„Nicolaas was beschermheilige van vrijers" rs ei Apologeten en kroegtijgers GEESTELIJK LEVEN OPINIE £eidóe 6oma/nt £«klócSoinant DINSDAG 3 DECEMBER 1991 Organiste samen met predikant achter dief aan LEEUWARDEN De dienst in de Lutherse Kerk in Leeuwar- den is zondagmorgen voor enige tijd onderbroken geweest om een dief te achterhalen. De 21- jarige organiste was aan het spe len toen zij gekraak hoorde Ze zag dat een man even verderop haar portemonnee pakte. De (man ging er vandoor waarna de organiste gillend haar spel on- derbrak en, in gezelschap van de predikant en enkele kerkgan- jgers, de achtervolging inzette. ]De dief kon echter op een fiets ontsnappen. In de beurs zaten •vijf sleutels. Een roerend afscheid mag niet te lang duren, anders wordt het voortdurend minder smartelijk Hervormde Kerk moet meer bezuinigen LEIDSCHENDAM De Generale Financiële Raad van de Nederlandse Hervormde Kerk roept het bestuur van de her vormde synode op structurele bezuinigingen door te voeren in 1992. De GFR heeft haar begroting voor volgend jaar bijna sluitend, maar vreest oplopende tekorten door wegvallende overheidssubsidies. Uit het rapport van de GFR blijkt dat de Kas voor het Algemeen Kerkewerk, waaruit al het boven plaatselijk werk wordt gefinancieerd, een tekort heeft van een halve ton voor 1992. Er is ƒ53.866 te weinig om de lasten van de kerk a ƒ20.631.026 volledig te kunnen dekken. Voor 1991 was slechts een tekort van iets meer dan 7000 gulden geraamd. Het tekort over 1992 valt mee, aldus de GFR. Dat komt met name doordat de meevallende inkomsten uit bezit de kosten stijgingen bijna dekken. De overheid heeft echter de subsidies aan de kerk over 1992 al met meer dan een half miljoen ge kort. De GFR vreest dat deze trend zich voortzet. Het zijn met name de plaatselijke gemeenten die het slachtoffer zijn gewor den van de loonkostenstijgingen. Om deze tegemoet te komen, is het ledengeld met een dubbeltje per persoon verlaagd tot ƒ5,65. Zuidafrikaans eredoctoraat voor Herman Ridderbos KAMPEN De gereformeerde emeritus-hoogleraar Herman Ridderbos is benoemd tot eredoctor aan de Universiteit van Stel- lenbosch in Zuid-Afrika. Op 12 december zal de 82-jarige Rid derbos de bul in ontvangst nemen. Ridderbos was van 1943 tot 1978 verbonden als hoogleraar nieuwtestamentische vakken aan de gereformeerde Theologische Hogeschool in Kampen. Ridder bos trad gedurende deze periode op als promotor van zeven Zuidafrikaanse theologen. Op deze manier is een actieve 'Rid derbos-school' ontstaan in Zuid-Afrika, die zich inzet voor het doorbreken van de grenzen tussen zwart en blank. De hoogleraar maakte in de jaren '60 en '70 deel uit van delega ties namens de Gereformeerde Kerken aan de blanke Neder duits Gereformeerde Kerken in Zuid-Afrika. Daarbij werd ge tracht de kerk haar pro-apartheidsstandpunt te laten herzien. Een breuk tussen beide kerken bracht hieraan een einde. Het nu verleende eredoctoraat aan Ridderbos kan volgens de ThU in Kampen worden gezien als een 'bewijs van veranderende ver houdingen'. CHRISTELIJKE EN HEIDENSE MOTIEVEN IN FEEST VERWEVEN Pepernoten zijn van oorsprong geen lekkernijen voor de kinde ren, maar zaadjes bedoeld als strooigoed voor de akker. De roe is geen strafwerktuig maar een middel om de vruchtbaarheid te 'bevorderen. Zo zijn er meer elementen in het Sinterklaasfeest de diepere betekenis ontgaat. HAARLEM Er gaat veel symboliek schuil achter de man die dezer dagen feestelijk is binnen gehaald door middenstand en burgemeester. Het Sin terklaasfeest stoelt daarbij op twee belangrijke wor tels: het christendom in ^Klein-Azië en het Ger- tmaanse heidendom in West-Europa. De Haar lemmer leraar Jan Rijster- borgh maakte samen met vrienden een aantal stu dies naar Sinterklaas. Het is zo goed als zeker dat Sinterklaas echt heeft geliefd. Volgens de overlevering is hij geboren omstreeks 270 in Pa tara, vlakbij Myra, in het zuid westen van Turkije. Hij heeft er zijn hele leven gewoond, waarschijnlijk zonder ooit een voet buiten de regio te hebben gezet. Van zijn leven is verder -weinig bekend. Eigenlijk we ten we alleen dat hij bisschop t is geweest in Myra en dat hij ongeveer 70 jaar oud is gewor den. Dat was op 6 december 342. We vieren dus eigenlijk de sterfdag van Nicolaas en niet zijn geboortedag. Sint-Nicolaas moet een zacht moedig man zijn geweest. Vandaar dat er al gauw legen den met zijn naam werden verbonden. Eenmaal bisschop I bleek hij altijd bereid een an- der te helpen. Zijn uitgestoken 1 hand reikte zo ver, dat hij ook in uiterst benarde situaties zijn invloed kon laten gelden. Toen drie schippers uit zijn stad door noodweer werden getroffen, riepen ze de hulp in van hun bisschop en hij kwam onmiddellijk om hen door de hoge golven te loodsen. Zo kreeg Nicolaas de bijnaam de beschermer te zijn van schip pers en zeelieden. Van de legenden rond zijn persoon is waarschijnlijk die van de drie maagden wel het beroemdste. In Patara, de ge boorteplaats van Nicolaas, woonde een arme koopman. De zaken gingen slecht en hij had geen geld om zijn drie dochters een bruidsschat mee te geven. De meisjes dreigden daardoor hun kansen op de huwelijksmarkt te vergooien. Er was hulp nodig. Sint-Nico laas begreep dat hij zijn hart moest laten spreken, hij ging daarom stiekem 's nachts naar het huis van de koopman en gooide drie goudzakken naar binnen. Het tafereel herhaalde zich enkele nachten achtereen. Daarmee werd voorkomen, dat de meisjes als prostituée aan de tempel van Artemis zouden worden uitgeleverd", aldus Rijsterborgh. „Er zit dus ook een stuk polemiek tegen het heidendom in het ver haal". Naar aanleiding van de legende zie je Sint-Nicolaas vaak afgebeeld met drie zakjes goud in zijn hand. Hij draagt soms goudkleurige bollen, soms gewoon appeltjes. Een van de Sinterklaasliedjes herinnert aan deze gebeurte nis. „Sinterklaas goedheilig man,/Trek je beste tabberd an./Rijd ermee van Amster dam, van Amsterdam naar Spanje,/Appeltjes van Orange- /Appeltjes van de bomen- /Sinterklaas zal komen". De 'Appeltjes van Oranje' ver wijzen naar de gouden bolle tjes, die Nicolaas heeft ge schonken aan de meisjes. Het liedje begint met 'Sinterklaas goedheiligman', vroeger zong men 'goed heylik-man'. Heylik is een oud woord voor huwe lijk. Sint-Nicolaas is daarmee Sinterklaas met drie appels op zijn grote boek, verwijzend naar de legende met de drie maagden. FOTO: JAN RIJSTERBORGH getekend als huwelijksmake laar, hij gaf de meisjes immers de kans om te trouwen. Van daar dat het liedje verder gaat met: 'Trek je beste tabberd aan', de kleren die passen bij een huwelijksviering. Om de tocht van Amsterdam naar Spanje te begrijpen, moet men iets meer weten van de verschuivingen in de verering van Sinterklaas. Toen Sint-Ni- colaas al lang was overleden trokken er pelgrims naar Myra. Dat ging eeuwen zo door, totdat vijandige legers het land bedreigden. Toege- de lerijl mee en begroeven ze in 1087 in Bari. De stad ligt nu in Italië, maar was toen nog deel van Spanje. Vandaar de legen de dat Nicolaas uit Spanje komt. Via de zeelieden hebben uiteindelijk alle Europeanen Sinterklaas leren kennen. Voor de Russen was hij de of ficiële beschermheilige. Je vindt geen Russisch gezin of er is wel een icoon van Nicolaas in huis. In West-Europa - met name langs de kust - staan veel Nicolaaskerken. Wodan vermengd met een heidense cultus. De Germanen in onze geloofden dat ze Wodan, de god van de wilde jacht, die langs de hemel reed op een wit paard, mild moesten stem men, anders ging je huis en haard er aan. Vandaar dat ze bij de schoorsteen offers neer zetten om hem te paaien. Het waren bescheiden offeranden, want de arme boeren konden niet veel missen: een enkele wortel, wat schamel stro. De offergaven werden gelegd bij de offerplek bij de schoor steen. Wodan beantwoordde die liefde door de mensen za den door de schoorsteenmantel toe te werpen. De natuur zou zijn vruchtbaarheid herkrij gen. Rijsterborgh: „De schoor steenmantel is dus niet een on schuldige buis waardoor de rook verdwijnt; het is het ka naal, waardoor het zaad komt. En het hele Sinterklaasfeest is dus eigenlijk één vruchtbaar heidsrite. Je vindt de vrucht baarheidssymboliek in alle on derdelen terug. Het is heel duidelijk bij die legende van de drie maagden. Zij konden dank zij Nicolaas in het huwe lijk treden. Nicolaas was dan ook de beschermheilige van de vrijers. Dat is de reden dat wij elkaar lekkernijen geven met het Sinterklaasfeest: vrijers, die we mooi versieren, want geliefden geven zichzelf op hun best aan de ander. In dat zelfde kader past de roe. Wij hebben daar een strafwerktuig van gemaakt. Het is in feite een takkebos, waarmee jonge ren in de overgang naar de volwassenheid een tik krijgen. Daarmee geven we aan dat ze niet langer onschuldig leven, maar voortaan geslachtsrijp zijn. De roe is de takkenbos, die in het voorjaar uitschieters zal krijgen. Zo krijgen de jon geren de levenskracht van de takkebos in hun eigen li chaam. Ze verlaten de kinder wereld. Ze worden ingewijd in de wereld van de volwassen heid". Licht Vanuit de vruchtbaarheids- het i KEK keert zich tegen zieltjeswinnerij VATICAANSTAD De se- cretaris van de Konferentie van Europese Kerken, Jean Fischer, heeft ervoor gewaar schuwd dat hervangelisatie van Europa in zieltjeswinnerij kan ontaarden. Dit is niet al leen een groot probleem tussen orthodoxen en rooms-katholie- ken, maar ook onder de 126 lidkerken van de KEK. Fischer zei dit gisteren op een persconferentie in Rome, waar hij als 'broederlijke gedele geerde' de bisschoppensynode over Europa bijwoont. Er waait volgens hem een 'zwarte wolk van proselytisme' (zielt jeswinnerij) boven Europa. Vaak wordt evangelisatie ver ward met de wens meer leden te hebben, hetgeen tot „dief stal" van gelovigen uit andere kerken leidt. De afwezigheid van bijna de gehele orthodoxie op de synode moet volgens Fi scher niet als 'het einde van de oecumenische dialoog' worden gezien. Deze moet in een geest van verzoening worden voort gezet. De Grieks-orthodoxe metropo liet Spyridon Papagheorghiou die eveneens als broederlijk afgevaardigde aan de synode deelneemt, zei dat de RK Kerk bij de orthodoxen snel de indruk moet wegnemen dat zij de vroegere communisti sche landen van Oost-Europa, waar de orthodoxe kerken sterk zijn vertegenwoordigd, als missiegebied ziet. Anders is de kans groot dat de betrek- kingen tussen de RK Kerk en de orthodoxe kerken even slécht worden als vóór het Tweede Vatiéaans Concilie. Volgens Papagheorghiou, die in doodse stilte door de 137 rooms-katholieke bisschoppen .werd aangehoord, heeft het Vaticaan de pogingen tot ver zoening tussen beide kerken ernstig in diskrediet gebracht. De dialoog tussen beide ker ken heeft „wonderbaarlijke en historisch echt belangwekken de vruchten" opgeleverd, maar het lijkt voor niets te zijn geweest, aldus de Griek. SANCTUS THOMAS AQUINAS (1896 - 1972) AMSTERDAM De laatste keer dat de katholieke Am sterdamse studentenvereni ging Thomas in het nieuws kwam was in 1969 toen de stu dentenpastores Huub Öoster- huis, Jos Vrijburg en Ton van der Stap besloten hadden te gaan trouwen. Het celibaat gold in die dagen als een aflo pende zaak en de drie pastores besloten alvast een voorschotje op de toekomst te nemen. Ze kregen veel steun, maar niet van Thomas. Toen het be stuur van de vereniging een solidariteitsbetuiging wilde uitgeven, lieten de leden het massaal afweten, het interes seerde ze hoegenaamd niet. Dit voorval leverde het over duidelijke bewijs dat de ooit zo katholieke vereniging Thomas van Aquino zich van zijn ver leden had losgemaakt. Drie jaar later, in 1972 viel het doek voorgoed voor deze vere niging waarvan vele promi nente katholieken in hun stu dententijd lid zijn geweest. De geschiedenis van Thomas is nu onderwerp van een nostal- gieke tentoonstelling in het Amsterdamse universiteitsmu seum de Agnietenkapel waar aan de hand van almanakken, krantenknipsels en wat dies meer zij een beeld wordt gege ven van de „Tomaten". De naam van de vereniging herinnert aan de grote middel eeuwse scholastieke weten schapsman Thomas van Aqui no. In aangepaste vorm werd zijn leer aan het einde van de vorige eeuw als een goed aan knopingspunt beschouwd om de katholieken weer aanslui ting te laten vinden bij het we tenschappelijk leven. De vereniging had bij haar stichting in 1896 een uitermate serieus en apologetisch karak ter, voor de gezelligheid moest men er niet zijn, daar was het corps voor. Om het geloofsleven van haar leden op peil te houden orga niseerde Thomas een jaarlijkse retraite in Warmond. Een aan sporing uit 1909 daartoe luidde aldus: „Velen uwer bereikten reeds jaren achtereen circulai res, u aansporend van deze nuttige instelling gebruik te maken. Toch - niemand zal het ontkennen - is het retraite- bezoek nog altijd niet voldoen de tp noemen". Wat bleek? Van de vierhonderd studenten hadden er in het voorgaande jaar maar veertig aan de re traite deelgenomen. Aan de geloofsijver van zijn leden kon dus nog wel wat verbeterd worden. Met de groeiende verzuiling lag het niet meer dan voor de hand dat de studenten ook ge zelligheid in eigen kring zou den zoeken. De kroegjool die men kende van het corps, werd ook norm in eigen kring. Zo werd Thomas op de eerste plaats een gezelligheidsvereni ging waarin het bezinnings- en apologetische element naar de achtergrond verschoof. Dat was niet naar ieders zin en vooral in de jaren dertig laai den de twistgesprekken daar over in de vereniging hoog op. Naast aandacht voor religieuze onderwerpen, nam nu ook de belangstelling voor maatschap pelijke en politieke onderwer pen toe. Veel katholieke jon geren vonden het establish ment van hun eigen zuil maar niks, in feite verburgerlijkt. „Tot nu toe was 't rooms, nu wordt het beter", luidde een kreet uit het begin van de ja ren dertig. Geen wonder dan ook dat het Verdinaso, het verbond van Diets-Nationale Solidaristen nogal wat aan hang verwierf en Thomas zelfs een tijd naar zijn hand symboliek is de stap naar het Sinterklaasfeest als symbool van het licht niet zo groot meer. De Germanen merkten dat de dagen in het najaar steeds korter werden en dat de natuur steeds meer in de greep kwam van de dood. Rijster- borg: „Als je dan in de donke re dagen voor Kerst niet een paar heiligen hebt, red je het niet. Juist in dit jaargetijde heb je ze nodig. Gelukkig heb ben we er drie gekregen. Op 29 september heb je Michaël, de heilige die de draak doodt. Hij rijdt op een wit paard. Ruim een maand later komt Sint Maarten, op 11 november. Hij rijdt ook op een paard. Hij geeft de arme stakker de helft van zijn mantel. De kinderen op school hollen een knol uit en heel voorzichtig maken ze daarin een lichtje. Dat vind ik een heel ontroerend gezicht, dat ze dan proberen dat licht brandende te houden en zo bij de mensen aan bellen om te kenen van het licht af te ge ven. Dan op 5 december komt de laatste heilige, Sinterklaas. Alweer zo'n heilige op een paard. Hij is de laatste voorlo per van het licht. Hij is zelf het licht niet. Dat is Christus. Via die drie heiligen groeien we als het ware toe naar Kerst". „Tegenwoordig zie je twee ontwikkelingen naast elkaar. Aan de ene kant is er een ge weldige commercialisering van het feest. Aan de andere kant is er steeds meer interes se gekomen voor de mythen. Het feest is trouwens in nage noeg alle eeuwen commercieel geweest. Het Sinterklaasfeest in de zeventiende eeuw was een marktfeest. Op de mark ten werden de santen ver kocht en het was met name de bakker die profijt had van het feest. Pas later ontstond het bredere verlanglijstje. Maar dat is niet alleen negatief. Als ik jou gewoon iets geef, vind je dat gênant en weiger je het ca deau aan te nemen. Bijna nie mand kan echt zonder enig ei genbelang geven. Maar als ik rode mantel om doe, mag wist te zetten. Dat wilde staan voor vuur, hartstocht, „rück- sichlosigkeit", eenzijdigheid en felheid. In 1933 werd een voorstel van een lid aangeno men om Hitler met zijn benoe ming tot rijkskanselier te feli citeren. De meesten hadden voorgestemd omdat ze dachten met een grap te doen te heb ben. Evenwel, het was geen grap en alleen door ingrijpen van de praeses werd het gelukstelegram niet verzon den. Niettemin bloeide de vereni ging in die jaren als nooit te voren, maar aan die bloei za ten schaduwkanten. Op een lustrumviering in 1937 wees de advocaat Kortenhorst - die het na de oorlog tot Tweede- Kamervoorzitter zou brengen - op het nadeel van het isole ment waarin katholieke orga nisaties verkeerden. In het maatschappelijk leven kwa men de katholieken immers helemaal niet aan hun trekken en wel omdat niemand hen kende. „Gaarne zal ik de lu strumviering benutten om deze levensvraag van het ka tholicisme voor ons land met u in de sfeer van vriendschap te bespreken". Maar lang niet ie dereen was blij met de rede van Kortenhorst. Tijdens de oorlog wist de vere niging onder de bezielende lei ding van moderator pater J. van Heugten zijn bestaan te rekken door als missieclub te opereren. Daarmee werd het verbod van de Duitsers op de studentenverenigingen om zeild. Aan het pleidooi van de AS VA om na het vertrek van de Duitsers korte metten te maken met de versnippering in het studentenleven had men geen behoefte. „De bron nen zijn opnieuw ontspron gen" zo heette het toen de ver eniging in 1945 opnieuw werd opgericht. Opnieuw bloeide de vereniging op, maar uiterlijk was zij niet erg meer te onder scheiden van andere studen tenverenigingen waarin ont groeningspraktijken en kroeg jool hoogtij vierden. Toch, om zich ook van zijn principiële kant te laten zien, provoceerde Thomas op 27 februari 1947 een incident in het Tuschins- ki-theater. Daar trad al enige tijd de Duitse nachtclubzange res Betty Groner op die, aldus Het Parool, „op zeker ogenblik uit haar japon stapt en haar dans voortzet met een mini mum aantal textielpunten aan den lijve". Omdat de zangeres lucht had gekregen van de ac tie had zij die avond haar ja pon wijselijk aan gelaten, maar de Tomaten lieten zich daar door niet van de wijs brengen. Een legertje studenten beko gelde haar met bierviltjes, si naasappelen en aardappelen. Iedereen sprak vervolgens schande van het incident, ook de 2 i ka- Twee COMMENTAAR inm. HOORl Westen op alles voorbereid bele m( paar i heeft g De weerzin tegen het 'Centrum' in Moskou is in de Sovjetu- ^o^ch! nie kennelijk zo groot, dat men precies het tegenovergestelde betreft doet van wat het Centrum aanprijst. De aanmaning van Sov- ner var jet-president Gorbatsjov aan de Oekraïners om toch vooral te aanwijï denken aan de unie, en niet aan hun eigen land, was vob avond doende om hen massaal voor de onafhankelijkheid te doen ™°°kto stemmen. Voeg daarbij de voortijdige verklaring van de jarjge j Amerikaanse president Bush dat hij een onafhankelijk Oe- bet R1 kraïne zou erkennen zij het niet onmiddellijk en onder op ven bepaalde voorwaarden en het scenario was gezet voor een is inmi massaal 'ja' voor de oprichting van een eigen staat. zes da| Het percentage dat voor de onafhankelijkheid koos is zo groot, dat men moet besluiten dat zelfs de grote Russische minderheid in de Oekraïne met op kop de volledig gerus sificeerde hoofdstad Kiev liever in een onafhankelijk Oe kraïne wil wonen dan in een Sovjetunie onder leiding van Gorbatsjov. Ook de Krim, waar de oorspronkelijk Tataarse bevolking vervangen werd door Russische kolonisten, sprak zich uit voor afscheiding van de Sovjetunie. tuurb< lijk w De bereidheid van het Westen om de Oekraïne internatio nale erkenning te geven is veel groter dan destijds voor de Baltische landen of voor de Zuidslavische republieken, die eveneens via algemene verkiezingen en een referendum tot I door de onafhankelijkheidsverklaring kwamen. Kleintjes zoals de M CLAI Esten of de Slovenen kan men nog over het hoofd zien. Zij leggen toch geen gewicht in de schaal. De stem van miljoe^DEN nen mensen kan men echter niet negeren. ting I noodl MET de erkenning van de Oekraïne zal het echter niet zo'n Nedei vaart lopen. De VS laten hun erkenning afhangen van de eerbiediging van de rechten van de mens en van de minder- ^.n§s heden, van de naleving van de met de Sovjetunie gesloten Wass< wapenakkoorden en van de afbetaling van het Oekraïnse Wade deel van de schulden van de Sovjetunie. De EG neemt de- duine zelfde houding aan. W( bedre -pv terwi JLJE voortijdige verklaring van het Westen in verband met bouw de onafhankelijkheid van de Oekraïne lijkt eerder een voor- recre zorgsmaatregel om voorbereid te zijn op alle eventualiteiten. In Washington heeft men niet veel vertrouwen meer in de Volgei politieke overlevingskansen van Sovjet-president Gorbatsjov. en Zc Zelfs als zijn nieuwe Unie van Soevereine Staten met of Duinb zonder de Oekraïne er toch zou komen, zou Gorbatsjov Den niet meer zijn dan een boegbeeld van de Sovjetunie in de wereld. Nu zijn unie-project lijkt stuk te lopen op de Oek raïnse volkswil, zal de machtsverschuiving van het centrum naar de republieken zich nog nog sneller doorzetten. gevolj midde De politieke chaos vergroot nog de economische chaos waarin de Sovjetunie zich bevindt. De Sovjet-staatsbank is, ten. blijkens een verklaring van afgelopen vrijdag, niet meer.in scheri staat de staatsambtenaren te betalen. De Russische Federatie wordt van Boris Jeltsin zou inspringen om het schatkisttekort aan zei te vullen. President Gorbatsjov is niet alleen een president Yq0j.5 zonder land, maar ook een president zonder geld. Wanneer toene de staat zijn financiële verplichtingen niet meer kan nako- probl men zijn de onderdanen vanzelfsprekend minder geneigd de men staat trouw te blijven. Na het politieke, sociale en morele sneld failliet is het financiële failliet de laatste stoot die de Sovjet- staat uiteen doet vallen. yan bied In Washington verwacht men dat president Gorbatsjov het bi; niet lang meer zal kunnen volhouden. Washington moet in 0nêe dat geval onmiddellijk andere gesprekspartners hebben. In Moskou, de hoofdstad van de Russische Federatie, heeft het -*«- die al. Naar de Oekraïne wordt onmiddellijk een Ameri- kaanse gezant gestuurd. Washington wil op alles voorbreid zijn. Begrijpelijk, nu ook Boris Jeltsin heeft verklaard de Oe- Leeu kraïne te zullen erkennen. voor genoi raai Van kamt Voor leidii AMSTERDAMS STUDENTEN CORPS in de katholieke pers. Een heel andere wind ging er bij Thomas in de jaren zestig Steeds vaker kwam de vraag tholieke vereniging aan bod. De aandacht voor het katho lieke idee waarvoor Van Heugten op redelijke wijze had gestreden verflauwde steeds meer, ook al nam het aantal leden meer dan toe en kon men aan de Herengracht zelfs een nieuwe sociëteit kopen. Op het eind van de jaren zes tig liep het aantal leden, hoe wel toen iedereen lid kon wor den plotseling drastisch terug. De katholieke vereniging had zijn tijd gehad. Vraag aan Paul van den Big- gelaar, lid van Thomas en van 1978 tot 1987 directeur van de Radboudstichting wat dat lid maatschap voor hem in de ja ren vijftig betekende. „Je moet dat vooral niet overdrij ven. Ik had een afschuw van die ontgroeningsverschijnselen die naar mijn mening het slechtste in een mens boven halen. Maar je werd in zo'n vereniging soms op een idee gebracht en je had daar een inspirerend figuur als Van Heugten. Maar dat was het dan toch wel zo'n beetje". De tentoonstelling Thomas is tot 21 januari te bezichtigen in het universiteitsmuseum De Agnietenkapel, Oudezijds Voorburgwal 231 Amsterdam. /an Sijthoff Pers bv) 071 - 122 244. 071 - 134 941 Postbus 112300 A - 31390 9333t 9' -3906 717. Postadres: Postbus 9. 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur J. Leune. Adjunct-hoofdredacteur J. Timmers Chef-redacteur: G - J. Onvlee Secretariaat directie/hoofdredai Stadsredactie Leiden (tel. 071 - drs J. van Zeijl. Omgeving Leiden (tel. 071 - drs. R Koldenhof, M. Kroft, T. F Sport Leiden e.o. (tel 071 -144 049) Binnen- en buitenland, financiën en t in Rijn (chef), W. Bunschoten, dr in (tel 070-3190 826): ngeveld, drs. H.-F. Ruiji. (tel. 070 - 3190 834): G Ansems (coördinator). B (tel. 070-3190 808): L. 14 046 Of 071 - 144 047): F 4 048): K van Herpen (chef), f Kleijn (chef), M Roso, E. Huisi Sport algem i (tel 070-3190 815) Haersma Buma, A. van Holstein, Voorbij, R. de Roo, drs. K. Veraart man (chef), P. Alleblas, D. Dijkhuizi Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835) L Kooistra. drs Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef), S. Eve Opmaak (tel: 070 - 3190 831): Ch. Bels (chef), A de Bi J Hofmeester, C. de Kier, H. Nieuwmans, H Schneide Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T Kors. De Leidse Courant maakt verder gebruik I Diekstra, L Henny, n -correspondenten in zijn verspreidin J -st - s Unie zijn d it (chef). I lings. i de Stichting Pei dactionee! samenwerkingsverband van negen regionale F België. De algemene verslaggevers v Ven en P. Vogels. De parlementaire r leveld, D. Hofland, P Koopman, D. van Rietschoten en K. van Wees het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus: de volgende correspondenten in het buitenland: S. Akkerman (Praag), drs. D. J. van den Bergh (Peking), drs H Botje (Tunis), A Courant (Athene). R Hasselerharm (Johannesburg), T Heard (Kaapstad), drs A Heermg (Rome), B van Huët (Parijs), M de Koninck (Washington), H. Kuitert (Nieuw Delhi), F. Lindenkamp (Sao Paulo), R. Simons (Londen), drs R Vunderink (Moskou). W. Werkman (Jeruzalem), E. Winkels (Barcelona), G van Wijland (Belgrado). F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel). De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertaal- er Dublicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaalster: drs VI. de Cocq ZC DEN Telefoon: 071 - 313 677 op ma. t/m vr van 08 30 tot 17 0 Telefoon?!)"*! -122 248 op ma. t/m vr. van 18.00 tot 19 0 15.00 uur. Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling I betaling per ir kwartaal Het abonnementsgeld dient v Informatie en tarieven Telef; Voor Bankiers ABN/AMRO BANK K POSTBANK 663 050 25.70 76.60 294.30 S 071 - 134 941 veili Euri zoel

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2