)e onzichtbare weede Kamer BINNENLAND Nieuwbouw per kilo goedkoper dan pak suiker RI iqQid6c(3oirtant VRIJDAG 10 JANUARI 1992 Overzicht van de nieuwe grote vergaderzaal, die de vorm heeft van een amfitheater. Links achter het houten schot komt de kamervoorzitter, daarachter het kabinet. Op de panelen links komen kunstwerken te hangen, die nog gemaakt moeten worden. i plaats vanwaar hij straks de gang van zaken in het parlement i 234Ö0 HAAG Het nieu- 1800L ebouw van de Twee- 9500 Camer is goedkoper 25ooo een pak suiker. Bij 3110 van spreken dan. LLELMJI^ilo suiker kost te- k 'oordig al snel 1,99 109 oo nieuwbouw van het 29 70 ment komt omgere- S op 1,82 per kilo. 1090 er gaan wel héééél 10J2j pakken suiker in het 2780 jw dat Pi de Bruyn ferp en dat, hoe kan 50 50 mders, de openheid J-JJ »nze democratie moet 4i2o oliseren. Eind janua- g-JJ llen alle vergaderin- 3910 uitgezonderd de ple- -ooo debatten, in de 58oo H)ouw worden ge- 1 oo en. Op 28 april wordt ggo üomplex officieel in 12 80 iik genomen. 48 20 ned kijkt, ziet weinig. De 13600 e Tweede Kamer is voor 37.80 -oot deel onzichtbaar, in- 232 50 ?n tussen bestaande pan- 9520 joals het 'oude' Binnen- e voormalige ministeries stitie en koloniën en het n voormalige hotel Cen- -250 Toch is het de bedoeling 290 bevolking er zoveel mo- vrij doorheen kan lopen. Tot op zekere hoogte, want niet alle delen zijn vrij toegan kelijk. En voor de zekerheid is het glas aan de halfronde voorkant van het gebouw ko gelvrij en kan kamervoorzitter Deetman alle toegangen met één druk op de knop herme tisch afsluiten. Maar voor alles is het toch een gebouw van het volk, dat daar immers slechts door anderen wordt vertegen woordigd. Architect De Bruyn noemt het meer een verbinding dan een gebouw. Een overdekte hal met loopbruggen naar alle be staande gebouwen, die worden gerenoveerd, een klus die nog tot 1996 duurt. In de bestaande gebouwen zijn alle kantoor achtige ruimten onderge bracht. De Bruyn: „Het vreemde en ook lastige van deze opdracht is dat er geen prototype van bestaat. Nergens ter wereld kun je eens gaan kijken naar iets dat er ook maar enigszins op lijkt. Ik moest als het ware het wiel opnieuw uitvinden". Hoge Raad In de bestaande ruimten ko men dus onder andere de ka mers voor de kamerleden en de fracties, in de nieuwbouw zijn alle vergaderruimten on dergebracht. Dat is ten koste gegaan van een oud gebouw dat menig Hagenaar na aan het hart lag: de Hoge Raad. De trappen met de beelden zijn le gendarisch, maar ze hebben het veld moeten staan ze ergens in een achter - af-straatje, waar ooit de Ko ninklijke Bibliotheek was ge huisvest. De Bruyn: „De op dracht was dat alle ruimten aan het Binnenhof moesten blijven. Dat was onmogelijk te realiseren met behoud van de Hoge Raad". Al met al is De Bruyn zeer te vreden. „Ik heb nauwelijks concessies moeten doen. Als je het oorspronkelijke concept ziet dat alweer dateert uit 1981, en je ziet wat er nu staat, dan is dat vrijwel hetzelfde. Ik' wilde een ruimtelijk en open baar gebouw, en dat is het ge worden. In de grote ruimten ben je binnen, maar tegelijk buiten. Er is geen verwar ming, er komt normaal dag licht naar binnen en het is er niet koud en niet warm, maar wel droog". De vloeren zijn minder alle daags. Ze zijn bedekt met 18.000 vierkante meter natuur steen, dat uit Brazilië komt, in Italië is gezaagd en in Duits land is verwerkt. Menigeen met gladde schoenzolen is minder gecharmeerd van deze kostbare vloerbedekking. De Bruyn is daar een beetje van geschrokken; er komt een on derzoek en als het nodig blijkt te zijn, zal de vloer worden De kritiek dat het daarmee toch wel een erg duur gebouw is geworden, of, in Nederland nóg erger, een wel erg luxueus complex 'van onze belasting centen', wordt door alle be- trokkenen van de hand gewe zen. Directeur Evers van de Rijksgebouwendienst: „Eens in de tweehonderd jaar wordt er een nieuw parlement ge bouwd. Qua prijs hoort dit complex thuis in de categorie gevangenissen en ziekenhui zen. Dat is duurder dan de mi nisteries waar hoofdzakelijk ambtenaren werken, die elk hun eigen kamertje hebben. Daardoor kost een werkplek in een ministerie bijna 115.000 gulden. In het gebouw van de Tweede Kamer, waar alle ruimten groter zijn doordat er vergaderd moet worden, is dat ongeveer het dubbele. M^ar dan hebben we het dus wel over een gebouw dat tweehon derd jaar mee moet kunnen. En kijk eens naar het buiten land. Het nieuwe gebouw van de Duitse Bondsdag is vijf keer zo duur. Nou, dat wilden wij onder geen beding". Het bud get bedraagt 150 miljoen gul den. Extra kosten moeten door bezuinigingen elders worden goedgemaakt. Een financieel debacle als bij het Amsterdam se Muziektheater (de Stopera) zit er daardoor niet in. Architect De Bruyn krijgt zelfs een beetje de kriebels als de Bondsdag ter sprake komt. Hij vindt dat een strak, sym metrisch ontwerp dat hem te veel aan het verleden doet denken. Voor 'ons' parlement had hij iets heel anders in ge dachten. Een halfronde verga derruimte, die aan een amfi theater doet denken. De Bruyn: „Het is een intieme zaal geworden, met in het dak over de volle breedte een streep waardoor het daglicht naar binnen valt, recht op het podium, waar de regering zit. Het is toch ook een beetje the ater, een schouwspel, met af en toe de nodige dramatiek". Er staan door deze opzet geen banken meer tegenover el kaar, het onderscheid tussen links en recht is vervallen. Zetels De Bruyn ziet daarin het ken merk van de huidige Neder landse politiek, „waarin alles en iedereen een beetje schuift en schuifelt, maar waarin ie dereen wel zijn eigen plek heeft". Mede daarom zijn de groene bankjes vervangen door stoelen, met een hard blauwe leren zitting. Echte ze tels. Er zijn precies 150 plaat sen, waardoor diverse kamer leden zich afvragen of zij straks misschien naast Jan maat komen te zitten. De Cen trumdemocraat heeft nu nog een geïsoleerde plaats in de Kamer, maar in de nieuwe zaal zal dat onmogelijk zijn. Een foutje wellicht in het ver der door velen geprezen ont werp, waarop natuurlijk ook kritiek is geleverd. Diverse politici vinden het toch maar niks om die oude zaal met ziin historie in te ruilen voor zo n modern onderkomen. De Bruyn: „Ach, dat heeft ieder een die naar een nieuw huis gaat. In het begin heb je een beetje koudwatervrees, maar al vrij snel raak je gewend en blijkt in negen van de tien keer dat je nooit meer terug wilt". En als het allemaal goed gaat, wordt het buiten het parle ment gezellig. Het Plein moet de grandeur krijgen van die specifiek Haagse lokaties aan de 'andere kant', zoals het Lange Voorhout. Daarvoor zullen over enkele jaren auto's en bussen uit dit gedeelte van de stad worden geweerd; slechts de tram rijdt dan nog door wat verder een voetgan gersgebied wordt. Daarbij moet het Plein met zijn grote bank, zijn vele lichtjes en café met terras vooral op zwoele zomeravonden symboliseren dat het in een democratie goed toeven is. Het restaurant biedt aan één kant een fraai uitzicht op een deel van het Haagse centrum, in dit geval het Plein. FOTO'S: STEPHEN EVENHUIS p 282,7| noteriifl index gH ar 194,9| an ook f ials son Qnileve f 180 ei r 143,80. werkin steeds begint 1,10 ips wer op 2 a actie\ Jen zie i voor. et een 96,40. 1 3,70 o| nij fi.m :en 1,9 haal< een v H °P I :n guldj verde I goed te zien hoe oud en nieuw met elkaar zijn verbonden. Kijkje tussen de ruimten is van glas en laat het daglicht door.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 7