Wat een geloof!Maar wat een aards verlangen r- GEESTELIJK LEVEN OPINIE Verwachting 'Dit zegt mij meer dan kerstviering' Armoede-theologie hoeft niet te verlièzen COMMENTAAR Ceidae Qowiant ZATERDAG 21 DECEMBER 1991 Kaak van H. Antonius teruggevonden Idoor AARTHEERING ROME De kaak van de H. Antonius, die samen met zijn kostbare veertiende-eeuwse reliekhouder op 10 oktober uit de Dom van Padua werd gestolen, is weer terecht. Carabinieri van de speciale sectie kunstdiefstal hebben de kaak aangetroffen in een magazijn in de buurt van de Romeinse luchthaven Leonardo da Vinei. Volgens een woordvoerder had het relikwie kort daarop naar het buitenland ver voerd moeten worden. De drie gemaskerde mannen die onder bedreiging met vuurwapens het lichaams deel van de heilige hadden ontvreemd, zouden in op dracht van een buitenlandse verzamelaar hebben ge handeld. De aanvankelijke veronderstellingen dat het de dieven om een losgeld te doen was of dat het heilige voorwerp in satanische riten misbruikt had moeten worden, zijn daarmee onjuist gebleken. Elk bereikt doel is weer het begin van een nieuwe tocht, en zo tot in het oneindige. Arthur Schopenhauer Katholieken Zürich alleen akkoord met aftreden Haas ZÜRICH Bisschop Wolfgang Haas moet de consequenties trekken uit het massale verzet te gen zijn persoon en zijn beleid en gewoon op stappen. Zo reageert Antoine Pescatore, voorzit ter van het centraal comité (bestuur) van de rooms-katholieken in Zürich, op de mededeling van de bisschoppenconferentie dat de paus spoe dig maatregelen zal nemen, maar dat Haas bis schop van Chur blijft. De meerderheid van de rooms-katholieken neemt geen genoegen met de te verwachten benoeming van een apostolisch administrator. Deze zou het deel van het bisdom dat in het kanton Zürich ligt, moeten besturen. In dit kanton woont 60 procent van de gelovi gen van het bisdom. „Jozef en Maria waren ook asielzoekers HANNOVER De Evangelische Kerk van Hannover, de grootste 'Landeskirche' binnen de Evangelische Kerk van Duitsland, heeft de predikanten opgeroepen in de kerstpreek voor een humane omgang met asielzoekers en andere buitenlanders te pleiten. Bisschop Horst Hirschel noemt Jozef, Maria en Christus ook asielzoekers. Zij vluchtten immers naar Egypte om aan de vervolging on der koning Herodes te ontkomen. De bisschop van deze 3,4 miljoen leden tellende kerk dringt er bij de predikan ten op aan iedereen dank te zeggen die „met woord en daad ertoe heeft bijgedragen dat er een redelijkere, vrien delijkere omgang met buitenlanders ontstaat". Zo'n dank betuiging heeft ook een stimulerende invloed. „Men krijgt weliswaar meer bijval wanneer men de politiek verantwoordelijken iets onder de neus wrijft, maar het is misschien beter politici die opkomen voor de buitenlan ders, te bedanken", schrijft Hirschler. VIETNAMEZEN ONDERDAK IN OOSTERWOLDE door MARINUS V.D BERG Ze hadden heel wat van hem verwacht. Alle ogen waren op hem gericht. Ongemerkt hadden ze hem hoog op de stoel gezet. Hij zou tot stand brengen, waar ze zelf geen kans voor zagen. Maar hoe langer hij in hun midden was, des te duidelijker werd dat hij niet die krachtpatser was die ze wilden. Hij gaf niet die antwoorden die ze horen wilden. Hij keerde de rollen soms óm en zei: „Jullie zijn het licht en het zout". Dat was omkerende taal. Ze hadden zichzelf steeds gezien als mensen die niet veel waard waren. Ze waren maar van eenvoudige komaf, zoals dat heette. Nooit had iemand een beroep gedaan op hun eigen kunnen. Sommigen voelden zich bedrogen, anderen teleurgesteld. Er waren er die zich van hem afkeerden. Hij voldeed niet aan de verwachtingen. Ze wendden zich tot anderen die wel antwoord op hun vraag leken te geven. Maar hij zocht het niet in krachtpatserij. Hij zocht de kracht en de waarde van elke mens. Zo bouwde Hij aan Zijn Rijk van licht en liefde. Hij keerde de verwachting om: ik verwacht iets van jullie. Het gaat om jullie en niet om mij. Wie Hem wilden volgen, moesten leren goed na te denken. De weg was niet zonder risico's. Hij vroeg niet om volgzaamheid, maar om mensen die vanuit een eigen innerlijke overtuiging gestalte wilden geven aan een nieuwe wereld. Een menselijke wereld. Hij bevrijdde hen uit valse afhankelijkheid, uit onmondigheid. Iedere mens ontdekt in zijn leven soms hoe hij leeft in een valse afhankelijkheid. Er zijn ook altijd weer machten die belang hebben bij die afhankelijkheid. Zij die het voor het zeggen hebben, hebben vaak liever geen tegenspraak. Zij denken ook al gauw dat zij het beste weten wat goed voor anderen is. Ze hebben de neiging om mondigheid, het eigen geluid van iemand, verdacht te maken. Ze verwachten zogenaamde goed-gelovigheid, maar geen kritische vragen. Sommigen beroepen zich daarbij zo op God of Bijbel alsof zij de enigen zijn die hieromtrent de juiste informatie hebben. In elke tijd zijn er ook weer mensen die de verwachting omkeren. Zij zien dat God niet komt als God maar als mens. Als een mens die het goddelijke in iedere mens probeert wakker te maken. Soms laten we het goddelijke in ons liever stil We verzwijgen het. We verstommen God in ons omdat we liever niet onze eigen verantwoordelijkheid nemen. Omdat we liever niet naar het geweten in onszelf luisteren. Het verhaal van kerstmis, God die mens wordt, is niet zo lieflijk en vrijblijvend als vaak wordt voorgesteld. Opdat De Belofte geboren kan worden, moet kennelijk de veiligheid van eigen huis en haard verlaten worden, barre wegen moeten worden gegaan, gevlucht moet er worden. Vrijgevochtenen horen als eerste van het nieuws en aanschouwen het met eigen ogen. Het verhaal van Kerstmis is het verhaal van de goddelijke solidariteit met de kwetsbare mens. In hem zoekt Hij zijn kracht. Ik las dat het Humanistisch Verbond zocht naar een alternatieve wijze om kerstmis te vieren. Heeft het Christendom teveel de macht gezocht en te weinig de mens bemind? Er waren en zijn nog altijd christenen die de mens beminnen en zo God liefhebben, in Hem geloven. Als er teveel van God wordt verwacht en te weinig van de mens, dan is het alternatief niet een kerstmis zonder God, maar een kerstmis dat inspireert om menselijkheid gestalte te geven vanuit het Goddelijk visioen. De droom van God dat alles zeer goed zal worden. God verwacht heel wat van mensen. Zo vermoed ik. Ik wens U een inspirerend Kerstfeest. OOSTERWOLDE In de hervormde kapelkerk aan de Prinsenstraat te Oos- terwolde is de sfeer ge spannen. Bij binnenkomst worden we direct ge vraagd wie we zijn en wat we komen doen. Gesprek ken met de vier uitgepro cedeerde Vietnamese asielzoekers die sinds woensdagnacht in de kerk onderdak hebben gevon den, zijn op last van de in terkerkelijke asielorgani satie Inlia verboden. Be grijpelijk is de spanning wel, want staatssecretaris Kosto van justitie kan nog steeds zijn dreigement de uitgeprocedeerde Vietna- mezen uit de kerk te ha len uitvoeren. De heer J. van der Werff en mevrouw E. Doornhein uit Oosterwolde zijn twee van de vrijwilligers van het eerste uur die bij de opvang van de asiel zoekers betrokken zijn. Me vrouw Doornhein toont zich erg betrokken bij het lot van de drie mannen en één vrouw. Behalve huisvrouw is ze ou derling in de Hervormde Kerk en actief in de wereldwinkel. Om de veiligheid van de asiel zoekers te waarborgen wil ze niet veel kwijt. Wél maakt ze er geen geheim van dat ze vindt dat voor deze Vietname- zen een plaatsje onder de Ne derlandse zon moet zijn. Gesprekken met de asielzoe kers zijn niet gemakkelijk. Be halve enkele woorden Neder lands en Engels zijn de gast vrouwen en -heren uit Ooster wolde aangewezen op handen en-voeten-taal. Geen probleem vindt Bettie Doornhein. 's Morgens heeft ze haar gasten al een halfuurtje Nederlandse les gegeven. "Dit is voor mij praktisch kerk-zijn. Dit zegt mij meer dan een kerstfeest viering". De verantwoordelijkheid voor de opvang van de asielzoekers berust bij de plaatselijke raad van Kerken in Oosterwolde. Van der Werff die secretaris is van deze instantie, geeft eer lijk toe dat hij niet kan over zien of de asielaanvraag van de Vietnamezen hout snijdt. Hij vaart op het kompas van de interkerkelijke vluchtelin genorganisatie Inlia uit Gro ningen. Zijn ervaring is echter dat als je oog in oog staat met deze asielzoekers, je deze ver volgde mensen alleen maar wilt helpen. "Stel je voor: je wordt uit Vietnam verdreven, vervolgens word je gediscrimi neerd in Tsjechoslowakije en nu zit je hier. Ik kan mij voor stellen dat je daar als mens niet normaal onder blijft". Weinig slaap Dominee B. Haanstra, her vormd predikant te Ooster wolde, heeft gisteren maar en kele uurtjes zijn bed gezien. Hij kreeg woensdag het tele foontje van Inlia. De kennis making met de asielzoekers midden in de nacht zal hij niet gauw vergeten. "Het zijn over vermoeide opgejaagde mensen in een vreemde omgeving". Haanstra staat voor honderd procent achter het plan van Inlia om in Tsjechoslowakije te onderzoeken hoe de Vietna mezen daar worden opgevan gen en hoe de asielprocedures verlopen. Mocht dit onderzoek aantonen dat de Vietnamezen geen gevaar te duchten heb ben, dan zal Inlia zich niet langer verzetten tegen uitzet ting. Staatssecretaris Kosto heeft dit plan echter naar de prullenbak verwezen. De hervormde predikant zet de feiten nog eens op een rij. De Vietnamezen die nu onder dak hebben gevonden in zijn kerk, waren gastarbeiders in Tsjechoslowakije. De omstan digheden daar waren voor hen verre van rooskleurig. Ze wer den met de nek aangekeken en waren, evenals zigeuners, BUENOS AIRES Het kan met de vierde alge mene vergadering van de Latijnsamerikaanse bis schoppenconferentie (CE- LAM) volgend jaar in Santo Domingo nog alle kanten opgaan, menen waarnemers binnen de Rooms-Katholieke Kerk. De vergadering kan de keuze van de CELAM voor de armen opnieuw bevestigen, maar ze kan ook ontaarden in een con frontatie tussen behou dende en progressieve bis schoppen met een onbe slist als uitslag. Op dit moment wordt gewerkt aan het voorbereidend docu ment voor de vergadering die volgend jaar plaats vindt. In 1989 ontvingen de bisschoppen een eerste concept, dat velen theologisch zwak vonden en dat erg veel nadruk legde op het leergezag binnen de kerk. Een jaar later kregen de bis schoppen eên vijf keer zo dik stuk toegestuurd. Dit jaar mochten zij een derde concept ontvangen dat volgens velen „een armzalige samen vatting" van het dikke docu ment van 1990 was. Naar ver wachting zal het definitieve voorbereidende document in april 1992 verschijnen. De waarnemers achten het niet onmogelijk dat de CE- LAM paus Johannes Paulus II, die de vergadering bijwoont, om een pastorale brief aan de Latijnsamerikaanse gelovigen zal vragen. Het Vaticaan ver wacht van de CELAM, dat zij de conferentie in het teken stelt van de herevangelisatie van Latijns-Amerika. De paus zal vermoedelijk uiteenzetten welk beleid het Vaticaan de komende jaren tegenover La tijns-Amerika wil voerer, Maar het wordt evenzeer mo gelijk geacht dat de bisschop pen een slotdocument produ ceren dat de standpunten van behoudende groeperingen bin nen de kerk weerspiegelt. De afgelopen jaren heeft de paus in Latijns-Amerika heel wat bisschoppen benoemd die met deze bewegingen sympathise ren. Maar progressieve en be houdende bisschoppen kunnen ook de confrontatie aangaan, zoals gebeurde bij de vorige CELAM-conferentie in 1979 in het Mexicaanse Puebla. Een vierde mogelijkheid is dat de bisschopppen hun keuze voor de armen opnieuw bevestigen. Achtervolgd door verslag gevers reisde de Franse schrijver Emile Zola op vrijdag 19 augustus 1892 naar Lourdes. Het gerucht ging dat hij uit Parijs met de „witte" trein zou ver trekken. Dat was het rij tuigencomplex waarin de allerarmste ten dode op geschreven drommels voor Lourdes werden on dergebracht. Iedereen die het zich maar even kon veroorloven, meed die trein, maar voor Zola zou verblijf juist daar niet onge woon zijn, want de toen al be roemde romancier stond er om bekend dat hij gewapend met zijn bloc-note het leven op he terdaad wilde betrappen. Deze trein, zo dacht het journaille, moest een kolfje naar zijn hand zijn. De opeenhoping van menselijke ellende kende er geen grenzen. Meneer en mevrouw Zola reis den echter in de luxueuze Py- reneeën-express en het moet gezegd dat hij er waarschijn lijk ook niet zo'n behoefte aan had om al die ellende direct onder ogen te krijgen. De ver halen die hem over de baden, in Lourdes hadden bereikt, de wonderbaarlijke genezingen die daar plaats grepen incluis, hielden nog genoeg voor hem in petto. Bovendien was Zola voor het schrijven van zijn tiendelige romancyclus Les Rougon-Macquart het opzoe ken van de ellende bepaald niet uit de weg gegaan. Deze reusachtige onderneming hield hem nu al meer dan tien jaar bezig. Middels éen bepaalde familie, de Rougon-Macquart die zich vertakt had in alle sectoren probeerde hij een beeld te geven van de werking van de hele maatschappij. Men hield in die dagen nog van grootste plannen en die wer den ook gewoon uitgevoerd. Zola had de bigotten geschokt met zijn onverbloemde be schrijvingen van degenen die door alcoholisme aan lager wal waren geraakt, in L'Assom- moir (De Kroeg) bijvoorbeeld. Aan zijn vriend Edmond de Goncourt vertelde hij later wat hem zo in Lourdes had ge trokken. Hij zei dat hij geraakt was door die menigte halluci nerende gelovigen op zoek naar gezondheid. Het (zeer lij vige) boek dat naderhand uit kwam, kortweg Lourdes gehe ten, beschrijft met groot mede dogen het lot van al die stak kerds die op zoek zijn naar ge zondheid. Niettemin verging het dit boek van Zola net als al zijn andere boeken, het werd op de index geplaatst. Dat kon de verkoop ervan niet deren, want zo meldt Jan Siebelink, er wer den direct na lancering 150.000 exemplaren van verkocht en tegen de eeuwwisseling waren er al 150 drukken en vertalin gen van verschenen. De laatste heeft een inleiding geschreven bij een aanmerke lijk dunner boekje, het dag boek van Zola waarop hij zijn verhaal over Lourdes baseer de. Dat heeft zich tot 1958 in de nalatenschap van de fami lie Zola bevonden waarna het werd gepubliceerd. Nu is het voor het eerst in het Neder lands verschenen. Zoals we van Zola weten, blijkt hij bij de voorbereiding van zijn boeken uiterst uiterst nauwgezet te werk te gaan, ook in Lourdes dus. De grote schrijver werd overal welwil lend ontvangen. Uiteraard hoopten sommige geestelijken die zijn pad in Lourdes kruis ten dat hij, de fervent ongelo vige, zich zou laten vermur wen. Dat gebeurde niet, of schoon hij natuurlijk wel dege lijk onder de indruk kwam van de samenballing van leed in het Pyreneeëndorpje. Nadat hij verscheidene priesters had gesproken die de gang van za ken tot in de finesses kenden, ging hij zelf op onderzoek uit. Hij ontmoet het bureau waar de artsen zitten die zijn aange wezen om de genezingen te onderzoeken en doet sugges ties om de geloofwaardigheid ervan te vergroten, bezoekt de verschillende verpleegtehui zen die door concurrerende or- Emile Zola des worden onderhouden, be zoekt uiteraard ook de grot w^r Maria aan Bernadette Soubirous zou zijn verschenen, ondervraagt de mensen die haar en haar ouders en geeste lijke leidslieden hebben ge kend. Na tien dagen is hij klaar. Velen zagen in het uiteindelij ke werk dat Zola van Lourdes maakte, een poging zich open te stellen voor de geestelijke krachten die de maatschappij beïnvloeden. Hij zou als het ware met dit boek de bekente nis hebben gedaan dat het niet' alleen objectieve krachten zijn die de mens sturen, voorname lijk zijn afkomst en milieu zo als hij had laten zien in de bo vengenoemde romanreeks. Er waren immers ook mensen die gelukkig uit Lourdes terug kwamen zonder genezen te zijn. Waar kwam hun heil vandaan? Dat is een vraag die Zola zeker bezig houdt, maar uit dit dagboek blijkt dat Zola, de materialist, zijn opvattingen niet wezenlijk bijstelde. „Wat de slachtoffers typeerde", zo schrijft hij op de derde dag in Lourdes, „getuigde in de eerste plaats van een enorme levens kracht. Men zei tegen me: U ziet, wat een geloof! Ongetwij feld. Maar meer nog, wat een hartstochtelijk aards verlan gen, levensverlangen. Het is de behoefte aan geluk, gezond heid voor iedereen". Daar voegt Zola aan toe dat meestal exaltatie de aanleiding is voor een wonder, dat meestal ech ter niet doorwerkt. Om Zola goed te beoordelen moet men niet vergeten dat de pelgrimage naar Lourdes in de eerste tientallen jaren van haar bestaan werd gestimu leerd door de vele (ongecon troleerde) verhalen over de wonderen. De niet altijd even capabele artsen die daar werk zaam waren, versterkten die roep nog eens. Zola was een geïnteresseerde buitenstaander die niet bij voorbaat de redeneringen van de geestelijken ter plaatse bij trad. Maar hij verwerpt ze evenmin. Daarom is zijn dag boek waaraan de geur van zwavel en wierook nadrukke lijk ontbreekt letterlijk ver frissend. Dat geldt ook voor de roman van de joodse schrijver Franz Werfel, Het Lied van Berna dette dat zojuist is herdrukt. Er is geen mooier boek te le zen over de ongelukkige Sou birous dan de roman van Wer fel. Hij schreef de roman toen hij in juni 1940 op de vlucht voor de Duitsers per ongeluk in Lourdes terecht kwam. Werfel wist uit handen van de Duitsers te blijven en schreef na aankomst in Amerika uit dankbaarheid deze fraai uitge geven roman. Werfels motie ven en benadering waren heel anders. Hij zag in tegenstelling tot Zola, ook als was hij even min katholiek, wel de werk zaamheid van hemelse krach ten en heeft die in zijn roman op ontroerende wijze vorm ge geven. Daarom is het goed bei de boeken te lezen, ze vullen elkaar prachtig aan. Emile Zola: Mijn reis naar Lourdes. Prijs 24,90. Franz Werfel: Het Lied van Berna dette. Prijs 49,90. Beide uit gaven van uitgeverij Conser ve, Schoorl. LSI OR Oosten en nieuwe wereldori S* recht Hij wi 2 van BiJNA onopgemerkt door de ontwikkelingen in de Ba* en Oost-Europa hebben de Chinese eerste minister Li FaS en zijn Indiase ambtgenoot Narasimha Rao hun bespre1 gen afgelopen week in New Delhi afgerond met drie den: over de samenwerking in de ruimte, de uitbreiding cht ja -jari. tisen. I de grenshandel en de heropening van consulaten in Bon mgen bovt roning op da pen. T ee Twee Vietnamese asielzoekers op de rug gezien worden geïnterviewd door het NOS- journaal. FOTO: BRAND OVEREEM het doelwit van racistische aanvallen door skinheads. De Vietnamezen zijn sinds 1980 in Tsjechoslowakije. Toen sloten de communistische regi mes van Praag en Hanoi een overeenkomst om de schuld die Vietnam aan Tsjechoslo wakije had (onder meer van wege wapenleveranties) te vereffenen door tienduizenden Vietnamezen in de Tsjechoslo- waakse industrie te laten wer ken. Voor ds. Haanstra staat het vast dat de Tsjechoslowaakse autoriteiten de Vietnamezen bij terugkomst niet met open armen zullen ontvangen. Hij sluit niet uit dat ze direct op het vliegtuig naar Vietnam zullen worden gezet. Wat hen daar te wachten staat, is niet veel goeds. Er is bij Inlia een geval bekend van de Vietna mees die in de gevangenis be land is. "Het is een zaak van leven en dood", is de overtui ging van Haanstra en daarom ziet hij het als zijn taak om voor deze mensen op te ko men. en Sjanghai. VEEL is dat niet. Maar het was de eerste keer in dertig dat het contact tussen de twee Aziatische giganten, Chin India, op dergelijk hoog niveau weer werd opgenomen 1960 kwam de toenmalige Chinese eerste minister Zhou lai naar New Delhi, maar het zou daarna tot voordat Rajiv Gandhi een tegenbezoek aan Peking krac^Qj. De betrekkingen tussen India en China zijn nooit erg vr itill delijk geweest. De drieduizend kilometer lange grens tu beide landen is altijd een twistpunt gebleven, een twister soms uitbarstte in hete gevechten. In 1962 liep India een nederende nederlaag in de Himalaya op tegen het Chi J\ leger. India was in Azië de betrouwbaarste bondgenoot de Sovjetunie. India gaf bijgevolg bescherming aan de uiijgze'n bet gevluchte Dalai Lama en aan de honderdduizend 1 taanse vluchtelingen. China, dat zich sedert de breuk met Moskou omsingeld voelde, koos vanzelfsprei'3^11 de kant van Pakistan. India verdenkt er overigens Pel van via Pakistan de rebellen van Kashmir en Punjab te" wapenen. Peking wordt er ook van verdacht de islamiti 3l atoombom niet ongenegen te zijn. MAAR zowel in Peking als in New Delhi acht men het stip gekomen om alle twistpunten terzijde te schuiven, zijn de geweldige geopolitieke veranderingen die zich trekken na de val van het wereldwijde Sovjet-imperiun het einde van de Koude Oorlog. India is zijn belangrij politieke bondgenoot de Sovjetunie kwijt. De mai waarop Gorbatsjov zijn Arabische bondgenoten liet valeen maakte in New Delhi indruk. De les van Saddam Husajuf and nog niet vergeten. CHINA heeft van zijn kant geprobeerd om na het opruimt uit van de drie obstakels Afghanistan, Cambodja en de grens wistingen met de Sovjetunie een nieuw samenwerkings band met Moskou op te zetten. Maar Peking moest al ervaren dat men in de Sovjetunie een heel andere rich y uitging. De Chinese communisten beschuldigden Gorbal 1 eerder van een verrader en de doodgraver van het alisme te zijn. In het verleden vreesden de Chinezen Russisch-Indiase omsingeling. Dat gevaar is geweken, weg voor de toenadering lag open. ONDANKS al hun geschillen zijn de twee grootste st; van Azië het over één punt eens: 'nee' tegen de nieuwe reldorde van de Amerikaanse president George Bush. Chi zen en Indiërs willen van een nieuwe wereldorde waar Washington de spelregels opstelt, niets weten. Li Rao waarschuwen tegen de pretentie van de Verenigde ten de zaken in de wereld naar hun hand te zetten. zich jven ei regis lureai vier ide p rootsl td-gai de 2 hee aant ';er ltij' HAA ïogerl pelijk omho 'uldei et stu jaarli )dat i delijk 1 m. H 'ging CHINA en India misschien de supermachten van de eeuw zijn van oordeel dat in het grote gevecht tegen hegemoniestreven van de Verenigde Staten en van het V ten in het algemeen er geen plaats is voor de rechten varerd gi mens. Li Peng en Rao hebben er geen twijfel over laten pxamc staan dat de eerbiediging van de rechten van de mens tous 8£ ondergeschikt is aan de ontwikkeling van hun beider lan en aan de strijd voor de uitbreiding van hun plaats en vloed in de wereld. Rechten van de mens zijn immers 1 gens Chinese opvattingen een westerse uitvinding om n westerse maatschappijen te corrumperen. nT Ccldóc SouAont 1100 daan deze i pba Uitgave Westerpers bv (maakt deel uit van Sijthoff Pers bv). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon: 071 - 122 244 Telefax 071 - 134 941 Postadres: Postbus 112300 AA Leiden. Hoofdkantoor- Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk. Telefoon- 070-3190 933 Telefax: 070-3906 717 Postadres: Postbus 9, 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur: J Leune. Adjunct-hoofdredacteur. J. Timmers. Chef-redacteur G.- J. Onvlee Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808): L. van Koot. Stadsredactie Leiden (tel. 071 -144 046 of 071 -144 047): R Kleijn (chef), M. Roi^e j' drs. J. van Zeljl >r Herpen'(chef), F. Buurman, Zal ng o ting zo go Sport Leiden e.o. (tel. 071 - 144 049): K. van Kesteren. Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel: 070 - 3190 815): A. van Rijn (chef), W Bunschoten, drs. C. van Haersma Buma, A van Holstein E. Huisman, H Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij, R. de Roo, drs. K. Veraa het werl joven eg n nissie allee lissie 'ilighi Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): G. Ansems (coordinator), B. Jansma, H Piët. frond Geestelijk leven (tel 070 - 3190 835): L Kooistra, drs. P van Velthoven. Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef), S. Evenhuis, S. Pieterse Opmaak (tel: 070 - 3190 831) Ch. Bels (chef), A. de E J. Hofmeester, C. de Kier, H. Nieuwmans, H. Schneid Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T. Kors. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied; - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, e dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederland Belgie. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn drs K. Swiers, M i Ven en P Vogels De parlementaire redactie bestaat uit R. in 't Hout (chef), H. Bjende leveld, D Hofland, P. Koopman, D. van Rietschoten en K. van Wees. linist, it Loc - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; - de volgende correspondenten in het buitenland: S. Akkerman (Praag), drs. D. J van den Bergh (Peking), drs. H. Botje (Tunis), A Courant (Athene), R. Hasselerharm (Johannesburg), T. Heard (Kaapstad), drs. A. Heering (Rome) nppic B van Huët (Parijs), M. de Koninck (Washington), H. Kuitert (Nieuw Delhi), F Lindenkamp (Sao Paulo), R. Simons (Londen), drs. R. Vunderink (Moskou), W Werkman (Jeruzalem), E. Winkels (Barcelona), G. van Wijland (Belgrado), F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel). De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertaal- tpterie publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaalster di um M.deCocq. je aj Nabezorging Telefoon' 071 - 122 248 op ma. t/m vr. var 15.00 uur. Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand j per kwartaal j per jaar Bij betaling per acceptgirokaart: per maand j per kwartaal j per jaar j 18.00 tot 19.00 u 27,00 79,80 312,65 28,20 82,80 318,65 Het abonnementsgeld dient v> e worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 -122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050 rerdw r 472 andig al de ilitie aal 1 [heid SPI w<. i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2