I „Ik ben niet zo enthousiast over >nze koningin" KUNST/RTV 15 3ioscoopbezoek op dieptepunt in 1990 Imperium speelt de kerstboodschap met een vet knipoogje AVRO verliest 46.000 leden Coca Cola sponsort Veronica's 'Top 40' Dionysos als bron van inspiratie voor David Vandekop leidóG Somant ZATERDAG 21 DECEMBER 1991 jMSTERDAM Het aantal bio- topbezoekers in Nederland heeft 11990 een dieptepunt bereikt. Gin- jri in 1989 nog 15.6 miljoen mensen [ar de film, in 1990 daalde dit aan- fl tot 14.6 miljoen. De laatste tien Lr is het aantal bezoekers nog hoit zo laag geweest. t blijkt uit het jaarverslag van de Ne- rlandse Bond van Bioscoop en Film- dernemingen (NBB) over 1990, dat jteren is verschenen. De bruto-op- fengst van de Nederlandse bioscopen kle afgelopen tien jaar matisch gedaald. In 1990 was de op brengst 167.9 miljoen gulden. Een jaar eerder was dit nog 174.1 miljoen gulden. In 1981 bedroeg dit nog 212 miljoen gul den. Steeds minder Nederlanders gin gen de laatste tien jaar een avondje naar de bioscoop. In 1990 bezocht 3 procent van de bezoekers een Nederlandse film, ten opzichte van 12.6 procent in 1981. Wel steeg het aantal nieuw uitgekomen Nederlandse speelfilms. In 1981 werden er in totaal elf rolprenten van Neder landse makelij in roulatie genomen. In 1990 gingen 14 Nederlandse speelfilms in première. Koploper was de speelfilm 'Theo en Thea', die in december 1990 Top 20 In de Top 20 van 1965-1990 is de eerste plaats nog steeds weggelegd voor de 'Sound of Music', die in de loop der ja ren bijna vier miljoen bezoekers trok. Op de eerste plaats in de Top 20 over de periode 1981-1990 staat de Nederlandse speelfilm 'Flodder', die in 1986/87 ver scheen. Bijna twee en een half miljoen bèzoekers zagen de film. Op de tweede plaats in deze Top 20 staat James Bonds 'For your eyes only' uit 1981, die bijna twee miljoen mensen trok. Beeldentuin op Museumplein Amsterdam AMSTERDAM Van een „steen des aanstoots" naar een beel dentuin van internationale allure. Zo ziet Christiaan Braun de nabije toekomst van het Museumplein in Amsterdam. Braun is de ex-directeur van het vorig jaar juni na een conflict met de gemeente gesloten museum Overholland. Braun lijkt over al het oud zeer heen te stappen met zijn aanbod aan het college van B en W om het Museumplein tot er een definitieve herinrich ting plaatsvindt op eigen kosten om te toveren tot een beel dentuin. In een persbericht schrijft Braun dat hij van de ge meente slechts vraagt „ons in de uitvoering van het project deze keer daadwerkelijk en spontaan te steunen". Een aantal toon aangevende kunstenaars uit binnen- en buitenland heeft toege zegd voor dit doel een kunstwerk te willen maken. Met zijn plan wil Braun voorkomen dat het Museumplein ver der verkommert tijdens de beraadslagingen tussen het centrale stadsbestuur en de stadsdeelraad zuid, „zoals destijds Saguntum verloren ging tijdens het delibereren van de senatoren in Rome". Het is overigens niet duidelijk of Amsterdam de schen king van Christiaan Braun aanvaardt. Een woordvoerster wilde gisteren niet reageren op het aanbod. [ERARD REVE IN DOCUMENTAIRE: I Reve: alleen op de wereld'. ;umentaire van Jef Rademakeri 6-televiaie. Nederland 3 om 20.10 Zondag. IANS PIÉT ^VERSUM „Ik ben t zo enthousiast over pe koningin. Dat komt al die progressieve feken die ze leest, waar- jstaat dat je alleen moet 'ten als je kinderen wilt |jgen en dat soort din- 'De Avonden' is te jeilijk voor haar", zegt |rard Reve op een ui- kt droge manier in 'Ge- rd Reve: alleen op de Ireld', een portret dat Rademakers voor de IS maakte. Nederlandse schrijver staat deze decembermaand be- jrlijk in de schijnwerpers, t begon eerder deze maand i de VPRO-radio met het friezen (door de auteur) van boek 'De Avonden' en jgt nu een vervolg bij de jS-televisie, die een drieluik -vwigt. Morgen start de om- met de documentaire van lemakers, gevolgd door trther Nieland' (Ned. 3 om ,|6 uur), een televisie-be- Scène uit 'De Avonden' met Thom Hoffman als Frits, Gwen Eckhaus als Ina en Kees Hulst als Joop. werking van de voorstelling die Toneelgroep Amsterdam speelde naar een vroege novel le van Reve. Als laatste komt de film 'De Avonden' (29 de cember: Ned. 3 om 20.00 uur) met Thorn Hoffman in de FOTO: SP hoofdrol, op de buis. Vreemd is al die aandacht niet, want Reve en december hebben iets met elkaar. Hij is in deze maand niet alleen jarig (de schrijver werd onlangs 65 jaar), maar zijn boek 'De Avonden' speelt zich af in de donkere dagen tussen Kerst mis en Nieuwjaar. Bovendien verscheen onlangs zijn nieuwe brievenboek 'Brieven aan mijn lijfarts'. Zuur 'Alleen op de wereld' zou een uiterst vervelend programma zijn geworden als Gerard Reve niet de hoofdpersoon was ge weest. Het spektakel zit dan ook niet in de beelden, maar in de gortdroge manier waarop de auteur uit de hoek komt. Het zorgt voor een uiterst ko mische documentaire. Boven dien is het aandoenlijk en te gelijkertijd onthullend te zien hoe hij samenwoont. Samensteller en regisseur Jef Rademakers slaagt er bij dit werkstuk in hem uitspraken te ontlokken, die hij niet eerder deed. De volksschrijver gaat openhartig in op zijn kinderja ren, de eenzaamheid, zijn ho moseksualiteit, de schaamtelo ze naaktcultuur van tegen woordig en de moeder van Je zus, Maria. „Zij waakt over het huis", laat hij bij haar portret weten om te vervolgen met: „Ach, het katholieke geloof, is geen duur geloof. Je krijgt echt waar voor je geld". Rademakers filmde een van Neerlands grootste na-oorlogse auteurs in het Franse Le Poêt- Laval, waar hij sinds twintig jaar als vrijwillige balling woont met zijn vriend Joop Schafthuizen. Over zijn homo seksualiteit zegt hij: „Mijn ou dere broer verbaast zich ero ver dat ik homoseksueel én katholiek ben. Ik niet, want homoseksueel ben je van ge boorte en ik kan er geen moer aan doen dat ik katholiek ben. Daar zijn mijn ouders verant woordelijk voor. Ik heb veel aan de katholieke kerk te dan ken. Zo kan ik de eenzaam heid beter dragen". Eerder heeft Reve laten weten dat hij voor zijn boeken nooit iets hoeft te verzinnen. „Ik ben té creatief en onthoud daarbij alles wat mensen zeg gen. Dat heb ik in mijn jeugd geleerd. Bovendien heb ik nergens verstand van, maar wel overal een mening over". Terughoudendheid Om alle uitspraken van Ge rard Reve vast te leggen, ver bleef Jef Rademakers een kleine week in Frankrijk. Ra demakers, die inmiddels zeven programma's met de auteur maakte: „Zijn publieke optre dens zijn meestal performan ces. Zodra hij in het openbaar wat zegt voert hij oude num mers op, maakt hij grappen. Ik had voor het eerst het gevoel dat hij dingen te berde bracht zonder masker op, zonder te rughoudendheid". Het opnemen van dit portret ging niet gepaard met clausu les, noch met de eis het pro gramma van te voren te moeten zien. Reve had het volste vetrouwen in Radema kers en wie naar het werkstuk kijkt, ziet dat de regisseur dat vertrouwen niet heeft ge schaad. Imperium speelt Scrooge en Marley, De traditie bij Imperium wil een kerstvoorstelling. Op dat gebied valt niet heel veel te kiezen en de schrijvers die zich aan nieuwe kerststukken wagen zijn met een kaarsje te zoeken. Daarom valt. het klei ne maar dappere amateurto- neelgroepje vaak terug op va der Dickens, die met A Christ mas Carol zorgde voor ijzeren kerstrepertoire. Onder de naam Scrooge en Marley. was dat al vaak te zien aan de Oude Vest, met een hoog An- ton-Pieckgehalte, veel couleur locale (Londen, vorige eeuw) en de klassieke stichtelijke boodschap. Scrooge is een vrek, het spook van Marley verschijnt, daarna geven de geesten van verleden, heden en toekomst hem een visioen van gene zijde, en de harteloze gierigaard wordt een ander In deze donkere dagen is Scrooge en Marley weer te zien, nu geregisseerd door Erik Siebel. En zonder de kerstboodschap aan te tasten geeft hij toch knipoogjes, die i verhevene dat het genre nu eenmaal heeft wat relativeren. Door de manier van spelen bij voorbeeld. Siebel laat de men sen behoorlijk zichzelf zijn, met hun eigenaardigheden. Door de verscheidenheid aan aanpakjes en persoonlijkhe den, de niet te hoge eisen aan psychologisch realisme en de tekst die soms dicht bij huis blijft is de voorstelling spon taan op een Wim T. Schippers- achtige manier. Misschien komt dat ook doordat er bijna geen tijd was om te regisseren: het stuk is in anderhalve maand in elkaar gedraaid en op de planken gezet. René Wernars is een mooie verteller, maar zou de geesten wat enger en gedragener kun nen maken. Jan van der Stoep, die in De Burcht wel veel van de geboorte van het stuk zal hebben meegemaakt, is als Scrooge niet de meest ex pressieve acteur sinds Ko van Dijk, maar hij heeft een goed Dickenshoofd. Ook de neef, de klerk en het vrouwvolk droe gen adequaat bij aan de sfeer en de goede afloop, en verder zorgden premièrezenuwen, re giegeintjes, onwennigheid en de korte voorbereidingstijd voor verrassingen en grappen De vertedering is gewaarborgd door een paar kinderen op het toneel, altijd een succes. Heeft u de ware kerstgedachte nog niet, ga dan vooral kijken. HILVERSUM De AVRO verliest dit jaar naar schatting 46.000 leden. Dat heeft deze omroep gisteren bekendgemaakt. Een daling in het ledenbestand van ongeveer 6 procent betekent dat de AVRO aan het eind van het jaar 728.000 leden heeft,, te gen 774.000 leden eind 1990. Volgens een woordvoerder wordt de daling veroorzaakt door het uitblijven van grootschalige le denwerfacties. De omroep richt zich niet langer op de markt van de zwevende leden, die in verband met het verkrijgen van een geschenk voor een korte periode lid worden van een om roep. De AVRO hecht meer waarde aan de opbouw van een trouw en vast ledenbestand. Het aantal van ruim 700.000 is meer dan voldoende voor het behoud van de A-status. Het bestuur van de AVRO stelt voor 1992 een bedrag van 7 miljoen gulden beschikbaar voor versterking van de programma-activiteiten. Deze bijdrage wordt gefinancierd door besparingen op leden werfactiviteiten en de toegenomen exploitatie van de omroep bladen. De bijdrage is wel afhankelijk van de toezegging van minister D'Ancona (WVC), dat zij bijdraagt aan de tekorten van de binnenlandse publieke omroep. HILVERSUM De Nederlandse tak van Coca Cola gaat vanaf 2 januari de televisie-versie van de Veronica 'Top 40' sponsoren. Hiermee is de frisdranken-fabrikant de eerste structurele spon sor van een programma dat door een publieke omroep wordt uitgezonden. De inbreng van Coca Cola blijft visueel gezien uiterst sober. Aan elke aflevering van de hitlijst gaat het tonen van een frisdrank- billboard vooraf. \atalia Gutman vol vuur in 'elloconcert Sjostakovitsj Gutman (callo), Forum Fil- Orkest onder leiding opue 107; Eerste symfonie. Gehoord Leidse Stadsgehoorzaal, vrij- (ffPeen" verra 1 ber's itri Sjostakovitsj kelijk van het politieke (iaat in de Sovjetunie, soms boegbeeld van de commu- ische muziekscene en dan :r de verrader van het i. Door zijn geschipper tus- collaboratie en verzet is hij r velen nog steeds een ïloper, of tenminste een berekenend baasje, alia Gutman leek zich gis- ivond te hebben voorgeno de woeste en onstuimige ïn van de componist te adrukken. Met brede arm en vergrootte zij eerst de op het podium toebeme- aimte en vervolgens zette korte blik op diri- Woldemar Nelsson - on- hoeds in. Het orkest, dat er adequate maar niet al verrassende uitvoering van 'Eu- nthe' op had zitten, schrok "kbaar. Het duurde even •rdat alles weer spoorde, ar toen bleek alras dat het ig enthousiasme van Gut- Bescherm uw natuur! Ook ii gevmg Wij hebben al 60 gebieden met een op pervlakte van 2 500 ha veilig gesteld Maar er nog véél werk wor den verzet Wordt be- 'gunstiger en help ons. i/ft!U krijgt er rust en groene IV C I ruimte voor terug 36, Leidetj STEUN ONS ALS BEGUNSTIGER. Bel 010-4135045. man aanstekelijk werkte. Ter wijl Gutman haar cello kas tijdde liet Nelsson het orkest antwoorden met agressieve, maar volle en meeslepende klanken. Piano-spel leek uit den boze en de verbetenheid van de celliste ging af en toe ten koste van door Sjostako vitsj ongetwijfeld milder be doelde passages. Het concert kreeg zo echter wel een leven dige scherpte. Van enige aanpassing aan het door het regime gewenste soci- alistisch-realisme is in djt con cert geen sprake. Hier kwam - zeke^ ook door de interpretatie van Gutman en Nelsson - een andere tegenstelling naar vo ren: die tussen de consequent redenerende componist en de bijna dramatische melancholi cus. Dat de techniek daarbij voor Gutman geen enkel pro bleem vormde bewees zij in de lange cadens tussen het twee de en het laatste deel: pizzicato en strijken tegelijk, razend snelle bewegingen en een on genaakbare toon. Na de pauze zette Nelsson met dezelfde expressiviteit de Eer ste symfonie van Brahms neer. Het is de laatste tijd niet onge bruikelijk om bij Brahms-in- terpretaties de nadruk te leg gen op de romantische kant van zijn werk. Brahms zag zichzelf in de eerste plaats als een componist in de klassieke traditie, .voor wie de muziek - en niet een programma - voor op stond. De last van het ver leden drukte daarbij zwaar op zijn schouders. Voortdurend voelde hij hoe 'de reus Beetho ven' over zijn schouder meek eek. Hoewel de aanpak van Nelsson ook iets zakelijks had, waardoor de klassieke opbouw duidelijk te beluisteren viel, kreeg de dramatiek langzaam aan de overhand. Zozeer zelfs dat bij vlagen de indruk ont stond dat het hier een onbe kend werk van Mahler betrof. De strijd tussen goed en kwaad, die Brahms bij het componeren voor ogen had, ontrolde zich in alle onstui migheid, zonder ruimte voor overpeinzing. Mooi en indruk wekkend, maar soms wat al te theatraal. IXPOSITIES Galerie Nouvelles Images, Westein de 22, Den Haag. David Vandekop 1 op papier) en Erik gesloten. Tot en met 22 januari. Stichting Archief, Caauaristraat 16, Den Haag. Installatie van Rien Monshouwer. Geopend van donder dag tot en met zondag van 13.00 uur tot 17.00 uur. Tot en met 19 januari. Om ontwikkelingen in de beeldende kunst te duiden, wordt in beschouwingen soms gerefereerd aan de eeuwige te genstelling tussen het Dionysi sche en Apollinische in de kunst. Een man die dit analy seschema graag hanteerde was wijlen Henk Overduin, de voormalig adjunct-directeur van het Haags Gemeentemu seum. Volgens hem beweegt iedere kunstenaar zich ergens op het grensvlak tussen het Dionysische en Apollinische. Bij de oude Grieken was Apol lo de god van het licht en de wijsheid en Dionysos de god van de roes en de extase. Bei den belichamen de twee uiter ste grondtonen in de westerse cultuur: het geordende, de rede en de logica tegenover het instinct, de overgave en het mateloze. Iedere kunste naar heeft een zekere dosis van beide krachten in zich. Je zou het abstract-expressionis- me uit de jaren vijftig (Pol lock, De Kooning) een uiting van het ongesublimeerde Dio nysische kunnen noemen, ter wijl de abstract-geometrische kunst uit de jaren zeventig misschien_ zuiver Apollinisch De gedachte hieraan dringt zich op bij het bekijken van de laatste expositie van David Vandekop in galerie Nouvelles Images. Een aantal aquarellen en sculpturen draagt de titel 'Dionysos', dat is op z'n minst een aanwijzing. Maar vooral als men de sculpturen van tien, vijftien jaar geleden van David Vandekop in herinne ring roept, wordt de polariteit in zijn werk nog duidelijker. Hij maakte in die tijd eenvou dige beelden van staal of ijzer met een streng en rechtlijnig voorkomen. Het waren helde re, bijna functionele objecten die titels droegen als muur, trap of deur. Ze hadden een functie in de ruimte en ver kregen hun betekenis door de omringende ruimte. De beel den die nu in Nouvelles Ima ges getoond worden, hebben een totaal andere uitstraling. Ze werden gemaakt van diver se soorten materialen: blank hout, blauw geschilderd hout, klei en soms brons. Het zijn uitbundige bouwwerken en stapelingen die alle aandacht naar zich toe trekken. Ze staan er niet terloops, maar zijn zeer nadrukkelijk aanwezig. Bij na dere bestudering vallen er al lerlei details te ontdekken. In het hout of de klei heeft David Vandekop menselijke of dier lijke gestalten aangebracht. Deze figuratieve elementen zijn maar vaag aanwezig, alsof de sculpturen al eeuwenoud zijn en door erosie van wind en water werden aangetast. Een deel van het hout is steeds onbewerkt gelaten, daar vor men de scheuren en nerven in hout een soort craquelé dat heel mooi de ouderdom van het materiaal accentueert. Tijdsbeeld De strengheid en hardheid van het ijzer heeft plaatsge maakt voor organische en be weeglijke constructies die ie der moment ook een andere vorm aan lijken te kunnen ne men. In de jaren zeventig drong zich één interpretatie op, maar nu laten de beelden ruimte voor veel interpretaties en associaties. Wat David Van dekop laat zien, is niet louter te verklaren als de ontwikke lingsgang van één kunstenaar. De transformatie van het Rien Monshouwer toont de illusie van het boek, niet het boek zelf. Apollinische naar het Dionysi sche is natuurlijk ook een tijdsbeeld. Zo beschouwd heeft David Vandekop een serie zeer eigentijdse beelden ge maakt. Ze zijn een exponent van wat er het laatste decen nium in de beeldende kunst is veranderd. De sterk theore tisch gefundeerde kunst heeft plaatsgemaakt voor meer in tuïtieve uitingen waarin de kunstenaar blijk geeft van zijn eigen onzekerheid. De sculptu ren van David Vandekop wekken ook de indruk alsof ze niet af zijn, het zijn eerder momentopnamen dan defini tieve statements. Naast de sculpturen van David Vande kop laat Nouvelles Images mo menteel ook een reeks kleur rijke pasteltekeningen zien van Erik Mattijssen (1957). Hij was in 1985 vertegenwoordigd op de jaarlijkse expositie van jonge kunstenaars in de Haag se galerie. Toen liet hij sobere, ijle tekeningen zien, terwijl zijn werk nu heel beweeglijk en vol van kleur is. Kleurba- nen lopen als een wirwar van takken over het papier. Het le vert beslist een fraai decoratief FOTO: GUUS RIJVEN geheel op, maar niet veel meer dan dat. De tekeningen over stijgen nauwelijks het niveau van academische kleurstudies. Het Rijksarchief f jaar projecten in het voormalige Rijksarchief van het ministe rie van buitenlandse zaken aan de Casuaristraat. Het mo numentale gietijzeren bouw werk vormt de entourage voor kunstenaars om installaties in te richten. De talloze schappen waar bijna een eeuw lang top- secret documenten werden be waard achter een zware kluis deur, zijn nu akelig leeg. Op dit moment is er een installatie te zien van de Haagse kunste naar Rien Monshouwer, geti teld 'De afwezigheid van de Bibliotheek'. In de lege schap pen heeft hij foto's geplaatst van privéboekenkasten. Klei ne en grote foto's, kleur naast zwartwit, detailopnamen naast overzichten van boekenwan den. Al wandelend langs de schappen, ziet de bezoeker een enorme diversiteit aan boe kenplanken. Eigenlijk ziin het allemaal portretten van lezers. Met een kleine variant op een bekende uitspraak zou je kun nen zeggen: „Laat me je boe kenkast zien en ik zal zeggen wie je bent". Rien Monshou wer heeft 60 vrienden en be kenden gevraagd een foto te maken van hun boekenkast. In het lege en incomplete ar chief exposeert hij 60 privé-ar- chieven. Een archief noemt hij „architectuur van de kennis". De boekenkast is dan een per soonlijke vorm van kennisar chitectuur. Hij verleent de ont zielde ruimte een nieuwe functie door er persoonlijke archieven te archiveren. De installatie van Rien Monshou wer levert niet een krachtig of spannend beeld op en voegt aan de monumentale ruimte ook niet een dimensie toe. Daar is het hem waarschijnlijk ook niet om te doen geweest. Hij heeft juist het belang van de geschreven kennisover dracht willen benadrukken in een wereld die steeds meer ge richt is op de snel veranderen de beelden. Het ontmantelde archief is een prachtige meta foor voor onze tijd. Zo langza merhand zijn de herinnering, het historisch bewustzijn en de geschreven teksten volkomen ondergeschikt geworden aan de beeldcultuur. In een archief waar het beschreven verleden geconserveerd wordt, geeft het geen pas het beeld te laten do mineren over het gedrukte woord. Rien Monshouwer heeft daarom de schappen op nieuw met documenten ge vuld. Maar toch weer via een omweg. Uiteindelijk heeft het beeld gezegevierd; de illusie van het boek wordt getoond en niet het boek zelf.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 15