geliefde invalide" behouden
li
Mar Street' koppelt animatie aan popmuziek
KUNST/RTV
11
Jeanne
Oostingpri js voor
Annette Ong en
Henri Plaat
IRECTEUR STEDELIJK MUSEUM:
X'hildcri i Barnett Newman als
Franse televisie
in grote problemen
Voortaan twee 'Spoken van de Opera' in Londen
iGEI
korfl
ivian Boelen naar het
flfeTL4 Nieuws'
flidacSomaut
iDO mfVERSUM Vivian Boelen gaat vanaf januari
iet weekeinde, samen met Jaap van Meekren,
'RTL4 Nieuws' presenteren,
jndien zal zij betrokken worden bij de produk-
van het uitgebreide week-overzicht van het
dat de commerciële zender vanaf viif janu-
4.7 elke zondag (18.10 uur) op het scherm brengt.
5, Fiks en voor het aantrekken van Boelen, die eerder
1 Veronica en de KRO werkte, is het succes van
lubbelpresentatie in de nieuws-uitzendingen op
'-4K werkdagen. Ook Eddie Keur maakt in januari
opwachting bij de zender. De presentator, die
ral bekendheid verwierf met de spelquiz 'Jack-
het gezamenlijke project van AVRO, TROS Vivian Boelen en Eddie Keur kiezen voor RTL4
Veronica, brengt vanaf vijf januari het nieuwe
jlvogeii tramma 'De reis van je leven'. BURG
FOTO: HENNY MILTEN
Cox Habbema
blijft
nog een jaar
AMSTERDAM De Amster
damse gemeenteraad heeft gis
teravond besloten de directeur
van de Stadsschouwburg, Cox
Habbema, voor een jaar te
herbenoemen.
Habbema had zelf te kennen
gegeven zich slechts op een
speelseizoen te willen vastleg
gen, in verband met de discus
sie over de fusie tussen de
Stadsschouwburg en Toneel
groep Amsterdam. Habbema is
tegenstander van die fusie en
wilde om die reden niet voor
een tweede periode van vijf
jaar tekenen.
DONDERDAG 19 DECEMBER 1991
Gestolen Van Gogh voortaan uit
veiligheidsoverwegingen in vitrine
DEN BOSCH Het schilderij 'De spittende boerin' van Vincent
van Gogh is weer te zien in het Noordbrabants Museum in Den
Bosch. In tegenstelling tot vroeger hangt het werk voortaan uit
veiligheidsoverwegingen in een vitrine. Directeur drs. M. van
Boven van het museum heeft dit meegedeeld.
Het schilderij werd vorig jaar juni met grof geweld uit het mu
seum gestolen, samen met twee andere werken van Van Gogh.
'De spittende boerin' werd ruim twee maanden geleden terugge
vonden in een bankkluis in het Belgische Eeklo. De beide ande
re schilderijen zijn nog spoorloos. De waarde van de drie wer
ken samen wordt geraamd op vijftien miljoen gulden. 'De spit
tende boerin' is door de diefstal ernstiger beschadigd dan aan
vankelijk werd gedacht. Desondanks is het restauratie-atelier
van het Van Goghmuseum in Amsterdam er volledig in ge
slaagd de schade te herstellen, aldus Van Boven. De veiligheids
maatregelen in het museum zijn na de inbraak fors uitgebreid.
Komend voorjaar worden nog meer bouwkundige maatregelen
getroffen om het museum buiten de openingstijden ontoeganke
lijker te maken.
AMSTERDAM De jaarlijkse Jeanne
Oostingprijs voor figuratieve schilder
kunst is dit jaar toegekend aan de Am
sterdamse schilderes Annette Ong.
Dat heeft de jury van de Stichting Je
anne Oostingprijs gisteren bekendge
maakt. De prijs voor aquarelleerkunst
gaat naar Henri Plaat uit Amsterdam.
Beide winnaars krijgen een bedrag van
vijfduizend gulden.
'Scj 1/
5TERDAM 'Who's
id of van Barnett
man moet „als een
;fde invalide" in het
elijk Museum blijven
»en. Dat verklaarde
cteur W. Beeren giste-
bij aanvang van het
it over de omstreden
gratie door de Am-
iamse raadscommissie
cultuur. Volgens
;en zijn de andere op-
verkopen, teruggeven
de weduwe van New-
of zelfs vernietigen,
reëel.
ritiek op de gang van za-
ond de restauratie heeft
n duidelijk gekwetst,
drie tv-camera's en de
van vele persvertegen-
ligers en belangstellen-
op zich gericht, deelde
n mee „ervoor te passen
n een hoek te laten druk-
ioor goedwillende, maar
er zake kundige lieden",
is haast of de dader van
rnieling op meer sympa-
;an rekenen dan wij", zo
de wrange constatering
de aanwezigen werd een
ülm getoond van de eer-
se van de restauratie in
ïyers studio in New
Het proces van de ver-
ïg werd redelijk uitge-
in beeld gebracht, maar
'Directeur Beeren van het Ste-
delijk Museum.
FOTO: ANP
de video-registratie stopte op
het moment dat het omstreden
deel begon, het plaatsen van
rode puntjes dan wel het over
schilderen.
De wethouder van kunst en
cultuur, M. Baak (D66), wist al
in maart van dit jaar dat er
verschil van mening bestond
binnen de commissie die de
restauratie van 'Who's afraid
of red, yellow and blue III' be
geleidt. De restauratrice van
het museum, E. Bracht stelde
toen al dat restaurateur Gol-
dreyer het schilderij had over
schilderd, terwijl museumdi
recteur Beeren vond dat het er
goed uitzag.
Baak besloot toen, zo bleek
gisteren, niets te doen, totdat
het schilderij in Amsterdam
was. „Ik vond het een zorgvul
dige aanpak, om te wachten
tot het schilderij hier was, om
dat dan ook het restauratierap-
lort van Goldreyer beschik-
zou zijn", aldus Bracht
De raadsleden Grewel (PvdA)
en Spier (VVD) spraken hun
verbazing uit over Baaks op
stelling. „Waarom heeft u toen
het schilderij in Amsterdam
werd gepresenteerd en Beeren
het resultaat „good and satis
factory" noemde, niet gerpe-
pen dat daar binnen de bege
leidingscommissie anders over
werd gedacht", aldus Grewel.
Kosten
Ook over de overschrijding
van de kosten van restauratie
stelden de raadsleden vragen.
Waarom had Baak niet eerder
gemeld dat de kosten, het kre
diet van 517.000 gulden dat in
1987 beschikbaar was gesteld
te boven gingen? Baaks ant
woord was kort en helder. Het
krediet was bedoeld voor de
restauratie van het schilderij
in Amsterdam. Toen werd be
sloten om het doek in New
York te laten restaureren, had
een aanvullend krediet ge
vraagd moeten worden. Dat is
niet gebeurd. De restauratie
kostte in totaal 814.000 gulden.
De overschrijding van drie ton
wordt binnen de begroting
van het museum gedekt.
Als het aan Beeren ligt, blijft
het schilderij in de toekomst in
het museum hangen. Restau
ratrice Bracht onderzoekt de
houdbaarheid van de restaura
tie en de onomkeerbaarheid
ervan.,We wachten dat rap
port af, en zien dan weer ver
der", aldus wethouder Baak.
Bracht zei na afloop van de
vergadering desgevraagd dat
,zij haar onderzoek heeft afge
rond. Over de resultaten wil
zij echter geen mededelingen
doen. Baak, die zich de verant
woordelijke voor de hele gang
van zaken noemt, onthoudt
zich overigens nog steeds van
een eindbeoordeling van de
restauratie. Vanavond wordt
het debat in tweede termijn
voortgezet.
Weduwe
De weduwe van Newman zegt
vandaag in een interview met
het dagblad Trouw. „Ik heb
Goldreyer alleen aanbevolen
omdat hij zo goed is in het ver
doeken van een schilderij.
Niet voor het bijwerken van
de kleur, dat kan iedere con
servator". De weduwe had wel
na afloop van de restauratie
het idee dat het schilderij „in
eens een iets andere kleur
rood had". Maar Goldreyer
verzekerde haar dat het kleur
verschil werd veroorzaakt
door een beschermlaagje. Me
vrouw Newman: „Maar hij
restaureert al bijna zestig jaar,
als hij het dan nog niet goed
De weduwe is erg verontwaar
digd over de „Hollandse affai
re" rond de restauratie. Het
heeft haar gekwetst dat er in
Nederland zo uitgebreid over
deze zaak in de pers wordt ge
sproken. „Het berokkent meer
schade dan nodig is. Ik ben
daar erg droevig over. Gol
dreyer verzekerde me dat hij
alleen een extra bescherm
laagje heeft aangebracht. Maar
wat het ook is: Beeren moet in
stilte zijn maatregelen kunnen
nemen. Het publiek moet al
leen een mooi schilderij zien
en niet alle details horen van
zo'n restauratie. Het doet al
pijn om er zo over te praten".
Tegenstrijdig
Goldreyer zelf noemt het rap
port van het Gerechtelijk La
boratorium waarin zijn om
streden restauratie van het
schilderij van Newman aan de
kaak wordt gesteld „tegenstrij
dig en niet overtuigend". Dit
surd voor een ieder die be
kend is met de kunstenaar en
zijn restauratietechnieken", al
dus Goldreyer. Hij blijft bij
zijn eerder gedane bewering
dat hij het beschadigde doek
punt voor punt met het origi
nele materiaal van Newman
HACHETTE ZET MES IN 'LA CINQ'
Restaurateur Daniel Goldreyer
houdt vol dat hij de restauratie
van Newmans schilderij profes
sioneel en volgens contract
heeft uitgevoerd.
FOTO: ANP
heeft gerestaureerd. Daarop
kwam vervolgens over het ge
hele oppervlak een laag verf
op alkidebasis, die het doek
onder meer beschermt tegen
licht. Goldreyer houdt vol dat
de restauratie professioneel en
volgens het contract werd uit
gevoerd. Er werd niet over
schilderd. „Na de restauratie
was u", aldus de brief aan
Beeren, „ook zeer gelukkig
met het resultaat. Plotseling
verscheen Van de Wetering,
professor aan het Kunsthisto
risch Instituut en mevrouw
Bracht, restauratrice van het
museum en het geluk veran
derde in een three-ring cir
cus".
Ondersteuning
Goldreyers opvatting dat het
rapport van het Gerechtelijk
Laboratorium niet overtui
gend en tegenstrijdig is, wordt
krachtig ondersteund door
O'Toole-Ewald Art Associates
Inc. uit New York. O'Toole-
Ewald verrichtte onderzoeken
naar vermeende kunstfraude
in opdracht van onder meer
het Amerikaanse ministerie
van justitie en het Canadese
departement van financiën.
ADVERTENTIE
LONDEN Het West
End (de Londense bin
nenstad) heeft in deze
kersttijd twee 'Spoken van
de Opera'. Vooral buiten
landse toertisten zullen er
niet wijs uit raken. Welk
is het 'echte' en welk het
'namaak'-spook? De pre
mière van Spook numero
twee vond gisteravond
plaats in het Shaftesbury
Theatre, op Shaftesbury
Avenue. Stuart Macpher-
son, producer van deze
musical, houdt staande dat
zijn show 'het originele
Spook' is.
Hij loopt onder de titel 'Phan
tom of the Opera'. Dit 'Spook'
heeft net een succerijke tour
nee in de Verenigde Staten
achter de rug en gaat nu drif
tig concurreren met 'The
Phantom of the Opera' van
Andrew Lloyd Webber wiens
kassucces iedere avond volle
zalen trekt in Her Majesty's
Theatre, op de Haymarket.
De spook-musical met het lid
woord 'The' heeft al meer dan
5 miljoen pond opgebracht. Hij
wordt tegenwoordig voorge
steld (telkens in een aangepas
te versie) in niet minder dan
elf verschillende landen.
In Londen werden nog nooit
eerder twee musicals met de
zelfde titel, de ene wat minder
gerenommeerd dan de andere,
gelijktijdig gepresenteerd in
theaters die slechts op een
steenworp afstand van elkaar
verwijderd liggen. Stuart
Macpherson had dolgraag het
Haymarket Theatre afgehuurd
voor zijn show, want dat be
vindt zich vlak tegenover Her
Majesty's, waar ALW's kassuc
ces loopt. De concurrentieslag
zou dan nog vinniger zijn ge
weest.
Maar het Haymarket Theatre
is niet geschikt voor musicals,
een feit dat nu door Macpher
son ten zeerste wordt betreurd.
Zijn 'Phantom' is het werk
van Ken Hill, een voor de
meeste Engelse volslagen on
bekend jongmens wiens muzi
kale toneelopvoering in 1976
met grote bijval gelanceerd
Gaston Leroux
Het 'Spook' van Ken Hill was
gebaseerd op de roman van
Gaston Leroux, met muziek
van Mozart, Offenbach en
Verdi. Het is wat men noemt
een 'gothische' produktie, he
lemaal anders dan het 'Spook'
van ALW. Hills stuk verhuis
de in 1984 naar het bekende
Theatre Royal, in de Oostlon-
dense gemeente Straford East.
Andrew Lloyd Webber kwam
daar kijken.
Na de show zocht hij contact
met Ken Hill en stelde hem
voor het 'Spook' op de bühne
te brengen in Londens West
End. ALW wilde 'Phantom of
the Opera' wel enigszins an
ders uitdossen, onder meer
met enkele van zijn eigen ari
a's en zijn vriendin Sarah
Brightman in de vrouwelijke
hoofdrol. De samenwerking
tussen Hill en Lloyd Webber
viel vrij snel in duigen. Twee
jaar later, in 1986, ging ALW's
'The Phantom of the Opera' in
première in het West End. De
nieuwe musical genoot zoveel
bijval dat hij beloond werd
met een speciale 'award'. Hij
loopt nu langer dan vijf jaar,
telkens voor uitverkochte za
len. De komst van het 'Spook'
van ALW gaf de trots van
Ken Hill een venijnige knauw.
Maar hij gaf niet op: zijn eigen
'Spook' weigerde te sterven. Overnieuw
PARIJS Frankrijks
eerste commerciële televi
siezender, La Cinq, is op
sterven na dood. Het ex
ploitatietekort over 1991
bedraagt 400 miljoen gul
den en overtreft ruim
schoots de jaaromzet. Het
totale deficit van het zes
jaar geleden door de Ita
liaan Berlusconi en de
Fransman Seydoux opge
richte station beloopt een
miljard gulden. In een
drastische 'overlevingso-
peratie' wil de huidige be
heerder, de Franse uitge
versgigant Hachette,
tweederde van het perso
neel en driekwart van de
journalisten afstoten.
Geschokt door de sanering be
sloten de journalisten van La
Cinq gisteren tot een 24-uurs-
staking. Nauwelijks een jaar
geleden had Hachette bij mon
de van zijn president-direk-
teur Jean-Luc Lagardère nog
een 'kwaliteitszender voor het
hele gezin' aangekondigd. Ha
chette nam een deel van de
schulden over van laatste eige
naars van La Cinq: Berlusconi
en de Franse persmagnaat Ro
bert Hersant (Le Figaro). „Ik
kan nu inderdaad terug naar
mijn gezin", ironiseert een van
de tachtig journalisten die weg
moet.
Voor Lagardère, die zich met
La Cinq wilde revancheren
voor de gemiste privatisering
van TF-1 (in de voetballerij
was hij evenmin gelukkig met
het failliet verklaarde Matra
Racing), dreigt het avontuur in
televisieland een zoveelste
desillusie te worden. De groep
Hachette heeft een schuld van
ruim drie miljard gulden.
Amerika
Hills 'Phantom of the Opera'-
show reisde naar Amerika en
toerde daar rond. Acht weken
later had hij al een miljoen
dollar opgebracht, wat bete
kende dat alle reiskosten ge
dekt waren. De plattelands-
Amerikanen waren in de wol
ken over dit spook. In hun af
gelegen regio's werd Hills mu
zikale bewerking van het boek
van Leroux het grootste kas
succes aller tijden. Britten die
ALW's 'Spook' al hebben ge
zien, zijn toch van plan ook
eens te gaan kijken naar het
'Spook' van Ken Hill. Produ-
dan Andrews versie; alleen
doen wij het anders." De kos
ten van de première van gis
teravond (bijna 2 miljoen gul
den) werden gedragen door
particuliere geldschieters.
Officiëel wil La Cinq op een
bescheidener schaal over
nieuw beginnen. Maar weini
gen geloven in de toekomst
van de reddingsoperatie. On
danks de honderden miljoenen
die werden ingepompt, trok
het station nooit meer dan tien
procent van de Franse kijkers.
Die konden dan kijken naar
Amerikaanse series, B- en C-
films uit de catalogus van Ber
lusconi en verder wat spelle
tjes en een rumourige praat
show van eigen makelei.
Slechts door de nieuwsuitzen
dingen werd La Cinq enigszins
serieus genomen. Vooral tij
dens de Golf-oorlog en in de
Joegoslavische
was de
lerter dan de andere Franse
zenders. Moord en doodslag in
eigen land was een andere
specialisatie van het door de
socialisten later zo verguisde
station. De politieke lijn van
La Cinq kwam dan overeen
met de conservatieve Figaro
van Hersant.
Pluriformiteit
nuur in de Assemblee Natio
nale beschuldigde de rechtse
oppositie de regering ervan
krokodilletranen te huilen
over het verlies aan plurifor
miteit in de media. Media-on
derminister Kiejman speelde
het balletje terug naar de om
roepwet van de rechtse tussen-
regering en vond dat een on
dernemer van het kaliber Ha
chette kon weten waaraan hij
was begonnen. Lagardère
moet zijn reorganisatieplan
nog voorleggen aan de CSA,
de Franse Mediaraad. Wan
neer deze vindt dat La Cinq
niet meer aan de 'culturele'
verplichtingen (onder andere
een quotum aan Franse pro
duktie) kan voldoen dreigt
zelfs totale intrekking van de
zendmachtiging. De direktie
van La Cinq stelt dat de situa
tie niet zo slecht zou zijn wan
neer de commerciële zenders
meer vrijheid werd gegeven
en in hun films meerdere rek-
lameblokken waren toege
staan. Volgens de huidige om
roepwet mag slechts een keer
worden onderbroken.
Gerommel
De crisis bij La Cinq is illu
stratief voor het gerommel
met Franse zenders. Door de
oprichting van het station wil
den de socialisten zich destijds
vooral van een 'bevriende'
zender verzekeren voor wan
neer rechts de staatstelevisie
weer in handen kreeg. Linkse
en rechtse regeringen bevoor
deelden daarna hun welgeval
lige operators. In 1987 kreeg
La Cinq geduchte concurren
tie van het nationale eerste
net, TF1, dat door de rechtse
regering Chirac werd gepriva
tiseerd. Tegen ongekende sala
rissen kochten beide zenders
eikaars vedetten weg.
Drie algemene commerciële
Franse zenders (TF-1, La Cinq
en M6 (deels in handen van
RTL) bleken vervolgens voor
al teveel van het zelfde. Al
leen TF-1, de kleffe en hyper-
gesponsorde zender van beton-
koning Francis Bouyges, zal
het jaar afsluiten met een be
scheiden winst. M6, dat naar
de Franse jeugd lonkt met
clips, bijt al jaren op een hout
je.
Bij de publieksomroepen is de
situatie nauwelijks beter. An
tenne 2 èn FR-3 zitten midden
in een sociaal plan voor hon
derden medewerkers. Onlangs
moest de Franse regering nog
eens 500 miljoen grilden extra
bijspringen. Met een culturele
kabel-zender, La Sept, die nie
mand kan ontvangen omdat in
Frankrijk van een volslagen
mislukte bekabeling sprake is,
krijgt het Franse televisieland
schap een zeer dor aanzicht.
Street. Muzikale animatie-
Veronica-televisie. Nederland
ur. Vandaag.
PIET
ISt
fERSUM Dat mu-
elevisie niet altijd
hoeft te betekenen,
it Veronica. Deze
iep gaat op de buis ei-
jk veel creatiever
muziek om dan het
ldomvattende video-
tation. Een goed
)eeld daarvan is de
serie 'Star Street', die
Idels enige weken
uitgezonden. Het
een aardige poging
Jot een tekenfilm-mu-
komen.
ica hapte direct toe toen
ible Benelux bij de om-
aanklopte met het con-
'an de serie. Het bedrijf
irners verantwoordelijk
successen als 'Alfred J.
èn 'Dommel'. Belang
rijker dan de bewezen teken
film-kwaliteit vond Veronica
echter het idee achter 'Star
Street'. Elke aflevering zou
namelijk een volwassen pop
compositie voor kinderen gaan
bevatten en bovendien een
musical-achtige invulling krij
gen. Daar had Veronica wel
oren naar.
Het feit dat de reeks de om
roep zo'n vijfentwintig miljoen
gulden zou gaan kosten, werd
op commerciële manier om
zeild. Veronica werd welis
waar opdrachtgever, maar te
gelijkertijd ging het produktie-
bedrijf naarstig op zoek naar
derden om de kosten te kun
nen delen. Deze 'sponsors' kre
gen te horen, dat ze pas geld
gaan verdienen op het mo
ment dat de serie succesvol is.
Allereerst werd gekeken of er
op de video-markt interesse
was. Toen die bleek te bestaan,
werden de platenmaatschap
pijen benaderd. Sony Music
hapte toe en in het nieuwe jaar
zal dan ook een ceedee met
nummers uit 'Star Street' ver
schijnen. Bovendien bleek de
belangstelling bij andere tele
visie-stations enorm. In Egyp
te, Zweden, Noorwegen,
Frankrijk, Spanje, Italië en
Engeland (Channel 4) is de
reeks inmiddels te zien of
wordt er binnenkort mee be
gonnen. Maar ook Australië,
Nieuw Zeeland en Latijns-
Amerika overwegen momen
teel de reeks op de buis te
brengen.
Ruimte-kinderen
Bedenker Rens Benerink hield
er al direct rekening mee dat
er wel eens op grote schaal be
langstelling voor zijn 'ruimte
kinderen' zou kunnen bestaan.
Hij schreef de vijftien minuten
durende afleveringen dan ook
in het Engels. Benerink: „De
liedjes hebben we in die taal
gehandhaafd, de rest is met
een grondige reden nagesync
hroniseerd. Dat gebeurt niet
alleen omdat 'Star Street' is
bestemd voor kinderen, maar
ook omdat uit onderzoek is ge
bleken, dat bij ondertiteling de
kijker de helft mist. Ons voor
deel was dat animatie taailoos
is. Elke land kan de karakters
dus met een eigen stem in
kleuren. Dat we de liedjes niet
hebben vertaald komt, omdat
ze de handelingen in het ver
haal slechts ondersteunen".
'Star Street' is een bijzondere
serie omdat er sprake is van
een nauwe samenwerking tus
sen Nederland, Japan en Ame
rika. Producent Dennis Liv-
son: „We zijn voor het maken
van de tekeningen uitgeweken
naar Amerika en Japan. De
simpele reden is dat Europa
niet genoeg animators heeft.
Met kosten heeft dat niet veel
te maken. Een animator is
overal even duur. Er werken
zo'n vijftig man aan de achter
gronden, terwijl zo'n tweehon
derd Japanners zich met de fi
guurtjes bezighouden. Verschil
tussen het laten tekenen van
een aflevering in Europa of in
Japan is dat het hier twee
maanden en daar twee weken
Ingekleurd
Ook voor het opnemen van de
muziek werd voor het buiten
land gekozen. Producer Jos
van Woudenberg: „Achteraf
ben ik niet echt tevreden over
die Amerikaanse studio's,
maar ik zou niet weten hoe ik
anders die tweeenvijftig num
mers had kunnen opnemen.
Wij beschikken gewoon niet
over zoveel zangtalent en
technici. En het resultaat is er
naar. Mijn grootste probleem
was overigens dat die num
mers perfect moesten passen
bij de animatie. Ik heb echt
een uiterst hectische periode
achter de rug, ook ornaat zo'n
beetje iedere Amerikaan een
antwoordapparaat heeft, waar
door het vaak een probleem is
om musici te bereiken".
De composities voor 'Star
Street' werden geschreven
door Nederlandse talent zoals
Alides Hidding (Time Bandits),
Richard De Bois, maar ook
Freddy Heineken. Hij compo
neerde het Sinatra-achtige
liedje 'Sydney Falls In Love',
dat door de moeras-slang
wordt gezongen.
Dat de serie een internationaal
succes dreigt te worden, heeft
volgens Dennis Livson te ma
ken met het verrassende con
cept. 'Star Street' laat namelijk
een geslaagd huwelijk zien
tussen animatie en muziek.
Bovendien verwijzen de
hoofdfiguurtjes, de zogenaam
de Star Kids, naar de tekens
van de dierenriem. Ze dragen
dan ook namen als Schorpie,
Sikkie en Torro. Rens Bene
rink: „Horoscopen worden
veel gelezen. Met die gedachte
heb ik wat gespeeld en dat is
enigszins uit de hand gelopen.
Het betekent overigens niet
dat ik astrologie in de reeks
heb verwerkt. Had ik dat wel
gedaan, dan was het een bij
zonder saaie serie geworden".
Stemmen
Voor de keuze van de stem
men was toneel-regisseur Gui-
do Jonckers verantwoordelijk:
„Ik ben niet afgegaan op die
hele bekende stemmetjes,
maar heb doelbewust gezocht
naar mensen die zoiets nog
nooit eerder hadden gedaan en
het leuk vonden. Op die ma
nier kregen ze de kans de ter
reur van de techniek onder de
knie te krijgen".
Of er na tweeenvijftig afleve
ringen een vervolg komt, is
nog niet duidelijk. Er staat
voorlopig geen nieuwe serie op
stapel. „Veel hangt af of de
reeks in Amerika wordt opge
pikt. Daar is het wachten op",
aldus Veronica.