Figureren in Medisch Centrum West Camera's, lampen, kabels, acteurs en technic ontwijken zonder op te vallen LI Actrice Wilke Durand (zuster Tessa) telefoneert, terwijl figurante Karin Swiers als balievulling fungeert. een andere figurantendokter overhan digen en zachtjes 'alsjeblieft' fluiste ren. Een verantwoordelijke klus, hoor ik van de andere figuranten. Nou. Na een stuk of vijf keer oefenen wordt de opname gemaakt en nog een keer of twee overgemaakt. Drie kwartier later zit het er op, de figuranten moeten te rug naar de lift. Het is bijna eng, zoals er tijdens de op namen op details wordt gelet. ,,Het is nu elf uur in deze scène", zegt een technicus, ledereen zet de klokken ge lijk, ook de klokjes die aan de ver pleegstersjurken hangen. Hoe zit mijn haar van achteren, vraagt zuster Tessa tijdens een opname. Dat zit prima, al leen de telefoon maakt te veel herrie als ze de hoorn van de haak pakt. Om het geluid te voorkomen wordt een stukje tape over het hendeltje geplakt. De actrices bespreken hun tekst uit voerig met elkaar. Zullen we 'haar man' of 'd'r man' doen. 'Haar man' klinkt zo truttig vindt de een, maar de ander houdt aan 'haar man' vast. De spanning stijgt, de opnamebanden zijn gestart. Attentie, actie, opname vier seconden na nu", zijn magische woorden, waaruit blijkt dat het menens is. ,,Stop maar, want ik de zie de scha duw van de microfoon op de tl-balk", roept een cameraman verlossende woorden. Het euvel wordt verholpen. De geluidsman die vervolgens klaagt over een 'ruisje in een lamp aan het plafond' wordt eveneens gerustge steld. De grimeuses werken in de tus sentijd de acteurs even bij. Een andere medewerkster brengt een schaal met stukjes fruit rond. De 'MCW-crew' van veertig mensen werkt aan één stuk door. Geregeld tien uur per dag, ge middeld zes dagen per week, bijna zonder morren. Er wordt gegeten, ge dronken, gewassen en gestreken op de vierde etage. Er wordt nog net niet geslapen. Een opnamedag kost niet voor niets 40.000 gulden. BOM GEVALLEN Even pauze voor de figuranten, tijd om eens rond te neuzen in het ziekenhuis. Rinus vind ik terug in de bomvolle rek wisietenkamer. Gezier\ de rommel lijkt het inderdaad alsof er een bom is ge vallen. Bloemstukken, winkelwagens vol met kinderspeelgoed, stukken kar ton op de vloer, fruitmanden, dozen vol met allerhande attributen. ,,Van elke kamer die in een scène wordt ge bruikt, worden polaroid-foto's ge maakt. Anders gaan de mensen echt bellen hoor. Zo van: in die kamer ston den andere bloemen. De mensen let ten niet op het acteren, maar op de kleinste details". Hij wijst naar buiten. ,,Je hoort niets hè", zegt hij om de stil te te verstoren. De gemeente Lelystad heeft beloofd dat er tijdens de opna men (in de periode van mei tot okto ber) niet in de buurt van het ziekenhuis wordt gebouwd. Met het Zuiderzeezie- kenhuis is overeengekomen dat de vierde verdieping wordt ontruimd voor echte patiënten als dat nodig is. De be- Dord I dec inmet lak de (jaar jlidari iderd rakke insarr 191 kl ithetis oed k et ga; ild wi »k gei iderU iernat irstan hanc M LACHSTUIP De jongste van het groepje is Jochem Dahmen uit Driebergen (13). Zijn ver schijning is eigenlijk toeval, want as sistent-regisseur Aart van Asperen is zijn buurman. Na het meehelpen met de verhuizing had Jochem als trouwe kijker van MCW genoeg moed verza meld om te vragen of hij eens mocht fi gureren. De grote roodharige vrouw in groene duster is wel een bekende figu rante. Ze is er al vanaf het eerste jaar bij Allemaal omdat ze toevallig op haar balkonnetje stond te kijken naar een buitenopname van MCW. ,,Oh, ik ben al zoveel keer in beeld geweest dat de mensen bij het stijldansen te gen me zeggen: oh, wat leuk, was u oevallig ook in dat ziekenhuis". Haar nandtekening werd een keer gevraagd op een kaartavondje, grinnikt ze en ze waait zich koelte toe met een zwarte waaier. ,,lk zat laatst thuis te kijken naar MCW. Ik dacht opeens: hé dat mens lijkt op mij. Ik was helemaal ver geten dat ik in die scène meespeelde. Ach, je weet nooit precies wanneer je in beeld komt. Ik neem het altijd maar op video op". De scènes worden die ochtend kris kras door elkaar opgenomen. Acteurs wisselen elkaar in hoog tempo af. De enige overeenkomst is dat alles zich voornamelijk afspeelt bij de balie en in Beeld van de opnamen. Dikke kabels, camera's, technici en hete lampen moeten daarbij onopvallend worden ontweken Het haar van Margreet Blanken (hoofdzuster Reini) wordt in orde gebracht. de gang. ,,lk heb wit nodig", roept de assistent-regisseur, wat betekent dat de verpleegsters en artsen in bewe ging moeten komen. De figuranten worden in groepjes opgedeeld. Sonja Barendse zit in groep drie, samen met een figurantendokter. Het is de bedoe ling, na het teken van Aart van Aspe ren, zo natuurlijk mogelijk over de gang te lopen en daarbij de balie te passeren. Dikke kabels, camera's, technici, levensgevaarlijk zwaaiende microfoons en hete lampen moeten daarbij onopvallend worden ontwe ken. Het doktersduo moet tegelijkertijd doen alsof ze in een interessant ge sprek zijn gewikkeld. Ik kijk al lopend mijn gelegenheidspartner aan, zeg zachtjes 'babbel de babbel de babbel' en schiet - gelukkig uit beeld - in een lachstuip. Dat herhaalt zich nog een keer of zes. Opeens krijg ik een duw in mijn rug terwijl ik sta te wachten tot de scène is opgenomen. Ik struikel bijna de gang over. Sorry, het was een ietwat spontane actie, maar die houden we erin", zegt Aart. Wat is figu reren toch leuk. BEZIGE BIJ Maar is het ook nog leuk voor de ma kers van de serie? Rinus vindt het ge weldig, dat blijkt wel uit zijn hele ma- Foto's SACHA PIETEt I et is weer genieten met de terugkeer van Medisch Centrum West op televisie. Haat en nijd, liefde en bedrog, seks en geweld houden menig kijker volop aan de buis gekluisterd. Een verslaggever van deze krant gaf zich eerder op als figurant voor de serie. Als assistent-chirurg Sonja Barendse (whaf's in an name) nam zij een duik in de opnamewereld van de witte- jassenromantiek, waarbij ze voorai moest zien te vermijden camera's, lampen, kabels, acteurs en technici te ontwijken zonder op te vallen. Perla Tissen (basisarts Joy) wordt geschminkt. hem gezegd dat hij in pyjama moest komen, al werd dat natuurlijk niet zo letterlijk bedoeld. Maar de man stapte in pyjama uit z'n auto en ging in pyja ma weer naar huis. De mensen die daarentegen helemaal in galatenue, prachtig gekapt, opgemaakt en be hangen met sieraden ten tonele ver schijnen, worden weer 'afgetuigd'. Alle opsmuk wordt er van afgehaald, want patiënten dragen geen dure sieraden en verpleegsters zijn nu eenmaal niet zwaar opgemaakt. ,,We hebben foto's van de figuranten, maar daarop zie je bijvoorbeeld niet hoe dik ze zijn. Laatst hadden we een secretaresse nodig en er was niet zo snel een andere, slanke re figurant voor handen. Toen hebben we nog wel een paar noodgrepen moeten toepassen om er nog een prachtig iemand van te maken. Maar er wordt nooit iemand weggestuurd, Rinus is zo zuinig op z'n mensen". RAAR ZIEKENHUIS Niet alleen inwoners van Lelystad staan in de rij om te figureren. De echte artsen en verplegers van het Zuider- zeeziekenhuis spelen ook graag mee, liefst als patiënt. Laatst vierde een ambtenaar van de gastgemeente zijn 25-jarig jubileum. Hij kreeg tot zijn gro te vreugde een dagje figureren in MCW cadeau. Mensen van alle leeftij den, soorten en maten komen uit heel Nederland en België graag opdraven, ook al wordt hun treinkaartje niet ver goed. Bedrijven en scholen doen graag en masse mee, hetgeen bij een opname op een buitenlocatie gemak kelijk kan. Stapels brieven en briefkaartjes wor den gestuurd met de brandende vraag. Een groep van twaalf man bel de laatst op vanuit een telefooncel op een camping. Ze hadden maar drie kwartjes, genoeg voor de vraag of ze mochten figureren in MCW. Dat mocht, ledereen mag meedoen, poli tie, brandweer, winkeliers, hele gezin nen, dat maakt allemaal niet uit. Rinus vindt alles best. ,,lk denk wel eens, wat vinden ze eraan, dat wachten todat ze aan de beurt zijn duurt soms zo lang", bekent hij eerlijk. Hij krijgt de mensen, als ze eenmaal hun taak hebben vol bracht, ook niet meer weg. „Moet ik nou al weg, klinkt het vaak hoogst ver ontwaardigd Blijf nog maar een kopje koffie drinken, zeg ik dan. Ja, je moet de mensen een beetje tevreden hou den, want zonder figuranten krijg je een heel raar ziekenhuis". KLOKKEN GELIJK Het grote moment is aangebroken, ahum Sonja Barendse wordt opge roepen om te figureren. Ik word achter de balie geleid, het middelpunt van de wonderlijke wereld der witte-jassenro- mantiek. Actrice Wilke Durand (voor ingewijden: zuster Tessa) telefoneert, terwijl ik als balievulling fungeer. Ik moet een beetje staan graaien in een archief en op het moment dat een be paalde zin wordt uitgesproken een pa tiëntenkaart pakken en de balie uit lo pen. Op de gang moet ik de kaart aan waking van het ziekenhuis houdt zich aan de stilzwijgende afspraak dat ze mensen die ze op de een of andere manier niet vertrouwen tegenhouden. Want er staat voor 200.000 gulden aan apparatuur op de MCW-verdieping. Witte muren kunstig bewerkt met zwar te graffiti verstoorden al eens een hele opnamedag. De figuranten wachten intussen gedul dig. Af en toe wordt een grapje ge maakt, maar geklaagd wordt er nooit. Mariska Mulger (19) uit Apeldoorn fi gureert voor de tweede keer. Ze wil re gie-assistente worden en dit is een mooie gelegenheid om eens een blik in de regiekamer te werpen en contac ten te leggen. Voorlopig moet ze het nog doen met een rol als patiënte en bezoekster. Rob Aase (53) uit Lelystad loopt al drie jaar mee als figurant. Zijn vrouw 'doet de kleding voor de ac teurs' en zijn dochter heeft inmiddels een klein rolletje weten te verwerven als verpleegster. Rob is tevens vaste begeleider van de jongste hoofdrol speler Bartje. Plaatsgenote Shirley McAllister (38) droomt ervan om actri ce te worden en grijpt dus elke gele genheid aan om voor de camera te staan. jrden nier van doen. Als een heuse moefigeve kloek zorgt hij voor zijn kuikens. De jroep: teurs en actrices zijn best c ven antwoord op door figuranten stelde vragen, knikken iedereen vreesta delijk toe Aart is net zoals Rinus >sche echte bezige bij. Hij zet de figurar V op de goede plek, geeft tekens tijd .n de opnamen, duwt of trekt aan figu jmoe ten om ze vaart te geven als ze ove iarm6 gang moeten lopen. Hij laat ook de .„..p teurs figureren, zodat de mensen c kunnen zien dat ze nog aan het v ITICht zijn in MCW. Het werken met figu n WO ten is maar een van zijn taken z bescheiden. Hij probeert op manieren regisseur Guido Pieter4lQ6fW ontlasten. |}lidar Bloednerveuze mensen - dat kkggf ook voor - leidt Aart geroutineerc Vraagt bijvoorbeeld met een wijziHCtlOr vingertje al de aandacht voordat d ook I gurant aan de beurt is. „In het b( nduiz raakte ik wel een beetje geïrritt. door al die jonge meisjes die volw""£ men bewegingloos met open m tvanc naar hun favoriete acteur staan te gp ren. Nu heb ik daar meer begrip v Het geeft niet als ze niet opletten, 'n Dei repeteren we nog maar een keertjeedem Aan figuranten heeft hij geen get ig fot „Ik krijg de gekste mensen hier, weldig Bij de vorige serie was er e,ll9e hele dikke vrouw die in een doors ak m nende nachtjapon aantrad. Prac )orde dat zie je tenslotte ook in een echt pma kenhuis. Die vrouw is pontificalerT d beeld geweest". Toch heeft hij nocclten, wensen. Hij wil het liefst wat Turksm ont Marokkaanse figuranten erbij hebln*rnif „Ik zou zo graag een keertje vrouw met zo'n hoofddoekje ove> net gang laten lopen. Maar dat doegenzil niet, dat past op de een of anderek^orjs nier niet bij hun cultuur", verzucht n n ook WIJSVINGER Kabi Jidarit Keurig op tijd is de eerste opname-n: sie afgerond. De figuranten levww""£ hun witte jas, bootschoenen en/oflderb pleegsterstenue in. Ze krijgen als ajgr vr-j( een VW-geschenkbon van 25 gulo 99;,. Maar eigenlijk had dat niet gehoei ~JC vinden de meesten. Ze vinden hetiakzin woon leuk om mee te doen. Om|jj yjp( beetje te ruiken aan die geheimzinL wereld van de televisie. SommigeHe^ld teurs zien er omgekleed opeens ui)k dat gewone mensen. Anderen bhven V eten. Verse sterren laten zich schL ken. Een nieuw blik figuranten zit brd b lift al te trappelen van ongeduldlt vers opengetrokken te worden. Orjidair moeibare Rinus draaft weer op. L a/ welkomt ze hartelijk. Houdt een prl^.. dat er op neer komt dat er vooral nip'JQS de camera mag worden gekeken, jinse steekt hij zijn wijsvinger weer iiW|US lucht. „Ik wil graag voor lijk spelt zegt een figurant. Dat mag niet. door KARIN SWIERS Een rood omrand stopbord verspert de weg naar de vierde etage van het Zuiderzeeziekenhuis in Lelystad. Figu ranten alleen toegang op afroep, staat erop. Een tiental mensen zit om 8.30 uur netjes op bankjes te wachtèn bij de lift. Tassen met pyjama's, dusters en sloffen vergezellen hen. Opeens kla ren de slaperige gezichten op, voeten schuifelen, vingers trommelen op de leuning. Breed grijnzend komt Rinus Michels aanlopen. Hij maakt een weids gebaar met z'n armen, verwel komt iedereen hartelijk, schenkt koffie en jusd'orange. Rinus is figurantenmanager voor de te levisieserie Medisch Centrum West (MCW). Hij heeft er - met tweedui zend figuranten op de rol - een dag en nachttaak aan Na de instructie die er vooral op neerkomt dat niemand in de camera mag kijken, nooit, bekijkt hij het verse groepje figuranten eens goed. Steekt dan een vinger in de lucht en priemt naar een toekomstige verpleegster, patiënt, arts. verpleeg ster en patiënt 'Koppies kijken', noe men ze dat in vaktermen. De verslaggever, die had gehoopt als patiënt de boel te kunnen terroriseren met een gipsbeen, maar toch mini maal gokte op zo'n leuk verpleegster spakje, wordt arts. Assistent-chirurg om precies te zijn. Een verkleedpartij is niet nodig Ik krijg een blauwgrijze jas aangereikt, geen helderwitte, want dat flitst bij de ondertiteling, verklapt de kleedster. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom het zilverkleurige knop je aan het uiteinde van de TROS-pen in mijn jaszak is verwijderd. Een echte stethoscoop completeert het geheel. En het naamplaatje natuurlijk dat aan mijn jaszak geklemd wordt: Sonja Ba rendse (what's in a name). TATOEAGE Grote rekken kleding staan op de gang voor de figuranten, de kleding van de acteurs hangt op nummer in aparte kamers. „Er worden veel scè nes door elkaar opgenomen, dat is best lastig, daarom houden we een speciaal boek bij waar alles in staat. Bijvoorbeeld hoeveel knoopjes van een blouse open staan in een bepaal de scène", vertelt de kleedster onder tussen een beetje rukkend, plukkend en trekkend aan de figuranten. Men sen die niet het uiterlijk van een arts of verpleegster hebben, worden patiënt of bezoek gemaakt. „Verplegers met een tatoeage op hun arm, dat kan niet, dat heeft verplegend personeel niet". Ze zal de man die in pyjama kwam nooit meer vergeten. Er was tegen De assistent van de regisseur bekijkt de figuranten op de mogelijke inzetbaarheid.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 30