A L'AIDE! ad EG moet voorbereid zijn op krachtiger ingrijpen Youp van t Hek is nog geen schrijver fit' NIEUW! VOOR SLECHTS F99,- EEN HEEL JAAR LANG ZORGELOOS AUTORIJDEN IN HEEL EUROPA (INKL. NEDERLAND!). L DE AD PRÓ GARAGE. J HET PROBLEEMLOZE LEVEN VAN UW PRONKJUWEEL Mengeling van sferen en stijlen in dramatisch oratoriun BUITENLAND Jeans 3: levende arbeidsvitaminei I QeidóaOounarit DONDERDAG 19 DECEMBER 1991 jid# AD PRO Assistance: De nieuwe Europese Pech en Ongeval Service van uw eigen AD PRO Garage. Meer dan 250 AD PRO Garages in Nederland bieden autori jdend Nederland vanaf vandaag een uniek Europees Service Netwerk: AD PRO Assistance. Professionele hulp, service, reparatie en vergoe ding van hulpverleningskosten bij ongeval of pech in alle landen van Europa inklusief Nederland voor slechts 99,per jaar. Meer informatie bij onderstaande AD PRO Garages. U staat op het punt op wintersport te gaan Of u bent om andere redenen nu geïnteresseerd in deze unieke AD PRO Serviceverlening Ga vandaag nog langs bij een van onderstaande AD PRO Garages in uw buurt of bel op voor meer informatie. Daar ligt een uitgebreide folder voor u klaar en daar kunt u direkt al uw AD PRO Lidmaatschap afsluiten. AD PRO Assistance: uw garantie voor zorgeloos autorijden altijd en overal in Europa. Uw AD PRO Assistance Lidmaatschap sluit u vandaag nog af bij: I Leiden: Morsgarage, Morsweg 176, 071 - 760730 Nieuwe Wetering: Autobedrijf Jos v.d. Meer, I I Achterweg 64, 01713 - 12688 Oegstgeest: Garagebedrijf Tip-Top, C. Fabrietuslaan 21, 071 - 125709 I I Oude Wetering: Fa. Idelenburg, Plantage 6, 01713 - 12202 Roeloforendsveen: Autobedrijf Jan Verhaar, I I Noordeinde 91, 01713 - 19004 Stompwijk: Garage L.C. Luiten, Huyssiterweg 39, 01715 - 3157 j Voorschoten: Van Dijk Car Center, Burg. De Kempenaerstraat 35,071 - 612262. lansen g lier mal DEN HAAG Is het wel zo verstandig van een machteloos gebleken EG om Kroatië en Slovenië te erkennen? Het risico dat de burgeroorlog in Joego slavië zich uitbreidt is le vensgroot. En waarom is Duitsland eigenlijk zo hardnekkig blijven vast houden aan erkenning van beide republieken, terwijl de VN en de VS zich daar juist tegen keer den? Twee brandende vragen, die werden besproken op een be sloten bijeenkomst in Den Haag over de Joegoslavische crisis. Op uitnodiging van het Nederlands Helsinki Comité en de Europese Beweging Ne derland boog een eminent ge zelschap van politici, diploma ten en wetenschappers zich over de onmacht van de EG om de Derde Balkanoorlog van deze eeuw te stoppen. De Leidse politicoloog Koen Koch had er geen goed woord voor over. „De bemoeienis van de EG heeft de zaken eerder verslechterd dan verbeterd", zo stelde hij. „Anderzijds weerspiegelt de actie van de EG haar eigen kunnen. Hier uit blijkt hoe ver we werkelijk zijn met de Europese integra tie". De Tilburgse hoogleraar Frans Alting von Geusau toonde zich eveneens negatief over de maatregelen van de Twaalf landen: „De EG-bemoeienis is te laat gekomen. Bovendien heeft de Gemeenschap geen bruikbare politieke macht. De grote landen hebben zich ver- schuild achter het voorzitter schap van de kleine". Daar mee doelde Alting von Geusau op het afgelopen halve jaar dat Nederland als voorzitter van de EG actief, maar vergeefs heeft bemiddeld in de burger oorlog. Zijn suggestie dat één of twee grote EG-landen, al dan niet samen met de VS, permanent betrokken zouden moeten zijn bij het voorzitter schap, ondervond bijval. Een hoge functionaris van het ministerie van buitenlandse zaken bestreed het pessimisme van de beide politicologen: „De EG heeft misschien niet de juiste organisatie om goed in te kunnen grijpen, maar zij heeft een verdere verslechte ring van de situatie zeker kun nen voorkomen". Deze betrok ken diplomaat concludeerde evenwel dat de EG sinds het uitbreken van de crisis te veel ad hoe heeft geopereerd, zon der strategische lijnen uit te zetten. „De voortijdige instel ling van een crisiscomité zou beter zijn geweest", aldus de diplomaat. Duitse afwijking Binnen de Europese en we reldgemeenschap bleek met name Duitsland de afgelopen maand een afwijkende positie in te nemen door de twee af gescheiden deelrepublieken koste wat kost te willen erken nen. „Wat heeft Duitsland in godsnaam te winnen bij er kenning, als de VS en de VN tegen zijn?", zo vroeg men zich in Den Haag af. De functiona ris van buitenlandse zaken was net terug uit Brussel, waar de EG-ministers worstelden over de kwestie en uiteindelijk besloten hiertoe op 15 januari te zullen overgaan. Hij ver klaarde de Duitse houding uit „een 'underdog-reflex', vooral bij minister Hans-Dietrich Genscher, ten aanzien van de Kroaten die in de strijd onder liggen". Het gevaar dat met erkenning van twee of meer republieken de oorlog overslaat naar het etnische kruitvat Bosnië-Her- cegovina en wellicht ook Ma cedonië, werd door alle aan wezigen levensgroot geacht. Dat riep een nieuw dilemma op. Na erkenning door de Twaalf van de soevereiniteit van oorlogvoerende republie ken is er namelijk niet langer sprake van een burgeroorlog, maar van een internationaal conflict. Voer voor de VN, die nu al een waarnemersmissie naar het crisisgebied hebben gestuurd. Maar wat als de Veiligheids raad er uiteindelijk geen heil in ziet om een contingent blauwhelmen te sturen? Twee- de- Kamerlid Ton de Kok (CDA): „Is het in deze tijd nog moreel aanvaardbaar dat vol keren elkaar voor onze voor deur afslachten?" Het kamer lid stelde voor ter plekke de discussie te openen over moge lijkheden voor militaire inter ventie door landen van de EG, indien de VN passief blijven. „Te denken valt daarbij in eerste instantie aan haven blokkades, de afsluiting van het luchtruim en het elektro- pc 1111 nisch storen van verbim gen. Een tweede stap, het i ren van grondtroepen, moeDrt voorlopig niet zetten, dan word je zelf schietschij V redesbeweging Vertegenwoordigers van vredesbewegingen IKV Pax Christi zagen op de eenkomst meer heil in aanknopen van contacten de democratische oppositie de Joegoslavische republiel over de hoofden heen van oorlogvoerende politici, zijn immers vooral deze ci en de propaganda in c dia, zo stelden enkele kenn die het geweld in de hand ben gewerkt, en niet zozei nationale gevoelens op ziel De vraag die in Den restte was met het staande EG-voorzittersc van een klein land (Porti in het achterhoofd Duitsland zich in de kwe Joegoslavië al niet heeft worpen tot politiek leider Europa. En zo ja, of dat goede of slechte zaak is. het einde van de Koude log, die andere conflictei Europa als het ware bevr zal zich in elk geval een g( moeten uitkristalliseren, Pax Europeana, dat het ouds zo rumoerige contii^' onder de duim kan houdei hoeveel mt af. tong lend ja mindei j mt tot :end toi Europe Jer leic Boe eljauwt wat moet een m vangstl welijks de f Youp van 't Hek...te licht... Londen kan best goedkoop zijn Lindsey Bareham: 'Voordelig Weg wijs in Londen; Meer Londen voor minder ponden'. Uitgeverij Mingus bv, Beam. Prijs ƒ24,90. Wanneer Nederland op va kantie gaat, mag dat vooral niet te veel geld kosten. Twee weken voor een prikje naar de Costa Brava, oké. Maar als het nóg wat goedkoper kan. Graag! Nederlanders hebben in het buitenland de reputatie nogal zuinig te zijn. Dat heeft uitge verij Mingus goed begrepen door een Nederlandse verta ling uit te brengen van de praktische, oorspronkelijk En- felstalige toeristengids 'Voor- elig Wegwijs in Londen'. Het lijfboek voor iedere krent, gie rigaard of vrek, die in aeze dure stad wil vertoeven. Schrijfster Lindsey Bareham, die zelf jarenlang voor het Londense uitgaansblad 'Time Out' op koopjesjacht ging, doet de lezer in ongeveer 200 pagi na's tal van handige tips aan de hand voor een uiterst voor delig, maar inspirerend ver blijf in Londen. De goedkoop ste hotels, restaurants en dis co's staan handig gerangschikt naar soort en stadsdeel. En ook de (gratis) musea, winkels, bio scopen, theaters, sportaccom modaties en vervoermiddelen ontbreken niet. Zo blijkt ineens dat voor een geslaagd verblijf in de Britse hoofdstad een goed gevulde beurs helemaal niet nodig is. Youp van 't Hek: 'Rijke meiden en andere verhalen'. Uitgave Thomas Rap. Prijs 15,--. Een cabaretier, zelfs een suc cesvolle, is nog lang niet altijd een schrijver. Een tekst die je leest is heel wat anders dan die uit de mond van een caba retier, in zijn timing gebracht, met zijn intonatie en zijn stem geluid. Freek de Jonge en Kees van Kooten hebben zich met veel succes aan het boek gewaagd. Nu voegt Youp van 't Hek zich bij hen. Zijn literai re debuut bestaat uit een aan tal teksten, en je vraagt je als lezer daarbij toch wel een paar dingen af. Het eerste deel van het boek bestaat» uit de verhalen, die op de titelpagina worden aange kondigd: 'Rijke meiden en an dere verhalen'. Dat duurt tot pagina 70 van de in totaal hon derd pagina's. Daarna komen er teksten in dichtvorm, waar bezoekers van theaterpro gramma's zich ongetwijfeld een en ander van zullen herin neren. En bijna heel Neder land weet nog de woorden: „Dus moeten we dansen en moeten we vrijen moeten we drinken en spelen met vuur, lief hou me vast want ik ben nu nog bij je, tijd is toch geld dus het leven is duur". Dat komt uit het lied 'Nie mand weet hoe laat het is' uit Van 't Heks Oudjaarsconferen- ce op televisie, in 1989. De verhalen in het eerste deel van dit debuut-bundeltje zijn op zich wel aardig, maar ze blijven bij wat ironische en grappige gebeurtenissen. Leu ke taferelen bij optredens her en der van de cabaretier. Een soort Kees van Kooten-ver- haal over de jeugd tussen de rijke mensen in het Gooi ('Rij ke meiden'), een soort Freek de Jonge-verhaal over alle zorgen die hij zich maakt, als hij zich vanwege een vlekje op zijn been meldt bij de dokter, waarna allerlei dingen in zijn dagelijkse leven vreselijk uit de hand lopen. Nee, met wat goede adviezen zou Youp van 't Hek zich mis schien nog wel ernstig hebben bedacht, voor hij dit boekje de wereld instuurde. nummers met lange noten, het muzikaal allemaal even interessant bleef, voor een deel aan de stemr van de andere leden, die voorbeeld niet zwart ger 'The beat goes on' is het eerste liedje van Jeans 3 en we zullen het weten ook. Tot elf uur knallen de hits vanaf de jaren vijftig je om de oren live ge- Lennon zongen bij een orkestband en n«mmer met vrolijke dansjes en kleren. f produktie. Ma; Tien mensen voeren het pro- werkelijke rPeden v00r de gramma uit en doen dat goed te Jstuiten verveling Het publiek krijgt waar het orkes^and. Die had v len, zu aanee per m; Er w aat eei Zo ma a zelf d n als h ;te 135 In dat Alleei voor is gekomen: een degelijke uitvoering van bekend werk. De formule werkt, want de zaal zit vol en Jeans is al aan zijn derde aflevering toe. De sterzangeressen van de produktie zijn Hella Koffeman en Laura Vlasblom. De laatste zong eerder met Frizzle Sizzle en krijgt nu de kans te laten horen dat ze veel kan met haar stem. Hella Koffeman kan wat veel anderen van de strijd~met de band mees, Jeanscast niet lukt, namelijk J vnordppi blijven boeien in langzame hun voordeel- topmar Robe person wat weg van een aangek metronoom, even subtiel. I verzameling bruiloften partijenhouthakkers wist voorbeeld de rock roll-n ley behoorlijk te laten in ten. Van de weeromstuit ren de zangers ritmisch niet al te precies. Jammer hun muzikale inbreng zo zeep werd geholpen, maai lukkig beslisten de zanger ipifl striid met de band meesfc ïner Bij sommige muziek is gecon centreerd luisteren een abso lute voorwaarde, anders gaat de essentie volledig langs je heen. Dat is bijvoorbeeld het geval bij twee recente uitga ven van Deutsche Grammop- hon, te weten 'Jeanne d'Arc au bücher' van Arthur Hon- neger en de 'Turangalila- Symfonie' van Olivier Mes- siaen. Honneger (1892 - 1955), een van de leden van de Franse componisten-groep 'Groupe de Six', schreef Jeanne d'Arc als een dramatisch oratorium op verzoek van de Russische danseres en actrice Ida Ru binstein. Zij was het ook die Paul Claudel opdracht gaf tot het schrijven van het libret to. Het verschijnsel van 'een muzikaal drama', waarbij al lerlei middelen werden ge bruikt - van dans tot en met pantomime - was in die tijd nogal bekend, in zekere zin zelfs mode. Rubinstein speel de daarin een belangrijke rol. Ze gebruikte een deel van haar geld om opdrachten te verstrekken aan diverse componisten en tekstdichters, specifiek voor het brede gen re van muziek, drama, panto mime en toneelspel. Parijs was dan ook het toneel van veel nieuw werk (Debussy, Glasunow, Ravel Milhaud en ook Strawinsky werkten in opdracht van haar). In 1934 ontstond bij Rubin stein en Honneger het idee van een dramatisch werk rondom de inspirerende en tegelijk toch wat mysterieuze figuur ook in religieus op zicht van Jeanne d'Arc. Er volgde een opdracht aan tekstschrijver en componist met als resultaat een heel bij zonder werk dat bij de pre mière diepe indruk maakt. Het 'dramatisch oratorium' is een mengeling van allerlei sferen en stijlen, van middel eeuwse mysteriespelen tot en met de avantgarde van het interbellum. Intens luisteren en meelezen, het libretto is ook qua vorm erg interessant is voorwaarde om tot het werk door te dringen. De uitvoering door koor en orkest van radio France on der leiding van Seji Ozawa klinkt zeer geinspireerd, doordrenkt van de sensatie en spanning van het thema (DG 429412-2). Messiaen De cd van het werk van Mes siaen (1908) in is zekere zin een première. De componist schreef het werk in 1948, maar beëindigde nog maar betrekkelijk onlangs een kleine revisie voor. En van die nieuwe versie maakte Myung-Whun Chung, als di rigent van het Orchestre de Bastille, een opname (Deut sche Grammophon 431781-2). De componist was er bij en verklaarde na afloop dat hij Jooiurs' deze opname de standaard vindt voor de interpretatie van het omvangrijke werk. Dat laatste feit verplicht na tuurlijk de luisteraar tot niets, maar het is wel aardig te weten dat wat je via de cd- speler hoort, de bedoeling was van de componist. De titel van het werk is Sans kriet en betekent zoiets als lied van de vreugde. Het gaat daarbij niet zozeer om de al ledaagse vreugde, maar om de welhaast mystieke erva ring van vreugde ondanks ongeluk en leed. Op zijn eigen, nauwelijks na- volgbare wijze heeft de com ponist dit begrip uitgebuit, op zijn eigen uiterst creatieve en karakteristieke wijze, daarbij verwijzend naar de bonte er varing van de werkelijkheid. In zijn toelichting op het werk, in het boekje bij de cd, licht Messiaen enkele van die verwijzingen toe. Die kennis vergroot de mogelijkheden om nog meer van het werk te genieten dan al mogelijk is om als 'onwetende' te luiste ren. Net als bij het werk van Honneger is bij Messiaen goed luisteren een must. Na- Jeanne d'Arc leidt een aan val van Franse troepen om Orléans, bele gerd door de Engelsen, te ontzetten. Lithografie uit de negentien de eeuw. tuurlijk, klanken-zonder-be tekenis kunnen ook impone ren, maar wie het kan op brengen écht te luisteren (verder niemand thuis, tele foonstekker er uit en kran ten en boeken weggelegd) staat nog veel meer en 'die per' moois te wachten. Schubert Eigenlijk geldt hetzelfde voor ni 'ren een cd die al een poosje op markt is maar een ding meer dan waard is: ee uitvoering van 'Die Wintee reise' van Schubert door van Egmond en Jos van In merseel (op fortepiano). Deze muziek wordt vrijwi altijd in verband gebra< met Dietrich Fischer-Di< kau, die met Gerald M< als begeleider destijds zovi indruk maakte. Interpret na hen hebben het dan oc extra moeilijk. Juist licht wordt de uitvoeri door Van Egmond en Vi Immerseel er alleen ma boeiender door. Het blijkt deze liederen ook éndi kunnen en dat het patent de standaarduitvoering n vastligt, zo er al een is. E< van de verrassende ervari gen is de rijke nuancering Van Immerseel op zijn fort piano weet aan te brenge Een andere is die van het s blieme gebruik van het tei po; zo wordt weer eens dl delijk hoe het tempo meer dan een uitdrukkingsmidd of een 'toegevoegde waard maar wenzelijk deel maakt van de gestalte waai de muziek verschijnt. De produktie van Chani Classics (CCS 0190) is e zeer welkome uitbreidii van het interpretatie- rio van de liederen. Voor méér zeggen kan niet deze uitvoering een hoogt 8 punt en is de cd een gelie schijfje geworden in de rij. ,1). he ,e cern t ingri ï-scen d- slu fab lende n de 1 Cana< cjoten ie ihrapt iVOO ii banenv 'jjeen m van h d£plaats< le wijnen iendui; ;n in heeft i dan n< d iepersc dat e tot 2! !i igen v, li olgend n eind over. zijn :en. L GM z fiteit a op d<

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 6