i
Kerkbalans is
uit balans geraakt
De ontzuiling voorbij?
EaidaeGomotti
GEESTELIJK LEVEN OPINIE
Religieus protest tegen optreden
van popzanger Michael Jackson
Nederlandse Koran in paperback
COMMENTAAR B5en'
Gebroken droom N - A1
ïlc
tO
£eidóc(2ou/ta/ni
VRIJDAG 10 JANUARI li
ISLAMABAD Popster Mi
chael Jackson heeft een uitno
diging van de regering van
Pakistan aangenomen om in
dat land te komen optreden.
Dat heeft minister van cultuur
sjeik Rashid Ahmed gisteren
gezegd. Het is echter niet on
denkbaar dat het concert we
gens protesten van religieuze
leiders zal moeten worden af
gelast.
Het concert zou op 14 april
moeten worden gegeven in
Lahore, de culturele hoofdstad
van het land, maar religieuze
leiders hebben reeds gedreigd
luchthavens af te sluiten en
demonstraties te organiseren.
De uiteindelijke beslissing
over het al dan niet doorgaan
van het optreden ligt in han
den van premier Nawaz Sha
rif, aldus Ahmed, die daaraan
toevoegde niet te begrijpen
waar de religieuze leiders bang
voor zijn. Ahmed vroeg vorig
jaar Jackson en ook Madonna
in Pakistan te komen optre
den, in de hoop daarmee het
imago van de islamitische staat
als modern land dat openstaat
voor andere culturen, gebrui
ken en ideeën op te vijzelen.
De Jamaat-e-Islami echter,
een kleine maar invloedrijke
religieuze partij die deel uit
maakt van de regering, zegt
dat er niets mis is met het ima
go van Pakistan. „Michael
Jackson is geen vertegenwoor
diger van onze cultuur", aldus
partijwoordvoerder Khalid
Rehman. „Ons standpunt is
duidelijk. We zullen mensen
bijeenroepen om te pro teste-
Twisten zouden niet
lang duren als het
ongelijk slechts aan
één zijde was
La Rochefoucauld
Nabestaanden kerkleider Niemöller
weigeren teruggave van Leninorde
FRANKFURT AM MAIN De nabestaanden van de Duitse
theoloog en kerkleider Martin Niemöller (1892- 1984), een van
de vooraanstaande figuren van de'Bekennende Kirche, weige
ren de Leninorde die de regering van de Sovjetunie in 1967 aan
hem had verleend, terug te geven. Dat zou „een ongepaste ma
nier van omgaan met de geschiedenis zijn", zegt zijn zoon Jan in
een reactie op een oproep van de Berlijnse theoloog Klaus
Motschmann. De vice-voorzitter van de behoudende Evangeli
sche Noodgemeenschap in Duitsland vindt dat de familie dit
moet doen wegens de vele misdaden die Lenin heeft begaan. De
Evangelische Kerk en al haar vertegenwoordigers in Oost- en
West-Europa moeten zich naar zijn mening distantiëren van alle
eerbewijzen van de vroegere communistische regimes in Oost-
Europa. Jan Niemöller brengt daartegen in dat zijn vader „van
alle kanten" onderscheidingen heeft aanvaard. Nadat hij wegens
zijn verdiensten voor het vestigen van vrede onder de volkeren
met de Leninorde was onderscheiden, aanvaardde hij korte tijd
later het grootkruis van verdienste.
Duizenden
evangelisten
naar Spelen
BARCELONA Acht maan
den voor het begin van de
Olympische Spelen in Barcelo
na hebben zich al 3.500 jonge
ren gemeld om tijdens de Spe
len het evangelie te verkondi
gen. Onder hen zijn minstens
veertig Nederlanders.
De organisatie Jeugd met een
Opdracht, die de jongeren
heeft geworven, verwacht dat
er uiteindelijk ongeveer zes
duizend evangelisten in de Ca
talaanse hoofdstad actief zul
len zijn. Jeugd met een Op
dracht is gestopt met haar
wervingsactie omdat zij niet
meer evangelisten kan huis
vesten en voeden. Het is de
vijfde keer dat de organisatie
voor de Olympische Zomer
spelen evangelisten werft,
maar het aantal belangstellen
den is nog nooit zo groot ge-
De evangelisten van Jeugd
met een Opdracht zullen zich
niet in de eerste plaats richten
op de deelnemers en toeschou
wers, maar vooral op de inwo
ners van Barcelona. „De Spe
len zullen veel veranderingen
in de stad teweegbrengen en
we willen graag dat het 'gat'
dat na afloop ongetwijfeld ont
staat, wordt gevuld door ster
ke, groeiende kerken", zegt de
Canadees Bill Payne die voor
Jeugd met een Opdracht de
evangelisatie-actie leidt. „Er is
altijd een feestelijke sfeer in
een stad waarin de Olympi
sche Spelen worden gehou
den", heeft Payne al eerder
waargenomen.
UTRECHT De op
brengst van de interker
kelijke geldwervingsactie
Kerkbalans heeft de afge
lopen twintig jaar gelijke
pas gehouden met de stij
ging van het levensonder
houd in Nederland. Maar
wat vorig jaar reeds werd
gevreesd, lijkt werkelijk
heid te worden. De op
brengsten zijn in 1990 wel
gestegen, maar kunnen de
toenemende kosten niet
bijhouden.
Een en ander blijkt uit de
jongste cijfers van de Interker
kelijke Commissie Geldwer
ving, de organisatie achter
Kerkbalans. Gisteren werd het
startsein gegeven voor Kerk
balans '92, onder het motto
'Voor het nodige evenwicht'.
Ruim honderdduizend vrijwil
ligers uit zeven kerkgenoot
schappen gaan van 12 tot en
met 26 januari op stap om fi
nanciële bijdragen te vragen
van de leden. Het is de twin
tigste keer dat de actie wordt
gehouden.
De toeneming van de kosten
van levensonderhoud in 1990
ten opzichte van 1989 bedroeg
2,9 Uit de resultaten blijkt
nu dat de Rooms-Katholieke
Kerk in 1990 221 miljoen gul
den'binnenhaalde aan 'levend
geld' (giften en collecten). Dat
was 1,3 procent meer dan in
1989. De leden van de Neder
landse Hervormde Kerk heb
ben voor 1991 0,8 procent
meer toegezegd dan in 1990.
De gereformeerden beloofden
1,49 procent meer dan in 1990,
een afname van 0,1 procent.
Voorzitter ds. W.H. den Ouden
van de commissie Geldwer
ving toonde zich tevreden
over twintig jaar Kerkbalans.
Hervormden, gereformeerden
en katholieken gaven in 1970
respectievelijk 84, 69 en 71
miljoen aan de kerk. Her
vormden schepten daar in
twintig jaar 185 procent bij,
katholieken 211 procent, en de
gereformeerden 156 procent.
De laatsten blijven als enigen
achter bij de kostenstijging, die
in twintig jaar 158 procent be
droeg.
Waarschuwing
De zeven deelnemende kerken
hebben samen bijna negen
miljoen leden. Het aantal
neemt jaarlijks met een half
procent af. De daling is met
name toe te schrijven aan de
vergrijzing in de kerken. On-
feveer 10.000 'professionals' en
50.000 vrijwilligers zorgen er
voor dat de kerken met hun
5000 gebouwen blijven func
tioneren.
Gastspreker prof. dr. Bas de
Gaay Fortman waarschuwde
gistermorgen voor al te veel
enthousiasme over de resulta
ten van twintig jaar Kerkba
lans. Volgens de oud-politicus,
die namens de Gereformeerde
Kerken afgevaardigde is naar
de Wereldraad van Kerken,
ontbreekt in het totale beste
dingspatroon en het gedrag
van de kerkleden nogal eens
het nodige evenwicht. Het
kerkplein op zondag biedt vol
gens De Gaay Fortman geen
andere aanblik dan het par
keerterrein bij een voetbal-
"Wat Kerkbalans pleegt op te
brengen is nog niet het dubbe
le aan wat Nederland onlangs
aan vuurwerk de lucht in
schoot. De kerstbestedingen
bereikten een nieuw record,
dat vanuit het oogpunt van het
Kind in de stal wellicht een
dieptepunt pioet worden ge
noemd. Een evenwichtig be
stedingspatroon vraagt veel
meer dan jaarlijks enkele tien
tjes of honderdjes als vaste bij
drage aan de kerk. Het is hoog
tijd dat de kerken meer struc
turele aandacht gaan geven
aan verantwoord consume-
De Gaay Fortman noemde het
dalende ledental van de ker
ken in Nederland geen ge
loofscrisis, maar een "geloof
en maatschappij-crisis". Het is
in de Nederlandse samenle-
Bas de Gaay Fortman
ving niet gemakkelijk om van
uit het christelijk geloof te le
ven. "Voor jonge mensen staan
echtheid en eerlijkheid op een
hoge plaats. Als het zo moeilijk
is je geloof buiten de kerk
waar te maken, kun je maar
beter niets pretenderen".
Dat de bedragen van Kerkba
lans "redelijk op peil" blijven,
komt volgens De Gaay Fort
man niet doordat de "steeds
kleiner wordende harde kern"
steeds meer opbrengt. "Veel
bijdragen komen van mensen
die 'randkerkelijk' worden ge
noemd. Hun eigen relatie tot
de kerk is problematisch, maar
tegelijk beseffen zij dat je de
kerken niet in de steek moet
FOTO: SP
laten. Het vrijwilligerswerk
dat van de kerken uitgaat, be
treft immers niet alleen be
stuur en beheer en de geeste
lijke en materiële verzorging
van de eigen gemeenteleden.
Buiten de kerken wordt ge
werkt in ziekenhuizen, instel
lingen voor bejaardenzorg,
gevangenissen, buurten".
De inzet van al de kerkelijke
vrijwilligers leidt tot meer
maatschappelijke pressie, aldus
De Gaay Fortman. De kerken
ontkomen niet aan de rol van
maatschappelijke pressiegroep.
Als voorbeeld daarvan noem
de hij de kerkelijke bemoeie
nis in het vluchtelingenwerk.
S. Akmal van de dissidente islamitische Ahmadiuyyabeweging leest voor uit de Koranvertaling die
qisteren werd gepresenteerd.
FOTO: ANP
RIJSWIJK Steeds meer
mensen in Nederland zijn
wel geïnteresseerd in de
Koran, maar kunnen het
Arabisch niet lezen. Daar
om groeit de behoefte aan
een vertaling in het Ne
derlands en wel een die
goedkoop is.
Om aan-«die vraag te voldoen
heeft de islamitische Ahma-
diyyabeweging de Koran
met vertaling in paper
back uitgebracht. Gisteren
werd het eerste exemplaar
overhandigd aan drs. L. El-
ting, directeur minderheden,
asielzoekers en vluchtelingen
van het ministerie van WVC.
Hij ontving het boek uit han
den van de Haagse immam
Abdul Hakim Akmal, die zei
dat vooral de tweede-generatie
moslims (de kinderen van
moslim-ouders die naar ons
land kwamen) wordt gezien
als belangrijke doelgroep van
de paperback-editie, die voor
nog geen drie tientjes in de
boekwinkel ligt.
De Ahmadiyyabeweging is een
vernieuwingsbeweging binnen
de islam, die zich vooral ori
ënteert op de beginperiode van
de godsdienst. Ze is ontstaan in
1889 na het optreden van de
moslimleraar Hazrat Ahmad,
die zei dat hij de Profeet en de
Messias was van wie Moham
med al had geprofeteerd.
De opvattingen die binnen de
beweging opgeld doen, worden
niet geaccepteerd door de
meeste andere groepen in de
islam. Wereldwijd zijn er zo'n
twaalf miljoen leden.
De vertaling die gisteren is ge
presenteerd is niet nieuw; al in
1953 werd de eerste druk ge
publiceerd. In totaal versche
nen vijftienduizend exempla
ren van deze vertaling. Voor
de paperback-uitgave werd de
Kerkasiel
voor echtpaar
ALKMAAR Een met uit
zetting bedreigd Vietnamees
echtpaar uit het Alkmaarse
asielzoekerscentrum De
Vluchthoef krijgt kerkasiel in
de rooms-katholieke Nood-
Gods kerk in Koedijk. Dat
heeft pastoor H. Cassee van de
parochie gisteren bekendge
maakt. Het paar is inmiddels
uit De Vluchthoef verdwenen
en ondergedoken door bemid
deling van het Internationaal
netwerk lokale initiatieven
asielzoekers (Inlia) uit Gronin
gen. Zij kunnen onmiddellijk
worden uitgewezen nadat de
president van de Haarlemse
rechtbank bepaalde, dat het
echtpaar de uitkomst van de
asielprocedure niet in Neder
land mag afwachten. Naar
verwachting zullen beiden op
korte termijn hun intrek ne
men in de kerk. Het kerkbe
stuur besloot tot de stap uit on
vrede met „een gevoel van
rechtsongelijkheid". De recht
bankpresidenten van Den
Bosch, Haarlem en Zwolle
hebben uiteenlopende vonnis
sen gewezen in kort gedingen
van met uitzetting bedreigde
asielzoekers.
BEROEPINGEN
Nederlandse Hervormde Kerk
Intrede 12/1 te Lelystad E.W. van der
Poll, kandidaat te Amersfoort.
Christelijke Gereformeerde Kerken
Beroepbaarstelling J. Markus,
Spreeuwenweg 77. 7331 GW Apel
doorn.
Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt
Afscheid 12/1 van Voorburg R. Hou
wen wegens emeritaat.
Het woord verzuiling
heeft voor bepaalde men
sen niet zo'n aangename
klank. Zij constateren dan
ook al enige tijd met ge
noegen, dat er in ons land
steeds meer sprake is van
ontzuiling.
Maar de laatste tijd hoort men
hier en daar pleidooien voor
toch weer een zekere verzui
ling. Bijvoorbeeld voor onze
allochtone landgenoten. Zij
zouden zich dan beter kunnen
onwikkelen. Wat was er ei
genlijk zo mis aan die verzui-
ling?
Het is maar al te bekend, dat
ons land van oudsher een plu
riforme samenleving heeft.
Protestanten, katholieken en
humanisten, in allerlei grada
ties. Aan te vullen met nog
vele andere grote en kleine
groepen. Een land van louter
minderheden. Waarin men
aan de ene kant elkaar op
ideologisch terrein behoorlijk
te lijf kan gaan, terwijl we an
derzijds ook bekend zijn door
onze verdraagzaamheid. Hoe
wel ook over dat laatste de
meningen nogal verdeeld zijn.
Die minderheden hebben zich
tegen het eind van de vorige
eeuw enigszins gegroepeerd in,
laten we zeggen, vier grotere
groepen of zuilen van rooms-
katholieken, protestantse
christenen, liberalen en soci
aal-democraten. Maar men zal
onmiddellijk opmerken dat dit
met name een voorbeeld van
een politieke verzuiling is, die
slechts ten dele klopt, terwijl
het op andere terreinen weer
heel anders kan liggen. Denk
bijvoorbeeld aan het onder
wijs.
Openbaar onderwijs
Daar kon en kan men inder
daad een rooms-katholieke en
een protestants-christelijke
zuil onderscheiden, echter
geen liberale of sociaal-demo
cratische. De twee laatste stro
mingen kozen in meerderheid
beide voor openbaar onder
wijs, maar een deel toch ook
voor zogenaamd bijzonder-
neutraal of algemeen bijzonder
onderwijs. Op het gebied van
de omroep klopte die vierde
ling weer iets beter. En zo kan
men doorgaan met nuanceren.
Feit blijft, dat er met name
tussen 1910 en 1970 in ons land
op tal van terreinen sprake
was van zuilen die zich soms
lieten baseren op die vierde
ling, soms op een veel gevari
eerder indeling. Een kenmerk
van zo'n zuil was, dat ze een
zekere afgeslotenheid had, met
een eigen subcultuur. Mensen
hadden samen een zeker
groepskenmerk, waarin ze
duidelijk verschillen van men
sen buiten die zuil. Die afge
slotenheid had uiteraard ook
zijn bezwaren, maar heeft bij
voorbeeld in de Tweede We
reldoorlog zijn voordelen ge
had. Als de leiders van een
zuil ergens bezwaren tegen
hadden, kregen de Duitsers de
mensen moeilijk mee. Verder
is er ook een tijd geweest, met
name de jaren vijftig, dat de
harmonie en de besluitvaar
digheid in onze samenleving
er zeer mee gediend waren,
toen ons land in feite voor een
belangrijk deel werd bestuurd
door de toppen van de zuilen,
die steeds in staat waren com
promissen te sluiten. Hier zou
nog veel meer over te zeggen
zijn. Feit is, dat in het alge
meen kan worden geconsta
teerd, dat echte verzuiling uit
het tijdperk 1910-1970 door
historici bepaald niet wordt af
gedaan als iets waar je nu al
leen maar forse kritiek op
kunt hebben. Ze had zeker
waardevolle kanten, en heeft
belangrijke diensten bewezen
aan de emancipatie van bevol
kingsgroepen alsook aan het
verdraagzaam in ons land sa
menleven van zo verschillen
de bevolkingsgroepen.
Ontzuiling
De gedachte dat de ontzuiling
thans wel volledig een feit zou
zijn, is echter geheel onjuist.
Deze heeft met name wel fors
om zich heen gegrepen op ge
bieden als gezondheidszorg en
welzijn. Verder kan men in
het algemeen zeggen dat de te
levisie onze samenleving als
het ware heeft opengelegd,
terwijl ook door het toene
mend individualisme steeds
minder mensen tot allerlei
groepen wensen te worden ge
rekend. Maar in de vakbewe
ging, de politiek, de omroep
bestaat de verzuiling nog wel
degelijk, in het onderwijs
waarschijnlijk nog het stevigst
van allemaal. Zeker in het
rooms-katholiek en in het pro
testants-christelijk onderwijs.
In een toespraak voor de Be-
sturenraad van het protes
tants-christelijk onderwijs gaf
prof. D. Kuiper onlangs nog
eens aan welk een stevige ba
sis bijvoorbeeld dat onderwijs
nog steeds in de Nederlandse
samenleving heeft. 83% ervan
gaat uit van een schoolvereni
ging, met besturen die gemid
deld bestaan uit elf personen
van wie maar liefst 90% ouder
is van kinderen die de school
bezoeken of bezochten. Uit een
onderzoek in de jaren zeventig
over het schoolklimaat in een
aantal scholengemeenschap
pen bleek dat „een gemeen
schappelijke levensovertuiging
overeenstemming over doel
stellingen en samenhang in de
school blijkt te bevorderen,
waarbij de protestants-christe
lijke scholen het hoogste scoor
den". In een Nijmeegs proef
schrift voorspelde Sleegers on
langs dat protestants-christelij
ke scholen door de sterkere
betrokkenheid van de leer
krachten bij het beleid van
hun school in staat zullen zijn
de basisvorming in te voeren.
noor
t er binn
ns land
TOEN Frankrijk in het begin van de jaren tachtig do>kliJke N'
- - |V
rode vloedgolf werd overspoeld, merkte de Russische V
n
tekst aangepast aan de eisen
van het huidige taalgebruik.
De uitgave maakt deel uit van
een mondiaal missionair pro
ject van de beweging om de
Koran in de honderd belang
rijkste talen in de wereld te
vertalen. Er zijn inmiddels 42
vertalingen verschenen, waar
onder een Russische en een
Chinese.
Niet iedereen in de moslimwe
reld vindt dat de Koran ver
taald kan worden; dat zou een
aantasting zijn van de godde
lijke status van het boek. Vol
gens immam Abdul Hakim
Akmal zijn er in Nederland
weinig moslims die deze me
ning zijn toegedaan. De opvat
ting klopt ook niet, vindt hij,
want volgens de profeet zelf is
de Koran voor alle volkeren
van alle tijden. Het is niet mo
gelijk dat iedereen het ara-
bisch leert, aldus de immam
en dus is vertalen niet zozeer
toegestaan, maar eigenlijk een
opdracht.
heeft
en dissident Vladimir Boekovski bitter op dat het mi^^DeheerO
een goede zaak voor het Franse volk zou zijn eens volivoigens
te geven aan de 'tentation totalitaire'. Het zou er dam gebiedi
schien definitief immuun voor zijn. Dergelijke cyniscfcrboden
merking kon alleen van een pessimistische Rus komlen
het allemaal al eerder had gezien, maar die de Frans^6
kende. partijen
iveidevog
De 'totalitaire verleiding' heeft de Fransen niet
nen bekoren. Zelfs de partij die onder het motto van dCgrcjwen€
verandering aan de macht was gekomen, hield het soc^
sche experiment vlug voor gezien. Het samengaan van
listen en communisten in de regering-Mauroy liep uit
gröót fiasco. De grote socialistische hervormingen
niet opgeleverd wat er van werd verwacht. President 1
rand schakelde over op een strikt herstelbeleid waarvq
liberaal zich niet zou schamen: sluiting van onrendabt
drijven, de teloorgang van de Franse metaalindustj
tienduizenden nieuwe werklozen. |-
BlJ het nieuwe imago hoorde een nieuwe man. De pc
re volkssocialist, Pierre Mauroy, burgemeester van
werd in 1984 bedankt voor zijn diensten. Aan het ho<
de regering werd zijn plaats ingenomen door precies
genbeeld: Laurent Fabius, zoon van de Parijse grote
oisie, intellectueel tot in de toppen van zijn tenen, haul
afstandelijk. Mitterrand noemde hem zijn kleinzoon en
te ermee, dat hij met de promotie van de 37-jarige ind,
minister Frankrijk de jongste eerste minister in zijn gj
denis had gegeven.
HET mocht niet baten. De staat van genade waarin I
zich bevond, verhinderde niet dat hij twee jaar later d Margriet
kiezers werd afgestraft. Voor Mitterrand was dat een d®visie. Ne
cheling, die nog bitterder werd gemaakt doordat hij ge" afl'
gen moest samenwerken met de regering van de neo-g p|ËT
tische premier Jacques Chirac. Weer twee jaar later
Mitterrand en zijn socialisten de regeringsmacht WERSUI
handen, al mocht Fabius niet terugkomen. Mitterrand^ pr
terug naar het oude vertrouwde recept: de ervaren L V00i
Rocard sprak de Franse man in de straat meer aan c p^0l
koele kikker Fabius. Maar ook het experiment-Rocarc gjj eg
geen onverdeeld succes. De minderheidsregering-Roca^ func
te zeer afhankelijk van de gedoogsteun van de commuhlangst
Om zijn kansen als toekomstige presidentskandidaat r| er „ev
lemaal te verspelen, gaf Rocard er uiteindelijk de bri^j
geduur
MITTERRAND haalde weer een raspaard van stdraai h
dacht hij tenminste. Maar ook de knappe Edith Cresseginper
het tij niet doen keren. Haar vaak ongezouten taal zen eenv<
vendien veel kwaad bloed bij de Fransen die zich wele prin;
als mannen van de wereld zien, maar slechts moeilijjjeen sj
nen velen dat hen de les wordt gelezen door een vrotfieter
al is die vrouw de favoriete van de president. Al snei '25 jai
dat de een zich blauw ergerde aan de nieuwe premier', een
ander zich een bult lachte. Het effect was het tegencg do(
stelde van wat men had gehoopt: de socialisten zonki uitgez
dieper weg.
ding voc
-rp ikstuk is
r EIT is dat president Mitterrand niet veel geluk hefeest Vs
had met zijn regeringsleiders. Geen enkele van hen hroogheic
neerwaartse populariteitscurve kunnen ombuigen, alsin mr.
waarvan de Franse socialisten niet meer weten met'en-
over aan haar ondeugden: de strijd tussen de clans en jn de pi
ties. En ondertussen keert de teleurgestelde kiezer ziclke rol
en meer af. Niet alleen van de socialisten, maar van dt precies
politiek, want ook de (centrum-)rechtse partijen ^ele^^pra
afkeer. Het resultaat is dat de enige partij die hiervariy^ eei
teert het extreem-rechtse Front National is van Jean hun vi
Le Pen. lodern t,
waarom
hebben
door KLAAS DE JONG
Allemaal redenen voor Kuiper
om te spreken van een vitale
traditie. Waarom dit allemaal
als voorbeeld aangehaald? Niet
alleen om aan te geven dat de
ontzuiling op het gebied van
het onderwijs nog allerminst
een feit is, of hoe saamhorig
heid en betrokkenheid, eigen
schappen van een zuil, positief
kunnen werken. Of, om nog
maals een bewijs aan te voeren
voor de stelling dat al diege
nen die zeggen, dat „alle scho
len toch dezelfde kleur heb
ben", „dat het allemaal een pot
nat is" de situatie in ons land
niet kennen. Sterker: dat we
juist behoefte hebben aan
mensen die op het gebied van
het onderwijs vervuld zijn van
opvattingen die hen samenbin
den. In zo'n situatie zijn er ex
tra kansen voor goed onder
wijs, dus voor jonge mensen.
En in dat kader moet men ook
de opmerking zien dat eigen,
verzuilde scholen voor alloch
tone jongeren misschien beter
zijn dan zogenaamde ontzuil-
de.
Uitgave:
Kantoor
Telefoon.
Postadres:
Westerpers bv (maakt deel uit
Apothekersdijk 34, Leiden.
071 - 122 244.
071 - 134 941
Postbus 112300 AA Leiden.
Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk
Telefoon- 070-3190 933.
Telefax: 070-3906 717.
Postadres: Postbus 9. 2501 CA Den Haag
Directeur/hoofdredacteur J. Leune.
Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers.
Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808
Leiden en omgeving (tel. 071 -1
F Buurman, K van Herpen, K. v,
T. Pieters en M. Roso,
Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel: 070 - 3190 815):
A van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs. C. van Haersma Buma, A van Hols!
E Huisman, H. Jansen, drs J. van Leeuwen - Voorbij. R. de Roo, drs. K Vt
Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): G. Ansems (coördinator), B. Jansma, H Piel
Geestelijk leven (tel 070 - 3190 835) L. Kooistra, drs P van Velthoven.
Foto (tel. 070 - 3190 838): M Konvalinka (chef), S Evenhuis. S. Pieterse
Opmaak (tel: 070 - 3190 831): Ch. Bels (chef), A. de Bruijn, W Diekstra, L i
J Hofmeester, C de Kier, H Nieuwmans, H Schneider.
Radactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T. Kors.
De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: -
- freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied
- de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie
dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Ned%r|*-*
België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H. Leber, drs. K V
M. van de Ven en P. Vogels. De parlementaire redactie bestaat uit R. in 'I O
(chef), H. Bijleveld, D. Hofland, P Koopman, D. van Rietschoten en K. va
- het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus;
- de volgende correspondenten in het buitenland: drs D J van den BergL
(Peking), drs H Botje (Tunis), A. Courant (Athene), R Hasselerharm iAAG
(Johannesburg), drs. A. Heering (Rome), B. van Huët (Parijs), M. de Konndt de l
(Washington), H. Kuitert (Nieuw Delhi), F. Lindenkamp (Sao Paulo), R f
(Londen), drs R. Vunderink (Moskou), W Werkman (Jeruzalem), C
(Belgrado), F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel).
De Leidse Courant heeft als lid var
publicatierechten van The Times e
M. de Cocq
ul°I n JRaa.
D.GvanJjei
n 08.30 tot 17.00 uur.
118 00 tot 19.00 uur, op z
Nabezorging
Telefoon: 071 -122 248 op ma. t/m v
15.00 uur
Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw)
Bij automatische betaling:
per maand 27,00
per kwartaal 79,80
per jaar 312,65
Bij betaling per acceptgirokaart:
per maand
per kwartaal
per jaar
28,20
82,80
318,65
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan.
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244.
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 -134 941
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 -
Bankiers
ABN/AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK 663 050
PER
"mü\
mi
9C V