Hommage aan filmpionier n k „Hektische Centerfold-leven zou ik nooit meer willen" ?esde editie Noorderslag brengt veel talent KUNST/RTV 13 Chinese successen voor dirigent Jules van Hessen Jj CfiidócSouoont VRIJDAG 3 JANUARI 1992 Askenazy in Den Haag DEN HAAG De concertpianist Vladimir Askenazy zal op zaterdag 11 januari in Den Haag het Royal Philharmonic Orchestra di rigeren. Het befaamde Britse orkest speelt dan in de Anton Philipszaal in Den Haag. Het is één van de concerten van een tournee langs de belangrijkste steden van de Europese Ge meenschap. Askenazy, al vijftien jaar ook actief als dirigent, is sinds 1987 als artistiek directeur aan het Royal Philharmonic ver bonden. Hij is verder chef-dirigent van het Berlijnse Radio Symphonie Orchester en het Cleveland Orchestra. Op 11 januari zal Mi- scha Maisky soleren op cello. Hij geldt als iéén van de grootste jonge talenten op dit in strument. In de Anton Philips-zaal worden werken ten gehore gebracht van Ludwig van Beethoven, Benjamin Britten en Ri chard Strauss. Jules van Hessen ...gastdirecties bij het radio- en televisieorkest van de Volksrepubliek China... FOTO: MILAN KONVALINKA DEN HAAG De 32-jarige Neder- oudejaarsavond op de Chinese televi landse dirigent Jules Hessen uitgezonden. In Shanghai diri- krijgt dit jaar een aantal gastdirecties geerde Van Hessen^verder nog het te vervullen bij het radio- en televi- 1 *"J 1 sieorkest van de Volksrepubliek Chi- symfonieorkest van die stad, het oud ste orkest van China. Het was het eerst dat een Nederlander Volgens zijn woordvoerder kreeg genoemde orkesten stond. De uitno- Van Hessen deze aanbieding na enige diging was het gevolg van een cultu- succesvolle optredens voor het Chi- reel samenwerkingsprogramma tus- i de Volksrepubliek en Nederland. Filharmonisch Orkest Beijing. Het orkest is dirigenten ge wend als Von Karajan en Menuhin. Van Hessen dirigeerde het gerenom meerde orkest tweemaal voor uitver- China verzeild. Ook hij oogstte be kochte zalen en oogstte, volgens de wondering voor zijn solo's. Van Duij- classes in Beijing Vormfout houdt helers Warhol-litho's uit cel AMSTERDAM De Amsterdamse rechtbank heeft de officier van justitie niet ontvankelijk verklaard in de zaak tegen twee mannen die ervan werden verdacht 77 litho's van de in 1987 overleden Andy Warhol te hebben geheeld. De rechtbank was van oordeel dat de „redelijke termijn", waarin de strafvervol ging tegen het tweetal had moeten plaatsvinden, nodeloos was overschreden. De officier had achttien maanden cel geëist tegen de voortvluchtige D.K. (33) en negen maanden waarvan drie voorwaardelijk tegen de 38-jarige Amsterdammer G.P. P. werd op 28 november 1989 aangehouden, nadat hij een pseudo-koper van de politie veertien Warhol-litho's had aangeboden. In de Amsterdamse woning van K. werden 77 litho's aangetroffen. De waarde van de kunstwerken, gestolen uit Duits privébezit, wordt geschat op ongeveer 15 miljoen gulden. Na hun arrestatie hebben beide mannen langer dan twee jaar op hun berechting moeten wachten, aldus de rechtbank, die daarvoor geen bijzon dere omstandigheid kon ontdekken. De officier van justitie kan tegen de beslissing beroep aantekenen. iLANTAREN/VENSTER ZEVEN WEKEN IN TEKEN VAN JACK WARNER ennnietROTTERDAM De Ci- v gelulnematheek van Lantaren/ echts tiVenster in Rotterdam iinê; brengt vanaf 2 februari i al heezeven weken lanê een >t wie hOmvangrijk filmretrospec- beleveitief rond filmpionier Jack >r wie hL. Warner, de jongste en ats moibgkendste van vier broers VIeermadie in de jaFen tWjnti8 taal ni«Warner Bros- oprichtte, hout, cEen deel van het pro- Dogts vigramma is in de periode iet in hi3i januari tot en met 5 mdat hmaart ook te zien in de Jj^f^Cinematheek van het ^LinemameeK 5 flHaags Filmhuis. deliik giDirecte aanleiding voor deze rk en ghommage is dat het in 1992 dat alljprecies honderd jaar geleden is [ten voidat de Hollywood tycoon Jack naar o(L. Warner werd geboren. Ter gelegenheid hiervan worden ongeveer zestig films vertoond uit de periode 1924-1967. Te vens vinden er speciale activi- flet Laateiten plaats. Zo wordt het lag' bijlprogramma in Rotterdam op 2 i als eifebruari geopend met een rdringinvoorstelling van 'The Marriage de doocircle' van Ernst Lubitsch. Ie mPPg toch Deze zwijgende film wordt op piano begeleid door Adrian Johnston. Bovendien zijn bij de opening de kleindochter van Jack Warner, Ann Terrail en mogelijk nog een aantal 'Warner'-sterren aanwezig. Jean-Pierre Coursodon, mede auteur van het imposante boek '50 ans de cinema Americain' en samensteller van de bro chure 'Warner Bros', die naar aanleiding van de hommage in het Parijse Centre Pompidou, is uitgegeven, zal enkele lezin gen geven over de Warner Bros studio. Het Max Tak orekst brengt op zondag 15 maart muziek ten gehore bij de vertoning van de film 'The Nightcry' (1925) met de hond Rin Tin Tin in de hoofdrol. Brochure Ook in Rotterdam wordt een programma-brochure uitgege ven. Hierin zijn achtergron dartikelen en inhoudsbeschrij vingen van de films te vinden. De dochter van Jack Warner, Barbara Howard, schreef het voorwoord voor dit circa zestig pagina's tellende werkje. Zowel het filmprogramma als de begeleidende programma brochure legt de nadruk op de jaren dertig en veertig, de pe riode waarin de belangrijkste genres ontstonden waarmee Warner Bros. de studio zo be roemd is geworden, met als belangrijkste kenmerken het realisme en de sociale betrok kenheid, waarbij controversië le onderwerpen niet uit de weg werden gegaan. In deze hommage aan Jack L. Warner, een ongenaakbare, onbehouwen en almachtige filmgod, wordt onderzocht in hoeverre er, dwars door alle genres heen, sprake is van een 'Warner-touch'. Dit ondanks het feit dat met name in de dertiger jaren volgens het pro cédé van een assemblage-be drijf films werden geprodu ceerd: succesvolle formules werden in verschillende gen res opnieuw gebruikt. Een for mule die in een western suc cesvol bleek, werd enige tijd later zonder blikken of blozen opnieuw toege- Interessante Van de vijf grote filmmaat schappijen die in de jaren der tig, veertig en vijftig vijfenne gentig procent van de Ameri kaanse filmproduktie, bepaal den en eveneens de distributie en exploitatie controleerden, lijkt Warner Bros. de meest in teressante. Onder de keiharde en zakelijke leiding van Jack L. Warner ontwikkelde War ner Bros, na het succes van de eerste geluidsfilm 'The Jazz- singer', diverse indrukwek kende genres. Het was Jack L. Warner die de keuzes voor de produkties aangaf, de contract onderhandelingen voerde met de sterren, regisseurs en schrijvers, ook ontwikkelde hij de scripts en scenario's, bracht wijzigingen aan in het opgeno men materiaal en voerde de supervisie over de montage. Samen met zijn assistenten Darryl J. Zanuck, Hal B. Wal lis en Steve Trilling gaf hij een gezicht aan Warner Bros. Aan de hand van de loopbaan van Jack L. Warner kan de opkomst en neergang van het Hollywood-studio systeem goed worden weergegeven. Immers, hij stond in de jaren twintig aan de wieg van de Hollywood produktie-wijze. In Het werk van Hollywood tycoon Jack L. Warner, hier met actrice Joan Fontaine, wordt belicht i Rotterdam en Den Haag. de jaren dertig bracht hij dit systeem naar volwassenheid, maakte haar hoogtepunten mee en haar neergang in de jaren vijftig. Jack L. Warner wenste zich niet neer te leggen bij het besluit van de overge bleven broers Harry en Albert om Warner Bros. af te stoten. Hij bleef studiobaas met de meeste aandelen in het bedrijf en produceerde als onafhanke lijk producent enkele films als 'My Fair Lady' (1964) en 'Ca- melot' (1967). Pas in 1967 ver kocht hij zijn aandelen aan Se ven Arts. In 1958 ontving hij de Irving G. Thalberg Award voor zijn verdiensten in de ci nema. In 1978 oveleed hij op 86-jarige leeftijd. DE VERRASSENDE COME BACK VAN LAURA FYGI De keil is die til het Grc| lijk de illus rijs geno te kunn rote dri ïlijke fi ng ko brui rk wel u toch n gt zich d naslagwi [ebodene rij bekni i genoeg jeugdenlaura pygi: *et d% he alleen m jeugd 5. Het w( ,lk wil nu mijn eigen muziek brengen voor mensen lar komen om te luisteren". FOTO: PATRICIA STEUR AMSTERDAM Ex-Cen terfold zangeres Laura Fygi verrastte dezer da gen vriend en vijand met haar solo-ceedee 'Introdu cing Laura Fygi'. Want daarop ontpopt het 'nie- mandalletje' zich plotse ling tot een professionele zangeres die muzikale steun krijgt van niemand minder dan oude rotten als Jean Toots Tielemans en Philippe Catherine. De plaat die zich in jazzy sfe ren beweegt, kreeg een speciale aanbeveling mee van Skip Voogd en daar mee lijkt de naam van Laura Fygi van de ene op de andere dag gevestigd. De van oorsprong Egyptische zangeres was jarenlang de spil van de meidengroep Center fold, een trio dat met z'n sexy uitstraling menig discotheek op z'n kop zette. Muzikaal stel de het allemaal niet zoveel voor, maar het ging in de eer ste plaats om het uiterlijk. Het einde van Centerfold was tragisch doordat één van de meisjes zelfmoord pleegde. Daarna werd het pijnlijk stil rond de groep. Maar plotseling is daar Laura Fygi weer, nota bene als een 'volwassen vrouw' die nu door iedereen serieus wenst te worden geno men. Laura: „Ik ben al jaren geïnteresseerd geweest in jazz. Thuis heb ik altijd dat soort muziek gedraaid. Ook in mijn periode met Centerfold. Ik zou in die tijd nooit iets van ons trio opzetten, want dat was mij veel te druk. Ja, mijn leven is de laatste paar jaar erg veran derd. Ik ben nu getrouwd en heb een kind. Ik heb ook geen contact meer met Rowan, het andere meisje van Centerfold. We zijn te veel uit elkaar ge groeid. Ik heb jaren rondgelo pen met het idee een jazzplaat te maken, maar dat had na tuurlijk nooit binnen het Cen terfold concept gepast. De jon gelui in een discotheek hadden dat nooit gepikt". Egypte In de anderhalf jaar nadat Laura is gestopt met Center fold heeft ze de zaken in haar leven aardig op een rijtje kun nen zetten. Zo bracht ze onder andere een bezoek aan Egypte, waar haar moeder vandaan komt. Laura: „Dat was een heel indrukwekkende erva ring. Mijn vader werkte als in genieur bij Philips in Egypte en daar heeft hij mijn moeder leren kennen. Ze woonde in een heel armoedig dorpje en zelfs nu is alles er nog ver schrikkelijk primitief. Ik ont dekte dat ik toch niet zo'n gro te binding met dat land heb. Nou ja, ik ben geboren in Wo- derland en die cultuur is im helemaal eigen. Alle Egypte- naren die ik 1 mij kenden mij trouwens wel on middellijk als iemand van hun volk. Mijn moeder heeft het erg moeilijk gehad om in Ne derland te aarden. Nadat ze trouwde met mijn vader heb ben ze ongeveer tien jaar in Egypte gewoond, maar daarna werd mijn vader overgeplaatst naar Nederland. Voor mijn moeder was dat een moeilijke omschakeling. In haar ogen waren Nederlanders heel erg zuinig en bekrompen. Ze vond dat heel vreemd. Egyptenaren zijn namelijk ontzettend gast vrij en gul. Ook al kennen ze je niet, hun deur staat altijd voor iedereen open. Vorig jaar is mijn moeder overleden en ik vind het jammer dat ze niet meer mee heeft mogen maken dat ik een kind heb gekregen. Ze was anders voor het eerst oma geweest". Hard „Het leven met Centerfold is vrij hard geweest. Maar dat vond ik niet erg, want ik had er ten slotte zelf voor gekozen. Ik wist dat het publiek in een discotheek soms onbeschoft kan zijn. Maar daar heb ik veel van geleerd. Het is wel eens voorgekomen dat jongens het podium bestormden, maar dan werden ze er door onze tourmanager zo weer afgesla gen. Ja, het was een hektisch leven en dat zou ik nooit meer willen. Ik ben die periode nu ontgroeid. We traden soms zes of zeven keer op in een week einde. Dan werkten we op een zaterdagavond drie discothe ken af. 's Middags zat je in Valkenburg en 's avonds stond je in een disco op Texel. We reden soms meer dan tiendui zend kilometer per maand. Het was ook een spannende tijd. Je keek steeds met gloei ende wangen naar de hitlijsten om te zien hoe ver de laatste Centerfold single weer was ge stegen". Maar het ging na verloop van tijd steeds slechter met de groep. „Op een gegeven ogen blik was onze succesformule uitgemolken. Ik heb trouwens wel veel last gehad van de kri tiek die we kregen. We zongen altijd live, maar steeds ging het gerucht dat we stonden te playbacken. Vervelend was dat. Maar we konden op het toppunt van onze roem ten minste nog rustig over straat lopen. Want dat is het mooie aan Nederland. Een bekend iemand wordt op straat zelden belaagd, zoals in sommige an dere landen. Als Prince door Amsterdam loopt, zeggen de mensen hoogstens: Kijk, daar gaat Prince. Maar ze vliegen niet als gillenden keukenmei den achter hem aan. Neder landers zijn veel te nuchter voor dat soort dingen. Maar goed. Centerfold ging steeds verder achteruit en toen San dra zelfmoord pleegde, zijn we definitief gestopt. Zij was de opvolgster van Cecilia, het meisje dat samen met mij en Rowan Centerfold had opge richt. Nadat Sandra was over leden leek het ons wat morbi de om naar een opvolgster op zoek te gaan. Sandra werd op een gegeven ogenblik heel erg depressief en ze kon niet aan geven wat daar de oorzaak van was. Misschien is Sandra wel het bewijs geweest dat roem en succes niet gelukkig maken. Zij had bereikt waar veel meisjes haar om benijd den, maar toch heeft ze een einde aan haar leven gemaakt. Ze is op een dag de snelweg opgelopen en heeft zich voor een auto gegooid. Niemand is er ooit achter gekomen waar om. Ook in haar privé-leven leek er niets fout te zitten". Nieuwe deur „Ja, in mijn leven is nu weer een nieuwe deur open gegaan. Ik heb de laatste maanden veel met jazzgroepen in don kerbruine kroegjes gestaan en dat is mij prima bevallen. De meeste mensen uit het publiek hebben mij niet herkend als de zangeres van Centerfold. En ik heb er geen behoefte aan om me daar op te beroepen. Ik heb nu een vaste begeleidings groep van zes muzikanten en daarmee ga ik de komende maanden op tournee. Mijn grootste wens is om ooit nog eens op het North Sea Jazzfes tival te staan. De discotheken wil ik in ieder geval nooit meer in. Ik ben genoeg gejend. Ik wil nu mijn eigen muziek brengen voor mensen die al leen maar komen om te luiste- GRONINGEN Een /^Q-iileine dertig popgroepen y -Iff artiesten staan morgen ti de Groningse Ooster- t werd aLorti tijdens de zesde edi- «StttódF van N°OTderslag. hét unst is ppevenement van het verschil l Noorden. Een paar na men: The Nozems, The Scene, Raggende Manne, Gotcha! en Spoo.Dee.O- .Dee. Do voorgaande jaren was Noorderslag iedere keer uitverkocht, mis schien zijn voor dit jaar nog enige kaartjes op voorverkoopadressen (alle ADVERTENTIE l Mal TWEE EXTRA VOORSTELLINGEN! NEDERLANDS DANS THEATER 3 doende 1 choreo| >k deze MARION I MARION William Forsythe lit kader OBSCURE TEMPTATIONS JifiKylién KyllanI EVERGREENS Hans van Manen JOURNEY Mats Ek ■onele start van Nederlands Dans Theater 31BinnenhofI onuitwisbare indruk' (Trouw) 'einige P*J'g//zonder repertoire voor gerijpte dansers' (NRC-Handelsblad) Den /ordt het 91 docun in kaart iverzicht eekt niet AT&T DANSTHEATER DEN HAAG vrijdag 10 en zaterdag11 januari 1992 Aanvang 20.15 uur Reserveer nu: 070 - 3604930 VVV's) te bemachtigen. Noorderslag is een co-pro- duktie van het cultureel centrum De Oosterpoort en de Stichting Pop in Groningen. Een van de programmeurs van de Noordelijke popmanifesta tie is Rob Kauffman. Welke groep van het Noorder slag-programma van dit jaar bij Rob Kauffman (43) zeer po pulair is? Daarover geeft zijn T-shirt al. snel uitsluitsel: Rag gende Manne. Kauffman: „Een prachtige groep, alleen al door hun toegift die altijd der tien seconden duurt. Raggende Manne is een groep die voort durend het publiek op het ver keerde been zet". Onnodig te vermelden welke groep van Noorderslag Kauff man het publiek wil aanraden. Verder is hij zeer benieuwd naar het optreden van Jama Thama, de groep met als grote attractie ex-Boegies zanger Speedy. Rob Kauffman vindt Noorder slag „een van de leukste pop festivals van Nederland. Het is minder pretentieus dan Ein Abend In Wien (het Rotter dams popfestival dat vorig jaar voor de eerste keer werd ge houden), en het is minder massaal dan Pinkpop". Dat Noorderslag op dit mo ment is uitgegroeid tot een van de belangrijkste popevene menten van Nederland, blijkt al uit de aandacht van radio en televisie: zowel de AVRO als de MTV maken televisie opnamen, terwijl de concerten rechtstreeks via de VAR A-ra dio zijn te beluisteren. De eer ste keer dat Kauffman de pop manifestatie mede-organiseer de, zes jaar geleden, was geko zen voor het thema 'Het Noor den tegen de rest van Neder land'. Kauffman: „Toen kreeg je natuurlijk automatisch bij de groepen en het publiek te maken met een soort competi tie-element. Dat thema hebben we daarna maar weggelaten. Ook de nadruk op het Noor den was er later niet meer. De artiesten uit het Noorden moeten zich eerst landelijk be wijzen voordat ze aan Noor derslag kunnen deelnemen". Tranendal Revue Een van de meest opvallende onderdelen van Noorderslag dit jaar vormt de zogeheten Tranendal Revue, waarbij ver schillende artiesten of groepen Nederlandstalige smartlappen ten gehore brengen. Geen pop muziek dus, maar wel een genre dat de laatste tijd bij het publiek aan populariteit heeft gewonnen. Een van de deelne mende artiesten aan de Tra nendal Revue is zanger Jac ques Herb, die in de zeventiger jaren hits scoorde met onder meer de nummers 'Manuela' en 'Een man mag niet huilen'. Kauffman: „Veel groepen zijn tegenwoordig bezig in hun Moerstaal. Daarop voortbordu rend kregen we dit idee. Voor de revue zijn aparte entreebe- kdoek". de Een ander belangrijk onder deel van Noorderslag is dit jaar de uitreiking van de Pop prijs, gecombineerd met een concert van de winnende groep. Vijf minuten voor het optreden wordt de prijs door onze cultuurminister Hedy d'Ancona uitgereikt aan de, op dit moment nog onbekende, Blikjes Tv-poppen blijven kinderharten strelen MOSKOU Presidenten komen en gaan, de staat verdwijnt van de kaart, maar op een punt is er in de voormalige Sovjetunie niets veranderd: tussen acht en negen uur 's avonds verschijnt net als altijd een donkerblauwe sterrenhemel op het tele visiescherm en voert een pingelmuziekje de kijkers de magische en onschuldi ge wereld binnen van het varken Kryoesja, het ko nijn Stepasjka en de hond Filya. De poppenserie 'Welterusten kinderen' is al 27 jaar op het scherm. Het is, evenals Michail Gorbatsjov en Boris Jeltsin, een produkt van de culturele dooi onder Nikita Chroesjtsjov. De poppen zijn oud en versle ten. Kryoesja (Russische var kens zeggen 'kryoe, kryoe') heeft een kapot oor. Maar de greep van zijn kleine roze pootjes, in de handen van ac trice Natalia Derzjavina, is nog net zo vast als anders. Kryoesja is de lieveling van het programma. Hij houd van practical jokes en neigt tot een lichte ongehoorzaamheid. Zijn stem heeft de ernstige, piepen de klank van Russische kinde ren en hij krijgt iedere dag een paar honderd telefoontjes. Fi lya, een harige hond van on bestemd ras met flaporen, moet alles honderd keer uitge legd worden, langzaam en in éénlettergrepige wooorden. Het grijze konijn Stepasjka is Kryoesja's mikpunt en laat zich makkelijk bij de neus ne- Lessen Wat de dieren gemeen hebben, is hun vriendelijkheid en goedhartigheid. Ook zijn ze, ondanks het grote publiek en het praktische monopolie op het gebied van kindertelevisie, altijd vrij geweest van politiek. Van tijd tot tijd geven ze vriendelijke lessen in overle ven: welke paddestoelen je niet moet plukken, hoe ge vaarlijk het is als je niet op de stoplichten let, dat het slim is om de weg te vragen aan een politieman; maar niets didacti- schers dan dat. Begin december verhuisde 'Welterusten kinderen' van de oude vertrouwde studio in het centrum van de stad naar het uitgestrekte rijk van de staat stelevisie in de noordelijke buitenwijken. Direct na de verhuizing werd het nieuw jaars-programma worden op genomen, met deelname van vijf getrainde katten en een professor met een valse neus en een rode muts. Misschien voor de eerste keer bevatte het programma iets wat in de buurt kwam van een politieke boodschap. „Denk er aan". zei de professor, „dat hoe moeilijk je het ook hebt, het altijd nog moeilijker is voor je moeder en vader. Doe alles om ze te helpen". „Natuurlijk doen we dat", antwoordden de poppen in koor. En zo leveren Kryoesja, Filya en Stepasjka hun kleine bijdrage aan de so ciale stabiliteit deze winter. MARY DEJEVSKY (c) The Times, Londen ADVERTENTIE TIHTEKE Q SCHOUltfN p Dat je met gebruikte frisdrank- en bier-blikjes ook een kunst werk kan maken, bewijst deze sculpture. Hij staat op het gras veld voor de St. Louis County Day School In het Amerikaanse plaatsje Ladue. Studenten van de leraar beeldende kunsten zijn verantwoordelijk voor het werkstuk, dat zij zelf omschrijven als een moderne versie van Stonehenge. FOTO: AP D I L I G E N T I A Di 7, wo 8 jan. - 20.15 uur Kassa 070 - 365 18 51

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 13