Bijbelse bronnen voor decoratie van huisraad GEESTELIJK LEVEN OPINIE Toestand van Moeder Teresa ernstig Weinig hervormde interesse voor sociale vernieuwing COMMENTAAR Ni. Steidw (Bowiawt dinsdag 31 december 1991 icid Bisschop terughoudend over huilend Mariabeeld BUENOS AIRES Bisschop Agustin Radrizzani heeft terughoudend gerea geerd op het 'wonder van de heilige maagd' in de St. Jozef kapel van Neu- quen, 1000 kilometer ten zuidwesten van de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires. Volgens twee getuigen, een priester en een arts, begon het Mariabeeld twee weken geleden plot seling te huilen. Radrizzani heeft in een verkla ring laten weten dat het verhaal van de arts en priester „objectief waar is". „Als het gebeurde van God komt, moeten we geen hindernis daar voor opwerpen". Maar de bisschop roept de ge lovigen op nog niet over een wonder te spre ken, omdat „we onze geestelijke gezondheid moeten behouden, als het niet om een godde lijk, maar om een menselijk verschijnsel gaat". De priester en arts baden in de kapel toen zij twee tranen met de kleur van bloed op het ge zicht van Maria zagen verschijnen. De tranen lieten rossige vlekken achter op het gezicht. De twee getuigen spreken van vier tranen uit het linkeroog en drie uit het rechteroog. De tranen vielen op een van de drie rozen die Maria voor haar borst houdt. Een zeer kleine hoeveelheid is voor analyse meegenomen, maar het was niet mogelijk vast te stellen, of het bloed dat van een mens of dat van een dier was. Het beeld is inmiddels naar een andere, geheim gehouden plaats overgebracht. Ook van twee andere Mariabeelden elders in Argentinië rol den plotseling tranen. Bij die beelden is vastge steld dat het om leidingwater ging. De rooms- katholieke bisschoppen hebben daarom het idee van een wonder verworpen. Klagen over egoïs me is egoïsme. „Beschuldiging OJEC is onzin" AMSTERDAM De Raad van Kerken is er beslist geen voor stander van dat de Russische asielzoekers tijdelijk politiek asiel in Nederland krijgen. De raad heeft er uitsluitend om humani taire redenen voor gepleit dat de uitzettingen enige tijd worden opgeschort, zodat de asielzoekers de gelegenheid hebben een an der land te zoeken dat hun een verblijfsvergunning wil geven. De secretaris van de Raad van Kerken, ds. W.R. van der Zee, bestempelt de beschuldiging van het Overlegorgaan van Joden en Christenen (OJEC), dat de raad zich met betrekking tot de Russische asielzoekers aan illusiepolitiek schuldig maakt, als „onzin". „Wij beseffen heel goed dat de regering de Russische asielzoekers geen politiek asiel kan geven". Van der Zee is zeer verstoord over de „onzinnige en onzindelij ke" vergelijking die het OJEC maakt tussen het standpunt van de raad en de houding van Groen Links tegenover het sturen van Patriot-rakketten naar Israël tijdens de Golfoorlog. „Wij hebben ons eigen standpunt. Wij pleiten er om humanitaire re denen voor dat de uitzetting van de asielzoekers enige tijd wordt uitgesteld", zegt Van der Zee. Groot, zéér groot moet de bijbelkennis zijn geweest van onze 17e eeuwse voorouders. Zij omringden zich met allerlei spullen, ver sierd met voorstellingen uit zowel het Oude als Nieuwe Testa ment. In het Utrechtse rijksmuseum 't Catharijne Convent zijn tot en met 8 maart 1992 een 200 van die voorwerpen bijeen ge bracht. Eén van onze redacteuren nam er een kijkje. een grote rol spelen in de volkscultuur. Bijbelse figuren werden voorbeelden voor een zuivere, christelijke levens wandel. Kuisheid bijvoorbeeld werd gesymboliseerd door de (in het apocrieve bijbelboek voorko mende) Suzanna en konigin Esther, terwijl Jozef-afbeel- dingen betrekking hadden op het reine huwelijk. Op alle mogelijke manieren omring den welvarende inwoners van de Lage Landen zich met voorwerpen, waarop bijbelse voorstellingen voorkwamen, waarbij ambachtslieden in de sporen van kunstenaars tra den. Dat betekende dat som mige voorstellingen van zeer hoog artistiek niveau zijn, die aangebracht werden op voor werpen, die op zich zelf al een grote waarde vertegenwoordi gen: zilveren knottekistjes, kristallen en/of glazen roe mers etc. Maar er waren ook 'krabbe laars' aan het werk, die weinig kaas gegeten hadden van kunstzinnig houtsnijden en/of graveren. Later, vanaf de tweede helft van de 17e eeuw, werd de betrokkenheid op de bijbewl wat minder, al waren er streken in ons land, waar men de traditie op dit punt zeer lang tot in de vorige eeuw trouw bleef. Ontvankelijk Waar de stichtelijke prent in onze hedendaagse cultuur als gevolg van de steeds verder voortschrijdende secularisatie praktisch geheel is verdwe nen, daar vierde de bijbel (sa men met het huwelijksboek van Jacob Cats) hoogtij in de Lage Landen tijdens de 17e eeuw. Toen bleken de Neder landers zeer ontvankelijk voor stichtelijke literatuur en gra vures. De voorgeschiedenis van dat fenomeen ligt in het Zwitser land, waar in 1519 een zekere Huldryck Zwingli als preek- priester in de kerk van Gross- UTRECHT De vroege re inwoners van het Frie se Hindeloopen moeten zeer bijbelvast zijn ge weest. Niet alleen hun ta fels (flap-aan-de-wand), maar ook de wiegen waarin zij hun pas gebore nen legden, waren be schilderd met allerlei bij belse scènes. Zelfs de priksleeën, waarmee ze 's winters het ijs opgingen, droegen aan de achter kant voorstellingen zoals de Verdrijving van Helio- dorus, de tempelrover: prachtig houtsnijwerk voor een deel zelfs ver guld. Niet alleen Friezen waren blij kens hun huisraad bijbelvast. Ook de inwoners van Assen delft beschilderden hun wand kasten met bijbelse scènes, ter wijl de Amelanders eveneens inspiratie zochten (en vonden!) in het Oude en Nieuwe Testa ment om hun meubelen te versieren. Zelfs Zeeuwse vis sers lieten hun zilveren broek stukken (knopen) voorzien van bijbelse taferelen om daarmee hun godsverbonden heid aan te geven. Het waarom van die grote be trokkenheid op de bijbel is niet altijd aan te geven. Vast staat dat de bijbel een zeer grote invloed had op het dage lijks leven. Dat was vooral zo in de middeleeuwen toen het leven van de mens als het ware beheerst werd door de angst 'onvoorbereid' te sterven en op die manier eeuwig in het helse vagevuur te moeten verblijven. Als gevolg van het opkomende christelijk humanisme veran derde die levensinstelling, maar toch bleef het evangelie Eerder deze maand ontving de Amerikaanse president George Bush moeder Teresa nog op het Witte Huis. LA JOLLA De toestand van Moeder Teresa, de 81-jari ge rooms-katholieke non die in 1979 de Nobelprijs voor de Vrede werd toegekend voor haar activiteiten ten behoeve van de armen en de zieken, is vanacht als ernstig omschre ven nadat zich een hartstoor- nis had voorgedaan. Een woordvoerder van Scripps Cli nic and Research Foundation in La Jolla in Californië, heb ben dit te kennen gegeven. Moeder Teresa werd donder dag opgenomen met een long ontsteking. Zij bevond zich in Tijuana, Mexico, voor een be zoek aan vijf gemeenschappen van haar orde, Missionarissen van Liefdadigheid, toen zij ziek werd. In het ziekenhuis deden zich complicaties voor die de artsen omschreven als onvoldoende bloedtoevoer naar haar hart. Zaterdagnacht werd zelfs een korte periode van hartstilstand geconstateerd. Zondag werd met succes bij Moeder Teresa een blokkade in een krans slagader verwijderd. mtinster bij Zürich startte met een serie bijbellezingen. An ders dan zijn voorgangers be perkte Zwingli (die later tot de kerkhervormers zou gaan be horen) zich niet tot een selec tieve voorlezing, maar werkte hij bijbelboek na bijbelboek volgens een vast stramien af. De wijze, waarop met name Zwitserse kerkhervormers (Zwingli en Calvijn) met de bijbel omgingen, bleek zéér aan te slaan in de Lage Lan den, die bovendien in toene mende mate in verzet kwa men tegen de (rooms katholie ke) Spanjaarden. Kerkhervo- ming en strijd voor politieke souvereiniteit gingen hand in hand in ons land. Prentbijbels namen een grote vlucht (voor al bij mensen, die niet konden lezen en/of schrijven) met als gevolg dat de kennis van bij belse verhalen en gelijkenissen zeer groot was. Ook onder het 'gewone' volk. Zo ontstond de voedingsbodem voor een wijd vertakte volkscultuur, waarin de bijbel een min of meer cen trale rol vervulde. Niet alleen werden wandte- gels, schotelgoed, tafels en stoelen, horloges, glazen en ta baksdozen met bijbelse tafere len versierd, ook grote schil ders als Rembrandt en Pieter Lastman wendden zich veel vuldig tot de bijbel om al dan niet in opdracht daaruit een bepaald tafereel af te beel den. Daarnaast ontstonden le gio (goedkope) religieuze gra vures en prenten, die thuis werden opgehangen. (Zelfs Rembrandt's jeugdwerk 'De doop van een kamerling' werd ooit aangetroffen in een woon kamer). Aan de hand van dit soort schilderijen en prenten (van o.a. Pieter Schut) gingen pla teelschilders in Delft bijvoor beeld te werk bij het decore ren van allerlei aardewerk. Of deze borden en vazen meer ge kocht werden door katholie ken dan door gereformeerden is niet duidelijk. Ofschoon de neiging bestaat te veronder stellen dat met name de laatste categorie dit type aardewerk kocht, moet men voorzichtig zijn wat de herkomst betreft, aldus de samensteller van de Utrechtse tentoonstelling. Populair Zoals gezegd diende al deze 'bijbelse' huisraad er toe de be woners tot een christelijke en ingetogen levenswandel te be wegen (of dat lukte is vers twee...). De populariteit van bepaalde bijbelse figuren en/of taferelen bleek gebonden aan een bepaalde periode. Oudtes tamentische figuren blijken in de loop van de 16e eeuw de plaats in te nemen van de ge kruisigde Christus, Maria en hèiligen. Een voorbeeld daarvan is Re becca, die zonder dralen haar ouders verlaat om met Isaac te trouwen. In haar weerspiegelt zich' de voorbeeldige vrouw. Ook de scène, waarbij Jozef wegvlucht van de vrouw van Potifar is populair en bedoeld als waarschuwing tegen de (vrouwelijke) verleiding. Maar ook verhalen uit het Nieuwe Testament zijn geliefd, zoals dat van de verloren zoon. Het afbeelden van deze gelijkenis sen zorgt er voor dat de bijbel verhalen aanschouwelijk wor den gemaakt voor zeer grote groepen in de bevolking. Waarbij het opmerkelijk is dat er vaak verband bestaat tussen afbeelding en voorwerp. Het verhaal van de kuise Suzanna bijvoorbeeld is vooral te vin den op de 17e eeuwse beelden- kasten, waarin linnengoed werd opgeborgen, terwijl ko ningin Esther vaak op een haardplaat is afgebeeld. Populaire bijbelse figuren wa ren verder de moedige wedu we Judith, de konigin van Sheba op bezoek bij koning Salomo, de blinde Tobias en diverse scènes met Jezus. Maar ook oud testamentische verha len, waarin de aartsvaders Abraham, Isaac en Jacob een rol spelen worden veelvuldig op allerlei gebruiksvoorwer pen afdgebeeld. Soms is er een streekgebonden voorkeur zoals de terugkeer van de verloren zoon, een tafereel, dat vooral in de Zaanstreek wordt toege past. Of de gelijkenis van de vijf dwaze en vijf wijze meis jes, die vooral op Ameland wordt toegepast door de schil ders. En het zal geen verwon dering wekken dat de bruiloft te Kana vooral terug te vinden op de zilveren knottekistjes, die in noord-Holland en Fries land werden gemaakt. Catharijne Convent Utrecht: expositie De bijbel in huis. Ge opend tot 8 maart 1992. Elke dinsdag t.e.m. vrijdag van 10- 17 uur; zaterdag, zondag en op feestdagen van 11-17 uur. Bei de kerstdagen geopend van 11- 17 uur. Nieuwjaarsdag en alle maandagen gesloten. Vrij - katholieke vrouwen welkom aan het altaar DEN HAAG Vrouwen in de Vrij-Katholieke Kerk in Nederland mogen voortaan dienen aan het altaar. Dat heeft de vrij- katholieke regionaris van Nederland, bisschop Phi lip Draaisma uit Biltho- ven, in een brief aan de ongeveer 1500 leden tel lende gemeenschap laten weten. Begin dit jaar zette mgr. Draaisma het licht al op groen voor meisjes tot 12 jaar om de priester te assisteren. De brief ratificeert een al acht jaar oude uitspraak van de Al gemene Bisschoppelijke Syno de. Regionarissen van landelij- kè kerken hebben de bevoegd heid besluiten van dit mondia le kerkbestuur tegen te hou- De viering van het 75-jarig be staan van de Vrij-Katholieke Kerk dit jaar in Nederland heeft, naar verluidt, een rol gespeeld bij Draaisma's besluit. Ook de wens van vrouwen die zien hoe in andere landen de vrouwen al wel worden toege laten, zou hebben meege speeld. De Vrij-Katholieke Kerk lijkt in inrichting en liturgie sterk op de Rooms-Katholieke Kerk, maar is veel duidelijker gericht op de gnostiek. Ze is overigens ondogmatisch. Mon diaal telt de kerk 12.000 leden; er zijn in Nederland ruim tien gemeenten met samen duizend LEIDSCHENDAM De diakenen in de Hervorm de Kerk blijken niet bij ster geïnteresseerd in soci ale vernieuwing. Slechts een paar diakonieën zijn zo actief dat zij de ge meente aan het jasje trek ken en de gemeentelijke plannen voor sociale ver nieuwing kritisch toetsen. Veel contacten tussen kerkelij ke gemeenten en de burgerlij ke gemeente wat betreft socia le vernieuwing komen niet verder dan elkaar informeren. Dit blijkt uit een enquête die gehouden is door de Generale Diakonale Raad van de Her vormde Kerk en waarover in het decembernummer van 'Konvooi, Werkschrift voor kerk en samenleving', bericht wordt. In maart 1990 kwam de rege ring met een nota waarin een lans gebroken werd voor het verbeteren van de posities van mensen die een maatschappe lijke achterstand hebben opge lopen of dreigen op te lopen. Centrale doelstellingen in de nota zijn: (1) verbetering van de leefbaarheid in achter standswijken; (2) verbetering van de bestrijding van werk loosheid; (3) verbetering van de zorgvoorzieningen. De re gering wil de eigen verant woordelijkheid van mensen voor hun eigen leven en voor hun omgeving stimuleren en versterken. „Sociale vernieuwing biedt", aldus Jaap Knoop, „mogelijk heden om te komen tot een vertaling van het evangelie in de wereld van vandaag. Van uit ons geloof willen we kiezen voor de zwakkere in de sa menleving". Knoop die consulent maat schappelijk activeringswerk is in Noord-Brabant voor de Pro vinciale Missionaire Diakonale Raad, noemt onder andere de volgende mogelijkheden voor de kerken: (1) het deelnemen vanuit de diakonie aan een door de ge meente ingestelde werkgroep voor sociale vernieuwing; (2) diakonieën kunnen een rol spelen in het wijzen op een toenemende mede-verant woordelijkheid van de bewo ners voor verbeteringen van de woonomgeving en gemeen schapsvorming in een wijk; kerkelijke gebouwen kunnen gebruikt worden voor andere doeleinden. Jeanne van den Heuvel, coör dinator Landelijk Oecume nisch project Kerkvrouwen- Bijstandsvrouwen, merkt in 'Konvooi' op dat bij sociale vernieuwing geen vragen wor den gesteld aan de economi sche uitgangspunten waarop onze samenleving is gebaseerd. „Deze hebben ervoor gezorgd dat steeds meer mensen in een zogenaamde 'achterstandsitua tie' gedrukt worden als de niet langer 'bruikbaren' in ons eco nomisch stelsel. Het wordt tijd dat er werkelijk vernieuwende processen op gang worden ge bracht, waarbij het begrip 'ar beid' eens onder de loupe ge nomen wordt. Arbeid is name lijk veel meer dan hetgeen binnen de marktsektor als 'ar beid' beschouwd wordt. Zo kan arbeid onderverdeeld worden in productie-arbeid, zorg-arbeid, dienstverlening, huishoudelijke arbeid en vrij willigerswerk". Alle arbeid is, aldus Van den Heuvel, nodig om deze samen leving te laten draaien. „Het is echter onrechtvaardig om door het niet betalen van steeds meer arbeid mensen de ar moede in te jagen. Het is ook niet juist om iedereen, die niet voor arbeid betaald wordt in Nederland, als het 'inactieve deel' van Nederland te be schouwen". Van den Heuvel is van me ning dat het erop lijkt dat de sociale vernieuwing alleen maar perspectief biedt voor de gevestigde organisaties binnen het welzijnswerk. „Zij staan dan ook vooraan in de rij bij de gemeenten om hun oude bestaande projecten als 'nieuw' in te dienen. Geld voor ver nieuwende projecten hebben de gemeenten nauwelijks. Daarnaast heeft de Rijksover heid kenbaar gemaakt dat de collectieve sector niet meer mag groeien omdat het finan cieringstekort teruggedrongen moet worden". Volgens Van den Heuvel blijft de sociale vernieuwing tot nu toe wat „rommelen in de marge". Heinz Galinski bezorgd over toekomst van Duitse joden BERLIJN De voorzitter van de centrale raad van joden in Duitsland, Heinz Galinski, is bezorgd over de groeiende vreem delingenhaat en de toekomst van de joden in zijn land. In het bewustzijn van vele Duitsers zijn de afgelopen maanden ideologieën binnengeslopen waarvan tot nu toe werd gedacht dat zij voorgoed waren verdwenen, schrijft Galinski in zijn nieuwjaarsboodschap. De centrale raad wil de vreemdelingenhaat bestrijden door het vormingswerk onder jongeren te versterken. Voor de Duitse joden was 1991 een 'jaar van herenigingen', schrijft Galinski. Door de samenvoeging van de twee gemeenten in Berlijn en de groei van het ledental met 50 procent doemen er nieuwe taken en problemen op. De joodse godsdienst en cultuur waren in de voormalige DDR bijna geheel uit het openbare le ven verdwenen. Galinski vindt dat er nieuwe instellingen moeten komen om het joodse erfgoed in Duitsland nieuw leven in te blazen. BEROEPINGEN Nederlandse Hervormde Kerk Aangenomen naar Drachten J.H. Ha moen te Leeuwarden-Huizum en Goutum c.a.. Bedankt voor Meteren en Est dr. J. van Eek, pred. voor bui- tengew. werkz. (legerpredlkant) te Ede. Gereformeerde Kerken Beroepen te Hardenberg voor de miss. dienst op West-Tlmor (Ind.) mw.drs G. Jongsma te Anna Paulow- na, die dit beroep heeft aangenomen. Aangenomen naar Nieuwleusen drs.J. Bol te Rljssen. Gereformeerde Kerken vrijgemaakt Bedankt voor Apeldoorn M. Nap te Zeist. Jeltsin [on ezir ember reekbez c illen. Zij oNELLER dan velen hadden voorspeld heeft het Gemeniemen. F best van Onafhankelijke Staten, dat wijlen de Sovjetuni e konin heeft opgevolgd, zich opgeworpen als een internationale po! an de A: tieke realiteit. Het is niet zozeer de behoefte van de intern;,en j tionale gemeenschap zaken te kunnen doen met herkenbai gjfenho organismen dat hiervoor verantwoordelijk is, als wel de rui ,est ond tige manier waarop de leiders van de elf voormalige repi p het Ca blieken hun beleid in handen nemen. Van de gevreesde con n daar frontaties is nog geen sprake, omdat de elf leiders duidelij 'e^n'cj beseffen dat het uiteenvallen van de Sovjetunie hen dreigt; !nwei[L beroven van de economische en politieke samenwerking ditv een zij dringend nodig hebben om de crisis op te vangen. Daarom was het voor hen hoogst belangrijk dat de staande structuren maximaal behouden bleven zonder h nieuwe onafhankelijkheid op te geven. Een gemenebest daarvoor de ideale vorm. Maar nu komt het er voor alle i publieken op aan hun eigen belang na te streven en dat i de samenhang van de gemeenschap onder druk zetten. Ei economische gemeenschap van sterk verschillende partne (MSTE kan pas werken op basis van solidariteit. Als dat niet g es zijn beurt, wordt een vorm van afhankelijkheid gecreëerd d ietsend weinig meer is dan neo-kolonialisme. elfs HET stond al lang vast dat Rusland het nieuwe staatsve 'omfn j band zou blijven overheersen. In de Sovjetunie was die pos'ai? tie geïnstitutionaliseerd, zij was slechts het formeel vastle gen van het Russische imperialisme. Het gemenebest zou d politiek moeten neutraliseren. Maar niemand kan belett dat een republiek die meer dan de helft van de bevolking i 'or en het grootste deel van de rijkdommen heeft, haar econon |]et ape sche macht doet gelden. Dat maakt weinig verschil uit vo on de kleinste republieken die toch wisten dat ze zich zoudi ouden moeten bewegen in de schaduw van de Russische gigant.luim dr echte test voor het gemenebest ligt in de relatie tussen Ri ar gaat land en de Oekraïne, de enige republiek die economisch ra °Qun er^( Moskou kan wedijveren. Als daarin spanningen komen, sp heel het gemenebest uiteen. ieuwe, rodukte HET zo snel mogelijk uitbouwen van stevige overlegstruct ren die toekomstige geschillen moeten verhinderen, is da« ieegewe om van cruciaal belang. Het verloop van de bespreking an-huis- hierover is een aanwijzing voor de cohesie van het gemen an de g best. Maar alle geruststellende verklaringen van Boris Jelts 'ordt ten spijt, is de enige band tussen de andere republieken hi |es vrees door de Russen te worden overheerst. Jeltsin hei daaraan zelf veel schuld. Door zijn nationalistische oprispi )e mens gen heeft hij precies de oude vrees van de andere republi nqUêtes ken aangewakkerd. Bovendien heeft hij geen enkele ophilart, ho< dering gegeven over de vraag hoe Rusland zich op intern socia tionaal vlak zal opstellen zolang de andere republieken n vertegenwoordigd zijn in de Verenigde Naties. Moskou hei a nooit gezegd dat het ook voor hen wil spreken. nderzoe VOORAL voor de Oekraïne is deze situatie onhoudba President Leonid Kravtsjoek wil daarover zo snel moge! opheldering. Het is daarom dat hij een eigen leger wilde richten om zijn politieke onafhankelijkheid te bevestig Die opstelling heeft de onrust in het vroegere Rode Le nog doen toenemen en de afspraken over gemeenschappe ke defensie veel delicater gemaakt. Het is op dat punt dat ld. leiders waterdichte garanties van elkaar zullen eisen. Da!' Poste: •niet alleen in hun eigen belang, maar zou de vrees in heel wereld voor een fatale uitbarsting in grote mate wegnemi en dat wordt de eerste voorwaarde voor buitenlandse hu ee£^ ga Alleen Boris Jeltsin heeft de mogelijkheid om zijn andi collega's en de wereld gerust te stellen. Als hij werkelijk grote leider wil zijn, zal Rij dat snel moeten tonen. uT foidóc @CHtfa/nt Uitgave' Kantoor: Telefoon: Telefax: Postadres: Westerpers bv (maakt deel uit Apothekersdijk 34, Leiden. 071 -122 244. 071 - 134 941 Postbus 112300 AA Leiden olitie .lgeme )ienst r erricht e dief oievaai oievaai eld in Inbeken aar in c ecembei 'eekeinc Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk. Telefoon: 070-3190 933 Telefax: 070-3906 717. Postadres: Postbus 9, 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur: J. Leune. Adjunct-hoofdredacteur J. Timmers Chef-redacteur: G.- J. Onvlee. Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808) L. Sport Leiden e.o. (tel 071 -144 049): K. van Kesteren. Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel: 070 - 3190 815): A. van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs. C. van Haersma Buma, A. van Holstein, E Huisman, H. Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij, R. de Roo, drs. K. Veraart. Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834) G. Ansems (coördinator), B. Jansma, H Pk Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs. P van Velthoven. Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef), S. Evenhuis, S Pieterse Opmaak (tel 070-3190 831) Ch Bels (chef), A. de f J Hofmeester, C. de Kier, H. Nieuwmans, H. Schneid Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T. Kors. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied; - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, een dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederland België De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn drs. K Swiers, M. van d Ven en P Vogels De parlementaire redactie bestaat uit R. in 't Hout (chef), H Bij leveld, D. Hofland, P Koopman, D. van Rietschoten en K. van Wees. - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; - de volgende correspondenten in het buitenland: S. Akkerman (Praag), drs. D. J. van den Bergh (Peking), drs H Botje (Tunis), A. Courant (Athene), R Hasselerharm (Johannesburg), T Heard (Kaapstad), drs A. Heering (Rome), B. van Huët (Parijs), M de Koninck (Washington), H. Kuitert (Nieuw Delhi), F. Lindenkamp (Sao Paulo), R. Simons (Londen), drs. R. Vunderink (Moskou), W. Werkman (Jeruzalem), E. Winkels (Barcelona). G. van Wijland (Belgrado), F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel) De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertaal- publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London Vertaalster: dr! M. de Cocq. Mede reclai hiermee ingang USK n 08.30 tot 17.00 u Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand per kwartaal per jaar Bij betaling per acceptgirokaart, per maand per kwartaal per jaar 27,00 79,80 312,65 28,20 82,80 318,65 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2