Oude testament vindplaats van spanning en moraal J GEESTELIJK LEVEN OPINIE INLIA-onderzoek naar Vietnamezen Vrede Een moreel ontredderd volk COMMENTAAR Joegoslavische volksverhuizing ■1 c HELP HELPEN CcidócSommit £eicUc0otvumt ZATERDAG 4 JANUARI 1992 f Persbureau INS stopt BARNEVELD Het christelijke 4 persbureau Inter- nieuws (INS) in Barneveld stopt met onmiddellijke in gang met de nieuwsvoorziening in Nederland. Het g i "bureau, dat zich specialiseerde in F nieuws uit de chris- c telijke wereld, heeft y te weinig afnemers 2. om rendabel te 1' kunnen zijn. r INS heeft precies I- twee jaar gedraaid. GRONINGEN De Stichting INLIA - een kerkelijke organisatie die zich inzet voor asielzoe kers in Nederland - heeft •besloten een onderzoeks commissie naar Tsjecho- slowakije te sturen. Deze commissie zal daar bestu deren hoe de situatie is van Vietnamezen in dat land en vooral of het verantwoord is om ongeveer 200 asielzoekers uit Vietnam, die nu nog in Ne derland verblijven, terug te sturen naar Tsjechoslowakije. Dat heeft een woordvoerder van de Stichting INLIA gister middag in Groningen bekend gemaakt. De commissie, die 15 januari vertrekt, bestaat uit vijf personen. Het onderzoek zal een week duren. De Stich ting INLIA heeft besloten om het onderzoek toch in te stel len ondanks het feit dat staats secretaris Kosto van justitie heeft laten weten geen behoef te te hebben aan een dergelijk onderzoek. De commissie zal onder anderen gesprekken voeren met Tsjechische rege ringsvertegenwoordigers, per sonen werkzaam in Tsjechi sche vluchtelingencentra, het Legers des Heils en met enke le van de door Nederland te ruggezonden Vietnamezen. Volgens directeur J. van Til- borg van de stichting INLIA wordt het rapport van de on derzoekscommissie naar ver wachting voor 27 januari aan de staatssecretaris aangeboden. Hij zei te hopen dat de in to taal 25 asielzoekers die in zes opvangkerken in Nederland verblijven, in Nederland kun nen blijven tot het onderzoek in Tsjechoslowakije is afge rond. Wij schrikken over onze eigen zonden, wanneer wij ze bij anderen aanschouwen. Opperrabbijn verbiedt paraplu's op sabbat JERUZALEM Op het moment dat Is raël hevig geteisterd wordt door zware sneeuw- en regenbuien, heeft opperrab bijn Mordechaï Eliahou het gebruik van paraplu's tijdens de sabbat verboden. ,,Men moet erop toezien dat de paraplu's gedurende de sabbat niet geopend wor den", aldus Eliahou in een speciale bood schap die vrijdag door Israëlische kranten is gepubliceerd. De opperrabbijn geeft wel toestemming om op de joodse rustdag spaarzaam gebruik te maken van de tele foon ,,als iemand het slachtoffer is van een elektrokutie of als kinderen in de buurt van een elektriciteitsmast spelen die door de wind of de sneeuw wordt be laagd." door MARINUS V D. BERG „Toen de mensen hun angst overwonnen, draaiden ze de partij de rug toe". Dat schrijft Laura Starink in haar boeiende boek over de nu voormalige Sowjet-Unie: 'Een land van horen zeggen'. Over de relatie tussen angst en macht, schrijft ook de Birmese Aung San Suu Kyi, die in 1991 de Nobelprijs voor de vrede kreeg. Ze schrijft er over in haar boek: 'Vrij van angst'. Ze zegt dat het niet macht is, maar angst die leidt tot corruptie. Angst tast het hart van de mens aan en brengt de mens tot allerlei kuiperijen. Angst bederft het samen- Enkele dagen voor dat ik dit las vroeg een vrouw, die nog de tijd van de angstmakende preken over hel en vagevuur had meegemaakt: Wat denkt U van hemel, hel en vagevuur?" Achter haar vraag zat een verhaal. Ze zei: „Hier vlak over de grens in Duitsland is er pas nog weer over gepreekt. De mensen waren heel erg bang gemaakt". Kennelijk had iets van die oude angst haar ook nog weer even te pakken gekregen. Toen ik op haar vraag inging, merkte ik dat ze zocht naar een bevrijdend woord. Hoezeer is het ware Gelaat i verkondiging v iefde. Bevrijding j angst i Gods God niet verminkt door de in plaats van vrijheid in liefde. angst en bevrijding van machten die de 1 de greep van de angst houden, is de kern Verhaal met de mensen. Dagelijks lijden mensen onder machten die angst aanjagen. Zoveel mensen durven hun echte gedachten niet te uiten uit angst voor repressaille, ontslag, blokkade van een promotie. Machthebbers spelen in op angst en hun hart corrumpeert. Ze spelen mensen tegen elkaar uit, ze roddelen en vertellen ongecontroleerde verhalen door. Ze verspreiden achterdocht. Aung San Suu Kyi schrijft: „Een zeer verraderlijke angst is angst die zich voordoet als gezond verstand of zelfs wijsheid". Tegenover angst staat de moed. Ze is soms als een klein mosterdzaadje dat net niet stikt in de hartebodem van de mens. Wie zichzelf niet totaal uitlevert aan de angst en zijn slaaf wordt, behoudt innerlijke vrijheid. Vanuit die innerlijke vrijheid kan de moed groeien en sterker worden. Sterker dan de angst. Dan breekt de dag door, als een ochtendgloren, waarin het zwijgen plaats maakt voor spreken. Je geeft stem aan de vrijheid en je laat de angst achter je. Het bijzondere dat de volkeren in de Sowjet-Unie ondervinden is, dat de macht een zeepbel blijkt. Zoveel macht is niet meer dan een zeepbel. Macht springt uiteen als ze oog in oog komt te staan met de kracht van vrije mensen. Zo worden ook mensen vrij in onderlinge relaties, in werk en leefgemeenschappen: ze laten zich niet meer aan banden leggen door angst. De hel is daar waar de mens geleid wordt door de angst. Daar worden mensen uit elkaar gedreven, eikaars concurrenten. Daar is het ellebogenwerk. Daar wantrouwt iedereen iedereen. Daar is geen woord oprecht. Daar is dodelijke eenzaamheid. Het vagevuur is de crisis, de plaats van de zuivering. We worden door de crisis heen bevrijd van de angst en kunnen worden tot hele mensen, tot mensen die eikaars zusters en broeders worden. Mensen die liefde en vrijheid met elkaar delen. De hemel is de plaats waar we op het einde van de reis ontvangen zullen worden in het Licht van de vrijheid: er zal daar geen angst zijn, geen eenzaamheid, geen dodelijk wantrouwen. Soms even is er al hemel op aarde, waar mensen vrij worden van angst. Daar komt de vrede tot in het innerlijk van onszelf. Die vrede en vrijheid jaar. ik U ir BEROEPINGEN Ellecom en De Steeg K. Touwen, kan didaat te Amsterdam; naar Ameron- gen-Overberg A.B. Sloof te Katwijk Blom te Edam. te Harkema; te Wieringermeer Dr. AMSTERDAM Calvi nisten, roomsen, joden. In gelovig opzicht bleek het vroeg zeventiende-eeuwse Amsterdam een goede markt voor schilders van oudtestamentische tafere len. Het oude testament was het boek dat alle ge lovigen als het hunne konden beschouwen en de gewetensvrijheid in de Republiek en zeker in Amsterdam was erg groot. Er bestond een levendige ge- dachtenuitwisseling tussen christelijke bijbelgeleerden als Vossius en Barlaeus en de se fardische jood Menasseh ben Israël. Elders in Europa waren dit soort discussies taboe. Me nasseh ben Israel mocht een hebreeuwse editie van het oude testament drukken waar voor bij de predikanten veel interesse bestond. De Middelburgse dominee Boudaan was zo'n man die voor deze editie veel belang stelling had. Hij liet zich trots portretteren met een exem plaar van de Hebreeuwse bij bel in de hand. Het schilderij is te zien op de tentoonstelling in het Joods Historisch Museum. Daar wordt een overzicht gegeven van de onvoorstelbaar grote produktie van oudtestamenti sche taferelen in steden als Amsterdam en Haarlem. De tentoonstelling is uniek omdat voor het eerst is gepro beerd deze oudtestamentische produktie in het zeventiende- eeuwse Holland in kaart te brengen en de oorsprong er van te begrijpen. Volgens de Duitse predikant Christian Tümpel die als hoog leraar kunstgeschiedenis in Nijmegen de tentoonstelling organiseerde, was die produk tie in Nederland veruit het grootst. Amsterdam werd het centrum van de oudtestamen tische historieschilderkunst. Nergens ander, aldus Tümpel, werkten er in een stad zoveel schilders die dit soort onder werpen schilderden, hoewel er in plaatsen als Haarlem, Utrecht en Delft ook het nodi ge werd geproduceerd. In de jaren vijftig en zestig waren in Amsterdam soms meer dan twintig oudtestamentische his torieschilders werkzaam. Mythologie Niettemin blijft de verklaring voor de aanwezigheid van die zeer grote produktie het aantal schilderijen met deze onderwerpen die in verzame lingen pronkstukken bleken, moet in de duizenden lopen iets raadselachtigs houden. Het is niet meer dan natuur lijk dat de gewetensvrijheid in de republiek aanleiding gaf tot uitvoerige discussies en pole mieken en dus leidde tot aller lei pamfletten en religieuze boeken en in het bijzonder tot het drukken van allerlei bij bels. Maar waarom concentreerde zich dit in de schilderkunst op het oude testament? Of is dit Lot en zijn dochters, schilderij van Hendrick Goltzius Koning David, schilderij van Arent de Gelder een vertekening die een ten toonstelling die zich tot dit on derwerp beperkt nu eenmaal met zich meebrengt? Want ta ferelen uit het nieuwe testa ment en de klassieke mytholo gie werden natuurlijk ook vol op geschilderd. Tümpel houdt het er op dat de belangstelling gaande werd ge houden door die bijzondere sa menstelling van de bevolking die een bijzondere gedachten- wisseling mogelijk maakte (zonder dat er overigens van versmelting sprake was). Hij wijst er op dat er bij het pu bliek een onvoorstelbare hang was naar verhalende schilde rijen. Het oude testament werd gezien als een bron van voor beelden van goed gedrag, ge loof, spanning en wijsheid. Men vond de helden en aarts vaders fascinerend en wilde er alles over weten. Vooral het boek Genesis was populair. Bijna de helft van alle onder werpen blijkt uit dit bijbelboek afkomstig. Daarnaast haalden de schilders hun onderwerpen uit boeken als Rechters, Ruth, Daniël en Tobias. De kunstenaars beantwoord den aan een vraag die daad werkelijk leefde bij het pu bliek. Het waren niet de ker ken die de schilders opdrach ten gaven. Schilderijen waren immers in de protestantse kerkgebouwen en in de syna- goges taboe. De opdrachtge vers waren niet alleen van hoge afkomst, ook de niet zo gegoede burgerij wist wel de gelijk aan schilderijen te ko- De overheden wilden nogal eens schilderijen bestellen waarin hun morele uitmun tendheid geïllustreerd werd door een bijbels figuur. Zo liet Frederik Hendrik zich door Jacob Gerritsz Cuyp afbeelden als de herdersjongen David, terwijl aan zijn voeten het af gehouwen hoofd ligt van Goli ath. Op de achtergrond zien we de stad 's-Hertogenbosch liggen die in 1629 door Frede rik Hendrik was heroverd op de Spanjaarden. Het is een pronkstuk op deze tentoonstel ling. Ze geeft een selectie op basis van de plaatsen waar de schil derijen zijn gemaakt, in de eerste plaats Amsterdam en KRO-DOCUMENTAIRE OVER ALBANIË Een kerk in Tirana wordt i HILVERSUM Jaren lang gevangen gehouden priesters, hun aantal steeds verder uitgedund, kerkgebouwen die wer den afgebroken of dienst gingen doen als winkel centrum of partijbureau. De uitroeiing van de reli gie in Albanië was al ver voortgeschreden, toen vo rig jaar alsnog als laatste Oosteuropees land de deu ren naar het westen wrden opengezet. Programmamaker, Rob Hof maakte voor de KRO een do cumentaire over de kerk in Albanië onder de sprekende titel „Van God Verlaten". De jarenlang gevangen gehouden priesters die het communisti sche regime hebben overleefd, zijn zowat de enige getuigen die nog iets over die vervol ging in dit tot op het bot uitge buite land kunnen vertellen. Hof laat de Franciscaanse priester Zeff Pllumi aan het woord die vijfentwintig jaar lang in de gevangenis heeft gezeten en geldt als een goed kenner van de positie van de RK kerk in Albanië. Hof ging ook kijken naar het werk dat de Missionaries of Charity van Moeder Teresa de beroemdste religieuze doch ter die Albanië heeft voortge bracht sinds kort daar ver richten. Haar congregatie is de eerste charitatieve instelling die zich in Albanië met ar Haarlem. In de tweede plaats is geprobeerd een representa tief beeld te geven van wat de schilders maakten uit het oude testament. Niet verwonderlijk maar een beroemd voorbeeld van een oudtestamentisch his toriestuk, het joodse bruidje van Rembrandt ontbreekt. Ei genlijk heet dit stuk Isaac en Rebecca. Geestelijke vader Rembrandt was voor het ma ken van oudtestamentische stukken in de leer geweest bij de Amsterdamse schilder Pie- ter Lastman, die volgens Tüm pel wel als een soort geestelij ke vader van het genre kan worden aangemerkt. Lastman baseerde zich voor zijn thema's op zestiende- eeuwse prenten en prentbij bels uit dezelfde tijd. Maar hij fing ook zelf op onderzoek uit. ommige details op de schilde rijen zijn niet te begrijpen als men geen kennis heeft geno men van het werk van de joodse schrijver Flavius Jose- phus die in „Joodse Oudhe den" de geschiedenissen uit het oude testament op zijn ei gen wijze met allerlei toevoe gingen had naverteld. Het boek bleek in de zeventiende eeuw zeer populair te zijn. Lastman introduceerde steeds nieuwe thema's. Onderwerpen hadden soms ook een erotische lading. Met graagte werd de kuise Suzanna afgebeeld uit het boek Daniel die door twee joodse ouderlingen werd be geerd en een valse getuigenis tegen haar aflegden toen zij door haar werden afgewezen. Omdat het kwaad uiteindelijk werd gestraft de ouderlin gen werden immers ter dood veroordeeld vanwege hun val se getuigenis werd het ver haal met de schone Suzanna als middelpunt, in alle geuren en kleuren afgeschilderd. Joods Historisch Museum: Het oude testament in de schilderkunst van de Gou den Eeuw. T.e.m. 12 april. Een bijzonder fraai geïllus treerde catalogus is te koop voor 49,50. De ontwikkelingen in Joegoslavië hebben veel weg van een nachtmerrie. Ruim 550.000 mensen hebben de afgelopen zes maanden hun huis moeten verlaten. Volgens de Verenigde Naties is het de grootste gedwongen volksverhuizing in Eu ropa sinds de Tweede Wereldoorlog. Afgezien van Oosten rijk, waar meer dan 10.000 vluchtelingen een onderkomerj hebben gevonden, en Hongarije, dat 12.000 vluchtelingen per maand opneemt, lijken maar weinig landen dit op te merken, Voor de meeste leiders van de Europese Gemeenschap is de oorlog in Joegoslavië een militair of diplomatiek probleem; voor het menselijk leed is nauwelijks oog. De voornaamste reden dat Europa de Joegoslavische volks verhuizing vrijwel negeert, is dat deze zich voor een groot deel binnen Joegoslavië zelf afspeelt. Ongeveer 200.000 van de vluchtelingen zijn naar elders in Kroatië vertrokken. En ongeveer 200.000 Serviërs zijn uit Kroatië naar Bosnië of Ser vië gevlucht. Het is moeilijk om dergelijke enorme verschui vingen bij te houden. Zo werden bijvoorbeeld Kroatische schoolkinderen in september geëvacueerd uit Osijek. Ze wer den naar Split overgebracht aan de Adriatische kust. Deze stad werd vervolgens gebombardeerd door het Joegoslavi sche leger. De kinderen kwamen ten slotte in Zagreb terecht Ook daar zijn ze niet buiten gevaar, maar in de logica van deze oorlog is verplaatsen gevaarlijker dan blijven. En dus zitten de kinderen nog steeds in Zagreb. VELE Joegoslaven hebben hun heil in het buitenland ge zocht. Op de kaart ziet het er eenvoudig uit om de grens ovei te steken naar het vredige Hongarije. Maar volgens de vluch telingen in Mohacs is de grensovergang te Udvar al lanj overgegaan in handen van het Joegoslavische leger. Om d( grens over té steken moeten de vluchtelingen door velden waar mijnen zijn gelegd. Niemand blijft lang in Mohacs. D( vluchtelingen worden doorgeschoven om ruimte te maken voor anderen. In het begin kwamen de Kroaten en etnisch! jj Hongaren in auto's de grens over. Nu komen ze te voet, zonj der bagage of warme kleren. OoK vluchtelingen uit het gebied Baranya in het noordoos ten van Kroatië hebben geen enkele kans om hun huis teru| te krijgen. Eind september kondigde het 'regionale parle ment' van het gebied dat nu onder Servische controle staal aan, dat huizen of boerderijen die niet binnen dertig dager werden opgeëist zouden worden geconfisceerd. De huizen worden nu toegewezen aan Servische migranten en zo word! het gemengd Servisch-Kroatische gebied uiteindelijk volle) dig Servisch. En daar gaat het per slot van rekening om iij deze oorlog. De etnische Hongaren in dit gebied worden gedwongen ol voor de Kroaten te vechten of dienst te nemen in het federa le (lees: Servische) leger. Met als gevolg dat er Hongaren zijr die Hongaren doodschieten in een ander land het is eer krankzinnige oorlog. Het is triest dat Van den Broek en andere Westeuropese leiders dat maanden geleden al niet hebben doorzien. Wan neer de EG toen al tot erkenning van Kroatië zou zijn over gegaan, zou de vluchtelingen dit trieste lot waarschijnlijk be spaard zijn gebleven. LA II VI RODE KRUIS DEN HAAG GIRO 6868 menzorg bezig houdt en gezien de situatie een onuitputtelijk arbeidsterrein voor zich heeft. Om aanschouwelijk te maken hoe mensen proberen te over leven heeft Hof een gezin ge volgd dat leeft in een dorpie vlak bij Skhodra, de tweede stad van Albanië en het cen trum van het katholicisme. De ervaringen van dit gezin en hun katholieke parochiepries ter maken duidelijk hoezeer de Albanezen geknecht en vernederd zijn. Bij het kijken naar 'Van God verlaten' voel je bijna tastbaar de vrijheid waarover de Alba nezen weer beschikken. Tege lijkertijd word je geconfron teerd met de gevolgen van vijfenveertig jaar dictatuur. Een dictatuur die geleid heeft tot een straatarm land en een moreel ontredderd volk. Uitgave: Kantoor: Telefoon: Telefax Hoofdkant Telefoon: ran Sijthoff Pers bv) 071 -122 244. Koopmansstraat 9. 2288 BC Rijswijk 070-3190 933. 070-3906 717 Postbus 9, 2501 CA Den Haag ken der ger, niel ziin tact kini een Hor Am gin) der. deri Rem de Chri .eiden en omgeving (tel. 071 - 144 046/047/48/49): G.- J. Onvt Buurman, K. van Herpen, K. van Kesteren, R. Kleijn, drs R. I innem en buitenland, financiën e Voorbij, R de Roo, drs. K. Vera Sport (tel. 070 - 3190 826) F Werkman (chef). P. Alleblas, D. Dijkhuizen. R Langeveld, drs H.-F Ruijl Kunst/rtv (tel 070 - 3190 834) G Ansems (coördinator), B Jansma. H. Piet. Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L Kooistra, drs. P van Velthoven. Foto (tel. 070 - 3190 838): M Konvalinka (chef), S. Evenhuis, S. Pieterse. Opmaak (tel 070 - 3190 831): Ch. Bels (chef), A. de Bruijn, W. Diekstra, L. Henny, J Hofmeester, C. de Kier, H. Nieuwmans, H. Schneider. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied; - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, een re dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederland en - de volgende correspondenten ir (Peking), drs. H. Botje (Tunis), A (Johannesburg), drs. A. Heering (Rome), B van Huét (Parijs), I (Washington), H. Kuiter! (Nieuw Delhi), F. Lindenkamp (Sao Paulo), R. Simons (Londen), drs. R. Vunderink (Moskou), W. Werkman (Jeruzalem), G. van Wijland (Belgrado), F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel). De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertaal- er Sunday Times of London. Vertaalster: drs Telefoon: 071 - 122 248 op m 15 00 uur. Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand j per jaar Bij betaling per acceptgirokaart, per maand per kwartaal per jaar Het abonnementsgeld dient vooruit te wor Advertenties Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - n 08 30 tot 17 00 u n 18.00 tot 19.00 ui ir Rijswijk 070 - 3902 702. CA W- ?t\\ Bankiers ABN/AM F POSTBANK 663 050 ABN/AMRO BANK NV 473 575 5

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2