Ralph Inbar: Het is drama zonder acteurs Onze hulp is toegespitst op dat ene kind li KUNST/RTV 15 Klassieke auto-race uit de pits met Pink Floyd LILIANE FONDS BESTRIJDT DE 'VERBORGEN RAMP' r>r> Het rampjaar van Eric Clapton Kaidóc, Goutont DINSDAG 24 DECEMBER 1991 I met een gerestaureerde Jaguar C type La Carrera Panamericana. Docu mentaire. BBC 2 om 18.00 uur. Dina- DEN HAAG David Gil- mour heeft twee hartstochten: muziek en auto's. De eerste passie leeft hij vooral uit met zijn groep Pink Floyd, hoewel hij er niet voor terugschrikt af en toe een talentvolle nieuw komer bij zijn eigen platen maatschappij EMI aan te beve len. Vraag maar aan Kate Bush. Gilmour wil ook nog wel eens andere musici helpen tijdens plaat-opnamen. Daarvoor han teert hij twee criteria. De gita rist doet het uit vriendschap of omdat het hem leerzaam lijkt. In het eerste geval vraagt de ene miljonair van de andere miljonair geen geld voor be wezen diensten. David: „Ik zeg meestal: stuur maar een cheque met wat je mijn werk waard vond naar een goed doel van jouw keuze. Soms geef ik de organisatie aan zoals Amnesty International of Greenpeace". Zijn liefde voor auto's deelt hij met Pink-Floyddrummer Nick Mason. Het tweetal treft el kaar regelmatig op het circuit. Hoewel snelheidsmaniakken gaat hun liefde vooral uit naar de klassieke race-auto. Zo be zit Mason bij voorbeeld een Bugatti, die hij nog regelmatig van stal haalt. De drummer heeft door de jaren heen ove rigens een behoorlijke auto verzameling opgebouwd. Hij heeft inmiddels zo'n dertig wagens, waaronder een aantal uiterst kostbare exemplaren. Eén ervan is een Ferrari uit 1962, die nu zo'n vier miljoen gulden zou opbrengen. Nick: „Hij is gebouwd voor Le Mans, maar je kunt er ook op straat mee rijden. Ep dat doe ik, want het is toch zonde om zo'n wagen binnen te laten staan". Om die dure hobby enigszins rendabel te maken, heeft Ma son de maatschappij Ten- Tenths opgericht. Deze firma verhuurt de klassieke Grand» Prix-auto's voor commerciële doeleinden, zoals televisie-re clame. De auto wordt met chauffeur geleverd en als Ma son even tijd heeft, is hij dat zelf. Gilmour heeft een veel be scheidener autopark. Hij bezit onder meer een aantal fraaie Jaguars. Eén van die gerestau reerde C-types uit 1952 liet hij begin dit jaar overvliegen naar Mexico toen bekend werd dat de legendarische autorace La Carrera Panamericana, die aan het begin van de jaren vijftig veel stof deed opwaaien, nieuw leven werd ingeblazen. Nick volgde zijn voorbeeld en verscheen, samen met hon derd andere enthousiaste cou reurs in klassieke jaren-vijftig auto's, aan de start van de tweeduizend mijl durende race over de Pan American High way van Zuid Mexico naar de grens met Texas. Maar behal ve dat het tweetal ieder in zijn Jaguar C type stapte, huurden ze ook een filmploeg in om de race, die in 1955. na een spoor van doden te hebben achterge laten, voor de laatste keer werd gereden, vast te leggen. Het is een documentaire ge worden waarin spannende wedstrijdfragmenten worden afgewisseld met verhalen van de coureurs. Dat gebeurde door een uit acht man be staand team en een helicopter. Pink Floyd zorgde daarbij voor een speciaal tintje dooi de muziek voor deze bijzonde re film te componeren. 'TV MASQUÉ', HOMMAGE AAN ONBEKENDE NEDERLANDER TV Masqué. Serie met verborgen camera. TROS-televisie. Nederland 2 om 21.27 uur. Woensdag. HILVERSUM „Ik word minstens twee keer per week opgebeld. Er hoeft maar ergens in Nederland iets absurds te gebeuren of ze haïigen aan de lijn. Laatst nog de chef van een groot winkelbedrijf. Er was iets met een kassa. Vraagt hij: 'Zijn jullie soms bij ons aan het fil men?'. Mijn grootste pro bleem is dat Nederland erg klein is. In vergelij king met bij voorbeeld China lijken wij op Madu- rodam. Als je dus niet uit kijkt, overvoer je het pu bliek en verliest de ver borgen camera zijn char me", zegt Ralph Inbar. De afgelopen jaren zorgde hij met 'Bananasplit' voor heel wat komische momenten op televisie, maar nu heeft hij een nieuw concept bedacht, dat hij 'TV Masqué' heeft genoemd. Ralph: „Het is het meest logi sche vervolg op 'Bananasplit', waarmee niet is gezegd, dat dit programma nooit meer terug komt op de buis. Die twee shows zouden heel goed naast elkaar kunnen bestaan. Groot ste verschil tussen beide uit zendingen is dat het in 'TV Masqué' maar om een persoon, een slachtoffer, draait. Ik noem het zelf een hommage aan een onbekend Nederland. We proberen iemand die posi tief in het leven staat op een humoristische manier in het zonnetje te zetten en gebrui ken daarvoor de verborgen ca mera. Het zal in deze serie meestal gaan om mensen die zelf niet zo hard aan de weg timmeren, maar zich wel ver dienstelijk hebben gemaakt voor anderen. Voor die hoofd persoon wordt het gedurende een aantal weken een confron tatie met vreemde, soms komi sche situaties waarbij de ont knoping volgt tijdens een tele visie-interview oij het slacht offer thuis. Al die tijd mag hij niet weten dat er wordt ge filmd. Voor deze vier- tot achtdelige reeks hebben we bovendien de hulp ingeroepen van een bekende Nederlander. Verschil met 'Bananasplit' is dat hij dit keer aan onze kant staat. Wat ik met dit program ma bovendien wil laten zien, is dat je met de verborgen came ra niet alleen kan lachen, maar ook emoties kunt tonen". Geluk „Hoewel we voor de eerste uit zending enorm veel geluk hebben gehad, is het geen ge makkelijk programma om te maken. Veel hangt af van de medewerking die we krijgen van de mensen rond het slachtoffer. Ik hou er rekening mee dat we voor elke afleve ring zo'n twee maanden nodig hebben. Hopelijk kunnen we aan twee uitzendingen tegelijk werken. Een ander probleem is dat de show niet alleen om heel veel research vraagt, maar ook om enorm veel dis cretie. Als het slachtoffer in de gaten heeft wat er gebeurt, kun je het programma weg gooien. Ik ga niets naspelen, want de kijker heeft het door als het niet spontaan is. Bo vendien is de lol er af als we worden ontdekt. Tenslotte is het de bedoeling om via de hu mor iemands karakter bloot te leggen. Humor is daar echt ui terst geschikt voor. Ik durf zelfs te beweren dat je met hu mor meer bereikt dan met welk middel ook". Detective „In zekere zin speel ik de rol van detective. Het verschil met een echte is alleen dat ik op zoek ben naar de positieve kanten van mijn slachtoffer. In ellende ben ik niet geïnte resseerd. Hij of zij moet glan zen en daarvoor ga ik op on derzoek uit. Zo wil ik weten hoe zijn gezondheid is zodat hij geen hartaanval krijgt als we hem verrassen, maar ook of hij niet net in scheiding ligt, of absoluut geen gevoel voor hu mor heeft. Bovendien moet ik uitvinden wanneer ik het best kan toeslaan. Mijn ervaring met 'Bananasplit' heeft mij ge leerd, dat ik beter kan thuis blijven als het regent. Daarom is het in 'Bananasplit' altijd mooi weer". ,,'TV Masqué' is geen goed koop programma, maar niet zo duur als 'Medisch Centrum West' bij voorbeeld. Ik zie het als drama, maar dan zonder acteurs. Het is uit het leven gegrepen. Als je alle situaties aan elkaar zou plakken, krijg je een film gespeeld door echte mensen. En wat is er mooier dan het echte leven. Boven dien kan je mensen het beste Ralph Inbar: „Ik ben een soort detective die op zoek is naar de positieve kanten van zijn slachtof fer". foto: persdienst tros observeren als ze niet weten dat ze worden gefilmd. Dan zijn ze het boeiendst of het leukst. Het is een soort voyeu risme, zoals mensen die op een terrasje zitten de voorbijgan gers gaande slaan". „Deze baan vraagt om flexibi liteit en een enorm improvisa tievermogen, maar dat leer je gaandeweg. Mij is wel opge vallen dat je een mensenken ner wordt. Dat vind ik ook het interessante eraan. Daarom doe ik het al zo lang. Het is net als schaken. Je probeert ie mand op een vriendelijke ma nier schaakmat te zetten. En de afwisseling is enorm. Ei genlijk begin je bij elke afleve ring weer opnieuw. Ik zou dan ook nooit twintig jaar het weerbericht kunnen doen zo als Erwin Krol bij voorbeeld". De Verborgen Ramp. Documentaire. EO-televisie. Nederland 1 om 22.50 uur. Dinsdag. VLIJMEN Een kind wordt geboren onder er barmelijke omstandighe den. Geen of nauwelijks onderdak, arme ouders en in geen velden of wegen' deskundige hulp. Het lijkt op het verhaal van Jezus' geboorte in die tochtige stal bij Bethlehem. Maar Jezus had geluk. Hij kwam niet gehandicapt ter wereld en werd het la ter ook niet door een of andere natuurramp. Veel kinderen in de Derde We reld zijn minder fortuin lijk. Om hen maakt het Liliane Fonds zich druk. Het wil op individuele basis kinderen helpen met revalidatie en maatregelen die hen een bete re toekomst moeten bieden. Op kerstavond brengt de EO een documentaire over het werk van het Fonds. Sleutelwoord bij het lot van de 123 miljoen gehandicapte kin deren in Azië, Afrika en Zuid- Amerika is armoede. Lenie van der Wens, hoofd voorlich ting van het Liliane Fonds, be schrijft de toestand als „de verborgen ramp". Lenie: „We horen veel over oorlogen, overstromingen, honger en droogte. Maar stukken minder over de gevolgen voor de mensen die zo'n ramp overle ven. Daarna steken vaak ziek ten de kop op, die een handi cap tot gevolg hebben". Ze doelt op hersenvliesontste king, tbc, niet behandelde brandwonden met vergroeiin gen als gevolg, blindheid door vitamine-gebrek en hersenma- laria. Dat sluit aan op de ziek ten die arme landen teisteren door gebrek aan geld, kennis, voorzieningen en adequate medische begeleiding. Lenie: „Een andere reden waarom je kan spreken over een verbor gen ramp is dat kinderen die gehandicapt zijn of raken, worden weggestopt. De familie schaamt zich vaak tegenover de mensen in het dorp, omdat de handicap wordt gezien als een vloek van de geesten van de voorouders. De kinderen vormen in de arme gezinnen een blok aan het been. Ouders kunnen het zich economisch niet veroorloven om thuis te blijven voor een gehandicapt kind. Vaak rest dan opsluiting. Een gehandicapt kind vormt dus een extra belasting, ook emotioneel en sociaal". „Het lot van een gehandicapt kind is verschrikkelijk. Het wordt vaak een 'niemand'. Kinderen met zelfs maar een klein gebrek worden vaak als blind, doof of achterlijk be schouwd. Gevolg is dat ze geen steun en stimulansen krijgen om zich te ontwikkelen, hun handicap te overwinnen en een volwaardige plaats in te nemen in de maatschappij". Kleinschalig Om de kinderen kansen te verschaffen is hulp op ver schillende vlakken nodig. Fa milies moeten leren het ge handicapte kind te waarderen als een volwaardig lid van het gezin. Ook blijkt het vaak no dig om een 'muur van bijge loof' te slopen om mensen zo- ver te krijgen toch moeite te doen de handicap (deels) te la ten behandelen. En er moet vaak daadwerkelijk worden ingegrepen in de vorm van een operatie, revalidatie en een beroepstraining. Het Liliane Fonds doet dat sinds 1980 op een unieke, kleinschalige manier. Het ini tiatief om revalidatie binnen het bereik te brengen van kin deren in de Derde Wereld, is Honoré kan weer lopen, na een jarenlang kruipend bestaan op de stoffige grond. foto: liliane fonds afkomstig van naamgeefster Lieke (Liliane) Brekelmans. Ze kreeg op twee-jarige leef tijd in Indonesië polio. Vlak voor de oorlog ging ze naar Nederland en werd geholpen. Toen ze in 1976 naar haar ge boortegrond terugkeerde, ont moette ze een 17-jarig meisje dat op jonge leeftijd polio had opgelopen en door de straatar me ouders aan 'de zusters' was weggegeven. Lenie: „Lieke re aliseerde zich dat het lot van dat meisje voor hetzelfde geld haar lot had kunnen zijn. Ze wilde voor dat meisje wat doen. Revalideren was onmo gelijk, maar haar een toekomst bieden door een naaimachine te kopen, leek wel een moge lijkheid. Toen in Nederland bleek dat er geen organisaties zijn die zich richten op indivi duele gevallen, heeft ze met familie en vrienden gespaard voor de machine". Door contacten die Lieke's man had met Mensen in Nood, kwamen er uit Derde-Wereld landen meer gevallen boven water van kinderen die gehol pen konden worden. Het lukte al snel niet meer om aan de aanvragen te voldoen door 'met de pet rond te gaan' bij familie en vrienden. Toen werd besloten een stichting op te richten. Inmiddels heeft het Liliane Fonds een jaarlijkse 'omzet' van tweeeneenhalf miljoen gulden. Het fonds, waar vrij willigers het leeuwedeel van het werk doen, kon zo vorig jaar meer dan achtduizend kinderen helpen. Lenie: „Er zitten aanvragen voor een simpel onderzoek van tachtig gulden tussen, maar ook aan vragen ter waarde van 1500 gulden". Het gaat dan om bij voorbeeld een operatie van een poliopatiënt. Daarbij moeten veel kosten worden gemaakt. De operatie, revali datie, prothesen, reis- en ver blijfkosten voor de patiënt en een begeleider en kosten voor gederfde inkomsten, omdat bij voorbeeld een ouder met een kind mee moet. Het gebeurt ook dat ouders worden geholpen aan een win keltje, een naai- of breimachi ne of een stal aan huis, zodat er meer begeleiding is van bij voorbeeld een geestelijk ge handicapt kind. Een andere manier van hulp wordt gege ven door bijeenkomsten te houden voor ouders met ge handicapte kinderen. Door sa men de problemen te bespre ken en ze te laten zien dat het geen kwestie is van een schul dige, kan de groep weerbaar der worden gemaakt. Ook kan er samenwerking ontstaan, zo dat bij voorbeeld twee vrou wen in een hut kleren gaan naaien, terwijl een derde de drie kinderen begeleidt bij het leren van algemene dagelijkse levenshandelingen als wassen, eten en aankleden. Lenie: „Het fonds zou dan de hut en de machines kunnen betalen". Een goed voorbeeld is Honoré uit Zaïre, die in de EO-docu- mentaire is te zien. Hij leidde als gevolg van polio een krui pend bestaan. „Honoré kon via een operatie worden geholpen. Hij werkt nu als leraar en diri gent en is een voorbeeld in zijn dorp". Als je mensen kunt laten zien wat het effect is van de hulp heb je volgens Lenie drie keer succes. Ten eerste is Honoré geholpen. Maar daarbij zet zijn behandeling de mensen in zijn omgeving aan het denken: het kan dus toch. Het breekt door het bijgeloof heen. Als derde is er een beloning in Nederland door het concrete resultaat. Want wat heeft al dat verkre gen geluk gekost? Negenhon derd gulden, de prijs van een videorecorder om een mensen leven een echt mensenleven te laten worden. Het sterke punt van het Liliane Fonds zijn de ruim 500 'mediators' in 63 lan den. Hun taak is omvattend en essentieel, want ze vragen de hulp niet alleen aan, maar moeten ook (vaak in vrije tijd) de rest van de hulp begelei den. Lenie: „Ze sturen een foto naar ons op en een om schrijving van de te geven hulp. Zelf kunnen ze vaak het best inschatten welke moge lijkheden voor hulp er in de regio voor het kind zijn. De behandeling en de nazorg zo als oefeningen worden door de mediator begeleid en gecontro leerd. Soms hoort bij de taak van de contactpersoon ook nog het helpen opzetten van een manier om de kost te verdie nen". De najaarsactie bestaat uit een nieuwsbrief, een posteractie bij alle Nederlandse fysiothera peuten, een Socute ra-spotje (dat inmiddels is overgenomen door NOS en RTL4) en de do cumentaire bij de EO. De vraag hoeveel de actie moet opbrengen, beantwoordt Lenie droog en onverwacht met: „donateurs". Dat betekent geld met iets extra's namelijk be trokkenheid. Dat is een ander sterk punt van het fonds. „We krijgen eenmalige giften, maar we leven van de mensen die constant een tientje of 25 gul den geven". Eric Clapton live. Concertfilm. NOS- televisie. Nederland 3 om 19.00 uur. Tweede Kerstdag. DEN HAAG „Muziek is eigenlijk een wonderlijk medicijn. Het heeft mij het afgelopen jaar gehol pen de dood van mijn zoontje Conor te verwer ken. Tussen de huilbuien pakte ik steeds weer mijn gitaar. Dat spelen had echt een therapeutische werking, het bleek de pleister op de wonde", zegt Eric Clapton. In maart van dit jaar verloor de Engelse gitarist zijn vierja rig zoontje. Clapton was in de buurt toen de jongen uit het raam viel van het op de drieënvijftigste verdieping ge legen appartement van zijn moeder Lori del Santo. „Ik was in New York om hem op te halen We zouden op vakan tie gaan". Een half jaar eerder, op 27 au gustus 1990, kreeg Clapton een andere klap te verwerken; de dood van gitarist Stevie Ray Vaughan. Eric, op tournee door Amerika, had die avond in East Troy, Winsconsin met Vaughan op het toneel ge staan. De volgende avond zou den ze samen in Chicago spe len, maar de helicopter waarin Vaughan, Claptons lijfwacht Nigel Browne, tourmanager Colin Smythe en zijn book ings-agent Bobby Brooks za ten, stortte tijdens een storm neer. Clapton: „We hadden net de mogelijkheden van zijn be trokkenheid bij mijn Royal Al- bert Hallshows in Londen be sproken. Als hij niet was ver ongelukt, zou hij dit jaar van de partij zijn geweest. Vaug han was een briljant gitarist". Creativiteit Het positieve aspect aan al die negatieve ervaringen is, dat Eric Clapton creatief gezien floreerde in het afgelopen jaar. „Extreem emotionele omstan digheden prikkelen mijn crea tiviteit, want als mijn leven voortdobbert, ontbreekt elke lust tot componeren" Zo schreef hij niet alleen num mers over zijn zoon Conor, die binnenkort op geluidsdrager verschijnen, maar componeer de hij ook de soundtrack voor de film 'Rush'. In februari staat weer een aantal concer ten in de Royal Albert Hall op het programma. Eric: „Die op tredens groeien langzamer hand uit tot een traditie, een soort 'Nights of the Proms'. Ik doe die shows nu sinds 1987 en eigenlijk wil ik ze niet meer missen. Dat komt misschien omdat ik van regelmaat in mijn leven hou. Door de jaren heen is het aantal data ge groeid tot achttien. Om het ook voor mijzelf interessant te houden, speel ik op de ver schillende avonden met ver scheidene groepen. Er zijn blues-avonden, maar ook con certen waar ik een orkest ge bruik. Als ik heel eerlijk ben, zijn de avonden met mijn ei gen groep het aardigst, maar dat,komt omdat we heel goed op elkaar zijn ingespeeld. Dat missen vooral die blues-avon den een beetje. Die zijn vooral leuk voor de musici. Vorig jaar zei ik tegen Michael Kamen, die het symfonie-orkest diri geert en met wie ik de film muziek voor 'Edge Of Dark ness' en 'Lethal Weapon 2' schreef, waarom componeer je geen concerto voor mijn gi taar. Het is uiteindelijk een uur durend muziekstuk ge worden, dat ik dit jaar voor het eerst heb uitgevoerd. Dat het niet op mijn live-dubbelaar '24 Nights' terecht is gekomen, heeft als simpele reden dat die plaat dan uit drie ceedees had bestaan. Bovendien leek het ons aardiger het muziekstuk in alle rust in de studio vast te leggen. Het wordt begin vol gend jaar uitgebracht". Experimenteren „Ik hou van de Royal Albert Hall, altijd al gedaan. Als Cre am speelden wij ons laatste concert in die hal. Ik heb het gevoel dat alles daar mogelijk is en daarom wil ik tijdens de komende data een beetje meer experimenteren, niet direct kiezen voor de geijkte paden. Je moet het publiek blijven verrassen, al heb ik niet het gevoel dat ze zullen wegblij ven. Ze weten dat ik mijn oude favorieten als 'Layla' weer zal spelen". „'24 Nights' had eigenlijk vorig jaar al moeten verschijnen. We hadden alle achttien shows vastgelegd om er een concert plaat van te maken, maar toen ik de banden ging afluisteren, was ik enorm ontevreden over mijn stem en mijn gitaarspel Dat krijg je als je zo kritisch bent. Mijn probleem is dat ik altijd heel tevreden het podi um afloop. Op dat moment heb ik echt het idee het con cert van mijn leven te hebben gespeeld. Maar als ik dan een paar dagen later luister, vind ik het maar niks. Vorig jaar was ik uiteindelijk zo ontevre den dat ik besloot ook dit jaar opnamen te maken. Dat is ge beurd. Daarna heb ik producer Russ Titelman de zes beste nummers uit elke samenstel ling waarmee ik heb staan spelen, laten kiezen. Dat zou mijn werk heel wat gemakke lijker maken bij de uiteindelij ke keuze, maar die is er nooit gekomen, want op dat moment overleed mijn zoon. En verloor ik tijdelijk mijn liefde voor muziek. Russ heeft toen mijn werk opgeknapt. Je kunt zeg gen dat hij de elpee heeft sa mengesteld". Eric Clapton: „Ik heb het gevoel dat in de Royal Albert Hall alles mogelijk is". foto: WEA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 15