Scheveningse Visafslag in documentaire je Twin Peaks bij RTL trekt steeds minder kijkers Grootse Carol van Herwijnen in Heijermans He wijze kater Eeidóc Somatit KUNST/RTV Zwarte Zuidafrikanen willen concert Paul Simon verhinderen VARA's Impact belicht Ducdalfstraat Nieuwe opstelling eigen collectie Kröller-Müller F amilieberichten ,.AÓ SAnCLOS" Geven om cultuur die lief is. DINSDAG 7 JANUARI 1992 Speelgoed Modeltreintjes, paardewagens en veel ander antiek speelgoed gaan onder de hamer op de grote speelgoedveiling bij Southeby's in Londen, die op 22 en 23 januari wordt gehouden. Op de foto: een expert bekijkt een van de pronkstukken op de veiling, een model- stoomlokomotief van Marklin uit 1905, die naar schatting 25.000 pond (ongeveer 90.000 gulden) zal opleveren. FOTO: AP JOHANNESBURG De Azaniaanse Jeugdorganisatie, een militante zwarte groep, heeft gisteren gedreigd met ge weld te voorkomen dat de popzanger Paul Simon in Zuid-Afrika optreedt. De jeugdbond van het Pan-Afrikaans Con gres onderschrijft dit standpunt. Paul Simon is de eerste bekende Amerikaanse artiest die in Zuid-Afrika optreedt sinds het Afrikaans Nationaal Congres akkoord ging met het opheffen van de culturele sancties tegen het land. De Azaniaanse Jeugdorganisatie probeer de gisteren de organisatoren van de reeks con certen, die zaterdag in Johannesburg moeten beginnen, over te halen er vanaf te zien. Vol gens de organisatie is er geen reden de culture le sancties niet te handhaven, omdat er politiek onvoldoende zou zijn veranderd. AJ-voorzitter Thami Mcerwa zei na het gesprek: „Als de con certen doorgaan en geweld noodzakelijk wordt, zullen we daar natuurlijk toe overgaan. Als ge weld kan voorkomen dat onze vrijheidsstrijd in de opruiming gaat, zullen we niet aarzelen het te gebruiken". De jeugdbond van het ANC noemde de uitspra ken van het PAC en de AJ een publiciteits stunt, nu de organisaties aan aanzien hebben verloren nadat zij de onderhandelingen met de regering over het einde van de apartheid heb ben geboycot. Achter de dijk. Vijf documentaires met Mieke Muts. NOS-televisie. Ne derland 3 om 20.25 uur. Dinsdag. Idoor HANS PIET HILVERSUM Met de inmiddels overstelpende hoeveelheid programma's die de kijker via zijn tele visie krijgt aangeboden, wordt voor de makers de vraag hoe hij de buisklant in zijn greep moet houden, actueler. Vooral voor de documentaire is het steeds lastiger concurreren met al dat amusement. Toch geven documentaire-ma kers zich niet zomaar ge wonnen. Ook zij proberen in de moordende slag om de kijker als winnaar uit de bus te komen. De NOS doet een nieuwe po ging met 'Achter de dijk' een vijfluik, waarin Nederland on der een vergrootglas wordt ge legd. Het gaat om typisch Hol landse zaken, zoals in de eerste aflevering een kijkje in de fas cinerende wereld van de Sche veningse Visafslag. Om er geen steriel werkstuk van te maken werd gekozen voor ge degen informatie ondergedom peld in amusement. En dat is eigenlijk een heel gevaarlijke vorm omdat je als kijker snel op het verkeerde been wordt gezet... tenminste als het even wicht ontbreekt en de twee elementen geen duidelijk ei gen gezicht hebben. In 'Achter de dijk' is het balanceren op het randje. Dat komt omdat de NOS Loes Luca in de rol van journaliste-in-spé Mieke Muts op pad stuurt. Bovendien kruipt ze gedurende de uitzen ding in de huid van een aantal personages, wat soms voor een komische noot zorgt. Het pro bleem is echter dat Luca op het randje van kromme tenen speelt. Je vindt haar leuk en dan kijk je naar de hele serie, of je vindt haar vreselijk en dan haak je heel snel af. Het team dat verantwoordelijk is voor 'Achter de dijk' maakte zo'n drie jaar geleden 'Rock roll'. In die reeks werden de onderwerpen verbonden door sketches, gespeeld door Loes Luca. In 'Achter de dijk' heb ben de makers geprobeerd dat idee naar een hoger plan te til len. Regisseur Netty van Hoorn: „Het leek ons deze keer spannender een lokatie te kiezen en Loes in de werke lijkheid te plaatsen. Hierdoor konden we een extra element toevoegen aan het documen taire-genre. Wat je de laatste tijd vaak ziet gebeuren is dat een documentaire wordt ge dramatiseerd. Dat wilden wij niet. Uitgangspunt van 'Achter de dijk' is dat we de werkelijk heid tonen. De elementen die we daara&n hebben toege voegd zijn het onderhoudende karakter en de informatie. Al les wat Loes speelt, hebben we dan ook uit de werkelijkheid gehaald, ook dat Turkse meisje dat op de visafslag vis staat schoon te maken. Dat meisje bleek te bang om voor de ca mera te verschijnen, dus speelt Loes haar rol. Na de opnamen had ik zoiets van: dit is kantje boord, maar toen we de video band aan het personeel van de Scheveningse Visafslag lieten zien, werd er juist voor dat stukje geapplaudisseerd. Dan denk ik: we hebben een hu mor-aspect toegevoegd, maar wel voor de juiste weergave gekozen". Dubbele functie De reden dat Loes in de huid van een leerling-journaliste kruipt, heeft volgens Netty van Hoorn een dubbele func tie. „Op die manier kan ze het programma presenteren, maar ook de interviews doen. Bo vendien is Loes in staat een Loes Luca speelt een groot aantal rollen in de documentaire-serie beetje te spelen met degenen die ze aan de tand voelt, waar door ze vaak meer vertellen, dan in een gewone documen taire gebeurt". Dat Loes Luca een imitatie zou zijn van Sylvia Millecamp of het idee zou hebben afgeke ken van Gerrit-Jan Droge ont kent Netty van Hoorn. „We hebben deze reeks meer dan een jaar geleden gemaakt. Ei genlijk zou hij al in oktober op het scherm zijn verschenen. Toen was er echter geen ruim te. Maar ik geef toe dat de kij ker dat zou kunnen denken. Uitgangspunt was om de men taliteit te tonen, maar dat laat zich maar moeilijk in beelden vangen. We hebben daarom veel weggegooid. Maar soms HILVERSUM De VARA brengt vanavond in het pro gramma 'Impact' (Nederland 2, 22.58 uur) een documentaire over de Scheveningse Duc dalfstraat. Documentairema ker Hans Polak was geïntri geerd door de bewoners van één van de beruchtse straten van Scheveningen, die het recht in eigen hand nemen en zich niets aantrekken van de regels van de overheid, al thans zo staat de straat be kend. Polak was benieuwd hoe groot de kloof is tussen de bestuurders en de bestuurden. Het VARA-team filmde tien dagen lang het wel en wee van de bewoners. Polak wist het vertrouwen te winnen van de bewoners en ontlokte, soms stuitende en ontroerende uit spraken van hen. ontbrak ook de durf het opge nomen materiaal te tonen of wilden we het verkregen ver trouwen niet beschamen. Vast stond in elk geval dat het geen 'Werken aan werk' van de RVU moest worden. Dat is veel te informatief. We wilden meer de emoties en de gedre venheid vastleggen. Tegen over informatie moest amuse ment staan. De ideeën daar voor heeft Loes steeds uit de research gehaald. Als mede bedenkster van het program ma is ze telkens mee op pad Experimenteel Netty van Hoorn noemt het programma over de Scheve ningse Visafslag „het meest experimenteel". „Daarin zijn we het verst gegaan en ont- FOTO: NOS staat soms een Yvonne Ha- bets-effect. Maar in het pro gramma over Hindeloopen is Loes eigenlijk niet meer dan de aangeefster en in de docu mentaire over 'De Kosmos', het wereldwijd bekende spiri tuele centrum in Amsterdam, spreekt ze vooral wijze tek sten. Zo'n combinatie krijgt iets lacherigs. Ik vind ook dat zo'n onderwerp met een glim lach moet worden gebracht. Opvallend was dat er vooral mensen met hele goede banen rondliepen, die liever niet hadden dat mensen op hun werk erachter kwamen dat ze zich in het New Age centrum 'De Kosmos' ophielden". „Voorlopig zijn we met deze vorm van documentaire even uitgeëxperimenteerd. Er komt dan ook geen vervolg". OTTERLO De nieuwe directeur van het rijksmu seum Kröller-Müller, drs Evert van Straaten, laat tot 16 maart onder het motto 'Paysage Intérieur' een eerste proeve zien van zijn verstandhouding met de collectie van het mu seum op De Hoge Veluwe. Hij toont werken uit de eigen verzameling in een nieuwe opstelling. Uitgangspunt van die opstel ling is het bereiken van een zo groot mogelijke aandacht voor het individuele kunstwerk, zonder het zicht te laten ver liezen op de plaats die het in neemt in de collectie. Het ar tistieke kader, dat door de ver zamelactiviteiten van me vrouw Hélène Kröller-Müller en achtereenvolgens de mu seumdirecteuren Hammacher en Oxenaar zijn aangegeven, en het ruimtelijk kader van het museumgebouw, zijn daar bij door Van Straaten als gege vens geaccepteerd. De oudbouw, het door Henri van de Velde ontworpen en in 1938 gereedgekomen gedeelte, is van oudsher de plaats waar de schilderijencollectie van mevrouw Kröller-Müller ten toongesteld wordt. Dat is ook nu het geval. Door het meren deel van de oude kunst in de pot te laten is het mogelijk ge worden grotere nadruk te leg gen op de ontwikkelingen in de kunst vanaf circa 1850, het zwaartepunt van de collectie. Nieuwe elementen daarbij zijn de concentratie van niet-wes- terse werken uit de collectié in één zaal, de terugkeer van een recentelijk gerestaureerd ab stract schilderij van Auguste Herbin en de verwerving van het schilderij 'De kaartspelers' uit 1916/T7 van Theo van Doesburg als onderdeel van een groot bruikleen van de Rijksdienst Beeldende Kunst. De opstelling in dit deel van het museum zal, na een proef periode, een semi-permanent karakter krijgen. De door Henri van de Velde in de jaren veertig ontworpen en uitgevoerde aula werd, sinds de ingebruikname van het au ditorium van Wim Quist in 1977, zelden meer gebruikt. Het afgelopen jaar is het meu bilair gedemonteerd en zorg vuldig opgeslagen en is de ruimte bij wijze van proef voor tentoonstellingen ge bruikt. Dat is zo goed bevallen dat is besloten deze aula als expositieruimte in gebruik te blijven nemen. Bedroefd maar dankbaar voor wat hij voor ons heeft betekend, geven wij u kennis dat na een voor hem moeilijk te aanvaarden ziekte, toch nog onver wacht van ons is heengegaan mijn lieve man, onze zorgzame vader en opa FRANCISCUS ANTHONIUS ZANDVLIET echtgenoot van Anthonia Maria Hoogenboom op de leeftijd van 69 jaar. A. M. Zandvliet-Hoogenboom Henny en Willem Andre en Stynie Natasja, Cindy, Dennis Wil en Gerard Theo en Rian Dave, Jim Tiny en Klaas Leonie, Jeroen, llona leplaan 7 2451 BS Leimuiden 4 januari 1992 De uitvaartdienst zal gehouden worden op woens dag 8'januari om 10.30 uur in de kerk van Sint Jan de Dooper te Leimuiden, waarna de begrafenis plaatsvindt op het R.K. kerkhof aldaar. Vader ligt opgebaard in het mortuarium Dr. Sta- penseastraat 32 te Leimuiden. De avondwake is dinsdag 7 januari om 19.00 uur in de R.K. kerk. Gelegenheid tot afscheid nemen en condoleren, dinsdag 7 januari van 20.00-21.00 uur In het mortuarium. gemeente NOORDWIJK. COMMISSIEVERGADERING Met de betrekking tot de agenda van de vergade ring van de commissie voor Ruimtelijke Ordening, Volkshuisvesting en Milieu van 7 januari 1992 maken burgemeester en wethouders van Noord- wijk bekend dat: 1agendapunt 5 (bouwplan Music All Inn) is afgevoerd; 2. er een tweetal nieuwe punten aan de agenda te weten: - Verplaatsing discotheek De Bob Voorgesteld wordt medewerking te verlenen aan verplaatsing van discotheek De Bob van de Van Speijkstraat naar het pand De Grent 14. In de Van Speijkstraat zal de horecabestemming vervallen. De gemeente zal in de verplaatsings kosten een financiële bijdrage verlenen. De commissie wordt om advies gevraagd. Financiële konsekwenties: ca. 650.000,—. - Sluiting Club '68 Met de huidige exploitant van de bar-dancing Club '68 is overeenstemming bereikt over de afkoop van de horeca-bestemming op het pand in de Hoofdstraat. De exploitant krijgt het recht een Grand Café te vestigen in het pand De Grent 4. Financiële konsekwenties: 300.000, BEGRAFENISSEN CREMATIES LAMMERMARKT 43 - LEIDEN TEL. 071-12 66 18 GIRG«.nl.-H» HILVERSUM De Ame- rikaanse dramaserie 'Twin Peaks' trekt steeds minder kijkers. De achttiende af levering van deze veelbe sproken serie haalde afge lopen vrijdagnacht bij RTL4 een kijkdichtheid van nog geen vier pro cent. Slechts 490.000 kijkers wen sten op de hoogte te blijven van de gebeurtenissen in de plaats „waar kersentaarten naartoe gaan om te sterven". Dat blijkt uit cijfers van de af deling kijk- en luisteronder zoek van de NOS. 'Twin Peaks', waarvan de eer ste zeventien afleveringen op zondag werden uitgezonden, haalde in het begin een kijk dichtheid boven de tien pro cent. De afgelopen weken schommelde de belangstelling rond de zeven procent. Een re den voor RTL4 het program ma te verplaatsen naar de late vrijdagavond. De publieke omroep is stabiel het nieuwe jaar ingegaan. In de eerste week van 1992 werd opnieuw een marktaandeel van 53 procent bereikt. RTL4 kwam in deze week op 28 pro cent. De commerciële zender werd de afgelopen week op drie avonden het best beke ken. Haar marktaandeel was met 46 procent het hoogst op Oudejaarsavond, dankzij onder meer 'De André van Duin Re vue' (3,2 miljoen kijkers) en de 'Surprise Show' (2,75 miljoen kijkers). De publieke omroep haalde op de laatste dag van 1991 slechts een marktaandeel van 41 procent. Zwervend door de doolhof tussen het Gooi en Aalsmeer door RENE DE COCQ Sylvia Millecam is dus uitgeroepen tot dé vrouwelijke tv-persoonlijkheid van het afgelopen jaar, door de lezers van TROS-Kompas. Nu geven we graag toe dat we graag naar Millecam kijken, in al haar verschillende verschijningsvormen (in Ook dat nog, in Het Klokhuis, in Binnenlandse zaken, in Klasgenoten). Maar om nou te zeggen tv- persoonlijkheid, ach, dat zien we nou ook weer niet zo duidelijk. Immers: in de meeste gevallen levert ze alleen maar een gek bekkie of een bizar typetje, naar idee en tekst van iemand anders. Ze is een virtuoze performer, met een handig plooibaar hoofd en een onmiskenbare komische uitstraling, en dat zijn plezierige eigenschappen voor iemand die in dat vak zit. Maar wat is haar persoonlijkheid Zo zitten we vol met vragen. Zoals die naar wie nou eigenlijk waar thuishoort op de televisie, in die mysterieuze doolhof tussen Aalsmeer en Hilversum. Vroeger wist je dat precies en iemand die van de ene naar de andere zuil overstapte werd onvermijdelijk doelwit van landelijke opwinding, veel morele verontwaardiging („verraad!") en boze ingezonden stukken. Karei Prior die van de VARA naar de AVRO ging. Mies Bouwman van de KRO naar de VARA, en later naar de A VRO. Koos Postema van de VARA naar Veronica. Wim Bosboom van de VARA naar de TROS, allemaal goed voor golven van commotie. Maar tegenwoordig ben je nergens meer zeker van. We zien Astrid Joosten, opgegroeid bij de VARA, overgestapt naar de TROS, nu weer terug bij de VARA, samen met Linda de Mol in het TRÖS-gala een zang-en-dans-duetje doen. We zien Freek de Jonge, ooit samen met Bram Vermeulen bij de VARA, later onvervreemdbaar 'eigendom' van de VPRO, tegenwoordig in de uitverkoop bij RTL4 en dan toch ineens weer bij de VPRO en volgende week weer bij RTL4 (en tussendoor op een Story-party bij het huwelijk van een of andere bekende Nederlander). We zien acteur Mare Klein Essink, die we logischerwijs vereenzelvigen met de TROS (immers: dokter Jan in Medisch Centrum West), die voor Veronica en RTL4 (tegelijk maar liefst, om dit soort identiteitsproblemen nog eens flink te vergroten) het Unesco-programma 'Kans voor een kind' presenteert. We zien daar dan ook weer Linda de Mol, die toch een TROS-coryfee is, de show stelen, tussen de repetities voor 'Love Letters' door (straks ook bij RTL Plus). We zien Peter Lusse, quizmaster bij de VARA en aanvoerder van de RTL4-comedyserie 'Vrienden voor het leven', zijn tweede prijs in ontvangst nemen (de TROS-tv-ster) na eerder al de A VRO- Televizier-ring te hebben gewonnen. En in het voorbijgaan laat hij tweemaal Medisch Centrum West van de TROS in het zand bijten. We zien Mies Bouwman de ereprijs in ontvangst nemen van het TROS-gala, voor de programma 's die ze voor de KRO, de VARA en de A VRO maakte. Het enige TROS-succesje van dat gala kwam op naam van Ivo Niehe, die de categorie 'talkshow' won met een programma dat helemaal geen talkshow was. Verder kwam de TROS er niet aan te pas op het eigen feestje: de TROS-abonnees gaven alle overige prijzen aan de NOS, de VARA, RTL4, de KRO, de NCRV, en zoals gemeld aan Sylvia Millecam (die voor iedereen werkt), aan André van Duin (idem) en aan Mies. Zelfs de prijsuitdelende Bekende Nederlanders waren geen TROS'ers: Willem Duys, Joop Doderer, Tineke Schouten, Willebrord Frequin, Robert Long, Koos Postema, Thorn Hoffman, Hans Wiegel, en o ja, eindelijk dan toch nog even Niehe zelf. We zien alle middagsterretjes van de A VRO, de NCRV en de TROS in eendrachtige samenwerking viermaal per week een Service Salon presenteren, en deze drie ook overigens alsmaar meer samen doen op Nederland 1 (tegelijk, denken we, de enige kans op fysiek overleven voor de zuilen, en het inhoudelijke failliet van het zuilenstelsel). We zien de VPRO een feestje vieren rond het jubileum van de serie 'AU in the family', ooit door deze omroep vertoond, maar inmiddels allang in handen van RTL4, die haar ook al van het zendschema heeft afgevoerd (behalve die ene verdwaalde kerstaflevering). Door deze kaleidoscoop bekeken is het feit dat Barbara van Kooten de Nederlandse bewerking leverde voor de nieuwe A VRO-comedy 'Hoe voelen wij ons vandaag?' al wat minder verbazingwekkend. Ze werd ooit een levende legende in haar rol van („Hou je d'r buiten Cock") echtgenote van Cor van der Laak, de door het leven (in het algemeen) en de A VRO (in het bijzonder) gefrustreerde Bloemenbuurter, oprichter van 'De nieuwe AVRO'. Nu is de echtgenote van VPRO's Kees van Kooten dus gewoon voor de echte AVRO actief, wat de verwarring er niet geringer op maakt. Overigens blijkt de naam Van Kooten niet garant te staan voor onverbiddelijk succes: de ziekenhuisgrappen waarom het in deze serie gaat vermogen zelfs bij het voor spontaan gelach ingehuurde studiopubliek niet meer dan enig gegeneerd gegniffel op te roepen. Nu zijn het uit het Engels vertaalde grappen, misschien zit daar het knelpunt. Maar een van de karakters de naam 'Bolke de Geer' meegeven, dat moet ze toch zelf bedacht hebben, met een schuine blik naar A.D. Hildebrands meesterlijke 'Bolke de Beer' in de boekenkast. Flauw, dus. John van de Reat: 'De wijze kater' van Herman Heijermans. Bewerking en regie: Frans Boelen. Decor en kostuums: John Bogaerts. Met o.a. Paul Röttger, Carol van Herwijnen. Koninklijke Schouwburg, maandag 6 januari, herhalingen daar t/m woensdag. In de Leidse Schouw burg op 14 en 15 april, tournee t/m 28 april. 'De wijze kater', het boosaar dig sprookje in drie bedrijven dat Herman Heijermans in 1919 voltooide, is in zekere zin nog steeds actueel. Door een kater over ons mensen te laten oordelen, kon de schrijver zijn maatschappij-kritische visie op een nu eens wat speelsere wij ze kwijt dan in zijn sociaal rea listische stukken als 'Op Hoop van Zegen' of 'De opgaande zon'. Vooral dankzij acteur Ca rol van Herwijnen is 'De wijze kater' heel aardig om te zien. Het verhaal is simpel. Een ko ning kan niet slapen van de ratten om hem heen. Hij krijgt hulp van een arme sloeber, Jo nathan, en diens sprekende kater Hans, die hem van de ratten verlossen. Het is een sprookje en dus loopt het best goed af. Jonathan krijgt de bakkersdochter Ans, Hans is wijs en de mensen te slim af. Maar al is het decor blauw en het merendeel van de kos tuums ook, blauw blauw is 'De wijze kater' toch weer niet. Heijermans' pleidooi voor de natuurmens mag dan wat lachwekkend zijn, dat de mens volgens de kater „bab belt, krakeelt en rumoert en dat dat gepraat maar niks is", gaat in veel gevallen op. En dat de koning 's nachts van ratten en overdag van onder danen last heeft en daar nau welijks verschil in ziet, och, daar zit ook wel iets waars in. Het mooie aan 'De wijze kater' zit hem noch in de bewerking, noch in de regie. Regisseur Boelen maakt het af en toe te kluchtig. Zijn kroonprii noemt haar toekomstige een „lui de behanger", bakkersdochter spreekt t zinnen dialect en gaat vei in ABN. 'De wijze kater' is echt goed als Carol van wijnen, de koning, in beel] 3EN IND Een echte Lubitsch-kon een combinatie van Olil Hardy en pakweg de heldeif~ nor uit de Hofstad Opere'' ©H Wat een grootse rol van Vgen: Herwijnen. Glimlach mee, op diens minzame koning na er goed glas wijn zegt: „alsanop geen katers meer te vin er zijn, drink ik mij een reuz< ter".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 12