'Mozart in Nederlandals dagboek-vertelling Bij vertrek TROS behoudt Nederland Irie publieke televisiezenders Museumdirecteuren op de bres voor collega Beeren Rushdie gaat alsnog akkoord met paperback-uitgave 'De Duivelsverzen' ÏTL4 BESCHOUWT DOCUMENTAIRE ALS BEDRIJFSFILM Irid-M Gouaant IJSWIJK Het uittreden et aantal televisie- en radionetten publieke omroep te reduceren. Dat televisie vermindert volgens WVC dan zullen zijn it in de brief van minister D'Ancona met 147 en bij radio met 669 uren. ke omroep VC) aan de Tweede Kamer. Alleen De gevolgen van de TROS als concur- «anneer twee A-omroepen daadwerke- rent op de reclamemarkt laten zich vol- rjjS |k uittreden, is er volgens de minister gens D'Ancona moeilijk taxeren. In Veelt mleiding het aantal netten te herzien, gustus ging de minister er nog vanuit tus halen en het bestel verder intact dat het uittreden van twee omroepen in blijft. In die situatie zullen bij gelijkblij- 1995 qj je gevolgen voor het beschikbare bud- et zijn in de ogen van D'Ancona gun- bij de publieke omroep [ëTdjg lig. Mocht de TROS volgend jaar daad- miljoen gulden in 1995. 5-6170 erkelijk uittreden, dan zal een vergoe- Die berekeningen werden /an bijna 83 miljoen gulden vrijko- de verwachting dat een commerciële krijgen de A-omroepen te maken met Uitbreiding van de A-status vopr omroep in staat is tussen de 265 en 400 een vermindering van bijna driehon- KUNST/RTV VRIJDAG 13 DECEMBER 1991 TROS wil middengolfzender voor voortzetting radio de de EO en de VPRO kost in totaal 56 miljoen gulden aan reclameopbrengsten derd uur tot 3059 i alleen kan geen aanleiding zijn miljoen gulden. In die situatie zal er dus binnen te halen. Zij spreekt nu de geld overblijven. Het aantal uren op de wachting uit dat de inkomsten lager de tekorten bij de publie- situatie navenant la ger uitvallen. D'Ancona schetst situatie waarin EO en VPRO de A-sta- De NOS levert op de radio 386 uren in en mag dan nog 4063 uren vullen. De huidige individuele A-omroep kost dat jaarlijks 7 miljoen gulden. De NOS zal bijna 13 miljoen gulden minder krijgen, haar brief ook de In cijfers per week: Een individuele A- omroep krijgt per week ongeveer 1,2 uur minder televisiezendtijd en circa 5,5 minder radio-zendtijd ter beschik- i kunnen leiden tot een tekort vende zendtijd de huidige A-omroepen king. De NOS krijgt dan per week 2,25 uur minder televisietijd en cir< minder radiozendtijd. De EO i 7,5 daalt tot 1353 i Voor radio VPRO krijgen per week i HILVERSUM De TROS wil de beschikking krijgen over een middengolfzender voor de verspreiding van een radio programma. Dat blijkt uit een brief van TROS- voorzitter Minderop aan de commissie cultuur van de Eerste Kamer. Een wetswijziging is in de vi sie van de TROS dringend noodzakelijk. Volgens Minde rop vindt ook minister D'An cona (WVC) het niet nodig dat een landelijke radiozender be schikt over zowel een FM- als een middengolfnet. De mid dengolfzender van Radio 3 zou daarom aan een commerciële binnenlandse omroep beschik baar kunnen worden gesteld. Minderop merkt ook op dat volgend jaar bij de introductie van een nieuw FM-net de middengolfzender van Radio 1 beschikbaar komt. De Eerste Kamer behandelt volgende week het wetsvoorstel binnen landse commerciële omroep. In dit wetsontwerp is niet de mogelijkheid gecreëerd voor het verkrijgen van een radio- etherfrequentie naast radio- en tv-uitzendingen via de ka bel. Met zijn brief komt Min derop tegemoet aan de wensen van de ondernemingsraad. Die heeft de vorige week de toe komst van TROS-radio na drukkelijk gekoppeld aan de overgang naar commerciële te levisie. Prazak Kwartet \omt met Nederlandse 'li i^verrassing nakijke Ie vervii )e Stichting voor Kamermu- oer-V( iek kan zich erop beroemen 386- at haar donderdagavondserie ivevei taktisch altijd is uitverkocht 1611 n dat ze daarmee 61 M eringspositie in het Haagse e muziekbestel in- Dat gold dus ook het ptreden gisteravond van het •20 n ier welbekende Prazak '5,- ide ;wartet, dat, traditiegetrouw, !|.bwha" jn groot deel van zijn pro- y rarama aan één van de eigen I7 sjechische componisten wijd- Interessant was de opening t het Terzetto voor twee olen en alt in C Opus 74 vorak dat weinig wordt araties Fld en dat in ziin {envoud kamermuziek des woords anig vormde het een grote te enstelling met het daarop ge- leelde kwartet in G Opus Dvoraks muziek lllllllllll^n grote vlucht neemt. Veel atuurlyriek en sterke con- ■II asten tussen zangerige melo- pN eën en markante dansthe- Mjpii a's en overal dat vleugje ff jechische volksmuziek dat ühhv oraks stijl zo herkenbaar E lakt. De vier musici beheer- pb. ilen zowel de vederlichte stijl lrl|ie ^et Terzetto vroeg als de U^wraehtiger toon die het uit- ^jlngspunt vormt voor dit een iUl laatste kwartet van de gro- llfl Tsjechische meester. In de Mozart in Nederland. Documentaire. NOS-televisie. Nederland 3 om 14.30 uur. Zondag. HILVERSUM Nu 1992 in zicht is en het Mozart- herdenkingsjaar bijna ten einde, besteedt de NOS in de twaalfde maand nog even op een stevige ma nier aandacht aan de be faamde componist. Het gaat om drie program ma's: een documentaire over Mozart in Nederland, een raamvertelling opge bouwd rond fragmenten uit twee korte opera's van de componist en de inte grale uitzending van 'Die Zauberflöte'. Alle produk- ties wordt op zondagmid dag op het scherm ge bracht. Eerstgenoemde is dalletje. Het toont het al veel vertelde verhaal van Mozart die tijdens zijn vele concertrei zen als wonderkind, samen met zijn zusje Nannerl en va der Leopold een half jaar in Nederland verbleef. Reden voor hun reis was een uitnodi ging van prinses Caroline van Nassau-Weilburg, de dochter van stadhouder Willem IV. Zij was uitermate geïnteresseerd in de jonge componist. Dat zijn verblijf in Den Haag hem bij na noodlottig werd, wordt in deze documentaire uitvoerig uit de doeken gedaan. Nadat hij via Rotterdam en Delft in Den Haag arriveerde, speelde Mozarts zwakke gezondheid hem parten. Hij werd zo ern stig ziek, dat zijn vader voor zijn leefde vreesde. Het zou Mozart met zijn vader, een schilderij van Neel Korteweg. De zwakke gezondheid van de componist hield hem lange tijd in bed. uiteindelijk twee maanden du ren voor hij er weer helemaal bovenop was. Achteraf kan de Nederlandse muziekliefhebber met enige trots terugkijken op deze ge beurtenis die zich in november 1765 voltrok, want tijdens zijn lange verblijf - na hem was zijn zus Nannerl aan de beurt om bed te houden - compo neerde hij, zijn ziekte in aan merking genomen, stevig door. Hij leverde behalve een aantal aria's ook een symfonie af. 'Mozart in Nederland' is in NOS-handen uitgedraaid op een dagboek-vertelling, waar bij Fred Anhalt de rol speelt van vader Leopold, die aan het begin laat weten: „Ik zou het jammer vinden als ik Hol land niet zou hebben gezien. De steden en dorpen zijn hier volkomen anders. De proper heid die velen overdreven vinden, bevalt mij uitstekend". Later zou hij concluderen dat Holland een land is waar je leert om egoïst te zijn en zou Mozart de leden van het or kest waarmee hij in Utrecht speelde omschrijven als „kapi tale ezels". De gebeurtenissen in 'Mozart in Nederland' worden in chro nologische volgorde afgewerkt en worden visueel versterkt met gravuren en filmbeelden. Een drama-vorm had het ver haal niet misstaan, maar de NOS bleek niet over de beno digde financiële middelen te beschikken om dat voor elkaar te krijgen. Om de verstilde beelden nog enigszins te laten leven, wordt het verhaal on derbroken door muziek. Zo zingt sopraan Miranda van Kralingen met begeleiding van het Radio Kamerorkest de aria 'Conservati Fedele' en speelt de 11-jarige pianist Der rick Hemmer de KV nrs. 24 en 25. Kermis-attractie Vader Leopold die zijn kinde ren als een kermis-attractie verkocht, voelde zich meer thuis in Amsterdam dan Den' Haag. Voornaamste reden was dat de Amsterdammers mu- ziek-minnend bleken te zijn, ook in huiselijke kring. Dat Mozart, die zijn tiende verjaar dag in onze hoofdstad vierde, niet altijd alles zelf schreef, blijkt uit partituren die be waard zijn gebleven en zich in het Haags Gemeentemuseum bevinden. In de kantlijn zijn duidelijk de aantekeningen van Mozarts vader te lezen. kwartet optreden zijn de ||E|er in klank en samenspel HEfcht vergroeid en hebben mjog steeds hun jeugdige uit- Jraling behouden. Dat laatste I MTvam hun uitermate goed van llv|as bij het Strijkkwintet in g V 516 van Mozart, waarbij zij llllllllll 'iêestaan werden door de jon- Nederlandse altiste Esther pituley. Lyrisch, licht en meditatief, maar ook nodig heel krachtig en itaal, klonk dit donkerge- leurde kwintet alsof het al- op deze wijze geïn- irpreteerd en gespeeld kon •orden. De Amsterdamse Es- Apituley deed alsof ze al in dit ensemble speelde et in solistische passages ie toon en een muzikaal pel kan beschikken. lortom, dit was weer één van memorabele avonden, aarbij van het begin tot eind e aandacht van het publiek olledig wordt opgeëist en door zo intens mee te le- ook intens kan genieten. lok het volgende concert op januari wordt door 'heel' ude bekenden gegeven, en -'el het beroemde Beaux Arts AMSTERDAM In een brief aan het Amsterdam se college van B en W hebben prof.dr. H. van Os, directeur van het Rijksmuseum en prof. W. Crouwel, directeur van het museum Boymans- Van Beuningen in Rotter dam, het opgenomen voor hun collega van het Ste delijk Museum, W. Beer en. Zij zijn van mening dat alle kritiek zich ten onrechte en op grove wij ze op hem richt. Beeren is onder vuur komen te liggen als gevolg van de mislukte restauratie van het schilderij 'Who's afraid of...' van Barnett Newman. Hij wordt er van diverse kanten van beschuldigd alle waar schuwingen over restaurateur Daniel Goldreyer in de wind te hebben geslagen. „Dat een dergelijke kwestie openbaar aan de orde wordt gesteld heeft ongetwijfeld zijn positieve kanten. Het schilderij is een sleutelstuk uit het Ne derlandse openbare kunstbezit en verdient bijzondere belang stelling", schrijven de direc teuren. Bij dit debat sluipt echter een minder zorgvuldig element naar binnen, aldus Van Os en Crouwel. „In te veel commen taren wordt op voorhand met de beschuldigende vinger naar de directeur van het Stedelijk Museum gewezen. De indruk wordt zo gewekt dat hij een uiterst dubieuze rol zou heb ben gespeeld. Naar onze me ning wordt er in deze zaak op grove wijze op de persoon ge speeld en wordt getwijfeld aan de integriteit van Wim Beer- Uitzonderlijke opgave Op de kwaliteit van de restau ratie gaan de directeuren in hun brief niet in. Wel vinden ze dat de doelstelling die bij déze restauratie werd gesteld, „een uitzonderlijke opgave in hield". Crouwel en Van Os wijzen op de grote internatio nale betekenis die Beeren voor de moderne kunst heeft gehad en op zijn „voortreffelijke we tenschappelijke en museale ac tiviteiten op dit gebied". Tij dens zijn carrière heeft Beeren meer moeilijke restauraties be geleid met een uitstekend re sultaat, aldus de directeuren. Ze dringen er bij het het colle ge op aan deze feiten in de verdere afwegingsprocedure een belangrijke rol te laten spelen. lieuwe directeuren KRO ILVERSUM De KRO rijgt vanaf 1 januari 1992 een ieuwe structuur aan de top. at heeft de KRO bekendge- laakt. Eén laag op directieni- eau komt te vervallen. De ïg is bedoeld om de i de toekomst slagvaar- iger te laten opereren. De inctie van directeur media R. ehoonhoven (60), die in de wp van volgend jaar het be- rijf verlaat, wordt verdeeld 'e nieuwe directie. De programmaleiders te- ■visie en radio, G. Hulshof 53) en B. Wamelink (48) zijn het bestuur benoemd tot d van de directie. Daarnaast /an der Steeg (55) be- oemd in de nieuwe functie directeur coördinatie, be- eer en uitgeverij. Expositie W.F. Hermans- In het Letterkun dig Museum in Den Haag werd gisteren de ten toonstelling 'Her mans was hier' over de schrijver Willem Frederik Hermans geo pend. De exposi tie (te bezichtigen tot en met 23 fe bruari) is ingericht naar aanleiding van de 70ste ver schrijver. Op de foto: Schrijfster Hella Haasse schudt Hermans de hand. FOTO: ANP Wie is de echte? De inmiddels wereldberoemde Nederlandse acteur Jeroen Krabbé poseerde gisteren samen met zijn 'dubbelganger' in het wassenbeelden museum in Amsterdam. Krabbé is maandag naast Joan Collins te zien in een speciale aflevering van 'Dynasty', die door Veronica wordt uitgezonden. FOTO: ANP NEW YORK Salman Rushdie, die met zijn in 1988 uitgekomen roman 'De Duivelsverzen' een Iraans doodvonnis over zich afriep, heeft gezegd dat hij toestemming zal geven voor een paper- back-uitgave van het werk. vervolg van de voorpagina) 'ILVERSUM Praal Media roductions, dat tevens de indredactie over de RTL4-se- Het leven gaat door' voert, ledt belanghebbend^ instellin- aan om het documentaire i de uitzending te gen betaling te laten maken als zogenaamde opdrachtfilm, wat gelijkstaat met een bedrijfsfilm. Na uitzending op RTL4 wordt de documentaire eigendom van de opdrachtgever voor eigen gebruik als propaganda- of voorlichtingsfilm. Zowel RTL4 als directeur Michel Praal van Media Productions geeft toe dat sommige organisaties die in 'Het leven gaat door' optreden voor de documentaire betalen. „Maar dat komt neer op een bijdrage in de produktiekos- ten," aldus directeur Michel Praal van Media Productions. „Daarbij houden de program mamakers een zekere mate van vrijheid, die tevoren contrac tueel is vastgelegd". Pit Bakker, op het moment van de bewuste uitzending, nu vier weken geleden, nog voorzit sters van de Nederlandse Vere niging voor Vrijwillige Eutha nasie, beweert echter het om gekeerde. „Er zijn inderdaad schriftelijke afspraken gemaakt met Praal Media Productions over de uitzending. Daarin kre gen we de garantie dat ons werk optimaal en uitsluitend in gunstige zin in beeld zou wor den". De uit India afkomstige Britse Schrijver, die sinds februari 1989 onder bescherming van de Britse veiligheidsdienst zit ondergedoken, bracht deze week voor het éérst een be zoek aan de Verenigde Staten, na eerder al enkele malen in Groot-Brittannië in het open baar te zijn getreden. Op uit nodiging van de School voor Journalistiek van de Colum- bia-universiteit van New York sprak Rushdie woensdag een rede uit ter gelegenheid van het 200-jarig bestaan van het Eerste Amendement. Zijn komst was tot het laatste mo ment geheim gehouden en ontlokte aan het verraste pu bliek kreten van verbazing en een staande ovatie. Als veilig heidsmaatregel werden na de komst van Rushdie alle deu ren van het gebouw afgesloten en pas bij zijn vertrek weer geopend. „De Duivelsverzen moeten vrij te krijgen zijn", zei Rush die. „Als het werk niet wordt gelezen en bestudeerd, zijn deze jaren (van onderduiken) zinloos geweest". De schrijver oefende ook kritiek op Iran wegens schending van de mensenrechten en wilde ken nelijk aangeven dat hij zijn po gingen heeft opgegeven om de opvolgers van de Iraanse aya tollah Ruhollah Khomeini door een verzoenende houding te bewegen tot intrekking van het doodvonnis tegen hem. Geen toestemming Eerder dit jaar maakte Rush die bekend zich te hebben ver zoend met de islam, te betreu ren dat hij 'De Duivelsverzen' had geschreven en geen toe stemming te zullen geven voor een paperback-uitgave van de roman. Iran reageerde door het doodvonnis te bekrachti gen en de prijs van 1 miljoen dollar op Rushdies hoofd te verdubbelen. In een poging zijn gedrag te verklaren zei Rushdie dat hij destijds vastbesloten was om vrede te sluiten, „zelfs ten kos te van mijn trots". Hij had zichzelf daarbij voorgehouden dat de islam geen blind geloof hoefde te betekenen. Hij zei nog altijd te hopen ooit een progressieve vorm van islam te kunnen ontwikkelen, maar dat de bestaande vorm van deze godsdienst een macht was „waar ik nooit aan heb toege geven en waar ik me niet aan kan onderwerpen". Hij ver weet de huidige islam regels te letterlijk te nemen en een aparte kaste van priesters in het leven te roepen. Iran ver oordeelde hij wegens het gese len van vrouwen die geen slui er dragen, het martelen van een bejaarde schrijver en het weigeren van controle op de naleving van de mensenrech ten. Doodgestoken Op 12 juli werd de Japanse vertaler van De Duivelsverzen doodgestoken gevonden op de universiteit van Tsukuba, waar hij docent was. Iraanse dissidenten in New York zijn ervan overtuigd dat Iran ach ter de moord zit, al ontkent Iran dat. Kort daarvoor, op 3 juli, ontsnapte de Italiaanse vertaler van De Duivelsverzen in Milaan ternauwernood aan een soortgelijke aanslag. Ziin aanvaller had zich geiaentifi- ceerd als een Iraniër. Rushdie riep de Britse regering op de diplomatieke betrekkingen met Iran pas volledig te her stellen als dat land het dood vonnis tegen hem heeft inge trokken. Birtwistle trekt handjevol publiek [i Birtwistle door i\ Nederlands Blazers Ensemble de Slagwerkgroep Den Haag c r leiding van James V' Nauwelijks honderd bezoekers toonden gisteravond in de An* ton Philipszaal belangstelling voor werken van de Engelse componist Harrison Birtwistle» werken die uitgevoerd werden door het Nederlands Blazers Ensemble en de Slagwerk groep Den Haag. Birtwistle, geboren in 1934, heeft in zijn geboorteland al zoveel aan zien, dat hij tot ridder is gesla gen en zich dus Sir mag noeT men. Hij heeft andere tijden gekend. Zo werkte hij enige tijd aan de lopende band van een farmaceutische fabriek en ook was hij vertegenwoordiger van een asbestfabriek. Met zijn eerste werk, 'Refrains and Choruses' uit 1957, trok hij in ternationaal de aandacht In eerste instantie componeerde hij uitsluitend voor de Pierrot Players, een ensemble dat hij had opgericht met Peter Max well Davies. Birtwistle, Davies en Alexander Goehr vormen tezamen de zogenaamde Man chester School. De composities van Birtwistle kenmerken zich door afwisseling en con trasten, door transparante klanken en massiviteit, door een perfecte timing en door een eigenzinnige, strikt per-' soonlijke opzet van zijn com posities. Van die eigenzinnig heid is de gisteravond uitge voerde Ceremonie voor zes slagwerkers, getiteld 'For O, for O, the Hobby-Horse is For got',een goed voorbeeld. De ti tel is ontleend aan de 'Hamlet' van Shakespeare en Birtwistle laat met veel ceremonie aan beide zijden van het podium een 'koning' en een 'koningin' ten tonele verschijnen. Ook de vier overige slagwerkers voe ren met veel armgezwaai, lij kend op een therapeutische oefening, een ritmische show op. Een fascinerend kijkspel, grandioos opgebouwd en rijk aan effecten. Over het hoe en het waarom heeft Birtwistle zich tot nu toe niet willen uit laten. De componist, die zich nog nimmer van de twaalf- toons-muziek bediende, de monstreert ook in 'Verses for Ensembles' (houtblaaskwintet, koperkwintet en drie slagwer kers) een uitgebalanceerd ge voel voor timing en een aan geboren talent voor effecten. Meer uitvoerenden lopen, als zijnde in het kader van de ruimtelijke ordening, van de ene lessenaar naar de andere zonder dat wezenlijk duidelijk wordt met welk doel. Maar boeiend is het zeker. Birtwistle meldde bij zijn eerste composi tie: „Dat stuk ontstond heel spontaan, ik kan geen enkele noot verantwoorden. Ik schreef het gewoon en had geen idee waarom ik het deed en hoe het werd wat het ge worden is". Van zo'n compo nist kan nog veel verwacht worden. ADVERTENTIE Informatie over deze rubriek kunt u verkrijgen onder telefoonnummer 070-3190792

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 9