De topsport van Hans van der Togt Barry White blijft liefde trouw CeidócGouicmt r 1 mal Ie ZATERDAG 4 JANUARI 1992 PAGINA 20 AALSMEER - Joop van den Ende was ondubbelzinnig in zijn keus: bij geen presentator ligt het 'irrita- tiepercentage' zo laag als bij de voormalige AVRO-omroeper. Niet iedereen zal het psychologisch in zicht van de grote baas van de amusementsfabriek in Aalsmeer delen. Voor een deel der natie blijft hij de gelikte presentator van een amusementsprodukt. Brrrrr, huive ren de dominee en intellectueel, die zich eerst in allerlei bochten wringen voordat zij maar zouden durven toegeven dat zij ooit wel eens een paar minuten naar het Rad van Fortuin hebben gekeken. Het André-van-Duin-effect ijlt na. Hoe veel jaren duurde het niet voordat het lachtaboe op de volkskomiek werd door broken? In moralistisch Nederland ligt een doem op pret en pretentieloos ver maak. En wee degene die wel eens over de schouder van de massa meekijkt. Van der Togt is de schaamte allang voorbij. De hautaine reacties deren hem niet. Ie dere presentator kent het fenomeen, of hij nu Jos Brink, Henny Huisman of Ron Brandsteder heet. De 44-jarige showmaster, die in zijn vo rige baan de kunst verstond om zelfs het dommelende Ontdek je plekje een thril lerachtige verpakking mee te geven, schildert een zelfportret: „Ik denk dat ik heel sec presenteer. In elk geval weet ik dat het grote publiek mij goed vindt. Mensen kennen mij alleen van de buis. Ik wil zo natuurlijk mogelijk overko men. Mensen vinden mij een gezellige, aardige, gewone jongen. Van de stapel fanmail die ik krijg is 95 procent posi tief. Zeer positief'. Zoals van een vereniging van platte landsvrouwen uit Groningen. Deze week kwam hun brief binnen. Zij hadden een fantastische dag gehad in Aalsmeer. Hans van der Togt, een enige vent. Niets dan lof voor dat leuke programma. Al leen jammer, schreven de dames uit Groningen, dat Hans' assistente Leon- tien zo weinig om het lijf heeft met haar korte rokjes en zo. De brief is met gepast gelach ontvangen. Leontien, 23 jaar, heeft „een beeld schoon figuurtje. Zij draagt de kleren die bij haar passen", oordeelt de presenta tor. En dat zijn dan wel jurkjes die meer dan tweeduizend gulden kosten. Leon tien, vervolgen de dames, moet lange mouwen dragen. Als zij dan ook nog eens rokken gaat dragen die ten minste vier centimeter over de knie hangen,ja, dan zal zij nog wel eens aan de man ko- Dollartekens Vijf keer per week, klokslag zeven uur. Anderhalf miljoen Nederlanders verga pen zich exact 26 minuten aan het car naval van stofzuigers, wasmachines, vi deorecorders, hifi-installaties, hangklok ken en espresso-automaten. Dollartekens lichten op in de ogen van kandidaten die in een half uurtje voor tienduizenden guldens aan prijzen binnenhalen. Met als uitsmijter de auto of droomkeuken, want geluk is nog te koop in Nederland. Wat het publieke bestel er ook tegenover zet: het1 Rad van Fortuin slaat alle quiz zen. Ja, ook Lingo, het populaire spelle tje van de Vara, wordt nog met nipte cij fers verslagen. Wie doet mee? Wie kijkt? In elk geval ook mensen die een geestelijke bagage met zich mee torsen. En zich er niet voor schamen zich na het eten te laven aan de zegeningen van de westerse cul tuur. Neem Paul Haenen, VPRO-cory- fee, en Rad van Fortuin-junk. „Hij is verslaafd, vindt het heerlijk om elke HET 'WAANZINNIGE' SUCCES VAN HET RAD VAN FORTUIN avond naar het Rad te kijken. Ach, al die onzin die mensen schrijven; als je het programma leuk vindt, dan kijk je. Zo niet, dan kijk je niet. Wat is dat toch voor een autoritair gedoe dat je niet zou mogen kijken, als je gestudeerd hebt". Stop de verloedering, schreeuwde de VPRO, en zij werd A-omroep. Hans van der Tbgt is een van de nieuwe leden. Wie verloedert er nu eigenlijk? Hij heeft zojuist de oudejaarsaflevering gepresenteerd. De vijfhonderdzoveelste editie alweer. De opluchting glijdt van hem af; de reusachtige champagnefles was nog net binnen de 26e minuut van de uitzending ontkurkt. Rad-kijkers heb ben rustig kunnen slapen: het Rad van Fortuin luidde 1991 op gepaste wijze uit. Een opname-week in de amusement-fa briek van Joop van den Ende is 'heerlijk om te doen', maar slopend. „Het is top sport", zegt de presentator. Vandaag heeft hij drie afleveringen achter elkaar opgenomen, maar doorgaans zijn dat er vijf. In een week worden de opnames voor een hele maand afgewerkt. De rest van de maand blijft over voor allerhan de presentaties; in het land en in het complex van Aalsmeer dat bijna elke dag wel door een bedrijf wordt afge huurd. Wallen onder de ogen, maar een snufje poeder doet wonderen. De stem is kwiek, en veert mee op de intonatie die hij voor het televisiescherm gebruikt. Het wegdek boven zijn taille is op zijn minst nog licht geaccidenteerd, maar 'vijf kilootjes' zijn er al af. Tennist sinds kort als een bezetene. Frummelt onop houdelijk aan een koffiemelkbakje, rookt de ene na de andere sigaret. Binnen de muren van zijn tot woning verbouwde pakhuis in het Amsterdam is hij de introverte jongen. Beslist geen gangmaker op feesten. Hij kijkt graag naar televisie; naar zijn colle ga's, naar sport. Lekker lezen, lekker schilderen. „Privé kan ik niet veel hecti sche omstandigheden om mij heen ver dragen. Waar ik werk is het al hectisch genoeg". Vertelt jongensachtig over de oude politiesurveillanceboot die zijn vriend, met wie hij al achttien jaar sa menwoont, heeft gekocht. De boot wordt verbouwd en in februari naar Griekenland gevaren. Straks een vlieg tuigje pakken en dan regelmatig uitvie ren op de Griekse wateren. „Op een opnamedag concentreer ik mij vreselijk goed. Het is de enige manier om het vol te houden. Grapjes buiten het programma om maak ik niet. Ik houd mij alleen met de kandidaten be zig. Mijn hoofd zit vol informatie. Men sen vragen mij wel eens: word je niet gek om het programma elke dag te presente ren? Nee dus. Ik vind het heerlijk om te doen. En in werkelijkheid presenteer ik dus niet elke dag". Straalkachels Sterren worden verwend bij Joop van den Ende. Als straalkacheltjes verwar men duizend en een handen de presenta tor, zodat hij zich volledig op de uitzen ding kan concentreren. Hans van der Togt heeft zijn eigen kleedster, die - op elke opnamedag - ervoor zorgt dat vijf op maat gesneden pakken klaar hangen. Tussen elke opgenomen aflevering duikt de showmaster van het ene in het andere pak. Het Rad van Fortuin heet een pro- duktioneel heel ingewikkeld programma te zijn. Een hele lange ketting, met hon derden schakeltjes. Breekt een schakel- tje, dan breekt de ketting. Niet bij Joop van den Ende. Alles klopt. „Joop valt vreselijk op mensen die heel erg betrokken zijn bij het produkt dat zij maken. Ik ben iemand die zijn huiswerk heel goed maakt. Ja, hij had ook Jos Brink voor het Rad kunnen vragen. Maar - met alle bewondering die ik voor hem heb - Jos is iemand die er al tijd grappen en grollen tussendoor gooit. Bij een programma dat elke dag op het scherm komt, zou dat te veel irritaties opwekken. Ik ben minder irritatiegevoe- lig. Mensen zien mij als een aardige, spontane jongen". Voor 'de populairste omroeper en best gekapte man van Nederland' was Joops aanbod een geschenk uit de hemel. Óp precies het juiste moment. Een echte kans had de AVRO hem nooit gegeven. Rancune zegt hij niet te hebben. Wel: „Ik heb bijvoorbeeld vele malen de uit reiking van de Televizierring gepresen teerd. Geen gemakkelijke klus, tegenover allemaal collega's en directies van om roepen. Fantastische complimenten kreeg ik, maar daarbij bleef het. Er zou wel eens wat komen. Er kwam nooit wat". Nu noemt hij zich de gelukkige uitbater van 'de gouden formule'. Hét Rad van Fortuin staat als een huis; is wereldwijd een doorslaand succes. Hans van der Togt waakt echter voor routine. Elke keer er fris tegen aan. „Ik leef echt heel erg mee met het spelletje. Ik vind het echt heel fijn als mensen mooie prijzen winnen. Ik vind het echt heel erg als zij op bankroet terechtkomen','. De formule laat hem weinig bewegings ruimte. Alleen in de korte gesprekjes met de kandidaten kan hij iets van zich zelf laten zien. „Zelf heb ik wel eens het idee te veel dezelfde teksten te gebrui ken. Maar anderen zeggen dat ik elke keer weer andere dingen zeg. Zodra ik een kwinkslag kan geven, doe ik dat". De selectie van kandidaten is pittig. Dat kan ook bij zo'n enorm aanbod. Van elke duizend kandidaten die worden ge test komen er zeventig in de uitzending. De eerste horde vormt een puzzeltest. Binnen vijf minuten moeten veertien van de twintig puzzels worden opgelost. „Je moet echt een heel goede puzzelaar zijn", weet Hans van der Togt. „De ervaring leert dat veertig procent van de parate kennis verdwijnt op het moment dat de camera's op de mensen zijn gericht. Al die lampen maken ner veus. Ja, thuis, vanuit de luie stoel, met een kop koffie, dan lukt het wel. Maar hier is het anders. Hebben zij ook met mij te maken. Zij kennen mij van het scherm. Dan sta ik opeens voor hen. Dat verwart". De puzzelaars die de eerste test door staan worden vervolgens gescreend op hun presentatie. „Het gaat er absolüüt niet om hoe mensen eruit zien. Zijn zij dik, dun, mooi, lelijk, groen, geel - dat maakt niet uit. Maar wij letten wel op uitstraling. Mensen mogen niet dicht klappen. Dialect is geen enkel bezwaar. maar kunnen babbelen". Echtkwaad Iedereen die meedoet, zegt hetzelfde: wij rekenen nergens op. Het gaat om het meedoen. Tot op zekere hoogte is dat ook zo. Een halfuurtje wordt de onbe FOTO: ENGEL LAMEIJER kende Nederlander een-klein-beetje-de- bekende-Nederlander; een ster zelfs in het circuit van familie, vrienden en col lega's. Maar 'knikkers' willen zij alle maal, al laten weinigen merken hoe te leurgesteld zij zijn 'met allemaal nullen' huiswaarts te moeten keren. De presen tator schat dat ongeveer zes mensen 'echt kwaad' het pand hebben verlaten. Het omgekeerde gebeurt vaker. Mensen met een sociaal minimum schrijven nog al eens boze brieven. Al jaren bikkelen zij voor een onbetaalbare wasmachine, en dan winnen kandidaten wasmachines en koelkasten die zij niet eens nodig hebben. Waarom geen kandidaten die de spullen echt nodig hebben? De zinnen worden dan ook tot het uiter ste geprikkeld op de momenten dat de stem van Gaston tot orkaankracht aan zwelt: „de eerste stapjes van de kleine, die leg je vast met deze bla-bla-videoca- mera; en wat een stoere jongen, dit ju weel voor de keuken, deze bla-bla-koel- kast; de suikerpot valt om, maar dat is geen probleem voor deze stoere stofzui ger uit Denemarken; en wat een vaat- wasmachine: terwijl jij aan je laatste kopje koffie zit, wast zij de vaat super- schoon". Hans van der Togt kan er niet mee zit ten. Er zijn voldoende quizzen (Triviant, Brainstorm, Per Secondewijzer, Twee voor Twaalf) waarin het etaleren van kennis belangrijker is dan de prijzenslag. Voor de toekomst sluit hij niets uit, i maar hij is zich van één ding zeer be wust: voor hem is het Rad van Fortuin het gulden schot. En ook Leontien zal niet snel van het scherm te branden zijn. Daar kunnen geen duizend plattelands vrouwen uit Groningen iets aan veran deren. De muziek op z'n laatste cd 'Put me in your mix' mag dan in een moderner jasje gestoken zijn, voor de rest is er niets veranderd: een gesproken introotje, waarin de tonen uit de ondermaag gehaald wor den, zoet klinkende dameskoortjes en teksten die over de liefde gaan. Met die formule heeft de Amerikaanse zanger Barry White (47) maar mooi honderd miljoen platen verkocht, waarvan verscheidene in plati na en nog veel meer in goud. Ondanks de scepcis vooraf blijkt de ver tolker van softe love-songs zich wel degelijk druk te maken over ande re facetten des levens. Een gesprek met de mens achter de muzikant. AMSTERDAM - Barry White's handelsmerk is z'n lage stem. In zijn jeugd moet hij menigmaal de Amerikaanse versie van 'Oh, oh, oh, wat kan ik laag, haal de tonen van onder uit m'n maag' hebben gezongen, anders is dat diepe ge grom niet te verklaren. Het blijkt toch iets anders te liggen. White is niet te beroerd om voor de 8031e maal te vertellen 'hoe het allemaal is gekomen'. „Op een dag, ik was veertien jaar, werd ik wakker, liep naar beneden en groette m'n moeder. Die schrok zich wezenloos, want 'Mornin' mum' werd niet met het gebruikelijke hoge jongenstemmetje maar met een diepe basstem gezegd. De volgende morgen had ik ook ineens baardgroei. M'n vrienden vonden het prachtig. Vier weken lang werd ik door hen meegetroond en als een soort circus attractie aan iedereen getoond. Echt leuk vond ik het allemaal niet maar wat doe je eraan?". White's hotelkamer in Amsterdam zit knap vol. Een paar van zijn medewer kers, de pr-man van de platenmaat schappij en nog wat andere mensen be volken de kleine ruimte en luisteren aandachtig naar White, een imposante verschijning, gehuld 'in een zwart glan zend gewaad. De Amerikaanse zanger is net in Rome geweest, waar hij met een dertig leden tellend koor voor kardinalen en andere hoogwaardigheidsbekleders van het Va- ticaan heeft gezongen. „Een bijzondere ervaring", meent White, die dit optreden als een van de hoogtepunten uit z'n car- rière beschouwt. Is White tegenwoordig op de religieuze toer? „Gospelmuziek kreeg ik met de paplepel ingegoten. Net zoals James Brown, Sam Cooke, Ray Charles, Aretha Franklin en Gladys Knight trouwens. Daar groei je mee op en dat laat je niet los. Vandaar dat het een hele eer was om juist daar op te tre den". Hits Barry White en zijn Love Unlimited Or chestra scoorden in de jaren zeventig een groot aantal hits: 'Never gonna give ya up', 'Love's theme' en 'Can get enough of your love' zijn een paar van de bekendste voorbeelden. Gepolijste, zwarte dansmuziek, in White's verpak king ook wel symfonische soul genoemd. In negen van de tien gevallen is liefde het centrale thema. Ook z'n laatste cd is daarvan doordrenkt; hij wordt er maar niet moe van. Waarom die voorliefde? White: „Ik kom op deze wijze bij de kern van al onze problemen die zich openbaren in relaties, in het bijzonder tussen man en vrouw. Liefde is het ant woord op al die problemen. Ze is ook universeel. De reden waarom jij en ik hier zitten heeft ook alles met liefde te maken. Soms geven mensen me wel eens het idee dat ik de enige ben die ero ver zingt. Onzin. Wat dacht je bijvoor beeld van Julio Iglesias? Zo zijn er zo veel". Hoezeer Eros met White is verbonden blijkt wel uit het bestaan van zogenaam de Barry-White-baby's. Zijn songs blij ken een ideale achtergrond te vormen voor het minnespel. „Mijn muziek zet aan tot liefde", stelt White onomwonden vast. Op die manier heeft hij dus een be hoorlijke bijdrage geleverd aan de toena me van de wereldpopulatie. Heeft hij ooit overwogen onderwerpen als milieu, politiek en armoede in z'n teksten te verwerken? „Ik heb wel eens een politiek getint album gemaakt. Dat was in '83, toen mijn broer op 37-jarige leeftijd vermoord werd. Ik zal die dag - 5 december - nooit vergeten. Ik stond op het punt om naar het gebouw van de Verenigde Naties te gaan om daar een toespraak te houden. De telefoon gaat: m'n moeder. 'Ze hebben je broer dood geschoten', zegt ze. Ik heb natuurlijk meteen de VN afgebeld. Op de autora dio kreeg ik bericht van m'n eigen dood. Ze dachten dat ik doodgeschoten was. Later bleek zelfs uit brieven van Hol landse fans, dat zij ook dachten dat ik vermoord was". „M'n broer zat in een bende. Ook ik heb een tijd deel uitgemaakt van een straat bende in Los Angeles. Stelen, geweld, het hoorde er allemaal bij. In die tijd - ik was nog een teenager - was het vooral te doen om het afbakenen van je eigen territorium. Nu zijn drugs de in zet. Cocaïne, crack, noem maar op. Ik zag hier in Amsterdam veel graffiti op de muren. Dat is een slecht teken. Het betekent dat het geweld ook hier zal toe nemen. Steden in de VS zitten vol graffi ti. Alles is daar momenteel out of con trol: economie, politiek, aids, drugs. Veel jongeren willen ook niet meer wer ken. Ze willen wel een Mercedes en die moet dezelfde dag nog voor de deur staan. Dat loopt dus uit op geweld". „In 1960, na het stelen van 35.000 dollar aan auto-accessoires, kwam ik op 16-ja- rige leeftijd in de gevangenis. Ik besloot toen een ander leven te gaan leiden; weg met de misdaad en de slechte gewoon ten. Dat is me gelukt. Ik belandde later in de muziekindustrie, wilde me eigen lijk alleen met produceren en compone ren bezighouden, maar ben ook gaan zingen. In '73 was ik een held in Los An geles. Een zwarte, afkomstig uit het cri minele circuit die zonder highschool of wat voor opleiding dan ook zich opge werkt had tot een beroemdheid en een miljonair; dat vinden ze prachtig". Miljoenen „Of het vele geld mij heeft veranderd? Nee, niet wezenlijk, vermoedelijk omdat ik pas op 27-jarige leeftijd miljonair werd. Ik heb miljoenen weggegeven. Aan liefdadigheidsprojecten. Aan kinderen, niet aan volwassenen; die moeten zich zelf maar redden. Volwassenen zijn er schuldig aan dat veel kinderen ontspo ren en aan de drugs raken. Ik ben ont zettend kwaad op de maatschappij die toelaat dat kinderen zo worden. En de grootste criminelen zijn zij die drugs in het land en op de markt brengen waar de jeugd aan kapot gaat". De Amerikaan is helemaal ontketend: „Drugs, alcohol, ik wil er niets mee te maken hebben. Ik heb te veel mensen de vernieling in zien gaan. In mijn staf zit ten ook geen mensen die deze middelen gebruiken. Ze vliegen er onmiddellijk uit als ik er iets van zou merken. Wie vriend van Barry White wil zijn gebruikt geen drugs of alcohol. Ze veranderen je gedrag. Alcohol had nooit in de handel gebracht mogen worden. Luider praten, wartaal, agressie, negatief gedrag, al die symptonen openbaren zich als je stevig drinkt". Helemaal brandschoon is White zelf trouwens evenmin: hij neemt af en toe een glaasje wijn, maar beschouwt dat als peanuts. „Wist je", zegt hij terwijl hij opeens van onderwerp verandert, „dat ik in '82 een bedrag van ruim drie mil joen dollar heb geweigerd toen ik werd gevraagd om in Zuid-Afrika te komen optreden?". Een antwoord niet afwach tend: „En ik zou er nu nóg niet naartoe daar afspeelt". White is vader van acht kinderen. Luis- teren die eigenlijk wel naar hem? „Jaze- ker. Ze groeien dan wel op met een zwembad in de tuin en kunnen dingen doen die ik op hun leeftijd nooit heb ge- kund, maar ze beseffen dondersgoed dat hun vader zich uit de goot heeft opge werkt en dat hij de andere kant van de medaille kent. De dingen die ik zeg, snij- den hout. Dat weten ze". Het gesprek moet worden afgerond. De vertegenwoordiger van de platenmaat- j schappij geeft een seintje. Z'n muziek en z'n nieuwste cd zijn maar nauwelijks aan bod gekomen; White lijkt dat niet erg te vinden. Over nieuwe technische hulpmiddelen, die hij op z'n jongste pla ten verwerkt, zegt hij: „Ik gebruik ze wel maar ze mogen nooit een overheersende rol spelen. Of het menselijke element in de weg staan. Mensen willen muziek uit het hart horen en die brengt Barry Whi te. Toen en ook nu nog". moeten krijgen, aan bo(

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 20