Herdenking Columbus zaait verdeeldheid in kerken B Ecidóc Souotmt GEESTELIJK LEVEN OPINIE Conflict rond bisschop Haas spitst zich toe Nieuwe EKD-verklaring over joden en christenen COMMENTAAR Jt mr* £eidóe(2owumt ra dinsdag 17 december 1991 eid Servisch-orthodoxen beschuldigen paus ROME Patriarch Pavle, hoofd van de Servisch-Or- thodoxe Kerk, wil met paus Johannes Paulus II over de betrekkingen tus sen de orthodoxe en de katholieke kerk in Kroa tië spreken. De paus heeft een „eenzijdige" kijk op de burgeroorlog, aldus de orthodoxe patriarch in een interview. De Orthodoxen verwijten de paus dat hij met zijn steun aan de Kroatiërs, overwegend rooms-katholieken, de oplos sing van het conflict bemoei lijkt. Vorige week gaf de Eu ropese bisschoppensynode een verklaring over Joegoslavië uit waarin alleen over het lij den van de Kroatische rooms- katholieken werd gesproken. Over de oproep van de Ser- visch-Orthodoxe Kerk en de (kleinere) protestantse kerken voor een geweldloze oplossing van de oorlog, werd met geen woord gesproken. In het algemeen verwijt de or thodoxe patriarch het Vati- caan dat het sinds de ineen storting van het communisme de „extreem agressieve acties" van de met Rome geünieerde kerken ondersteunt en dat het aan proselytisme (zieltjeswin- nerij) doet. Deze verwijten be tekenen niet dat de Servisch- Orthodoxe Kerk geen betrek kingen met Rome wil, aldus Zij die weten spreken niet, zij die spreken, weten niet JEHOVA'S GETUIGEN HEBBEN MEER RUIMTE NODIG EMMEN Het Wachttoren Genootschap onderzoekt de moge lijkheid om zich elders te vestigen als het huidige hoofdkwartier in Emmen niet voldoende kan worden uitgebreid. Daartoe heeft L.W. von Hebei te Zwolle een aantal gemeenten aangeschreven. Het huidige hoofdkantoor, waar ruim 120 vrijwilligers werken en intern wonen, werd in 1980 geopend. Het Wachttoren Ge nootschap denkt aan een terrein van ongeveer 35 hectare. Daar op komen onder meer een administratief centrum, de drukkerij, de geluiddstudio, woningen en een bedrijfsrestaurant. In het werk (organisatie van de prediking; het verzorgen van publikaties) zit al enige jaren een zekere groei. Dit komt ook omdat er in Emmen ook voor Genootschappen in andere Euro pese landen werk wordt verricht. Er zijn in Nederland 31.000 actieve Jehova's Getuigen. In september werd in Swifterbant een congreszaal van het Wachttoren Genootschap geopend die in vier maanden tijd door 5 a 10.000 Jehova's Getuigen is gebouwd. Het gebouw bevat een gehoorzaal voor 1.100 mensen, een groot doopbassin, een aantal kleinere vergaderzalen en een cafetaria. Succesvolle tournee door Mongolië AMSTERDAM Een optre den van de Amsterdamse gos pel-rockband No Longer Mu sic (NLM) in Mongolië, heeft geleid tot de bekering van zo'n zeshonderd jongeren. In de voormalige republiek van de Sovjetunie is het percentage christenen bijzonder klein; nog geen tiende promille. De band, van 'Jeugd met een Opdracht' bezocht Mongolië aan het einde van een tournee door diverse republieken van wat voorheen de Sovjetunie heette. De muziek, hard rock, bleek bijzonder aan te slaan bij de Mongoole jongeren. De en- gelstalige teksten werden ver taald getoond op grote scher- DEN HAAG Christof- fel Columbus was bijna een heilige geweest. In de vorige eeuw is druk ge lobbyd om de ontdek kingsreiziger tot hoger heerlijkheid te bevorde ren. Maar in 1891 werd duidelijk dat het er niet in zat: Columbus had immers een onwettige zoon. Dat hij een volkerenmoord in gang zette, speelde bij de besluitvorming geen rol. Honderd jaar na de mislukte poging zullen weinig rooms- katholieken de 'ontdekker' van Amerika de hoogste ker kelijke eer meer gunnen. Dat neemt niet weg dat er in de Rooms-Katholieke Kerk, ze ker in het Vaticaan, grote waardering bestaat voor het feit dat Columbus de Nieuwe Wereld in aanraking met het evangelie heeft gebracht. Vijfhonderd jaar na Columbus is de evangelisatie van het Amerikaanse continent ook wel 'de nieuwe evangelisatie' genoemd zelfs verheven tot officieel programma van de RK Kerk. Paus Johannes Pau lus II reikte het thema al in 1984 aan voor de kerkelijke herdenking van Columbus, die in het najaar van 1992 in Santo Domingo wordt gehouden. De officiële viering in de Do minicaanse Republiek heeft grote verdeeldheid gezaaid on der de kerken in Zuid- en Noord-Amerika. De prote stantse kerken vrezen dat de RK Kerk vijf eeuwen chris tendom 'triomfalistisch' zal herdenken, terwijl zij beter de Indianen om vergeving kan vragen voor de door christe nen aangerichte 'volkeren moord'. Armen Maar ook in de RK Kerk zelf wordt soms met argusogen ge keken naar 1992, vooral door kerkleiders en theologen die zich tot spreekbuis hebben ge maakt van de armen, de Indi anen en de zwarten. Bevrij dingstheologen als Leonardo Boff en Gustavo Gutiérrez dringen net als de protestan ten aan op bescheidenheid en boetedoening. Zij hebben goed geluisterd naar geluiden van de inheem se bevolking zelf, voor wie er in 1992 helemaal niets te vie ren valt. „Wat vijf eeuwen ge leden plaatsvond, was hele maal geen ontdekking. En ook geen echte evangelisatie. Wat plaatsvond, was een invasie die uitliep op een volkeren moord", aldus een groep oor spronkelijke bewoners van 'Abya-Yala'. „Meedogenloze uitbuiting en uit Europa afkomstige ziekten hadden de dood van 75 mil joen zusters en broeders tot ge volg", vervolgen zii. „Er wer den ons een vreemae ideologie en een vreemd geloof opge drongen en ons eigen geloof werd ondermijnd. De RK Kerk en ook andere kerken hebben steeds in verbinding gestaan met de machten die ons vernietigd hebben." Tempels, godenbeelden en hei lige boeken werden vernie tigd. Gedreven monniken wil den het ware katholieke ge loof brengenden dienden daar toe eerst af te rekenen met de 'duivelse' goden van de May a's, Inca's en Azteken. Slechts een enkele tijdgenoot van Columbus protesteerde te gen het geweld tegen de India nen. „Jullie allen verkeren in doodzonde wegens jullie wrede behandeling van deze onschul dige mensen", begon de Domi nicaner pater Montenesius zijn donderpreek vlak voor Kerst mis 1511 op het eiland La His- paniola. „Met welk recht houden jullie de Indianen in zo'n verschrik kelijke slaverij? Met welk recht voeren jullie oorlog te gen deze vreedzame mensen, nemen jullie te vuur en te zwaard hun land in bezit,", vroeg de pater. „Jullie moor den de Indianen uit door jullie niet te stillen honger naar goud. Zeg eens, zijn Indianen soms geen mensen?" De preek viel slecht bij de Spaanse kolonisten. Zij brach ten snel de koning op de hoog te, die op zijn beurt eveneens ontstemd was. Was de pater soms vergeten dat paus Alexander VI hem de heer schappij over de nieuwe we reld had toevertrouwd? De Spaanse paus had als tegen prestatie slechts geëist dat de nieuw ontdekte volken tot „ons heilig geloof" bekeerd zouden worden. In 1524 arriveerden twaalf franciscanen in Nieuw-Spanje, het huidige Mexico. Voordat ze aan het werk gingen, voer den ze een openbare dialoog met Azteekse priesters. „Jullie goden zijn duivels", conclu deerden ze. Zeven jaar later meldden zij: „Wij hebben meer dan een miljoen Indianen ge doopt, 500 tempels verwoest en meer dan 20.000 godenbeelden vernietigd". In 1539 waren er zes miljoen gedoopte Indianen. Heiligen Tijdens een bezoek aan Mexico kondigde paus Johannes Pau lus II de zaligverklaring aan van 'de martelaarskinderen van Tlaxcala'. De kinderen waren door monniken ont voerd en werden, na een gede gen opleiding in het klooster, teruggestuurd naar hun Indi aanse gemeenschappen om daar „alles wat niet christelijk was te veroordelen". Hetgeen zij met de dood moesten beko- Onder Indianen is verrast ge reageerd op dit initiatief van de paus. Niet alleen omdat het om een redelijk onbekend voorval gaat, zegt Guillermo Bonfil. „Wij voelen ons boven dien gekrenkt door het feit dat men heiligen maakt van dege nen die onze cultuur probeer den te vernietigen. Voorvallen als deze zijn er honderden in de ongeschreven bladzijden van onze geschiedenis." De paus denkt daar anders over. Tijdens een ontmoeting met Indianen in Brazilië, in oktober 1991, zei hij: „De kerk stond altijd aan uw zijde en zal dat blijven doen." Hij prees „de waardevolle missionaris sen die zich eeuwenlang opof ferden, opdat de heilsbood schap van Christus het hart, |het leven en de cultuur van de Indiaanse volkeren zou kun nen doorlichten." Indiaanse moeder met kind, tijdens protestbijeenkomst in Amsterdam, eerder dit jaar. De protestantse kerken, vere nigd in de CLAI, hebben de 140 lidkerken opgeroepen zich te distantiëren van elke vorm van triomfalisme. De kerken moeten „boete doen voor de pijn, de slachting en de dood van de volken van dit land". Tijdens de herdenking moet niet 500 jaar kerstening, maar 500 jaar verzet van de India nen centraal staan. De kritische houding van de protestanten heeft irritaties opgeroepen bij de CELAM. „Degenen die kritiek hebben op de kerstening van Amerika zijn nauw verbonden met de protestantse hervormingsdrift die belang heeft bij verzet te gen het katholicisme in La- tijns-Amerika", aldus voorzit ter kardinaal Nicolas Lopez Rodriguez. Hij zal niet aan vaarden dat de kerstening van Amerika wordt gezien als be gin van „vernietiging en vol kerenmoord". De 150.000 religieuzen in La- tijns-Amerika, verenigd in de CLAR, staan uiterst kritisch tegenover de eigen geschiede nis en dan zijn er nog de be vrijdingstheologen die geen gelegenheid voorbij laten gaan om hun kritiek te spuien. „Eu ropese christenen veroverden het continent en veroorzaak ten de grootste volkerenmoord aller tijden", zegt Leonardo Boff. En de verovering gaat nog steeds door, in de vorm van economische uitbuiting en politieke achterstelling van In dianen en zwarten en de ver nietiging van hun cultuur. De kerk moet het herden kingsjaar aangrijpen om de in heemse bewegingen te onder steunen. Zij moet breken met het neo-kolonialisme en duide lijk de kant kiezen van armen en onderdrukten. Theoloog Gustavo Gutiérrez heeft het rijke Noord-Amerika uitgedaagd in 1992 de enorme buitenlandse schulden van het Zuiden kwijt te schelden. 'Vergeef ons onze schulden' is in dit geval „heel concreet, en wij hebben ook het historische recht om dit te vragen als we denken aan het goud dat ge stolen is van de Indianen, van dit continent". De gigantische schuldenlast betekent de dood voor vele Zuid-Amerikanen, aldus Gutiérrez. De Indianen zelf willen dat de kerk hun godsdienst en ge loofsbeleving eindelijk serieus neemt. „God is aanwezig in onze grond, in onze organisa tie, in ons leven. Hij toont zich in onze geschiedenis, in onze onderlinge betrekkingen, in onze traditie. Het simpele feit dat wij hebben kunnen overle ven, is het gevolg van Gods aanwezigheid onder ons". „Wij moeten 1992 aangrijpen om duidelijk te maken dat we er, ondanks alles, nog steeds .zijn", concludeerden de deel nemers aan een congres over Indiaanse theologie. „Dat on der de as van de geschiedenis ons vuur brandt. Dat wij als Indianen niet vechten voor een onzeker cultureel en maatschappelijk alternatief: wij belichamen dat alterna tief." ZÜRICH Het conflict tussen de rooms-katholie ken in Zürich en hun bis schop Wolfgang Haas spitst zich toe. De omstreden conserva tieve bisschop van Chur heeft een van zijn belang rijkste critici, secretaris Franz Stampfli van het generaal-vicariaat in Zü rich, de bevoegdheid ont nomen om het vormsel toe te dienen. Hij was de enige priester in Zürich die mocht vormen. De parochies in Zürich wijzen vormsel af door priesters 'die vanuit Chur worden gezon den. Zij hebben aangekondigd dat ze priesters van buiten het bisdom hiervoor zullen vra gen. Het is bovendien niet uit gesloten dat priesters zonder bisschoppelijke toestemming voortaan het vormsel zullen toedienen. Volgens het centra le comité van rooms-katholie ken in Zürich zou daardoor een nieuw conflict kunnen ontstaan. Vorige week besloot de synode van rooms-katholieken in het kanton Zürich een 'fonds bis dom Zürich' op te richten. Daarmee is de eerste stap gezet op weg naar een afsplitsing van het bisdom Chur. Uit protest tegen de benoe ming van mgr. Haas besloten de katholieken in Zürich vorig iaar juni de afdracht aan het bisdom stop te zetten. Inmid dels is er al 390.000 Zwitserse frank (ruim 500.000 gulden) ingehouden. Daarvan ont vangt het nieuwe fonds in eer ste instantie 196.000 frank. Eind vorig jaar heeft de syno de van Zürich het bestuur van het bisdom Chur gevraagd of het kanton bij een ander bis dom kan worden onderge bracht. Als voorlopige maatre gel werd gedacht aan de be noeming van een apostolisch administrator die een deel van het bisdom zelfstandig kan be sturen. Aan dat verzoek is geen gehoor gegeven. Afgelopen woensdag hebben veertien van de zestien dekens van het bisdom Chur gepleit voor het aftreden van bisschop Haas. Er is volgens hen sprake van een onhoudbare situatie. Ook de behoudende rk vereni ging 'Pro Ecclesia' (voor de RK Kerk) begint de ernst van de situatie in te zien. De de kens en de synode van ZÜrich „brengen door hun opstelling de eenheid van de RK Kerk in Zwitserland in gevaar en be vorderen het gevaar van een splitsing in de kerk," aldus een maandag uitgegeven verkla- ïing. „Juist omdat de paus de bezorgdheid van de dekens se rieus heeft genomen, heeft hij Wolfgang Haas tot bisschop van Chur benoemd." HANNOVER De Evan gelische Kerk in Duits land wil een onderzoek naar anti-joodse tenden sen in het Nieuwe Testa ment en andere christelij ke geschriften. Bekeken moet worden in hoeverre zij, onder anderen door de nazi's, als 'wapen tegen het Jodendom' zijn mis bruikt. Dit zegt de EKD in verklaring 'Christenen en Joden II. Voor een nieuwe theologische ori ëntatie in de betrekkingen met het Jodendom'. Na eeuwenlan ge vervreemding en vijandig heid ten opzichte van de Jo den is het nu hoog tijd voor een kritische kijk op de bijbel se teksten, de theologische overlevering en de kerkge schiedenis. Uit de Joods-Chris telijke dialoog moeten conse quenties voor het gehele ker kelijke leven worden getrok ken. In de studie, een vervolg op een verklaring uit 1975, wordt het bestaansrecht van Israël onderstreept. Christenen moeten respecteren dat de band tussen volk en land voor het Jodendom onverbrekelijk is. „Het bestaan van het joodse volk is zonder de bescherming van de staat niet gegaran deerd." Christenen moeten daarom positief tegenover de staat Israël staan omdat deze voor de band van de joden met het land een „onontbeerlijke veiligheidsfunctie" heeft. Niet kritiekloos Israël moet wat betreft zijn grenzen en zijn beleid ten op zichte van de niet-joodse inwcr- ners met precies dezelfde maatstaven worden beoor deeld als andere staten. Er is geen enkele reden besluiten van Israëlische regeringen kri tiekloos te aanvaarden. „De kritiek mag echter niet de on dertoon van antisemitisme hebben." Theologisch is het inzicht van belang dat „Israël blijvend als volk Gods is uitverkoren". Daarmee erkent de kerk dat de Joden het recht hebben zich Gods volk te noemen en doet de kerk afstand van de opvatting dat zij de plaats van Israël heeft ingenomen. Met het oog op het anti-judaïs- me (anti-joodse opvattingen en gevoelens) pleit de EKD voor het afschaffen van onjuiste denkpatronen. Als voorbeel den worden genoemd: het on derscheid tussen de God van het Oude en die van het Nieu we Testament alsmede de te genstelling tussen wet en evangelie. Raad van Kerken 'diep geschokt' over uitzetting AMERSFOORT De Raad van Kerken in Nederland is „diep geschokt" door de uitzetting van 43 joods-Russische asielzoekers. „Het is afschuwelijk," aldus secretaris ds. W.R. van der Zee. Er bestonden afspraken met Justitie dat de zaak nog eens goed bekeken zou worden. Dat is volgens Van der Zee niet gebeurd. De Raad had vrijdag een brief aan staatssecretaris Kosto van Justitie opgesteld waarin ervoor werd gepleit eerst alle moge lijkheden van 'doormigratie' te onderzoeken. Het zou volgens de Raad misplaatst zijn als deze pogingen om een ander land te vin den, bruusk zou worden onderbroken door uitzetting. Van der Zee erkent dat de brief, die pas maandagmorgen is ver zonden, mosterd na de maaltijd is. „Met die brief hadden we uit zetting vooralsnog willen voorkomen." Pagina 4: Niet-joodse Russen in Israël gediscrimineerd BEROEPINGEN Nederlandse Hervormde Kerk Aangenomen naar Enkhuizen mevr. I. Otten, kandidaat te Amsterdam; naar Heiloo en Limmen H.C. van het Maal- pad te Schipluiden; naar reformatori sche streekgemeente Midden-Lim burg C. Bochanen te Wichmond; naar reformatorische streekgemeente Mid den-Limburg (t.b.v. Stevensweert- Maasbracht, part-time) mw. I. de Zwart te Wehl (part-time). Bedankt voor Rotterdam-Centrum als predi kant voor bijzondere werkzaamheden (Stichting Sonneburgh) F. Stevens te Zegveld. Politiek vluchteling ntv ster ErICH Honecker, de voormalige DDR-dictator die schieten op iedereen die probeerde naar het Westen te komen en die prijsschalen instelde voor de verkoop van fvan tieke gevangenen aan de BRD, is nu zelf een politiek vli ien ui teling. In een vertwijfelde poging te ontsnappen aan uitl ring aan de BRD, had hij aanvankelijk in Moskou een vlucht gezocht in de ambassade van Chili, precies het jen waar de voormalige militaire dictator generaal Pinochet e ter de schermen nog de dienst uitmaakt. Voor de val va rkidr Muur en de ineenstorting van het Sovjet-imperium v lochte Erich Honecker overal beschouwd en ontvangen als t respecteerd staatshoofd, voor de laatste keer uitgereken ASTR Chi 'akem sterl rche-fc ir. De de BRD, waar hij door bondskanselier Helmut Kohl met x eer onthaald werd. Nu wil niemand meer van hem W(5Van Alleen Noord-Korea, het land van de pathologische coniispoc nistische dictator Kim II Sung, was nog bereid Honecker toevlucht te bieden. Maar het is zeer twijfelachtig of Ho ker zijn laatste jaren wel in Pjongjang wil slijten. Voc| tweede maal hield hij zich vannacht niet aan het Rus ultimatum het land te verlaten. Intussen stond wel een J stel voor een vlucht naar Noord-Korea op het vliegveld hem gereed. In de loop van de ochtend kwam ten langen te het bericht dat hij met onbekende bestemming was trokken. 1 h •einij sto it op is 1 doo omei 31 mos stens bestri PRESIDENT Michail Gorbatsjov liet hem na de ineei ting van de communistische dictatuur in de DDR bij in grootste geheim uit Berlijn weghalen, maar de hoge best ming van de Gorbatsjov is nu weggevallen, want de So president is nu zelf ook zo goed als ex. De nieuwe mei van Rusland, met Boris Jeltsin op kop, willen met Erich necker niets meer te maken hebben. Jeltsin wil de leider van een democratisch land dat het ernstig m met de rechten van de mensen. De aanwezigheid van voormalige communistische dictator is vervelend voo nieuwe Russische machthebbers. De Duitse regering w (rel voormalige DDR-dictator berechten als de uiteindelijke tiek verantwoordelijke voor de doden aan de Berlijnse h Het bevel om gericht op vluchtelingen te schieten wei laatste instantie gedekt door het staatshoofd en de part der, Erich Honecker. In de vijf nieuwe bondslanden werd na de Duitse hel ging geen systematische heksenjacht op communisten oi tend. In de praktijk hebben voormalige communistische tijleden, al dan niet met verhulde medewerking van de malige Stasi, de geheime politieke politie, weer de beste tjes in de wacht gesleept. De reden is eenvoudig: in de munistische dictatuur die zij dienden, waren zij de best c metal leiden. De mensen die weer uit de boot vallen zijn in hi watei zaak de dissidenten, zij die de maandagavondbetoginge de weerstand tegen het regime organiseerden. Zij komei litiek niet meer aan bod omdat zij door de Westduitse partijen platgewalst werden en professioneel niet omd&e de door het communistische Berufsverbot van alle serieuzi leiding verstoken bleven. Die gang van zaken kwetst rechtvaardigheidsgevoel van de mensen die 40 jaar lanj der de communistische dictatuur in de voormalige DDR pjsjqJ ben geleden. Zou het dan toch zo zijn dat de groten o?nsch straft blijven en de kleintjes altijd en overal aan het koestel eind trekken? De Duitse regering wil ten minste de hi s verantwoordelijke voor het gerecht brengen, de man din partijleider en als staatshoofd het regime belichaamde. HET verweer van Erich Honecker klinkt klaaglijk. H ht roept zich op zijn status van voormalig staatshoofd vai soevereine staat. Die staat had zijn eigen wetten. Die was erkend door heel de wereld. Bijgevolg heeft volgen necker niemand het recht hem te oordelen. Honecker vlucht zijn verantwoordelijkheid. De man die miljo li mensen van hun vrijheid beroofde, honderdduizenden lijks kwelde in hun persoonlijk of beroepsleven en du den de dood indreef, is bang voor dat volk verantwooi af te leggen. de r delijl lit de (/aarli Verder moet de opvatting dat de Joden 'een typisch oudtes tamentische ethiek van wraak en vergelding' hebben, nodig worden herzien. Verder wordt in dit verband de opvatting genoemd dat door Christus' dood en opstanding het oude Verbond tussen God en zijn volk niet langer van kracht zou ziin. De theologie heeft de taak ae identiteit van de kerk zo te formuleren dat dit niet. ten koste van de joodse identi teit gaat. De kerkgeschiedenis heeft eeuwenlang het Jodendom links laten liggen of zich pole misch tegen het joodse geloof en leven opgesteld. Vaak wer den daarbij de christelijke ste reotiepe voorstellingen over joden gebruikt. Tenslotte keert de EKD-ver klaring zich tegen jodenzen- ding. Organisaties die joden willen bekeren, horen niet in de kerk thuis. Gereformeerde Kerken Beroepen te Nieuwleusen J. Bol te Rijssen. Aangenomen naar reforma torische streekgemeente Midden- Limburg W.D. Davids te Gorinchem en te Asperen. Gereformeerde Kerken vrijgemaakt Aangenomen de benoeming t )t ker kelijk opbouwwerker op Wes-Timor (Ind.) H. Knigge te Daarlerveen. Christelijke Gereformeerde Kerken Beroepen te Urk (Maranathakerk) A. van Ek te Westzaan. Aangenomen naar Harderwijk-Zeewolde H. de Graaf te Drogeham. Uitgave: Westerpers bv (maakt deel uit van Sijthoff Pers bv). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon: 071 - 122 244 Telefax: 071-134 941 Postadres: Postbus 112300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk. Telefoon: 070-3190 933. Telefax: 070-3906 717. Postadres: Postbus 9, 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur: J. Leune. Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers. Chef-redacteur: G.- J, Onvlee. Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808): L. van Koot. Stadsredactie Leiden (tel. 071 -144 046 of 071 - 144 047): R. Kleijn (chef), M. A drs. J. n Zeijl. n Herpen (chef), F. Buurman, Sport Leiden e.o. (tel. 071 - 144 049): K. van Kesteren. Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel: 070 - 3190 815): A. van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs. C van Haersma Buma, A van Holsteirfl E. Huisman, H. Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij, R. de Roo, drs. K. VeraT Kunst/rtv (tel 070 - 3190 834) G. Ansems (coordinator), B. Jansma, H. Piet. Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs P van Velthoven Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef), S. Evenhuis, S. Pieterse. Opmaak (tel 070 - 3190 831) Ch. Bels (chef), A. de Bruijn, W. Diekstra, L. Hei intreil in uit J Hofmeester, C. de Kier, H. Nieuwmans, H. Schneider. Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T. Kors, De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied; - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederlar België Dé algemene verslaggevers van Pers Unie zijn drs. K. Swiers, M. var Ven en P. Vogels. De parlementaire redactie bestaat uit R in 't Hout (chef), leveld, D. Hofland, P. Koopman, D van Rietschoten en K van Wees. - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; - de volgende correspondenten in het buitenland: S. Akkerman (Praag), drs. D. J. van den Bergh (Peking), drs. H. Botje (Tunis), A Courant (Athene), R. Hasselerharm (Johannesburg), T. Heard (Kaapstad), drs. A Heering (R B. van Huët (Parijs), M. de Koninck (Washington), H. Kuitert (Nieuw Delhi). F. Lindenkamp (Sao Paulo), R Simons (Londen), drs. R Vunderink (Moskoi W Werkman (Jeruzalem), E Winkels (Barcelona), G. van Wijland (Belgrado) F. Wijnands (Bonn), J Wijnen (Brussel) De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaalster M. de Cocq. •achl moet Jerust Nabezorging Telefoon: 071 -122 248 op ma. t/m vi 15.00 uur. n 08.30 tot 17.00 uur n 18.00 tot 19.00 uur, op z Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand 27,00 per kwartaal 79,80 per jaar 312,65 Bij betaling per acceptgirokaart' per maand per kwartaal per jaar 28,20 82,80 318,65 e worden voldaan. Het abonnementsgeld dient v Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel 071 -122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050 ISP Potret van Columbus, gemaakt door de Spaanse hofschilder Pie- dro Burruguete

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2