1f Laat uw krant vallen. Ren naar buiten. Kijk niet om. Pas wel op met oversteken. Maar blijf rennen. Stop alleen bij een Fiat dealer. Muizenissen in het land van Wylie Burp Tienerleven na de babysitter KUNST/RTV Requiem in brandput van de belangstelling Top Gun-parodie met weinig grappen Fiats Nu-of-Nooit Show lk. £cidoe Somont TIEVEL IN HET WILDE WESTEN LIDO/STUDIO LEIDEN en EUROCI NEMA ALPHEN: 'An American Tail: Fievel goes West' (Fievel in het wil- Tekenfilms te over aan het eind van het jaar. Waarschijnlijk bieden ze het beste amusement rond deze kerstdagem, want verder is er in de regulie re bioscoop aan amuse ment niet veel groots te verwachten. 'Fievel goes West' is het tweede deel van de eerder (1986) door Spielberg gepresenteerde 'An American Tail'. Het verhaal met een staartje van uit Rusland naar New Het muisje Fievel Mouskewitch maakt met z'n proppeschieters z'n droom waar als hulpje van de sheriff. York geëmigreerde muis jes die het ook in het nieuwe vaderland aan de stok krijgen met'de katten en die in deel twee vluch ten naar het Wilde Wes ten. Al is het script van 'Fievel in het wilde westen' iets te chao tisch om een echte klassieker te kunnen worden, als teken film is het amusant en vaak knap. De film wordt geken merkt door gebrek aan een eenvormige stijl, maar dat brengt ook weer een aantal verrassende elementen op het doek. Al zullen die uiteraard eerder aan een ouder publiek opvallen dan aan de kleinsten. Je merkt dat de makers (Spiel bergs Londense Amblimation- studio) jong zijn: geen senti ment als in de oude Disney's, wel meer 'gags'. En een aantal uitstapjes die zó bij Lucky Luke of een andere cartoon strip vandaan lijken te komen. Wanneer het muisje Fievel in z'n eentje door de woestijn rolt, gewikkeld in een ondui delijke stofplant, klinkt het 'Rawhide'-liedje 'Rolling, rol ling rolling' en wordt er door opduikende woestijnmuizen en andere dieren uit volle borst meegezongen. Het zijn stripachtige grappen, die voor de lol tussen de mui zenissen zorgen. Evenals de parodie op het Wilde Westen, de aan Pinocchio's Luilekker- land-baas ontleende parallel van de zogenaamd muisvrien- delijke kat die de beestjes ver zamelt om voor zich te laten werken en er zich later tegoed aan te doen, de chaotische, ve getarische kat Tijger en zijn vriendin, een Mae West-ach- tige, zingende saloon-kat. Plus de weer tot leven gewekte le gende, de hondsmoeie sheriff Wylie Burp die Fievel tenslot te de sheriffster van verdien ste opspelt. Tekenfilmgeweld genoeg, zoals in de vlucht van de muizen door de riolen van New York, voor echt geweld hebben de makers opgepast: Er wordt slechts één schot ge lost in het wilde westen. Dat gebeurt in Fievels droom aan het begin van de film. En hal verwege z'n vlucht verandert de kogel ook nog in de kurk uit een proppeschieter. 'Fievel in het wilde westen' mag dan veel aan de 'klassie ke' Disney-animatie ontlenen, het is beslist géén Disney-imi- tatie. Je kan het qua stijl een beetje vergelijken met de ver houding tussen het werk van de oude Walt en van Max Fleischer indertijd. Met deze Spielberg-tekenaars in de Flei- scher-rol: minder uitgekiend, en beetje gekker en een beetje uitzinniger. 'DON'TELL MOM THE BABYSITTER'S DEAD' EUROCINEMA ALPHEN: 'Don't tell mom the babysitter's dead' met Christina Applegate, Joanna Cassi- dy en John Getz. Regie: Stephen Herek. De komedie 'Don't tell Mom the babysitter's dead' borduurt een beetje voort op het 'Home alone'-patroon. Maar dan met de nadruk op de late tiener- problematiek van hoofdrol speelster Christina Applegate, die naam maakte als de blonde dochter uit de tv-serie 'Mar ried with children'. De titel van de film belooft een zwarte komedie, maar dat wordt het niet. Christina Ap plegate en haar drie broertjes en één zusje worden alleen thuis achtergelaten door een moeder die het allemaal niet meer ziet zitten en voor een verre vakantie vertrekt. Ze heeft wel een 'babysitter' inge huurd, maar die blijkt een kruising tussen een kwaadaar dige heks en een sergeant-ma joor en volgens de kinderen 'een gestoorde Mary Poppins'. De vileine oude dame overlijdt echter in haar zonnestoel, en de kinderen durven Mam aan de telefoon niet te vertellen wat er gebeurd is. Ze mogen een hele film lang 'home alo ne' verder en dat levert aller lei komisch bedoelde situaties op die je van opgroeiende kin deren alleen kan verwachten. De film concentreert zich vooral op de blonde studente Applegate, die een baantje zoekt om het gezin in stand te houden - het huishoudgeld van de babysitter is mét haar begraven - maar ze komt als studente in het meest smerige klussenwerk in diverse keu kens terecht. Tót ze beseft dat ze gewoon haar weg omhoog moet bluffen en zo secretares se van een commerciële dame in een groot mode-atelier wordt. Zo kan de film van Stephen Herek kleine kantte keningetjes zetten bij een hoop nep uit de wereld van de vol wassenen. Maar echt goed wordt het er niet door. Het is 'kinderwerk', soms aimabel, vaak melig. Christina Apple gate doet het goed en lijkt ge noeg persoonlijkheid en warmte te hebben om een aar dige comédienne te worden. Ze moet alleen wachten op be tere films. Fraaie herdruk olifantje Babar i Babar'. Uitgave Querido, Amsterdam. De VPRO heeft in het afgelopen'winterseizoen op de zondag een feuilleton van Canadese makelij uitgezonden met verhalen rond het olifantje Babar, oorspronkelijk een schepping van de Fransman Jean de Brunhoff. Dat eerste verhaal was zo aardig en zo liefelijk dat anderen er wel mee aan de haal moesten gaan. Het blijft echter zeer de moeite waard de oorspronkelijke Babar te leren kennen. Uitgeverij Querido heeft de goede ingeving ge had in een facsimile-uitgave het eerste verhaal uit te brengen dat Jean de Brunhoff in 1931 schreef. Pinchas Zukerman Wellicht nooit tevoren heeft het Requiem van Mozart zo in de belangstelling gestaan als vorige week, toen het Mozart-herdenkingsjaar werd afgesloten: televisiesta tions in diverse landen zon den het werk tegelijkertijd op 5 december, de sterfdag van Mozart, uit. Er is natuurlijk veel voor te zeggen om juist het Requiem uit te zenden op de tweehon derdste sterfdag van de com ponist. Niet alleen omdat het een requiem is, maar ook omdat Mozart aan de compo sitie gewerkt heeft tot op z'n sterfbed en dat feit geeft een speciaal 'gevoel'. Het initia tief van het label RCA om juist ëen nieuwe uitvoering van het Requiem als cd van de maand uit te brengen, lijkt dan ook goed in te spe len op behoeftes van het pu bliek. De nieuwe cd werd gemaakt door Colin Davis met koor en orkest van de Bayerische Rundfunk, met als solisten Angela Maria Blasi, Maijna Lipvsek, Uwe Heilmann en Jan Hendrik Rootering. is een mooie uitvoering worden, die mijns inz niet echt veel 'nieuws' horen. Waarmee overij niets negatiefs is wellicht eerder het deel. De cd is tot einde dit jaa de aanbieding. Zukerman g« )v< lan Op hetzelfde label versty nen de eerste resultaten een nieuwe samenwerk nil RCA heeft met de Pinchas Zukerman een li lopend contract Met gepaste trots zijn ini dels de eerste cd's gepre teerd: drie vioolsonates Mozart (K. 8,377,379) ei Zes Variatie (K. 360). medespeler van Zuken lei is de pianist Mare Nei." Het is de eerste cd in ee rie met de uitvoering complete reeks vioolsona iel De tweede cd bevat di ooiconcerten van Bach 1042 en 1056 - transcrij el en het dubbelconcert B 1043 (samen met José-] Garcia. Zukerman is ve de solist ook de dirij en wel van het Chamber Orchestra. ufcE.G lechts v ekorten n i'ordt g< eerde 1 •t Con: l vai u] be nei Enj ei Christina ('Married with children') Applegate: aardige comédien ne die moet wachten op betere films. HOTSHOTS LUXOR LEIDEN en EURO- CINEMA ALPHEN: 'Hot shots' met Charlie Sheen, Lloyd Bridges en Valeria Golino. Regie: Jim Abra hams. Het ZAZ-trio werd befaamd om z'n parodieën op succesvol le Hollywood-genres. De broers Jerry en David Zucker plus Jim Abrahams, jeugd vrienden en filmgekken, le verden een Kentucky Fried Theatre en een Movie, maak ten gekheid met de rampen film in de lucht ('Airplane en met de politieserie ('Naked Gun'). Het trio ging apart van elkaar werken, de ene Zucker maakte 'Ghost', de andere 'Na ked Gun 2 1/2', beide bios coophits. Jim Abrahams pro beerde in z'n eentje het Naked Gun-effect te herhalen in 'Hot Shots'. neme een bioscoopsucces, ste- ke er de draak mee, vergete de logica, en vure zo veel moge lijk grappen op het publiek af. Soms werkt het. 'Naked Gun' had zo'n sproeivuur van afge schoten grappen dat het ge noeg bleek voor een enorm publiek over de hele wereld. De grijze hoofdrolspeler Leslie Nielsen begon er zelfs een tweede carrière als filmacteur door. Het Dolf Brouwers-ef fect. Ikzelf werd al na een kwartier grappen kijken wat moe rond de kaken van het la chen en het té herkenbare pa troon. Bij 'Hot Shots' heb ik helaas maar een keer of twee goedwillend kunnen grinni ken, want niet alleen zijn de salvo's van Abrahams en sce narioschrijver Pat Proft bedui dend dunner, de humor zelf is ook al van een lager niveau: het Theater van de Lach op film. Charlie Sheen speelt met een dodelijk serieus gezicht een parodie op de Tom Cruise-rol in 'Top Guns'. Hij leeft met de nagedachtenis aan een vliege nier-vader die voor lafaard is uitgemaakt en heeft zich te ruggetrokken in een 'Dancing with wolves'-achtige tent, in clusief wolfshond met twee witte sokjes en een zwijgend indianen-opprhoofd, maar die Met Charlie Sheen in hun midden nemen de piloten van 'Hot Shots' karikaturale filmposes aan. heeft in dit geval een walk man op de oren, vandaar. Sheen mag weer de dienst in om te helpen bij onduidelijke gevechtshandelingen, met te genstanders die gekenmerkt worden door de namen van gerechten (van 'baklava' tot 'shoarma') op de helm. Sheen herstelt al doende de naam van z'n vader en mag met te genspeelster Valeria Golino een paar kleine extra-paro- dietjes inlassen: achtereenvol gens in variaties op 'Rocky' (aardig), 'Gejaagd door de wind' (niet leuk), 'Superman' (nog minder) en - liefdesscène aan de piano - 'The fabulous Baker Boys'. Allemaal zéér Tot 31 december extra veel voordeel bij de Fiat dealer. :t hel terk Ti ;n beid at de a ing tot het in ard zijn lent vai acht v rognose erschill iseren. iraken irtbelei lizoenei len ero ement U kunt nü een Panda of Uno rijden en een jaar later betalen.'1" Of u kunt profiteren van 't voordeel (f 3.995,-)* op de Tipo en Tempra met Society pakket. Maar... alléén tijdens de Nu-of-Nooit Show! 't de Ivies u: ar gis spoi verige zoi LODEW 30 u„ 1C 19 u. Li ANTONI 10.00 i PETRU 10 u. E iL. VR. C .30 u. Hi UD KATI icharistie k weeker weeken g 19 00 i ARLANDI RUS EN I.30 u. Hi ITUS BR, oogmis, LPHEN A 19 u.; 2 BONIFA .30 u HEILIG 19 u.; i OSKOOP 17.30 i 10.30 u (25 ma AZERSWi AARDER AZERSWi ARDUSKI 19 u. V< ing, 11.0C LLEGOM 19 u. N MARTIN OOGMAC za. 19 ATWIJK t ANNES C arlstievie Bviering n AURENTIl Ulnbouwst s. UlTENKA, ELIST: za •RAAR - zo. 9.30 EIDERDOI NG: za. 1 en 11 ilMUIDEN 19 u.; zc ch. vierir rnevendii EP. POEL ting; zo. lARIAKER Stille Mi: H. ENG Vraag ons naar de voorwaarden. KATWIJK AAN ZEE: AUTOM.- EN GARAGEBEDR. SEINPOST B V, DRIEPLASSENWEG 7. TEL. 01718 - 7 16 44 NOORDWIJK: AUTOBEDRIJF E VAN BERCKELWEG 34, TEL 01719- 1 92 13 LEIDEN: AUTOBEDRIJF DE WIT, ZIJLSINGEL 36, TEL. 071 -22 36 35

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 14