rans Halsmuseum
jont restauratie-
Iroces schilderijen
it 16e eeuw
KUNST/RTV
13
f|4pgroep The Bob Color haalt altijd alles uit de kast om het publiek gek te maken
ferstnachtviering
schepping van Haydn
i Soman!
DINSDAG 24 DECEMBER 1991
bod NOS-journaal
PEN endtijd EO
ERSUM Het Commissariaat voor
met 2 (dia geeft de Evangelische Omroep
)udejetL de NOS geen toestemming om in de
Lj van de EO een NOS-Journaal uit te
stations#- was bedoeling van beide om-
shotiT om op dinsdagochtend om tien uur
10. 21.1» minuten durend journaal uit te zen-
dec. tie redactionale verantwoordelijkheid
39 tel t^et J°urnaal berusten, de uitzending
14.30,lor de EO worden betaald. Het och-
14.3oLrnaal zou op dinsdag 7 januari voor
red (al)Kt worden uitgezonden. Het Commis-
rtollywcj meent echter dat de voorgestelde
12^ 2E#ct'e 'n stl"ijd is met de Mediawet.
eroelanL het Commissariaat valt het produ-
het wiïvan programma's voor derden niet
t/m dl. ue wettelijk voorgeschreven taken
i/m do.i mac
JON
Handschoen Michael Jackson
brengt 53.000 gulden op
LONDEN De handschoen die Michael
Jackson voorheen altijd droeg tijdens optre
dens heeft onlangs op een veiling bij Chris
tie's in Londen 16.500 pond (ruim 53.000
gulden) opgebracht. De met witte bergkris
tallen en namaakdiamanten afgezette hand
schoen werd gekocht door de vestiging van
het Hard Rock Cafe in Dublin, die volgend
jaar zomer wordt geopend. Een stoel die ooit
eigendom was van Mariene Dietrich bracht
op de veiling bijna 10.000 gulden op. Het
verhaal gaat dat Dietrich de poten van de
stoel liet inkorten om haar benen op hun
voordeligst te kunnen laten uitkomen. Een
schoolagenda van James Dean bracht ruim
7.000 gulden op en een zwart zijden kamer
jas van de Britse acteur en toneelschrijver
Noel Coward bijna 4.200 gulden.
Steeds minder luisteraars
voor publieke zenders
HILVERSUM De belangstelling
voor de zenders Radio 1 tot en met
5 loopt steeds verder terug. In no
vember bedroeg het marktaandeel
van de publieke zenders 59 procent.
In november 1990 was dit nog 69
procent. Dat blijkt uit het luisteron
derzoek over november, uitgevoerd
door het bureau AGB Media in op
dracht van de NOS en de STER.
Vooral de popzender Radio 3 kampt
met een tanende belangstelling. De
oorzaak hiervan is de toegenomen
populariteit van kabelstations als
Radio 10 en Hitradio. Verder trek
ken de regionale omroepen een
steeds meer luisteraars.
Kinderprogramma's AVRO
gaan naar zaterdagochtend
HILVERSUM De kinder- en kleuterprogramma's van de
AVRO op Nederland 1 verhuizen 11 januari naar de vroege zater
dagochtend. Het programma van acht tot half tien wordt gepre
senteerd door de postbode Anton Gleuf uit de Ko de Boswachter
show. Naast oude bekende programma's vindt bij de verhuizing
de première plaats van de zevendelige drama-serie 'Het Zakmes'
naar een boek van Sjoerd Kuyper. De overgang is onderdeel van
een samenwerkingsproject van de Nederland 1-groep. AVRO,
KRO en NCRV willen dit voorjaar met een gezamenlijk aanbod
van jeugd-televisie komen. Volgens een AVRO-woordvoerder is
het belangrijk dat kinderprogramma's op een kindvriendelijk
tijdstip worden uitgezonden. Verder komen volgens hem onder
invloed van samenwerking met NCRV en KRO de kinderpro
gramma's op de traditionele middaguren steeds meer in de knel.
De middag wordt steeds vaker gebruikt voor licht informatieve
en "infotainment" programma's. Kinderprogramma's passen daar
moeilijk tussen. Vanaf 6 januari presenteert de Nederland 1 groep
vier keer in de week een gezamenlijke service-salon.
eerste
di. do.
9.15, 21|
19.15, 2]
1
,0- 31 Sra
0. 17.0r2_
JONGENELEN
jlLEM Binnen het
LENIIr atiewezen is een
waarneembaar in
ebruik van traditio-
Groefliateriaal. Vooral de
Mari^ey|kaanse restaura-
an Schk die veelal synthe-
n,e2der1nat:eriaa^ Struiken,
?iooe.5n er op over. Vol-
ogei. v^ia Hendriks, hoofd
De Larf f restauratie-atelier
tei: i2het Frans Halsmu-
oeis Le|in Haarlem, houdt
3ruijne, irband met de alge-
vd- i trend „van terug
dr. Jura,
itdag drie natuur
4: Bèni
snhuls. V
Zaaijer- zo zegt ze met een
ste Kersg naar de restauratie
4 en 2<who's Afraid of Red,
StaverJ ancj giue jjj" van gar.
De Jongde wman, „misschien
nersteinjiet ook te maken met
<erstdag dat er meer bekend is
n 2de r gevolgen van het ge-
27ivan traditioneel dan
5 Ker i,eh materiaal".
7 LeiBndriks heeft de afgelo-
Landsnïie jaar leiding gegeven
itdag dre restauratie van een
zestiende eeuwse schil-
tteel, tel
dr. Troi» waaronder de zijlui-
- Voorhin 'Het Drapeniersaltaar'
dr. Lemi van Maarten van
3 /V'hi Ook het midden-
■30697 een aantal jaren later
(tot li^l werd gemaakt
)5 en liornelis van Haarlem,
ag Gezoterestaureerd. Het werk
•^Grw'd De kindermoord te
Lodde*em Van Van Haarlem
j'nenberdok het schilderij 'De
se, tel: it van Peleus en Thetis'
Ider, tel:3 onder handen geno
men. Ter gelegenheid van de
voltooiing van dit grote restau
ratieproject is tot en met 26
april in het museum de ten
toonstelling 'Terugkeer van de
Meesters, restaureren en con
serveren in het Frans Halsmu
seum' te zien. De tentoonstel
ling besteedt niet alleen aan
dacht aan het restauratie-pro
ject, maar toont ook ruim
twintig schilderijen die de af
gelopen vijf jaar zijn geconser
veerd of gerestaureerd.
De expositie begint met een
zaal met schilderijen, die Ella
Hendriks betiteld als „de zeer
extreme gevallen". De schilde-
rijn zijn dermate aangetast dat
ze niet meer te restaureren
zijn. Conserveren behou
den wat er is blijkt de enige
mogelijk te zijn.
Hopeloze gevallen
De restauratrice laat tijdens
een rondgang door het mu
seum zien hoe het schilderij
'Stadhuis te Haarlem' van
Vincent van der Vinne er aan
toe is. De structuur van de
verf is erg korrelig, wat waar
schijnlijk het gevolg is van een
eerdere restauratie die niet zo
succesvol was verlopen. Ook is
het doek onder invloed van
vocht gekrompen, waardoor
de verf niet genoeg ruimte
kreeg en barstte. Om de
kwetsbare delen van de verf
lagen te beschermen, werden
daarom op het schilderij repen
(wit) Japans papier aange
bracht. „Het schilderij kan in
deze staat nooit meer worden
geéxposeerd", zegt Ella Hen
driks, „met uitzondering mis
schien van een tentoonstelling
over het Haarlemse stadhuis".
Ook is in deze „hopeloze ge-
vallenzaal" een doek uit de
negentiende eeuw te zien van
Jacobus van Looy. Het doek
wordt steeds donkerder. Die
verkleuring wordt veroorzaakt
doordat de schilder een ver
keerde samenstelling van de
verf gebruikte, vertelt Ella
Hendriks. Daar valt niets aan
te doen. Bij naar schatting der
tig schilderijen van Jacobus
van Looy treedt een vergelijk
bare verkleuring op. Het res
tauratie-atelier van het Frans
Halsmuseum kent sinds een
aantal jaren de traditie restau
rateurs van buiten aan te trek
ken, die binnen het atelier een
opleiding kunnen krijgen. Een
dergelijke aanpakt werkt voor
de restaurateurs stimulerend,
en maakt het ook mogelijk er
varingen uit te wisselen over
het gebruik van technieken.
Er blijkt een grote animo te
zijn voor het restauratiewerk.
Tijdens het grote restauratie
project van de zestiende eeuw-
se schilders, waren op een ge
geven moment zelfs elf restau
rateurs uit binnen- en buiten
land werkzaam. Sommigen
met een financiële bijdrage
van de J.P. Getty Foundation.
Voordat de restauraties plaats
vonden werden de schilderijen
ook in kunsthistorisch opzicht
onderzocht. Koos Levy is ver
antwoordelijk voor dat onder
zoek. Over het schilderij van
Cornelis van Haarlem 'De
Bruiloft van Peleus en Thetis'
uit 1593, vertelt ze, dat de be
schadigingen voor een belang
rijk deel in de negentiende
eeuw ontstonden.
„Het schilderij was toen over
gebracht naar het Mauritshuis
in Den Haag waar het gedu
rende veertig jaar op de zolder
lag opgeslagen. Het doek was
F.en restaurateur aan het werk i
met de beschilderde kant naar
binnen opgevouwen, waardoor
zeer ernstige beschadigingen
optraden. Aan het eind van de
negentiende eeuw ontdekte ie
mand het bij toeval op zolder.
Toen ontstond natuurlijk een
enorme heibel over zoveel na
latigheid. De literaire tijd
schriften stonden er bol van",
aldus Koos Levy.
Het ministerie van binnen
landse zaken kwam er zelfs
aan te pas. Een strook die ooit
aan de bovenkant van het
schilderij was toegevoegd,
mocht pas na toestemming van
de minister worden verwij
derd. Ook ging de restauratie
gepaard met een heftige dis
cussie over methoden en
ethiek. Er werd een commissie
ingesteld die adviseerde terug
houdend te zijn bij restaura
ties. Het voorval geeft volgens
Levy aan wat voor waardering
er in de loop der tijd voor de
beeldende kunst bestond. „In
Nederland werden onze top-
schilders schromelijk verwaar
loosd", aldus Koos Levy.
De waardering voor beeldende
kunst is volgens haar gekop
peld aan de waardering van
het restauratievak. In ons land
gaat die waardering in golfbe
wegingen. Pas in de negen
tiende eeuw begon men bij
voorbeeld pas incidenteel met
het documenteren tijdens het
restauratieproces. Het gebrek
aan waardering van de over
heid voor het restauratiewezen
blijkt volgens haar ook uit het
feit dat er lange tijd geen scho-
lings- of opleidingsmogelijkhe
den bestonden. „Pas recente
lijk bestaat er zoiets als een op
leidingsinstituut", aldus Levy
Ook bij de restauratie van de
zijluiken van het drieluik van
Maarten van Heemskerck
voerde Levy kunsthistorisch
onderzoek uit. Daarbij bleek
onder meer dat de bogen van
het schilderij met een passer
waren aangebracht. De restau
ratie van één van de zijluiken
is voor de leek niet helemaal
volledig uitgevoerd, omdat er
nog steeds ruimte bestaat tus
sen de planken waaruit het
schilderij is opgebouwd. Vol
gens restauratrice Hendriks is
dat ook niet mogelijk. Het
hout blijft „bewegen" zodat
het geen zin heeft de groeven
dicht te stoppen. „Bovendien,
is het bij restaureren zaak zo
weinig mogelijk te doen, zodat
het later ongedaan gemaakt
kan worden. Dat was les één
van het restauratievak", aldus
Hendriks.
Dresden-vertelling
van Kayzer moet op
de Duitse televisie
door RENE DE COCQ
Dat gaat je niet in de koude kleren zitten, zo'n
televisievertelling van Wim Kayzer. Hij bezocht
Dresden, die ooit zo prachtige Oostduitse stad aan
de Elbe die in de laatste fase van de Tweede
Wereldoorlog door de geallieerden met grote
technische precisie in twintig minuten tijd werd
platgebombardeerd, en legde dat bezoek vast in
twee haast avondvullende documentaires onder de
naam 'Hetzelfde op een andere manier'.
Dat is niet alleen een hele avond uitzitten, maar
tegelijk ook televisie die je als min of meer
argeloze kijker bij de strot pakt. Kayzer heeft er
een handje van onder een literaire dekmantel
beelden te laten zien en verhalen te laten vertellen
die je rechtstreeks pakken in je menszijn. Deze
keer legt hij over de beelden van de stad en
(vooral) van de mensen in de stad het snijdende
commentaar op de mensheid van Schopenhauer,
wel anderhalve eeuw eerder geschreven, maar het
heeft in zijn rake observaties en zijn cynisme nog
niks van zijn geldigheid verloren.
Daartussendoor laat hij mensen praten, vooral over
dat beruchte en gruwelijke bombardement, en
over de tijd er vlak na. Getuigenissen die dat
staaltje oorlogsvernuft van de toenmalige
'Schwarzkopf' van 47 jaar geleden en de effecten
ervan, zó dichtbij brengen dat het je nu nog de
adem beneemt.
En hij toont het Dresden van nu, waar misleide
jongetjes in leren jekken in groepsverband de
nazigroet brengen, onaangedaan bekeken door
burgermansvoorbijgangers. Het Dresden waar een
amateurorkestje aan de Elbe mooie muziek zit te
maken, op dezelfde tijd dat neonazi's ongehinderd
een dagenlange bloemenhulde aanrichten op het
trottoir bij de bioscoop waar een van hen in een
relletje is neergeschoten.
Het Dresden dat lang heeft moeten zwijgen onder
de communisten maar dat nu, onder de Duitse
democraten, ineens emotioneel en ideologisch
zestig jaar terugspringt in de historie en elke niet-
Duitser wil verdrijven. Het Dresden waar de
kleine joodse gemeente het geld van een legaat
niet gebruikt voor het opknappen van de synagoge
maar voor het aanleggen van een alarmsysteem.
Dét verhaal, die beelden, leveren in de mix met de
observaties van Schopenhauer televisie op die je
niet alleen aan de buis kluistert, maar die ook een
indringende waarschuwing uitstraalt, tegen
rassenwaan, tegen geweld, tegen domheid en
misleiding. Kayzers programma moet maar snel
simultaan (dus niet te vermijden) worden
uitgezonden op alle beschikbare Duitstalige
kanalen. En ook nog maar 's (laten we ons niet
mooier voordoen dan we zijn) op alle
Nederlandstalige, niet te laat op de avond. En laten
we de Vlaamstalige omroepen niet Vergeten.
Zondagavond heeft Jef Rademakers zich een klein
beetje gerehabiliteerd voor de gemakzuchtige
onzintelevisie waarmee zijn firmaatje 'Dutch
Dream' de laatste jaren de buis onveilig heeft
gemaakt. Hij maakte eigenhandig een innemend
portretje van schrijver Gerard Reve dat te zien
was vóór de filmversie van diens 'Werther
Nieland'.
Dat werd een aardig halfuurtje, met beelden van
de schrijver en zijn vriend in hun Franse huisje,
een excursie naar het beroemde 'Geheime
Landgoed' (een door Reve zelf gemetseld huisje op
een heuveltop), en de volksschrijver zelf
winkelend in de plaatselijke supermarché en
ontspannen keuvelend over zijn leven, over Hare
Majesteit, over de drank, over het schrijven.
Leuk om te zien en te horen, ook al doordat Reve
zelf zich altijd weer een onnavolgbare
woordkunstenaar toont, die zijn eigen al dan niet
geacteerde wijsheden doorspekt met vertederende
kinderachtigheden en ironiserende tussenwerpsels.
Een mooie: „Ik heb nergens verstand van maar ik
heb wel overal een mening over. Hij woont dan
wel tussen de Fransen, maar is dus nog altijd een
echte Nederlander.
olenburf
fJlAAN MOKKINK
iade: pPRDAM Begin 1987
Beekhuide Hilversumse popim-
:de Kersfe Rob Wiedijk de
339 and soulformatie The
Ird'enoij?'0"; Hij vond dat er
ie KersPkele maffe feestgroep
13-1251 land was. Amper vier
,e7_K®ater heeft de groep het
5l- 7247aecor(* 'grootste aantal
Van Qoptredens' op haar
rstdag dltaan. Ook artistiek ge-
3: 1ste feradeert de knotsgekke
32a5iansformatie haar colle-
•stdag d'een terugkeer naar de
luiers; wat The Pogues doen
met folk en Fishbone met ska,
doet The Bob Color met soul.
Vanavond is de groep te be
luisteren in het muziekcen
trum O.L.S. aan de Loosduin-
sekade in Den Haag (aanvang
22.00 uur).
De prima donna van de groep
is 29-jarige Amsterdamse An
neriek van Dorst. Sinds de zo
mer verzorgt zij samen met
Rob Wiedijk de zangpartijen.
Tegelijkertijd werd als nieuw
ritmeduo Burt van der Mey en
Bill Visser aangetrokken en de
aan het Hilversums Conserva
torium studerende toetsenist
Jaap Somsen.
Anneriek: „Onze optredens
kosten veel energie en leveren
tevens veel energie op. Als we
spelen raken we in trance en
halen we alles uit de kast om
het publiek ook gek te maken.
Onze zanger heeft al enkele
operaties achter de rug, hij
brak bijvoorbeeld zijn voet na
een sprong van een geluids
boxenstellage". Anneriek was
19 jaar toen zij als au pair naar
Parijs ging. „Binnen een week,
ging het mis, want ik kwam in
aanraking met een stel muzi
kanten en raakte al snel aan
het zingen. Na een jaar op
straat te hebben gezongen en
daarna tweeënhalf jaar in een
Parijse pianobar, kwam alles
in een stroomversnelling. Ik
mocht zingen in de film 'Com
ment draguer tous les mees'.
Zodoende hoorde ik onlangs
tot mijn grote schrik mezelf op
RTL4
„Vervolgens mocht ik op tour
nee, ik stond in het voorpro
gramma van Katrina And The
Waves en belandde daarna
weer in Nederland. Nadat was
onderzocht of ik wel gek ge
noeg was, werd ik aangeno
men bij The Bob Color. De
voordelen zijn dat Rob nu niet
meer alleen hoeft te zingen,
want na vijf achtereenvolgen
de avonden word je nu een
maal schor. Hij is ai eens geo
pereerd wegens een liesbreuk
door te hard zingen. Op het
podium ruien we elkaar op,
we stimuleren elkaar. Er
heerst niet zoiets als jaloezie,
maar onze houding houdt de
kracht erin". De prima donna
wordt in recensies vergeleken
met Tina Turner, Bette Midler
en Janis Joplin. Rob Wiedijk
heeft er sinds de zomer dan
ook een geduchte concurrent
bij. De kaalhoofdige zanger en
eveneens veelgevraagd enter
tainer/presentator is de andere
opvallende verschijning bin
nen The Bob Color. De enige
echte „zoon van Tarzan".
Wie zijn tronie eenmaal ziet
zal dat niet snel vergeten, of
het nu bij een van de twee
honderd concerten is die de
groep jaarlijks geeft of in het
NRC/Handelsblad in een arti
kel over kaalhoofdigheid. Ook
markant en met Wiedijk het
enige constante bandlid is gita
rist, groepsnestor en mede-
grappen en grollenmaker
Frank de Louw. Deze begon
zijn loopbaan 25 jaar geleden
in Haagse beatbands (anekdo
te: The Motions wilden zijn in
opdracht gebouwde ei-vormige
gitaar nog kopen).
De onvermoeibare groep heeft
grootse plannen voor de toe
komst. Van Dorst: „We zijn
hard aan het werken aan
nieuw repertoire. De opge
voerde soul en rhythm and
bluesliedjes uit de Stax- en At-
lantic-archieven, die eerst een
groot deel van ons oeuvre
vormden, zijn nu vervangen
door eigen werk. Door onze
talrijke repetities zijn veel ei
gen nummers ontstaan en die
vinden we eigenlijk net zo
leuk om te spelen. Tegenwoor
dig doen we nog maar weinig
covers per concert, waaronder
nummers van The Free, Sly
The Family Stone en Deep
Purple in een typisch Bob Co-
lor-jasje". „Volgend jaar febru
ari komen we terug van een
tournee door Hongarije en
Zwitserland, daarna auiken
we de studio in voor de opna
men voor onze derde cd".
en 2de Ij
Q1714-1
jrang, telRSUM De kerst-
22.00) ering die door de KRO
sen, teljijtgezonden (Ned. 1 om
stdaqdr1")' k°mt vanuit de St.
55 en 2<fus Xaveriuskerk van
725-793foepparochie in Amers-
is bellenHet thema dit jaar is
ARTSlns gegeven'. Kinderen
r®9®e'"9| göskvië zijn de speciale
ts is te ?n deze viering. Voor-
ifoon, tj zijn Adri Verweij en
jërreijt. Het dames- en
■®'d®n "Oör staat onder leiding
"der'vojd0 van Zwam. Op de
erstdag Radio 1 om 22.04 uur)
Zoeterwide eucharistie-viering
/4145471de kerk van Christus
ur•L«(e in Amsterdam.
iedgevallP8er is pastor B. He
reek: 1st' Het parochieel koor
>ngh, tel
onder leiding van Paul Hame-
leers zingt onder meer de Pau-
lusmis van Kees de Wijs. Eer
ste Kerstdag (Ned. 1 om 11.00
uur) komt de dagmis vanuit de
kapel van Huize Ursula te
Nieuwveen, een woongemeen
schap van verstandelijk ge
handicapten. Voorgangers zijn
pastoor Gijs Okhuijsen en pas
toraal werkster Kitty Bouw
man. Zang en muziek wordt
verzorgd door medewerkers
en bewoners van Huize Ursula
onder leiding van Cees Pouw.
Aansluitend aan deze dagmis
volgt vanuit Rome de toe
spraak van paus Johannes
Paulus (Ned. 1 om 12.00 uur).
aria. iel.
5or»choti
n isYef^^ chaos die aan bet begin van de schepping
itevenshff^iekende voor de Weense componist Joseph Haydn een
iden, teller in de voor zijn tijd gebruikelijke stijlwetten in de mu-
i, Voorsl
13350; 2i
®pothe^!deze in zijn inleiding varen en zaait zoveel mogelijk ver-
Oegstgi- Na zijn imponerende opening volgt Haydn in een door-
oorscho* structuur de tekst van Gottfried van Swieten, naar Mil-
ten- ,e,: kadise lost'. Na de schepping schetst Haydn muzikaal de
rdwijk) Jvensdagen van Adam en Eva met onder andere enkele
en 2de fe liefdesduetten. Regisseur Chris Hunt 'vertaalt' Haydns
k, Vliet lm in een reeks opmerkelijke beelden waarbij prachtige
100 itoomenten worden afgewisseld met opnamen van de uit-
3864955 met Academy °f Ancient Music en het koor van
jotheek |IleSe Oxford onder leiding van Christopher Hogwood.
tel: 32? zendt deze registratie uit op Eerste Kerstdag (Ned. 3 om
Voor de laatste Whitney Houston en de liefde
keer 'Bergerac'
GVR en Sophie aan het werk in dromenland.
Vriendelijke reus
HILVERSUM Het bii kin
deren zeer geliefde boek 'De
GVR' van Roald Dahl werd in
1989 door John Hambley be
werkt tot tekenfilm. Het resul
taat in beelden, die door de
NOS (Ned. 3 om 14.30 uur)
worden uitgezonden, is net zo
adembenemend geworden als
het boek. Je kijkt het in een
adem uit.
In de Nederlandse bewerking
werden bekende stemmen als
die van Leontien Ceulemans,
Rudi Falkenhagen en Anne-
lies Balhan ingehuurd om het
verhaal van de negenjarige
Sophie, die in een weeshuis
door de strenge mevrouw
Clonkers wordt opgevoed, van
volume te voorzien. Als Sop
hie op een nacht wakker
wordt en naar buiten kijkt,
ziet ze de grote reus GVR
staan. Hij blijkt uiterst vrien
delijk te zijn. Al snel komt ze
erachter dat hij kinderen aan
dromen helpt. GVR vraagt
Sophie of ze mee wil naar reu-
zenland om dromen te verza
melen. Als ze daar druk mee
bezig zijn, ontdekt het tweetal
dat een aantal onvriendelijke
reuzen de kinderen uit het
weeshuis wil halen. Om dat te
voorkomen bedenken Sophie
en GVR een droom voor de
koningin van Engeland.
LONDEN Met de afleve
ring 'All for love' eindigt BBC
2 op Tweede Kerstdag (om
20.30 uur) de serie rond detec
tive Jim Bergerac. Dat de
reeks niet meer op het scherm
zou terugkeren, werd onlangs
duidelijk toen zijn schitterende
Triumph Roadster uit 1949
werd geveild voor het goede
doel. Het geld ging naar BBC's
'Children in Need'.
John Nettles die de rol van
Bergerac speelde: „Ik heb Jim
Bergerac tien jaar lang gestalte
gegeven, dus het werd mis
schien tijd om er een punt ach
ter te zetten. Dat neemt niet
weg dat ik met enige weemoed
naar de laatste (lange) afleve
ring zal kijken". In de laatste
confrontatie komt de kijker
oog in oog te staan met een
aan lager wal geraakte Berge
rac. Liefdesverdriet heeft hem
uiteindelijk aan de fles gekre
gen. Om zijn Franse vriendin
Danielle te vergeten, reist Jim
naar Bath om daar de bewa
king van een duur schilderij
op zich te nemen. Daar maakt
hij kennis met Cressida Dra
per, die weliswaar aantrekke
lijk oogt maar in en in slecht
blijkt te zijn. Zij bedenkt een
plan om haar man uit de weg
te ruimen en Jim de schuld in
de schoenen te schuiven.
HILVERSUM „Humor en
liefde gaan vaak samen. Het
is het beste middel om een
persoon voor je te winnen,
maar tegelijkertijd ook een
prachtige bescherming tegen
de pijn, die een afwijzing met
zich meebrengt. Ik heb ge
merkt dat de meeste mensen
al snel hun dekking laten
zakken, wanneer ze aan het
lachen worden gebracht. Ei
genlijk ben ik geen uitzonde
ring. Wil je mij echt leren
kennen, dan moet je mij aan
het lachen maken", zegt
Whitney Houston, die Eerste
Kerstdag (Ned. 3 om 18.55
uur) bij de NOS is te zien in
een concert-registratie die
eerder dit jaar werd opgeno
men in de Noordspaanse stad
La Coruna.
Wij hebben samen heel wat
afgelachen, maar over de
liefde wil Whitney niet veel
kwijt. „Ik heb een vriendje,
meer kriig je van mij niet te
horen. Ik vraag jouw toch
ook niet met wie je naar bed
gaat. Dat ik over de liefde
zing, komt omdat ik mii er
prettig bij voel. Bovendien
heb ik het aan den lijve on
dervonden... al was het mis
schien in een ander leven. Ik
praat niet graag over mijn
privé-leven, simpelweg om
dat mensen mijn woorden
vaak verkeerd uitleggen. Bo-
Whitney Houston
...humor als dekmantel...
FOTO: SACHA PIETERSE
vendien slaat de fantasie van
veel mannen op hol als ze
mij ontmoeten. Als ik dan
wat afstandelijk reageer,
hebben ze het idee een
blauwtje te lopen. Omdat ze
niet in mijn slipje mogen zit
ten, bedenken ze als wraak
actie het verhaal dat ik les
bisch zou zijn. Zielig? Ach, ik
ontken niet, dat mijn assis
tente Robyn bij mij woont,
maar dat wil niet zeggen dat
we ook het bed delen