Gespeelde nieuwjaarsvreugde
t
Jan Douwe Kroeske: „Radio
is een persoonlijk verhaar'
Sowuvnt
KUNST/RTV
DINSDAG 31 DECEMBER 1991
rince brengt
jn grootste
its-show
nee Live. Concertregistratie
iS-televisie. K
f. Dinsdag.
door
HANS PIËT
3n een
DE
ILVERSUM In 1990
het eerste concert, dat
ince (33) in het kader
in zijn Europese tournee
het Rotterdamse Feye-
lordstadion gaf uit op
>n waterballet. Regen en
iweer maakte het optre-
;n na een uur en vijfen-
rintig minuten niet lan-
ir verantwoord en dus
jok het muzikale genie
Minneapolis de kleed-
imer in om er niet meer
terug te keren.
jewel de Amerikaanse muzi-
nt zich niet zomaar door
liet wegsturen, was het
optreden met handicaps,
alleen maar een kaartje
dat eerste concert had,
ig toch met een lichte kater
huis. Uniek omdat het
elle voetenwerk van Prince
>rd gedicteerd door het wa-
n de andere kant
:h die teleurstelling over het
krappe muzikale aanbod.
NOS verzorgt, zo'n ander
if jaar later, voor een pleis-
op die wond door een uur
rende registratie op het
brengen van het op-
den dat Prince in het kader
n dezelfde 'Nude Tour' gaf
overvolle Tokyo Dome
an. En het aardige daar-
i, dat de videorecorder
ïeesnoren, zodat Prince
naf morgen op elk gewenst
iment zijn 'kunstjes' op-
ZN,
i/OUDI j'
e^gisl
MEK,
HUIS
ied".
bepaafcj
Ordei
ctober
Ie op
;t best
rordei
Engelse kerst-tv populair
bij Nederlandse kijker
HILVERSUM Tijdens de kerstdagen bleek vooral de
programmering van de Engelse BBC bij de Nederlander
in de smaak te vallen. De Kerstspecial op BBC 1 en de
speelfilms waren samen met het aanbod op RTL+ de
grootste publiekstrekkers. Uiteindelijk stemde 28 procent
van de Nederlandse buisklant af op een buitenlandse
zender. Het marktaandeel van de publieke omroep bleef
in week 52 steken op 53 procent, dat van RTL4 daalde
van 29 naar 25 procent. Het marktaandeel van Neder
land 1 was het hoogst op de KRO-zondag (36%), het laag
ste aandeel van Nederland 1 werd gehaald op de EO-
dinsdag (13%). Nederland 2 behaalde z'n hoogste markt
aandeel op de VARA-zaterdag (33%). Het laagste aandeel
van Nederland 2 werd op de VPRO-zondag gemeten
(15%). De marktaandelen van Nederland 3 waren het
hoogst op de dinsdag en de zondagavond (13%). Het best
gewaardeerde programma was de dbor de NOS uitgezon
den tekenfilm 'De Grote Vriendelijke Reus'.
'De Wijze kater' als
familie-voorstelling
DEN HAAG De Koninklijke
Schouwburg brengt van zes tot en
met acht januari 'De Wijze Kater'
als familie-voorstelling. De hoofd
rollen in dit toneelstuk naar het
gelijknamige boek van Herman
Heijermans zijn in handen van Ca
rol van Herwijnen en Paul Rött-
ger.
In 'De Wijze Kater' heeft Heijer
mans zijn sociaal engagement op
een speelse en luchtige manier
verpakt. In het stuk gaat het om
de kater Hans, die zijn baasje ver
laat als hij geen eten meer krijgt.
Hij reist naar de koning, die hij na
enige tijd op allerlei misstanden in
zijn rijk wijst.
Parretti verliest controle over
filmstudio MGM-Pathe
WILMINGTON De Italiaanse zakenman Giancarlo Parretti is
gisteren de Hollywood filmstudio's MGM-Pathe kwijtgeraakt.
Deze zijn overgenomen door de bank Crédit Lyonnais Bank Ne
derland. Een rechter in de Amerikaanse staat Delaware oordeel
de maandag dat Parretti zijn afspraken met CLBN niet is nage
komen. Parretti werd internationaal vooral bekend doordat hij
in november 1990 de filmstudio overnam met behulp van
CLBN, zijn belangrijkste crediteur. De bank spande op 17 juni
echter een proces aan tegen Parretti, die ervan werd beschul
digd de studio's te leiden, in strijd met de afspraken die daar
over met de bank waren gemaakt. CLBN zou geld lenen om Pa-
the-MGM van de financiële ondergang te redden als Parretti de
leiding van de studio's uit handen zou geven. De Italiaan werd
afgelopen vrijdag door de Italiaanse politie in Rome gearresteerd
op verdenking van belastingfraude en deelname aan een crimi
nele organisatie, toen hij op het punt stond het vliegtuig te ne
men naar Tunesië. Samen met zijn echtgenote zou hij tussen
1981 en 1988 121 miljard lire 180 miljoen) aan de Italiaanse
fiscus hebben onthouden.
Dans je de hele nacht n
de Amerikaanse multi-
umentalist in topvorm is.
bruist in al zijn muzikale
aktheid als een openge-
•ongen fles champagne en
roomt het niet verschillen-
muziekvormen met elkaar
vermengen. Het eerste deel
n het concert wordt gedra-
door house-achtige uitvoe-
en van nummers als 'The
jre' en '1999', waarbij
oral drummer Michael
uiterst strakke
geleiding zorgt. Visueel zijn
vooral de perfect ingestu-
erde choreografietjes van de
dansers die het publiek op
stoelen krijgt.
derhalf jaar later en met de
ceedee 'Diamonds and
in de winkel, is deze
tie vooral het feest van
herkenning, een soort
tste hits'-show, die het ta-
van Prince nog eens on-
rstreept. En dat talent eta-
hij niet alleen in compo-
als 'Kiss', het bloedstol-
ïde 'Purple Rain' en emotio-
le 'When Doves Cry'. De
ïger, gitarist heeft ook een
lerkelijke neus ontwikkeld
r talentvolle muzikanten,
ervan is Rosie Gaines, die
pianiste, maar vooral als
igeres een blijvende indruk
AMSTERDAM Het Ne
derlandse popcultuurgoed
zit opgezadeld met een
enorm minderwaardig
heidscomplex. Jammer en
onnodig eigenlijk, want
hoewel het moeilijk op
boksen is tegen die lawine
aan Engelse en Ameri
kaanse pulppop, heeft het
verleden geleerd dat de
Nederlandse artiest die
strijd gemakkelijk aan
kan. Wie herinnert zich
niet die massa-hysterie
rond Doe Maar?
In Frankrijk, maar bij voor
beeld ook in Engeland, zijn op
doeltreffende wijze maatrege
len getroffen om die import
beperkt te houden. Daar is met
de omroepen afgesproken dat
een bepaald percentage van
het gedraaide of vertoonde
materiaal uit eigen land af
komstig moet zijn. Zo'n over
heidsmaatregel gaat misschien
wat ver. Je kweekt er name
lijk luie artiesten mee, die in
een oneerlijke concurrentie
strijd met het buitenland, bijna
als vanzelf zijn verzekerd van
promotie. Maar dat er wat
moet gebeuren, is duidelijk.
Die hartekreet van klagend
artiestenland lijkt inmiddels
gehóórd, want op allerlei ter
reinen worden initiatieven
ontplooid. Radio Noordzee Na
tionaal is misschien het krach
tigste voorbeeld, maar ook de
NOS laat zich niet onbetuigd.
De omroep start vrijdag op te
levisie met een zesdelige serie
over de Nederlandse popmu
ziek' onder de titel 'Rotiand'.
Presentator Jan Rot belicht de
verschillende muzikale stro
mingen die ons land rijk is en
biedt in de studio ruimte aan
Nederlands talent.
Oudejaarsavond
Voorafgaande aan deze reeks
is er in de vroege uren van
Jan Rot ...een
komische,
dan weer
gezongen
noot...
FOTO:
DIJKSTRA
nieuwjaarsdag eerst het mooi
ste oudejaarsavond-spektakel
dat Nederland zich kan wen
sen: 'Dans je de hele nacht met
mij'. Deze produktie, die de
NOS in samenwerking met
ID-TV en de wakers over het
Nederlands muziekgoed Cona-
mus, van de grond tilde, is een
nostalgische terugblik in een
modern jasje. Het is gespeelde
nieuwjaarsvreugde op de klan
ken van oer-Hollandse mu
ziek. 1992 mag dan in het te
ken staan van de Europese
eenwording, een Nederlandser
programma is nauwelijks
denkbaar.
'Dans je de hele nacht met mij'
werd eerder deze maand in de
Amsterdamse discotheek Roxy
opgenomen voor een sterk ge
selecteerd publiek. Reden
daarvoor zal wel zijn geweest
dat Jiet crème de la crème van
de vaderlandse muziek-indus-
trie aanwezig was. De rest van
de aanwezigen hadden veel
weg van ingehuurde acteurs
en actrices, die het zangfeest
op de juiste momenten moes
ten inkleuren met een polo
naise, inhaken en meezingen.
In aankleding riekte de Roxy
naar Oud-Hollandse gezellig
heid, waarbij menig "artiest
voor een tafel- inplaats van
podium-uitvoering koos.
Het was er zo druk dat er van
dansen weinig kwam, maar
daar stoorde echt niemand
zich aan. Belangrijkste reden
daarvoor was het gekozen ma
teriaal, dat de parels uit een
rijk muzikaal verleden liet ho
ren. Zo zong George Kooy-
mans 'Kom van dat dak af',
bracht een in 'n paarse jurk
gestoken Angela Groothuizen
'Ik doe wat ik doe' en mocht
het publiek een traantje weg
pinken bij 'De Zuiderzeeballa-
de' van het gelegenheidsduo
Frank Boeijen en Henk Hofs-
Piep
Vlekkeloos verliepen de opna
men allerminst. Na tien minu
ten - de stemming zat er al
lekker in - bleek de geluids
band niet meer dan een piep
te registreren. Even over dus.
En dat vooral tot groot genoe
gen van het publiek dat Geor
ge Kooymans op die manier
twee keer kreeg voorgescho
teld. Aan het einde van de
avond bleek Richenel de
grootste klungel. Voor hem
de opnamen, die na
het foutje aan het begin conti
nu waren doorgelopen, wor
den gestopt. Hij verslikte zich,
inmiddels driekwart onder
weg, in het zwierende 'Mens
durf te leven'. ,,Ik hoor mijzelf
niet", riep hij boos terwijl het
publiek joelde, maar was zo uit
zijn concentratie dat het de
tweede keer helemaal niet
meer lukte. Hij noteerde de
tekst vervolgens in zijn mee
gebrachte waaier, maar de
overtuiging van die eerste
keer was verdwenen. Richenel
was overigens niet de enige
die zijn tekst moest aflezen. Bij
Henk Hofstede en Frank
Boeijen stond een jongen met
een groot wit volgeschreven
vel verscholen voor de came
ra's aan de rand van het podi
um. Peter Te Bos, zanger van
Claw Boys Claw, maakte er
geen geheim van. Hij zong 'De
Dievenwagen' vanuit de hand,
maar wel met de brok emotie
die bij Boeijen en Hofstede
ontbrak.
Stemmingen
'Dans je de hele nacht met mij'
zorgt voor een fijne nacht vol
wisselende stemmingen. Dat
komt vooral door de keuze
van het materiaal. Zo zingt
Mieke Stemerdink (van de Gi-
gantjes) in cowboypak en bo
ven op het biljart de rocker
'Oerend Hard', roept Margriet
Eshuys de nodige emotie op
met 'Telkens Weer' en staat
Nadieh op de tafel voor het
lichtgewicht deuntje 'Bran
dend Zand'. Hoewel de zan
gers en zangeressen steeds
wisselen, blijft de begelei
dingsgroep dezelfde. Daarbij
gaat de meeste waardering uit
naar Willem den Uil, die met
zijn (zware) trekharmonica
van het podium naar het bal
kon en weer terug werd ge
sleept. Toch wist hij in een
groeiende hitte, terwijl het
zweet langs zijn gezicht en
vingers liep, telkens weer voor
een passende, brok-in-de-keel-
begeleiding zorg te dragen.
Voor presentator Jan Rot was
het een kat-in-het-bakkie-ge-
beuren. Met hier en daar een
komische, dan weer een ge
zongen noot (als de tranen
trekker 'Manuela'), hield hij
als een volleerd vakman van
de camera. En dat straks voor
al tot groot genoegen van de
.terdag is het zover. Dan bundelen de AVRO,
."IRO en NCRV op Radio 3 definitief hun krachten
tn, in de strijd tegen de radiostations op kabel en
jt( teiliet, als winnaar uit de bus te komen. Voor de
n isteraar betekent het dat de discjockeys op zater-
ig, zondag en maandag op dezelfde uitzenduren
ejjn terug te vinden (de zogenaamde horizontale
rogrammering). Deze opzet gaat de lucht in onder
noemer Station 3. Maar hoe blij zal de radiok-
nt daarmee zijn? En wordt het geen tijd dat Ra-
o 3 die horizontale programmering doorvoert
lar zeven dagen per week? Jan Douwe Kroeske,
sc-jockey bij 'achterblijver' de VARA, wikt en
eegt de kans van slagen van de nieuwe samen-
:rking en vertelt waarom hij nog altijd heilig ge-
oft in de nationale popzender.
AVRO, KRO ÉN NCRV VANAF ZATERDAG VERDER ALS STATION 3
HANS PIET
ILVERSUM „Dat
VRO, KRO en NCRV tot
e gezamenlijke aanpak
ibben gekozen, verwon
dt mij niet. De luister-
chtheid op zaterdag,
ndag en maandag was
et direct geweldig. Het
dan ook een terechte
iuze dat ze hun krachten
bben gebundeld tegen
oprukkende satelliet-
nders en kabel-stations,
vind zelfs dat Radio 3
geheel niet kan achter-
ïjven. Wat dat betreft
eft het trio een goed
lorbeeld. Mijn enige
is een beetje dat de
•rizontale programme-
ig het doel is en dat zou
anders moeten zijn",
gt Jan Douwe Kroeske,
laatste jaren uitge-
oeid tot de stem en het
zicht van de VARA met
dio-programma's als
wee meter de lucht in'
televisie-produkties als
waalf steden, dertien
gelukken' en 'Jules Un-
nited'.
de VARA uiteindelijk ook
erstag zal gaan in die hori-
italisering weet ik niet, of
iminste daar mag ik geen
twoord op geven. Bovendien
weten alleen de eindredacteur
Radio 3 en de directeur radio
daar het echte antwoord op.
Maar we praten er wel over
binnen de VARA en dan proef
ik toch dat we pas inhaken op
het AKN-plan als er van een
totale samenwerking sprake is.
Dat zal overigens wel een be
hoorlijk aderlating betekenen
voor de VARA op Radio 3. We
hebben nu heel veel te bieden
en ik vind dat we ons sterk
hebben gemanifesteerd in de
afgelopen jaren. Wij zullen
dan ook pas voor die samen
werking kiezen als
Jan Douwe Kroeske: „Ik ben geen automaat".
king zijn'
STER-inkomsten
„Ik vind het vreemd dat er
pas over horizontalisering
wordt gedacht nu de STER-in-
komsten tegenvallen en de
luisterdichtheid daalt. Dat had
natuurlijk al veel eerder
moeten gebeuren. Toch zijn de
ze,ren jaren die ik nu bij de
VARA-radio werk heel zinvol
geweest, met af en toe echt
prachtige radio. Eerlijk gezegd
geloof ik, dat Radio 3 nog
steeds de beste popzender van
de lage landen kan zijn. We
hebben daarvoor echt alles in
huis. Er moeten alleen snel
wat stappen worden onderno-
FOTO: NOS
hoeft niet altijd in een hori
zontale programmering te zit
ten. De satellietzenders en ka
belstations roepen weliswaar
om het hardst dat ze beter
worden beluisterd dan Radio
3, maar dat doen ze alleen
maar om zichzelf naar de ad
verteerder toe te verkopen.
Radio 3 is nog altijd de meest
beluisterde zender. Bovendien
hebben de cijfers van de satel-
Goede baas
„Ik zou mijn heil niet direct
zoeken bij een satelliet-station,
simpelweg omdat ik een goede
baas heb. Ik kan, na overleg
met mijn eindredacteur en col
lega's, doen wat ik wil. Waar
om zou ik dan bij de VARA
opstappen. Ik weet wel dat er
minder technische mogelijkhe
den zijn en we minder finan
ciële armslag hebben, maar
een radio-programma maken
heeft vooral met een goed idee
te maken. Je hebt je mond
meegekregen en beschikt over
platen en cassettebanden. Bo
vendien hebben we ieder onze
specifieke pilaren in het pro
gramma, voor mij zijn dat de
'Twee meter sessies' bij voor
beeld. Ik denk er dus niet over
om op te stappen, maar ik filo
sofeer er wel eens over wat
het voor mij zou betekenen als
er voor een horizontale pro
grammering op Radio 3 zou
worden gekozen. In principe
komt dan mijn hele werk ter
discussie te staan, want ik
maak niet alleen 'Poppodium'
en 'Twee meter de lucht in'
voor Radio 3, maar produceer
voor de BRT 'De lage landen'
en 'Studio Brussel', doe voor
televisie-programma's 'Twaalf
steden, dertien ongelukken' en
'Jules Unlimited'. Ik zou niet
graag kiezen tussen die pro
gramma's, want ik maak ze al
lemaal met evenveel passie".
Krachtig blok
„Maar de manier waarop Ra
dio 3 nu functioneert, is geen
lang leven meer beschorën.
Als <|e aan het horizontale blok
'Op leven en dood':
drama is effectief sj
als probleemsteller
door RENE DE COCQ
DE VARA lijkt zich de laatste tijd steeds meer te
willen profileren als dé omroep voor al uw
medische zaken. We zien daar al jaren de
sympathieke 'Flying Doctors' bezig (die
vrouwelijke Duitse import-arts Magda beneemt ons
trouwens nogal wat van het kijkplezier), we zijn
trouwe fans van het doktersgezin Van der Ploeg,
we zien graag de ambulances uitrukken in 'Twaalf
steden dertien ongelukken'.
En nu zitten we midden in 'Op leven en dood', een
ambitieuze serie films waarin medisch-ethische
dilemma's aan de orde worden gesteld, van die
zaken waar allerlei praatprogramma 's al jaren mee
doende zijn maar die soms ineens veel helderder
worden als ze in dramavorm worden gegoten.
En inderdaad: dat werkt hier naar behoren, mede
door de aandacht, de zorg en het vakmanschap
waarmee de films zijn gkmaakt. Die eerste
aflevering, over een jongen die op
nieuwjaarsmorgen wordt aangereden en
hersendood in het ziekenhuis belandt, waar de
artsen de familie overreden om toestemming te
geven voor orgaandonatie, was een juweeltje in
haar soort.
Er viel eigenlijk maar één vraagteken bij te zetten:
waarom spraken behalve de Vlaamse acteurs ook
enkele van de Nederlandse acteurs (Gerard
Thoolenmet een Vlaamse tongval of een poging
daartoe? Was het een co-produktie met de BRT?
Wat dan nog? En waarom spraken ze dan niet
allemaal (imitatie)Vlaams? De auto's op de straten
in de film hadden trouwens Nederlandse
nummerplaten.
Winterstop: ik heb het altijd een beetje een raar
begrip gevonden. Het begon, geloof ik, met de
voetballerij, die op een gegeven moment oordeelde
dat je tussen half december en half januari niet
kon spelen, want dan was het winter.
Vrijwel elk jaar doet zich daarbij het curieuze
verschijnsel voor dat de velden er in die weken
lekker bij liggen, dat er een uinodigend mild
zonnetje schijnt, ideaal voetbalweertje. En als de
winterstop dan is afgelopen breekt de echte winter
los, worden de velden afgekeurd, en kun je elke
zondag weer de competitieleiders schuimbekkend
afvoeren omdat het programma geheel door elkaar
wordt gegooid en hij van competitievervalsing
wordt beschuldigd.
Nu kennen we ook ineens een winterstop op
televisie. Niet dat het beeld meer met testsignalen
wordt gevuld dan we al gewend waren, maar wel
vanaf half december allerlei vasi
programma's ineens uitvallen en worden
door
tijdstip ergens
het vervolg
allerlei programmamakers
in januari of februari
van hun prachtprogramma.
Waar is dat goed voor? Ze waren toch nog maar
net bezig, nog maar vanaf oktober, toen ze
terugkeerden van hun vier maanden durende
zomerstop?
Het ondoorgrondelijke mysterie dat Hilversum
steeds meer wordt (wie gaat met wie, waar,
wanneer en waaromkrijgt er wel steeds meer
diepgang door: hoe kan het bestaan dat je als
publiek bestel gewoon wekenlang je
gezichtsbepalende magazines en talkshows stillegt,
terwijl de concurrentie gniffelend een steeds groter
'marktaandeel' bij elkaar graait? Leren ze er dan
nooit wat bij daar?
Het Pavarotti-gehalte van de kersttelevisieweek
was niet gering. Maar laten we ook het Marco
Bakker-gehalte niet vergeten. Uiteraard kunnen
ook wij niet alles bekijken wat vier netten ons een
week lang voorzetten, dus we weten niet zeker of
Bakker te zien was bij AVRO, KRO, NCRV of
VARA.
Maar we zagen het vertrouwde gezicht van de
witharige voorzanger in elk geval wel opduiken bij
RTL4 (als notoire schuinsmarcheerder in
'Klasgenotenbij de TROS (als falende puzzelaar
in 'Triviant'), bij Veronica (in de dubieuze serie
over 'Artsen zonder grenzen', waarin beelden van
derdewereldleed werden gemixt met een vrolijk
spelletje in de Hilversumse studio) en bij de VPRO
(in de kostelijke speelfilm van en met Theo
TheaGezellig allemaal, mede omdat hij bij al die
verschijningen toch vrijwel nergens zingend was te
van KRO, NCRV en AVRO
sterke componenten als de
VARA en de VPRO toevoegt,
krijg je een uiterst krachtige
radiozender. Toch blijft de toe
komst van Radio 3 voorlopig
nog even in wat nevel gehuld.
Zo is nog niet duidelijk wat er
gebeurt als VPRO en EO door
de verkregen A-status hun
zendtijd op Radio 3 opeisen.
Het betekent in elk geval dat
'De Avondspits' verdwijnt,
maar ook dat iedereen moet
inleveren. Het is te hopen dat
de EO zegt: ik hoef niet op Ra
dio 3. En eerlijk gezegd maakt
het ook niet zoveel uit. Die
EO-programma's kunnen op
willekeurig welke zender".
Smaakvol
„Als je luisteraars wilt, moet je
krachtig programmeren. De
radio-klant moet het gevoel
hebben dat het zijn station is,
dus moet je kiezen voor een
smaakvol samengesteld pak
ket. Dat is er door de verzui
ling de afgelopen jaren niet
van gekomen, maar dat zal de
komende maanden moeten
worden rechtgetrokken. En
dat doe je niet door middel
van computerlijsten, zoals bij
satellietzenders als Power FM
of Gold. Ik heb aanbiedingen
van die stations gehad, kon
een horizontaal geprogram
meerd programma krijgen,
twintig uur per week, maar
dat heb ik bewust afgeslagen,
want dan moet ik volgens een
opgedrongen concept werken.
Je programma verloopt aan de
hand van een computerlijst.
Nou, ik ben geen automaat.
Voor mij is radio een persoon
lijk verhaal van de program
mamaker naar de luisteraar.
Disc-jockey-zijn is voor mij
meer dan plaatjes draaien en
watjwauwelen".
Jaarverslag 1988
Een van de sculpturen van Hans van Bentem.
FOTO: NUTSSPAARBANK
Jaarverslag krijgt kunstprijs
DEN HAAG Het jaarverslag 1988 van de Nutsspaarbank in
Den Haag heeft onlangs in Duitsland de 'Grafik-Design
Deutschland' gekregen. De prijs werd uitgereikt op de beurs
'Management Marketing Services' in Frankfurt.
De grafische vormgeving werd verzorgd door Inken Greisner
(29). Zij is momenteel verbonden aan het Büro fvlr Gestaltung in
Inken illustreerde het jaarverslag met 3-dimensionale
Zij ze^t: „Het idee trok mij direct aan. Ik zag alleen het
Berlijr
beeld
probleem, dat Tgewone' foto's van ieder beeld - netjes, t
het midden van de pagina - enerzijds te saai en voorspelbaar en
anderzijds te belangrijk, te 'zwaar' in de zin van, even stilte dit
is kunst, dreigden te worden. Vrijstellen, dacht ik, expres uit z'n
verband halen, zonder schaduw, zonder inschatbare grootte".
Inken Greisner studeerde in 1986 af aan de Koninklijke Acade
mie van Beeldende Kunsten in Den Haag en werkt voor zowel
Duitse en Nederlandse opdrachtgevers. De sculpturen in het
jaarverslag werden gemaakt door Hagenaar Hans van Bentem,
terwijl de fotografie werd verzorgd door Peter van der Velden
en Desmond Vink, die beiden aan de Haagse Vrije Academie
studeerden. Volgens de spaarbank kreeg het viertal de opdracht
1 jonge mensen de gelegenheid te