Emotionele protesten tegen Wagner-concert in Israël Geheimzinnigheid Stedelijk Museum valt verkeerd bij veel restaurateurs KUNST/RTV Ccidóc (Bouotmt WOENSDAG 18 DECEMBER 1991 lidóC Jurk Madonna brengt 11.000 dollar op NEW YORK De jurk die Madonna draagt op de cover van haar album 'Like a virgin' heeft gisteren op een veiling in New York 11.000 dollar (19.000 gulden) opgebracht. Het paspoort dat Victor Las- lo in de film 'Casablanca' gebruikte en handgeschreven téksten van Bob Dylan kwamen eveneens onder de hamer op de- veiling van rock and roll en Hollywood souvenirs. Het paspoort van Laslo, ge bruikt door de acteur Paul Heinreid om de stad te ontvluchten in de beroemde vliegveld-scène in Casablanca', bracht 9.350 dollar op. Dylans manuscript van Talking New York', uit 1961, deed 8.250 dollar. Het eerste elektrische gitaar van Bill 'Rock around the clock' Haley werd voor 27.500 dollar verkocht. Figuren- en poppentheater in Rotterdamse Schouwburg ROTTERDAM Eind december staat de Rotter damse Schouwburg in het teken van figuren- en poppentheater. Als eerste gaat op 20 december 'De terugreis' van Studio Peer in première (ook op 21 december). Daarna volgen 'Eenmaal sterft ook de zee' van Feike Boschma (22 en 23 december) en 'De vrouwen, de ridders, de wapens, de liefde en van poppentheater Damiët van Dalsum (26 de cember). Tijdens deze voorstellingen wordt tevens de videofilm 'Moving objects' van cineast Leonard Retel Helmrich vertoond. De film laat de ontwik kelingen en stand van zaken van het Nederlandse beeldend-, poppen-, en figurentheater zien via een kijkje achter de schermen bij Studio Peer, Peter Zegveld, Dogtroep, Theater Sirkel, Figurentheater Triangel en The Stuffed Puppet Theatre. Recordprijs in Londen voor Utrechts getijdenboek LONDEN Op een veiling in Londen is een uit 1448 daterend, in Utrecht vervaardigd getijdenboek verkocht voor rond een kwart miljoen gulden. De opbrengst was zes maal de geschatte waarde. Een Duitse kunsthandelaar ontfermde zich voor die prijs over het 229 bladen tellende kalender-werk, dat is voorzien van talloze handgeschilder de miniaturen en illustraties van onder andere het leven van Alexander de Grote. De beide op 1,4 miljoen gulden geschatte topstukken op de veiling bij Sotheby's een Latijns boek over een gezonde levenswijze uit 1450 en een Italiaans religieus werk uit 1462 vonden geen kopers. Hermida nieuwe directeur van de KunstRAI AMSTERDAM Drs. E.P. Hermida, directeur van de Stichting Onderneming Kunst, wordt de nieuwe direc teur van de KunstRAI. De Stichting Kunstbeurs, die in houdelijk verantwoordelijk is voor de KunstRAI, heeft dat gisteren bekendgemaakt. Hermida volgt J. Witzen- hausen op die dit jaar veel kritiek heeft gekregen. In mei eisten 20 van de 110 deelnemers van de KunstRAI in een brief aan het bestuur van de Stichting Kunstbéurs, dat Witzenhausen niet voor een tweede termijn zou worden aangesteld. De 20 standhouders verweten Witzenhausen dat hij de beurs grote schade toebracht, door in een aantal interviews te stellen dat de KunstRAI te weinig kwaliteit bood. De opmerkingen van Witzenhausen waren voor de vorige directeur van de KunstRAI, W. Krimpen, aanlei ding uit het bestuur van de stichting te stappen. De KunstRAI 92, die voor de achtste maal wordt georgani seerd, vindt van 3 tot en met 8 juni plaats in de RAI in Amsterdam. NOB mag niet zomaar gaan reorganiseren AMSTERDAM Het NOB, het Nederlands Om- roepproduktie Bedrijf moet voorlopig stoppen met de uitvoering van een reorganisatieplan, waarbij 475 arbeidsplaatsen ver vallen. Het bedrijf moet eerst met de vakbonden overleggen over de ontsla gen en de gevolgen voor het personeel. Dat heeft de president van de Amsterdamse rechtbank, mr. J. Vrakking, gisteren bepaald in een kort geding dat was aangespannen door de Dien stenbond en de Kunstenbond FNV tegen het NOB. De bon den eisten dat het NOB stopt met het voeren van gesprek ken met medewerkers, waarin ze te horen krijgen of ze wel of niet op straat komen te staan. Die gesprekken worden sinds maandagochtend ge voerd. Volgens de bonden gaat het om een serie ontslagen, waaro ver nog niet met de bonden is gesproken. Het NOB ontkent dat en stelt dat de gesprekken voortvloeien uit eerdere af spraken met de bonden over de reorganisatie bij het bedrijf. In januari van dit jaar gingen de bonden akkoord met het verlies van 475 arbeidsplaat sen. Sinds de verzelfstandiging van het NOB in 1988 zijn er bij het bedrijf al ruim duizend ar beidsplaatsen verloren gegaan. Er werken nu ruim 2100 men sen. Omdat het NOB nog steeds met verlies draait - dit jaar naar verwachting 25 mil joen - wordt het personeelsbe stand verder ingekrompen. De bonden van de FNV verwijten de directie van het NOB dat het nu 'hap-snap' te werk gaat en geen duidelijk toekomst plan op tafel heeft gelegd. Het personeel zou niet weten waar het aan toe is. Volgens advo caat mr. H. den Hollander van het NOB zijn de gesprekken die sinds maandag worden ge voerd juist bedoeld om die on rust weg te nemen. De bonden hebben een vertrouwelijk on dernemingsplan toegestuurd gekregen, maar willen daar niet over praten, omdat het volgens hen openbaar moet zijn, aldus de raadsman. De Dienstenbond CNV is akkoord gegaan met de uitleg van de directie en was dan ook geen partij in het kort geding. Vol gens mr. Vrakking, die gister middag meteen uitspraak deed, heeft het NOB onvol doende kunnen aantonen dat het met de bonden heeft over legd over de ontslagen. Hij leg de een dwangsom op van tien duizend gulden per dag als het NOB het vonnis niet nakomt. NOB-directeur E. Horstra toonde zich na de uitspraak te leurgesteld. Volgens hem neemt de onrust nu alleen maar toe en loopt de broodno dige reoganisatie vertraging op. ADVERTENTIE TEL AVIV Het opzien barende besluit van het Israëlisch Philharmonisch Orkest om binnenkort werken van de Duitse an tisemitische componist Ri chard Wagner ten gehore te brengen stuit op emo tionele reacties onder de Israëlische bevolking. Het nationale instituut Yad Vashem in Jeruzalem, dat de zes miljoen tijdens de Tweede Wereldoorlog omgebrachte joden her denkt, heeft gisteren het Philharmonisch Orkest verzocht van het besluit af te zien. Volgens de voorzitter van het bestuur van Yad Vashem, dr. Yitshak Arad, moet het Israë lisch Philharmonisch Orkest rekening houden met de ge- Dirigent Daniel Barenboim: Wagners muziek is zowel voor onze musici als voor het Israë lische publiek belangrijk". FOTO: AP voelens van talrijke joodse overlevenden van de Tweede Wereldoorlog in Israël. „Het spelen van werkstukken van Wagner roept bij deze mensen zeer moeilijke herinneringen op", vindt dr. Arad. Vandaag zal het openbare ad viescomité van het Philharmo nisch Orkest zich beraden over het besluit van de orkest leden het 53 jaar geleden inge stelde verbod op het uitvoeren van muziek van Wagner op te heffen. Het adviescomité kan geen bindende besluiten ne men. Als de musici van het or kest bij hun aanvankelijke be sluit blijven, zullen werken van Wagner tijdens een spe ciaal concert op 27 december ten gehore worden gebracht. Volgens de dirigent van het orkest, Daniel Barenboim, is Wagners muziek belangrijk en bepalend voor een historische muzikale stroming. „Ik heb wel degelijk begrip voor de ge voelens die ons besluit oproept bij allen die geleden hebben tijdens de Tweede Wereldoor log", zo zei hij. „Maar Wagners muziek is zowel voor onze mu sici als voor het Israëlische pu bliek belangrijk. Ik geloof dat je door te blijven weigeren Wagner te spelen, in zekere zin alleen maar recht doet aan degenen die hem misbruikten en mishandelden", aldus Ba renboim. Onmiddellijk na het besluit van het Philharmonisch Or kest riep de Israëlische parle mentsvoorzitter Dov Shilan- sky, zelf een nazi-slachtoffer, het orkest op om Wagner niet op het programma te zetten. Ook de in de Verenigde Staten verblijvende Israëlische violist Yitshak Perlman uitte felle protesten. Wagners muziek werd voor het eerst in 1938 in het toenmalige Palestina te ge hore gebracht, toen de be roemde dirigent Toscanini weigerde in nazi-Duitsland op te treden en een concert leidde dat werd gespeeld door joden die uit Europa waren gevlucht. Tien jaar geleden deed het Is raëlisch Philharmonisch Or kest een vergeefse poging Wagner opnieuw voor het Is raëlische publiek ten gehore te brengen. Het concert moest in dertijd worden onderbroken, toen tegenstanders van de uit voering in de concertzaal luid ruchtig protesteerden. Er wordt ook nu rekening gehou den met de mogelijkheid dat rechts-nationalisten vanuit de zaal het muzikale evenement onmogelijk zullen maken. Morele bezwaren Als het omstreden Wagner- concert doorgaat, hoeven mu sici die daar morele bezwaren tegen hebben niet deel te ne men. Een van hen, Yacov Mis- hori, zei gisteren in Tel Aviv: „Een jaar geleden ontmoette ik in Nederland een joodse musicus, die in het Nederlands Philharmonisch Orkest op treedt. Hij vertelde me dat hij telkens wanneer muziek van Johan Strauss wordt gespeeld een vrije dag neemt. De man, zo vertelt Mishori, was toen hij in een nazi-concentratiekamp verbleef gedwongen muziek van Strauss te spelen terwijl zijn eigen familieleden naar de gaskamers werden afgevoerd. Volgens dirigent Barenboim zal slechts een musicus van het Israëlisch Philharmonisch Or kest, de violist Abraham Mela- med, niet aan het Wagner- concert deelnemen. Schilderijen restaurateur André Verheij: „Nederland is rijp voor een specialiteitenmuseum op het gebied van vervalste en beschadigde kunst." FOTO: SP Oplichting en bedrog horen bij de kunst als rook bij vuur. De zich restaurateur noe mende Amerikaanse 'huis schilder' Goldreyer blijkt be halve het schilderij 'Who's Afraid of Red, Yellow and' Blue III' van Barnett New man, ook een Mondriaan 'on der handen' te hebben ge had. En met even desastreu ze gevolgen: onherstelbaar gerestaureerd. Velen vragen zich inmiddels af waarom de restauratie van 'Who's Af raid' aan een buitenlander moest worden gegund. Is er in ons eigen land niet vol doende deskundigheid in huis om een dergelijke klus te klaren, vraagt iedereen zich vertwijfeld af. Het Cen traal Laboratorium voor on derzoek van voorwerpen van kunst en cultuur te Amster dam is ervan overtuigd dat die vakkennis in eigen land beschikbaar is. Ook restaura teur André Verheij uit Bath- men onderstreept die over tuiging voor honderd pro cent. AMSTERDAM/BATH- MEN „Directeur Wim Beeren van het Stedelijk Museum heeft in verband met de restauratie van Newman's doek, vanaf het begin naar het buitenland gekeken. Hij heeft het niet letterlijk gezegd, maar wel gesuggereerd dat ons land niet de des kundigheid kan opbren gen om een dergelijke res tauratie uit te voeren. En vervolgens is de gerucht makende kwestie met veel geheimzinnigheid aan de algemene controle onttrokken", aldus Ver heij. De geheimzinnigheid is hem en veel van zijn collega's een doorn in het oog. Evenals Ver heij hebben ook andere restau rateurs de afgelopen maanden geprobeerd het 'gerestaureer de' (lees: deskundig gemolde) doek in ogenschouw te nemen. Het Stedelijk Museum in Am sterdam had op dat soort ver zoeken maar één antwoord: „Niet toegestaan". Een aantal restaurateurs heeft het Stede lijk Museum zelfs voorgesteld om het doek na terugkomst uit Amerika te bekijken. Mede werkers van het museum kre gen bij het aanhoren van het voorstel alleen al bijna een be roerte en het antwoord was botweg „nee". Het museum had en heeft geen behoefte aan externe pottekijkers. Ook André Verheij is de toegang tot het doek gewei gerd. Hij mocht zelfs het res tauratie-rapport niet inzien. „Op zich al een onverteerbare zaak" in zijn ogen. Hij voert al ongeveer een kwart eeuw schilderij-restauraties uit voor Rijk en lagere overheden en doet dat in alle openheid. Hij is wars van geheimzinnigheid. Hij kan desondanks enig be grip voor de huiver van Beer en om de restauratie in eigen land te laten uitvoeren, op brengen. Wildgroei Verheij: „Iedereen mag zich restaurateur noemen en je mag gerust van een wildgroei op dat terrein spreken. Boven dien is de grootste Nederland se restaurateur (Hermesdorf) vorig jaar overleden. Beeren heeft Hermesdorf in zijn Rot terdamse tijd veel restauraties met groot succes laten uitvoe ren. Ik kan me voorstellen dat Beeren zich zonder dat ver trouwde adres eniszins onge makkelijk voelt. Maar hij zou de moeite kunnen nemen zich op de binnenlandse markt te oriënteren en dan zal hij even als ik tot de ontdekking ko men dat er voldoende vak manschap aanwezig is". Volgens Verheij was de groot ste angst van Beeren dat de Nederlandse restaurateurs niet de .techniek om de juiste kleurtonen te treffen, beheer sen. Verheij: „Als dat al zo zou zijn, dan was daar een oplos sing voor te vinden geweest. Het bijwerken van de verflaag is «het laatste werk dat bij een restauratie van een scheur of snee, moet gebeuren. Het doek wordt als eerste gerepareerd. Tijdens het restaureren van het doek, zouden in samen werking met het Centraal La boratorium en desgewenst ook in samenwerking met TNO, kleurechtheidsproeven geno men kunnen worden. Het had raar moeten lopen als we bij die kleurexperimenten, met zoveel aanwezige deskundig heid, niet tot een goed resul taat waren gekomen". Zo laten Toen destijds het schilderij 'De Liefdesbrief' van Vermeer na beschadiging gerestaureerd moest worden, is voorgesteld om het werk niet te herstellen. Ook bij Newman's doek had men zich kunnen afvragen of herstel wenselijk was. Het werk zou in beschadigde toe stand verschillende doelen hebben kunnen dienen. In de eerste plaats was daarmee het oorspronkelijke schilderij zichtbaar gebleven, zij het in gehavende toestand. Ten twee de zou het beschadigde doek een voor de hele wereld zicht baar permanent 'monument' tegen het kunstvandalisme zijn geweest. Om het publiek te laten zien hoe het werk er vóór de vernieling uitzag, had men er een geschilderde kopie naast kunnen hangen. Verheij is van mening dat die optie bij een zo grote beschadiging, ei genlijk de enig juiste is. Voorlichter J.A. Mosk van het Centraal Laboratorium (C.L.) laat weten dat het Stedelijk Museum na aanvankelijk overleg met het C.L. op eigen benen verder is gegaan. Mosk: „Binnen ons laboratorium on derzochten deskundigen of, en zo ja, hoe, de Newman geres taureerd zou kunnen worden. Het was niet ondenkbaar dat deze groep tot het advies was gekomen niet tot restauratie over te gaan. Niet omdat we daartoe in Nederland niet in staat zouden zijn, maar omdat het verstandiger zou zijn ge weest." De geheimzinnigheid rondom de beschadigde Newman is vrijwel iedereen binnen het vakgebied in het verkeerde keelgat geschoten. Mosk van het C.L. noemt als voorbeeld van het tegendeel, de verdoe king jaren geleden van de 'Nachtwacht' in het Rijksmu seum in Amsterdam die nage noeg in het openbaar plaats De twijfelende schrijver had. Het publiek kon het kar wei gewoon volgen, omdat het werk werd uitgevoerd in een met glas afgeschermde ruimte van het Rijksmuseum. Via de televisie werd Nederland van de vorderingen op de hoogte gehouden. Opleiding Er bestaat een opleiding tot restaurateur in ons land, ge vestigd in het gebouw van het Centraal Laboratorium aan de Gabriël Metsustraat in Am sterdam. De opleiding staat op het ogenblik onder leiding van Willemien 't Hooft en is on derverdeeld in verschillende disciplines. Nog pas kort gele den is daaraan ook een (exter ne) opleiding tot schilderijen- restaurateur toegevoegd, ge vestigd in het Limburgse Rol- duc. Die discipline staat onder leiding van Anne van Greves- tein en is gehuisvest in de oude abdij van Rolduc. een museum te stichten, gespe cialiseerd in het verzamelen van beschadigde kunst en ver valsingen. Hij vreest dat een gebouw ter grootte van vier voetbalvelden niet groot ge noeg zal blijken om alles op dat gebied te bevatten. Een goede plek voor een dergelijk museum zou volgens hem De venter zijn, de stad waar mees tervervalser Han van Meege ren is geboren. Waar let een mens op wanneer hij een verhaal, een roman, een gedicht leest? Daar zijn boekenkasten over vol geschreven. Er zijn mensen die zeggen: „Over smaak valt niet te twisten". Oftewel: laat ieder maar voor zichzelf uitmaken of hij het geschrevene dat hij leest mooi, goed, interessant vindt. Ik denk dat er over smaak wel degelijk te twisten valt. Je kunt hem namelijk heel goed ontwikkelen. Bijvoorbeeld door je wat te verdiepen in de manier waarop een kunstwerk is gemaakt, hoe het in elkaar steekt. En door nog een heleboel dingen meer. Dan kan het regelmatig voorkomen, zo leert de praktijk, dat een kunstwerk waar je eerst „niks aan" vond, je steeds meer gaat boeien. Om ons tot de literatuur te beperken: sommigen zeggen datje daarbij vooral zogeheten literaire criteria moet aanleggen. Die hebben dan te maken met taal en stijl, met de opbouw, met de structuur. Maar heel veel literaire werken, ik zou bijna zeggen alle, hebben ook een boodschap. Een boodschap die vaak te maken heeft met de levensbeschouwing van de schrijver. Van een willekeurig iemand die een roman, een verhaal of een gedicht leest wordt niet in de eerste plaats gevraagd of hij het wil beoordelen met vooral of alleen maar literaire criteria. Het lezen houdt meer in dat je als het ware met de schrijver in gesprek raakt, voor jezelf reageert, er misschien ook met anderen over praat. En daarbij ■lijkt het mij voor de hand liggen dat niet alleen de genoemde literaire maatstaven, maar ook de boodschap, soms een opzettelijke, soms een terloopse, een rol speelt. Er is namelijk altijd een boodschap omdat schrijven, zoals wij dat in ons moderne jargon zeggen, vooral een vorm van communiceren is. Als men bij die boodschap over de levensbeschouwing nadenkt dan is het goed te bedenken dat die niet alleen met de inhoud maar ook met de vorm van het literaire werk te maken heeft. Daar werd ik weer eens op geattendeerd, toen ik dezer dagen een boek las: 'Modernisme in de literatuur' een bundel opstellen onder redaktie van J. B. Weenink. Een uitgave van de V.U. Uitgeverij in Amsterdam. Wat men onder dat Modernisme (gesitueerd zo tussen 1915 en 1945) zou moeten verstaan leest men in een beschouwing van prof. dr. Elrud Ibsch. Zij vergelijkt met elkaar de wereld van een 19e eeuwse schrijver (zij neemt als voorbeeld Balzac) en auteurs uit de tijd na de Wereldoorlogen. De wereld van de 19e eeuwer was in diens ogen kenbaar, beschijfbaar, verklaarbaar, beheersbaar. Zo was ook de manier van schrijven. En dat die wereldbeschouwing zo was, dat kwam met name door de invloed van de Verlichting, het Rationalisme. Veel twintigste-eeuwse kunstenaars denken (en schrijven dus!) heel anders. Bij hen heeft de twijfel toegeslagen. Niet alleen doordat de Wereldoorlogen het vertrouwen in de mensheid sterk schaadden, maar ook door de invloed van wetenschappers als Nietsche, Freud, Bergson en Einstein. Twijfel aan ons vermogen om echt te kennen, aan de algemene geldigheid van wetten berustend op logische redeneringen, aan de mogelijkheid om door middel van taal 'echt iets te verwoorden'. Twijfel ook, of er wel een algemene moraal bestond, of dat men bij etnische belissingen gewoon moest .handelen naar bevind van zaken. En zo komt Elrud Ibsch tot de conclusie dat, voor wat zij een modernist noemt, de waarheid alleen als hypothetische waarheid denkbaar is. Als voorbeelden van 'modernistische' romans noemt zij 'De Toverberg' van Thomas Mann, 'A la recherche du temps perdu' van Proust en 'Het land van herkomst' van E. du Perron. Wat de vorm nu betreft ziet men bij Balzac nog een 'alwetende verteller', die definitieve oordelen geeft over personages, bij Proust echter verschijnen er verschillende interpretaties van die personen. Objectiviteit zou dan een illusie zijn: „Niets bestaat buiten ons bewustzijn en buiten onze ervaringscontext om". Hoe functioneerde dat Modernisme nu in de poëzie? Dat lezen we in een verhandeling van prof. dr. J. D. F. van Halsema over 'Martinus Nijhoff in het licht van het Modernisme'. De modernistische dichter met zijn twijfels heeft „het inititiatief gelaten aan de woorden, en in hun uiteindelijke verbinding hebben de woorden een automonie bereikt waar ook de dichter buiten staat". „De oude absolute waarheden, vastgelegd in categorieën van causaliteit en chronologie moeten het opnemen tegen de steeds wisselende bevindingen van het individuele bewustzijn, met zijn eigen ordening en tijdbeleving". Toen ik dit las herkende ik er iets van, zoals ik het zelf ook eens in één van mijn eigen gedichten heb verwoord: „een mens die dwaalde/in het verloren paradijs/verscholen in de woorden/verwaaid maar niet verdwenen/hoogstens opgelost in anderen/ ingeademd in muziek. (Uit de bundel 'Cantus Firm us'.) Van Halsema geeft als voorbeeld het bekende lange gedicht Awater', te vinden in de in 1990 bij Bert Bakker verschenen verzamelde gedichten van Nijhoff. (Een bundel om te bezitten!) In 'Awater' (1934) zien wij een poging van de dichter om zich in „poëzie een reisgenoot te creëren, een naaste die dienst doet voor de bewustwording van de geestelijke crisis van de mensheid in de jaren dertig". A water lijkt een Utrechtse kantoorman te zijn, maar als men meent hem 'gevangen' te hebben, blijkt hij weer anders te zijn: de twijfel, de open situatie van het Modernisme? Aan het slot van deze bundel, die ook nog stukken bevat over James Joyce, Italo Svevo en Proust, plaats J. B. Weenink het Modernisme in de literatuur naast dat in kerk en theologie. Hij meent dat men de zogeheten rechts-modernen in de theologie en de schrijvers van het Modernisme met elkaar kan vergelijken. Verder brengt hij naar voren dat het intellectuele karakter van het Modernisme na de Tweede Wereldoorlog in de kerk overwonnen wordt door nadruk op wereldwijde sociale activiteiten, zoals geëntameerd door de Wereldraad van Kerken. De conclusie van Weenink is dan: „Zonder zoeken en twijfelen valt er niet te geloven Voor mij rest nu de brandende vraag: waar zijn de katholieken en protestanten die daar in de literatuur mee bezig zijn? Antwoord: ze zijn er zeker, maar ze zouden meer moeten worden herkend. En ze zouden niet te bang moeten zijn om af en toe eens te laten blijken dat niet alleen twijfel maar ook hun geloof wel degelijk met hun literatuur te maken heeft. Beroemdste kinderboek als hoors} HILVERSUM 'Pluk van de Petteflet', een van de moo boeken die Annie M.G. Schmidt schreef, wordt vanaf zond: wir januari door de VPRO wekelijks uitgezonden als hoorspel, gebeurt via Radio 1 (19.02 uur). De omroep zendt 'Pluk van de Petteflet' in veertig afleverin uit, net zoveel als het boek hoofdstukken telt, en brengt d c mee figuren zoals Pluk, mevrouw Helderder, Dollie de D n e Zaza de Kakkerlak en al die andere personages uit het beroe ste kinderboek van Nederland tot leven. De bewerking, die j goedkeuring van de schrijfster kreeg, is van de hand van T Sijtsma, die eerder hoorspelen schreef voor de VPRO-progr ma's 'Borat' en 'Het nabije westen'. Onder regie van Jet Boxtel, die het afgelopen jaar voor de VPRO een serie van i entwintig hoorspelen regisseerde, spelen Kitty Courbois, 0 lien Boesschoten, Huib Rooymans, Fay Luyendijk, Gei Thoolen en anderen de vele rollen. Harry Bannink compon de een speciale Pluk van de Petteflet-tune, die wordt uitgevc door het Metropole Orkest onder leiding van Harry van Hofei

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 12