtant
WOENSDAG 15 JANUARI 19S
Accordeonist Piet van Amen
('De Twee Pico's') overleden
ROTTERDAM De accordeonist Piet van Amen,
die deel uitmaakte van het accordeonistenduo 'De
Twee Pico's' is maandag in Rotterdam overleden.
Hij is 78 jaar geworden. Van Amen trad samen met
zijn vrouw Coby Everse voor het eerst op tijdens
het carnaval in 1928. Pas vijfjaar later noemden ze
zich 'Les Deux Pico's', een samenvoeging van de
eerste twee letters van hun voornamen. Omdat ze
die naamgeving te sjiek vonden veranderden ze
hun naam in 'De Twee Pico's'. Het duo werkte sa
men in variétéprogramma's met mensen als Lou
Bandy, Kees Pruis en Willy Derby. Ook maakten
ze tournees door Duitsland, Frankrijk, Denemar
ken, Canada, Amerika, Japan en Engeland. Het
echtpaar heeft in de loop der tijd een groot aantal
grammofoonplaten gemaakt, gedeeltelijk met Ne
derlands en gedeeltelijk met populair internatio
naal repertoire. Beiden hebben een klassieke oplei
ding genoten. Coby Everse is nu 75 jaar.
Kans op beeldentuin op Amsterdams
Museumplein lijkt verkeken
AMSTERDAM De kans dat het Museumplein in Amsterdam tij
delijk wordt omgetoverd in een beeldentuin van internationale allu
re is tot een minimum geslonken. Oorzaak is de wel erg koele reac
tie die initiatiefnemer en ex-directeur Christiaan Braun van het
voormalige museum Overholland van het Amsterdamse stadhuis
heeft ontvangen. Hij had aangeboden op eigen kosten een tijdelijke
beeldentuin in te richten, in afwachting van de definitieve herin
richting van het plein. Burgemeester Van Thijn heeft de beantwoor
ding van de aan hem gerichte brief over de schenking overgelaten
aan de kunst- en cultuurwethouder mevrouw M. Baak, die op haar
beurt Braun liet weten het „een interessant voorstel" te vinden
waarover echter de stadsdeelraad zuid moest beslissen. Braun voelt
zich „afgescheept", zo blijkt uit de brief die hij het college als reactie
heeft gestuurd. In zijn brief verwijst hij in bedekte termen naar het
eerdere conflict met Amsterdam over het gebruik van het Museum
plein, dat uiteindelijk leidde tot de sluiting van het particulier mu
seum Overholland in juli 1990. Een mogelijke heropening van Over
holland lijkt door de moeizame communicatie tussen Braun en het
Amsterdamse stadsbestuur weer verder weg dan ooit.
Vakbondsleden achter akkoord
over sanering NOB
HILVERSUM Ongeveer 250 vakbondsleden hebben
gisteravond in Hilversum het groene licht gegeven aan
het akkoord dat de directie van het Nederlands Om-
roepproduktie Bedrijf (NOB) en de vakbonden op 8 ja
nuari hebben bereikt over de voorgenomen sanering
bij het NOB. Dit deelde een woordvoerster mee na
mens de dienstenbonden van FNV en CNV, de Kun
stenbond FNV en de Unie BLHP. De directie van de
NOB kwam vorige week woensdag tegemoet aan de ei
sen van de vakbonden dat de werknemers tussen de 50
en 52 jaar in staat worden gesteld uiteindelijk een vut-
uitkering te krijgen. Voor hen dreigde aanvankelijk
een uitkering op bijstandsniveau. De bonden moesten
accepteren dat voor werknemers voor wie geen ver
vangend werk beschikbaar is, direct ontslag wordt
aangevraagd. Bij het NOB moeten nog ruim 400 banen
verdwijnen. In het akkoord van 8 januari werd verder
een verhoging van de eindejaarsuitkering en een
loonsverhoging van 2 procent overeengekomen.
Russisch Ballet Moskou/Leningrad met 'Zwa
nenmeer', gezien in Nederlands Congresge
bouw in Den Haag, gisteravond.
Een halve eeuw geleden zei de befaamde
Amerikaanse filmproducent Adolphe
Zukor het al: „The public is never
wrong". Gezien de voorstelling van het
waarschijnlijk wel beroemdste ballet
sprookje aller tijden, het '.Zwanenmeer',
door Russen van Bolsjoi en Leningrad
toch wat moeilijk vol te houden bij zo'n
2000 enthousiast klappende toeschou
wers in het Nederlands Congresgebouw.
Tegen alle verwachtingen in steeg het
routine zonder uitstraling,
digde variaties, onvaste eindrj
in plaats van de beroemde af
van Odile in de derde acte slecj
teld 13 draaien. Toegegeven
tuums waren smaakvol, maa
dat bij een prins die als een i
kruier alleen maar mooi looi
ven amusante edelkitsch. Plichtmatige zich neer te leggen.
Het aantal kenners en liefheb]
bij dit futloze dansen de
enige uitzondering dan to<
gering zijn geweest. Maar
meeste aanwezigen dit technisj
maatse balletsprookje desondi
als een sprookjesballet hebbel! d(!r|ck ||n|
Het was immers hun lang
avondje uit? Dan doen zij er£l_E PRO(
deze kritiek schouderophaleijjpQgj akjl
eren die het sl
■programma e
economische
Nederlands Studenten Orkest onder
leiding van Jules van Hessen, Leo-
nie Schoon (sopraan): 'Legendari
sche liefdesparen' van Prokofjev,
Tsjaikofsky, Wagner, Zuidam en Ra-
vel. Gehoord: 14 januari in de Leidse
Stadsgehoorzaal. O.a. nog te horen:
vanavond in Muziekcentrum Vre-
denburg, Utrecht en 21 januari in
het Concertgebouw, Amsterdam.
Dat je in tien dagen geen
hecht symfonieorkest kunt
smeden, hoe getalenteerd de
individuele leden ook zijn,
zal niemand verbazen. Des te
aardiger om te merken hoe
tijdens het concert van gis
teravond (één uit een langere
reeks) het in 1952 opgerichte
Nederlands Studenten Or
kest steeds meer vorm kreeg,
en in de laatste twee num
mers uitsteeg tot professione
le allure. Aan het centrale
thema van het programma
kon het niet liggen: 'Legen
darische liefdesparen uit de
muziekgeschiedenis'.
De keuze uit Prokofjevs suites
'Romeo en Julia' waarmee het
concert werd geopend toonde
meteen de sterke en zwakke
kanten van het gelegenheid
sorkest. De fragiele en dartele
klanken van 'Het meisje Julia'
sneuvelden in de onzekerheid
van de violen, maar de bijna
karikaturale portretten van de
rivaliserende Montagues en
Capulets schalden opzwepend.
Dirigent Jules van Hessen
kende de zwakke plekken van
zijn orkest en liet zich er niet
door uit het veld slaan.
Tsjaikofsky's briefscène uit
'Jevgeni Onegin' klonk al be
ter. Soliste Leonie Schoon zet
te de overpeinzingen van de
kwetsbare en wanhopig ver
liefde Tatjana echter wat al te
zwaar aan. Haar vibrato werk
te bijna als een kettingzaag
waarmee ze de lijnen van de
orkestbegeleiding aan stukken
sneed. Hetzelfde gold voor
haar interpretatie van 'Isolde's
Liebestod'.
Wagners 'Vorspiel' voor 'Tris
tan und Isolde' was door het
orkest ferm maar genuanceerd
neergezet. De lange bogen
werden in Van Hessens han
den bijna tastbaar en werkten,
precies zoals Wagner zou heb
ben gewild, meeslepend. De
Isolde die Schoon erop liet vol
gen was weliswaar krachtig,
maar verre van fijnzinnig. Het
'open einde' van het voorspel,
waar Wagner zo'n moeite mee
had, Was wat mij betreft een
prima afsluiting geweest.
Opdrachtstuk
De traditie wil dat het NSO bij
zijn jaarlijkse concerten ook
een opdrachtstuk brengt. Dit
maal was dat 'She's everyw
here, now that she's gone' van
Robert Zuidam. Schitterend.
Als een Charles Ives van de
jaren negentig koppelt Zuidam
een weloverwogen eclecticis
me aan originaliteit en een ta
lent voor orkestreren. De ver
vreemdende klanken van
Darmstadt, de lange lijnen van
de hedendaagse Amerikaanse
componisten en het pathos-op-
het-randje van Bernstein -
Zuidam houdt het in de hand
en creëert uit de combinatie
iets dat meer is dan louter de
som der delen. Het klinkt, ligt
misschien zelfs 'goed in het ge
hoor', maar té is het nergens.
Ravel
Om weer een beetje tot beda
ren te komen sloot het NSO
het programma af met de
tweede orkestsuite 'Daphnis et
Chloé' van Ravel: in een klap
van de jaren negentig naar het
Franse impressionisme van
rond de eeuwwisseling. Van
Hessen en het NSO hadden er
niet de geringste moeite mee.
Het orkest speelde nu vol zelf
vertrouwen de kalme, golven
de achtergrond voor een voor
treffelijke fluitsolo van eerste
fluitist Albert Brouwer. Na de
extatische dans waar Ravels
suite mee eindigt was het voor
publiek en orkest nog lang
niet genoeg. Een bij wijze van
toegift gespeelde Porgy and
Bess-medley zorgde voor jool
en vertier, maar stond de her
innering aan Ravel en Zuidam
absoluut niet in de weg.
T>T>
BUSSUM "Ik ben geen
kindsterretje meer. Ik ben
nu 22 en wil een volwas
sen artiest zijn. Met mijn
rol in de musical 'Les Mi-
sérables' hoop ik te heb
ben bewezen dat ik geen
jongetje meer ben. Ook
mijn nieuwe CD be
schouw ik als een vol
waardig produkt".
Danny de Munk laat er geen
twijfel over bestaan: het kind
sterretje van weleer heeft het
veld moeten ruimen voor een
acteur en zanger die serieus
genomen wenst te worden.
Danny werd tien jaar geleden
de lieveling van een groot pu
bliek door zijn rol van Ciske
de Rat. Ook door zijn aandeel
in de speelfilm 'Op hoop van
zegen' stal Danny de harten
van heel wat moeders en
dochters. Een tweetal elpees
completeerde in die tijd Dan
ny's status als kindsterretje.
„Zingen en acteren heb ik bei
de altijd even leuk gevonden,"
aldus Danny. „Voordat ik die
rol van Ciske de Rat kreeg,
deed ik altijd aan talentenjach
ten mee. Ik was toen een jaar
of acht. Die liefde voor muziek
had ik van mijn opa en oma.
Zij trokken als het duo De
Munk met een accordeon door
het land. Ik heb het altijd leuk
gevonden om mensen te ver
maken. Omdat ik nog zo jong
was, vonden de mensen mij
vertederend en dat was voor
mij niet altijd even leuk. Je
hebt dan het gevoel dat je he
lemaal niets hoeft te presteren.
Je hoeft je alleen maar te laten
zien. Gelukkig is die tijd voor
bij. Ik moet nu echt laten zien
wat ik kan om er bij te horen".
Brutale kop
„Ik heb destijds die rol van
Ciske de Rat gekregen omdat
ik een brutale kop kon trek
ken. Niet dat ik van nature
zo'n brutaal ventje ben, maar
ik kan die uitdrukking heel
makkelijk op mijn gezicht to
veren. Ik was toen twaalf jaar
en veel te jong om me te reali
seren wat me allemaal over
kwam. Van de ene op de ande
re dag was ik een ster, maar
het ging als in een droom
langs me heen. Ik was bijvoor
beeld aan het voetballen met
mijn vriendjes en dan riep
mijn moeder uit het raam:
Danny, je staat nummer één in
de top veertig. Mooi, riep ik
terug en ging weer verder met
voetballen. Ik besefte echt niet
wat het allemaal betekende".
„Nu ik ouder ben, realiseer ik
me wel heel goed wat er alle
maal om me heen gebeurt. Ik
ben blij dat mijn moeder al
tien jaar mijn manager is,
want in de loop der tijd zijn er
heel wat snelle zakenlui ge
weest die mij onder contract
wilden nemen. Waarschijnlijk
heeft mijn moeder me voor
heel wat miskleunen behoed.
Ze heeft er een dagtaak aan
om mij te begeleiden en de za
ken te regelen. Zij heeft er
destijds voor gezorgd dat ik na
de brugklas niet verder hoefde
te leren. Iedereen zei dat het
een domme beslissing was om
de middelbare school niet af te
maken, maar achteraf denk ik
dat het toch een goed besluit
van mijn moeder was. Anders
had ik nu een Mavo-diploma
gehad, maar was er niemand
die Danny de Munk kende. Ik
moest me in die tijd volledig
concentreren op mijn filmrol
len en de elpees die er uitkwa
men. En dat ging niet samen
met school".
'Op Hoop van Zegen' is een
film waar ik trouwens hele
maal niet zo trots op ben. Ik
vind het meer een natuurfilm
dan een acteerfilm. Eerlijk ge
zegd was ik blij dat ik halver
wege het verhaal dood ging,
want er was geen eer aan te
behalen. De regisseur sprong
steeds van de hak op de tak en
je had met niemand echt con
tact. De film is een aaneen
schakeling geworden van
mooie plaatjes, meer niet. Tij
dens de première ben ik zelfs
in slaap gevallen, zo saai vond
ik 'm. Hij is in de bioscoop ook
alles behalve een succes ge
weest".
„Ik heb nooit een opleiding
voor acteur gevolgd en ik ben
«J jrt
kaf"
rvjMl
Danny de Munk (midden) speelt een hoofdrol in de musical 'Les Misérables', die momenteel in het
Scheveningse Circustheater te zien is. foto: jan swinkels
dat ook niet van plan. Ik denk
namelijk niet dat je acteren op
een school kunt leren. Je moet
het in je hebben, het moet iets
natuurlijks zijn. Met zingen
ligt dat anders. Ik had die rol
in 'Les Misérables' niet gekre
gen als ik niet een geschoolde
stem had. Want die zangpartij
en vereisen nogal wat tech
niek. Mijn moeder heeft er
voor gezorgd dat ik een rol in
die musical kreeg. Nou ja, zij
heeft een auditie geregeld.
Daarvoor had ik twee jaar
niets gedaan. Dat was eigenlijk
een tijd van bezinning. Ja, ik
had genoeg kunnen schnabbe
len in discotheken, maar die
boot heb ik bewust afgehou
den. Ik wil geen artiest zijn die
elk weekeinde tien disco's op
een zaterdagavond afloopt om
zo snel mogelijk rijk te wor
den. Mijn carrière moet een
beetje stijl hebben. Ik ben na
tuurlijk wel een beetje in een
bevoorrechte positie, want ik
kan optredens en filmrollen
makkelijk afslaan omdat ik
geen gezin hoef te onderhou
den. Ik woon namelijk nog
steeds bij mijn ouders thuis".
Geen voorkeur
„Op dit moment ben ik nog
niet bezig met een nieuwe
film. Er komen heel weinig
nieuwe Nederlandse films uit
en wat er wel in de bioscoop
komt, is vaak maar van een
bedenkelijk niveau. Ik kan
ook niet zeggen dat er Neder
landse acteurs zijn die ik echt
bewonder. Ja, Rutger Hauer
en Jeroen Krabbe zijn uit
schieters, maar die laten zich
wel een beetje inpakken door
de Amerikaanse filmindustrie.
Er zijn een paar Amerikaanse
acteurs die ik op een ontzet
tend hoog peil vind staan. Ie
mand als Dennis Weaver bij
voorbeeld. Acteurs van dat ka
liber hebben we niet in Neder
land. Ik heb zelf geen uitge
sproken voorkeur voor een be
paald genre. De beste film die
ik de laatste tijd heb gezien
was 'Dances with Wolves'".
ROME Een alternatief
voor de trage, vervelende
en door politieke partijen
gedomineerde journaals
van de staatstelevisie RAI.
Dat was de bedoeling van
TG5, het journaal van de
meest populaire zender
Canale Cinque van Italië,
dat maandag met een
heilswens van president
Cossiga van start is ge
gaan.
Directeur Enrico Mentana,
door Silvio Berlusconi voor
veel geld weggekocht bij de
RAI, wil „televisie maken die
snel, duidelijk en voor ieder
een bestemd is. We willen es
sentiële informatie zonder de
zware onderwerpen en de ri
tuelen die het hedendaagse te
levisienieuws kenmerken. En
we zullen nooit openen met
politieke onderwerpen".
In de praktijk blijkt dat neer
te komen op spannende beel
den die weinig verrassends
brengen en uitstekend passen
tussen de spelletjesprogram
ma's en Amerikaanse politie
series, de essentie van de we
reld van Berlusconi. Een ver
gelijking tussen het wereld
nieuws van TG5 en de RAI in
de uitzendingen van gister
middag, maakt direct duidelijk
waar in Italië het verschil tus
sen staats- en particulier
nieuws uit bestaat.
Onderscheid
Naast onderwerpen als Alge
rije en herinneringen aan de
Golfoorlog die door allebei
werden behandeld, onder
scheidde TG5 zich door korte
reportages over een 6-jarig
meisje dat door haar oom op
gruwelijke wijze is vermoord,
een alarm tegen vergiftigde
ansjovis, het 'ecoterrorisme'
van dierenvrienden die uit
protest tegen de slachting van
melkvee in een Milanese su
permarkt drie pakken melk
met inkt hadden ingespoten,
een 'special' over 'het monster
van Milwaukee' („de man die
de hoofden van zijn slachtof
fers in de koelkast bewaarde")
en de fraai vloeiende lava van
de inmiddels bijna weer tot
een een gere
rUITZENl
[NOS) STUDI'
van schaatsf
[mpioenschap
Ie verjaardag i
9n van de voo
g van de parti
schappen en
i (darties) in h
„FILMS
rust gekomen vulkaa
Tegelijkertijd verver MURDER Sl
eerste en tweede nïlr kennedy-D(
RAI hun kijkers nf®°> B'LOX
van de bezuiniginif0Pj?frJ^a'k®r
I A CQ RPnAfc
de nieuwe burgemef
Bari van L'Aquila, c'
van overheidswoninf
spiegelingen van
over zijn kabinet.
noom legde de
1 ES BEGAI*
Vischnewski.
p2 PERMANE
iin.Tienerdrar
ST3 SOMETf
pie Griffith. LU
waarom het goed isfeR RfV5NG
vesteren in steatsle#*™"?,^"5,;
naar aanleiding vair0
oordeling van een
persera, plaatste de 'Nf'DENJ
de ferme opmerkinFyn a
burgers weer vertrT
de overheid hebbe(
gen". Dat laatste is|VANDAi
lijk, want op 5 april L.6MVierbl
merverkiezingen en f,et nieuws wj
tie verwijt de regerinjieuws 18.oÓOv
zij niet in staat is on
op te treden tegen dfMPND 16 9?
iel Suzanne Mi
17 03 Erik Post
Het enige binnenlanj03Postaand£
ke onderwerp in Tiadioi
gevormd door de o
van Cossiga dat na <r5 E0 T^d®e'r
zingen de 5ocialis,ifa'|n04s
Bettina Craxi de eni^, oog op morgi
ze kandidaat voor .02 Nocturne C
mierschap is. Ook d^achtexpress c
begrijpen want Ber^
een goede vriend '504 VOO Ned.
die de peetvader i&jcRV Hier en r
kinderen, terwijl oolmuziek 19.04 1
belijdend lid is van over ,even
Het lijkt daarom nie}*^
1 1 j. m/-i c 1 j ,00-07 00 Zie Ra
dat het TG5, door dé
sche senator Guido (\4 04 VPRO N
prezen als een „echting Zzakk in Mi
naai" binnen drie pndsplts -19.04
voor de verkiezingen p
gaat.
6 00 AVRO Jacc
Keuze o Kleine zaal' A
J. Chiligirian Qu
Het nieuws van fconcertavond 1
geeft meer actie, maOrkest. m m v
informatie en lijkt n?an) en Rudolf,.
Partijdig dan de feSne to
van de RAI die vast! F,au ohne
zijn van respectief 0 a Koor en
christendemocratisctetsopera 23.00-
listische en democratwa,later
se partijen. Met de Lm Tpnc, -
TG5 heeft de ItaliaG
nu de keuze uit 34 schippersbe
langere nieuwsuitpde3-magazir
per dag: 22 op de d^D 18 3° TR<
van de RAI, negenwïë
Berluseoni-zenders e, Marokkaans
de particuliere zens en actualiteit
MonteCarlo. Op <?oteleac Gw
avond behaalde TGPn,ste 'y"61
zend kijkers meer &ï°30°apan'™
gelijkertijd uitgezon
van de RAI, maar d«TN) 16.05 Nee
van het nieuwe zal"ma 19.35 Op
vreemd aan zijn gevfsoft mus,c 23
Yan der
Togtmuseum
krijgt doeken
van
Sam Francis
AMSTELVEEN Het
Van der Togtmuseum in
Amstelveen heeft een
schenking gekregen van
tien schilderijen van de
Amerikaanse kunstenaar
Sam Francis (1923).
Het museum, dat de kunstcol
lectie herbergt van Tornado-
oprichter Jan van der Togt,
beschikt daarmee over de
grootste collectie van in totaal
13 doeken van deze kunste
naar.
Het museum zal de schilderij
en in mei van dit jaar tentoon
stellen. Naar verwachting zal
dan ook de kunstenaar zelf
aanwezig zijn. Francis heeft de
nu geschonken doeken, die
een waarde van enkele miljoe
nen guldens vertegenwoordi
gen, de afgelopen vijf jaar ge
maakt.
RTN) 14.00 Villc
informatie
Levensstijl 22
lachtradio
Stedelijk
Het werk van Francis hangt in
diverse Nederlandse musea,
waaronder het Stedelijk Mu
seum in Amsterdam. Eind ja
ren zestig organiseerde het
Stedelijk een grote expositie
met werk van Francis.
Over twee jaar houdt het Cen
tre Pompidou in Parijs een
grote overzichtstentoonstelling
rond Francis. Ook wordt op
het moment in Japan een mu
seum gebouwd speciaal voor
Francis.
BRUSSEL Het jaar
1992 belooft de invoering
van de supertelévisie van
de toekomst (die voorals
nog de naam HDTV voert,
afgeleid van de woorden
'high definition televi
sion') een belangrijke stap
dichterbij te brengen.
Drie grote evenementen die
Europa dit jaar binnen zijn
grenzen heeft worden aange
grepen door fabrikanten, om
roepen, samenwerkingsver
banden en de Europese com
missie om de nieuwe tv-tech-
niek te testen en de verwor
venheden van HDTV te tonen
aan het Europese publiek.
Dat begint al met de Olympi
sche Winterspelen, die van 8
tot 23 februari worden gehou
den in en rond het Franse Al-
bertville. Behalve door de 'ge
wone' televisie worden die
spelen verslagen met een am
bitieus opgezet HD-netwerk.
Dat zal elke Olympische dag
vanaf tien of elf uur in de
morgen (afhankelijk van de
aanvangstijden van het sport-
festival) tot middernacht in de
lucht zijn, met in totaal 210
uitzenduren. Later in het jaar
worden de Zomerspelen in
Barcelona en de Wereldten
toonstelling in Sevilla bedacht
met een vergelijkbare aanpak.
Moeite
Hoe kan het publiek nu ken
nisnemen van de prachtige
breedbeeldopnamen van het
schansspringen, het wedstrijd
en kunstschaatsen, het ijshoc
key en al die andere sporten
die in het 'pakket' van Albert-
ville zitten? Daar moet het wel
wat moeite voor doen, lijkt
het.
Nog maar enkele honderden
Nederlanders hebben zich im
mer verzekerd van het bezit
van een zogenaamde D2-
MAC-ontvanger die de breed
beeldtelevisie in de huiskamer
kan brengen (mits aangesloten
op een eigen schotel of op een
kabelnet dat die beelden door
geeft, en dat is in ons land niet
het geval).
De rest van het Nederlandse
volk moet het doen met twee
van de vijftig ontvangstpunten
die de samenwerkende organi
saties in Europa inrichten,
waar HD-toestellen staan waar
die 210 uur HD-televisie uit de
Franse Alpen op te zien zullen
zijn.
Voor ons land zijn die kijk
punten voorzien in (uiteraard)
Hilversum (in een filmzaal
van het NOB-complex) en in
Den Haag (op het adres Spui
23, het voormalige Ministerie
van Justitie). Wie daar dan
ook daadwerkelijk kunnen
gaan kijken werd gisteren op
de Brusselse presentatie van
de mooie HD-plannen niet
duidelijk; het ziet ernaar uit
dat men maar moet zien 'via-
via' een uitnodiging te pakken
te krijgen, want het zal wel
storm lopen.
Kwaliteit
Het ziet er overigens wel naar
uit dat de Europese HD-stan-
daard goede waar voor zijn
(vele) geld zal kunnen leveren.
Zoals wellicht bekend, wordt
in Japan en in de Verenigde
Staten gewerkt aan de ontwik
keling en de invoering van
In Japan is HDTV al elke dag in de lucht.
een vorm van HDTV, maar
zowel de Japanners als de
Amerikanen erkennen dat het
inmiddels door heel Europa
geaccepteerde HD-MAC-sy
steem (en de overgangsfase
D2-MAC) het voorlopig kwali
tatief en economisch wint.
In Japan is HDTV overigens
al elke dag in de lucht, maar
de dagelijkse zes uur uitzen
ding zijn vooralsnog alleen te
ontvangen op zo'n 250 ver
kochte toestellen die per stuk
zo'n 64.000 gulden hebben ge
kost; op die toestellen is ook
niets anders dan HD te ont
vangen, terwijl de Europese
D2-MAC-ontvangers ook 'ge
wone' televisie doorgeven aan
de beeldbuis. De in Amerika
in ontwikkeling zijnde digitale
televisie is vooral bestemd
voor gebruik op aardse zen
ders, terwijl 'ons systeem mikt
op relayering via communica
tiesatellieten.
De Olympische sport en met
die sport samenhangende pro
gramma's (zoals studiopresen
taties, interviews, overzichten
en analyses) omvat straks 170
uur van de in totaal voorziene
210 uur HD-televisie vanuit
Albertville. De commentaren
bij de beelden worden door
verslaggevers in verschillende
talen simultaan gegeven;
HDTV maakt het mogelijk op
de ontvanger de gewenste taal
te kiezen. Dat is overigens op
D2-MAC-ontvangers niet mo
gelijk.
De overige tijd (tussen sport-
RTN) 15.00 Car
i kunstberg 17.:
lagazine 19.30
verslagen door) vjmet om 22.30 F
bruikt om andere Hi°05Nachtega
ties te tonen, waarvi
schillende in 'Vision
menwerkende omn
saties er samen al
derd in voorraad hel
Het gaat daarbij om'
taires, muziekreport(
de registratie van d»
kingsuitvoering var'
Requiem op zijn 2O0l
in december vorig v
nen) en om breedl
films (die voor datS
35mm filmmateriaal^
gezet op HD-video)P
laatste zijn zo'n twin1
duren uitgetrokken.
Nederland ting voor Dor
De Nederlandse inbr
alles is niet groot. Al
tuurlijk van de de
kersrol die Philip*)/ /Wp/i.
Philips samenhangeru^^'
ven zoals het nieut, en In de av
werkingsverband B
Philips en Bosch) sfoperatuur on
ontwikkeling van h
medium en in de
van de benodigde a
De centrale control!
Albertville bijvoorbl
BTS-produktie.
laar program r
ui de HD-uitzendi;.e
Winterspelen geen g Mor9en
maakt van NederlJ 10%
kundigheid. Het mi 3°%
merkelijk worden lNW 4
dat zelfs de reportag
wedstrijdschaatsen
de vitesse') zijn uittCTT
een Engelse prodl,maan
schappij (Thames 1
terwijl de Engelsen
echt bekend staan
hardschaatsers en d(
levisie daar in het g_
ervaring mee heeft.
8.41
16.57
13.02
5.22