k „Raad van Kerken houdt asielzoekers illusie voor* Zaligverklaring oprichter Opus Dei 'gevaar voor kerk' Op Oudejaarsdag mediteren voor nieuwe wereld 'O !L ÊeidaeSoiwa/nt Ccidóc Qowumt Tevergeefs wachten op Maria: oogletsel DENVER Ruim twintig Amerikanen hebben ernstig oogletsel opgelopen omdat zij te lang in de zon hebben gestaard in af wachting van een verschijning van Maria. Zij maakten deel uit van een menigte van 6.000 nieuwsgierigen die in de buurt van Denver tevergeefs op de Moeder Gods heeft staan wachten. Een van de slachtoffers twijfelde na afloop openlijk aan haar ge loof. „Heb je ooit gehoord dat mensen naar Jezus gingen voor een wonder en gehandicapt weer vertrokken?" De vrouw was naar de plek gekomen om te bidden voor haar zieke zoontje. De plek nabij Denver was aangewezen door Theresa Lopez uit Highlands Ranch, die daar eerder een ontmoeting met Maria had gehad en zelfs door haar was gekust. Aartsbisschop J. Fran cis Stafford van Denver had tevergeefs geprobeerd de menigte tegen te houden. Mgr. Stafford had de gelovigen afgeraden deel te nemen aan „bijeenkomsten die in het teken staan van deze privé-openba- ringen". Hij kondigde een onderzoek aan door het bisdom en wees er op dat „van alle 232 zogenaamde verschijningen in 32 landen van 1928 tot 1976 er slechts 6 door de RK Kerk zijn goed gekeurd". De maatschappij bestaat uit twee grote klassen: zij die meer eten dan hanger hebben, en zij die meer honger dan eten hebben. Nicolas Chamfort GEESTELIJK LEVEN OPINIE MAANDAG 30 DECEMBER 199ip MAINZ De zaligverkla ring van de oprichter van Opus Dei, mgr. Josémaria Escriva de Balaguer (1902 -1975), is een gevaar voor de Rooms-Katholieke Kerk. Tot die conclusie kwamen Duitstalige theo logen onlangs op een con ferentie in Mainz. Door de zaligverklaring van de Spanjaard, die volgend jaar mei- zal plaats hebben, wordt „een dubieuze en ondoorzichti ge macht in de kerk bevor derd." Tegenstanders van de in 1928 opgerichte behoudende katholieke organisatie noemen Opus Dei ook wel de 'heilige mafia'. Escriva heeft voorstellingen van God, kerk en wereld ge maakt die theologisch niet verantwoord zijn, aldus de hoogleraren. „Het is kerkpoli tiek en pastoraal gezien een gevaarlijke beslissing om een „Bijna alle leiders Russische Kerk werkten voor KGB" MOSKOU Bijna alle leiders van de Russisch- Orthodoxe Kerk hebben in het verleden voor de Russische geheime dienst KGB en het centraal co mité van de communisti sche partij gewerkt. Deze beschuldiging uitte ae or thodoxe priester en strijder voor de burgerrechten Gleb Jakoenin tegenover journalis ten in Moskou. Jakoenin, die om zijn verzet tegen de kerk leiding herhaaldelijk door zo wel de Sovjetregering als de Russisch-Orthodoxe Kerk is gestraft, zei over schriftelijke bewijzen te beschikken dat 90 procent van alle leiders van de kerk opdrachten van de KGB accepteerde. Als voorbeeld noemde hij een reis van twee vertegenwoordigers van de Russisch-Orthodoxe Kerk naar Latijns-Amerika. Zij han delden in opdracht van het centraal comité en een KGB- generaal. Jakoenin citeerde uit een ver slag van de voorzitter van de KGB-afdeling die speciaal met het aanpakken van dissiden ten was belast. Daarin wordt gesproken over een reis van de zogeheten agent 'Svjatoslov' naar de Verenigde Staten. Hij moet daar proberen de Ameri kaanse orthodoxe kerk als vij and van de Sovjetunie in dis krediet te brengen. Volgens Jakoenin hadden alle KGB-leiders de opdracht de Russisch-Orthodoxe Kerk bij het spionagewerk te betrek ken. Amerikaanse priester nu ook zen-leraar NEW YORK Een rooms- katholieke priester in de Vere nigde Staten is deze maand le raar in het zen-boeddhisme geworden. De jezuïet Robert E. Kennedy, die theologie en Ja panse taal- en letterkunde do ceert in Jersey City, is'de eer ste Amerikaanse zen-leraar die niet tegelijkertijd zen- priester is. Bernard Glassman, oprichter van de boeddhistische ge meenschap in Yonkers, New York, schreef een ceremonie die speciaal bedoeld is voor de installatie van een rk priester in de functie van 'sensei'. Kennedy ziet grote overeen komsten tussen het zen-boedd hisme en het rooms-katholicis- me. Hij vindt het een uitda ging „om in beide tradities te staan, om een tussenpersoon te zijn". Als katholiek zal hij „proberen de zen-traditie in het rooms-katholicisme ingang te doen vinden". De 58-jarige priester weet ook dat er verschillen zijn tussen beide godsdiensten: het zen boeddhisme is een niet-theïsti- sche religie die vooral geba seerd is op mensnelijke waar den. Maar katholiek-zijn bete kent voor hem „openstaan voor datgene wat God heeft geopenbaard »in andere gods diensten". Het zen-boeddhisme en het rooms-katholicisme „zijn beide contemplatief, maar hebben eveneens de redding van de gehele mensheid op het oog", aldus de zen-leraar. Kennedy vindt niet dat hij bijdraagt aan syncretisme, de vermenging van godsdiensten: „Samenwer king betekent nog geen syn cretisme." De priester heeft, in ieder ge val in de Verenigde Staten, een unieke positie. Maar dat wil niet zeggen dat hij de eni ge katholiek is die geraakt is door boeddhistische vormen van meditatie. Vooral door de komst van vele Aziaten zijn vele christenen daarmee in aanraking gekomen. Met name aan de westkust heeft dit tot een bloeiende of ficiële dialoog tussen katholie ken en boeddhisten geleid. Zo hebben het aartsbisdom Los Angeles en de boeddhistische Sangharaad van Zuid-Califor- nia een gezamenlijke commis sie in het leven geroepen die onlangs voor het eerst met een verklaring kwam. „Wij ontdekten in het leven van de stichters van onze godsdiensten, in hun eenvoud en in hun medeleven iets wat voor beiden fundamenteel was", aldus de verklaring. „Dit confronteerde ons met het mysterie hoe onze tradities zo iets belangrijks gemeenschap pelijk kunnen hebben, ook al is het afkomstig uit zulke ver schillende bronnen." OJEC HEEFT VRAGEN BIJ VERHALEN RUSSISCHE JODEN Idoor DIRK VISSER AMSTERDAM De Raad van Kerken maakt zich schuldig aan 'illusie- politiek' als de Russische asielzoekers die uit Israel naar Nederland zijn geko men, wordt voorgehouden dat zij in Nederland tijde lijk politiek asiel zouden kunnen krijgen. De Raad biedt deze asielzoekers een strohalm zonder een werkelijke oplossing te kunnen aanreiken. Dit zegt het Overlegorgaan van joden en christenen in Ne derland in een reactie op de persconferentie van deze asiel zoekers, waar ook secretaris ds. W.R. van der Zee van de Raad van Kerken het woord voerde (zie onze krant van af gelopen zaterdag). De Raad van Kerken bevindt zich met deze opstelling in het gezelschap van diegenen (Groen Links) die begin dit jaar van mening waren dat Nederland geen Patriots naar Israel moest sturen ter verde diging tegen de Scudraketten van Saddam Husayn, aldus de door interimsecretaris Hanne- ke Gelderblom-Lankhout on dertekende OJEC-verklaring. Het OJEC laat verder weten dat het niet voor de persconfe rentie is uitgenodigd. Dit geldt Het einde van wat een illusie bleek: russische joden uit Israël werden onlangs per bus naar het vliegveld vervoerd om te worden uitgezet. FOTO: ANP ook voor het CIDI (Centrum informatie en documentatie Is rael) en het de Nederlandse af deling van het Internationale comité voor vrede in het Mid den-Oosten (ICPME). OJEC zet vraagtekens bij de bewering van deze asielzoe kers dat zij Israel zijn 'uitge- treiterd'. „Pesterijen komen in iedere samenleving voor. OJEC ontkent niet dat dat ook in Israel wel het geval zal zijn." Maar het overlegorgaan maakt een duidelijk onder scheid tussen discriminatie die niet van staatswege officieel wordt bestreden, zoals nume rus clausus op universiteiten en pesterijen op het persoonlij ke vlak. Het OJEC is begaan met de problemen van deze mensen die met „overspannen ver wachtingen" naar Israel geko men zijn. Israel, de jure nog steeds in staat van oorlog met veel van zijn Arabische buren, is geen gemakkelijk land om te aarden. De Israëlische rege ring verleent thans een aantal burgers van de voormalige Sovjetunie staatsburgerschap, wetende dat onder hen zich veel gemengd gehuwden be vinden. Daarmee heeft Israel een ruimer toelatingsbeleid dan heel veel andere landen. Het is in feite het enige land dat daardoor in feite ook eco nomische vluchtelingen op vangt, aldus de OJEC-verkla- ring. RIJNSBURG Op min stens 25 plaatsen in ons land en over de hele we reld is er op Oudejaaradag (13.00-14.00 uur) aandacht voor 'Héél de Wereld', een mondiale meditatie op zogeheten 'World Healing Day'. Dat is inmiddels voor de zesde keer. De Verenigde Naties steun den in 1986 het idee en di verse oosterse en westerse geestelijke stromingen schaarden zich er achter. Mogen we de initiatiefne mers geloven, dan geniet dit ene bezinningsuur de sympathie van miljoenen mensen in alle windrich tingen. „Oost, west, noord, zuid, zwart, blank, miljonair, jong, oud, links, rechts, religieus of niet, het maakt niet uit. In vertrou wen, dankbaarheid en liefde hebben wij één ding gemeen: we zijn één grote, wereldom vattende familie, bewoners van één en dezelfde Moeder- Aarde. Laat 31 december de dag zijn dat we deze verbon denheid tot uitdrukking bren gen in een alles omvattende, liefdevolle weerklank voor heel de wereld." Aldus de landelijke oproep van coördinator Cees W. Arisz uit Rijnsburg die zelf zegt ook niet meer dan een schakeltje te willen zijn om de boodschap door te geven. Anneke van der Mark is één van de mensen die in Arisz' uitnodiging heeft opgepakt. De 39-jarige natuurgeneeskundig therapeute ontvangt morgen bij haar aan huis mensen die met haar willen mediteren. „Het gaat er om helende ener gie naar de aarde toe te halen en die aan elkaar en aan ande ren door te geven. Dat je je er bewust van wordt licht uit te kunnen stralen, positieve kracht in jezelf zoekt en niet daarbuiten. Immers: verbeter de wereld en begin bij jezelf." Bijna-dood Van der Mark, gespecialiseerd op spiritueel en paranormaal terrein, was vroeger werk zaam in de verpleging. Ze ver telt diverse keren met de dood te maken te hebben gehad en met mensen die bijna dood waren en weer tot leven ge raakten. Dat vergrootte haar nieuwsgierigheid naar vragen over de zin van het leven en het leven na de dood. „Toen ik het boek van Elisabeth Kü- bler-Ross over mensen die kli nisch dood zijn geweest, las, kreeg ik opeens de bevestiging van wat ik al heel lang had gevoeld. Toen is er een wereld voor me opengegaan die al het oude tot in z'n voegen deed trillen. Al je ideeën over ge loof en kerk, de samenleving en de mensen om je heen moest ik bijstellen. Alles kwam voor mij in een nieuw licht te staan. Waar dat bij sommige mensen heel geleide lijk gaat, ging dat voor'mij vrij snel." Anneke van der Mark kent verhalen van mensen bij wie in zulke situaties relaties ver broken raken. Ze prijst haar man en haar kinderen dat die haar de ruimte hebben gege ven zich te ontwikkelen én in zekere zin ook met haar zijn meegegroeid. „Daardoor is bij ons gelukkig alles heel geble ven." Diverse keren wil Anneke van der Mark de indruk wegne men dat ze 'zweeft'. „Ik wil met beide benen op de grond blijven staan. Er zijn al genoeg sectes en ik wil mensen niet kopschuw maken. Bovendien gaat het niet om louter medi tatie. We zijn op aarde ook verantwoordelijk voor elkaar en met je geloof moet je ook wat doen, ook aan het milieu en de kloof tussen rijk en arm. Het gaat om èn èn. Vanuit je hart moet je daarvoor energie aantrekken. Vanuit de Kos mos, de Zon, God, Schepping of Universum, wat voor naam mensen daar op diverse plek ken ook aan geven. Het gaat overal om mensen die zich vanuit hun innerlijk betrok ken voelen bij wat er op aarde gebeurt en voelen dat we daar een verantwoordelijkheid voor dragen. Dat is een kwestie van positief denken dat per defini tie dan een uitwerking heeft op de omgeving. Het is een kwestie van bewustwording dat mensen wel degelijk iets aan hun situatie kunnen ver beteren. Net zo als negatief denken ook een uitwerking heeft." Van huis uit is de Hengelose gereformeerd. „M'n man en ik hebben belijdenis gedaan en onze beide dochters zijn in de kerk gedoopt. Maar voor m'n persoonlijke bewustwording die ik de laatste tien jaar heb doorgemaakt, ben ik in de kerk eigenlijk niet verder ge komen. Op wezenlijke vragen Anneke van der Mark kon ze me in feite geen ant woord bieden. De meeste ker ken, zo heb ik ervaren, hou den juist óp waar het voor mij pas begint." Niet dat ze de kerk terzijde schuift. Daarvoor heeft ze te goede banden met mensen die er middenin werkzaam zijn. „Maar ik ervaar dat het God delijke Licht niet enkel in het christendom werkzaam is, maar in alle mensen op aarde. De bijbel en de heilige boeken van andere wereldgodsdien sten verschillen in wezen niet van elkaar. Ze hebben vele dingen gemeen. Elk vormt een stukje van de waarheid dat op zich gerespecteerd dient te worden. Het mooie is dat ze el kaar kunnen aanvullen. Het gaat er uiteindelijk om geza menlijk de eenheid te ontdek ken, ook de eenheid tussen mensen". Anneke Van der Mark ervaart mystiek als heel belangrijk in haar leven en weet daarvoor uit vele bronnen te putten. „Terdege ook christelijke. Wat dat betreft voel ik me bij tijd en wijle meer thuis binnen de katholieke kerk dan in de protestantse wereld ,die daarin weinig te bieden heeft. De rooms-katholieken hebben ter dege belangrijke mystici als Thomas van Aquino en Johan nes van het Kruis voortge bracht en zeker niet alleen mannen. Wel vind ik het jam mer dat in het verleden daar voor toch bepaalde boeken als het Evangelie van Thomas niet door de kerkleiding zijn foedgekeurd en daardoor aan e mensen worden onthouden. Elementen als handoplegging en gebedsgenezing zijn mede daardoor niet verder ontwik keld terwijl die methoden van oorsprong wel in de christelij ke traditie waren vervat." Ze meent dat de christelijke kerk een groot deel van de ge- loofs- en gevoelswereld braak heeft laten liggen. Dat is in haar ogen wellicht ook de aard COMMENTAAR Fundamentalistische doorbra gan haa dergelijke beperkte en polari serende manier van denken door een zaligverklaring goed te keuren." Opus Dei is niet geraakt door de kritiek op haar oprichter. Diverse kardinalen hebben zich lovend over Escriva uit gelaten, aldus een woordvoer der. Volgens het Vaticaan be zat de Spanjaard „een heldhaf tige deugdzaamheid" en ge tuigt zijn boodschap nog steeds „een solide en organische activiteit". ledand it b jaren j Eg pol :ht hei Witr rland bij de aanged: te lat» Kerk van Engeland tegen winkels open op zondag LONDEN De (angli caanse) Kerk van Enge land heeft supermarkten en andere grote winkelbe drijven waarin zij veel aandelen heeft, laten we ten dat zij tegen verkoop op zondag is. Dit heeft functionaris sir Douglas Lovelock zondag voor de BBC-radio meegedeeld. „Wij zijn een belangrijke aan deelhouder in sommige bedrij ven en het is ons recht en onze taak onze invloed aan te wen den", aldus het hoofd van de afdeling die de aandelen-por tefeuille van de Anglicaanse staatskerk beheert. De kerk heeft in totaal 2,5 miljard pond (ongeveer 8 miljard gulden) belegd, waarvan 24 miljoen pond (80 miljoen) in winkelbe drijven. Diverse supermarkten en wa renhuizen in Groot-Brittannië zijn in de weken voor Kerst begonnen met verkoop op zon dag. De regering doet weinig om de bedrijven tegen te hou den; zij twijfelt sterk aan de wettigheid van een verbod. De kerk daarentegen is fel tegen stander. In de brieven dreigt de kerk nog niet met het terugtrekken van haar vermogen uit de be treffende bedrijven. Maar Lo velock is wel van plan brieven „in sterkere bewoordingen" te versturen als de winkels blij ven zondigen, aldus de BBC. De uitslagen van de eerste ronde van de parlementsve 31 zingen in Algerije zetten een domper op het optimisme al wie had geloofd dat vrije verkiezingen de eerste stap naar volwaardige democratie: als het fundamentalistischDe i lamitische Reddingsfront FIS inderdaad tachtig procent alle zetels behaalt, dwaalt Algerije verder dan ooit wej de democratie en zet het een stap terug die zijn verdere wikkeling ernstig belemmert. De definitieve bevest j", over de richting die Algerije uitgaat, komt pas na de verkiezingsronde op 16 januari. Maar de fundamental zijn nu al vrijwel zeker van een absolute meerderheid. De gemeenteraadsverkiezingen vorig jaar, waar het' spectaculair doorbrak, zijn dus een veel juistere waarden - gebleken dan peilingen die beweerden dat de bevolking was geworden voor de intimidatie van het FIS. Het is pr het sinds de onafhankelijkheid in 1962 onafgebroken rende Nationaal Bevrijdingsfront FNL dat door zijn bp pogingen het FIS te neutraliseren het laatste restje heeft verloren. De arrestatie van FIS-leider Abassi ft en alle anderen die betrokken waren bij de onlusten van tegen het regime heeft het FIS nog meer opgehitst. Ir klimaat verkozen niet-FIS-aanhangers liever thuis te bli dan het risico te lopen te worden aangevallen. Een opk van amper zestig procent was rechtstreeks in het vooi van het FIS. Het door heel de Arabische wereld en iedereen daarl gevreesde schrikbeeld van een 'islamitische republiek' di nu scherper op dan ooit. Zover is het nog niet, omdat ii sterk gecentraliseerde presidentiële regime in Algerije wel alle macht bij het staatshoofd berust. Het hangt dus eindelijk van de presidentsverkiezingen van 1993 af werkelijk een islamitisch regime wordt gevestigd in Al| ^-s p Maar zelfs met al zijn macht krijgt Chadli Benjedid het n JS lijk zich te handhaven tegen de fundamentalistische opi .js im Ste EEN dergelijke polarisatie lijkt een ideale voedingstx hitectc voor een burgeroorlog. Het al sinds de voedselrellen vai >r de tober 1988 in discrediet verkerende regime steunt nu nog op het leger, dat de cruciale factor wordt in de vei nier g. ontwikkelingen. Minister van defensie Khaled Nezzar al eerder gedreigd dat hij niet bang is het FIS uit te r< om hun opmars te stoppen. Maar ook de fundamental zijn zeker niet bang voor geweld. Geweld is voor hen zei meest directe manier om de macht te grijpen, want het altijd tot destabilisatie en het creëert een vacuum dat mand anders dan zij kunnen vullen. iet tota, Twee amelijl de ve met h lit plar groene itaan e gege tie angstig volgen, ook de buurlanden zijn doodsbang voigstruirr zeer n Sten: :amelt parlem NlET alleen Chadli en zijn belegerd regime zullen de e\ tie angstig volgen, ook de buurlanden zijn doodsbang vo< opmars van de fundamentalisten. Alle pogingen van de rokkaanse koning Hassan en de Tunesische president Ali de radicale moslims met harde hand neer te slaan, gen nu op niets uit te lopen en dat is slecht nieuws voo Westen. Problemen voor twee pro-westerse regimes in cruciale regio, en een mogelijke alliantie van de fundamidhavin Srzaal dat h nomen gd S h' Iteken: i\ngen op een ■t hij 71 listen in Algerije met hun geloofsgenoten in Libanon en zou het toch al stroef lopende vredesoverleg over het den-Oosten nog meer afremmen. Europa en vooral Frankrijk zijn echter op een nogf" directere manier betrokken bij de ontwikkelingen in J®1 rije. Als de drie miljoen Algerijnen ten gevolge van de kiezingen worden geradicaliseerd, is dat koren op de rijameler van het racistische Front National van Jean-Marie Le In het steeds radicalere klimaat is de uitslag in Algiers om het slechtste nieuws dat de westerse regeringen ha kunnen vernemen. De toekomst zal snel leren of h< voorbode is van nog meer onheil. *r blij: Het n !n ha mog eën h( i algie, hieden van taderza FOTO: VINCENT WILKE van de westerse wereld waar het veelal op het hoofd en de buitenkant aankomt. Bij oos terse religies ligt het accent meer op innerlijke beleving. „Die innerlijke beleving biedt zoveel mogelijkheden. Bijvoor beeld over hoe het is in het hiernamaals. Dat is een kwes tie van geloof, zegt de kerk en dan is voor de meesten de kous af. Door meditatie, ge spreksgroepen en veel lezen heb ik ondervonden hoe veel er meer is. Ik ervaar mijn christelijk bewustzijn veel rui mer dan de kerk me ooit heeft voorgehouden. Het heeft mij een ontzettende verrijking, verruiming en verdieping ge geven. Jezus bedoelde in feite ook niet anders toen hij zei dat de mensen eerst het Konink rijk Gods binnen in hen zou den moeten zoeken." Inlichtingen: Den Haag: René Bost, telnr. 070-3912398; Rot terdam: Davidshuis, 010- 4123442. Uitgave: Kantoor Telefoon- Telefax: Postadres: 071 -122 244. 071 - 134 941 Postbus 112300 AA Leiden Hoofdkantoor Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk Telefoon 070 - 3190 933. Telefax: 070-3906 717 Postadres: Postbus 9. 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur- J. Leune. Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers Chef-redacteur: G - J. Onvlee. Secretariaat directie/hoofdredactie (tel 070 - 3190 808): L. van Koot. 047): R. Kleijn (chef). M. n Herpen (chef), F. Buurman, Sport Leiden e.o. (tel. 071 -144 049): K. van Kesteren Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel: 070 - 3190 815) A van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs. C. van Haersma Buma, A van Holstein, E. Huisman, H Jansen, drs J van Leeuwen - Voorbij, R. de Roo, drs. K Verat li HAA fef van Warer 72 moi de eise 'et stel leer da jaar :ur Je ivond iö van :ent) m van '1 zegger de n! Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): G Ansems (coördinator), B. Jansma, H. Piet. Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835)' L. Kooistra, drs. P van Velthoven. Llttl Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef), S. Evenhuis, S. Pieterse. Opmaak (tel: 070 - 3190 831): Ch Bels (chef), A. de Bruljn, W Diekstra, L. Heni-T J. Hofmeester, C. de Kier, H Nieuwmans, H Schneider. fN ri/1 lerlar „)t na De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied; - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, e dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederland js vee] België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn drs. K. Swiers, M. vanl.j - Ven en P. Vogels. De parlementaire redactie bestaat uit R. in 't Hout (chef), Hr leveld, D. Hofland, P Koopman, D. van Rietschoten en K. van Wees Pa nch Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; Euthan in het buitenland: S. Akkerman (Praag), bse arts jrant (Athene),] Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819) T. Kors. Bergh (Peking), (Johannesburg), I.T. y pstad), drs. A. Heering (Ror H Kuitert (Nieuw Delhi). drs. R. Vunderink (Moskoi Ivan hi n Wijland (Belgrado),-Q De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve v publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaa M de Cocq. t thuisz jderderi t Albe. n 08.30 tot 17 00 u tSPE n 18.00 tot 19.00 uur. op z: Nabezorglng Telefoon 071 -122 248 op mj 15 00 uur Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling per maand 27,00 per kwartaal 79,80 per jaar 312,65 Bij betaling per acceptgirokaart: per maand 28,20 per kwartaal 82,80 per jaar 318,65 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 -122 244 Telefax voor uitsluitend advertenties 071 -134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 70j Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2